Рішення
від 20.08.2018 по справі 2540/2567/18
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 серпня 2018 року Чернігів Справа № 2540/2567/18

Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді Житняк Л.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Осьмаківського закладу дошкільної освіти (Дитячий садок) "Капітошка" загального типу Менської міської ради Менського району Чернігівської області про застосування заходів реагування,

В С Т А Н О В И В:

11.07.2018 позивач звернувся до суду з позовом до Осьмаківського закладу дошкільної освіти (Дитячий садок) "Капітошка" загального типу Менської міської ради Менського району Чернігівської області, в якому просить застосувати заходи реагування у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, експлуатації будівлі Осьмаківського закладу дошкільної освіти (Дитячий садок) "Капітошка" загального типу Менської міської ради Менського району Чернігівської області за адресою: вул. Шевченка, 81, с.Осьмаки, Менський район, Чернігівська область.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що виявлені під час проведення позапланової перевірки порушення, створюють загрозу життю та здоров'ю людей.

Ухвалою від 12.07.2018 суд відкрив скорочене провадження у даній справі, надавши відповідачу строк для подання відзиву на позов або заяви про визнання позову та роз'яснив наслідки такого неподання.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем відзив на позовну заяву не подано. При цьому, суд враховує, що сторони належним чином повідомлялись про розгляд справи в порядку спрощеного провадження, підтвердженням чого є наявні в матеріалах справи повідомлення про вручення поштових відправлень. Бажання про розгляд справи за їх участі не виявили. Внаслідок викладеного, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку спрощеного позовного провадження за наявними матеріалами, одноособово, без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі.

Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

22.06.2018 провідним інспектором Менського РВ Управління ДСНС України у Чернігівській області Кадиковим Д.М. за результатами позапланової перевірки складено акт додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно-рятувальних служб Осьмаківським закладом дошкільної освіти (Дитячий садок) "Капітошка" загального типу Менської міської ради Менського району Чернігівської області за адресою: вул. Шевченка, 81, с. Осьмаки, Менський район, Чернігівська область.

Як вбачається з вказано Акту, в ході перевірки були виявлені наступні порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які на думку суду, створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, а саме:

- дерев'яні елементи горищних приміщень будівлі не оброблено вогнезахисними речовинами, що забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, чим порушено п.2.5. розділу III Правил пожежної безпеки в Україні. Невідповідність конструктивних елементів протипожежним вимогам, відсутність їх вогнезахисної обробки створює перешкоди під час евакуації людей і гасіння пожежі, а також сприяє інтенсивному розповсюдженню полум'я, оскільки вони не мають нормативно встановлених меж вогнестійкості та меж поширення вогню по ним. Все це сприяє беззахисності людини перед небезпечними факторами пожежі (полум'я та токсичні продукти горіння), створюючи загрозу життю та здоров'ю людей;

- на території закладу відсутній протипожежний щит, який укомплектований протипожежним інвентарем відповідно до норм належності, чим порушено п.3.11. розділу V Правил пожежної безпеки в Україні. Відсутність первинних засобів пожежогасіння на території закладу унеможливлює швидке гасіння пожежі на ранній стадії її виникнення. Швидке розповсюдження полум'я та продуктів горіння ставить під загрозу безпечну евакуацію людей з будівлі, що в свою чергу може призвести до їх травмування або загибелі;

- будівлю не забезпечено первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) відповідно до норм належності, чим порушено п.3.6, п.3.9. розділу V Правил пожежної безпеки в Україні. Відсутність первинних засобів пожежогасіння унеможливлює швидке гасіння пожежі на ранній стадії її виникнення. Швидке розповсюдження полум'я та продуктів горіння ставить під загрозу безпечну евакуацію людей з будівлі, що в свою чергу може призвести до їх травмування або загибелі;

- не проведено заміри опору ізоляції електромереж і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замкнення, чим порушено п.1.20. розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні. Не проведення замірів опору ізоляції електричних мереж і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замкнення електромереж створює загрозу виникнення пожежі, внаслідок якої продукти горіння та чадний газ унеможливлюють своєчасну та безпечну евакуацію людей з будівлі та призведуть до отруєння людей, що перебувають у ній;

- будівлю не обладнано системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації), чим порушено п.1.2. розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, п.7.2 табл. А.1. додатку А ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту". Відсутність системи пожежної сигналізації не дає змоги виявити пожежу на ранній стадії її розвитку. Це може призвести до швидкого розповсюдження вогню, продуктів горіння та руйнації будівельних конструкцій будівлі. Все це створює загрозу життю та здоров'ю людей;

- будівлю не обладнано системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей типу СО-1, чим порушено п.1.2. розділу V Правил пожежної безпеки в Україні та п. 4 табл. Б.1. додатку Б ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту". Відсутність системи оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей не дає змоги вчасно сповістити людей, які перебувають у будівлі про пожежу та небезпечні її фактори (полум'я, продукти горіння), що в свою чергу створює загрозу життю та здоров'ю людей;

- в будівлі з'єднання відгалужень та окінцювань жил електричних проводів виконано не за допомогою паяння, опресування або затискачів, чим порушено п.1.6. розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні. З'єднання жил проводів за допомогою скруток може призвести до короткого замикання електромережі. Короткі замикання здатні виникнути не тільки в проводах, а й в інших частинах електроустановок. У точці короткого замикання утворюється іскріння, яке в залежності від електричних параметрів даної мережі може досягати значних розмірів і викликати пожежу і руйнування електроустановок та інших споруд. Пожежну небезпеку представляють всілякі нещільні контакти, наприклад, в місцях приєднання проводів між собою. Нещільні контакти окислюються і створюють великий опір. Вони надмірно нагріваються і нерідко викликають запалення ізоляції проводів. Нещільні з'єднання можуть приводити ще і до іскріння, що також є можливою причиною виникнення пожеж. Швидке розповсюдження вогню, продуктів горіння та руйнація будівельних конструкцій будівлі створює загрозу життю та здоров'ю людей;

- в будівлі в приміщенні їдальні електричні проводи обклеєні шпалерами, чим порушено п.1.12. розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні. Обклеювання електропроводки шпалерами (горючим матеріалом) може призвести до виникнення пожежі та безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю га здоров'ю людей;

- в будівлі світильники з лампами розжарення використовуються без захисного суцільного скла (ковпаків), чим порушено п.1.18. розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні. У лампі розжарення використовується ефект нагрівання провідника (нитки розжарення) при протіканні через нього електричного струму. Температура вольфрамової нитки розжарення різко зростає після увімкнення струму. Нитка випромінює електромагнітне випромінювання. Для отримання видимого випромінювання необхідно, щоб температура становила порядку декількох тисяч градусів, в ідеалі 6000 К (температура поверхні Сонця). Частину спожитої електричної енергії лампа розжарення перетворює у випромінювання, частину - на виділення тепла. Лише мала частка випромінювання лежить в області видимого світла, основна частка припадає на інфрачервоне випромінювання. Для підвищення коефіцієнту корисної дії в лампі необхідно підвищувати температуру нитки розжарювання, яка у свою чергу обмежена властивостями матеріалу нитки - температурою плавлення. Всі вказані вище фактори створюють умови для виникнення пожежі, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров'ю людей;

- заклад не забезпечено зовнішнім протипожежним водопостачанням, чим порушено п.2.1. розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, п.6.2.1 ДБН В. 2.5-74:2013 "Водопостачання. Зовнішні мережі". Відсутність зовнішнього протипожежного водопостачання унеможливлює швидке гасіння пожежі на ранній стадії її виникнення. Швидке розповсюдження полум'я та продуктів горіння ставить під загрозу безпечну евакуацію людей з будівлі, що в свою чергу може призвести до їх травмування або загибелі;

- не проведено ревізію пристроїв блискавкозахисту, чим порушено п.1.21. розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні. Блискавкозахист - сукупність заходів і технічних засобів для охорони будівель, споруд, обладнання та електричних пристроїв від дії блискавки. Прямий удар блискавки зумовлює миттєве нагрівання струмо-провідних конструкцій до температури плавлення або навіть випару, вибуху чи розщеплення непровідних конструкцій, вибуху будинків і будівель. Не проведення ревізії пристроїв блискавкозахисту загрожує пожежній безпеці об'єкта. Пряме попадання блискавки по будівлі або вторинні її прояви загрожують виникненню пожежі внаслідок миттєвого нагрівання матеріалів та конструкцій, що в свою чергу створить загрозу життю га/або здоров'ю людей.

Так, Положенням про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052, визначено, що ДСНС України є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності. Одним з основних завдань ДСНС України є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.

Відповідно до Положення про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області, затвердженого наказом ДСНС України від 04.02.2013 № 3 (в редакції наказу ДСНС України від 01.11.2016 № 560), Управління ДСНС України у Чернігівській області є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру.

Відповідно до ст.64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Частиною 2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Позивач вважає, з чим погоджується суд, що викладені вище порушення, встановлені під час проведення позапланової перевірки, створюють загрозу життю та здоров'ю людей.

Оскільки відповідачем не надано належних доказів щодо усунення виявлених порушень, зазначених в Акті перевірки №136, та враховуючи п.1 ч.1 ст.70 Кодексу цивільного захисту України, якою передбачено, що недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами є підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог та застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.

Керуючись ст.ст.12, 72, 241-243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (проспект Миру, 190-а, м.Чернігів, 14037, код ЄДРПОУ 38590042) до Осьмаківського закладу дошкільної освіти (Дитячий садок) "Капітошка" загального типу Менської міської ради Менського району Чернігівської області (вул. Шевченка, 81, с.Осьмаки, Менський район, Чернігівська область, 15673, код ЄДРПОУ 39384455) про застосування заходів реагування - задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, експлуатації будівлі Осьмаківського закладу дошкільної освіти (Дитячий садок) "Капітошка" загального типу Менської міської ради Менського району Чернігівської області за адресою: вул. Шевченка, 81, с.Осьмаки, Менський район, Чернігівська область.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Київського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Повне рішення суду складено 20 серпня 2018 року.

Суддя Л.О. Житняк

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.08.2018
Оприлюднено21.08.2018
Номер документу75974293
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2540/2567/18

Рішення від 20.08.2018

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

Ухвала від 12.07.2018

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні