Постанова
від 14.08.2018 по справі 806/1400/17
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua

Справа № 806/1400/17

ПОСТАНОВА

іменем України

"14" серпня 2018 р. м. Житомир

Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Капустинського М.М.

суддів: Моніча Б.С.

Охрімчук І.Г.,

за участю секретаря Шведюк М.М.,

представників сторін, розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Промислова компанія "Скіф" на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від "01" березня 2018 р. у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Аккорд Плюс" до Коростенської районної державної адміністрації Житомирської області, треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю "Промислова компанія "Скіф" , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 про визнання протиправними та скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень , -

суддя в 1-й інстанції - Романченко Є.Ю.,

час ухвалення рішення - не зазначено,

місце ухвалення рішення - м.Житомир,,

дата складання повного тексту рішення - 12 березня 2018 р.,-

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 01.03.2018 позов задоволено. Визнано протиправними та скасовано рішення державних реєстраторів Коростенського міськрайонного управління юстиції Житомирської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за індексними номерами: 24091716 від 02.09.2015 щодо державної реєстрації права оренди землі на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_1; 24848007 від 29.09.2015 щодо державної реєстрації права оренди землі на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_2; 24841016 від 29.09.2015 щодо державної реєстрації права оренди землі на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_3; 24116842 від 03.09.2015 щодо державної реєстрації права оренди землі на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_4; 24114836 від 03.09.2015 щодо державної реєстрації права оренди землі на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_5; 24034267 від 31.08.2015 щодо державної реєстрації права оренди землі на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_6; 24094250 від 02.09.2015 щодо державної реєстрації права оренди землі на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_7; 24092608 від 02.09.2015 щодо державної реєстрації права оренди землі на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_8; 24842800 від 29.09.2015 щодо державної реєстрації права оренди землі на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_9; 24113260 від 03.09.2015 щодо державної реєстрації права оренди землі на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_10; 24085268 від 02.09.2015 щодо державної реєстрації права оренди землі на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_11; 24855727 від 29.09.2015 щодо державної реєстрації права оренди землі на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_12; 24032160 від 31.08.2015 щодо державної реєстрації права оренди землі на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_13; 24017702 від 31.08.2015 щодо державної реєстрації права оренди землі на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_14; 24227681 від 08.09.2015 щодо державної реєстрації права оренди землі на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_15; 24225788 від 08.09.2015 щодо державної реєстрації права оренди землі на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_16; 24224318 від 08.09.2015 щодо державної реєстрації права оренди землі на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_17; 24223638 від 08.09.2015 щодо державної реєстрації права оренди землі на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_18; 24017132 від 31.08.2015 щодо державної реєстрації права оренди землі на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_19; 24222686 від 08.09.2015 щодо державної реєстрації права оренди землі на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_20; 24212915 від 07.09.2015 щодо державної реєстрації права оренди землі на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_21; 24080829 від 02.09.2015 щодо державної реєстрації права оренди землі на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_22; 24080075 від 02.09.2015 щодо державної реєстрації права оренди землі на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_23; 24084160 від 02.09.2015 щодо державної реєстрації права оренди землі на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_24; 24032060 від 31.08.2015 щодо державної реєстрації права оренди землі на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_25; 24079446 від 02.09.2015 щодо державної реєстрації права оренди землі на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_26.

Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю "Промислова компанія "Скіф" звернулось до суду зі скаргою, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить постанову суду скасувати та ухвалити нове рішення про відмову в позові. Вважає, що відповідач при прийнятті оскаржуваних рішень вжив всіх необхідних заходів для встановлення наявності реєстрації права оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення на оспорювані земельні ділянки, а відтак є правомірним, прийнятим рішенням відповідача на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством.

Вислухавши представників сторін, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах доводів апеляційної скарги, судова колегія вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.

Судом встановлено, що 01.12.2012 між Орендарем-Товариством з обмеженою відповідальністю "Аккорд Плюс" в особі Директора Мінковської Килини Іванівни та Орендодавцями - ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_2, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15 та ОСОБА_18, укладено ряд договір оренди землі. За умовами цих договорів Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка розташована на території Бондарівської сільської ради, Коростенського району, Житомирської області, с. Гулянка. Відповідно до п.2 договорів оренди землі, Орендодавці передали в оренду Орендарю наступні земельні ділянки. Так, ОСОБА_3 в оренду ТОВ "Аккорд Плюс" передано земельну ділянку загальною площею 2,65 га, державний акт НОМЕР_27, кадастровий номер НОМЕР_2, у тому числі рілля. ОСОБА_4 передано в оренду земельну ділянку загальною площею 2,41 га, державний акт НОМЕР_28, кадастровий номер НОМЕР_3, у тому числі рілля. ОСОБА_5 в оренду передано земельну ділянку загальною площею 0,78 га, державний акт НОМЕР_29, кадастровий номер НОМЕР_4, у тому числі пасовища, та земельну ділянку площею 2,97 га, державний акт НОМЕР_29, кадастровий номер НОМЕР_19, у тому числі рілля. ОСОБА_6 передано в оренду земельну ділянку загальною площею 0,61 га, державний акт НОМЕР_30, кадастровий номер НОМЕР_5, у тому числі пасовища, та земельну ділянку загальною площею 2,97 га, державний акт НОМЕР_30, кадастровий номер НОМЕР_6, у тому числі рілля. ОСОБА_8 в оренду позивача передано земельну ділянку загальною площею 2,24 га, державний акт НОМЕР_31, кадастровий номер НОМЕР_7, у тому числі рілля, та земельну ділянку загальною площею 1,37 га, державний акт НОМЕР_31, кадастровий номер НОМЕР_14, у тому числі пасовища. ОСОБА_7 передано в оренду земельну ділянку загальною площею 1,18 га, державний акт НОМЕР_32, кадастровий номер НОМЕР_8, у тому числі пасовища, та земельну ділянку загальною площею 2,44 га, державний акт НОМЕР_32, кадастровий номер НОМЕР_24, у тому числі рілля. ОСОБА_9 в оренду передано земельну ділянку загальною площею 2,40 га, державний акт НОМЕР_33, кадастровий номер НОМЕР_9, у тому числі рілля. ОСОБА_10 було передано в оренду земельну ділянку загальною площею 2,80 га, державний акт НОМЕР_34, кадастровий номер НОМЕР_10, у тому числі рілля, і земельну ділянку загальною площею 0,79 га, державний акт НОМЕР_34, кадастровий номер НОМЕР_25, у тому числі пасовища. ОСОБА_11 в оренду передано земельну ділянку загальною площею 1,24 га, державний акт НОМЕР_35, кадастровий номер НОМЕР_11, у тому числі пасовища, та земельну ділянку загальною площею 2,80 га, державний акт НОМЕР_35, кадастровий номер НОМЕР_26, у тому числі рілля. ОСОБА_12 передано в оренду земельну ділянку загальною площею 2,94 га, державний акт НОМЕР_37, кадастровий номер НОМЕР_12, у тому числі рілля. ОСОБА_2 передано в оренду ТОВ "Аккорд Плюс" земельну ділянку загальною площею 3,12 га, державний акт НОМЕР_36, кадастровий номер НОМЕР_1, у тому числі рілля, та земельну ділянку загальною площею 0,44 га, державний акт НОМЕР_36, кадастровий номер НОМЕР_13, у тому числі пасовища. ОСОБА_13 в оренду надано земельні ділянки площами 0,56 га, у тому числі пасовища, та 2,91 га, у тому числі рілля, державний акт НОМЕР_38, за кадастровими номерами НОМЕР_15 та НОМЕР_16, відповідно. ОСОБА_14 передано в оренду земельну ділянку загальною площею 2,59 га, державний акт НОМЕР_39, кадастровий номер НОМЕР_17, у тому числі рілля, та земельну ділянку загальною площею 0,50 га, державний акт НОМЕР_39, кадастровий номер НОМЕР_18, у тому числі пасовища. ОСОБА_15 було передано в оренду земельну ділянку загальною площею 2,82 га, державний акт НОМЕР_40, кадастровий номер НОМЕР_20, у тому числі рілля, і земельну ділянку загальною площею 0,56 га, державний акт НОМЕР_40, кадастровий номер НОМЕР_21, у тому числі пасовища. ОСОБА_18 в оренду надано земельну ділянку загальною площею 0,54 га, державний акт НОМЕР_41, кадастровий номер НОМЕР_22, у тому числі пасовища, та земельну ділянку загальною площею 2,24 га, державний акт НОМЕР_41, кадастровий номер НОМЕР_23, у тому числі рілля.

Пунктами 8 і 43 договорів оренди землі від 01.12.2012 визначено, що договори укладено на 15 років та набирають чинності після підписання сторонами та їх державної реєстрації.

Договори зареєстровані у Управлінні Держземагентства у Коростенському районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено записи від 29 грудня 2012 року за №№: 182230004001862 щодо договору з ОСОБА_3, 182230004001819 щодо договору з ОСОБА_4, 182230004001860 і 182230004001861 щодо договорів з ОСОБА_5, 182230004001840 та 182230004001841 щодо договорів з ОСОБА_6, 182230004001808 та 182230004001807 щодо договорів із ОСОБА_8, 182230004001843 і 182230004001842 щодо договорів зі ОСОБА_7, 182230004001806 щодо договору з ОСОБА_9, 182230004001844 та 182230004001846 щодо договорів з ОСОБА_10, 182230004001811, 182230004001812 щодо договорів з ОСОБА_11, 182230004001796 щодо договору з ОСОБА_12, 182230004001798 та 182230004001799 щодо договорів з ОСОБА_2, 182230004001857 та 182230004001856 щодо договорів з ОСОБА_13, 182230004001839 та 182230004001838 щодо договорів із ОСОБА_14, 182230004001859 та 182230004001858 щодо договорів з ОСОБА_15, 182230004001810 та 182230004001809 щодо договорів з ОСОБА_18.

На виконання договорів Орендодавцями та Орендарем складені та підписані акти прийому - передачі земельних ділянок.

Копії указаних договорів оренди землі та актів долучені до матеріалів справи (т.1 а.с. 11-13, 219-249, т.2 а.с. 1-19).

Разом з цим, ще у серпні-вересні 2015 року щодо земельних ділянок за кадастровими номерами НОМЕР_1; НОМЕР_2; НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5; НОМЕР_6; НОМЕР_7; НОМЕР_8; НОМЕР_9; НОМЕР_10; НОМЕР_11; НОМЕР_12; НОМЕР_13; НОМЕР_14; НОМЕР_15; НОМЕР_16; НОМЕР_17; НОМЕР_18; НОМЕР_19; НОМЕР_20; НОМЕР_21; НОМЕР_22; НОМЕР_23; НОМЕР_24; НОМЕР_25; НОМЕР_26, проведено державну реєстрацію прав та їх обтяжень. Зокрема, державними реєстраторами прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Коростенського міськрайонного управління юстиції зареєстровано за Товариством з обмеженою відповідальністю "Промислова компанія "Скіф" на вказані земельні ділянки інше речове право - право оренди земельної ділянки відповідно до рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, а саме:

- від 31.08.2015 №24034267, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_6. Підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі від 05.08.2015, б/н, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_6, орендар - Товариство з обмеженою відповідальністю "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "СКІФ", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 10982573 від 28.08.2015;

- від 31.08.2015 №24017702, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_14. Підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі від 19.07.2015, б/н, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_8, орендар - ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "СКІФ", строком дії 10 років. Номер запису про інше речове право: 10975691 від 28.08.2015;

- від 31.08.2015 №24032160, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_13. Підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі від 19.07.2015, б/н, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_2, орендар - ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "СКІФ", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 10981660 від 28.08.2015;

- від 31.08.2015 №24017132, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_19. Підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі від 19.07.2015, б/н, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_5, орендар - Товариство з обмеженою відповідальністю "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "СКІФ", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 10975024 від 28.08.2015;

- від 31.08.2015 №24032060, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_25. Підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі від 05.08.2015, б/н, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_10, орендар - ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "СКІФ", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 10981629 від 28.08.2015;

- від 02.09.2015 №24091716, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1. Підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі від 19.07.2015, б/н, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_2, орендар - ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "СКІФ", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 11009624 від 01.09.2015;

- від 02.09.2015 №24094250, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_7. Підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі від 19.07.2015, б/н, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_8, орендар - ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "СКІФ", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 11010776 від 01.09.2015;

- від 02.09.2015 №24092608, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_8. Підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі від 19.07.2015, б/н, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_7, орендар - ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "СКІФ", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 11010053 від 01.09.2015;

- від 02.09.2015 №24085268, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_11. Підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі від 05.08.2015, б/н, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_11, орендар - ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "СКІФ", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 11007013 від 01.09.2015;

- від 02.09.2015 №24080829, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_22. Підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі від 19.07.2015, б/н, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_19 (спадкоємець ОСОБА_18), орендар - ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "СКІФ", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 11004678 від 01.09.2015;

- від 02.09.2015 №24080075, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_23. Підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі від 19.07.2015, б/н, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_19 (спадкоємець ОСОБА_18), орендар - ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "СКІФ", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 11004450 від 01.09.2015;

- від 02.09.2015 №24084160, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_24. Підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі від 19.07.2015, б/н, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_7, орендар - ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "СКІФ", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 11006185 від 01.09.2015;

- від 02.09.2015 №24079446, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_26. Підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі від 05.08.2015, б/н, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_11, орендар - ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "СКІФ", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 11004119 від 01.09.2015;

- від 03.09.2015 №24116842, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_4. Підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі від 19.07.2015, б/н, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_5, орендар - ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "СКІФ", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 11021799 від 02.09.2015;

- від 03.09.2015 №24114836, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_5. Підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі від 05.08.2015, б/н, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_6, орендар - ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "СКІФ", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 11020778 від 02.09.2015;

- від 03.09.2015 №24113260, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_4. Підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі від 05.08.2015, б/н, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_10, орендар - ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "СКІФ", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 11020080 від 02.09.2015;

- від 07.09.2015 №24212915, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_21. Підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі від 05.08.2015, б/н, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_15, орендар - ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "СКІФ", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 11069285 від 07.09.2015;

- від 08.09.2015 №24222686, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_20. Підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі від 05.08.2015, б/н, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_15, орендар - ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "СКІФ", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 11074089 від 07.09.2015;

- від 08.09.2015 №24227681, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_15. Підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі від 05.08.2015, б/н, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_13, орендар - ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "СКІФ", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 11076469 від 07.09.2015;

- від 08.09.2015 №24225788, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_16. Підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі від 05.08.2015, б/н, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_13, орендар - ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "СКІФ", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 11075299 від 07.09.2015;

- від 08.09.2015 №24224318, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_17. Підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі від 05.08.2015, б/н, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_14, орендар - ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "СКІФ", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 11074908 від 07.09.2015;

- від 08.09.2015 №24223638, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_18. Підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі від 05.08.2015, б/н, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_14, орендар - ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "СКІФ", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 11074449 від 07.09.2015;

- від 29.09.2015 №24848007, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_2. Підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі від 17.09.2015, б/н, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_3, орендар - ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "СКІФ", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 11376446 від 28.09.2015;

- від 29.09.2015 №24841016, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_3. Підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі від 17.09.2015, б/н, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_4, орендар - ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "СКІФ", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 11373802 від 28.09.2015;

- від 29.09.2015 №24842800, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_9. Підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі від 17.09.2015, б/н, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_9, орендар - ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "СКІФ", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 11374322 від 28.09.2015;

- від 29.09.2015 №24855727, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_12. Підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі від 17.09.2015, б/н, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_12, орендар - ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "СКІФ", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 11380446 від 28.09.2015.

Дані обставини підтверджені матеріалами реєстраційних справ щодо вказаних земельних ділянок.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що внаслідок прийняття спірних рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень істотно порушено законні права та інтереси позивача як правомірного орендаря земельних ділянок.

Розглядаючи питання про законність та обґрунтованість судового рішення, яким позов задоволено, суд апеляційної інстанції враховує наступне.

У відповідності до частин 1, 2 ст.2 КАС України (в редакції діючої на момент звернення із позовом) завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

Відповідно до ст.3 КАС України (в редакції діючої на момент звернення із позовом) справа адміністративної юрисдикції - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Згідно з ч. 2 ст.4 КАС України (в редакції діючої на момент звернення із позовом) юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом встановлений інший порядок судового вирішення.

Статтею 17 КАС України (в редакції діючої на момент звернення із позовом) передбачено, що до компетенції адміністративних судів відносяться, та підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства: спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності; спори з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби; спори між суб'єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень, а також спори, які виникають з приводу укладання та виконання адміністративних договорів; спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених законом; спори щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму.

Відповідно до ст. 15 ЦПК України ( в редакції діючої на момент звернення із позовом) суди розглядають в порядку цивільного судочинства справи про захист по рушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових відносин, а також з інших правовідносин, крім випадків, коли розгляд таких справ проводиться за правилами іншого судочинства.

Згідно зі ст.19 ЦПК України (редакція з 15.12.2017) суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства. Суди розглядають у порядку цивільного судочинства також вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав, якщо цей спір підлягає розгляду в місцевому загальному суді і переданий на його розгляд з такими вимогами.

Статтею 3 КАС України (в редакції діючої з 15.12.2017) порядок здійснення адміністративного судочинства встановлюється Конституцією України, цим Кодексом та міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, передбачено інші правила, ніж встановлені цим Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору. Провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи. Закон, який встановлює нові обов'язки, скасовує чи звужує права, належні учасникам судового процесу, чи обмежує їх використання, не має зворотної дії в часі.

Відповідно до ч.3 ст.19 КАС України, адміністративні суди не розглядають позовні вимоги, які є похідними від вимог у приватно-правовому спорі і заявлені разом з ними, якщо цей спір підлягає розгляду в порядку іншого, ніж адміністративне, судочинства і знаходиться на розгляді відповідного суду.

Згідно з п.1.ч.1 ст.238 КАС України (в редакції діючої на момент розгляду апеляційної скарги), суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду (ч. 5 ст.242 КАС України).

У Постанові від 04.04.2018 Велика Палата Верховного Суду зробила правовий висновок щодо юрисдикції у справі №817/1048/16 (провадження №11-202апп18) за позовом ТОВ "Горинь Агро" до приватного нотаріуса Рівненського міського нотаріального округу, у якому товариство просило визнати протиправними та скасувати рішення відповідача про реєстрацію права оренди на земельні ділянки. На обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що спірні рішення підлягають скасуванню, оскільки приватний нотаріус усупереч вимогам чинного законодавства повторно зареєструвала право оренди на ті ж самі земельні ділянки за іншою юридичною особою під час дії укладених договорів оренди землі з ТОВ "Горинь Агро", які є чинними та в судовому порядку недійсними не визнавалися.

Велика Палата Верховного Суду зазначила, що:

"… з огляду на те, що спірні правовідносини пов'язані з невиконанням умов цивільно-правової угоди, цей спір не є публічно-правовим, а випливає з договірних відносин і має вирішуватися судами за правилами Цивільного процесуального кодексу України.

Крім того, незважаючи на те, що ТОВ "Горинь Агро" не має на меті висувати вимоги щодо визнання свого права на користування земельними ділянками, однак питання правомірності укладення цивільно-правових угод, на підставі яких відбулись реєстраційні дії, обов'язково стане перед судом, який буде вирішувати цей спір.

Скасування рішень приватного нотаріуса з проведення реєстраційних дій за договорами оренди землі, обов'язково будуть впливати на майнові права тієї юридичної особи, щодо якої ці реєстраційні дії буде скасовано.

Визначальним принципом здійснення правосуддя в адміністративних справах є принцип офіційного з'ясування всіх обставин у справі й обов'язок суб'єкта владних повноважень доказувати правомірність своїх дій чи рішень, на відміну від визначального принципу цивільного судочинства, який полягає у змагальності сторін. Суд, який розглянув справу, що не належить до його юрисдикції, не може вважатися "судом, встановленим законом" у розумінні ч. 1 ст. 6 Конвенції.

Зважаючи на наведене, Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що зазначена категорія спорів не належить до юрисдикції адміністративних судів, і вважає обґрунтованими висновки судів першої та апеляційної інстанцій про закриття провадження в цій справі з підстав, передбачених п. 1 ч. 1 ст. 157 КАС України (у редакції, чинній на час прийняття рішень)".

Європейська Конвенція про захист прав людини та основоположних свобод від 04.11.1950 (надалі - Конвенція), була ратифікована Законом України N 475/97-ВР від 17.07.1997, та відповідно до ст.9 Конституції України є частиною національного законодавства.

Згідно з ч.1 ст.6 Конвенції , кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

Відповідно до прецедентної практики ЄСПЛ термін "встановленим законом" у статті 6 Конвенції ( 995_004 ) спрямований на гарантування того, "що судова гілка влади у демократичному суспільстві не залежить від органів виконавчої влади, але керується законом, що приймається парламентом" (див. рішення у справі "Занд проти Австрії" (Zand v. Austria), заява N 7360/76, доповідь Комісії від 12.10.1978). У країнах з кодифікованим правом організація судової системи також не може бути віддана на розсуд судових органів, хоча це не означає, що суди не мають певної свободи для тлумачення відповідного національного законодавства (див. рішення у справі "Коем та інші проти Бельгії" (Coeme and Others v. Belgium), NN 32492/96, 32547/96, 32548/96, 33209/96 та 33210/96, п. 98, ECHR 2000-VII). Фраза "встановленого законом" поширюється не лише на правову основу самого існування "суду", але й дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. У рішенні у справі "Занд проти Австрії", що згадувалось раніше, Комісія висловила думку, що термін "судом, встановленим законом" у пункті 1 статті передбачає "усю організаційну структуру судів, включно з (...) питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів (...)".( додатково див.п.23 -24 рішення ЄСПЛ у справі "Сокуренко і Стригун проти України" (Заяви N 29458/04 та N 29465/04) від 20.07.2006.

У відповідності до ст. 1 Першого протоколу до Конвенції , кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений свого майна інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом або загальними принципами міжнародного права. Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які, на її думку, є необхідними для здійснення контролю за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів.

Отже, вищевказана норма гарантує захист права на мирне володіння майном особи, яка законним шляхом, добросовісно набула майно у власність, і в оцінці дотримання "справедливого балансу" в питаннях позбавлення майна мають значення обставини, за яких майно було набуте у власність, поведінка особи, з власності якої майно витребовується.

Апеляційний суд доходить до висновку, що спірні правовідносини пов'язані з невиконанням умов цивільно-правової угоди, тому цей спір не є публічно-правовим, а випливає з договірних відносин і має вирішуватися судами за правилами Цивільного процесуального кодексу України.

Питання правомірності укладення цивільно-правових угод, на підставі яких відбулись реєстраційні дії, обов'язково стане перед судом, який буде вирішувати цей спір.

Скасування рішень державного реєстратора з проведення реєстраційних дій за договорами оренди землі, обов'язково будуть впливати на майнові права тієї юридичної особи, щодо якої ці реєстраційні дії буде скасовано.

Згідно з ч.1 ст.319 КАС України, судове рішення першої інстанції, яким закінчено розгляд справи, підлягає скасуванню повністю або частково в апеляційному порядку і позовна заява залишається без розгляду або провадження у справі закривається у відповідній частині з підстав, встановлених відповідно статтями 238, 240 цього Кодексу.

Порушення правил юрисдикції адміністративних судів, встановлених статтею 19, є обов'язковою підставою для скасування рішення із закриттям провадження незалежно від доводів апеляційної скарги.

Керуючись ст.ст. 308, 310, 315, 319, 321, 322, 325, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Промислова компанія "Скіф" задовольнити частково, рішення Житомирського окружного адміністративного суду від "01" березня 2018 р. скасувати, провадження у справі №806/1400/17 закрити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня її проголошення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя М.М. Капустинський

судді: Б.С. Моніч

І.Г. Охрімчук

Повне судове рішення складено "20" серпня 2018 р.

СудЖитомирський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.08.2018
Оприлюднено21.08.2018
Номер документу75975779
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/1400/17

Ухвала від 30.07.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Романченко Євген Юрійович

Постанова від 27.02.2019

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Саприкіна Ірина Валентинівна

Ухвала від 12.11.2018

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Саприкіна Ірина Валентинівна

Ухвала від 23.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 16.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 25.09.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Постанова від 14.08.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Постанова від 14.08.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 25.06.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 07.06.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні