Рішення
від 03.08.2018 по справі 824/364/18-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 серпня 2018 р. м. Чернівці Справа № 824/364/18-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Григораша В.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Кельмецької місцевої прокуратури Чернівецької області (60100, вул. Сагайдачного, буд. 39-Б, смт. Кельменці, Чернівецька область) в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті (01135, проспект Перемоги, 14, м. Київ) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Фреш Груп" (60024, с. Малинці, Хотинський район, Чернівецька область) про стягнення плати, -

ВСТАНОВИВ:

В поданому до суду адміністративному позові Кельменецька місцева прокуратура Чернівецької області в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті (позивач) просить стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Фреш Груп" (відповідач) в дохід Державного бюджету України плату за проїзд автомобільними дорогами загального користування великогабаритним транспортним засобом в сумі 10594,19 грн, що еквівалентно 299,70 Євро відповідно до офіційного курсу встановленого Національним банком України на день проведення розрахунку 22.01.2018 року.

Ухвалою суду від 07.05.2018 року відкрито провадження у даній справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказував, що 22.01.2018 року посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Харківській області на автомобільній дорозі М-03 "Київ-Харків-Довжанський" 471 км, проведено габаритно-ваговий контроль вантажного автомобіля марки Volvo, модель FH13.440, державний реєстраційний номер НОМЕР_1, який належить ТОВ "Фреш Груп". За результатами проведеної перевірки складено довідку №0010040 від 22.01.2018 року про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та проведено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування та нарахована плата за проїзд у сумі 299,70 Євро, що еквівалентно 10594,19 грн.

30.05.2018 року від відповідача на адресу суду надійшов відзив проти позову в якому він заперечує проти позовних вимог. Так, відповідач зазначає, що у прокурора, який звернувся до адміністративного суду в інтересах позивача - юридичної особи публічного права, відсутня належна адміністративна процесуальна дієздатність, і у відповідності до п. 1 ч. 1 ст. 240 КАС України, такий позов слід залишити без розгляду.

Щодо суті нарахованої плати за проїзд, то відповідач вказує на порушення під час проведення процедури вимірів на місці зупинки транспортного засобу, про що водієм було вказано під час складання акту перевірки від 22.01.2018 року.

На думку відповідача, з фотографічних карток з місця зупинки транспортного засобу вбачається наявність порушень вимог чинного законодавства, які прямо вплинули на правильність проведених вимірів, а саме: в порушення п.1-3 Розділу ІІ ОСОБА_1 до облаштування та технічного оснащення габаритно-вагового контролю на автомобільних дорогах загального користування, затверджених наказом МІ України від 28.07.2016 року №255 ваговий комплекс було розташовано не на рівній поверхні із повздовжнім ухилом більше 3 проміле; ваговий комплекс було розташовано не на твердому покритті, а на асфальтобетонному вкритому шаром снігу з видимими деформаціями дорожнього покриття з боку узбіччя; ваговий комплекс було розташовано на невідокремленій ділянці дороги шириною близько 3,5 м, що менше ніж 0,7 м.

Під час зважування автомобіля не було забезпечено його прямолінійний заїзд на ваговий комплекс у зв'язку з обмеженою повздовжньою відстанню його розташування, і в зв'язку з цим автомобіль заїжджав на комплекс тричі, під час яких було отримано різні значення навантаження на вісь.

При зважуванні використовувалась вага пересувна автомобільна "Cheklode Freeweight" №008231. Згідно п. 2.3 розділу 2 Керівництва з експлуатації даного засобу вимірювальної техніки, вага призначена для роботи при температурі оточуючого повітря від -10 до +40 °С. При цьому, як зазначає відповідач, з архіву погоди з веб-сайту "Мета" з 11 до 14 години температурний режим в місті Харкові і Харківський області знаходився в межах від -12 до - 11 °С, що не відповідає допустимому температурному режиму під час якого проводилось зважування.

Під час зважування у зв'язку з неналежним місцем розташування вагового комплексу водій був змушений повертати знаходячись на комплексі, щоб проїхати по ньому і на вимогу працівників відповідача тричі рухався заднім ходом та вперед, що прямо заборонено керівництвом з експлуатації ваги.

При цьому наявність налипання снігу і льоду на частинах шасі та кузові автомобіля також вплинули на його вагу та точність проведених вимірів.

За таких обставин, на думку відповідача, проведення вимірів навантаження на вісь в порушення процедури за межами допустимих робочих температур засобу вимірювальної техніки із наявністю об'єктивного впливу факторів зовнішнього природного середовища на точність вимірів є підставою для визнання таких вимірів і складених за їх наслідками письмових доказів, використаних в обґрунтування позову - неналежними доказами.

З огляду на викладене, відповідач просив суд відмовити у задоволенні позову Кельменецької місцевої прокуратури Чернівецької області в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті до Товариства з обмеженою відповідальністю "Фреш Груп" про стягнення плати за проїзд.

07.06.2018 року від Кельменецької місцевої прокуратури Чернівецької області в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті надійшла на адресу суду відповідь на відзив в якій вказують необґрунтованість тверджень відповідача щодо повноважень прокурора, безпідставність та надуманість тверджень що при проведенні процедури вимірів на місці зупинки транспортного засобу було допущено численні порушення.

Стосовно пояснень водія про причини порушень, зазначених в Акті проведення перевірки №001660 від 22.01.2018 року, позивач зазначив, що оскільки згідно електронної роздруківки з архіву погоди сайту "Мета" (наданої відповідачем) з 11 до 14 години температурний режим 22.01.2018 року в місті Харкові і Харківській області знаходився в межах від -6 до -5 °С, то твердження про те, що зважування не має права проводитись в сніжну погоду є безпідставним.

З огляду на викладене, керівник Кельменецької місцевої прокуратури Чернівецької області просив задовольнити позовні вимоги повністю.

Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню повністю з наступних підстав.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Фреш Груп", код ЄДРПОУ 35249017, зареєстроване як юридична особа за адресою місцезнаходження - вул. Котовського, буд. 5, с. Маршинці, Хотинський район, Чернівецька область, (а.с. 33-38).

Відповідно до Свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу, ТОВ "Фреш Груп" володіє вантажним автомобілем марки Volvo, модель FH13.440, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 (а.с. 29).

26.12.2017 року начальником Управління Укртрансбезпеки у Харківській області затверджено графік роботи пересувного пункту габаритно-вагового контролю на мережі доріг загального користування Харківської області на січень 2018 року. Вказаний графік погоджено з начальником Служби автомобільних доріг в Харківській області, директором ДП "Харківський облавтодор" та начальником ГУНП України в Харківській області (а.с. 31).

На підставі Наказу Державної служби України з безпеки на транспорті від 18.01.2018 року №35 "Про затвердження графіка проведення рейдових перевірок, які здійснюються територіальними органами Державної служби України з безпеки на транспорті" та Направлення на проведення перевірки №021448 від 22.01.2018 року посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Харківській області на автомобільній дорозі М-03 "Київ-Харків-Довжанський" 471 км проведено габаритно-ваговий контроль вантажного автомобіля марки Volvo, модель FH13.440, державний реєстраційний номер НОМЕР_1, що належить ТОВ "Фреш Груп" (а.с. 20-27).

Перевірка здійснювалась засобами вимірювальної техніки типу Cheklode Freeweigh №008231, виробник "Central Weighing", Англія, ГОСТ29329-92 "Весы для статического взвешивания. Общие технические требования", Свідоцтво про повірку засобу вимірювальної техніки №34-00/1093 чинне до 06.04.2018 року (а.с. 28).

За результатами проведеної перевірки складено Довідку №0023040 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 22.01.2018 року та Акт №0010040 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 22.01.2018 року, відповідно до яких навантаження склало: на 1 вісь - 7,450 т, 2 вісь - 12,950 т, 3 вісь - 5,750 т, 4 вісь - 5,650 т, 5 вісь - 5,800 т, повна маса транспортного засобу - 37600 т. Результати габаритного контролю транспортного засобу у нормі (а.с. 15-16).

Результати вагового контролю навантаження на осі також підтверджуються чеком зважування №10475, здійсненого 22.01.2018 року о 13год.38хв. (а.с. 14).

У зв'язку із виявленими перевищеннями нормативних вагових параметрів, проведено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування до акту №0010040 від 22.01.2018 року, згідно з яким, розмір плати за проїзд становить 299,70 Євро (а.с. 17).

Матеріали перевірки направлено на адресу відповідача супровідним листом від 30.01.2018 року №549136-18 та отримані ним 07.02.2018 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с. 18-19).

Відповідно до інформації з офіційного веб-сайту Національного банку України, станом на 22.01.2018 року курс Євро становив 3534,9322 грн за 100 Євро (а.с. 32).

05.03.2018 року Управління Укртансбезпеки у Харківській області звернулось до прокурора Чернівецької області із листом в якому просило розглянути можливість щодо представництва інтересів держави, в особі Управління Укртансбезпеки у Харківській області в суді з питання стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування з ТОВ "Фреш Груп" у сумі 299,70 Євро, що еквівалентно 10594,19 грн (а.с.39-41).

Листом від 16.04.2018 року №123-1765 вих.8 Кельменецька місцева прокуратура Чернівецької області повідомила Управління Укртрансбезпеки у Харківській області про те, що місцевою прокуратурою буде пред'явлена позовна заява до Чернівецького окружного адміністративного суду в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті до ТОВ "Фреш Груп" про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом (а.с. 43).

Також судом досліджено фотокартки з місця проведення габаритно-вагового контролю, надані відповідачем (а.с. 62-63).

Згідно роздруківки скриншоту з веб-сайту "Мета" наданого відповідачем, 22.01.2018 року у м. Харкові температура повітря протягом доби коливався від -5°С до -11°С. В години проведення габаритно-вагового контролю, а саме з 11год.00хв. по 14год.00хв. температура повітря коливалась від -5°С до -6°С. (а.с. 73).

Відповідно до п. 2.3. Керівництва по експлуатації "Весы передвежные автомобильные Cheklode Freeweigh" ваги призначені для роботи при температурі навколишнього повітря від мінус 10°С до плюс 40°С (а.с. 78).

До вказаних спірних правовідносин суд застосовує наступні положення законодавства та робить висновки по суті спору.

Відповідно до ч. 3 ст. 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Згідно з частинами першою та другою ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 року №1697-VII представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді інтересів громадянина (громадянина України, іноземця або особи без громадянства) у випадках, якщо така особа не спроможна самостійно захистити свої порушені чи оспорювані права або реалізувати процесуальні повноваження через недосягнення повноліття, недієздатність або обмежену дієздатність, а законні представники або органи, яким законом надано право захищати права, свободи та інтереси такої особи, не здійснюють або неналежним чином здійснюють її захист.

Аналіз нормативно-правових актів, які регулюють питання здійснення габаритно-ваговою контролю, свідчить що відповідач не наділений правом на звернення до суду щодо стягнення з автомобільних перевізників нарахованої плати за проїзд. З огляду на викладене Кельменецька місцева прокуратура Чернівецької області звернулась до суду в інтересах Держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті з позовною заявою про стягнення з ТОВ "Фреш Груп" плати за проїзд в дохід Державного бюджету.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року №103 затверджено Положення про Державну службу з безпеки на транспорті (Положення №103).

Згідно п. 1 Положення, Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).

Постановою Кабінету Міністрів України №592 від 26.06.2015 року "Деякі питання забезпечення діяльності Державної служби України з безпеки на транспорті" утворено територіальні органи Державної служби з безпеки на транспорті як структурні підрозділи апарату Служби за переліком згідно з додатком 3, до якого входить управління Укртрансбезпеки в Харківській області.

Згідно п.п. 1 п. 4 Положення №103, основними завданнями Укртрансбезпеки, в т.ч. є здійснення державного нагляду (контролю) за безпекою на автомобільному, міському електричному, залізничному, морському та річковому транспорті.

Відповідно до п.п. 15, 27 п. 5 Положення Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань: здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; здійснює нарахування плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.

Процедура здійснення державного контролю за додержанням суб'єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб'єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами, регламентується Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 року №1567 (Порядок №1567).

Відповідно до п. 2 Порядку №1567, державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб'єктів господарювання (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

Органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансінспекція, її територіальні органи (п. 3 Порядку №1567).

Пунктом 4 Порядку №1567 встановлено, що державний контроль на автомобільному транспорті (далі - державний контроль) здійснюється посадовими особами органу державного контролю (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Відповідно до ч. 2 ст. 29 Закону України "Про дорожній рух" від 30.06.1993 року №3353-XII з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Згідно з ст. 33 Закону України "Про автомобільні дороги" від 08.09.2005 року №2862-IV (Закон № 2862-IV) рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Частиною 4 ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 року №2344-III (Закон № 2344-III) встановлено, що у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов'язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.

Відповідно до п. 16 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №198 від 30.03.1994 року, перевезення небезпечних, великогабаритних і великовагових вантажів автомобільним транспортом по дорожніх об'єктах допускається за окремим дозволом в порядку і за плату, що визначені окремими актами законодавства.

Пунктом 2 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №30 від 18.01.2001 року (Правила №30) визначено, що транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великогабаритним, якщо його габарити перевищують хоча б один з параметрів, зазначених у п. 22.5 Правил дорожнього руху.

Транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху (п. 3 Правил №30).

У свою чергу згідно з п. 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 року № 1306 за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м. Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.

Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.

Забороняється рух транспортних засобів з навантаженням на вісь понад 7 т або фактичною масою понад 24 т автомобільними дорогами загального користування місцевого значення.

Пунктом 4 Правил №30 визначено, що рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, виданим перевізникові Державтоінспекцією, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 року №879 затверджено Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні (Порядок №879).

Відповідно до п.п. 4 п. 2 Порядку №879 габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.

Пунктом 3 Порядку №879 передбачено, що габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.

Згідно п. 18 Порядку №879 за результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.

У разі пред'явлення водієм транспортного засобу міжнародного сертифіката зважування габаритно-ваговий контроль у частині зважування не здійснюється.

Відповідно до п. 21 Порядку № 879 у разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування (далі - плата за проїзд). Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України.

Пунктом 25 Порядку № 879 встановлено, що у разі відмови водія транспортного засобу від проходження габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів складають акт за формою, встановленою Мінінфраструктури, з оперативним повідомленням уповноваженого підрозділу Національної поліції.

Згідно п. 27 Порядку № 879 плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування справляється з транспортних засобів вітчизняних та іноземних власників, у тому числі тих, що визначені у статті 5 Закону України "Про єдиний збір, який справляється у пунктах пропуску через державний кордон України", справляється у разі виявлення факту перевищення їх фактичних параметрів над параметрами, які враховувалися під час встановлення розміру єдиного збору в пунктах пропуску через державний кордон, де відсутні вагові комплекси, та з транспортних засобів, які виїжджають за межі України і на які в установленому порядку не отримано дозвіл на рух або не внесено плату за проїзд.

Плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку.

Відповідно до п.30 Порядку № 879 плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою П = (Рзм + Рнв + Рг) х В, де П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; В - відстань перевезення, кілометрів.

Осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між зближеними (суміжними) осями не перевищує 2,5 метра.

Згідно п. 31-1 Порядку №879 якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п'ятикратному розмірі.

У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням.

Перевізник зобов'язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.

Пунктом 26 Порядку № 879 передбачено, що кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету.

Згідно абз. 18 ст. 1 Закону №2344-III автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

З аналізу вищенаведених норм, суд приходить до висновку, що законодавством встановлені вимоги щодо здійснення перевезень вантажу великоваговими та великогабаритними транспортними засобами на автомобільних дорогах загального користування, а плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу є обов'язковим платежем, який дає право на рух великовагового транспортного засобу.

Відповідальність за перевищення транспортними засобами нормативних вагових параметрів покладається на автомобільного перевізника - фізичну або юридичну особу, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами, а не власника транспортного засобу.

Як встановлено з матеріалів справи, посадовими особами управління Укртрансбезпеки у Харківській області на а/д М-03 "Київ-Харків-Довжанський" на 471 км. при проведенні габаритно-вагового контролю вантажного автомобіля марки Volvo, модель FH13.440, державний реєстраційний номер НОМЕР_1, суб`єкт, що перевіряється ТОВ "Фреш Груп", встановлено перевезення вантажу з перевищенням нормативних вагових параметрів, що підтверджується актом №0010040 від 22.01.2018 року.

Так, зокрема, Управлінням Уктрансбезпеки у Харківській області виявлено порушення відповідачем під час перевезення вантажу, а саме встановлено його масу 37600 тон, та осьове навантаження 7,450; 12,950; 5,750; 5,650 та 5,800 тон, при нормативно допустимому навантаженні на осі 11,0; 11,0; 7,3; 7,3 та 7,3 тон відповідно, що перевищує параметри від нормативу на 1,9 тон (0,27%).

Щодо тверджень позивача про те, що під проведення габаритно-вагового контролю транспортного засобу відповідача було порушено температурний режим суд вважає необґрунтованими, оскільки відповідно до наданої відповідачем роздруківки (скриншоту) з веб-сайту "Мета", 22.01.2018 року у м. Харкові температура повітря протягом доби коливався від -5°С до -11°С, а в години проведення габаритно-вагового контролю, а саме з 11год.00хв. по 14год.00хв. температура повітря коливалась від -5°С до -6°С. При цьому, відповідно до п. 2.3. Керівництва по експлуатації "Весы передвежные автомобильные Cheklode Freeweigh" ваги призначені для роботи при температурі навколишнього повітря від мінус 10°С до плюс 40°С.

Крім того, з наданих відповідачем фотокарток не можливо встановити температурний режим та наявність опадів у вигляді снігу 22.01.2018 року - в день проведення габаритно-вагового контролю.

Крім того, відповідно до п. 6 ОСОБА_1 облаштування та технічного оснащення пунктів габаритно-вагового контролю на автомобільних дорогах загального користування, затверджених Наказом Міністерства інфраструктури України від 28.07.2016 року N 255 Пересувний пункт повинен мати засоби організації дорожнього руху, які встановлюються відповідно до тимчасової схеми організації дорожнього руху, узгодженої з відповідними підрозділами Національної поліції України та Державним агентством автомобільних доріг України, а саме: 1) панно "Пересувний пункт вагового та габаритного контролю" на жовтому тлі; 2) знак 3.29 "Обмеження максимальної швидкості 90 км/год" на жовтому фоні з табличкою 7.5.1 "Вид транспортного засобу"; 3) знак 3.29 "Обмеження максимальної швидкості 70 км/год" на жовтому фоні з табличкою 7.5.1 "Вид транспортного засобу"; 4) знак 3.29 "Обмеження максимальної швидкості 50 км/год" на жовтому фоні з табличкою 7.5.1 "Вид транспортного засобу"; 5) знак 3.41 "Контроль"; 6) знак 3.31 "Зона обмеження максимальної швидкості"; 7) знак 3.32 "Кінець зони обмеження максимальної швидкості"; 8) два знаки 3.25 "Обгін заборонено"; 9) два знаки 3.26 "Кінець заборони обгону"; 10) знак 3.30 "Кінець обмеження максимальної швидкості"; 11) оранжеві конуси з горизонтальними світловідбивними смугами білого кольору; 12) інші технічні засоби організації дорожнього руху (в разі необхідності).

В матеріалів справи судом встановлено, що 26.12.2017 року начальником Управління Укртрансбезпеки у Харківській області затверджено та погоджено з начальником Служби автомобільних доріг в Харківській області, директором ДП "Харківський облавтодор" та начальником ГУНП України в Харківській області, графік роботи пересувного пункту габаритно-вагового контролю на мережі доріг загального користування Харківської області на січень 2018 року.

Зважаючи на погодження графіку роботи пересувного пункту габаритно-вагового контролю на мережі доріг загального користування Харківської області на січень 2018 року з відповідними підрозділами Національної поліції України та Державним агентством автомобільних доріг України, суд приходить до висновку про дотримання позивачем ОСОБА_1 облаштування та технічного оснащення пунктів габаритно-вагового контролю на автомобільних дорогах загального користування при здійсненні габаритно-вагового контролю транспортного засобу відповідача.

Відтак, під час здійснення органом Укртрансбезпеки габаритно-вагового контролю транспортного засобу відповідача було правомірно встановлено перевищення нормативно допустимого осьового навантаження транспортного засобу.

На підставі вказаного позивачем правомірно здійснено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування та нарахована плата за проїзд у розмірі 299,70 Євро, яка на день проведення розрахунку за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком, становила 10594,19 грн.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, визначена контролюючим органом сума платежу відповідно до зазначеного розрахунку відповідачем у добровільному порядку не сплачена.

Враховуючи, що відповідач є перевізником, він зобов'язаний сплачувати плату за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, а тому позивачем правомірно нарахована відповідачу плату в розмірі 299,70 Євро, що еквівалентно 10594,19 грн відповідно до офіційного курсу встановленого Національним банком України на день проведення розрахунку.

Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 129 Конституції України однією із основних засад судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Статтею 72 КАС України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Згідно ч. 1-3 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Оцінивши належність, допустимість, достовірність доказів наданих сторонами окремо, а також достатність і взаємний зв'язок цих доказів у їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги є обґрунтованими. Відповідач не надав доказів відсутності або погашення ним визначеної контролюючим органом сума платежу за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом.

Приписами ч. 1 ст. 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Відтак, враховуючи відсутність витрат у суб`єкта владних повноважень із залученням свідків та проведенням експертиз, суд приходить до висновку, що судові витрати не підлягають стягненню.

Керуючись статтями 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Фреш Груп" (код ЄДРПОУ 35249017, вул. Котовського, 5, с. Малинці, Хотинський район, Чернівецька область) на користь Державної служби України з безпеки на транспорті (проспект Перемоги, 14, м. Київ, код ЄДРПОУ 39816845) 299,70 Євро, що еквівалентно 10594 (десять тисяч п'ятсот дев'яносто чотири) грн 19 коп. відповідно до офіційного курсу встановленого Національним банком України на день проведення розрахунку 22.01.2018 року, в дохід Державного бюджету України (Чернівецьке УК м. Чернівці, р/р 31316309700002 в ГУ ДКСМ у Чернівецькій області, код ЄДРПОУ 37978173, МФО 856135).

3. Копію рішення направити сторонам.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Позивач - Кельмецька місцева прокуратура Чернівецької області (60100, вул. Сагайдачного, буд. 39-Б, смт. Кельменці, Чернівецька область) в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті (код ЄДРПОУ 39816845, проспект Перемоги, 14, м. Київ, 01135).

Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Фреш Груп" (код ЄДРПОУ 35249017, вул. Котовського, 5, с. Малинці, Хотинський район, Чернівецька область).

Суддя В.О. Григораш

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.08.2018
Оприлюднено05.08.2018
Номер документу75668897
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —824/364/18-а

Рішення від 03.08.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

Ухвала від 07.05.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

Ухвала від 24.04.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні