Рішення
від 21.08.2018 по справі 804/3073/18
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 серпня 2018 року Справа № 804/3073/18 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Неклеса О.М., розглянувши в порядку письмового провадження у місті Дніпро адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Фентазіленд" до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ :

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Фентазіленд" до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, в якому позивач з врахуванням уточнень просить: - визнати протиправними дії ДФС України щодо зупинення реєстрації податкових накладних №10 від 27.03.2018р., №11 від 29.03.2018р., №12 від 30.03.2018р., №1 від 03.04.2018р., №2 від 04.04.2018р., №3 від 18.04.2018р., з реєстраційними №№9056808728 від 02.04.2018р., 9056777158 від 02.04.2018р., 9056808466 від 02.04.2018р., 9058902428 від 04.04.2018р., 9058902464 від 04.04.2018р., 9071633537 від 18.04.2018р.; - визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №№642091/41112962, 642092/41112962, 642088/41112962, 642089/41112962 від 11.04.2018 року, №644848/41112962 від 12.04.2018р., №660644/41112962 від 23.04.2018р.; - зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкові накладні №10 від 27.03.2018р., №11 від 29.03.2018р., №12 від 30.03.2018р., №1 від 03.04.2018р., №2 від 04.04.2018р., №3 від 18.04.2018р., складені ТОВ "Фентазіленд" в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10 травня 2018 позовну заяву залишено без руху, з наданням часу позивачу усунути недоліки позовної заяви.

22 травня 2018 року позивачем усунені недоліки позовної заяви.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 23 травня 2018 відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи.

Вищезазначену ухвалу отримано позивачем 01.06.2018р., відповідачем 04.06.2018р. У вказаній ухвалі відповідачу встановлено строк для подання відзиву на позов (у разі заперечення проти позову) протягом п'ятнадцяти днів з дня отримання копії цієї ухвали, разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються його заперечення.

Справу до розгляду призначено на 19 червня 2018 р.

19 червня 2018 року на адресу суду від Товариства з обмеженою відповідальністю "Фентазіленд" надійшла заява про уточнення позовних вимог.

06 липня 2018 року на адресу суду від Державної фіскальної служби України надійшов відзив на адміністративний позов, в якому відповідач вказав, що рішення Комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №642091/41112962, 642092/41112962, 642088/41112962, 642089/41112962 від 11.04.2018 року, №644848/41112962 від 12.04.2018р., №660644/41112962 від 23.04.2018р про відмову у реєстрації податкових накладних, складених позивачем, є правомірним та обґрунтованим, оскільки надані платником податків копії документів, складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Також відповідач вказав, що дії по реєстрації податкових накладних в ЄРПН є дискреційними повноваженнями, в які не допускається будь-яке втручання, а тому позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.

06 липня 2018 року Дніпропетровський окружний адміністративний суд своєю ухвалою перейшов до розгляду справи за правилами загального позовного провадження та замінив засідання для розгляду справи по суті підготовчим засіданням та призначив підготовче судове засідання у справі на 06 серпня 2018 року об 13:30 год.

23 липня 2018 року на адресу суду від Товариства з обмеженою відповідальністю "Фентазіленд" надійшла уточнена позовна заява.

06 серпня 2018 року на адресу суду від Товариства з обмеженою відповідальністю "Фентазіленд" надійшло клопотання про залучення в якості відповідача-2 Головне управління ДФС у Дніпропетровській області (ЄДРПОУ 39394856).

06 серпня 2018 року Дніпропетровський окружний адміністративний суд своєю ухвалою задовольнив клопотання представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Фентазіленд" про залучення в якості другого відповідача Головне управління ДФС у Дніпропетровській області. Розгляд справи ухвалив здійснювати спочатку за правилами загального позовного провадження суддею Неклеса О.М. одноособово.

Справу призначено до розгляду у підготовчому судовому засіданні 13 серпня 2018 року о 14:30 год.

06.08.2018 року від Головного управління ДФС у Дніпропетровській області надійшов відзив в якому відповідач позовні вимоги не визнав, посилаючись на те, що Товариством з обмеженою відповідальністю "Фентазіленд" не було надано копій всіх необхідних документів, що підтверджують фактичне вчинення господарських операцій, як це визначено пунктом 14 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117. Зокрема, не було надано акт виконаних робіт та розрахункові документи, що підтверджують факт оплати. Наведені обставини стали підставою для прийняття комісією рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Вважає, що рішення є правомірними, а тому просив у задоволенні позову відмовити повністю.

13.08.2018 року від позивача надійшла заява про закриття підготовчого провадження та переходу до розгляду справи по суті.

Також від позивача надійшло клопотання про розгляд справи без його участі за наявними в матеріалах справи документами.

Усною ухвалою суду від 13 серпня 2018 року з занесенням до протоколу судового засідання підготовче провадження по справі було закрите, справа призначена до судового розгляду по суті.

В судове засідання 13 серпня 2018 року сторони не з'явилися про дату, час та місце проведення повідомлені належним чином. Позивач просив суд здійснювати розгляд справи без його участі за наявними в матеріалах справи документами.

Відповідно до частини 3 статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України, учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.

За таких обставин та керуючись приписамич.9 ст.205 КАС України суд вважає за можливе розглянути справу по суті в порядку письмового провадження та на підставі наявних в матеріалах справи письмових доказах. На підставі приписів ч.4 ст.229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи за відсутності сторін у порядку письмового провадження.

Вивчивши та дослідивши всі матеріали справи та надані докази, а також проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, з'ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, судом встановлено наступне.

Згідно Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю "Фентазіленд" зареєстроване 31.01.2017р.

Як встановлено судом, Товариство з обмеженою відповідальністю "Фентазіленд" перебуває на податковому обліку в Кам'янскій ОДПІ Головного управління ДФС у Дніпропетровській області.

25 вересня 2018 року між ДП Національний цирк України (надалі - Цирк) та ТОВ Фентазіленд (надалі - Продюсер ) укладено договір №2, відповідно до умов якого Цирк запрошує, а Продюсер направляє наступні циркові номери для роботи у виставі Національного цирку України Слон та смугастий рейс , в період з 27 січня 2018 р. по 15 квітня 2018 р.:

- Повітряна гімнастка в рамці - Людмила та ОСОБА_2 (Україна);

- Визволення під водою ОСОБА_3 (заслужений артист, лауреат Міжнародних конкурсів ілюзіоністів) (Узбекистан);

- Трансформація - Людмила та ОСОБА_2 (Україна);

- Силовий жонглер - Фахриддін Ахназаров (29 кратний рекордсмен Книги рекордів Гіннеса, найсильніша людина планети);

- Комічний жонглер із собачкою Лівіу Тудор (Румунія);

- Поітряний гімнаст на штейн-трапе - ОСОБА_4 (Золотий призер Міжнародного фестивалю в Італії);

-Атракціон зі слоном - п/к Белуши Такача (Угорщина).

В повній відповідності до умов договору в березні-квітні 2018 року ДП Національний цирк України були здійснені авансові платежі:

-платіжним дорученням № 459 від 27.03.2108 р. на суму 198 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 33 000,00 грн.;

-платіжним дорученням № 483 від 29.03.2108 р. на суму 198 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 33 000,00 грн.;

-платіжним дорученням № 485 від 30.03.2108 р. на суму 198 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 33 000,00 грн.;

- платіжним дорученням № 489 від 03.04.2108 р. на суму 28 830,00 грн., в т.ч. ПДВ 4805,00 грн.;

-платіжним дорученням № 490 від 04.04.2108 р. на суму 198 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 33 000,00 грн.;

-платіжним дорученням № 574 від 18.04.2108 р. на суму 140 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 23 333,33 грн.;

Здійснення оплати замовником підтверджується наявними в матеріалах справи платіжними дорученнями.

На підставі вказаного договору від 03.01.2018р. ТОВ Фентазіленд відповідно до вимог чинного законодавства, виписано податкові накладні №10 від 27.03.2018р. (на суму 198 000,00 грн. з ПДВ), №11 від 29.03.2018р. (на суму 198 000,00 грн. з ПДВ), №12 від 30.03.2018р. (на суму 198 000,00 грн. з ПДВ), №1 від 03.04.2018р. на суму 28 830,00 грн. з ПДВ), №2 від 04.04.2018р. (на суму 198 000,00 грн. з ПДВ), №3 від 18.04.2018р. (на суму 140 000,00 грн. з ПДВ).

Однак відповідно до квитанцій, реєстрація зазначених податкових накладних зупинена на підставі підпункту 201.16 статті 201 ПК України, з такої підстави: податкові накладні не відповідають вимогам пп. 1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку.

Повідомленнями щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинена №1, №2, №3, №4, №5 від 06.04.2018р. позивач надіслав на адресу податкового органу пояснення щодо зарахування коштів від покупця на банківський рахунок постачальника як оплата послуг, що підлягають постачанню разом з поясненнями, платіжними дорученнями, договором, банківськими виписками.

У квитанції запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Комісія ГУ ДФС у Дніпропетровській області прийняла рішення №642091/41112962, 642092/41112962, 642088/41112962, 642089/41112962 від 11.04.2018 року, №644848/41112962 від 12.04.2018р., №660644/41112962 від 23.04.2018р про відмову у реєстрації податкових накладних, складених позивачем, яким позивачу відмовлено у реєстрації податкових накладних від №10 від 27.03.2018р., №11 від 29.03.2018р., №12 від 30.03.2018р., №1 від 03.04.2018р., №2 від 04.04.2018р., №3 від 18.04.2018р. в ЄРПН з підстави ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), в тому числі: рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Згідно із пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження. Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Відповідно до пункту 201.16 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

Згідно з пунктом 74.2 статті 74 ПК України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29/12/2010 року (з наступними змінами та доповненнями, далі - Порядок №1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Як передбачено пунктом 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу

Згідно із пунктом 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Відповідно до підпункту 201.16.1. пункту 201.16 статті 201 ПК України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Надіслані для реєстрації в ЄРПН податкові накладні від 27.03.2018 № 10, №11 від 29.03.2018р., №12 від 30.03.2018р., були доставлені до центрального рівня ДФС України та прийняті системою 02.04.2018 р., податкові накладні №1 від 03.04.2018р., №2 від 04.04.2018р. були доставлені до центрального рівня ДФС України та прийняті системою 04.04.2018 р., податкова накладна №3 від 18.04.2018 р. була доставлена до центрального рівня ДФС України та прийняті системою 18.04.2018 р., однак реєстрація усіх податкових накладних була зупинена на підставі підпункту 201.16 статті 201 ПК України з такої підстави: податкові накладні не відповідають вимогам пп. 1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку.

Відповідно до пункту 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567 (чинного, на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Критерії) моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:

1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування, яку (який) подано на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 раза більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеному у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01.01.2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку для платників) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);

2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI ПК України, стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.

Отже суд зазначає, що визначення фіскальним органом у квитанціях конкретного критерію ризику прямо впливає на можливість надання в подальшому платником податків відповідних документів, перелік яких міститься у наказі Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року №567, яким затверджено Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Вичерпний перелік документів).

Відповідно до пункту 1 Вичерпного переліку документів у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв такими документами є:

1) договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством;

2) для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Відповідно до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 ПК України (в редакції, чинній на дату зупинення реєстрації спірної податкової накладної), письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Згідно з підпунктом 201.16.3 цього пункту України письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Разом з тим, 01.01.2018 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році" №2245-VIII від 07.12.2017, яким пункт 201.16. ПК України викладено в такій редакції: Реєстрація податкової накладної//розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України .

На виконання вказаної норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №117 від 21.02.2018 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" (далі - Постанова №117).

Пунктом 2 зазначеної вище постанови Кабінету Міністрів України установлено, що платники податку на додану вартість, у яких до 1 грудня 2017 року зупинено реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, що діяв до набрання чинності Законом України від 07 грудня 2017 року № 2245-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році", та які станом на 1 грудня 2017 року не подали пояснень і копій документів до таких податкових накладних/розрахунків коригування, мають право протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/ розрахунку коригування, подати пояснення і копії документів до таких податкових накладних/розрахунків коригування на розгляд комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, порядок роботи яких затверджується цією постановою.

Відповідно до пунктів 18-20 Постанови № 117, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу, розглядаються комісіями контролюючих органів. Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС). Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно з пунктом 21 вказаного Постанови № 117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:

-ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

-ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку (зазначена у квитанції про зупинення пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі);

-надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Пунктом 187.1 статті 187 ПК України передбачено, що датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Після отримання позивачем оплати від ДП Національний цирк України (Цирк) за договором №2, відповідно до умов якого Цирк запрошує, а Продюсер направляє наступні циркові номери для роботи у виставі Національного цирку України Слон та смугастий рейс , в період з 27 січня 2018 р. по 15 квітня 2018 р., у позивача виникло право на складання податкових накладних №10 від 27.03.2018р. (на суму 198 000,00 грн. з ПДВ), №11 від 29.03.2018р. (на суму 198 000,00 грн. з ПДВ), №12 від 30.03.2018р. (на суму 198 000,00 грн. з ПДВ), №1 від 03.04.2018р. на суму 28 830,00 грн. з ПДВ), №2 від 04.04.2018р. (на суму 198 000,00 грн. з ПДВ), №3 від 18.04.2018р. (на суму 140 000,00 грн. з ПДВ).

В повній відповідності до умов договору в березні-квітні 2018 року ДП Національний цирк України були здійснені авансові платежі:

-платіжним дорученням № 459 від 27.03.2108 р. на суму 198 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 33 000,00 грн.;

-платіжним дорученням № 483 від 29.03.2108 р. на суму 198 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 33 000,00 грн.;

-платіжним дорученням № 485 від 30.03.2108 р. на суму 198 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 33 000,00 грн.;

- платіжним дорученням № 489 від 03.04.2108 р. на суму 28 830,00 грн., в т.ч. ПДВ 4805,00 грн.;

-платіжним дорученням № 490 від 04.04.2108 р. на суму 198 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 33 000,00 грн.;

-платіжним дорученням № 574 від 18.04.2108 р. на суму 140 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 23 333,33 грн.;

Суд вважає, що дані операції здійснені позивачем в межах його господарської діяльності, є фактичними та підтверджуються первинними документами.

Однак, Комісією Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

З наявних у матеріалах справи письмових доказів вбачається, що підставою для прийняття оскаржуваних рішень Головного управління ДФС у Дніпропетровській області №642091/41112962, 642092/41112962, 642088/41112962, 642089/41112962 від 11.04.2018 року, №644848/41112962 від 12.04.2018р., №660644/41112962 від 23.04.2018р стало ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, в тому числі: рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.

Проте, зазначений висновок контролюючого органу спростовується наявними у справі письмовими доказами, а саме: податковими накладними №10 від 27.03.2018р. (на суму 198 000,00 грн. з ПДВ), №11 від 29.03.2018р. (на суму 198 000,00 грн. з ПДВ), №12 від 30.03.2018р. (на суму 198 000,00 грн. з ПДВ), №1 від 03.04.2018р. на суму 28 830,00 грн. з ПДВ), №2 від 04.04.2018р. (на суму 198 000,00 грн. з ПДВ), №3 від 18.04.2018р. (на суму 140 000,00 грн. з ПДВ); копіями платіжних доручень: № 459 від 27.03.2108 р. н; - № 483 від 29.03.2108 р.; № 485 від 30.03.2108 р.; № 489 від 03.04.2108 р.; № 490 від 04.04.2108 р.; № 574 від 18.04.2108 р., які вказують на здійснення господарської діяльності ТОВ Фентазіленд в межах договору № 2 укладеного з ДП Національний цирк України під час виконання якого позивачем і була складені податкові накладні №10 від 27.03.2018р., №11 від 29.03.2018р., №12 від 30.03.2018р., №1 від 03.04.2018р., №2 від 04.04.2018р., №3 від 18.04.2018р.

На думку суду, оскаржуване рішення Комісії ГУ ДФС у Дніпропетровській області формально містить підставу для його прийняття, визначену Постановою № 117 а саме: ненадання первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, в тому числі: рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків. Також в оскаржуваному рішенні не зазначено, якими мотивами керувалася Комісія ГУ ДФС у Дніпропетровській області, вважаючи, що надані документи не є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію спірної податкової накладної.

У графі "додаткова інформація" рішень від 11.04.2018 року № №642091/41112962, №642092/41112962, №642089/41112962 від 11.04.2018 зазначається, що платником податків не надано первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні та розрахункові документи, що підтверджують факт оплати.

У графі "додаткова інформація" рішення від 11.04.2018 року №642088/41112962 зазначається, що платником податків не надано первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

У графі "додаткова інформація" рішення від 12.04.2018 року № 644848/41112962 зазначається, що платником податків не надано первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні та розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

У графі "додаткова інформація" рішення від 23.04.2018 року № 660644/41112962 зазначається, що платником податків не надано первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

Разом з тим, суд вважає, що така обставина не впливає на зміст здійсненої господарської операції і не може заперечити можливості надання ТОВ Фентазіленд направлення наступних циркових номерів для роботи у виставі Національного цирку України Слон та смугастий рейс , в період з 27 січня 2018 р. по 15 квітня 2018 р.. Контролюючим органом не враховано специфіку діяльності підприємства та не взято до уваги подані, платником податків, документи.

Відтак, суд приходить висновку, що відповідачем-2 мало місце порушення вимог підпункту 201.16.1 пункту 201 статті 201 ПК України, оскільки в квитанціях про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних чітко не вказано, на підставі якого саме критерію оцінки ступеня ризиків було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної від 31.10.2017 № 26 та не зазначено, які саме копії документів (за вичерпним переліком) пропонується надати позивачу, які були б достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

Суд зазначає, що платник податків повинен чітко розуміти, чому реєстрацію податкової накладної зупинено та які конкретно документи йому слід подати для її реєстрації.

В свою чергу, подані позивачем копії документів підтверджують реальність здійснення господарських операцій, по яких складено податкові накладні, ознак порушення вимог законодавства щодо їх складення вони не містять та є достатніми для прийняття Комісією Головного управління ДФС у Дніпропетровській області рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних.

Однак, ні Комісією Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, ні ДФС України не було надано належної оцінки первинним документам щодо здійснення господарської операції та виписаними позивачем податкових накладних №10 від 27.03.2018р., №11 від 29.03.2018р., №12 від 30.03.2018р., №1 від 03.04.2018р., №2 від 04.04.2018р., №3 від 18.04.2018р.

Зазначений висновок суду узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини (далі ЄСПЛ), рішення якого відповідно до статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини від 23.02.2006 року є джерелом права.

У рішенні від 13 грудня 2001 року у справі Церква Бесарабської Митрополії проти Молдови ЄСПЛ зазначив, що закон має бути доступним та передбачуваним, тобто вираженим з достатньою точністю, щоб дати змогу особі в разі необхідності регулювати його положеннями свою поведінку (пункт 109).

На державні органи покладено обов'язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок ("Лелас проти Хорватії", заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року; "Тошкуце та інші проти Румунії", заява №36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до ч. 1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Частиною 2 ст.77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На думку суду, відповідач-2 не довів правомірності рішення комісії Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймала рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від №642091/41112962, 642092/41112962, 642088/41112962, 642089/41112962 від 11.04.2018 року, №644848/41112962 від 12.04.2018р., №660644/41112962 від 23.04.2018р про відмову в реєстрації податкових накладних №10 від 27.03.2018р., №11 від 29.03.2018р., №12 від 30.03.2018р., №1 від 03.04.2018р., №2 від 04.04.2018р., №3 від 18.04.2018р., поданих ТОВ ""Фентазіленд", а тому позовні вимоги є підставними та підлягають задоволенню.

Щодо позовної вимоги про зобов'язання ДФС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №10 від 27.03.2018р., №11 від 29.03.2018р., №12 від 30.03.2018р., №1 від 03.04.2018р., №2 від 04.04.2018р., №3 від 18.04.2018р., складених ТОВ ""Фентазіленд", суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 28 Порядку №117 податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: -прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;

-набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;

- протягом п'яти робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить менше 30 млн. гривень;

- протягом семи робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в реєстрі, становить більше 30 млн. гривень включно.

При цьому, згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

-прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

-неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже враховуючи, що відповідачем-2 протиправно прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, обставини справи та вимоги законодавства, які регламентують реєстрацію податкових накладних фіскальним органом, суд вважає підставною вимогу позивача щодо зобов'язання ДФС України зареєструвати в ЄРПН податкових накладних від №10 від 27.03.2018р., №11 від 29.03.2018р., №12 від 30.03.2018р., №1 від 03.04.2018р., №2 від 04.04.2018р., №3 від 18.04.2018р., складених ТОВ ""Фентазіленд".

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи наявність підстав для задоволення позовної заяви товариства з обмеженою відповідальністю "Фентазіленд", суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Дніпропетровській області на користь позивача суму сплаченого ним судового збору у повному обсязі.

Керуючись ст.ст.2,5,72,77,139,241,243-246, КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Фентазіленд" (вул. Медична, 5, м. Кам'янське, Дніпропетровська область, код ЄДРПОУ 41112962) до Державної фіскальної служби України (Львівська площа, 8, Київ, 04053, код ЄДРПОУ 39292197), Головного управління ДФС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17-а, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 39394856) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії, - задовольнити.

Визнати протиправними дії ДФС щодо зупинення реєстрації податкових накладних №10 від 27.03.2018р., №11 від 29.03.2018р., №12 від 30.03.2018р., №1 від 03.04.2018р., №2 від 04.04.2018р., №3 від 18.04.2018р. з реєстраційними №№ 9056808728 від 02.04.2018 р., 9056777158 від 02.04.2018 р., 9056808466 від 02.04.2018 р., 9058902428 від. 04.04.2018 р., 9058902464 від. 04.04.2018 р. та 9071633537 від 18.04.2018 р.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № №642091/41112962, 642092/41112962, 642088/41112962, 642089/41112962 від 11.04.2018 року, №644848/41112962 від 12.04.2018р., №660644/41112962 від 23.04.2018р.

Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкові накладні №10 від 27.03.2018р., №11 від 29.03.2018р., №12 від 30.03.2018р., №1 від 03.04.2018р., №2 від 04.04.2018р., №3 від 18.04.2018р., складені ТОВ "Фентазіленд" в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (код ЄДРПОУ 39292197) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Фентазіленд" (код ЄДРПОУ 41112962) частину судових витрат в розмірі 10572,00 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 39394856) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Фентазіленд" (код ЄДРПОУ 41112962) частину судових витрат в розмірі 10572,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст судового рішення складено та підписано 21 серпня 2018 року.

Суддя О.М. Неклеса

Дата ухвалення рішення21.08.2018
Оприлюднено21.08.2018

Судовий реєстр по справі —804/3073/18

Ухвала від 10.12.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 05.12.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 19.11.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 24.10.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 24.10.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Рішення від 21.08.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

Ухвала від 06.08.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

Ухвала від 06.07.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

Ухвала від 23.05.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

Ухвала від 10.05.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні