Рішення
від 13.08.2018 по справі 922/1096/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-21-42, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"13" серпня 2018 р.м. ХарківСправа № 922/1096/18

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Добрелі Н.С.

при секретарі судового засідання Сланова М.Ю.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Харківської міської ради, м. Харків 3-тя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_1 у м. Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області 3-тя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_2 управління Держгеокадастру у Харківській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Вінгрупп Україна" м. Харків про внесення змін до договору за участю представників:

позивача - ОСОБА_3, за довіреністю № 08-11/3974/2-17 від 28.12.2017 року;

відповідача - ОСОБА_4, за довіреністю від 11.05.2018 року;

третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_1 у м. Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області - не з`явився;

третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_2 управління Держгеокадастру у Харківській області - ОСОБА_5, за довіреністю № 32-20-0.14, 1-77/.62-18 від 04.06.2018 року;

ВСТАНОВИВ:

Харківська міська рада звернулась до господарського суду Харківської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Вінгрупп Україна" про внесення змін до договору оренди від 11.05.2005 року № 6941/05 шляхом укладення додаткової угоди в редакції позивача.

В обґрунтування позову, позивач посилається на те, що Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року, на підставі чого змінюється розмір орендної плати. Зазначені зміни оформлюються шляхом укладення додаткової угоди до договору оренди землі, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду з позовом про внесення змін до договору оренди землі № 6941/05 від 11.04.2005 року шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі з 01.01.2014 у зазначеній позивачем редакції. Судові витрати позивач просить суд покласти на відповідача.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 19.07.2018 року було закрито підготовче провадження та справу призначено до розгляду по суті на 23.07.2018 року.

В судовому засіданні 07.08.2018 року було оголошено перерву до 13.08.2018 року.

Представник позивача в судовому засіданні 13.08.2018 року підтримав позовні вимоги, просив суд позов задовольнити, посилаючись на те, що Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року, на підставі чого змінюється розмір орендної плати. Зазначені зміни оформлюються шляхом укладення додаткової угоди до договору оренди землі, у зв`язку з чим позивач просить суд внести зміни до договору оренди землі № 6941/05 від 11.04.2005 року шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі з 01.01.2014 у зазначеній позивачем редакції.

Представник відповідача в судовому засіданні 13.08.2018 року проти позову заперечував, посилаючись на те, що зміна нормативної грошової оцінки землі не є безумовною підставою для зміни оренди, оскільки відсутні як законодавчі підстави для внесення змін до договору оренди землі, так і підстави внесення змін щодо розміру орендної плати, які передбачені самим договором. Крім того, відповідач вказує на те, що позивач просить суд внести зміни до договору оренди землі також пункти 14 та 21, які не стосуються орендної плати. Також відповідач посилається на те, що вимога позивача щодо внесення змін в договору оренди землі з 2014 року суперечить чинному законодавству та зміна розміру орендної плати після укладення договору не допускається.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_2 управління Держгеокадастру у Харківській області в судовому засіданні 13.08.2018 року проти позову не заперечував, з підстав, викладених у своїх поясненнях від 19.07.2018 року.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_1 у м. Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області в судове засідання 13.08.2018 року не з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, про що свідчить телефонограма, яка наявна в матеріалах справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 202 ГПК України, неявка в судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час та місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши вступне слово представника позивача, з'ясувавши обставини справи та дослідивши подані суду докази, перевіривши відповідність доводів позивача фактичним обставинам справи, судом встановлено наступне.

На підставі рішення ХХХІІІ сесії Харківської міської ради IV скликання від 22.02.2005 року № 21/05 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об`єктів" Харківською міською радою укладено договір оренди від 11.04.2005 року № 6941/05 з ЗАТ "Техноком" (правонаступником якого є ТОВ "Вінгрупп Україна" - відповідач).

Відповідно до умов вищезазначеного договору, позивач надає, а відповідач приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться за адресою: м. Харків, пров. Забайкальський, 15.

Відповідно до п. 2 договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,2291 га (інших угідь).

Відповідно до п. 5 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з довідкою № 661/05 від 25.03.2005 року становить 235859 гривень.

Відповідно до п. 8 договору, його укладено строком на період розширення до 01.12.2007 року (але не пізніше прийняття об`єкту до експлуатації), на період експлуатації до 01.12.2030 року.

Пунктом 11 договору сторонами визначено, що орендна плата за земельну ділянку сплачується орендарем (відповідачем) рівними частками щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця.

Згідно з пунктом 13 договору оренди землі розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках передбачених законом.

Як зазначає позивач, рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.

Згідно п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01 січня 2014 року.

Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007р. на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 р. №335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007р.", рішень Харківської міської ради від 27.02.2008р. №42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008р.

Крім того, як зазначає позивач, рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012р. №960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.

Як стверджує позивач у позовній заяві, Департаментом земельних відносин Харківської міської ради рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу відповідача лист-пропозицію разом із проектом додаткової угоди за вих. № 5703/0/225-13 від 18.12.2013 року та лист-пропозицію із банківськими реквізитами для справляння державного мита за проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень та за надання витягу з Державного реєстру прав за вих. № 5681/0/225-13 від 18.12.2013 року, але відповідач додаткову угоду не підписав.

Такі обставини, на думку позивача, свідчать про порушення його прав та охоронюваних законом інтересів і є підставою для їх захисту у судовому порядку.

Відповідач проти позову заперечує, посилаючись на те, що зміна нормативної грошової оцінки землі не є безумовною підставою для зміни оренди, оскільки відсутні як законодавчі підстави для внесення змін до договору оренди землі, так і підстави внесення змін щодо розміру орендної плати, які передбачені самим договором. Крім того, відповідач вказує на те, що позивач просить суд внести зміни до договору оренди землі також пункти 14 та 21, які не стосуються орендної плати. Також відповідач посилається на те, що вимога позивача щодо внесення змін в договору оренди землі з 2014 року суперечить чинному законодавству та зміна розміру орендної плати після укладення договору не допускається.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, суд виходить із наступного.

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно зі ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, троків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з п.п.288.1, 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки; розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Відповідно до п.п.288.5. ст.288 Податкового кодексу України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою для інших категорій земель крім сільськогосподарських - трикратного розміру земельного податку; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Пунктом 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України встановлено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до статті 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Відповідно до ст.20 Закону України "Про оцінку земель", зокрема, за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Частиною 1 ст.73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Згідно з ч. 1 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель", зокрема, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Відповідно до ч.ч. 1, 3 ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.

Виходячи з аналізу зазначених законодавчих приписів, орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка розраховується від нормативної грошової оцінки земель, а її розмір встановлюється в договорі.

Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін; у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Згідно зі ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Таким чином, нормами законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. При цьому, оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати, зокрема внаслідок зміни у встановленому порядку нормативної грошової оцінки землі, є підставою для внесення відповідних змін до договору оренди землі.

Отже посилання відповідача на те, що діючим законодавством не передбачено перегляду розміру орендної плати за землю є безпідставними.

В пункті 36 договору оренди землі від 11.04.2005 року за № 6941/05 сторони передбачили можливість внесення змін за взаємною згодою сторін та вирішення спору в судовому порядку у разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі.

Крім того, як вже було зазначено вище, пунктом 13 договору оренди землі передбачено перегляд розміру орендної плати в інших випадках передбачених законом.

Враховуючи викладене та приймаючи до уваги, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є обов'язковою підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої сторонами в договорі оренди землі від 11.04.2005 року за № 6941/05.

Щодо заперечень відповідача стосовно того, що у ОСОБА_5 з нормативної грошової оцінки землі функціональне призначення земельної ділянки зазначено як "землі промисловості", в той час як відповідно до умов договору спірна земельна ділянка відноситься до земель житлової та громадської забудови, суд зазначає наступне.

Пунктом 6.1 Положення про порядок визначення розміру орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові, затвердженим рішенням 19 сесії Харківської міської 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 (із наступними змінами) визначено, що розмір орендної плати, встановлений договорами, укладеними до набрання чинності цього Положення, підлягає перерахунку.

Відповідно до пункту 2.4 вказаного Положення, річна орендна плата (О) за земельну ділянку розраховується за формулою: О = Ц* Б * К1 * К2, де: Ц - нормативна грошова оцінка земельної ділянки; Б - єдина для м. Харкова базова ставка орендної плати (частка одиниці); К1 - коефіцієнт, який враховує наявність складних інженерно-геологічних умов земельної ділянки, визначається згідно з додатком до цього Положення та К2 - коефіцієнт, який враховує розмір земельної ділянки, визначається згідно з додатком до цього Положення.

Згідно зі ст.ст. 20, 23 Закону України "Про оцінку земель", дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до п. 1 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 № 445/2-11, Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності.

Згідно ч. 6 п. 4 зазначеного Положення, Держземагентство відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, видає витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.

Механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів, передбачений Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженим наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 № 18/15/21/11.

Пунктом 3 даного Порядку визначено формулу, за якою встановлюється нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів.

За результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з додатком 2 (п. 4 Порядку).

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є офіційним документом, що виданий компетентним органом державної влади (Управлінням Держземагенства), на підставі якого Харківська міська рада в межах своїх повноважень розраховує розмір орендної плати.

Відповідно до пункту 2.2 рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року» , Управління Держземагентства у місті Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.

Згідно п. 2.3 рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13, Комунальне підприємство Міський інформаційний центр є користувачем програмного комплексу Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 за договором з Департаментом земельних відносин, надає доступ до зазначеного програмного комплексу Управлінню Держземагентства у м. Харкові Харківської області для надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, Департаменту земельних відносин для перевірки даних, що містяться у витягах, та виконання інших функцій у межах повноважень та Департаменту самоврядного контролю за використанням та охороною земель для здійснення відповідних контрольних повноважень.

Таким чином, ОСОБА_5 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 419 від 21.09.2013 року було сформовано в автоматичному режимі за допомогою програмного комплексу Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 і Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області не мало можливості впливати на розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки та коефіцієнтів, необхідних для її визначення, зокрема, коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки (Кф) та коефіцієнту, який характеризує місце розташування земельної ділянки (Економіко-планувальна зона).

Крім того, як вбачається з розрахунку орендної плати № 767/14, його було здійснено на підставі ОСОБА_5 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, та при розрахунку зазначено категорію земельної ділянки: землі житлової та громадської забудови (а.с. 37, том 1).

Отже визначення у ОСОБА_5 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, як "землі промисловості" є саме функціональне використання земельної ділянки, в той час, як "землі житлової та громадської забудови" є категорією земель.

У зв`язку з чим посилання відповідача щодо того, що Управлінням Держземагентства у м. Харкові не було враховано категорію земель при розрахунку орендної плати є безпідставними.

Крім того в матеріалах справи відсутні докази скасування відповідного ОСОБА_5 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 419 від 21.09.2013 на момент розгляду справи.

Крім того, Рішення Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та від 25.09.2013р. №1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р." також є чинними на момент розгляду справи. Доказів їх скасування матеріали справи не містять.

Отже, з аналізу вищенаведених норм вбачається, що нормативно грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею.

При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, в зв'язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

В свою чергу, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Такий висновок узгоджується з правовою позицією, викладеною в постанові Вищого господарського суду України від 03.07.2014 року №922/533/14 та постановах Верховного суду України від 20.08.2013 року у справі №5017/781/2012 та від 03.12.2013 року у справі №5009/3430/12.

Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що вимоги позивача про внесення змін до договору оренди шляхом укладення додаткової угоди в частині зазначення в п. 5 нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 419 від 21.09.2013 року становить 1425791 гривень та п. 9, яким встановлено розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 767/14 від 20.11.2013 на рік становить 3 % від її нормативної грошової оцінки і складає 42773,43 грн., або в місяць - 3564,45 грн. є правомірними.

Щодо п. 2 у додатковій угоді договору шляхом зазначення кадастрового номеру земельної ділянки 631013136900:08:005:0005, суд зазначає наступне.

Суд дійшов висновку про задоволення вимог позивача про доповнення п. 2 договору оренди землі від 11.04.2005 року № 6941/05 відомостями щодо кадастрового номеру земельної ділянки, оскільки відповідно до ст. 15 Закону України «Про оренду землі» така істотна умова договору оренди землі як об'єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру, місця розташування та розміру земельної ділянки.

Вирішуючи спір в частині позовних вимог позивача про внесення змін до договору оренди шляхом укладення додаткової угоди та доповнення його пунктами 14 та 21 розділу І проекту додаткової угоди до договору оренди землі від 11.05.2005 року №6741/05, суд виходить з наступного.

Ці пункти безпосередньо не стосуються зміни розміру орендної плати за договором у зв`язку зі зміною розміру нормативної оцінки землі, що відбулася.

Конституція України (ст.19) встановлює, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Позивачем не надано доказів того, що необхідність внесення запропонованих змін в ці пункти визначена законодавством.

До загальних принципів господарювання відноситься заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини (ст.6 ГК України).

Згідно п.3 ч.1 ст. 3 ЦК України однією із загальних засад цивільного законодавства є свобода договору. Статтею 627 ЦК України (свобода договору) встановлено наступне. Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Свобода договору означає право громадян або юридичних осіб вступати чи утримуватися від вступу у будь-які договірні відносини. Свобода договору проявляється також у можливості наданій сторонам за взаємною згодою визначати умови такого договору, змінювати ці умови також за взаємною згодою або утримуватись від пропозицій про їх зміну.

На цій підставі суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги в цій частині (в частині внесення змін до пунктів 14, 21 розділу І договору не обґрунтовані, не відповідають чинному законодавству і тому не підлягають задоволенню.

Крім того, суд не погоджується з визначенням позивачем дати укладання додаткової угоди - з 01.01.2014р., виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 653 Цивільного кодексу України, якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Статтею 187 Господарського кодексу України передбачено право укладання господарських договорів за рішенням суду.

Частиною 5 статті 188 Господарського кодексу України передбачено, якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням.

На підставі вищевказаних приписів законодавства, суд не вбачає підстав для встановлення дати внесення змін до Договору з 01.01.2014р. та вважає за необхідне встановити інший строк набрання чинності змін до Договору - день набрання законної сили рішенням господарського суду Харківської області, прийнятим у даній справі 13.08.2018 року.

За таких обставин, суд вважає за необхідне в частині визначення дати укладання Додаткової угоди до Договору оренди землі від 11.04.2005 року №6941/05 з "01.01.2014р." - у задоволенні позову відмовити.

Крім того суд вважає за необхідне зазначити, що після ратифікації Верховною радою України Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, остання, відповідно до статті 9 Конституції України набула статусу частини національного законодавства.

З прийняттям у 2006 році Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини , Конвенція та практика Суду застосовується судами України як джерело права.

Як зазначено у рішенні по справі "Серявін та інші проти України" від 10.02.2010 року, заява № 4909/04, що суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент.

Відповідачем у справі заявлено про застосування строків позовної давності до позовних вимог.

З цього приводу суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до ст. 256 Цивільного кодексу України, позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.

Згідно ст. 257 Цивільного кодексу України, загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.

Відповідно до ч. 1 ст. 258 Цивільного кодексу України, для окремих видів вимог законом може встановлюватися спеціальна позовна давність: скорочена або більш тривала порівняно із загальною позовною давністю.

Водночас законодавець не допускає зміни порядку обчислення позовної давності, встановленого імперативними нормами статей 253-255 ЦК України. Вимогами ст. 268 ЦК України наведено перелік вимог, на які позовна давність не поширюється, який (перелік) не є вичерпним та Законом можуть бути встановлені інші вимоги, на які не поширюється позовна давність.

Так, зокрема, позовна давність не може поширюватися на вимоги про усунення перешкод у здійсненні власником права користування та розпорядження своїм майном (ст. 391 ЦК України), оскільки в такому разі йдеться про так зване триваюче правопорушення. Отже, власник може пред'являти такий позов у будь-який час незалежно від того, коли почалося порушення його прав. Обов'язковою умовою негаторного позову є існування прав власника на час пред'явлення такого позову.

Отже, власник може пред'явити такий позов у будь-який час незалежно від того, коли почалося порушення його прав.

Припинення дій, що порушують право, як спосіб захисту полягає у припиненні триваючого цивільного правопорушення, яке впливає на суб'єктивні права, свободи та законні інтереси особи та характеризуються безперервністю його учинення протягом невизначеного тривалого часу з початку його вчинення.

Дана правова позиція суду знаходить своє підтвердження у Постановах Верховного Суду України та Вищого господарського суду України, зокрема, у справах №6-325ц16, 922/538/14, 922/3871/14.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні заяви про застосування строку позовної давності, оскільки позовна давність на спірні правовідносини не поширюється.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Таким чином, судовий збір у даній справі покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, у зв`язку з чим з відповідача підлягає до стягнення 881,00 грн. судового збору.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 13, 144 Конституції України, ст.ст. 12, 93, 125, 126, 189 Земельного кодексу України, п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст.ст. 179, 187, 284 Господарського кодексу України, ст.ст. 649, 651, 653, 654, 792 Цивільного кодексу України, ст.ст. 15, 30 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 13, 15, 18 Закону України "Про оцінку землі", ст. 2 Закону України "Про плату за землю", ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", керуючись ст.ст. 73, 74, 86, 129, 183, 236-238, 240-241 ГПК України, суд -

ВИРІШИВ:

В задоволені позову Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 04059243) до Товариства з обмеженою відповідальністю Вінгрупп Україна (код ЄДРПОУ 22686908) про внесення змін до договору шляхом визнання укладеною додаткової угоди відмовити частково.

Внести зміни до договору оренди землі № 6941/05 від 11.04.2005 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у такій редакції:

Додаткова угода

до договору оренди землі,

зареєстрованого 11 квітня 2005 року за № 6941/05 у Харківській регіональній

філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру

при Державному комітеті України по земельних ресурсах

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_6 з одного боку та ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ ВІНГРУПП УКРАЇНА , найменування якого було змінено з ЗАКРИТОГО АКЦЮНГЕРНОГО ТОВАРИСТВА ТЕХНОКОМ (Орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України Про оренду землі , рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 , рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 , рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові пункти 5., 9 договору оренди землі, зареєстрованого 11 квітня 2005 року за № 6941/05 змінити, доповнити п. 2 словами і викласти у такій редакції:

2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310136900:08:005:0005.

5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 419 від 21.09.2013 становить 1425781 грн. (один мільйон чотириста двадцять п'ять тисяч сімсот вісімдесят одна гривня).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформації! щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 767/14 від 20.11.2013 на рік становить 3 % від її нормативної грошової оцінки і складає 42773,43 грн. (сорок дві тисячі сімсот сімдесят три гривні сорок три копійки), або в місяць - 3564,45 грн. (три тисячі п'ятсот шістдесят чотири гривні сорок п'ять копійок).

II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого 11 квітня 2005 року за №6941/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

Орендодавець Орендар

Харківська міська рада Товариство з обмеженою

Харківської області відповідальністю Вінгрупп Україна

ОСОБА_7, м-н Конституції, 7 найменування якого було змінено

Код 04059243 з Закритого Акціонерного товариства

Техноком

610105, м. Харків,

пров. Забайкальський, буд. 15

В особі міського голови в особі керівника


Г.А. ОСОБА_6

/підпис/ /підпис/ /ПІБ/

В іншій частині позову відмовити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Вінгрупп Україна (61105, м. Харків, пров. Забайкальський, б.15 код ЄДРПОУ 22686908) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н Конституції,7 код ЄДРПОУ 04059243, р/р 35413087032986, ГУ ДКСУ у Харківській області МФО 851011) 881,00 грн. витрат зі сплати судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1,2 ст.241 ГПК України). Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Згідно ст.257 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до п.17.5 Перехідних положень ГПК України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Інформація по справі може бути одержана зі сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою http://court.gov.ua/.

Повне рішення складено 22.08.2018 р.

Суддя ОСОБА_8

922/1096/18

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення13.08.2018
Оприлюднено22.08.2018
Номер документу75999950
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/1096/18

Рішення від 13.08.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

Ухвала від 07.08.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

Ухвала від 23.07.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

Ухвала від 19.07.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

Ухвала від 17.07.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

Ухвала від 11.07.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

Ухвала від 10.07.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

Ухвала від 13.06.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

Ухвала від 04.06.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

Ухвала від 21.05.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні