Рішення
від 23.06.2018 по справі 826/7860/17
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА01051, м.  Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И м. Київ 23 червня 2018 року                      № 826/7860/17 Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Качура І.А., розглянувши за правилами спрощеного провадження (в порядку письмового провадження) адміністративну справу за позовом Луцької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області до Відділу з питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Подільської районної в м. Києві державної адміністрації про визнання протиправним та скасування запису, В С Т А Н О В И В: До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулась Луцька об'єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Волинській області (далі – позивач, Луцька ОДПІ ГУ ДФС у Волинській області) з позовом до Відділу з питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Подільської районної в м. Києві державної адміністрації (далі – відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про зміну адреси місцезнаходження товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія «Гранд Версаль» (код ЄДРПОУ 40408814) з «Україна, 04123, м. Київ, Подільський р-н, вул. Червонопільська, буд. 23/17, кв. (офіс) 1» на «Україна, 33024, Волинська область, м. Луцьк, вул. Соборна, буд. 420, кв. (офіс) 12». Позовні вимоги мотивовані тим, що державна реєстрація внесення змін до відомостей про юридичну особу, які стосуються зміни місцезнаходження юридичної особи, була проведена з порушенням вимог чинного законодавства, оскільки реєстраційна дія здійснена стосовно зміни адреси, відомості про яку є недостовірними. Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити. Відповідач не забезпечив участь свого представника у судовому засіданні, відзиву на позовну заяву, а також усіх документів та доказів, на підставі яких здійснено оскаржуваний реєстраційний запис, у тому числі копію матеріалів реєстраційної справи ТОВ «Компанія «Гранд Версаль» (код ЄДРПОУ 40408814) не подав. Заяви про розгляд справи за його відсутності чи про відкладення розгляду справи та докази в підтвердження поважності причин такого відкладення також на надав. При прийнятті судового рішення по суті судом враховано вимоги пункту 10 частини 1 Перехідних положень КАС України (тут і надалі у редакції Закону України «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» від 03.10.2017 №2147-VIII, який набрав чинності 15.12.2017), яким установлено, що зміни до цього Кодексу вводяться в дію з урахуванням таких особливостей: справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких відкрито до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу. Так, у судовому засіданні судом встановлено, що позивачем пред'явлено позовні вимоги, які згідно з частиною 6 статті 12 КАС України належить до справ незначної складності та у відповідності до частини 1 статті 257 КАС України підлягає розгляду за правилами спрощеного позовного провадження. Враховуючи зазначені обставини, судом у судовому засіданні було ухвалено про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження. Розглянувши документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне. Як вбачається з матеріалів справи, державним реєстратором відділу з питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Подільської районної в м. Києві державної адміністрації здійснено державну реєстрацію внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язанні зі змінами в установчих документах товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія «Гранд Версаль» (код ЄДРПОУ 40408814), у тому числі внесені зміни щодо місцезнаходження на адресу: «Україна, 33024, Волинська область, м. Луцьк, вул. Соборна, буд. 420, офіс 12», про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зроблено відповідний запис. Позивач вважає, що державний реєстратор вніс до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запис, який фактично не відповідає дійсності, що, у свою чергу, позбавило можливості фіскальним органам виконувати свої функції стосовно належного обліку зазначеного платника податків. Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного. Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Статтею 2 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 №755-IV (далі – Закон №755-IV) відносини, що виникають у сфері державної реєстрації, регулюються Конституцією України, цим Законом та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону. Згідно з пунктом 4 частини першої статті 1 Закону №755-IV державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об'єднання, професійної спілки, її організації або об'єднання, політичної партії, організації роботодавців, об'єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом. Відповідно до частини другої статті 6 Закону № 755-IV державний реєстратор: 1) приймає документи; 2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; 4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 5) веде Єдиний державний реєстр; 6) веде реєстраційні справи; 7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом. Частиною першою статті 9 Закону № 755-IV передбачено, що відомості про юридичну особу, громадське формування, що не має статусу юридичної особи, та фізичну особу - підприємця вносяться до Єдиного державного реєстру на підставі: 1) відповідних заяв про державну реєстрацію; 2) документів, що подаються для проведення інших реєстраційних дій; 3) відомостей, отриманих у результаті інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів. Пунктом 10 частини другої статті 9 Закону № 755-IV визначено, що в Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості про юридичну особу, крім державних органів і органів місцевого самоврядування як юридичних осіб, зокрема, місцезнаходження юридичної особи. Згідно пункту 1 частини четвертої статті 17 Закону № 755-IV для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи, зокрема, заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі. Статтею 25 Закону № 755-IV врегульований порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій. Державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації відповідно до частини першої статті 25 зазначеного Закону. З аналізу вказаних норм не вбачається такого повноваження державного реєстратора як перевірка фактичного місця знаходження юридичної особи за вказаною нею ж юридичною адресою. Тобто вбачається відсутність порушень з боку державного реєстратора при проведенні державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, на що також звертав увагу представник позивача у судовому засіданні. Разом з тим, обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач вказує на те, що державний реєстратор вніс до Єдиного державного реєстру інформацію, яка не відповідає дійсності. Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №1002600550 станом на 22.05.2017 державним реєстратором внесено запис про внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах щодо зміни керівника товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія «Гранд Версаль» (код ЄДРПОУ 40408814) та зміну додаткової інформації про юридичну особу. Внаслідок зміни додаткової інформації про юридичну особу державним реєстратором внесено зміни щодо адреси місцезнаходження вказаного товариства з «Україна, 04123, м. Київ, Подільський р-н, вул. Червонопільська, буд. 23/17, кв. (офіс) 1» на «Україна, 33024, Волинська область, м. Луцьк, вул. Соборна, буд. 420, кв. (офіс) 12» та передано реєстраційну справу для взяття на облік за новим місцезнаходженням. Також згідно відомостей вказаного витягу з 07.04.2016 товариство з обмеженою відповідальністю «Компанія «Гранд Версаль» взято на облік як платника податків у Луцькій ОДПІ ГУ ДФС у Волинській області. Як пояснив представник позивача, контролюючий орган звернувся до Луцької міської ради з листом від 14.03.2017 №1965/10/03-18-08-08 щодо надання інформації про перелік вулиць міста Луцька. Управління містобудування та архітектури Луцької міської ради на звернення позивача надало відповідь листом від 22.03.2017 №20-17/155, в якому повідомило, що відповідно до переліку вулиць міста Луцька вулиця Соборна на території міста Луцька відсутня. Як передбачено статтею 10 Закону № 755-IV, якою передбачено статус документів та відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру, якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою. Якщо відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, є недостовірними і були внесені до нього, третя особа може посилатися на них у спорі як на достовірні. Третя особа не може посилатися на них у спорі у разі, якщо вона знала або могла знати про те, що такі відомості є недостовірними. Вказані вище обставини свідчать про те, що статус відомостей про юридичну особу в частині місцезнаходження товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія «Гранд Версаль» є таким, що не дозволяє посилатися на них згідно статті 10 Закону № 755-IV як на достовірні. Проте, суд звертає увагу на те, що даний позов подано Луцькою ОДПІ ГУ ДФС у Волинській області на виконання повноважень, визначених пунктом 67.2 статті 67 Податкового кодексу України. Пунктом 67.2 статті 67 Податкового кодексу України передбачено, що контролюючі органи в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення щодо припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців; відміни державної реєстрації припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців; скасування державної реєстрації змін до установчих документів. Отже за змістом зазначених правових приписів норм матеріального та процесуального права слідує, що контролюючий орган наділений законодавцем повноваженням на звернення до суду з позовом стосовно скасування державної реєстрації змін до установчих документів. Разом із тим, право податкового органу на звернення до адміністративного суду із позовом щодо скасування записів в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про внесення змін до відомостей про юридичну особу, не пов'язаних зі змінами в установчих документів, не передбачене ні Конституцією ні іншими законами. Відповідно до частини другої статті 81 Цивільного кодексу України юридична особа приватного права створюється на підставі установчих документів відповідно до статті 87 цього Кодексу. Юридична особа приватного права може створюватися та діяти на підставі модельного статуту в порядку, визначеному законом. Положення статті 87 Цивільного кодексу України, які визначають порядок складання і затвердження установчих документів та положення статті 88 Цивільного кодексу України, які встановлюють вимоги до змісту установчих документів, не передбачають внесення до статуту суб'єкта господарювання відомостей про місцезнаходження цього суб'єкта. Приписи статті 57 Господарського кодексу України також не містять вимог про включення до змісту установчих документів, якими в розумінні наведеної норми права є рішення про утворення або засновницький договір, а у випадках, передбачених законом, статут (положення) суб'єкта господарювання, відомостей про місцезнаходження суб'єкта господарювання. Отже, зміна місцезнаходження товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія «Гранд Версаль» не була пов'язана із внесенням змін до установчих документів такої юридичної особи, що підтверджується також найменуванням спірного реєстраційного запису «Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані із змінами в установчих документах…». З огляду на це, встановлення факту внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язанні зі змінами до установчих документів, не може бути підставою для звернення контролюючого органу із позовом до суду про скасування державної реєстрації таких змін. Вказана правова позиція підтримана Вищим адміністративним судом України в ухвалі від 14 січня 2016 року № К/800/23935/15. Таким чином, вчинення спірного запису не є державною реєстрацією змін до установчих документів відповідача, отже, у податкового органу відсутнє право на звернення до суду з даним позовом. Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Згідно зі статтею 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Виходячи з вищевикладеного суд дійшов висновку про те, що вчинення спірного запису не є державною реєстрацією змін до установчих документів товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія «Гранд Версаль», у зв'язку з чим у позивача відсутнє право на звернення до суду з даним позовом. За таких обставин адміністративний позов задоволенню не підлягає. Керуючись ст.ст. 72-77, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України суд, В И Р І Ш И В: У задоволенні адміністративного позову Луцької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області відмовити повністю. Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішенням суду може бути оскаржено за правилами встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України. Суддя                                                                                                І.А. Качур

Дата ухвалення рішення23.06.2018
Оприлюднено08.08.2018
Номер документу75717213
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування запису

Судовий реєстр по справі —826/7860/17

Ухвала від 26.06.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 29.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 04.04.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Постанова від 04.04.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 05.03.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 05.03.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Постанова від 31.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 28.12.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 07.12.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 15.11.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні