ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Кіровоградської області
вул.В'ячеслава Чорновола, 29/32, м.Кропивницький, Україна, 25022,
тел/факс: 22-09-70/24-09-91 E-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 серпня 2018 рокуСправа № 912/1370/18 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Тимошевської В.В. за участю секретаря судового засідання Волошиної О.С. розглянув у відкритому судовому засіданні справу № 912/1370/18
за позовом: Первозванівської сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області, 27652, Кіровоградська область, Кіровоградський район, с. Первозванівка, вул. Гагаріна, 1
до відповідача: Фермерського господарства "Світанок 3000", 27605, Кіровоградська область, Кіровоградський район, с. Бережинка, провул. Садовий, 1-А
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача:
- Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, 25030, м.Кропивницький, вул. Академіка Корольова, буд. 26
- Кіровоградської районної державної адміністрації Кіровоградської області, 25014, м.Кропивницький, вул. Дарвіна, 25
про стягнення 51 395,76 грн
Представники:
від позивача - участі не брали;
від відповідача - участі не брали;
від третіх осіб - участі не брали.
В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Первозванівська сільська рада Кіровоградського району Кіровоградської області (далі - Первозванівська сільська рада, позивач) звернулась до господарського суду з позовною заявою про стягнення з Фермерського господарства "Світанок 3000" (далі - ФГ "Світанок 3000", відповідач) заборгованості по орендній платі за земельні ділянки відповідно до Договорів № 138, № 139, № 140 від 15.10.2007 в розмірі 42210,80 грн, 6249,40 грн пені, 2328,56 грн інфляційних втрат та 607,00 грн - 3% річних, з покладенням на відповідача витрат по сплаті судового збору.
В обґрунтування позовних вимог позивач послався на те, що відповідач порушуючи свої зобов'язання щодо розрахунку за користування земельними ділянками, не сплачував орендну плату у 2015, 2016 та 2017 році відповідно до умов Договорів № 138, № 139, № 140 від 15.10.2007.
Ухвалою господарського суду від 04.06.2018 позовна заява Первозванівської сільської ради залишена без руху для усунення недоліків, допущених позивачем при її поданні, а саме: зобов'язано позивача надати суду оригінал платіжного доручення, який підтверджує сплату судового збору; належні докази відправлення копії позовної заяви та копій доданих до неї документів відповідачу (опис вкладення) та належним чином засвідчені копії документів, які додані до позовної заяви.
14.06.2018 від Первозванівської сільської ради на адресу господарського суду надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви в порядку статті 174 Господарського процесуального кодексу України.
Ухвалою господарського суду від 15.06.2018 подану позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 912/1370/18. Ухвалено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження, судовий розгляд справи призначено на 13.07.2018. Крім того, вказаною ухвалою відповідачу та позивачу встановлено строки для подання відзиву на позовну заяву та відповіді на відзив.
13.07.2018 господарський суд розпочав розгляд справи по суті.
Ухвалою від 13.07.2018 судовий розгляд справи №912/1370/18 відкладено на 26.07.2018 та на підставі ст. 50 Господарського процесуального кодексу України до участі у справі у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача залучено Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області та Кіровоградську районну державну адміністрацію Кіровоградської області.
Ухвалою від 26.07.2018 судовий розгляд справи відкладено на 13.08.2018.
13.08.2018 господарський суд продовжив судове засідання з розгляду справи по суті.
Представники сторін в судове засідання 13.08.2018 не з'явились. Натомість, 13.08.2018 засобами електронного зв'язку на адресу суду надійшла заява Первозванівської сільської ради № 152 від 13.08.2018 про підтримання позовних вимог та розгляд справи без участі представника позивача.
Відповідач участь повноважного представника в судовому засіданні 13.08.2018 не забезпечив, правом на подання відзиву у строк, визначений господарським судом в ухвалі про відкриття провадження у справі, не скористався, про поважність причин неподання відзиву суду не повідомив.
Згідно з частиною 1 статті 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
З огляду на викладене та враховуючи відсутність підстав для відкладення розгляду справи, господарський суд розглядає справу по суті в судовому засіданні 13.08.2018 за відсутності представника відповідача.
На підставі частини 9 статті 165, частини 2 статті 178 Господарського процесуального кодексу України, у зв'язку з неподанням відповідачем відзиву у встановлений строк без поважних причин, спір вирішено за наявними в справі матеріалами.
Від Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області 13.08.2018 надійшла заява про підтримання позову Первозванівської сільської ради та розгляд справи за відсутності представника Головного управління.
Розглянувши наявні у справі матеріали та оцінивши подані докази, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
15.10.2018 між Кіровоградською районною державною адміністрацією (Орендодавець) та ФГ "Світанок 3000" (Орендар) укладено наступні договори:
- договір оренди землі на строкове платне користування земельної ділянки площею 22,3789 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (садівництва) із земель запасу, що перебувають у державній власності на території Первозванівської сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області. Договір зареєстрований у Кіровоградському районному відділі КРФ ДП Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України про по в книзі записів державної реєстрації договорів оренди вчинено запис від 06 листопада 2007 року, реєстраційний номер 138 (далі - Договір № 138, а.с. 15-17);
- договір оренди землі на строкове платне користування земельної ділянки площею 15,8111 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (садівництва) із земель запасу, що перебувають у державній власності на території Первозванівської сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області. Договір зареєстрований у Кіровоградському районному відділі КРФ ДП Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України про що в книзі записів державної реєстрації договорів оренди вчинено запис від 06 листопада 2007 року, реєстраційний номер 139 (далі - Договір № 139, а.с. 25-27);
- договір оренди землі на строкове платне користування земельної ділянки площею 4,2710 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (садівництва) із земель запасу, що перебувають у державній власності на території Первозванівської сільської ради, Кіровоградського району Кіровоградської області. Договір зареєстрований у Кіровоградському районному відділі КРФ ДП Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України про що в книзі записів державної реєстрації договорів оренди вчинено запис від 06 листопада 2007 року, реєстраційний номер 140 (далі - Договір № 140, а.с. 35-37).
Вказані Договори укладено терміном на 10 (десять) років, починаючи з дати їх державної реєстрації (п. 8 Договорів).
Згідно Актів приймання-передачі земельні ділянки за Договорами передано у фактичне користування відповідачеві (а.с. 19, 29, 39).
Пунктом 9 Договорів №138, № 139, №140 встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у розмірі 2% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік.
Згідно з п. 10 Договорів №138, № 139, №140 обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексації.
Пунктом 11 Договорів №138, №139, №140 передбачено, що орендна плата вноситься грошовими коштами щомісячно в рівних частинах. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
Відповідно до п. 13.1 Договорів №138, № 139, №140 платежі по договору зараховуються на Первозванівську сільську раду 23684886 банк ОУДК МФО 823016 р/р -219812700219 код 13050200 орендна плата юридичних осіб.
Пунктом 31 Договорів № 138, № 139, № 140 передбачено обов'язок Орендаря своєчасно вносити орендну плату.
Договори № 138, № 139, № 140 підписано повноважними представниками сторін та скріплено відповідними печатками.
Враховуючи, що за умовами Договорів їх укладено терміном на 10 (десять) років, починаючи з дати державної реєстрації, та оскільки в матеріалах справи відсутні докази укладення між сторонами додаткової угоди про поновлення Договорів, суд дійшов висновку, що дія Договорів № 138, № 139, № 140 закінчилась 06 листопада 2017 року, у зв'язку із закінченням строку, на який їх було укладено,
Як вбачається з матеріалів справи, Наказом Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області № 11-3678714/14-СГ від 15.06.2018 внесено зміни до наказу ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області № 11-29-32/14-18-СГ від 01.06.2018 "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" та передано Первозванівській сільській раді у комунальну власність земельні ділянки державної власності, які розташовані на території Федорівської сільської ради, Степової сільської ради, Калинівської сільської ради та Первозванівської сільської ради.
Таким чином, земельна ділянка з кадастровими номером 3522586600:02:000:2427, площею 22,3789 га (об'єкт Договору № 138), земельна ділянка з кадастровими номером 3522586600:02:000:2426, площею 15,8111 га (об'єкт договору № 139) та земельна ділянка з кадастровими номером 3522586600:02:000:2424, площею 4,2710 га (об'єкт Договору № 140) належать Первозванівській сільській раді на праві комунальної власності, що підтверджується витягами з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (а.с. 125-127).
Відповідно до положень ст. 770 Цивільного кодексу України у разі зміни власника речі, переданої у найм, до нового власника переходять права та обов'язки наймодавця.
Окрім того, Первозванівська сільська рада є фактичним отримувачем орендної плати за Договорами. Невиконання обов'язку щодо своєчасного внесення плати за користування землею суперечить інтересам Первозванівської сільської ради.
Так, статтею 142 Конституції України та ст. 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що матеріальною та фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме та нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, що є у власності територіальних громад сіл.
Відповідно до вимог п.п. 10.1, 10.5 ст. 10 Податкового кодексу України, п. 4 ч. 1 ст. 69 Бюджетного кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності зараховується до відповідних місцевих бюджетів.
Враховуючи вищевикладене, Первозванівська сільська рада є належним позивачем у даній справі та має право вимагати стягнення заборгованості з орендної плати за належні їй земельні ділянки.
Як повідомляє позивач, відповідач в порушення умов Договорів № 138, № 139 та № 140 не сплачував орендну плату у 2015, 2016 та 2017 році орендну плату.
Згідно інформації Первозванівської сільської ради, за відповідачем рахується заборгованість зі сплати орендної плати за землю відповідно до вищевказаних Договорів № 138, № 139 та № 140 оренди землі за 2015, 2016 та 2017 роки у загальному розмірі 42 210,80 грн (а.с.46).
Вказане, за твердженням позивача порушує майнові права Первозванівської сільської ради у зв'язку з чим остання звернулась до господарського суду з даним позовом.
При вирішенні зазначеного спору, господарський суд враховує наступне.
Укладені між сторонами Договори № 138, № 139, № 140 за своєю природою є договорами оренди, правовідносини за якими регулюються главою 58 Цивільного кодексу України, Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" .
Відповідно до Земельного кодексу України, земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею; земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами (ст. ст. 2, 3).
Використання землі в Україні є платним; об'єктом плати за землю є земельна ділянка; плата за землю справляється відповідно до закону (ст. 206 Земельного кодексу України).
Закон України "Про оренду землі" визначає, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст. 1 Закону).
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі (ст. 2 Закону).
Згідно зі ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
З 1 січня 2011 року набрав чинності Податковий кодекс України який, відповідно до пункту 1.1 статті 1 регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, і, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
За змістом підпункту 9.1.10 пункту 9.1 статті 9 Податкового кодексу України плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів, яка в силу вимог підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 цього ж Кодексу є податком і справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до пункту 269.1 статті 269 Податкового кодексу України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Останні ж, як визначає зміст підпункту 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу, - це особи, яким, зокрема, на умовах оренди надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності. Отже, Податковий кодекс України визначив обов'язок й орендаря сплачувати земельний податок у формі орендної плати.
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України). Подібне визначення міститься і у статті 21 Закону № 161-XIV.
Справляння плати за землю, в тому числі і орендної плати, здійснюється відповідно до положень розділу ХIII Податкового кодексу України.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (пункт 288.1 статті 288 Податкового кодексу України).
Орендна плата відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою; розмір, форма і строки внесення орендної плати встановлюються за згодою сторін в договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податковим кодексом України.
Частиною 1 п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України і ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності обов'язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими та затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель" у відповідній редакції).
Плата за землю - це обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (пп. 14.1.147 п. 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України).
Відповідно до пункту 269.1. ст. 269 Податкового кодексу України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Останні ж, як визначає зміст підпункту 14.1.73. пункту 14.1. ст. 14 цього Кодексу - це особи, яким, зокрема, на умовах оренди надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно з підпунктом 14.1.136. пункту 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою
Подібне визначення міститься і в частині 1 ст. 21 Закону України "Про оренду землі".
Відповідно до частини 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
В пункті 289.1. ст. 289 Податкового кодексу України закріплено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Положеннями пункту 2 частини 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру земельного податку та розміру орендної плати.
Відповідно до частин 1, 2 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.
Згідно з частиною 1 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
За наявними в матеріалах справи доказами слідує, що на момент укладання Договору оренди № 138 від 15.10.2007 розмір нормативної грошової оцінки землі складав 145 247,00 грн (п. 5 Договору № 138).
На момент укладання Договору оренди № 139 від 15.10.2007 розмір нормативної грошової оцінки землі складав 102 639,00 грн (п.5 Договору № 139).
На момент укладання Договору оренди № 140 від 15.10.2007 розмір нормативної грошової оцінки землі складав 27 726,00 грн ( п. 5 Договору № 138).
Вказане підтверджується розрахунком з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що відводяться в оренду ФГ "Світанок 3000" (а.с. 44).
Відповідно до пунктів 9 та 10 Договорів № 138, № 139 та № 140, орендна плата вноситься Орендарем у розмірі 2% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік; обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексації.
Так, позивачем здійснено розрахунок заборгованості орендної плати за 2015, 2016, 2017 роки з урахуванням грошової оцінки 1 га землі станом на 1995 рік, коефіцієнту індексації та коефіцієнту рентного платежу.
Тобто, позивачем при розрахунку заборгованості взято за основу показники нормативної грошової оцінки гектара ріллі окремої земельної ділянки, проведеної станом на 1995рік.
Господарський суд враховує, що згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 31.10.2011 № 1185 "Про внесення змін до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів" пункт 5 Методики доповнено абзацом такого змісту:
"Для врахування змін у рентному доході, який створюється при виробництві зернових культур, до показників нормативної грошової оцінки ріллі, проведеної станом на 1 липня 1995 р. (з урахуванням індексації), застосовується коефіцієнт 1,756.";
а також Методику доповнено пунктом 19-1 такого змісту:
"19-1. Показники нормативної грошової оцінки гектара ріллі окремої земельної ділянки, проведеної станом на 1 липня 1995 застосовуються із коефіцієнтом, що визначений абзацом другим пункту 5 цієї Методики.".
Враховуючи викладене, кумулятивне значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель з 1995 року станом на 1 січня 2015 року становить 3,997 (нормативна грошова оцінка земель за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не індексувалася); для врахування змін у рентному доході, який створюється при виробництві зернових культур, до показників нормативної грошової оцінки ріллі, проведеної станом на 1 липня 1995 р. (з урахуванням індексації), застосовується коефіцієнт 1,756.
Таким чином, реальний розмір коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель з 1995 року станом на 1 січня 2015 року становить 7,018732 (3,997 х 1,756).
Згідно листа Кіровоградського відділення Кропивницької ОДПІ ГУ ДФС у Кіровоградській області від 16.01.2018 встановлено факт систематичної не сплати орендарем орендної плати за землю та порушення умов договорів оренди земельної ділянки (а.с.45).
Станом на дату звернення до суду з даним позовом заборгованість відповідача з орендної плати за 2015,2016 та 2017 роки за Договорами оренди № 138, № 139 та № 140 від 15.10.2007 становить 42 210,80 грн (а.с. 46) та залишається не сплаченою.
Відповідно до ч.ч. 1, 7 ст. 193 Господарського кодексу України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Не допускаються одностороння відмова від виконання зобов'язань, крім випадків, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов'язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином.
Згідно зі ст. 525 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться (ст. 526 ЦК України).
Відповідно до ч.1 ст.530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Згідно ст. 610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання). Боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом (стаття 612 ЦК України).
Перевіривши наданий позивачем розрахунок заборгованості по орендній платі (а.с. 46), господарський суд вважає, що його здійснено відповідно до вимог законодавства та умов Договорів та є обґрунтованим.
Таким чином, матеріалами справи підтверджується неналежне виконання ФГ "Світанок 3000" умов Договорів оренди № 138, № 139 та № 140 від 15.10.2007 щодо сплати орендної плати.
Відповідач заявлених до нього вимог не спростував, доказів належного виконання ним зобов'язань щодо сплати орендних платежів за договорами оренди суду не надав.
Відповідно до ч. 1 ст. 24 Закону України "Про оренду землі" орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.
Отже, позивачем дотримано вимог норм процесуального законодавства і подано всі докази на підтвердження позовних вимог, в той час, як відповідачем не спростовано існування заборгованості перед Первозванівською сільською радою у розмірі 42 210,80 грн.
Оскільки заборгованість відповідача перед позивачем на час прийняття рішення не погашена, розмір вказаної заборгованості відповідає фактичним обставинам справи та нормам діючого законодавства, вимога позивача про стягнення з відповідача заборгованості по орендній платі підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 509 Цивільного кодексу зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.
За змістом статей 524 та 533 Цивільного кодексу України грошовим є зобов'язання, яке виражається в грошовій одиниці України (або грошовому еквіваленті в іноземній валюті).
Статтею 625 Цивільного кодексу України встановлено відповідальність за порушення грошового зобов'язання. Так, ч. 1 цієї статті визначено, що боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов'язання. У ч. 2 зазначено, що боржник, який прострочив виконання грошового зобов'язання, на вимогу кредитора зобов'язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
При цьому, розмір боргу з урахуванням індексу інфляції визначається виходячи з суми боргу, що існувала на останній день місяця, в якому платіж мав бути здійснений, помноженої на індекс інфляції, визначений названою Державною службою, за період прострочення починаючи з місяця, наступного за місяцем, у якому мав бути здійснений платіж.
На підставі наведеної норми позивач нараховує до стягнення з відповідача за період прострочення сплати орендних платежів з 07.11.2017 по 01.05.2018, 607,00 грн 3% річних та 2 328,56 грн інфляційних втрат.
Перевіривши наданий позивачем розрахунок 3% річних та інфляційних втрат (а.с. 48-49), суд вважає його обґрунтованим та таким, що відповідає вимогам законодавства, а позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.
Оцінюючи вимоги про стягнення пені, суд зазначає наступне.
Позивачем нараховано та пред'явлено до стягнення 3 293,77 грн пені за період з 07.11.2017 по 01.05.2018 за Договором № 138 від 15.10.2007; 2327,14 грн пені за період з07.11.2017 по 01.05.2018 за Договором № 139 від 15.10.2007 та 628,50 грн пені за період з 07.11.2017 по 01.05.2018 за Договором № 140 від 15.10.2007.
Статтею 611 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором, або законом, у тому числі сплата неустойки (штрафу, пені) та відшкодування збитків.
Відповідно до статті 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності є вчинене учасником господарських відносин правопорушення у сфері господарювання. Аналогічні положення містить стаття 610 Цивільного кодексу України.
Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 611 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, сплата неустойки, якою відповідно до частини 3 статті 549 Цивільного кодексу України є пеня.
За визначенням статті 549 Цивільного кодексу України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов'язання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов'язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов'язання за кожен день прострочення виконання.
За приписами статті 550 Цивільного кодексу України право на неустойку виникає незалежно від наявності у кредитора збитків, завданих невиконанням або неналежним виконанням зобов'язання.
Відповідно до п. 14 Договорів оренди № 138, № 139 та № 140 від 15.10.2007 у разі не внесення орендної плати у строки, визначені цими Договорами, справляється пеня у розмірі подвійної облікової ставки НБУ від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за кожен день прострочення платежу.
Відповідно до частини 6 статті 232 Господарського кодексу України нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов'язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов'язання мало бути виконано.
Господарський суд враховує правову позицію, викладену у пункті 2.5. Постанови пленуму Вищого господарського суду України № 14 від 17.12.2013 "Про деякі питання практики застосування законодавства про відповідальність за порушення грошових зобов'язань", відповідно до якої щодо пені за порушення грошових зобов'язань застосовується припис частини шостої статті 232 ГК України. Даним приписом передбачено не позовну давність, а період часу, за який нараховується пеня і який не повинен перевищувати шести місяців від дня, коли відповідне зобов'язання мало бути виконане; законом або укладеним сторонами договором може бути передбачено більшу або меншу тривалість цього періоду. Його перебіг починається з дня, наступного за останнім днем, у який зобов'язання мало бути виконане, і початок такого перебігу не може бути змінений за згодою сторін. Необхідно також мати на увазі, що умова договору про сплату пені за кожний день прострочення виконання зобов'язання не може розцінюватися як установлення цим договором іншого, ніж передбачений частиною шостою статті 232 ГК України, строку, за який нараховуються штрафні санкції.
Враховуючи зазначене позивач при нарахуванні пені неправомірно змінив шестимісячний строк нарахування пені на суму за кожний місяць оренди відповідно до Договорів в № 138, № 139 та № 140.
Так, згідно умов Договоріву № 138 (п. 11) орендна плата вноситься грошовими коштами щомісячно в рівних частинах, тобто, як встановлено судом, не пізніше останнього числа поточного місяця.
З урахуванням наведеного та в межах періоду розрахунку позивача, господарський суд здійснює наступний розрахунок пені з урахуванням шестимісячного строку, встановленого ч. 6 ст. 232 Господарського кодексу України.
За Договором № 138 від 15.10.2007:
- за прострочення орендної плати за жовтень 2017 пеня повинна нараховуватись на суму 799,26 грн (9 591,20 грн орендна плата за 2017рік /12 місяців) за період прострочення з 01.11.2017 по 01.05.2018, однак не виходячи за межі позовних вимог, господарський суд вважає правильним нарахування пені на суму 799,26 грн за період з 07.11.2017 по 01.05.2018, що становить 119,08 грн;
за прострочення орендної плати за вересень 2017 пеня повинна нараховуватись на суму 799,26 грн (9 591,20 грн заборгованість за 2017 рік/12 місяців) за період прострочення з 01.10.2017 по 01.04.2018, однак не виходячи за межі позовних вимог, господарський суд вважає правильним нарахування пені на суму 799,26 грн за період з 07.11.2017 по 01.04.2018, що становить 96,74 грн;
за прострочення орендної плати за серпень 2017 пеня повинна нараховуватись на суму 799,26 грн (9 591,20 грн заборгованість за 2017 рік/12 місяців) за період прострочення з 01.09.2017 по 01.03.2018, однак не виходячи за межі позовних вимог, господарський суд вважає правильним нарахування пені на суму 799,26 грн за період з 07.11.2017 по 01.03.2018, що становить 73,66 грн;
за прострочення орендної плати за липень 2017 пеня повинна нараховуватись на суму 799,26 грн (9 591,20 грн заборгованість за 2017 рік/12 місяців) за період прострочення з 01.08.2017 по 01.02.2018, однак не виходячи за межі позовних вимог, господарський суд вважає правильним нарахування пені на суму 799,26 грн за період з 07.11.2017 по 01.02.2018, що становить 54,04 грн;
за прострочення орендної плати за червень 2017 пеня повинна нараховуватись на суму 799,26 грн (9 591,20 грн заборгованість за 2017 рік/12 місяців) за період прострочення з 01.07.2017 по 01.01.2018, однак не виходячи за межі позовних вимог, господарський суд вважає правильним нарахування пені на суму 799,26 грн за період з 07.11.2017 по 01.01.2018, що становить 33,90 грн;
за прострочення орендної плати за травень 2017 пеня повинна нараховуватись на суму 799,26 грн (9 591,20 грн орендна плата за 2017 рік /12 місяців) за період прострочення з 01.06.2017 по 01.12.207, однак не виходячи за межі позовних вимог, господарський суд вважає правильним нарахування пені на суму 799,26 грн за період з 07.11.2017 по 01.12.2017, що становить 14,78 грн.
В іншій частині розмір пені виходить за межі шестимісячного строку, встановленого ч. 6 ст. 232 Господарського кодексу України та є необґрунтованим, а тому господарський суд відмовляє у задоволенні позову про його стягнення.
Таким чином, пеня яка підлягає стягненню за прострочення сплати орендних платежів за Договором № 138 від 15.10.2007 становить 392,20 грн.
За Договором № 139 від 15.10.2007:
- за прострочення орендної плати за жовтень 2017 пеня повинна нараховуватись на суму 564,70 грн (6 776,40 грн орендна плата за 2017 рік /12 місяців) за період прострочення з 01.11.2017 по 01.05.2018, однак не виходячи за межі позовних вимог, господарський суд вважає правильним нарахування пені на суму 564,70 грн за період з 07.11.2017 по 01.05.2018, що становить 84,13 грн;
- за прострочення орендної плати за вересень 2017 пеня повинна нараховуватись на суму 564,70 грн (6 776,40 грн орендна плата за 2017 рік /12 місяців) за період прострочення з 01.10.2017 по 01.04.2018, однак не виходячи за межі позовних вимог, господарський суд вважає правильним нарахування пені на суму 564,70 грн за період з 07.11.2017 по 01.04.2018, що становить 68,35 грн;
- за прострочення орендної плати за серпень 2017 пеня повинна нараховуватись на суму 564,70 грн (6 776,40 грн орендна плата за 2017 рік /12 місяців) за період прострочення з 01.09.2017 по 01.03.2018, однак не виходячи за межі позовних вимог, господарський суд вважає правильним нарахування пені на суму 564,70 грн за період з 07.11.2017 по 01.03.2018, що становить 52,05 грн;
- за прострочення орендної плати за липень 2017 пеня повинна нараховуватись на суму 564,70 грн (6 776,40 грн орендна плата за 2017 рік /12 місяців) за період прострочення з 01.08.2017 по 01.02.2018, однак не виходячи за межі позовних вимог, господарський суд вважає правильним нарахування пені на суму 564,70 грн за період з 07.11.2017 по 01.02.2018, що становить 38,18 грн;
- за прострочення орендної плати за червень 2017 пеня повинна нараховуватись на суму 564,70 грн (6 776,40 грн орендна плата за 2017 рік /12 місяців) за період прострочення з 01.07.2017 по 01.01.2018, однак не виходячи за межі позовних вимог, господарський суд вважає правильним нарахування пені на суму 564,70 грн за період з 07.11.2017 по 01.01.2018, що становить 23,95 грн;
- за прострочення орендної плати за травень 2017 пеня повинна нараховуватись на суму 564,70 грн (6 776,40 грн орендна плата за 2017 рік /12 місяців) за період прострочення з 01.06.2017 по 01.12.2017, однак не виходячи за межі позовних вимог, господарський суд вважає правильним нарахування пені на суму 564,70 грн за період з 07.11.2017 по 01.12.2017, що становить 10,44 грн.
В іншій частині розмір пені виходить за межі шестимісячного строку, встановленого ч. 6 ст. 232 Господарського кодексу України та є необґрунтованим, а тому господарський суд відмовляє у задоволенні позову про його стягнення.
Таким чином, пеня яка підлягає стягненню за прострочення сплати орендних платежів за Договором № 139 від 15.10.2007 становить 277,10 грн.
За Договором № 140 від 15.10.2007:
- за прострочення орендної плати за жовтень 2017 пеня повинна нараховуватись на суму 152,54 грн (1 830,50 грн орендна плата за 2017 рік /12 місяців) за період прострочення з 01.11.2017 по 01.05.2018, однак не виходячи за межі позовних вимог, господарський суд вважає правильним нарахування пені на суму 152,54 грн за період з 07.11.2017 по 01.05.2018, що становить 22,73 грн;
- за прострочення орендної плати за вересень 2017 пеня повинна нараховуватись на суму 152,54 грн (1 830,50 грн орендна плата за 2017 рік /12 місяців) за період прострочення з 01.10.2017 по 01.04.2018, однак не виходячи за межі позовних вимог, господарський суд вважає правильним нарахування пені на суму 152,54 грн за період з 07.11.2017 по 01.04.2018, що становить 18,46 грн;
- за прострочення орендної плати за серпень 2017 пеня повинна нараховуватись на суму 152,54 грн (1 830,50 грн орендна плата за 2017 рік /12 місяців) за період прострочення з 01.09.2017 по 01.03.2018, однак не виходячи за межі позовних вимог, господарський суд вважає правильним нарахування пені на суму 152,54 грн за період з 07.11.2017 по 01.03.2018, що становить 14,06 грн;
- за прострочення орендної плати за липень 2017 пеня повинна нараховуватись на суму 152,54 грн (1 830,50 грн орендна плата за 2017 рік /12 місяців) за період прострочення з 01.08.2017 по 01.02.2018, однак не виходячи за межі позовних вимог, господарський суд вважає правильним нарахування пені на суму 152,54 грн за період з 07.11.2017 по 01.02.2018, що становить 10,31 грн;
- за прострочення орендної плати за червень 2017 пеня повинна нараховуватись на суму 152,54 грн (1 830,50 грн орендна плата за 2017 рік /12 місяців) за період прострочення з 01.07.2017 по 01.01.2018, однак не виходячи за межі позовних вимог, господарський суд вважає правильним нарахування пені на суму 152,54 грн за період з 07.11.2017 по 01.01.2018, що становить 6,47 грн;
- за прострочення орендної плати за травень 2017 пеня повинна нараховуватись на суму 152,54 грн (1 830,50 грн орендна плата за 2017 рік /12 місяців) за період прострочення з 01.06.2017 по 01.12.2017, однак не виходячи за межі позовних вимог, господарський суд вважає правильним нарахування пені на суму 152,54 грн за період з 07.11.2017 по 01.12.2017, що становить 2,82 грн.
В іншій частині розмір пені виходить за межі шестимісячного строку, встановленого ч. 6 ст. 232 Господарського кодексу України та є необґрунтованим, а тому господарський суд відмовляє у задоволенні позову про його стягнення.
Таким чином, пеня яка підлягає стягненню за прострочення сплати орендних платежів за Договором № 140 від 15.10.2007 становить 74,85 грн.
Отже, загальний розмір пені який підлягає стягненню з відповідача становить 744,15 грн. У стягненні пені в іншій частині господарський суд відмовляє.
В силу положень ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Згідно статей 76, 77 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Враховуючи викладене, позовні вимоги Первозванівської сільської ради до ФГ "Світанок 3000" підлягають частковому задоволенню на суму 45 890,51 грн, з яких: 42 210,80 грн основного боргу, 607,00 грн - 3% річних, 2 328,56 грн інфляційних та 744,15 грн пені. У задоволені позовних вимог в іншій частині господарський суд відмовляє.
У відповідності до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на сторін пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись статтями 74, 76, 77, 129, 233, 236-241, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити частково.
Стягнути з Фермерського господарства "Світанок 3000" (27605, Кіровоградська область, Кіровоградський район, с. Бережинка, провул. Садовий, 1-А, ідентифікаційний код 35189828) на користь Первозванівської сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області (27652, Кіровоградська область, Кіровоградський район, с. Первозванівка, вул. Гагаріна, 1, ідентифікаційний суд 04365098) 42210,80 грн заборгованості зі сплати орендної сплати, 2328,56 грн інфляційних втрат, 607,00 грн - 3% річних, 744,15 грн пені, а також 1573,28 грн судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
У задоволені позову в іншій частині відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Належним чином засвідчені копії рішення направити Первозванівській сільській раді Кіровоградського району Кіровоградської області за адресою: 27652, Кіровоградська область, Кіровоградський район, с. Первозванівка, вул. Гагаріна, 1; Фермерському господарству "Світанок 3000" за адресою: 27605, Кіровоградська область, Кіровоградський район, с. Бережинка, провул. Садовий, 1-А.; Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області за адресою: 25030, м. Кропивницький, вул. Академіка Корольова, буд. 26 та Кіровоградській районній державній адміністрації Кіровоградської області за адресою: 25014, м. Кропивницький, вул. Дарвіна, 25.
Повне рішення складено 20.08.2018.
Суддя В.В.Тимошевська
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2018 |
Оприлюднено | 20.08.2018 |
Номер документу | 75946778 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Тимошевська В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні