Справа № 822/1988/18
РІШЕННЯ
іменем України
30 липня 2018 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Петричковича А.І.
за участю:секретаря судового засідання Яворська І.Ю. представника позивача ОСОБА_1, представника відповідача Варибок Т.В. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про визнання протиправним, скасування рішення та зобов'язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_3 звернулась до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області в якому просить: 1) визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 31.01.2018 за вих. №Ч-127/0-495/0/95-18; 2) зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області затвердити проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_3 земельної ділянки площею 2,000 га сільськогосподарського призначення державної власності з метою подальшої безоплатної передачі у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с. Терешівці, Терешовецької сільської ради Хмельницької області.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що при зверненні до відповідача з заявою від 29.12.2017 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту с. Терешівці, Терешовецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області їй було відмовлено з причини того, що запроектована земельна ділянка не відноситься до земель сільськогосподарського призначення. Вказує, що оскаржуване рішення суперечить інформації наданій тим самим Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області в Наказі №22-22998-СГ від 05.09.2016 про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, довідці з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель та висновку державної експертизи, де зазначено, що дана земельна ділянка належить до категорії земель сільськогосподарського призначення, склад угідь пасовища, форма власності державна, цільове призначення землі запасу (код 16.00). Вважає відмову відповідача у вирішенні її заяви протиправною і покликаючись на порушення вимог ЗК України та її прав, просить позов задовольнити.
Ухвалою суду від 13.06.2018 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 19.07.2018.
Протокольною ухвалою від 19.07.2018, суд закрив підготовче провадження і призначив судове засідання на 30.07.2018.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з тих же підстав, що вказані в позовній заяві.
Представник відповідача в задоволенні позову просила відмовити з підстав, вказаних у Відзиві на позовну заяву від 22.06.2018 (арк. спр.73-77, т.1). Додатково суду пояснила, що 01.08.2016 до Головного управління надійшла заява ОСОБА_3 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2,0 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Терешовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області (№ Ч-4204/0/18-16 від 01.08.2016). Головним управлінням було прийнято Наказ від 05.09.2016 № 22-22988-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" ОСОБА_4. 10.01.2018 позивач звернулася до Головного управління з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, площею 1,6309 га, що розташована за межами населених пунктів Терешовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області. Розглянувши дану заяву та проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, спеціалістами Головного управління був підготовлений лист від 31.01.2018 № Ч-127/0-495/0/95-18. В даному листі зазначено, що за результатами розгляду проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, позивача повідомлено, що відповідно до планово-картографічних матеріалів, наявних в Головному управлінні, запроектована земельна ділянка не відноситься до земель сільськогосподарського призначення державної власності, а розташована в масиві "Лісопитомник", площею 37,0 га, доказом чого є Калька контурів земель колгоспу ім. Орджонікідзе с. Терешівці Хмельницького району Хмельницької області, яка надана суду. Інших доказів щодо цього не має. Крім того зазначила, що позовна вимога щодо зобов'язання затвердити проект землеустрою є втручанням в дискреційні повноваження відповідача та виходить за межі завдань адміністративного судочинства. Також, не змогла пояснити суду, чому сусідні ділянки, які межують з землею на яку претендує позивач, вже передані у власність іншим особам, як землі сільськогосподарського призначення.
Заслухавши учасників судового розгляду, з'ясувавши обставини, на які вони посилаються як на підставу своїх вимог так і заперечень, оцінивши докази по справі, суд прийшов до таких висновків, враховуючи наступне.
01.08.2016 ОСОБА_3 звернулась до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з заявою від 20.07.2016 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2,0 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Терешовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області (арк. спр.158, т.1).
Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області видано Наказ від 05.09.2016 № 22-22988-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою", згідно з яким ОСОБА_4 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, площею 2,0000 га, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства, місце розташування об'єкта землеустрою - за межами населеного пункту с. Терешівці, Терешовецької сільської ради, Хмельницького району, Хмельницької області (арк. спр.157, т.1).
10.01.2018 позивач звернулася до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з заявою від 29.12.2017, в якій просила затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, площею 1,6309 га, що розташована за межами населених пунктів Терешовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області (арк. спр.67, т.1).
Листом за № Ч-127/0-495/0/95-18 від 31.01.2018 Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомило позивача, що її звернення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів Терешовецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області розглянуто. Повідомлено, що за результатами розгляду проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, відповідно до планово-картографічних матеріалів, наявних в Головному управлінні Держгеокадастру у Хмельницькій області, запроектована земельна ділянка не відноситься до земель сільськогосподарського призначення державної власності, а тому задовольнити клопотання немає законних підстав (арк. спр.68, т.1).
Згідно з п. 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності та земельних відносин, а також у сфері Державного земельного кадастру.
Пунктом 7 зазначеного Положення визначено, що Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до п. 8 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, затвердженого Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 №308 (далі - Положення №308), Головне управління у межах своїх повноважень видає накази організаційно-розпорядчого характеру (арк. спр. 146-156, т.1).
Згідно з п. 9 Положення №308 Головне управління очолює начальник, який є Головним державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання законодавства України про охорону земель у Хмельницькій області.
Підпунктом 11 п. 10 Положення №308, начальник Головного управління підписує накази Головного управління.
Отже, начальник Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, який є Головним державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання законодавства України про охорону земель у Хмельницькій області, приймає рішення у формі наказу, що визначено Положенням №308.
Згідно з ч. 8 ст. 118 Земельного кодексу (далі - ЗК України), проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Частиною 9 ст. 118 ЗК України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відповідач у листі №9-22-0.62-5012/2-18 від 27.07.2018 вказує, що ч. 9 ст. 118 ЗК України не визначено в якій формі вирішується питання відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зокрема, чи необхідно приймати рішення органу з цього питання чи достатньо відповіді у форму листа (арк. спр. 143-145 т.1), чому суд дає критичну оцінку, враховуючи вищенаведене і таке.
На Заяву ОСОБА_3 від 29.12.2018 про затвердження проекту землеустрою начальником Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області Василенком В.М. був наданий лист за №Ч-127/0-495/0/95-18 від 31.01.2018, що не відповідає підпункту11 п.10 Положення №308 і ч. 9 ст. 118 ЗК України. Сумніви відповідача, як оформляти рішення з посиланням на ч. 9 ст. 118 ЗК України, спростовуються змістом цієї статті, а форму рішення визначено підпунктом 11 п. 10 Положення №308 - наказ. Тобто, відповідач не вирішив загадану заяву позивача по суті, чим порушив вимоги ч. 2 ст. 19 Конституції України, відповідно до якої, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 186-1 ЗК України, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Згідно з абз. 1 ч. 6 ст. 186-1 ЗК України, підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.
Відповідно до ч. 7 ст. 186-1 ЗК України, органам, зазначеним у частинах першій - третій цієї статті, при погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки забороняється вимагати: додаткові матеріали та документи, не включені до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідно до статті 50 Закону України "Про землеустрій"; надання погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки будь-якими іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями; проведення будь-яких обстежень, експертиз та робіт. Кожен орган здійснює розгляд та погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки самостійно та незалежно від погодження проекту іншими органами, зазначеними у частинах першій - третій цієї статті, у визначений законом строк.
Правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою визначено Законом України "Про землеустрій" № 858-IV від 22.05.2003 (далі - Закон № 858-IV), який спрямований на регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування.
Згідно з ст. 50 Закону № 858-IV, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється у разі формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання) або зміни цільового призначення земельної ділянки. Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України. Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають: завдання на розроблення проекту землеустрою; пояснювальну записку; копію клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі формування та/або зміни цільового призначення земельної ділянки за рахунок земель державної чи комунальної власності); рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом); письмову згоду землевласника (землекористувача), засвідчену нотаріально (у разі викупу (вилучення) земельної ділянки в порядку, встановленому законодавством), або рішення суду; довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями; матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування (у разі формування земельної ділянки); відомості про обчислення площі земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); копії правовстановлюючих документів на об'єкти нерухомого майна для об'єктів будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з середніми та значними наслідками, які розташовані на земельній ділянці; розрахунок розміру втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (у випадках, передбачених законом); розрахунок розміру збитків власників землі та землекористувачів (у випадках, передбачених законом); акт приймання-передачі межових знаків на зберігання (у разі формування земельної ділянки); акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності (у разі формування земельної ділянки); перелік обмежень у використанні земельних ділянок; викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); кадастровий план земельної ділянки; матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) (у разі формування земельної ділянки); матеріали погодження проекту землеустрою.
Позивачу був розроблений Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства що знаходиться на території Терешовецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (кадастровий номер 6825088700:03:025:0110), який перевірений та внесений до Державного земельного кадастру Державним кадастровим реєстратором 03.10.2017 ( арк. спр. 12 т.1).
Згідно письмової інформації відповідача за №9-22-0.6-4130/2-18 від 25.06.2018, суд серед іншого повідомлено: 1) цільове призначення земельної ділянки - для ведення особистого селянського господарства; 2) Проект землеустрою отримав позитивний висновок державного експерта і ця ділянка зареєстрована в Державному земельному кадастрі, що ще раз підтверджує протиправність висновку зробленого цією ж посадовою особою у листі № Ч-127/0-495/0/95-18 від 31.01.2018 в якому стверджено, що запроектована земельна ділянка не відноситься до земель сільськогосподарського призначення державної власності.
Цей висновок суду не спростовує Калька контурів земель колгоспу ім. Орджонікідзе с. Терешівці Хмельницького району Хмельницької області (арк. спр. 132 - 134 т.1), на що у суді покликається відповідач. Адже: 1) ця інформація не була перешкодою у наданні дозволу ОСОБА_3 на розроблення проекту землеустрою, відповідно до наказу №22-22988-СГ від 05.09.2016, який чинний до цього часу; 2) на даний час цільове призначення земельної ділянки - для ведення особистого селянського господарства; 3) Проект землеустрою отримав позитивний висновок державного експерта і ця ділянка зареєстрована в Державному земельному кадастрі, і суду не надано доказів протилежного; 4) сусідні ділянки з якою межує ділянка на яку позивачем розроблений Проект землеустрою, надані іншим особам у приватну власність ( ОСОБА_6 і інші) для ведення особистого селянського господарства, і відповідно до письмової інформації за №793/416-18-0.62 від 24.07.2018 у цьому кварталі надаються інші земельні ділянки (арк. спр. 189 - 253 т.1) за відсутності таких перешкод, як у цьому випадку.
Частиною 2 ст. 5 КАС України визначено, що захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Відповідно до ч. 2 ст. 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Таким чином, суд приходить до висновку, що суб'єкт владних повноважень, який заперечує проти позову, не довів, що діяв у межах закону при розгляді заяви ОСОБА_3 про затвердження проекту землеустрою листом за №Ч-127/0-495/0/95-18 від 31.01.2018, адже не вирішив її згідно вимог ЗК України, а висновки цього листа очевидно протиправні. З урахуванням встановленого у цій справі, слід зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повторно вирішити заяву ОСОБА_3 про затвердження проекту землеустрою від 29.12.2017 щодо земельної ділянки площею 1,6309 га сільськогосподарського призначення державної власності за межами населеного пункту с. Терешівці, Терешовецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області, прийнявши рішення у порядку визначеному ч. 9 ст. 118 ЗК України і підпункту 11 п. 10 Положення №308, тому адміністративний позов задовольняється частково.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись Законом України "Про землеустрій", ЗК України, статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправним вирішення Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області заяви ОСОБА_3 про затвердження проекту землеустрою від 29.12.2017, листом за №Ч-127/0-495/0/95-18 від 31.01.2018 та висновки цього листа.
Зобов"язати Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повторно вирішити заяву ОСОБА_3 про затвердження проекту землеустрою від 29.12.2017 щодо земельної ділянки площею 1,6309 га сільськогосподарського призначення державної власності за межами населеного пункту с. Терешівці, Терешовецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.
В решті позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_3 судовий збір у розмірі 1410 гривень за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з його проголошення, а у випадку, якщо в судовому засіданні були проголошені вступна та резолютивна частини рішення суду, - з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 03 серпня 2018 року
Позивач:ОСОБА_3 (АДРЕСА_1 , код - НОМЕР_1) Відповідач:Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (вул. Інститутська, 4/1, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код - 39767479)
Головуючий суддя А.І. Петричкович
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.07.2018 |
Оприлюднено | 08.08.2018 |
Номер документу | 75702467 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Петричкович А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні