ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 819/761/18
02 серпня 2018 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючого судді Мартиць О.І.
за участю: секретаря судового засідання Придаткевич Н.В.
представника позивача ОСОБА_1, довіреність від 09.01.2018 №1-3/195
представника відповідача - директора ОСОБА_2 районної комунальної кіновідеомережі ОСОБА_3
представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_2 районної ради Тернопільської області ОСОБА_4, довіреність від 27.06.2018 №01-15/188
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області до ОСОБА_2 районної комунальної кіновідеомережі, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_2 районної ради Тернопільської області про застосування заходів реагування, -
ВСТАНОВИВ:
26.04.2018 до Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області (далі - управління ДСНС України у Тернопільській області) до ОСОБА_2 районної комунальної кіновідеомережі, у якій позивач просить застосувати захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації кінотеатру "Каменяр" ОСОБА_2 районної комунальної кіновідеомережі за адресою: Тернопільська область, Збаразький район, м. Збараж, вул. Незалежності 4, шляхом повного знеструмлення.
В обґрунтування позову зазначено, що з 05.04.2018 по 11.04.2018 провідним інспектором Збаразького районного відділу управління ДСНС України у Тернопільській області ОСОБА_5 в присутності директора кінотеатру "Каменяр" ОСОБА_3 було проведено позапланову перевірку додержання та виконання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки кінотеатру "Каменяр" ОСОБА_2 районної комунальної кіновідеомережі. За результатами перевірки складено акт від 11.04.2018 №13 та припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 11.04.2018 №13.
З огляду на те, що виявлені у ході перевірки порушення вимог нормативно-правових актів у сфері пожежної безпеки створюють загрозу життю та здоров'ю людей, управління ДСНС України у Тернопільській області звернулось до суду із даним позовом.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 02.05.2018 відкрито провадження у справі, визначено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін та призначено у справі судове засідання на 25.05.2018. 25.05.2018 розгляд справи відкладено на 02.07.2018. 02.07.2018 у судовому засіданні вирішено питання про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_2 районної ради Тернопільської області та ухвалою суду від 02.07.2018 провадження у даній адміністративній справі зупинено до 02.08.2018 для примирення сторін.
В судовому засіданні 02.08.2018 представник позивача позовні вимоги підтримав з мотивів, викладених у позовній заяві та у відповіді на відзив від 23.05.2018 (арк.спр.29), просив позов задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача в судовому засіданні 02.08.2018 надав пояснення з підстав, наведених у відзиві від 15.05.2018 (арк.спр.26), просив відмовити у задоволенні позову.
Представник третьої особи в судовому засіданні 02.08.2018 проти позову заперечила, просила відмовити у його задоволенні.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення учасників справи, з'ясувавши фактичні обставини справи, повно, всебічно та об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.
На підставі посвідчення на проведення перевірки від 02.04.2018 №25 (арк.спр.8) у період з 05.04.2018 по 11.04.2018 державним інспектором з нагляду у сфері пожежної та техногенної безпеки Збаразького району ОСОБА_5 в присутності директора кінотеатру "Каменяр" ОСОБА_3 було проведено позапланову перевірку додержання та виконання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки кінотеатру "Каменяр" ОСОБА_2 районної комунальної кіновідеомережі. За результатами перевірки складено акт від 11.04.2018 №13 (арк.спр.9-16) та припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 11.04.2018 №13 (арк.спр.17-18).
З актом перевірки ознайомився директор кінотеатру "Каменяр" ОСОБА_3 та отримав його примірник 11.04.2018, що підтверджується особистим підписом директора. Заперечення до акту перевірки не подавались. Також ним отримано для виконання припис від 11.04.2018 №13.
Крім того, 11.04.2018 державним інспектором з нагляду у сфері пожежної та техногенної безпеки Збаразького району ОСОБА_5 складено протокол про адміністративне правопорушення ТЕ №003783 відповідно до статті 175 КУпАП (арк.спр.19) та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення ТЕ №003783, якою до директора Бучацької районної комунальної художньої школи ОСОБА_6 застосовано адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 34,00 грн. (арк.спр.20).
Відповідно до акту перевірки від 11.04.2018 №13 (арк.спр.9-16) встановлено наступні порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, зокрема:
1. Не проведено замір опору ізоляції освітлювальної електромережі.
2. Будівля кінотеатру не обладнана пристроями захисту будівельних споруд від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів.
3. Приміщення кінотеатру не обладнані системою автоматичної пожежної сигналізації та системою оповіщення людей про пожежу.
4. Приміщення не забезпеченні нормативною кількістю первинних засобів пожежогасіння.
5. Будівля кінотеатру не обладнана внутрішнім протипожежним водопроводом з пожежними кранами.
6. Електролампочки розжарювання в приміщенні фойє, залу для глядачів, коридорі не закриті плафонами із суцільного силікатного скла закритого виконання.
7. З'єднання жил проводів електромережі не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, а методом скрутки.
8. З'єднювальні коробки електромережі кінотеатру не закриті кришками з негорючих матеріалів.
9. Електророзетки та вимикачі у приміщеннях кінотеатру розміщені на горючій основі.
Оскільки, відповідач не усунув порушення зафіксовані у акті перевірки, характер порушень створює небезпеку для життя та здоров'я людей, управління ДСНС України у Тернопільській області звернулося з адміністративним позовом до суду про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації кінотеатру "Каменяр" ОСОБА_2 районної комунальної кіновідеомережі за адресою: Тернопільська область, Збаразький район, м. Збараж, вул. Незалежності, 4, шляхом повного знеструмлення.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
За змістом статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V (надалі - Закон № 877-V).
За визначенням, наведеним у статті 1 Закону № 877-V, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - це планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Частиною сьомою статті 7 Закону №877-V визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Згідно із пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 № 1052, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
За нормами пункту 3 зазначеного Положення основними завданнями ДСНС України є, зокрема, реалізація державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи (пункт 7 Положення).
Зокрема, згідно з Положенням про управління ДСНС України у Тернопільській області, затвердженим наказом ДСНС України від 04.02.2013 № 3 (у редакції наказу ДСНС від 21.09.2017 № 507), управління ДСНС України у Тернопільській області здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи на відповідній території нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб'єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.
Статтею 47 Кодексу цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403-VI передбачено, що державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Відповідно до статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону (стаття 66 Кодексу цивільного захисту України).
Згідно із частиною другою статті 51 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення техногенної безпеки суб'єкта господарювання покладається на його керівника.
Забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання (стаття 55 Кодексу цивільного захисту України).
У силу пункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
За приписами частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно положень частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
Відповідно до частини другої статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
За нормами частини п'ятої статті 4 Закону №877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
З аналізу вказаних правових норм вбачається, що підставами для застосування заходу реагування у вигляді повного зупинення роботи об'єктів є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених Кодексом цивільного захисту України, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, що створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, і цей факт має бути доведений належними та допустимими доказами.
Суд, враховуючи характер спірних правовідносин, звертає увагу на те, що експлуатація приміщень із порушенням правил пожежної і техногенної безпеки створює пряму загрозу життю і здоров'ю людей.
В судовому засіданні встановлено та не заперечується сторонами, що станом на дату розгляду даної справи, виявлені порушення, які є підставою для застосування заходів реагування, відповідачем усунуто частково, а саме із дев'яти виявлених залишилося три:
- будівля кінотеатру не обладнана пристроями захисту будівельних споруд від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів.
- приміщення кінотеатру не обладнані системою автоматичної пожежної сигналізації та системою оповіщення людей про пожежу.
- будівля кінотеатру не обладнана внутрішнім протипожежним водопроводом з пожежними кранами, які потребують значних коштів, а виділення їх з районного бюджету планується в пізніший термін.
З огляду на зазначене, дослідивши докази, наявні у матеріалах справи у їх сукупності, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, беручи до уваги ту обставину, що наявність порушення відповідачем вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сфері пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту підтверджується наявними у матеріалах справи доказами, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають частковому задоволенню шляхом повного знеструмлення кінозалу кінотеатру "Каменяр" ОСОБА_2 районної комунальної кіновідеомережі.
Керуючись статтями 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області (місцезнаходження: вул. Лесі Українки, 6, м. Тернопіль, 46011, код ЄДРПОУ 38535547) до ОСОБА_2 районної комунальної кіновідеомережі (місцезнаходження: вул. Незалежності, 4, м. Збараж, Збаразький район, Тернопільська область, 47302, код ЄДРПОУ 02410038), третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_2 районної ради Тернопільської області (місцезнаходження: м-н. ОСОБА_7, 1, м. Збараж, Збаразький район, Тернопільська область, 47302, код ЄДРПОУ 24632934) про застосування заходів реагування задовольнити частково.
Застосувати захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді часткового зупинення експлуатації кінотеатру "Каменяр" ОСОБА_2 районної комунальної кіновідеомережі за адресою: Тернопільська область, Збаразький район, м. Збараж, вул. Незалежності, 4, шляхом повного знеструмлення кінозалу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 02 серпня 2018 року.
Головуючий суддя Мартиць О.І.
копія вірна:
Суддя Мартиць О.І.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.08.2018 |
Оприлюднено | 05.08.2018 |
Номер документу | 75668094 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні