Постанова
від 01.08.2018 по справі 805/51/17-а
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

01 серпня 2018 року

Київ

справа №805/51/17-а

адміністративне провадження №К/9901/33280/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

Судді-доповідача - Васильєвої І.А.,

суддів - Пасічник С.С., Юрченко В.П.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу Мар'їнської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області

на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 20.02.2017 року (суддя Христофоров А.Б.)

та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 19.07.2017 року (судді Гаврищук Т.Г., Блохін А.А., Сухарьок М.Г.)

у справі № 805/51/17-а

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Техремпоставка

до Мар'їнської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області

про скасування податкових повідомлень-рішень від 22.08.2016 року № 0006501200, та від 22.08.2016 року № 0006511200, -

В С Т А Н О В И В:

3 січня 2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю Техремпоставка (далі - ТОВ Техремпоставка ) звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Мар'їнської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області (далі - відповідач, Мар'їнська ОДПІ) про скасування податкових повідомлень-рішень від 22.08.2016 року № 0006501200, та від 22.08.2016 року № 0006511200.

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 20 лютого 2017 року , залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 19.07.2017 року позов задоволений, скасовані податкові повідомлення-рішення №0006501200 від 22.08.2016 року про зобов'язання сплатити штраф у сумі 479 394,99 грн. за затримку грошового зобов'язання на 89, 59 календарних днів; скасовано податкове повідомлення рішення №0006511200 від 22.08.2016 року про зобов'язання сплатити штраф у сумі 14 650,31 грн. за затримку грошового зобов'язання на 89,59 календарних днів.

Не погоджуючись із прийнятими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, з посиланням на порушення судом норм матеріального права, просив скасувати судові рішення та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що законодавством не передбачено автоматичне списання недоїмки, яка виникла на підставі звітності платника лише за фактом перебування на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території АТО, те саме стосується і відсутності в законодавстві автоматичного звільнення від сплати. Наданий сертифікат ТПП надає право позивачу на розстрочення/відстрочення грошових зобов'язань/податкового боргу.

Позивач процесуальним правом надати письмові заперечення не скористався, що не перешкоджає розгляду справи по суті.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 3.03.2018 касаційну скаргу разом з матеріалами справи було передано судді-доповідачу Васильєвій І.А. та визначено склад колегії суддів, до якої також входять судді: Пасічник С.С. та Юрченко В.П.

Дослідивши матеріали справи та доводи касаційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю Техремпоставка (ЄДРПОУ 31366910, вул. Енергетиків,34 м. Курахове, Мар'їнський район, Донецька область, 85612), пройшов передбачену законодавством процедуру державної реєстрації 14.02.2001 року № 1 266 120 0000 002306, здійснює діяльність у відповідності до Статуту Товариства з обмеженою відповідальністю "Техремпоставка" (нова редакція) та перебуває на обліку у відповідача як платник податку за землю.

Згідно Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, позивач є орендарем земельних ділянок Територіальної громади в особі Курахівської міської ради, які розташовані за адресою: Донецька область, Мар'їнський район, м. Курахове, Промислова зона будинок 71а/1, будинок 71а, будинок 71, Донецька область, Мар'їнський район, м. Курахове, вулиця Плєханова будинок 28, будинок 29а.

Позивачем до податкового органу 11.02.2016 року подані податкові декларації з орендної плати за землю за 2016 рік із самостійно визначеними до сплати сумами грошового зобов'язання, з яких: по першій декларації самостійно визначена до сплати річна сума грошового зобов'язання, яка складає 879 018,80 (з яких по 73 251,56 щомісяця, а в грудні 73 251,54 грн.); по другій декларації самостійно визначена до сплати річна сума грошового зобов'язання, яка складає 28 763 699,01 грн (з яких по 2 396 974,92 щомісяця, а в грудні 2 396974,89 грн.) (том 1 арк. справи 164-165, арк. справи 166-168).

Відповідачем проведено камеральну перевірку податкової звітності з орендної плати за землю за 2016 рік (за період з 30.04.2016 року по 28.07.2016 року), за результатами якої складений акт № 858/12-0/31366910 від 10.08.2016 року, яким встановлено порушення позивачем термінів сплати самостійно визначеного грошового зобов'язання з земельного податку, які визначені п. 287.3 ст. 287 Податкового кодексу України на 89, 59 календарних днів (арк. справи 13). При перевірці використано податкову декларацію від 11.02.2016 року № 9014737111 J06020.

На підставі наведеного акту відповідачем відповідно до ст.126 Податкового кодексу України прийнято податкове повідомлення-рішення форми Ш від 22.08.2016 року № 0006501200 про зобов'язання позивача сплатити штраф в розмірі 20% у сумі 479 394,99 грн. за затримку грошового зобов'язання на 89, 59 календарних днів (арк. справи 12).

Також відповідачем проведено камеральну перевірку податкової звітності з орендної плати за землю за 2016 рік (за період з 30.04.2016 року по 28.07.2016 року), за результатами якої складений акт №860/12-0/31366910 від 11.08.2016 року (арк. справи 14), яким встановлено порушення позивачем термінів сплати самостійно визначеного грошового зобов'язання з земельного податку, які визначені п. 287.3 ст. 287 ПУ України на 89, 59 календарних днів. При перевірці використано податкову декларацію від 11.02.2016 року №9014738900 J06020.

На підставі наведеного акту відповідачем відповідно до ст.126 Податкового кодексу України прийнято податкове повідомлення-рішення форми Ш від 22.08.2016 року № 0006511200 про зобов'язання сплатити штраф в розмірі 20% у сумі 14 650,31 грн. за затримку грошового зобов'язання на 89, 59 календарних днів (том 1 арк. справи 11) .

27.12.2016 року позивачем на адресу контролюючого органу надіслані уточнюючі податкові декларації з орендної плати за землю за 2016 рік зі зменшенням раніше визначених в податкових деклараціях сум податкового зобов'язання за періоди з березня 2016 року по червень 2016 року (включно по 7.06.2016 року), зокрема на 236 846,71 грн., та 7 750 218,91 (том 1 арк. справи 169-180, 181-183).

Спірним в даній справі є правомірність нарахування позивачу штрафних санкцій за порушення строків сплати грошового зобов'язання з орендної плати за землю за період з березня 2016 року по червень 2016 року (7 червня 2016 року) в розрізі вимог Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції .

Як встановлено підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового Кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Пунктом 288.7 статті 288 Податкового кодексу України встановлено, що податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу.

Платники плати за землю самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями (пункт 286.2 статті 286 Податкового кодексу України).

Податкове зобов'язання щодо плати за землю визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (пункт 287.3 статті 287 Податкового кодексу України).

Платник податків зобов'язаний самостійно сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом (пункт 57.1 статті 57 Податкового Кодексу України).

02 вересня 2014 року Верховною Радою України прийнято Закон України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції № 1669-VII, який набув чинності 15 жовтня 2014 року та визначає тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення.

Відповідно до статті 1 вказаного Закону встановлено, що територією проведення антитерористичної операції є територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.

Відповідно до статті 6 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції визначено: під час проведення антитерористичної операції звільнити суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.

Відповідно до частини 3 статті 11 Прикінцеві та перехідні положення зазначеного Закону, закони та інші нормативно-правові акти України діють у частині, що не суперечить цьому Закону.

Згідно з пунктом 5 статті 11 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1669 Кабінет Міністрів України у десятиденний строк з дня опублікування цього Закону зобов'язаний, зокрема: затвердити перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" № 405/2014 від 14.04.2014, у період з 14.04.2014 року до її закінчення.

На виконання абзацу третього пункту 5 статті 11 "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", розпорядженням КМУ № 1053-р затверджений перелік населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція. До цього переліку входить і місцезнаходження відповідача та орендованих земельних ділянок - м. Курахове Донецької області.

При цьому, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 року № 1275-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України (від 30 жовтня 2014 року № 1053 Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція , від 05 листопада 2014 року № 1079 Про зупинення дії розпорядження КМУ від 30 жовтня 2014 року № 1053 ), м. Курахове Донецької області також віднесено до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.

Крім цього суд звертає увагу, що з 8 червня 2016 року стаття 6 Закону України № 1669-VII викладена в новій редакції, а саме, визначено, що звільняються суб'єкти господарювання від плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності в населених пунктах згідно з переліками, передбаченими частиною четвертою статті 4 цього Закону.

У відповідності до частини четвертої статті 4 даного Закону перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджуються Кабінетом Міністрів України, який забезпечує своєчасну їх актуалізацію ( Розпорядження КМУ від 07.11.2014 № 1085-р).

У межах спірних правовідносин накладення штрафу відбулося за період з березня 2016 року по червень 2016 року (7 днів), тобто в період дії статті 6 Закону України № 1669 до вищенаведених змін.

В матеріалах справи міститься Сертифікат Торгово-промислової палати №2696 від 21.01.2015 року позивачу засвідчено настання обставин непереборної сили з 15.04.2014 року при здійсненні господарської діяльності на території Донецької області щодо виконання законодавчих актів України, які стосуються справляння та сплати податків та обов'язкових платежів.

Таким чином, колегія суддів суду касаційної інстанції погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що у відповідності до положень спеціального Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції позивач як суб'єкт господарювання, який здійснює діяльність на території проведення антитерористичної операції, звільнений від обов'язку сплати орендної плати за землю з 14 квітня 2014 року (у даному випадку по 7 червня 2016 року). Доводи податкового органу, що наданий позивачем контролюючому органу сертифікат Торгово-промислової палати України про наявність форс-мажорних обставин, не звільняє від відповідальності за несвоєчасну сплату самостійно визначених грошових зобов'язань з земельного податку, є неприйнятними з огляду на відсутність такої умови для звільнення від сплати земельного податку відповідно до положень статті 6 Закону № 1669, а відтак застосування штрафних санкцій за прострочення сплати грошових зобов'язань, від сплати яких позивач звільнений, є протиправним.

Крім цього, позивач реалізував встановлену статтею 50 Податкового кодексу України

податкову пільгу, шляхом подання уточненого розрахунку з орендної плати за землю, яким зменшив раніше визначені ним в податкових деклараціях до сплати за спірні періоди податкові зобов'язання з орендної плати за землю.

Доводи касаційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються матеріалами справи і не дають підстав вважати, що при прийнятті оскаржуваних рішень, судами першої та апеляційної інстанцій було порушено норми матеріального та процесуального права.

Згідно частини 1 статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанції не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

На підставі викладеного, керуючись статтями 243, 246, 250, 341, 343, 349, 350 , 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Мар'їнської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 20.02.2017 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 19.07.2017 року по справі № 805/51/17-а, - залишити без задоволення.

Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 20.02.2017 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 19.07.2017 року по справі № 805/51/17-а, - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя І.А. Васильєва Судді: С.С. Пасічник В.П. Юрченко

Дата ухвалення рішення01.08.2018
Оприлюднено05.08.2018

Судовий реєстр по справі —805/51/17-а

Постанова від 01.08.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 27.07.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 16.04.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 08.08.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Веденяпін О.А.

Ухвала від 19.07.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 19.07.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 26.06.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 26.06.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 15.05.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Арабей Тетяна Георгіївна

Ухвала від 14.04.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Арабей Тетяна Георгіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні