ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
пр. Науки, 5, м. Харків, 61022, тел. (057) 702-00-72
е-mail: inbox@dna.arbitr.gov.ua
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02.08.2018 справа № 908/1517/17
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: суддів: при секретарі судового засідання:ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4,
за участю представників сторін: від позивача:ОСОБА_5 (особисто керівник); від відповідача 1: від відповідача 2: від третьої особи:вільний слухач ОСОБА_6; ОСОБА_7 (довіреність № 22/318 від 18.06.2018); ОСОБА_8 (довіреність № 01/03-20/01415 від 05.06.2018); розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_9 співвласників багатоквартирного будинку «Маяк 3-А» , м. Запоріжжя на рішення Господарського суду Запорізької області ухвалене 28.02.2018 у м. Запоріжжі о 15:02 год. (повний текст рішення складено та підписано 14.03.2018р.) по справі№ 908/1517/17 (суддя - Азізбекян Т. А.) за позовомОСОБА_9 співвласників багатоквартирного будинку «Маяк 3-А» , м. Запоріжжя до відповідачів: за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів 1.Публічного акціонерного товариства «Запорізький завод феросплавів» , м. Запоріжжя 2.Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області, м. Запоріжжя Запорізька міська рада, м. Запоріжжя прозобов'язання відповідача -2 передати будинок в управління ОСББ, передати технічну документацію на будинок, документ, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічний паспорт плани інженерних мереж, визначити спосіб та порядок списання з балансу ПАТ «Запорізький феросплавний завод» будинку, який не увійшов до статутного капіталу та перебуває на балансі;
зобов'язати ОСОБА_10 акціонерне товариство «Запорізький феросплавний
завод» зняти зі свого балансу будинок,
виконати приймання-передачу будинку в
управління ОСББ та передати технічну
документацію на будинок , документ, на
підставі якого багатоквартирний будинок
прийнято в експлуатацію, технічний
паспорт і плани інженерних мереж,
передати у встановленому законодавством
України порядку, ОСББ «Маяк3-А»
документацію на будинок, та виконати
необхідні дії, які відповідають Закону України «Про житлово - комунальні
послуги
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_9 співвласників багатоквартирного будинку Маяк 3-А звернулося до Господарського суду Запорізької області з позовною заявою до Регіонального відділення Фонду державного майна України в Запорізькій області та Публічного акціонерного товариства Запорізькій завод феросплавів та просило суд:
-зобов'язати ОСОБА_11 відділення Фонду державного майна України у Запорізькій області передати будинок 3-а по пр. Маяковського, м. Запоріжжя в управління ОСББ Маяк 3-А для обліку на позабалансовому рахунку;
-передати у встановленому законодавством України порядку ОСББ Маяк 3-А всю необхідну документацію на будинок, документ на підставі якого багатоквартирний будинок прийнятий в експлуатацію, технічний паспорт і планів інженерних мереж;
-визначити спосіб та порядок списання з балансу Публічного акціонерного товариства Запорізький завод феросплавів даного будинку 3-А по проспекту Маяковського, який не увійшов до статутного капіталу при приватизації та перебуває на балансі Публічного акціонерного товариства Запорізький завод феросплавів ;
-а також просило зобов'язати відповідача ОСОБА_10 акціонерне товариство Запорізький завод феросплавів зняти зі свого балансу будинок у м.Запоріжжя по пр. Маяковського, 3-А;
-виконати приймання - передачу будинку в управління ОСББ Маяк 3-А у встановленому законодавством порядку та передати ОСББ Маяк 3-А всю необхідну технічну документацію, документ на підставі якого багатоквартирний будинок прийнятий в експлуатацію, технічний паспорт і плани інженерних мереж.
Просив також, відповідно до п.п.18, 19 ст.6 Закону України № 417-Ш від 14.05.2015 як балансоутримувача багатоквартирного будинку пр. Маяковського 3-А передати у встановленому законодавством України порядку ОСББ Маяк 3-А всю документацію на будинок та виконати необхідні дії, які відповідають Закону України Про житлово-комунальні послуги , а саме № 13 від 02.02.2009 р. затверджені Правила управління будинком, спорудою, житловим комплексом будинків і споруд ( зареєстровано Мінюсті України 27.04.2009 за № 377/16393, які є чинним та діють в частині, що не суперечить Закону ( лист Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України від 08.02.2016 р. №8/9-356-16 щодо передачі будинку в управління ОСББ.
26.02.2018 р. до господарського суду Запорізької області надійшла уточнена позовна заява, якою позивач просив:
Зобов'язати ОСОБА_11 відділення Фонду державного майна України в Запорізькій області:
1. Погодити ( прийняти) рішення про передачу об'єктів державної власності до сфери управління ОСББ Маяк 3-А у строк до одного місяця після набрання рішенням суду законної сили;
2. Зобов'язати передати у встановленому законодавством України порядку до ОСББ Маяк З-А всю необхідну технічну документацію на будинок, документ, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічні паспорта і плани інженерних мереж, у строк до одного місяця після набрання рішенням суду законної сили;
3. Визначити спосіб та порядок списання з балансу Публічного акціонерного товариства Запорізький феросплавний завод даного будинку 3-а по проспекту Маяковського, який не увійшов до статутного капіталу при приватизації та перебуває на його балансі.
Зобов'язати відповідача ОСОБА_10 акціонерне товариство Запорізький феросплавний завод :
1. Зняти зі свого балансу будинок у м. Запоріжжя по пр. Маяковського, 3-а у строк до одного місяця після набрання рішенням суду законної сили
2. Виконати приймання-передачу будинку в управління ОСББ Маяк 3-А у встановленому законодавством України порядку та передати у встановленому законодавством України порядку до ОСББ МАЯК 3-А всю необхідну технічну документацію на будинок, документ, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж або виготовити (відновити) таку документацію, у разі її відсутності за власний рахунок, а саме:
- план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічними зніманнями у масштабах 1:5000, 1:1000 та 1:500 ( ГНКТА-2.04.-02-98), затвердженою наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при КМУ від 09.04.1998 № 56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції 23.06.1998 за №393/2833;
- паспорт об'єкта та земельної ділянки;
- проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об'єкта;
- акт технічного стану об'єкта на момент приймання-передачі;
- схема внутрішнього будинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо та електропостачання, централізованого опалення, тощо;
- виконання креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення);
- паспорти котельного господарства, котлові книги кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту;
- акти технічного огляду;
- журнали заявок мешканців об'єкта;
- протоколи виміру споруд ізоляцій електромереж;
- протоколи огляду системи вентиляції;
- документи бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності;
- документи обліку мешканців об'єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об'єкта, які у ньому мешкають, документи щодо правовідносини ПАТ ЗФЗ з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплату житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об'єкта; планових заходів за попередні та поточній роки, необхідні для утримання об'єктів відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для забезпечення належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об'єктів.
Зазначена уточнена позовна заява не прийнята судом першої інстанції, оскільки подана позивачем з порушенням вимог, встановлених статтею 46 ГПК України, щодо права позивача до закінчення підготовчого засідання змінити предмет або підстави позову, шляхом подання письмової заяви та надати до суду докази направлення копії вказаної заяви іншим учасникам справи.
Позовні вимоги були розглянути судом першої інстанції в редакції позовної заяви від 24.07.2017 р.
Позовні вимоги позивач обґрунтував, насамперед, приписами ст.6 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирних будинків .
Господарським судом Запорізької області 28.02.2018 р. прийнято рішення по справі № 908/1517/17, яким у задоволенні позову відмовлено.
Підставою для прийняття такого рішення став висновок суду першої інстанції, що відсутність рішення органу управління об'єктом державної власності в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області про подальше використання державного майна (спірного житлового будинку), унеможливлює задоволення позовних вимог.
Не погодившись з прийнятим рішенням, ОСОБА_9 співвласників багатоквартирного будинку Маяк 3-А звернулося до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення господарського суду скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
В подальшому, до Донецького апеляційного господарського суду від заявника апеляційної скарги надійшла заява про часткове відкликання апеляційної скарги, в якій просили повернути апеляційну скаргу в частині вимог до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області, а саме про зобов'язання Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області передати будинок 3-А по проспекту Маяковського м. Запоріжжя в управління ОСББ Маяк 3-А для обліку на позабалансовому рахунку, передати у встановленому законодавством України порядку, ОСББ Маяк 3-А необхідну технічну документацію на будинок, документ, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічних паспорт та плани інженерних мереж; визначити спосіб та порядок списання з балансу ПАТ Запорізький завод феросплавів будинку 3-А по проспекту Маяковського, який не увійшов до статутного капіталу при приватизації та перебуває на балансі Публічного акціонерного товариства Запорізький завод феросплавів .
Залишити на розгляді Донецького апеляційного господарського суду апеляційну скаргу в частині вимог до Приватного акціонерного товариства Запорізький завод феросплавів в наступній редакції:
- рішення господарського суду Запорізької області у справі № 908/1517/17 від 28.02.2018 р. скасувати в частині вимог до приватного акціонерного товариства Запорізький завод феросплавів ;
- винести нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги ОСОБА_9 співвласників багатоквартирного будинку Маяк 3-А до Публічного акціонерного товариства Запорізький завод феросплавів про зобов'язання Приватного акціонерного товариства Запорізький завод феросплавів зняти зі свого балансу будинок у м. Запоріжжя по пр. Маяковського, 3-А , виконати приймання передачу будинку в управління ОСББ Маяк 3-А у встановленому законодавством України порядку, передати ОСББ Маяк 3-А технічну документацію на будинок, документ на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічний паспорт і плани інженерних мереж, передати ОСББ Маяк 3-А документацію на будинок і виконати необхідні дії , які відповідають Закону України Про житлово комунальні послуги .
Наполягають, що спірний житловий будинок не є власністю держави, а тому повинен бути переданий позивачу разом з документацією відповідно до приписів ст. 6 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку .
Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 10.05.2018 р. по справі №908/1517/17 задоволено заяву про часткове відкликання апеляційної скарги ОСОБА_9 співвласників багатоквартирного будинку Маяк 3-А м. Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 28.02.2018 р. по справі № 908/1517/17 Апеляційну скаргу, в цій частині, залишено без розгляду.
Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 11.05.2018 р. відкрите апеляційне провадження по справі № 908/1517/17.
Від ПАТ Запорізький завод феросплавів надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому просить рішення по справі залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення. Наполягає, що АТ ЗФЗ не може бути зобов'язаний рішенням суду передати в управління та на баланс позивача спірне майно та передати технічну документацію, списати зі свого балансу нерухоме майно, здійснити приймання-передачу нерухомого майна, до того моменту, як законодавець не усуне колізії та прогалини у чинному законодавстві.
Посилається, що він не є державним підприємством, а є лише балансоутримувачем об'єктів житлового фонду, які при приватизації не увійшли до його статутного капіталу та відповідно до ст.2 Закону України Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності були визнані об'єктами державної власності, не є балансоутримувачем будинку №3-А розташованого по пр. Маяковського в м. Запоріжжя в розумінні наведеного в Законі України Про житлово-комунальні послуги терміну балансоутримувач , має інший обсяг повноважень та обов'язків балансоутримувача ніж той, що передбачений Законом України Про житлово-комунальні послуги , несе лише відповідальність за збереження об'єктів житлового фонду відповідно до приписів норм ЦК України.
Порядком списання з балансу багатоквартирних будинків врегульований механізм списання з відповідного балансу багатоквартирного будинку лише міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, державними підприємствами та органами місцевого самоврядування.
Чинним законодавством України передбачені інші суб'єкти , інші підстави, умови та порядок передачі господарським товариством об'єктів житлового фонду, які при приватизації ( корпоратизації) державних підприємств не увійшли до статутного капіталу таких товариств, відсутність порушення з його боку прав та інтересів позивача, не надання з боку позивача документів, що власниками спірного майна є саме громадяни, а не держава.
Від Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області надійшли письмові пояснення в яких зазначається наступне.
У процесі приватизації ПАТ Запорізькій завод феросплавів житловий будинок розташований за адресою: пр. Маяковського, 3-а м. Запоріжжя не увійшов до статутного капіталу цього товариства, проте залишився на його балансі. Органом управління цього будинку є ОСОБА_11 відділення. Управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації але перебуває на їх балансі і є державною власністю, регулюється Положенням про управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, затвердженим наказом ФДМУ та Міністерством економіки України від 19.05.1999 № 908/68 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24.06.1999 за № 414/3707 з подальшими змінами та доповненнями.
Пунктом 1.4. Положення передбачено способи управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації та перебуває на їх балансі. Передача житлового фонду, що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств при приватизації на баланс ОСББ не передбачено а ні Положенням, а ні Законом України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку .
ОСОБА_11 відділенням, як органом управління державним майном, що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств при приватизації визначено спосіб управління щодо державного житлового фонду, що знаходиться на балансі ПАТ Запорізький завод феросплавів , а саме - передача в комунальну власність, що підтверджується наказом регіонального відділення від 27.06.2002 за № 367. Таким чином, твердження суду першої інстанції, що органом управління не прийнято рішення про подальше використання державного майна не відповідає дійсності.
Згідно з Законом України Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності державний житловий фонд повинен передаватися до комунальної власності. Частиною 6 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку Кабінету Міністрів України було доручено розробити порядок списання з балансу міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, державним підприємством та органами місцевого самоврядування багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та іншої форм власності.
Постановою КМУ від 20.04.2016 р. № 301 затверджено Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків, який визначає механізм списання з балансу міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, державними підприємствами та органами місцевого самоврядування багатоквартирних будинків у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності.
Зазначений Порядок чітко визначає коло суб'єктів, які мають право на списання багатоквартирних будинків з балансу. На органи приватизації та на господарські товариства, на балансі яких перебуває державних житловий фонд, що не увійшов до статутних капіталів при приватизації Порядок не розповсюджується та не може бути застосований. Отже, на цей час законодавством України не визначено спосіб та порядок списання багатоквартирних житлових будинків, які не увійшли до статутних капіталів господарських товариств при приватизації та перебувають у них на балансі, з балансу цих товариств в зв'язку з передачею на баланс ОСББ. ОСОБА_11 відділення не порушувало права співвласників, визначених статтею 14 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку , зокрема щодо користування спільним майном багатоквартирного будинку. Просить врахувати зазначені пояснення при розгляді апеляційної скарги.
Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 29.05.2018 р. призначено розгляд апеляційної скарги на 19.06.2018 р.
Судове засідання, призначене на 19.06.2018 р. не проводилося у зв'язку з перебуванням головуючого судді Склярук О.І. по справі у м.Київі.
Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 02.07.2018 р. розгляд справи призначено на 10.07.2018 р.
У зв'язку з перебуванням у відпустках членів колегії судді Сгари Е.В. та судді Радіонової О.О. здійснено повторний автоматизований розподіл справи та визначено наступний склад колегії суддів: головуючий по справі суддя Склярук О.І., судді Дучал Н.М., Москальова І.В. ( протокол від 09.07.2018 р.)
В судовому засіданні, призначеному на 10.07.2018 р. в режимі відеоконференції оголошувалася перерва до 26.07.2018 р.
Судове засідання, призначене на 26.07.2018 р. не проводилося у зв язку з відсутністю члена колегії судді Москальової І.В.
У зв'язку з тривалою відсутністю судді зі складу колегії суддів Москальової І.В. було здійснено повторний автоматизований розподіл справи та визначеного наступний склад колегії суддів: головуючий по справі суддя Склярук О.І., судді Дучал Н.М., Геза Т.Д.
Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 01.08.2018 р. судове засідання призначене на 02.08.2018 р. в режимі відеоконференції.
В судове засідання, призначене на 02.08.2018 р. в режимі відеоконференції з'явилися повноважні представники позивача, Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області та Запорізької міської ради. Від Публічного акціонерного товариства Запорізькій завод феросплавів з'явився представник на підставі довіреності. Про те, в судовому засідання було з'ясовано, що представник не має статусу адвоката, а тому не може представляти інтереси першого відповідача під час апеляційного провадження.
В судовому засіданні, яке відбулося 02.08.2018 р. представник позивача свої вимоги, викладені у апеляційній скарзі підтримав.
Представники другого відповідача та третьої особи, проти задоволення апеляційної скарги заперечували. Просили рішення по справі залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Відповідно до приписів ст.269 ГПК України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
У суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей передбачених главою І розділу ІУ Господарського процесуального кодексу України.
Вислухав доповідь головуючого по справі (судді доповідача), дослідивши матеріали справи, апеляційну скаргу, відзиви на апеляційну скаргу , письмові пояснення, вислухав позицію представників сторін, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, судова колегія вважає, що апеляційна скарга, в межах заявлених доводів та вимог, підлягає частковому задоволенню з огляду на наступне.
Судом першої інстанції встановлено наступне.
Згідно довідки Головного управління статистики у Запорізькій області (реєстраційний номер відомостей 1750/2016), 25.07.2016 р. зареєстроване ОСОБА_9 співвласників багатоквартирного будинку «Маяк 3-А» (ідентифікаційний код 40685211).
Позивач звернувся до ПАТ «Запорізький завод феросплавів» з письмовим клопотанням про передачу у термін до 01 жовтня 2016 р. будинку № 3-А по проспекту Маяковського в управління ОСББ «Маяк 3-А» , передати технічний паспорт інвентарний номер 2623 від 03.03.1999 р. та інвентарну справу по будинку 3-А, проспект Маяковського; створення комісії для обстеження технічного стану житлового будинку за адресою проспект Маяковського ,3-А ; про передачу даних співвласників будинку та повідомлення про наявні договори оренди та послуг.
Листами від 28.10.2016 р. № Х-ІІ-10/06 , від 23.03.2017 р. ПАТ «Запорізький завод феросплавів» повідомив , що не заперечує проти передачі жилого будинку за адресою вулиця Маяковського ,3-А на баланс ОСББ Маяк 3-А» , проте вказаний будинок є державною власністю в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України.
Також, позивач звернувся з письмовими клопотаннями до Фонду державного майна України в особі Регіонального відділення по Запорізькій області про передачу будинку в управління та створення комісії для обстеження технічного стану житлового будинку за адресою проспект Маяковського ,3-А.
Фонд державного майна України в особі Регіонального відділення по Запорізькій області листом № 17-11-05603 від 07.10.2016 р. повідомив , що за даними Єдиного державного реєстру об'єктів державної власності житловий будинок , розташований за адресою : м. Запоріжжя , проспект Маяковського ,3-А, знаходиться на балансі ПАТ «Запорізький завод феросплавів» . Згідно із Законом України «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності» державний житловий фонд повинен передаватися до комунальної власності.
В листі № 17-11-05603 ОСОБА_11 відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області повідомило ,що регіональним відділенням Фонду державного майна України по Запорізькій області , як органом управління державним майном , що не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, на підставі спільного наказу Фонду державного майна України та міністерства економіки України від 19.05.1999 № 908/68 «Про управління державним майном , яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі» визначено спосіб управління щодо державного житлового фонду, що знаходиться на балансі ПАТ «Запорізький завод феросплавів» , а саме : передача в комунальну власність. Для зміни управлінського рішення щодо житлового будинку , розташованого за адресою : м.Запоріжжя, проспект Маяковського ,3-А, регіональне відділення витребувало копію рішення загальних зборів ОСББ «Маяк 3-А» про прийняття житлового комплексу на баланс об'єднання.
Листом від 03.01.2017 р. на адресу позивача ОСОБА_11 відділення повідомило , що постановою КМ України від 20.04.2016 р. № 301 затверджено Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків, яким визначений механізм списання з балансу міністерствами іншими центральними органами виконавчої влади , державними підприємствами та органами місцевого самоврядування багатоквартирних будинків , у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності. За висновками регіонального відділення Фонду державного майна України відсутній відповідний порядок списання з балансу господарських товариств багатоквартирних житлових будинків , у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності , які не увійшли до статутних капіталів господарських товариств при приватизації та перебувають у них на балансі.
Міністерство регіонального розвитку ,будівництва та житлово - комунального господарства України листом № 7/9-8848 від 18.07.2016 р. на адресу Фонду державного майна України повідомило , що частиною п'ятою статті 5 Закону № 417 встановлено , що замовник будівництва або попередній власник будинку зобов'язаний передати один примірник технічної документації на будинок згідно з переліком , визначеним центральним органом виконавчої влади , що забезпечує формування державної житлової політики у сфері житлово - комунального господарства , співвласникам в особі їх об'єднання або особі , уповноваженій співвласниками у передбаченому цим Законом порядку. Частиною шостою Прикінцевих та перехідних положень Закону № 417 КМ України доручено розробити порядок списання з балансу міністерствами ,іншими центральними органами виконавчої влади ,державними підприємствами та органами місцевого самоврядування багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності. Такий Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків затверджено постановою КМ України від 20.04.2016 р. № 301.
У вказаному листі зазначається , що підприємства (у тому числі господарські товариства) ,установи ,організації , не є одноосібним власником багатоквартирного будинку , в якому розташовані приміщення приватної та інших форм власності, а відтак і розпоряджатися майном, що йому не належить не має підстав.
Судом першої інстанції встановлено, та не спростовано сторонами під час апеляційного провадження, що органом управління об'єкту державної власності , а саме житлового будинку № 3-А, що розташований по проспекту Маяковського місті Запоріжжя , та знаходиться на балансі Публічного акціонерного товариства «Запорізький завод феросплавів» ( код ЄДРПОУ 00186542) , є саме Фонд державного майна України в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області.
ОСОБА_12 акціонерне товариство «Запорізький завод феросплавів» , здійснюючи функції балансоутримувача зазначеного майна не є його власником.
Як зазначалося вище, заявник апеляційної скарги просив суд першої інстанції, зокрема, зобов'язати відповідача ОСОБА_10 акціонерне товариство Запорізький завод феросплавів зняти зі свого балансу будинок у м.Запоріжжя по пр. Маяковського, 3-А,; виконати приймання - передачу будинку в управління ОСББ Маяк 3-А у встановленому законодавством порядку та передати ОСББ Маяк 3-А всю необхідну технічну документацію, документ на підставі якого багатоквартирний будинок прийнятий в експлуатацію, технічний паспорт і плани інженерних мереж.
Просив також, відповідно до п.п.18, 19 ст.6 Закону України № 417-Ш від 14.05.2015. як балансоутримувача багатоквартирного будинку пр. Маяковського 3-А передати у встановленому законодавством України порядку ОСББ Маяк 3-А всю документацію на будинок та виконати необхідні дії, які відповідають Закону України Про житлово-комунальні послуги , а саме № 13 від 02.02.2009 р. затверджені Правила управління будинком, спорудою, житловим комплексом будинків і споруд (зареєстровано Мінюсті України 27.04.2009 за № 377/16393, які є чинним та діють в частині, що не суперечить Закону (лист Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України від 08.02.2016 р. №8/9-356-16 щодо передачу будинку в управління ОСББ.
Судова колегія погоджується з висновками суду першої інстанції, що позовні вимоги про зобов'язання відповідача (ОСОБА_10 акціонерне товариство Запорізький завод феросплавів ) зняти зі свого балансу будинок у м. Запоріжжя по пр. Маяковського, 3-А, та виконати приймання - передачу будинку в управління ОСББ Маяк 3-А у встановленому законодавством порядку не підлягають задоволенню з огляду на наступне.
Як вбачається з матеріалів справи предметом спору по цій справі є вимоги позивача щодо зобов'язання відповідачів зняти з балансу та передати в управління позивачу житловий багатоквартирний будинок разом з документацію на цей будинок.
Стаття 11 ЦК України встановлює, що цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки.
Цивільні права та обов'язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства. ( ч.3 ст.11 ЦК України).
Особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, регулює правові, організаційні та економічні відносини, пов'язані з реалізацією прав та виконанням обов'язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління визначено у Законі України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку .
Частиною 6 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку Кабінету Міністрів України було доручено розробити порядок списання з балансу міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади, державними підприємствами та органами місцевого самоврядування багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності.
Постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 р. за № 301 затверджено Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків.
Зазначений Порядок визначає механізм списання з балансу міністерствами , іншими центральними органами виконавчої влади, державними підприємствами та органами місцевого самоврядування багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності.
Пунктом 3 Порядку встановлено, що списання з балансу багатоквартирного будинку міністерством ,іншим центральним органом виконавчої влади, державним підприємством або органом місцевого самоврядування , на балансі яких перебувають багатоквартирні будинки, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності, здійснюється на підставі прийнятого ними рішення про списання багатоквартирного будинку.
У разі коли державне підприємство ,яке є балансоутримувачем ,належить до сфери управління міністерства або іншого центрального органу виконавчої влади, процедура списання багатоквартирного будинку з балансу вважається закінченою з моменту погодження таким міністерством або іншим центральним органом виконавчої влади затвердженого державним підприємством акта про списання багатоквартирного будинку з балансу. ( п.8 Порядку).
Як зазначалося вище, перший відповідач ОСОБА_12 акціонерне товариство Запорізький завод феросплавів не є державним підприємством, а є лише балансоутримувачем житлового будинку, у зв'язку з чим , на нього не розповсюджується вище зазначений Порядок.
ОСОБА_11 відділення Фонду державного майна по Запорізькій області , яке виступає органом управління об'єкту державної власності , а саме житлового будинку № 3-А, що розташований по проспекту Маяковського місті Запоріжжя , та знаходиться на балансі Публічного акціонерного товариства «Запорізький завод феросплавів» (код ЄДРПОУ 00186542) рішення про списання багатоквартирного будинку не приймала.
Як вбачається з матеріалів справи, Позивач просив суд зобов'язати ОСОБА_11 відділення Фонду державного майна України у Запорізькій області передати будинок 3-а по пр. Маяковського, м. Запоріжжя в управління ОСББ Маяк 3-А для обліку на позабалансовому рахунку, визначити спосіб та порядок списання з балансу Публічного акціонерного товариства Запорізький завод феросплавів даного будинку 3-А по проспекту Маяковського, який не увійшов до статутного капіталу при приватизації та перебуває на балансі Публічного акціонерного товариства Запорізький завод феросплавів .
Рішенням по справі у задоволені зазначених позовних вимог було відмовлено і позивач, в цій частині, рішення по справі не оскаржує.
Враховуючи вище викладене, підстави для задоволення позовних вимог позивача до першого відповідача - Публічного акціонерного товариства Запорізький завод феросплавів про зобов'язання зняти зі свого балансу будинок у м.Запоріжжя по пр. Маяковського, 3-А, та виконати приймання - передачу будинку в управління ОСББ Маяк 3-А у встановленому законодавством порядку відсутні.
Що стосується передачі документації на зазначений будинок від першого відповідача позивачу, то зазначена позовна вимога підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Відповідно до ст. 5 Закону України Про особливості здійснення права власності багатоквартирному будинку спільне майно багатоквартирного будинку є спільною сумісною власністю співвласників.
Спільне майно багатоквартирного будинку не може бути поділено між співвласниками, і такі співвласники не мають права на виділення в натурі частки із спільного майна багатоквартирного будинку.
Співвласник має право вільного доступу до технічної документації на багатоквартирний будинок.
Замовник будівництва або попередній власник будинку зобов'язаний передати паспорт об'єкта будівництва та один примірник технічної документації на будинок згідно з переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, співвласникам в особі їх об'єднання або особі, уповноваженій співвласниками у передбаченому цим Законом порядку. У разі якщо об'єднання співвласників багатоквартирного будинку не створено та уповноважену особу не визначено, паспорт об'єкта будівництва та примірник технічної документації на будинок передаються управителю, якщо його обрано відповідно до закону.
У разі зміни форми управління багатоквартирним будинком особа, яка здійснювала управління, повинна передати наявну в неї технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок особі, визначеній співвласниками такого будинку.
У разі зміни управителя попередній управитель повинен передати наявну в нього технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок новому управителю.
Відповідно до ст. 9 вище зазначеного Закону, управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками.
За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об'єднань співвласників багатоквартирного будинку).
Наймачі, орендарі та інші користувачі квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку можуть брати участь в управлінні багатоквартирним будинком виключно за дорученням власників таких квартир та приміщень.
Стаття 10 Закону України Про особливості здійснення права власності багатоквартирному будинку встановлює, що Співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею. Якщо у багатоквартирному будинку в установленому законом порядку утворено об'єднання співвласників, проведення зборів співвласників та прийняття відповідних рішень здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об'єднань співвласників багатоквартирних будинків.
Відповідно до ст. 6 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку ОСОБА_9 може бути створено лише власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (багатоквартирних будинках). Установчі збори об'єднання у новозбудованих багатоквартирних будинках можуть бути проведені після державної реєстрації права власності на більше половини квартир та нежитлових приміщень у такому будинку.
Державна реєстрація об'єднання (асоціації) проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. ОСОБА_9 (асоціація) вважається утвореним з дня його державної реєстрації. Державна реєстрація змін до статуту об'єднання проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.
Колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об'єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об'єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж.
У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об'єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об'єднання відновлює її за власний рахунок.
Таким чином, Законом, а саме ст.6 Закону України Про об єднання співвласників багатоквартирного будинку , чітко встановлений обов язок балансоутримувача будинку або особи, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об'єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об'єднання щодо передачі йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж.
Як вбачається з матеріалів справи, встановлено судом першої інстанції та не спростовується сторонами по цій справі, балансоутримувачем спірного будинку є другий відповідач ( Запорізький феросплавний завод , а особа, яка здійснює управління спірним майном - ОСОБА_11 відділення Фонду державного майна України у Запорізькій області.)
З матеріалів справи також вбачається, що позивач ОСОБА_9 співвласників багатоквартирного будинку Маяк 3-А ( код 40685211) створений 25.07.2016 р.
Згідно статуту об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Маяк 3-А , затвердженого установчими зборами об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Маяк-3-А 21.06.2016 р. об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Маяк З-А створено власниками квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку № 3-А , що розташований за місцезнаходженням: 69035, м.Запоріжжя, пр. Маяковського, б.№-А відповідно до Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку .
Метою створення об'єднання є забезпечення і захист прав співвласників, дотримання ними своїх обов язків, належне утримання та використання спільного майна будинку, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та цим Статутом.. ( п.1 розділу П Статут)
Відповідно до п.4 розділу ІУ Статуту, порядок володіння, користування та розпорядження майном об'єднання визначається загальними зборами.
Як вбачається з тексту протоколу №1/с загальних зборів Співвласників багатоквартирного будинку по вул. Маяковського, буд З-А від 30.10.2016 р. на цих зборах було прийнято, зокрема, наступне рішення: Керуючись Законом України № 417 Про об єднання співвласників багатоквартирного будинку , ст.6 та ст. 7 , прийняти будинок в управління безпосередньо співвласниками жилих та нежилих приміщень - загальними зборам. Передати будинок в управління та обслуговування вже створеному ОСББ Маяк 3-А .
Матеріали справи містять ксерокопію листа Публічного акціонерного товариства Запорізький завод Феросплавів від 18 квітня 2016 р за № 33-133 на адресу позивача по справі.
З тексту зазначеного листа вбачається, що усі квартири, які розташовані у спірному житловому будинку, у кількості 100 є приватизованими. Крім того в житловому будинку розташовані нежитлові приміщення власниками яких є громадяни, а також держава по відношенню до нежитлового приміщення площею 670, 22 кв.м., яка розташовано у підвалі.
З огляду на наведене в силу приписів ст. 6 Закону України Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку у першого відповідача, як балансоутримувача, існує обов'язок передати позивачу всю необхідну технічну документацію, документ на підставі якого багатоквартирний будинок прийнятий в експлуатацію, технічний паспорт і плани інженерних мереж, а тому позовні вимоги до першого відповідача в цій частині є такими, що підлягають задоволенню. З цих же підстав, апеляційна скарга, в цій частині, також підлягає задоволенню.
Відповідно до приписів ст. 275 ГПК України, суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право:
1) залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення;
2) скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення;
3) визнати не чинним судове рішення суду першої інстанції повністю або частково у передбачених цим Кодексом випадках і закрити провадження у справі у відповідній частині;
4) скасувати судове рішення повністю або частково і у відповідній частині закрити провадження у справі повністю або частково або залишити позовну заяву без розгляду повністю або частково;
5) скасувати судове рішення і направити справу для розгляду до іншого суду першої інстанції за встановленою підсудністю;
Стаття 277 ГПК України встановлює, що підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є:
1) неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи;
2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими;
3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи;
4) порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.
В даному випадку, судом першої інстанції, було неповне з'ясовано обставини, що мають значення для справи, у зв'язку з чим рішення по справі підлягає частковому скасуванню в частині відмови у задоволенні позовних вимог до Публічного акціонерного товариства Запорізький завод феросплавів про зобов'язання передати ОСББ Маяк 3-А всю необхідну технічну документацію, документ на підставі якого багатоквартирний будинок прийнятий в експлуатацію, технічний паспорт і плани інженерних мереж, з прийняттям, в цій частині, нового рішення про зобов'язання Публічного акціонерного товариства Запорізький завод феросплавів передати ОСББ Маяк 3-А всю необхідну технічну документацію, документ на підставі якого багатоквартирний будинок прийнятий в експлуатацію, технічний паспорт і плани інженерних мереж.
Керуючись ст.ст. 269, 270, 275, 277, ст.ст. 281 - 284 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу ОСОБА_9 співвласників багатоквартирного будинку «Маяк 3-А» , м. Запоріжжя на рішення Господарського суду Запорізької області від 28.02.2018 по справі № 908/1517/17 - задовольнити частково.
Рішення Господарського суду Запорізької області від 28.02.2018 по справі № 908/1517/17 скасувати в частині відмови у задоволенні позовних вимог ОСОБА_9 співвласників багатоквартирного будинку «Маяк 3-А» , м. Запоріжжя до Публічного акціонерного товариства «Запорізький завод феросплавів» , м. Запоріжжя про зобов'язання передати позивачу всю необхідну технічну документацію на будинок, документ на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічний паспорт і плани інженерних мереж.
В цій частині прийняти нове рішення.
Зобов'язати ОСОБА_12 акціонерне товариство «Запорізький завод феросплавів» , м. Запоріжжя передати ОСОБА_9 співвласників багатоквартирного будинку «Маяк 3-А» , м. Запоріжжя всю необхідну технічну документацію на будинок, документ на підставі якого багатоквартирний будинок прийнятий в експлуатацію, технічний паспорт і плани інженерних мереж.
В іншій частині, рішення по справі залишити без змін.
Стягнути з Публічного акціонерного товариства «Запорізький завод феросплавів» , м. Запоріжжя на користь ОСОБА_9 співвласників багатоквартирного будинку «Маяк 3-А» , м. Запоріжжя суму витрат зі сплати судового збору за звернення з апеляційною скаргою в розмірі 1 200,00 грн.
Доручити Господарському суду Запорізької області видати наказ на примусове виконання цієї постанови, оформивши його у відповідності до вимог Закону України «Про виконавче провадження» .
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду впродовж двадцяти днів з дня складання повного тексту Постанови; у порядку п. 17.5 ч. 1 розділу ХІ Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Головуючий суддя: О. І. Склярук
Судді: Н. М. Дучал
ОСОБА_3
(У судовому засіданні 02.08.2018 оголошено вступну та резолютивну частину постанови.
Повний текст постанови складено та підписано 07.08.2018р.)
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 02.08.2018 |
Оприлюднено | 09.08.2018 |
Номер документу | 75769241 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Склярук О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні