СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 серпня 2018 р. Справа № 818/2066/18
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Кравченка Є.Д.,
за участю секретаря судового засідання - Провозіна О.І. ,
представника позивача - Чешко А.А.,
представника відповідачів - Луніки О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-будівельна компанія "Спецресурси" до Державної фіскальної служби України, Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Виробничо-будівельна компанія "Спецресурси" звернулася до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної фіскальної служби України, в якій з урахуванням збільшення позовних вимог просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.05.2018 № 684001/38397730, від 05.05.2018 № 684042/38397730, від 05.05.2018 № 684038/38397730, від 05.05.2018 № 684030/38397730, від 04.06.2018 № 763282/38397730, від 11.06.2018 № 775775/38397730, від 11.06.2018 № 775777/38397730, від 04.06.2018 № 763413/38397730, від 04.06.2018 № 763378/38397730, від 04.06.2018 № 763415/38397730, від 30.05.2018 № 744789/38397730.
- зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3 від 05.04.2018, № 4 від 06.04.2018, № 5 від 09.04.2018, № 6 від 11.04.2018, від 02.05.2018 № 3, № 4 від 02.05.2018, № 5 від 03.05.2018, № 9 від 16.04.2018, № 12 від 16.04.2018, № 13 від 17.04.2018, № 14 від 17.04.2018, складені Товариством з обмеженою відповідальністю "Виробничо-будівельна компанія "Спецресурси", датою їх направлення.
Свої вимоги мотивував тим, що при прийнятті оскаржуваних рішення, відповідачем порушено п. п. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки в квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено чіткого критерію оцінки ступеня ризику, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку та не зазначено конкретного переліку документів. Позивач вказує на те, що на вимогу фіскального органу платником податків було надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковими накладними, у реєстрації яких було відмовлено.
У судовому засіданні представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги та просив суд задовольнити їх у повному обсязі.
В судовому засіданні представник відповідачів просив відмовити у задоволенні позову, мотивуючи тим, що реєстрація виписаних податкових накладних була зупинена відповідно до вимог п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки позивач був уключений до переліку ризикових платників за рішенням комісії ГУ ДФС у Сумській області, - у зв'язку з відповідністю платника податків показникам оцінки ступеня ризиків. Товариству запропоновано було надати пояснення та документи, достатні для прийняття рішення. Однак, позивачем не було надано достатніх документів, які б підтверджували здійснення господарських операцій.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні матеріали справи, заяви по суті справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи та об'єктивно оцінивши докази, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що між позивачем та ТОВ "Євроенерготрейд" укладено договір поставки від 30.03.2018 № СЕТ/СР-30/03, відповідно до якого ТОВ "Євроенерготрейд" поставило на адресу ТОВ "Виробничо-будівельна компанія "Спецресурси" карбаміт марки "Б" в біг - бегах (а.с. 20- 23) та укладено специфікацію до договору поставки № 1 від 30.03.2018 (а.с. 24).
Між позивачем та ТОВ "Будівельна Україно - Європейська група "Квант" було укладено договір поставки товару від 30.03.2018 № 30/03, відповідно до якого позивач поставив на адресу ТОВ "Будівельна Україно - Європейська група "Квант" карбаміт марки "Б" в біг - бегах, придбаний у ТОВ "Євроенерготрейд" (а.с. 12- 15) та укладено специфікацію до договору поставки товару № 1 від 30.03.2018 (а.с. 16).
Транспортування продукції на адресу ТОВ "Будівельна Україно - Європейська група "Квант" здійснювалося ТОВ "Регіон Транс Груп", згідно договору про надання транспортно - експедиторських послуг по перевезенню вантажів автомобільним транспортом № 21/03-18 укладеного між позивачем та ТОВ "Регіон Транс Груп" 21.03.2018 (а.с. 26 - 28), додаткової угоди до договору № 1 від 21.03. 2018, додаткової угоди до договору № 2 від 05.04.2018 (а.с.28 - 29).
Позивачем було складено і направлено до ДФС України на реєстрацію податкові накладні № 3 від 05.04.2018, № 4 від 06.04.2018, № 5 від 09.04.2018, № 6 від 11.04.2018, від 02.05.2018 № 3, № 4 від 02.05.2018, № 5 від 03.05.2018, № 9 від 16.04.2018, № 12 від 16.04.2018, № 13 від 17.04.2018, № 14 від 17.04.2018 (а. с. 9, 34, 43, 57, 82, 91, 90, 105, 119, 134, 150).
Однак, позивачем було отримано квитанції № 1, в яких повідомлено, що:
- реєстрація податкової накладної № 3 від 05.04.2018 зупинена на підставі п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, у зв'язку з тим, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п.п. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податків". Запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 10);
- реєстрація податкової накладної № 4 від 06.04.2018 зупинена на підставі п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, у зв'язку з тим, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п.п. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податків". Запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 35);
- реєстрація податкової накладної № 5 від 09.04.2018 зупинена на підставі п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, у зв'язку з тим, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п.п. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податків". Запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- реєстрація податкової накладної № 6 від 11.04.2018 зупинена на підставі п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, у зв'язку з тим, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п.п. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податків". Запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 58);
- реєстрація податкової накладної № 3 від 02.05.2018 зупинена на підставі п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, у зв'язку з тим, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п.п. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податків". Запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 83);
- реєстрація податкової накладної № 4 від 02.05.2018 зупинена на підставі п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, у зв'язку з тим, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п.п. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податків". Запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 93);
- реєстрація податкової накладної № 5 від 03.05.2018 зупинена на підставі п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, у зв'язку з тим, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п.п. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податків". Запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 92);
- реєстрація податкової накладної № 9 від 16.04.2018 зупинена на підставі п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, у зв'язку з тим, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п.п. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податків". Запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 106);
- реєстрація податкової накладної № 12 від 16.04.2018 зупинена на підставі п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, у зв'язку з тим, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п.п. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податків". Запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 120);
- реєстрація податкової накладної № 13 від 17.04.2018 зупинена на підставі п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, у зв'язку з тим, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п.п. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податків". Запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 135);
- реєстрація податкової накладної № 13 від 17.04.2018 зупинена на підставі п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, у зв'язку з тим, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п.п. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податків". Запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 135);
- реєстрація податкової накладної № 14 від 17.04.2018 зупинена на підставі п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, у зв'язку з тим, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п.п. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податків". Запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 151).
На вимогу фіскального органу, після зупинення реєстрації податкових накладних № 3 від 05.04.2018, № 4 від 06.04.2018, № 5 від 09.04.2018, № 6 від 11.04.2018, від 02.05.2018 № 3, № 4 від 02.05.2018, № 5 від 03.05.2018, № 9 від 16.04.2018, № 12 від 16.04.2018, № 13 від 17.04.2018, № 14 від 17.04.2018 позивачем було направлено в електронному вигляді повідомлення № 1 від 11.05.2018 (а.с. 11), № 2 від 27.04.2018 (а.с. 36), № 3 від 14.05.2018 (а.с. 44), № 4 від 14.05.2018 (а.с. 70), № 2 від 31.05.2018 (а.с. 84), № 1 від 06.06.2018 (а.с.94), № 1 від 30.05.2018 (а.с.107), №2 від 30.05.2018 (а.с. 121), №1 від 31.05.2018 (а.с. 136), № 1 від 25.05.2018 (а.с. 152) щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація яких була зупинена та документи на підтвердження реальності здійснення операції, а саме: договори поставок, видаткові накладні, товарно - транспортні накладні, рахунки на оплату, паспорти якості, специфікації, копії яких містяться в матеріалах справи.
Однак, комісією ДФС України було прийнято рішення:
- від № 684001/38397730 від 05.05.2018 (а.с. 33) про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 05.04.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копії довіреності ТОВ "Будівельна Україно - Європейська група "Квант" на отримання ТМЦ від ТОВ "Виробничо-будівельна компанія "Спецресурси" по видатковій накладній № 18 від 05.04.2018; в видатковій накладній № 18 від 05.04.2018 підпис отримувача ТМЦ не ідентифікує особу, яка прийняла участь в господарській операції;
- № 684042/38397730 від 05.05.2018 (а.с. 42) про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 06.04.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копії довіреності ТОВ "Будівельна Україно - Європейська група "Квант" на отримання ТМЦ від ТОВ "Виробничо-будівельна компанія "Спецресурси" по видатковій накладній № 19 від 06.04.2018; в видатковій накладній № 19 від 06.04.2018 підпис отримувача ТМЦ не ідентифікує особу, яка прийняла участь в господарській операції, паспорт якості на сечовину № 82 від 20.02.2018 надано на 57, 750 тн., що не відповідає обсягам карбаміду, зазначеному в податковій накладній № 4 від 06.04.2018;
- № 684038/38397730 від 05.05.2018 (а.с. 56) про відмову в реєстрації податкової накладної № 5 від 09.04.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копії довіреності ТОВ "Будівельна Україно - Європейська група "Квант" на отримання ТМЦ від ТОВ "Виробничо-будівельна компанія "Спецресурси" по видатковій накладній № 20 від 09.04.2018; в видатковій накладній № 20 від 09.04.2018 підпис отримувача ТМЦ не ідентифікує особу, яка прийняла участь в господарській операції, паспорт якості на сечовину № 82 від 20.02.2018 надано на 57, 750 тн., що не відповідає обсягам карбаміду, зазначеному в податковій накладній № 5 від 09.04.2018;
- № 684030/38397730 від 05.05.2018 (а.с. 71) про відмову в реєстрації податкової накладної № 6 від 11.04.2018, в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копії довіреності ТОВ "Будівельна Україно - Європейська група "Квант" на отримання ТМЦ від ТОВ "Виробничо-будівельна компанія "Спецресурси" по видатковій накладній № 21 від 11.04.2018; в видатковій накладній № 21 від 11.04.2018 підпис отримувача ТМЦ не ідентифікує особу, яка прийняла участь в господарській операції, паспорт якості на сечовину № 251 від 25.03.2018 надано на 57, 950 тн., що не відповідає обсягам карбаміду, зазначеному в податковій накладній № 6 від 11.04.2018;
- № 763282/38397730 від 04.06.2018 (а.с. 89) про відмову в реєстрації податкової накладної від 02.05.2018 № 3 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копії транспортних інструкцій на всю кількість товарів, що підлягають постачанню за відповідною специфікацією, наявність яких передбачена п. 3.2 договорів від 30.03.2018 № 30/03 та від 30.03.2018 № ЄЕТ/СР - 30/03; документів, що підтверджують перевезення продукції (ТТН). В Довіреності ТОВ "Будівельна Україно - Європейська група "Квант" зазначено ТМЦ "карбомід марки Б", паспорт якості на сечовину (карбамід) марки Б, але фактично реалізовано амонію нітрат (селітру аміачну);
- № 775775/38397730 від 11.06.2018 (а.с. 103) про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 02.05.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копії документів щодо транспортування, навантаження, розвантаження продукції;
- № 775777/38397730 від 11.06.2018 (а.с. 104) про відмову в реєстрації податкової накладної № 5 від 03.05.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копії документів щодо транспортування, навантаження, розвантаження продукції;
- № 763413/38397730 від 04.06.2018 (а.с.118) про відмову в реєстрації податкової накладної № 9 від 16.04.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копії транспортних інструкцій на всю кількість товарів, що підлягають постачанню за відповідною специфікацією, наявність яких передбачена п. 3.2 договорів від 30.03.2018 № 30/03 та від 30.03.2018 № ЄЕТ/СР - 30/03; умови перевезення товару в ТТН від 16.04.2018 № 28/1 та № 28/2 не відповідають наданим документам щодо замовника транспортних послуг;
- № 763378/38397730 від 04.06.2018 (а.с. 133) про відмову в реєстрації податкової накладної № 12 від 16.04.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копії транспортних інструкцій на всю кількість товарів, що підлягають постачанню за відповідною специфікацією, наявність яких передбачена п. 3.2 договорів від 30.03.2018 № 30/03 та від 30.03.2018 № ЄЕТ/СР - 30/03; умови перевезення товару в ТТН від 16.04.2018 № 30/1, № 30/2, № 30/3, № 30/4 не відповідають наданим документам щодо замовника транспортних послуг;
- № 763415/38397730 від 04.06.2018 (а.с. 149) про відмову в реєстрації податкової накладної № 13 від 17.04.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копії транспортних інструкцій на всю кількість товарів, що підлягають постачанню за відповідною специфікацією, наявність яких передбачена п. 3.2 договорів від 30.03.2018 № 30/03 та від 30.03.2018 № ЄЕТ/СР - 30/03; умови перевезення товару в ТТН від 17.04.2018 № 31/1, № 31/2, № 31/3, № 31/4, № 31/5 не відповідають наданим документам щодо замовника транспортних послуг;
- № 744789/38397730 від 30.05.2018 (а.с. 158) про відмову в реєстрації податкової накладної № 14 від 17.04.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копії транспортних інструкцій на всю кількість товарів, що підлягають постачанню за відповідною специфікацією, наявність яких передбачена п. 3.2 договорів від 30.03.2018 № 30/03 та від 30.03.2018 № ЄЕТ/СР - 30/03; документів, що підтверджують перевезення продукції (ТТН), відсутня можливість перегляду виписок банку.
Надаючи правову оцінку правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до пункту 74.2. статті 74 ПК України, в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 ПК України).
Відповідно до п. 2 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно п. 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку такої податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п. 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні положення містить підпункт 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, згідно яких реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Відповідно до п.п. 201.16.1. п. 201.16 ст. 201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зі змісту квитанцій № 1 по зазначених податкових накладних вбачається, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних критеріям ризиковості платника податку, визначених п.п. 1.6 п.1.
Контролюючим органом не дотримано вимог підпункту 201.16.1. пункту 201.16 статті 201 ПК України, оскільки ним не зазначено у квитанціях конкретного чіткого критерію ризиковості платника податку, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Так, податковим органом у квитанціях зазначено лише загальне посилання на відповідність податкових накладних критеріям ризиковості платника податку, визначених п.п. 1.6 п.1. Натомість, підпункт 201.16.1. пункту 201.16 статті 201 ПК України вимагає від контролюючого органу зазначення конкретного виду критерію.
Відповідно до п.п. 1.6 п.6 критерію, комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:
платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);
дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;
платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);
платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб'єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;
платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;
платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс);
наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.
Ризиковість платника податку може бути встановлено у разі виконання хоча б одного з критеріїв, визначених у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв.
Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.
Якщо платник податків, якого внесено до переліку ризикових суб'єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв, такого платника податків виключають з переліку ризикових суб'єктів господарювання в день отримання/виявлення такої інформації.
У разі якщо платник податків, внесений до переліку ризикових суб'єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пункті 1.6 цих Критеріїв, платника виключають з переліку ризикових суб'єктів господарювання за рішенням комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС.
Таким чином, фіскальний орган був зобов'язаний у квитанціях № 1 точно вказати на конкретний вид критерію ризиковості платника податку.
Визначення фіскальним органом конкретного критерію ризиковості платника податку прямо впливає на можливість надання в подальшому платником податків відповідних документів, перелік яких міститься у Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 117.
Так, відповідно до п. 14 Порядку, перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
З аналізу даних норм законодавства вбачається, що можливість надання платником податків документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію ризиковості платника податків.
Також, зі змісту квитанцій № 1 по зазначеним вище податковим накладним вбачається, що фіскальним органом запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
У відповідності до п.п. 201.16.2 п. 201.16 статті 201 ПК України, письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику (підпункт 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 ПК України).
Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Порядок роботи комісії визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 ПК України.
У визначеному порядку, позивачем було направлено відповідачу копії документів та пояснення до вищезгаданих господарських операціях та податкової накладної (а.с. 89).
Абзацом 1 Постанови Кабінету Міністрів України "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації" № 190 від 29.03.2017 (далі - Постанова №190) установлено, що комісія Державної фіскальної служби (далі - комісія ДФС) приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.
Абзацом 2 Постанови № 190 визначено, що підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу ;
ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу;
надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Таким чином, рішення Комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної, у даному випадку, або "надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування", або "надання платником податку копій документів, які не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування".
Проте, оскаржувані рішення не містять чіткого визначення підстав для прийняття Комісією рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.
З наданих до суду первинних документів, які також надавалися позивачем до податкового органу, можливо встановити зміст господарських операцій по яких виписані податкові накладні, ці документи складені у відповідності до вимог законодавства, підтверджують поставку товару, а також придбання цього товару позивачем, фактичну передачу товару, перевезення, оплату коштів за товар, відповідність товару вимогам якості, тощо.
Суд акцентує увагу, що в порядку виконання обовязку, встановлено частиною другою статті 77 КАС України, відповідачем не спростовано фактичне виконання спірних операцій та не доведено зворотного.
Відтак, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення є необґрунтованим, оскільки платником податків надано необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковими накладними у реєстрації яких було відмовлено.
Щодо позовних вимог про реєстрацію податкових накладних, слід зазначити, що відповідно до підпункту 201.16.4. пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій:
а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
При цьому, відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі Порядок № 1246) податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день:
1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду).
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку № 1246).
Відтак, оскільки рішення Комісії про відмову у реєстрації податкових накладних підлягають скасуванню то, відповідно, з урахуванням положень підпункту 201.16.4 пункту 201.16 статті 201, пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, пункту 19, пункту 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 29.12.2010 № 1246, суд приходить до висновку про задоволення позову в частині зобов'язання ДФС України зареєструвати податкові накладні ТОВ "Виробничо-будівельна компанія "Спецресурси" в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На підставі вищезазначеного, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
З урахуванням положень ч. 1 ст. 139 КАС України суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України на користь ТОВ "Виробничо-будівельна компанія "Спецресурси" судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 22 906 грн. 00 коп.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-будівельна компанія "Спецресурси" до Державної фіскальної служби України, Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.05.2018 № 684001/38397730,
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3 від 05.04.2018, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Виробничо-будівельна компанія "Спецресурси", датою її подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.05.2018 № 684042/38397730,
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4 від 06.04.2018, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Виробничо-будівельна компанія "Спецресурси", датою її подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.05.2018 № 684038/38397730.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 5 від 09.04.2018, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Виробничо-будівельна компанія "Спецресурси", датою її подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.05.2018 № 684030/38397730.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 6 від 11.04.2018, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Виробничо-будівельна компанія "Спецресурси", датою її подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.06.2018 № 763282/38397730.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 02.05.2018 № 3, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Виробничо-будівельна компанія "Спецресурси", датою її подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.06.2018 № 775775/38397730.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4 від 02.05.2018, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Виробничо-будівельна компанія "Спецресурси", датою її подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.06.2018 № 775777/38397730.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 5 від 03.05.2018, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Виробничо-будівельна компанія "Спецресурси", датою її подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.06.2018 № 763413/38397730.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 9 від 16.04.2018, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Виробничо-будівельна компанія "Спецресурси", датою її подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.06.2018 № 763378/38397730.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №12 від 16.04.2018, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Виробничо-будівельна компанія "Спецресурси", датою її подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.06.2018 № 763415/38397730.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №13 від 17.04.2018, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Виробничо-будівельна компанія "Спецресурси", датою її подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.05.2018 № 744789/38397730.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 14 від 17.04.2018, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Виробничо-будівельна компанія "Спецресурси", датою її подання.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-будівельна компанія "Спецресурси" (вул. Реміснича, 35-2, м. Суми, 40000, ідентифікаційний код 38397730) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області (вул. Іллінська, 13, м. Суми, 40000, ідентифікаційний код 39456414) судовий збір у розмірі 22906 (двадцять дві тисячі дев'ятсот шість) грн. 00 коп.
Рішення може бути оскаржено до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Є.Д. Кравченко
Рішення складено у повному обсязі та підписано 17.08.2018.
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2018 |
Оприлюднено | 21.08.2018 |
Номер документу | 75955974 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
Є.Д. Кравченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні