ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
10 серпня 2018 року м. Ужгород№ 807/660/18
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Іванчулинця Д.В.
при секретарі Фількорн В.В.
за участю представника
позивача: ОСОБА_1
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовною заявою заступника керівника Хустської місцевої прокуратури (90400, Закарпатська область, м. Хуст, вул. 900-річчя Хуста, буд. 16) до Загатянської сільської ради (90112, Закарпатська область, Іршавський район, с. Загаття, вул. А.Ерделі, буд. 2, код 04349521), третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача: Загатянський дошкільний навчальний заклад № 1 (ясла-садок) загального розвитку (90112, Закарпатська область, Іршавський район, с. Загаття, вул. Миру, буд. 1, код 35443574), про визнання незаконною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
Заступник керівника Хустської місцевої прокуратури звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовом в інтересах держави до Загатянської сільської ради , третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача: Загатянський дошкільний навчальний заклад № 1 (ясла-садок) загального розвитку, яким просить визнати бездіяльність Загатянської сільської ради Іршавського району Закарпатської області щодо тривалого не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0,4 га, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад № 1 (ясла-садок) загального розвитку с. Загаття, Іршавського району, Закарпатської області - протиправною; зобов'язати Загатянську сільську раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад № 1 (ясла-садок) загального розвитку с. Загаття, Іршавського району, Закарпатської області, площею 0,4 га вартістю 200480,00 грн.
Позовні вимоги обґрунтовує тим, що Хустською місцевою прокуратурою вивчено інформацію Загатянської сільської ради № м255/02-04 від 06 червня 2018 року, відповідно до якої у ДНЗ № 1 по вул. Миру, 1 в с. Загаття Іршавського району відсутні правовстановлюючі документи на земельну ділянку, Загатянською сільською радою рішення про виготовлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки не приймалося. Зазначений дошкільний навчальний заклад користується земельною ділянкою площею 0,4 га, нормативно-грошова оцінка даної земельної ділянки 200480,00 грн., документи, що підтверджують право постійного користування на земельну ділянку - відсутні. Засновником ДНЗ згідно Статуту є сільська рада. Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом, на думку позивача, створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування ДНЗ та здійснення виховного процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей. Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
Ухвалою суду від 09 липня 2018 року відкрито провадження у адміністративній справі та розгляд справи призначено в порядку спрощеного позовного провадження, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов - п'ятнадцять днів з дня вручення йому копії даної ухвали суду та роз'яснено сторонам, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
07 серпня 2018 року до суду надійшла заява від в. о. голови Загатянської сільської ради Іршавського району Закарпатської області про визнання позову, а також з проханням провести розгляд справи за відсутності представника сільської ради.
У судовому засіданні представник позивача надала пояснення, аналогічні тим, що містяться у позовній заяві, просила позов задовольнити.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про задоволення адміністративного позову, виходячи з наступного.
У відповідності до вимог статті 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно з положеннями статті 23 Закону України Про прокуратуру , представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Відповідно до вимог ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру , прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.
Згідно з вимогами частини 3 статті 53 КАС України: у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження в якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Як вбачається із матеріалів даної адміністративної справи, за даним позовом прокурор набув статусу позивача, оскільки орган, уповноважений здійснювати функції щодо зобов'язання оформити належним чином право користування земельною ділянкою дошкільного навчального закладу № 1 (ясла-садок) загального розвитку с. Загаття Іршавського району Закарпатської області (далі - ДНЗ) - відсутній.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно статті 12 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) до повноважень сільських, селищних, міських рад належить розпорядженнями землями територіальних громад.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні : до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Статтею 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема, щодо надання у користування земельних ділянок та здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, використанням та охороною земель.
Підставою для звернення прокурора з вказаним позовом є наступне.
Хустською місцевою прокуратурою вивчено інформацію Загатянської сільської ради № 255/02-04 від 06 червня 2018 року, відповідно до якої у ДНЗ № 1 по вул. Миру, 1 в с. Загаття Іршавського району відсутні правовстановлюючі документи на земельну ділянку, Загатянською сільською радою рішення про виготовлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки не приймалося. Зазначений дошкільний навчальний заклад користується земельною ділянкою площею 0,4 га, нормативно-грошова оцінка даної земельної ділянки 200480,00 грн., документи, що підтверджують право постійного користування на земельну ділянку - відсутні.
Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування ДНЗ та здійснення виховного процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
Відповідно до п. 1.6 статуту ДНЗ, затвердженого рішенням сесії Загатянської сільської ради 23 лютого 2017 року, дошкільний заклад є юридичною особою, має печатку і штамп встановленого зразка.
Як вбачається з матеріалів справи, здійснено державну реєстрацію ДНЗ № 1 (ясла-садок) с. Загаття Іршавського району Закарпатської області як юридичної особи у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, про що свідчить відповідний витяг з реєстру.
Відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ДНЗ № 1 (ясла-садок) с. Загаття Іршавського району Закарпатської області є комунальною організацією (установою, закладом), видом діяльності якої є дошкільна освіта.
Відповідно до п. 1.3 Статуту засновником ДНЗ згідно є сільська рада.
Відповідно до п. 9.1 Статуту, відповідно до наказу відділу освіти Іршавської райдержадміністрації № 36 від 20 січня 2016 року ДНЗ № 1 передано в оперативне управління земельну ділянку, будівлі, споруди, комунікації, інвентар, обладнання, спортивні та ігрові майданчики.
Відповідно до п. 10.1 Статуту джерелом фінансування дошкільного закладу є кошти: засновника, бюджету Іршавського району, у розмірі, передбаченому нормативами фінансування, батьків, або осіб, які їх замінюють, добровільні пожертвування і цільові внески фізичних і юридичних осіб.
Отже, відповідно до вимог чинного законодавства України, земельна ділянка ДНЗ № 1 (ясла-садок) с. Загаття Іршавського району Закарпатської області повинна бути оформлена на праві постійного користування з обов'язковою державною реєстрацією цього права.
Статтею 38 Закону України Про дошкільну освіту визначено, що матеріально-технічна база дошкільного навчального закладу включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно дошкільного навчального закладу належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Відповідно до ч. 2 ст. 80 Закону України Про освіту порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
За приписами п. 5 ч. 1 ст. 123 Земельного України, земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті а частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.
У частині 3 ст. 22 Закону України Про освіту передбачено, що заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.
Статтею 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права. Від імені та в інтересах територіальних громад правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності здійснюють органи місцевого самоврядування.
З урахуванням викладеного, земельна ділянка, якою користується ДНЗ, має перебувати у нього на праві постійного користування.
За приписами статей 124, 125, 126 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Однак, в порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України Про освіту , правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує ДНЗ, не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.
Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
З огляду на наведене, вказані порушення свідчать про допущену бездіяльність з боку засновника ДНЗ.
Відповідно змісту ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 3 ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та керуються у своїй у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, кабінету Міністрів України.
Статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Приписами п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Статтею 12 Земельного кодексу України визначені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші. Відповідно до частин 1, 2 статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Відповідно до ст. 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб. Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений ст. 123 Земельного кодексу України.
Відповідно до вимог ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння та користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній та комунальній власності без встановлення строку.
Згідно з приписами ст. 126 Земельного кодексу України, право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Частинами 1, 3 ст. 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлено, що державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.
Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до вимог цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації. Проте, в порушення вказаних норм законодавства дотепер правовстановлюючі документи на земельну ділянку під ДНЗ не оформлені.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 5 Закону України Про освіту державну політику у сфері освіти визначає Верховна Рада України, а реалізують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, інші центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування. Положеннями ч. З ст. 66 Закону України Про освіту передбачено, що сільські, селищні ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти на відповідній території, мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх, забезпечують їх діяльність та розвиток.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Закону України Про дошкільну освіту : органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території; контролюють додержання вимог законів та інших нормативно-правових актів у сфері дошкільної освіти.
Таким чином, Загатянська сільська рада, являючись суб'єктом, який здійснює управління ДНЗ, відповідає за його матеріально - технічне забезпечення, виконує повноваження у земельній сфері щодо надання земельних ділянок у користування, здійснює контроль за додержанням земельного законодавства та законодавства в галузі освіти, не виконала покладені на неї вищезазначеними нормами повноваження, не вжила необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться ДНЗ, допускаючи протиправну бездіяльність.
В судовому засіданні встановлено, до дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів, - не вживалося.
Санітарним регламентом для дошкільних навчальних закладів, затвердженого Наказом Міністерства охорони здоров'я України № 234 24 березня 2016 року, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України за № 563/28693 14 квітня 2016 року, визначено певні вимоги до облаштування дошкільного закладу.
Так, п. 2 розділу І Санітарного регламенту визначено, що використання території, будівель, приміщень, споруд, обладнання дошкільних навчальних закладів іншими юридичними та фізичними особами з метою, що не пов'язана з навчально-виховним процесом та життєдіяльністю дітей, забороняється.
Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад, створює передумови до зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування дошкільного закладу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей. У зв'язку із цим, діяльність навчального закладу підлягає приведенню у відповідність до законодавства.
Крім того, наявність акта на право постійного користування земельною ділянкою дозволить покращити роботу дошкільного закладу, привести її до вимог діючого законодавства.
Оскільки, виконавчим комітетом Загатянської сільської ради упродовж тривалого часу (більше 20 років) не здійснено належних та достатніх дій і заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться ДНЗ, вказане питання підлягає вирішенню судом.
При цьому, слід зазначити, якщо відмова відповідного органу визнається судом протиправною, а іншого варіанта поведінки у суб'єкта владних повноважень за законом не існує, то суд має право зобов'язати такий орган влади вчинити конкретні дії, які б гарантували захист прав і свобод позивача. Отже, застосування судами зазначеного способу захисту права не можливо вважати втручанням у дискреційні повноваження такого органу (Постанова Верховного Суду від 22 березня 2018 року по справі № 823/795/17).
Згідно з статтями 6, 19 Конституції України: органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі та в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами ч. 1 ст. 19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема щодо оскарження рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України: кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
У відповідності до ч. 2 ст. 139 КАС України: при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
З огляду на положення ч. 2 ст. 139 КАС України, судовий збір у даній справі з відповідача стягненню не підлягає.
Враховуючи вищевикладене, беручи до уваги обставини у справі, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
Керуючись ст. ст. 5, 9, 19, 77, 139, 241, 243, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Позов заступника керівника Хустської місцевої прокуратури (90400, Закарпатська область, м. Хуст, вул. 900-річчя Хуста, буд. 16) до Загатянської сільської ради (90112, Закарпатська область, Іршавський район, с. Загаття, вул. А. Ерделі, буд. 2, код 04349521), третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача: Загатянський дошкільний навчальний заклад № 1 (ясла-садок) загального розвитку (90112, Закарпатська область, Іршавський район, с. Загаття, вул. Миру, буд. 1, код 35443574), про визнання незаконною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії -задовольнити .
2. Визнати бездіяльність Загатянської сільської ради Іршавського району Закарпатської області щодо тривалого не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0,4 га, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад № 1 (ясла-садок) загального розвитку с. Загаття, Іршавського району, Закарпатської області - протиправною.
3. Зобов'язати Загатянську сільську раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад № 1 (ясла-садок) загального розвитку с. Загаття, Іршавського району, Закарпатської області, площею 0,4 га вартістю 200480,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (з урахуванням особливостей, що встановлені Розділом VII КАС України).
СуддяОСОБА_2
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.08.2018 |
Оприлюднено | 14.08.2018 |
Номер документу | 75847039 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Іванчулинець Д.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні