5.1.2
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
08 серпня 2018 рокуСєвєродонецькСправа № 812/706/18
Суддя Луганського окружного адміністративного суд Петросян К.Є., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Лугбудпоставка" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5145 від 10.02.2010,-
ВСТАНОВИВ:
20 березня 2018 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Лугбудпоставка" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5145 від 10.02.2010.
В обгрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що ТОВ "Компанія "Лугбудпоставка" в порушення вимог Угоди про користування надрами та ст.24 Кодексу України про надра не подано до ДНВП "Геоінформ України" щорічні звіти відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин за 2014-2015 роки.
На думку позивача, оскільки не подання звітності передбаченою Угодою, є порушенням вимог передбачених спеціальним дозволом, наявні підстави для анулювання Дозволу, згідно зі ст. 26 Кодексу України про надра та п.23 Порядку №615.
Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 21 березня 2018 року позовну заяву Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Лугбудпоставка" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5145 від 10.02.2010, - залишено без руху.
Позивачу протягом п'яти календарних днів з дня отримання даної ухвали запропоновано надати суду належним чином засвідчені копії письмових доказів, оригінали яких знаходяться у позивача, із зазначенням дати такого засвідчення.
Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 06.04.2018 повернуто позовну заяву Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Лугбудпоставка" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5145 від 10.02.2010,- позивачу.
06.04.2018 позивачем через канцелярію суду усунуто недоліки позовної заяви.
Ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 12.06.2018 ухвалу Луганського окружного адміністративного суду від 06 квітня 2018 року у справі № 812/706/18 скасовано та направлено справу до Луганського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.
15 червня 2018 року матеріали адміністративної справи № 812/706/18 надійшли до Луганського окружного адміністративного суду.
Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 20 червня 2018 року відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного провадження.
Представник позивача, належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, в судове засідання не прибув, просив розглядати справу без його участі в порядку письмового провадження.
Представник відповідача в судове засідання не прибув, розгляд справи просив проводити без його участі.
Відповідно до частини дев'ятої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи положення статті 205 КАС України, суд вважає за можливе розглянути дану справу в порядку письмового провадження за наявними матеріалами у справі.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов наступного.
Судом встановлено, що позивач - Державна служба геології та надр України (ідентифікаційний код 37536031) зареєстрована як юридична особа, про що 16 лютого 2011 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений запис за номером 1 074 102 0000 039016 (а.с.139,140).
Відповідач - ТОВ Компанія Лугбудпоставка (ідентифікаційний код 36827676) зареєстроване як юридична особа 18.11.2009, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений запис за номером 13821020000016814; місцезнаходженням юридичної особи від 19.08.2015 є: Луганська область, Новоайдарський район, м.Щастя, вул.Гагаріна, 1К/1, 91480 (а.с.141-144).
10 лютого 2010 року Державна служба геології та надр України видала ТОВ Компанія Лугбудпоставка спеціальний дозвіл на користування надрами № 5145 (а.с.16, 16 на звороті).
Цей дозвіл надав відповідачу право на видобування піску у Татаринцівському родовищі. Дозвіл виданий строком на 17 років.
Особливі умови спеціального користування надрами полягали в покладанні на надрокористувача низки обов'язків, а саме: виконання умов Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Луганській області екологічна картка від 16.11.2009 № 1114; щорічний радіаційний контроль за породами в кар'єрі та готовою продукцією на відповідність вимогам НРБУ-97; своєчасно та в повному обсязі сплачувати обов'язкові платежі (в тому числі збору за геологорозвідувальні роботи) до Державного бюджету України згідно з чинним законодавством; щорічна звітність перед ДНВП Геоінформ України про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр (а.с.16 на звороті).
Невід'ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами від 10.02.2010 року № 5145, укладена між Міністерством навколишнього середовища та ТОВ Компанія Лугбудпоставка (а.с.17-25).
Згідно з п.2 ст.10 Угоди надрокористувач зобов'язаний у встановленому порядку подавати до державного науково - виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр (а.с.22).
Таким чином, подання до ДНВП "Геоінформ України" щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр є обов'язковою умовою спеціального користування надрами, прямо передбаченою дозволом та Угодою.
Листом від 07 квітня 2015 року № 02/302-0972 державне науково-виробниче підприємство Державний інформаційний геологічний фонд України надало перелік надрокористувачів, які не звітували до ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів (форма 5-гр) за 2014 рік, де зокрема, зазначено ТОВ Компанія Лугбудпоставка (а.с.26-28).
Позивачем винесено наказ від 19.05.2015 № 122 щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, яким встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра з боку відповідача - 30 календарних днів про що подано оголошення до офіційного вісника Урядовий кур'єр № 101 від 09.06.2015 (а.с.79-81).
Листом позивачем повідомлено відповідача про винесення наказу № 122 від 19.05.2015 № 122 та запропоновано надати до Держгеонадр у 15 денний строк власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами з метою видобування піску Татаринцівського родовища, згідно з дозволом № 5141 від 10.02.2010 (а.с.45).
Листом від 26 квітня 2016 року № 02/302-1493 державне науково-виробниче підприємство Державний інформаційний геологічний фонд України надало перелік надрокористувачів, які не звітували до ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів (форма 5-гр) за 2015 рік, де зокрема, зазначено ТОВ Компанія Лугбудпоставка (а.с.37-43).
Суд зауважує, що надана вказаним органом інформація відносно статистичної звітності ґрунтується на перевірці позивача як надрокористувача щодо дотримання вимог, обов'язок виконання яких безпосередньо визначено у особливих умовах спеціального дозволу на користування надрами № 5145 від 10 лютого 2010 року, а тому проведення перевірки не вимагається.
16.08.2016 позивачем видано наказ від № 257, яким встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра з боку відповідача - 10 днів (а.с.82,83).
Наказом Держгеонадр України від 10.01.2017 № 1 встановлено відповідачу термін на усунення порушень законодавства про надра до 01.03.2017 (а.с.84,85).
Відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, у зв'язку з невиконанням надрокористувачами Луганської та Донецької областей особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів за формами №№5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015 рік та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування (протокол від 29.12.2016 №7/2016) наказано встановити термін для усунення порушень законодавства про надра, згідно з переліком, наведеним у додатку 1 до наказу від 10.01.2017 №1 (а.с.84,85).
Наказом Держгеонадр України від 19.04.2017 № 179 надано відповідачу 60 календарних днів для усунення порушень законодавства про надра, про що подано оголошення до офіційного вісника Урядовий кур'єр № 88 від 16.05.2017 (а.с.44).
Суд вважає за необхідне зазначити, що усі оголошення офіційного вісника Урядовий кур'єр , а також накази Державної служби геології та надр України розміщуються на їх офіційних сайтах, що не позбавляло відповідача можливості ознайомитись з ними.
Докази усунення відповідачем допущених ним порушень у визначений Держгеонадра України строк суду не надані.
Докази, які б свідчили про те, що відповідач повідомив Держгеонадра України про своє ставлення (згоду чи незгоду) на припинення права спеціального користування надрами суду не надані.
Вирішуючи справу по суті, до спірних правовідносин суд застосовує нижченаведені правові норми.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування, та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174.
Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Таким чином, позивач у справі - суб'єкт владних повноважень, на якого чинним законодавством покладені владні управлінські функції для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування.
Згідно з частиною другою статті 24 Кодексу України "Про надра" користувачі надр зобов'язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Відповідно до пункту 5 частини першої статті 26 Кодексу України "Про надра" право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.
За змістом частини другої статті 26 Кодексу України "Про надра" право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Тобто, право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.
Порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними згідно з пунктом 5 частини 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок № 615).
Згідно з підпунктом 1 пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.
У пункті 23 вказаного Порядку визначено, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" .
Відповідно до пункту 25 Порядку № 615 про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження. Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про зупинення, анулювання дозволу, рішення про відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.
Судом встановлено, що однією з умов користування надрами, яка передбачена дозволом від 10.02.2010 № 5145 та пунктом 2 статті 10 Угоди про умови користування надрами, було подання ДНВП "Геоінформ України" щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.
ТОВ Компанія Лугбудпоставка цього обов'язку не виконало.
Згідно з частиною другою статті 26 Кодексу України про надра орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
З огляду на те, що ТОВ Компанія Лугбудпоставка не надало згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, суд дійшов висновку про задоволення позову.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина третя статті 139 КАС України).
З викладеного слідує, що витрати суб'єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб'єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб'єкту владних повноважень, не підлягає.
Такі обмеження у можливостях суб'єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних правовідносинах із владою.
Оскільки Держгеонадра у вказаній справі є суб'єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.
Керуючись статтями 2, 7-9, 19, 20, 32, 72-77, 90, 139, 205, 241-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Лугбудпоставка" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5145 від 10.02.2010, - задовольнити.
Припинити право користування надрами товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Лугбудпоставка" (код ЄДРПОУ 36827676, місцезнаходження: 91480, Луганська область, Новоайдарський район, м.Щастя, вул.Гагаріна, 1К/1) шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 10 лютого 2010 року № 5145.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.
Суддя К.Є. Петросян
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.08.2018 |
Оприлюднено | 09.08.2018 |
Номер документу | 75753639 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
К.Є. Петросян
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні