Рішення
від 08.08.2018 по справі 822/1835/18
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 822/1835/18

РІШЕННЯ

іменем України

08 серпня 2018 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Салюка П.І.

за участю:секретаря судового засідання Страхарської М.В., представника позивача Гетьманюка О.В., представника відповідача Широкорадюк А.В. розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Фенікс-центр" до Управління державної архітектурно-будівельної інспекції України у Хмельницькій області про визнання протиправними та скасування припису та постанов,

ВСТАНОВИВ:

ТОВ "Фенікс-центр" звернулось до суду з адміністративним позовом до Управління державної архітектурно-будівельної інспекції України у Хмельницькій області в якому просить суд:

Визнати протиправними та скасувати:

припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів та правил від 26 вересня 2017 року, складений головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу Управління державної архітектурно-будівельної інспекції України у Хмельницькій області Тимчуком А.П. щодо дій ТОВ "Фенікс-центр";

постанову Управління державної архітектурно-будівельної інспекції України у Хмельницькій області про накладення штрафу за порушення у сфері містобудівної діяльності №48/1022-2/3174-17 від 09 жовтня 2017 року;

постанову Управління державної архітектурно-будівельної інспекції України у Хмельницькій області про накладення штрафу за порушення у сфері містобудівної діяльності №54/1022-2/3845-17 від 05 грудня 2017 року;

стягнути з відповідача на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Фенікс-центр" судові витрати.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що в ході ознайомлення з матеріалами виконавчих проваджень у Другому відділі ДВС міста Хмельницького дізнався, що підставою для їх відкриття були дві постанови Управління державної архітектурно-будівельної інспекції України у Хмельницькій області про накладення штрафів на ТОВ "Фенікс-центр" за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 09 жовтня 2017 року та від 05 грудня 2017 року.

У зв'язку з цим, представник позивача звернувся до відповідача із запитом про надання інформації, щодо вищевказаних порушень та з відповіді відповідача дізнався, що Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області було проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об'єкті будівництва 32-х квартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованим торгівельним комплексом за адресою: вул. Подільська, 70, м. Хмельницький.

За наслідками проведеної перевірки посадовими особами Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області складено акт про недопущення посадових осіб органу державного архітектурно - будівельного контролю на об'єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій від 26 вересня 2017 року та протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, а в подальшому і оскаржені позивачем припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 26 вересня 2017 року, постанову від 09 жовтня 2017 року №48/1022-2/3174-17 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності та постанову від 05 грудня 2017 року №54/1022-2/3845-17 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

Вказані рішення контролюючого органу, виражені у формі припису Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області від 26 вересня 2017 року, постанови від 09 жовтня 2017 року №48/1022-2/3174-17 та постанови від від 05 грудня 2017 року №54/1022-2/3845-17 позивач вважає такими, що прийняті протиправно, необґрунтовано та в порушення чинного містобудівного законодавства України, а тому звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю та просив їх задоволити з підстав викладених у позовній заяві.

Представник відповідача про у судовому засіданні зазначив, що інспекцією виконано всі передбачені чинним законодавством обов'язки, щодо проведення державного архітектурно-будівельного контролю та не порушено права суб'єкта містобудування, тому просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог.

Відповідач не скористався правом на подання до суду відзиву на позов та жодних доказів на спростування доводів позивача, а також в підтвердження викладених у судовому засіданні заперечень суду не надав, тому на підставі приписів ч. 6 ст. 162 КАС України, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Заслухавши пояснення представника позивача та заперечення представника відповідача, повно та всебічно дослідивши наявні в матеріалах справи докази в їх взаємному зв'язку та сукупності, суд зазначає наступне.

Суд встановив, що ТОВ "Фенікс-центр" є замовником будівництва: 32-х квартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованим торгівельним комплексом за адресою: вул. Подільська, 70, м. Хмельницький.

18 серпня 2017 року Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області було видано лист №1022-2/2559/17 в якому зазначається про необхідність прибуття уповноваженої особи позивача та бути присутнім на об'єкті будівництва 32-х квартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованим торгівельним комплексом за адресою: вул. Подільська, 70, м. Хмельницький 13 вересня 2017 року об 11:00 год. у зв'язку з проведенням позапланової перевірки.

Проте жодних доказів про те, що позивачу було направлено, або отримано вказаний лист про проведення позапланової перевірки рекомендованим листом, або за допомогою електронного поштового зв'язку чи особисто під розписку керівнику суб'єкта містобудування чи його уповноваженій особі, відповідачем суду надано не було.

На підставі направлення Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області від 14 вересня 2017 року №863 у період з 13 вересня 2017 року по 26 вересня 2017 року Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області було проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об'єкті будівництва 32-х квартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованим торгівельним комплексом за адресою: вул. Подільська, 70, м. Хмельницький.

За наслідком проведення перевірки головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області складено акт про недопущення посадових осіб органу державного архітектурно - будівельного контролю на об'єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій від 26 вересня 2017 року в якому вказано, що ТОВ "Фенікс-центр" не допустив посадових осіб органу державного архітектурно - будівельного контролю на будівництво 32-х квартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованим торгівельним комплексом за адресою: вул. Подільська, 70, м. Хмельницький. та протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 26 вересня 2017 року.

Крім цього, 26 вересня 2017 року вищевказаною посадовою особою відповідача винесено припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 26 вересня 2017 року, в якому вимагалося: надати відповідну документацію в повному обсязі та допустити до проведення перевірки посадових осіб Управління до 09 жовтня 2017 року та письмово проінформувати Управління Державної архітектурно - будівельної інспекції у Хмельницькій області про дату та час проведення перевірки до 09 жовтня 2017 року.

При цьому, суд звертає увагу на те, що датою складання вказаного припису є 26 вересня 2017 року, однак у цьому ж приписі відповідач вимагає повідомити про його виконання до 07 серпня 2017 року.

Жодних доказів отримання позивачем вказаних вище акту, протоколу та припису рекомендованим листом, або за допомогою електронного поштового зв'язку чи особисто під розписку керівнику суб'єкта містобудування чи його уповноваженій особі, відповідач суду також не надав, а надано лише чек про направлення рекомендованого листа.

09 жовтня 2017 року головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу Управління винесено постанову №48/1022-2/3174-17 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, якою ТОВ "Фенікс-центр" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п. 2 ч. 6 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у розмірі 50 520 грн.

На підставі направлення Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області від 07 листопада 2017 року № 1108 у період з 10 листопада 2017 року по 23 листопада 2017 року Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області знову було проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об'єкті будівництва 32-х квартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованим торгівельним комплексом за адресою: вул. Подільська, 70, м. Хмельницький.

За наслідком проведення перевірки головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області складено акт про недопущення посадових осіб органу державного архітектурно - будівельного контролю на об'єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій від 23 листопада 2017 року в якому вказано, що ТОВ "Фенікс-центр" не допустив посадових осіб органу державного архітектурно - будівельного контролю на будівництво 32-х квартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованим торгівельним комплексом за адресою: вул. Подільська, 70, м. Хмельницький. та протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 23 листопада 2017 року.

23 листопада 2017 року посадовою особою відповідача винесено припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 23 листопада 2017 року, в якому вимагалося: надати відповідну документацію в повному обсязі та допустити до проведення перевірки посадових осіб Управління до 07 грудня 2017 року та письмово проінформувати Управління Державної архітектурно - будівельної інспекції у Хмельницькій області про дату та час проведення перевірки до 07 грудня 2017 року.

Знову ж таки, жодних доказів отримання позивачем вказаних вище акту, протоколу та припису рекомендованим листом, або за допомогою електронного поштового зв'язку чи особисто під розписку керівнику суб'єкта містобудування чи його уповноваженій особі, відповідач суду також не надав, а надано лише чек про направлення рекомендованого листа.

05 грудня 2017 року головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу Управління винесено постанову №54/1022-2/3845-17 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, якою ТОВ "Фенікс-центр" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п. 1 ч. 6 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у розмірі 26 430 грн.

Позивач не погоджуючись з такими діями відповідача, звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд враховує наступне.

Відповідно до ст. 10 Закону України "Про архітектурну діяльність" від 20 травня 1999 року №687-ХІV, для забезпечення під час забудови територій, розміщення і будівництва об'єктів архітектури додержання суб'єктами архітектурної діяльності затвердженої містобудівної та іншої проектної документації, вимог вихідних даних, а також з метою захисту державою прав споживачів будівельної продукції здійснюється в установленому законодавством порядку державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності визначає Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17 лютого 2011 року №3038-VI (далі - Закон №3038-VI).

Згідно з ч.ч. 1-3 ст. 41 Закону №3038-VI, державний архітектурно - будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Державний архітектурно - будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно - будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Державний архітектурно - будівельний контроль здійснюється на об'єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553 (надалі - Порядок №553).

Відповідно до п. 5 Порядку №553, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Згідно п. 9 Порядку №553, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб'єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об'єкт будівництва.

Відповідно до пп. 1 п. 11 Порядку №553, посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час проведення перевірки мають право зокрема: безперешкодного доступу до місць будівництва об'єктів та до об'єктів, що підлягають обов'язковому обстеженню.

Пунктом 12 цього порядку передбачено, що посадові особи органу державного архітектурно-будівельного контролю під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю зобов'язані: у повному обсязі, об'єктивно та неупереджено здійснювати державний архітектурно-будівельний контроль у межах повноважень, передбачених законодавством; дотримуватися ділової етики у взаємовідносинах із суб'єктами господарювання та фізичними особами; ознайомлювати суб'єкта містобудування чи уповноважену ним особу з результатами державного архітектурно-будівельного контролю у строки, передбачені законодавством; за письмовим зверненням суб'єкта містобудування надавати консультативну допомогу у здійсненні державного архітектурно-будівельного контролю; надсилати повідомлення про проведення планової перевірки суб'єкту містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, рекомендованим листом та/або за допомогою електронного поштового зв'язку або вручати особисто під розписку керівнику суб'єкта містобудування чи його уповноваженій особі із зазначенням дати початку та дати закінчення перевірки не пізніше ніж за десять днів до її початку.

При цьому, відповідно до п. 13 Порядку №553, суб'єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, має право: вимагати від посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю дотримання вимог законодавства; перевіряти наявність у посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю службових посвідчень; бути присутнім під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю; за результатами перевірки отримувати та ознайомлюватись з актом перевірки, складеним органом державного архітектурно-будівельного контролю; подавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження або заперечення до акта перевірки, складеного органом державного архітектурно-будівельного контролю за результатами перевірки.

Згідно п. 14 Порядку №553, суб'єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, зобов'язаний: допускати посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю до проведення перевірки за умови дотримання ними порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю; одержувати примірник припису органу державного архітектурно-будівельного контролю за результатами здійсненого планового чи позапланового заходу; виконувати вимоги органу державного архітектурно-будівельного контролю щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; надавати документи, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.

Суд встановив, що відповідачем не дотримано вищенаведених положень Порядку № 553, а саме, належним чином не повідомлено позивача про проведення планової перевірки у відповідний період, жодних доказів про те, що позивача було повідомлено про проведення позапланової перевірки рекомендованим листом, або за допомогою електронного поштового зв'язку чи особисто під розписку керівнику суб'єкта містобудування чи його уповноваженій особі, відповідачем суду надано не було, чим порушено процедуру проведення перевірки, а саме: п.12 Порядку №553.

Крім цього, в судовому засіданні представник відповідача визнала, що жодних доказів в підтвердження належного повідомлення позивача про проведення перевірки, надати суду не може.

До того ж, суд звертає увагу на те, що відповідно до направлення для проведення планового (позапланового) заходу від 14 вересня 2017 року №863 строк дії направлення вказано з 13 вересня до 26 вересня 2017 року, отже саме направлення було винесено пізніше ніж встановлений строк його дії.

Відповідно до п.16 Порядку №553, за результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком.

Відповідно до п.18 Порядку №553, керівникові кожного суб'єкта містобудування, щодо якого складений акт перевірки, або його уповноваженій особі надається по одному примірнику такого акта. Один примірник акта перевірки залишається в органі державного архітектурно-будівельного контролю.

Акт перевірки підписується посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю, яка провела перевірку, та керівником суб'єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, або його уповноваженою особою, в останній день перевірки.

Пунктом 21 того самого порядку встановлено, що у разі якщо суб'єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, не погоджується з актом перевірки, він підписує його із зауваженнями, які є невід'ємною частиною такого акта.

В ході аналізу наведених вище норм, суд приходить до висновку, що суб'єкт містобудування (в даному випадку ТОВ "Фенікс-центр") має право бути присутнім під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю та за його наслідками отримувати відповідні документи.

Відповідач зазначив, що підставою для винесення оскаржуваної постанови винесеної в результаті проведення позапланової перевірки позивача стало недопущення посадових осіб відповідача на об'єкт перевірки. Суд критично оцінює такі дії відповідача, оскільки перевірку дотриманням позивачем вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил було проведено без присутності особи, яка уповноважена представляти інтереси позивача, що призвело до проведення позапланової перевірки за відсутності суб'єкта містобудування в порушення п. 9 Порядку №553.

З огляду на наведене, суд вважає, що позивач був позбавлений можливості реалізувати надані законодавством права, передбачені п. 13 Порядку №553.

Отже за таких обставин, суд зазначає, що припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів та правил від 26 вересня 2017 року, постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №48/1022-2/3174-17 від 09 жовтня 2017 року та №54/1022-2/3845-17 від 05 грудня 2017 року, винесені посадовими особами управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області за результатами позапланових перевірок, які були проведені з порушенням вимог Порядку № 553, є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставах, в межах та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Згідно з ч.ч.1-2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що рішення контролюючого органу, виражені у формі припису Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області від 26 вересня 2017 року, постанови від 09 жовтня 2017 року №48/1022-2/3174-17 та постанови від 05 грудня 2017 року №54/1022-2/3845-17, прийняті неправомірно, необґрунтовано та в порушення вимог чинного містобудівного законодавства України, а тому адміністративний позов ТОВ "Фенікс-центр" слід задоволити.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов - задоволити.

Визнати протиправним та скасувати припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів та правил від 26 вересня 2017 року, складений головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу Управління державної архітектурно-будівельної інспекції України у Хмельницькій області Тимчуком А.П. щодо дій ТОВ "Фенікс-центр".

Визнати протиправною та скасувати постанову Управління державної архітектурно-будівельної інспекції України у Хмельницькій області про накладення штрафу за порушення у сфері містобудівної діяльності №48/1022-2/3174-17 від 09 жовтня 2017 року.

Визнати протиправною та скасувати постанову Управління державної архітектурно-будівельної інспекції України у Хмельницькій області про накладення штрафу за порушення у сфері містобудівної діяльності №54/1022-2/3845-17 від 05 грудня 2017 року.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Фенікс-центр" судові витрати у сумі 5286 (п'ять тисяч двісті вісімдесят шість) грн. за рухунок бюджетних асигнувань Управління державної архітектурно-будівельної інспекції України у Хмельницькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з його проголошення, а у випадку, якщо в судовому засіданні були проголошені вступна та резолютивна частини рішення суду, - з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 10 серпня 2018 року

Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Фенікс-центр" (вул. Інститутська, 14, кв. 38, Хмельницький, Хмельницька область, 29001 , код ЄДРПОУ - 22783244) Відповідач:Управління державної архітектурно-будівельної інспекції України у Хмельницькій області (вул. Грушевського, 87/2, Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 35668372)

Головуючий суддя П.І. Салюк

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.08.2018
Оприлюднено12.08.2018
Номер документу75800390
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/1835/18

Рішення від 08.08.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Салюк П.І.

Ухвала від 01.06.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Салюк П.І.

Ухвала від 29.05.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Салюк П.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні