ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 липня 2018 року Чернігів Справа № 825/1381/18
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді - Кашпур О.В.,
за участі секретаря - Андрушко І.М.,
представника позивача - ОСОБА_1,
представників відповідача - ОСОБА_2, ОСОБА_3,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Світанківської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області до Управління Держпраці у Чернігівській області про визнання протиправною та скасування постанови,
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до Управління Держпраці у Чернігівській області і просить визнати неправомірною та скасувати постанову про накладання штрафу уповноваженими посадовими особами від 03.01.2018 за № 25-15-015/0789/4, що винесена заступником начальника управління Держпраці у Чернігівській області ОСОБА_4 Свої вимоги мотивує тим, що стаття 116 КЗпП України містить перелік виключень, коли допускається наявність заборгованості сум, що належать від установи, а саме - якщо працівник в день звільнення не працював, то зазначені суми мають бути виплачені не пізніше наступного дня після пред'явлення звільненим працівником вимоги про розрахунок та в разі спору про розмір сум. належних працівникові при звільненні, власник або уповноважений ним орган в усякому випадку повинен в зазначений у цій статті строк виплатити не оспорювану ним суму. Те, що працівники, в тому числі і ОСОБА_5, не працювали, підтверджується табелем обліку використання робочого часу за жовтень 2017 року. Отже, позивач вважає, що відсутнє порушення з боку сільської ради. На час подання позовної заяви заборгованість по заробітній платі погашена в повному обсязі. Однак існує спір про виплату ОСОБА_5 заборгованості по премії. Виплата такої премії скасована рішенням XX сесії сьомого скликання Світанківської сільської ради від 07.12.2017 про скасування рішення II сесії сьомого скликання від 07.12.2015.
Позивач погоджується, що дійсно, станом на 11.10.2017 року була наявна заборгованість перед працівниками. Виникнення заборгованості позивач пов'язує з тим, що після звільнення з посади, Світанківський сільський голова ОСОБА_5 не передала належним чином ані бухгалтерських, ані кадрових, ані інших документів. А тому в сільській раді були відсутні документи на працівників, що звільнилися 11.10.2017. На момент початку роботи виконуючого обов'язки сільського голови та головного бухгалтера 20.10.2017 такі документи не були передані та табель обліку робочого часу за 11.10.2018 складено секретарем сільської ради ОСОБА_6 Враховуючи наведені обставини, позивач вважає, що ним не було вчинено порушення вимог трудового законодавства, а тому застосування до сільської ради штрафних санкції є безпідставним та протиправним. За наведених обставин просить задовольнити його позовні вимоги.
Ухвалою суду від 26.03.2018 у справі було відкрито провадження в порядку загального позовного провадження та надано відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву.
У встановлений судом строк відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що за результатами інспекційного відвідування Світанківської сільської ради встановлені порушення ч. 1 ст. 116 КЗпП України, про що складено акт перевірки дотримання законодавства про працю та загальнообов'язкове страхування. Інспекційне відвідування Світанківської сільської ради здійснювалося з відома та в присутності секретаря Світанківської сільської ради ОСОБА_6, яка підписала акт перевірки та його примірник, про що свідчать підписи на акті. Будь-яких зауважень до підстав проведення перевірки, відображення її результатів та складених акту та припису секретарем Світанківської сільської ради ОСОБА_6 не заявлено. Крім того, в її письмових поясненнях до результатів інспекційного відвідування зазначається про винні дії попередньої голови Світанківської сільської ради ОСОБА_5 у непроведенні виплат всіх належних працівникам при звільненні коштів та нездійсненні реєстрації фінансових зобов'язань на виплату коштів у Ніжинському УДКС. Доводи адміністративного позову жодним чином не спростовують встановлених під час перевірки обставин. Враховуючи наявне порушення, застосування штрафних санкцій відповідач вважає правомірним, а позовні вимоги вважає такими, що не підлягають задоволенню.
Під час підготовчого засідання позивачу був встановлений строк на подання відповіді на відзив. У встановлений строк відповідач надав відповідь на відзив в якій зазначив, що інспектором Управління Держпраці в Чернігівській області перед підписанням акту перевірки не було поінформовано про права та обов'язки, а тільки вказано місця, де треба поставити підписи. Також не було відображено всіх зауважень, зокрема про спірне питання з виплатою премії ОСОБА_5 та обставин виникнення заборгованості по зарплаті. Також позивач зазначив, що розгляд справи про накладення штрафу відбувалося з порушеннями, а саме засідання не проводилося, секретарю сільради вручили постанову про накладення штрафу під розпис, вона не заслуховувалась та інші докази не досліджувалися, не вирішувалися питання щодо задоволення клопотання. Про існування протоколу № 4 від 03.01.2018 позивач дізнався тільки з відзиву на позов.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі.
Представники відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнали, просили в їх задоволенні відмовити.
Заслухавши пояснення сторін, свідків, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
У зв'язку із надходженням на урядову гарячу лінію звернення фізичної особи ОСОБА_5 з питання невиплати коштів при звільненні (копія звернення додається) Управлінням Держпраці у Чернігівській області видано наказ від 08.12.2017 № 319 Про проведення контрольних заходів , який передбачав проведення інспекційного відвідування Світанківської сільської ради, с. Світанок Ніжинського району Чернігівської області (а.с. 42).
Відповідно до направлення на проведення контрольного заходу від 08.12.2017 № 1198 в період з 12 по 14 грудня 2017 року головним державним інспектором відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Управління Держпраці у Чернігівській області ОСОБА_3 було проведене інспекційне відвідування Світанківської сільської ради (а.с. 43).
За результатами інспекційного відвідування було складено акт перевірки дотримання законодавства про працю та загальнообов'язкове страхування від 14.12.2017 № 25-15-015/0789 (44-47).
Перевіркою встановлено порушення Світанківською сільською радою ч. 1 ст. 116 КЗпП України. В акті перевірки зазначено, що при звільненні працівника виплата всіх сум, що належить йому від підприємства, установи, організації, повинна проводитись в день звільнення, який є останнім днем роботи, розпорядженням сільського голови Світанківської сільської ради від 11.10.2017 № 07 були звільнені з роботи 11.10.2017: ОСОБА_7 - технічний працівниця, ОСОБА_8 - бухгалтер, ОСОБА_9 - секретар виконкому. Згідно наданого до інспекційного відвідування табелю обліку робочого часу за жовтень 2017 року, 11.10.2017 був останнім робочим днем для вищезазначених працівників, розрахунок по сумам, що належить до виплати працівникам не було проведено в останній день роботи. Виплата розрахункових, а саме: заробітна плата за другу половину серпня 2017 року ОСОБА_9 в сумі 634,46 грн, ОСОБА_8 в сумі 1911,2 грн, ОСОБА_7- в сумі 560.00 грн була виплачена 08.11.2017; заробітна плата за вересень 2017 року ОСОБА_9 в сумі 2714,30 грн, ОСОБА_8 в сумі 2647,00 грн, ОСОБА_7 в сумі 1560,00 грн, була виплачена 23.11.2017. Фінансові зобов'язання на виплату заробітної плати за вересень 2017 року зареєстровані в Ніжинському УДКС 20.11.2017; заробітна плата за жовтень 2017 року ОСОБА_9 в сумі 1877,60 грн, ОСОБА_8 в сумі 1967,00 грн, ОСОБА_7 в сумі594,28 грн була виплачена 15.11.2017, фінансові зобов'язання на виплату заробітної плати за жовтень 2017 року зареєстровані в Ніжинському УДКС 10.11.2017; доплата за інтенсивність 30% та надбавки за стаж роботи 40% за вересень, жовтень 2017 року, лікарняні за рахунок установи та Фонду бухгалтеру ОСОБА_8 в сумі 4617,55 грн на час інспекційного відвідування не виплачені; фінансові зобов'язання на зазначену виплату зареєстровані в Ніжинському УДКСУ 14.12.2017. Рішенням XIX сесії УII скликання Світанківської сільської ради від 20.10.2017 було достроково припинено повноваження сільського голови ОСОБА_5, відповідно до п.1 ч. 1 ст.79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні . Суми, що належать при звільненні ОСОБА_5 було виплачено: 08.11.2017р.- заробітну плату за другу половину серпня 2017 р. в сумі 1329,55 грн; 23.11.2017 - заробітну плату за вересень 2017 року, в сумі 3490 грн без нарахування премії; 15.11.2017 заробітну плату за жовтень 2017 року, в сумі 1329,55 грн, без нарахування премії. На день закінчення інспекційного відвідування, ОСОБА_5 не виплачено нараховану у жовтні 2017 року премію у розмірі 50% посадового окладу за вересень та жовтень 2017 року в сумі 2982,80 грн (до виплати 2371,33 грн). Зазначену суму, зареєстровано у Ніжинському УДКС 14.12.2017.
Обставини, наведені в акті перевірки, підтверджуються відомостями по заробітній платі та реєстрами бюджетних фінансових зобов'язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів (а.с. 65-73).
На підставі акту 14.12.2017 головним державним інспектором з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів ОСОБА_3 винесено припис № 25-15-015/0789-0515 про приведення трудових відносин з працівниками у відповідність до ч.І ст. 116 КЗпП України, який не було оскаржено.
На підставі акту перевірки за результатами розгляду справи про накладення штрафу відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 № 509 Про затвердження Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення (протокол № 4 від 03.01.2018) Управлінням Держпраці в Чернігівській області було винесено постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 03.01.2018 № 25-15-015/0789/4 (а.с. 49). Цією постановою на Світанківську сільську раду було накладено штраф у розмірі 9600 (дев'ять тисяч шістсот) грн.
Надаючи правову оцінку обставинам справи суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 116 КЗпП України при звільненні працівника виплата всіх сум, що належать йому від підприємства, установи, організації, провадиться в день звільнення. Якщо працівник в день звільнення не працював, то зазначені суми мають бути виплачені не пізніше наступного дня після пред'явлення звільненим працівником вимоги про розрахунок. Про нараховані суми, належні працівникові при звільненні, власник або уповноважений ним орган повинен письмово повідомити працівника перед виплатою зазначених сум.
Аналіз наведеної статті свідчить про те, що Кодекс законів про працю України чітко встановлює, що розрахунок між роботодавцем та працівником проводиться в повному обсязі в день звільнення. Виняток з цього правила є випадок, коли працівник в цей день фактично не працював. Як свідчать матеріали справи, а саме табель обліку використання робочого часу за жовтень 2017 року (а.с. 20) останнім днем роботи ОСОБА_9, ОСОБА_8, ОСОБА_7, ОСОБА_5 є 11.10.2017. Матеріали перевірки свідчать про те, що із зазначеними працівниками розрахунок було проведено значно пізніше, а саме заробітна плата за серпень-жовтень та надбавки до неї була виплачена протягом листопада-грудня 2017 року. Отже виплату заробітної плати затримано біль як на один календарний місяць.
Посилання позивача на те, що з працівники фактично не працювали в останній робочий день 11.10.2017, а також на те, що з ними була досягнута домовленість про поетапну виплату зарплати суд не приймає до уваги, оскільки суду не надано належних, допустимих та достовірних доказів цих фактів.
Таким чином, твердження позивача не спростовують наявність порушення вимог ч. 1 ст. 116 КЗпП України з боку Світанківської сільської ради. Крім того, про те, що позивач погодився з наявністю порушення свідчить те, що припис про усунення порушень був повністю виконаний позивачем та не оскаржувався, про що свідчить лист сільської ради від 28.12.2017 № 40 (а.с. 22). Текст припису свідчить про те, що в ньому відображено всі порушення, що зазначені в акті перевірки.
За наведених обставин суд приходить до висновку про те, що факт вчинення позивачем порушення вимог ч. 1 ст. 116 КЗпП України доведений належним чином.
Відповідно до ч. 1, абз 3 ч. 2 ст. 265 КЗпП України Посадові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, винні у порушенні законодавства про працю, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством.
Юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі: порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі - у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення.
Отже, законодавець чітко передбачив, що за порушення вимог трудового законодавства роботодавець несе юридичну відповідальність у вигляді штрафу.
Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 № 509 затверджено Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення. Відповідно до п. 2 цього Порядку штрафи можуть бути накладені на підставі акта про виявлення під час перевірки суб'єкта господарювання або роботодавця ознак порушення законодавства про працю та/або зайнятість населення, складеного посадовою особою Держпраці чи її територіального органу, виконавчого органу міської ради міста обласного значення та сільської, селищної, міської ради об'єднаної територіальної громади;
Справа про накладення штрафу розглядається у п'ятнадцятиденний строк з дня прийняття рішення про її розгляд (п.4 цього Порядку). Рішення щодо розгляду справи про накладення штрафу приймається уповноваженою особою не пізніше ніж через 10 днів з дати складання акту про виявлені порушення (п. 3 Порядку).
Пунктом 6 вищевказаного Порядку передбачено, що про розгляд справи уповноважені посадові особи письмово повідомляють суб'єктів господарювання та роботодавців не пізніше ніж за п'ять днів до дати розгляду рекомендованим листом чи телеграмою, телефаксом, телефонограмою або шляхом вручення повідомлення їх представникам. Повідомлення Управління Держпраці у Чернігівській області від 26.12.2017 за вих. № 10-04/7330 про призначення розгляду справи за фактом порушення Світанківською сільською радою трудового законодавства на 10 год. 30 хв. 03.01.2018 направлено позивачу 26.12.2017 рекомендованим листом № 1400038225725, тобто із дотриманням вищезазначеного строку.
Згідно пункту 8 Порядку за результатами розгляду справи уповноважена посадова особа на підставі акту складає постанову про накладення штрафу.
Постанова про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 03.01.2018 № 25-15-015/0789/4 отримана секретарем Світанківської сільської ради ОСОБА_6 03.01.2018, про що свідчить її підпис на постанові (а.с. 49).
З огляду на зазначене суд приходить до висновку про те, що Світанківською сільською радою в порушення ч. 1 ст. 116 Кодексу Законів про працю України не було виплачено всіх належних до сплати сум в день звільнення, що підтверджується матеріалами справи. Таким чином, суд вважає підтвердженим факт вчинення позивачем порушення вимог трудового законодавства, за що передбачено відповідальність у вигляді накладення штрафу в розмірі, визначеному ст. 256 КЗпП України.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про те, що Управління Держпраці в Чернігівській області, виносячи постанову про накладення штрафу, діяло в межах, на підставі чинного законодавства та наданих повноважень, а тому позовні вимоги Світанківської сільської ради про визнання неправомірною та скасування постанови про накладення штрафу від 03.01.2018 № 25-15-015/0789/4 є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.
Згідно із ч.1 ст. 139 КАС України у разі відмови в задоволенні позову судові витрати з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову Світанківської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області (вул. М.В. Світайла, 19, с. Світанок, Ніжинський район, Чернігівська область, 16672, код ЄДРПОУ 04590872) до Управління Держпраці у Чернігівській області (вул. П'ятницька, 39, м.Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ39779238) про визнання протиправною та скасування постанови - відмовити в повному обсязі
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Київського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Повний текст рішення складено 10 серпня 2018 року.
Суддя О.В. Кашпур
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2018 |
Оприлюднено | 12.08.2018 |
Номер документу | 75800866 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Кашпур О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні