ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 819/925/18
30 липня 2018 рокум.Тернопіль
Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
судді Баранюка А.З.
за участю:
секретаря судового засідання Риндюк В.Т.
представника позивача: ОСОБА_1;
представника відповідача: ОСОБА_2;
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "АГРО-СПЕКТР" до Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулося Приватне підприємство АГРО-СПЕКТР (надалі - позивач, ПП АГРО-СПЕКТР ) із адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України (надалі - відповідач, ДФС України), в якому просить визнати протиправним і скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України від 29.12.2017 року №510936/3152317 про відмову у реєстрації податкової накладної від 12.12.2017 року №3 та зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі накладних податкову накладну від 12.12.2017 року №3.
Ухвалою суду від 25 травня 2018 року відкрито провадження в адміністративній справі №819/925/18 та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін на 12 червня 2018 року.
Ухвалою суду від 12 червня 2018 року задоволено заяву про розгляд справи за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 12 липня 2018 року.
Ухвалою суду від 12 липня 2018 року розгляд справи відкладено на 30 липня 2018 року.
В судовому засіданні 30 липня 2018 року представник позивача позовні вимоги підтримала та пояснила, що між ПП АГРО-СПЕКТР та Товариством з обмеженою відповідальністю ГОЛЬСЬКІ СВІТ КОМПАНІ (далі - ТОВ ГОЛЬСЬКІ СВІТ КОМПАНІ ) 08 грудня 2017 року було укладено Договір купівлі-продажу цукру-піску. На виконання умов вказаного договору, позивач продав 22 тонни цукру білого кристалічного за дорученням від 11 грудня 2017 року ТОВ ГОЛЬСЬКІ СВІТ КОМПАНІ на суму 248600,09 грн. 20 грудня 2017 року ПП АГРО-СПЕКТР було подано на реєстрацію в Єдиний реєстр податкових накладних податкову накладну № 3 від 12 грудня 2017 року за здійсненою оплатою. В подальшому, відповідач прийняв рішення № 510936/31952317 від 29 грудня 2017 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 12 грудня 2017 року, з яким позивач не погоджується, оскільки відповідач не вказав конкретного виду критерію оцінки ступеню ризику та переліку документів для підтвердження відображених у податкових накладних показників. Позивач надав пояснення та копії документів по податковій накладній, реєстрацію якої зупинено. Однак відповідач без обґрунтування підстав відмовив у реєстрації податкових накладних. Крім того 05 січня 2018 року позивачем подано скарги в ДФС України на рішення № 510936/31952317 від 29 грудня 2017 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 12 грудня 2017 року та на рішення № 510935/31952317 від 29 грудня 2017 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 12 грудня 2017 року, однак жодної відповіді з приводу оскаржуваного рішення не надходило, в той же час рішення №510935/31952317 від 29 грудня 2017 року скасоване, а податкова накладна № 2 від 12 грудня 2017 року зареєстрована. Тому в силу пп. 56.23.4 п. 56.23 ст. 23 Податкового кодексу України скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, наступного за останнім днем зазначеного строку.
Представник відповідача в судовому засіданні просила відмовити у задоволенні позову з мотивів, викладених у відзиві на позовну заяву, та пояснила, що підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної було неподання платником податків копій всіх документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній, оскільки деякі документи не відкривалися в аналітичній системі ІС Податковий блок у журналі розгляду повідомлень, а тому не можуть бути враховані при підтвердженні господарських операцій, оскільки рахуються як не подані платником податків. Крім того, представник відповідача зазначила, що жодних скарг на рішення № 510936/31952317 від 29 грудня 2017 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 12 грудня 2017 року на розгляд Комісії ДФС з питань розгляду скарг не надходило, а тому доводи позивача з приводу їх не розгляду є безпідставними.
Суд, заслухавши в судовому засіданні пояснення представників позивача та відповідача, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши матеріали, що містяться у справі, встановив наступні факти.
ПП АГРО-СПЕКТР 13 лютого 2003 року включене до ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 56-61).
08 грудня 2017 року між ПП АГРО-СПЕКТР та ТОВ ГОЛЬСЬКІ СВІТ КОМПАНІ було укладено Договір купівлі-продажу, за умовами якого постачальник (ПП АГРО-СПЕКТР ) зобов'язується передати у власність покупця (ТОВ ГОЛЬСЬКІ СВІТ КОМПАНІ ) цукор-пісок (товар), а покупець зобов'язується прийняти та оплатити його (а.с. 43-44). На виконання умов вказаного договору, позивач продав ТОВ ГОЛЬСЬКІ СВІТ КОМПАНІ 22 тонни цукру білого кристалічного за дорученням від 11 грудня 2017 року (а.с. 101) на суму 248600,09 грн з ПДВ. Факт продажу та відвантаження позивачем 22 тонн цукру білого кристалічного ТОВ ГОЛЬСЬКІ СВІТ КОМПАНІ підтверджується дослідженими в судовому засіданні та наявними у матеріалах справи копіями: товарно-транспортної накладної № 5236 від 11 грудня 2017 року (а.с.98), рахунку №3 від 12 грудня 2017 року (а.с. 102) та видаткової накладної №3 від 12 грудня 2017 року (а.с. 103).
20 грудня 2017 року ПП АГРО-СПЕКТР було подано на реєстрацію в Єдиний реєстр податкових накладних податкову накладну № 3 від 12 грудня 2017 року (а.с. 25).
20 грудня 2017 року позивачем отримано квитанцію, в якій його повідомлено про зупинення реєстрації податкової накладної у зв'язку з тим, що вона не відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року № 567 (далі - Критерії). Також в квитанції зазначено, що за результатами опрацювання СМОКР було виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТЗЕД: 1701. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК відповідно до пункту в п.п.201.16.1 п. 201. 16 ст. 201 ПК України.
На виконання рекомендацій податкової служби, позивачем 21 грудня 2017 року надано пояснення та копії документів в електронному вигляді, за допомогою сервісу Електронний кабінет платника , що підтверджували товарність операції. У поясненнях позивача зазначено, що 13 березня 2017 року між ПП АГРО-СПЕКТР та Товариством з обмеженою відповідальністю Радехівський цукор (далі - ТОВ Радехівський цукор ) укладено договір № 166ЦБ/17 купівлі-продажу та переробки на давальницьких умовах цукрових буряків урожаю 2017 року для виробництва цукру квоти А (а. с. 104-110). Відповідно до Акта виконаних робіт № Ч00000585 та акту прийому - передачі сировини та готової продукції за період 01.10.2017-31.10.2017 до договору № 166ЦБ/17 (а. с. 46) підприємству зараховано 248 т 482 кг цукру квоти А , з них на виконання умов договору купівлі-продажу від 08 грудня 2017 року між ПП АГРО-СПЕКТР та ТОВ ГОЛЬСЬКІ СВІТ КОМПАНІ отримано 22 тонни цукру білого кристалічного за видатковою накладною № 5236 від 11 грудня 2017 року (а.с. 99) та на виконання заявки від 08 грудня 2017 року (а. с. 100) відвантажено на автомашину НОМЕР_1 11 грудня 2017 року для реалізації ТОВ ГОЛЬСЬКІ СВІТ КОМПАНІ (товар розвантажено наступного робочого дня - 12 грудня 2017 року). Продукція вироблена на власних виробничих потужностях і отримана шляхом переробки на давальницьких умовах згідно договору № 166ЦБ/17. На підтвердження зазначеного до пояснень були додані копії вказаних документів.
Крім того, товарність операції за податковою накладною № 3 від 12 грудня 2017 року підтверджується наявними у матеріалах справи та дослідженими у судовому засіданні письмовими доказами. Зокрема, судом встановлено, що ПП АГРО-СПЕКТР орендує земельні ділянки для вирощування цукрових буряків, що підтверджується довідкою Джуринської сільської ради № 206/02-19 від 16 березня 2018 року (а. с. 151), довідкою Білобожницької сільської ради № 514 від 16 березня 2018 року (а. с. 163), має власні виробничі потужності, що підтверджується копією розшифровки статті 1010 балансу Основні засоби станом на 13 вересня 2017 року (а.с. 153) та орендує бурякозбиральні комбайни, що підтверджується копіями договору №1 оренди бурякозбиральних комбайнів від 18 жовтня 2017 року (а.с. 132-134), рахунку-фактури №2 від 18 жовтня 2017 року (а.с. 135), акту здачі-приймання бурякозбиральних комбайнів (а. с. 136) та бухгалтерської довідки ПП АГРО-СПЕКТР (а.с. 152). Позивач придбавав насіння цукрового буряку, що підтверджується копіями акту №2 витрат насіння і садивного матеріалу за квітень 2017 року (а.с. 137), видаткової накладної № АІ000004868 від 23 березня 2017 року (а.с. 138), видаткової накладної №АІ000001114 від 20 лютого 2017 року (а.с. 139). Весь врожай цукрового буряку 2017 року згідно договору № 166ЦБ/17 позивач поставляє на ТОВ Радехівський цукор для переробки на давальницьких умовах цукрових буряків для виробництва цукру квоти А , що підтверджується копіями форми №1 (прийняті буряки за період з 01.10.2017 року до 31.10.2017 року) (а.с. 124) та форми №9 за період з 01.10.2017 року до 31.10.2017 року (а.с. 123). Вироблений цукор зберігався на території ТОВ Радехівський цукор і в подальшому на виконання умов договору купівлі-продажу від 08 грудня 2017 року між ПП АГРО-СПЕКТР та ТОВ ГОЛЬСЬКІ СВІТ КОМПАНІ 22 тонни цукру білого кристалічного на виконання заявки від 08 грудня 2017 року (а. с. 100) за видатковою накладною № 5236 від 11 грудня 2017 року (а.с. 99) відвантажено для реалізації ТОВ ГОЛЬСЬКІ СВІТ КОМПАНІ .
29 грудня 2017 року комісією ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/рахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, було прийнято рішення за № 510936/31952317 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 12 грудня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підставою для відмови зазначено те, що надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування (а.с. 27-28).
Не погодившись із даним рішенням №510936/31952317 від 29 грудня 2017 року позивач звернувся до суду із відповідним позовом.
Визначаючись щодо спірних правовідносин, суд зазначає наступне.
Згідно підпунктів "а", "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України (далі ПК України), об'єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів;
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
У відповідності до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
За приписами пункту 74.2 статті 74 ПК України, в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до п.п. 1, 2 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених Наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567(далі - Наказ № 567) оцінка ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр) здійснюється ДФС шляхом проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування цим Критеріям (далі - Моніторинг).
Моніторинг здійснюється ДФС на підставі аналізу даних звітних показників платника податку, наявної податкової інформації, а також інформації, поданої платником податку за формою згідно з додатком до цих Критеріїв, яка відображає специфіку господарської діяльності платника податку окремо за кожним видом економічної діяльності, якщо така інформація врахована комісією Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Комісія ДФС).
Пунктом 6 Критеріїв передбачено, що моніторинг податкової накладної / розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:
1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 разу більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);
2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.
3) розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку на додану вартість, якщо передбачається зміна вартості товару/послуг більше ніж удвічі та/або зміна номенклатури товарів/послуг (для кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для кодів послуг відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів).
У разі якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідає вимогам підпункту 1 цього пункту та сума податку на додану вартість, зазначена в податкових накладних, зареєстрованих платником податку в Реєстрі у звітному (податковому) періоді з урахуванням податкової накладної/розрахунку коригування, поданої на реєстрацію в Реєстрі, які відповідають вимогам підпункту 1 цього пункту, більша за середньомісячну суму сплачених за останні 12 місяців єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої при ввезенні товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 розділу V Кодексу.
У разі якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідає одній з умов, зазначених у підпункті 2 цього пункту, - реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 розділу V Кодексу.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 ПК України).
Згідно пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України N 1246 від 29.12.2010, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", ;Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України N 1246 від 29.12.2010 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні приписи містить підпункт 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України (чинного на час винесення оскаржуваного рішення), згідно яких реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної / розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У відповідності до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 ПК України, письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній / розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Суд зазначає, що абзацом 1 Постанови Кабінету Міністрів України Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації N 190 від 29.03.2017р. встановлено, що комісія Державної фіскальної служби приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.
Абзацом 2 Постанови N 190 визначено, що підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування.
Таким чином, суд приходить до висновку, що рішення Комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної, у даному випадку в рішенні № 510936/31952317 від 29 грудня 2017 року підставою для відмови у реєстрації податкової накладною зазначено надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування .
Матеріалами справи підтверджено, що на виконання вимог п. 201.16.1 - 201.16.2 статті 201 Податкового кодексу України та пропозиціях викладених у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної №3 від 12 грудня 2017 року позивачем були надані документи, пояснення, якими підтверджується реальність здійснення операцій по відмовленій у реєстрації податковій накладній. Перелік наданих документів відповідає вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 13.06.2017 № 567.
Проте, відповідачем всупереч вимогам пп. в п. 201.16.1 ст. 201 ПК України (чинного на час винесення оскаржуваного рішення), не було визначено вичерпного переліку документів, надання якого дало б позивачеві можливість реєстрації податкової накладної, а відмова у прийнятті до реєстрації податкової накладної з підстав недостатності документів для прийняття рішення можлива виключно за умови наявності вичерпного переліку таких документів (пп. в п. 201.16.1 ст. 201 ПК України).
При відмові у прийнятті до реєстрації податкової накладної з посиланням на ненадання платником податків достатніх документів, комісія має навести дані щодо документів, надання яких дасть можливість прийняти податкову накладну до реєстрації.
Із оскаржуваного рішення ДФС України про відмову в реєстрації податкової накладної встановлено, що підставою для відмови у її реєстрації є надання позивачем копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування, однак відповідачем не зазначено, які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено позивачем при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної (а.с. 27).
Посилання на вказану підставу в обґрунтування прийняття рішень про відмову, за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.
Суд не погоджується із твердженням відповідача про те, що документи, додані позивачем до пояснень щодо податкової накладної №3 від 12 грудня 2017 року, які не відкривалися в аналітичній системі ІС Податковий блок у журналі розгляду повідомлень, не можуть бути враховані при підтвердженні господарських операцій, оскільки рахуються як не подані платником податків, оскільки всі первинні документи були подані позивачем, а технічна неможливість їх перегляду у електронному вигляді не є приводом для відмови у реєстрації податкової накладної, крім того, податковий орган жодним чином не повідомив позивача про наявну технічну проблему і не вжив жодних заходів для можливості отримання документів у інший спосіб.
Суд також звертає увагу на те, що реєстрація податкової накладної була зупинена відповідачем на підставі п. 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 р. № 567, однак не конкретизовано підпункт пункту 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, тобто не вказано якому саме критерію ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не відповідає податкова накладна № 3 від 12 грудня 2017 року, а отже, не конкретизовано підставу зупинення її реєстрації, що є порушенням норм чинного законодавства.
Тобто відповідач зупинив реєстрацію розрахунку коригування без передбачених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 р. № 567 підстав.
Щодо тверджень позивача про не розгляд відповідачем скарги на рішення суд вважає, за необхідне зазначити, що у матеріалах справи відсутні докази на підтвердження надіслання саме скарги на рішення №510936/31952317 від 29 грудня 2017 року, оскільки відсутній опис вкладення до відправлення за експрес-накладною Нової пошти № 59000309090299 (а.с. 29-30), а тому даний факт є не підтвердженим, хоча суд бере до увагу те, що рішення №510935/31952317 від 29 грудня 2017 року скасоване, а податкова накладна № 2 від 12 грудня 2017 року зареєстрована.
Разом з тим, судом встановив реальність здійснення операції по податковій накладній №3 від 12 грудня 2017 року, реєстрація якої була зупинена, тому суд дійшов висновку, що контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації вказаної податкової накладної.
Відтак, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення є необґрунтованим, оскільки платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарської операції за податковою накладною, у реєстрації якої було відмовлено, а тому є таким, що підлягає скасуванню.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Приватного підприємства "АГРО-СПЕКТР" (вул. І.Франка, 20, с. Ромашівка, Чортківський район, Тернопільська область, 48676, код ЄДРПОУ 31952317) до Державної фіскальної служби України (Львіська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 39292197) задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України від 29 грудня 2017 року № 510936/31952317 про відмову в реєстрації податкової накладної від 12 грудня 2017 року № 3 подану Приватним підприємством "АГРО-СПЕКТР".
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 12 грудня 2017 року № 3 подану Приватним підприємством "АГРО-СПЕКТР".
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України на користь Приватного підприємства "АГРО-СПЕКТР" сплачений судовий збір у розмірі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 02 серпня 2018 року.
Головуючий суддя Баранюк А.З.
копія вірна
Суддя Баранюк А.З.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.07.2018 |
Оприлюднено | 03.08.2018 |
Номер документу | 75641477 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Багрій Василь Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Багрій Василь Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Багрій Василь Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні