Постанова
від 21.08.2018 по справі 922/4683/14
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"21" серпня 2018 р. Справа № 922/4683/14

Колегія суддів у складі:

головуючий суддя Барбашова С.В. , суддя Істоміна О.А. , суддя Шевель О. В.

за участю секретаря судового засідання Кохан Ю.В.

за участю представників:

позивача - ОСОБА_1 (довіреність № 08-11/3963/2-17 від 28.12.2017)

відповідача - не з'явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю ФТД , м. Харків (вх. № 1444 Х/3) на рішення Господарського суду Харківської області від 20.06.2018 по справі № 922/4683/14 (суддя Присяжнюк О.О.; повне рішення складено 22.06.2018 )

за позовом Харківської міської ради, м. Харків

до Товариства з обмеженою відповідальністю ФТД , м. Харків

про внесення змін до договору оренди землі, -

ВСТАНОВИЛА:

Харківська міська рада звернулася до Господарського суду Харківської області із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю ФТД , в якій просила внести зміни до договору оренди землі від 03.04.2006 №840667100035 шляхом визнання додаткової угоди від 26.03.2014 укладеною у редакції, яка запропонована позивачем і надана до позовної заяви в якості додатку.

Рішенням Господарського суду Харківської області від 25.12.2014 у даній справі, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 24.09.2015, в задоволенні позову відмовлено.

Постановою Вищого господарського суду України від 16.12.2015 касаційну скаргу Харківської міської ради задоволено частково. Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 24.09.2015 у справі № 922/4683/14 та рішення Господарського суду Харківської області від 25.12.2014 скасовано, справу направлено на новий розгляд до Господарського суду Харківської області.

Ухвалою суду від 24.06.2016, залишеною без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 20.07.2016 та постановою Вищого господарського суду України від 26.10.2016, за клопотанням відповідача призначено судову земельно-технічну експертизу, проведення якої було доручено Київському науково-дослідному інституту судових експертиз та провадження у справі зупинено.

Ухвалою суду від 24.06.2016, залишеною без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 20.07.2016 та постановою Вищого господарського суду України від 26.10.2016, за клопотанням відповідача призначено судову земельно-технічну експертизу, проведення якої доручено Київському науково-дослідному інституту судових експертиз та провадження у справі зупинено.

04.09.2017 Київським науково-дослідним інститутом експертиз повернуто матеріали судової справи № 922/4683/14 разом з повідомленням про неможливість надання висновку експерта у зв'язку із незадоволенням клопотання експерта на протязі 45 днів.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 11.10.2017 повторно призначено у справі № 922/4683/14 судову земельно-технічну експертизу, проведення якої доручено Київському науково-дослідному інституту судових експертиз (03680, м. Київ, вул. Смоленська, буд. 6).

19.03.2018 супровідним листом (вихідний №21223/17-41 від 27.02.2018) Київський науково-дослідний інститут судових експертиз повернув справу №922/4683/14 та надав висновок за результатами проведення експертизи з питань землеустрою №21223/17-41 від 27.02.2018 і акт здачі-приймання даного висновку.

Рішенням Господарського суду Харківської області від 20.06.2018 у справі № 922/4683/14 позовні вимоги задоволено частково. Судом вирішено внести зміни до договору оренди землі від 03 квітня 2006 року за № 840667100035 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у такій редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі,

зареєстрованого 03 квітня 2006 року за № 840667100035

у Харківській регіональній філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах

_____


20

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_2 з одного боку та ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ ФТД (Орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України Про оренду землі , рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 , рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 , рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові пункти 5., 9., 13., 14. договору оренди землі, зареєстрованого 03 квітня 2006 року за № 840667100035 змінити, доповнити пункт 2. словами ) і викласти у такій редакції:

2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки площею 0,6375 га - 6310138500:01:001:0019, земельної ділянки площею 0,1316 га - 6310138500:01:001:0020.

5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,6375 га відповідно до витягу з технічної документації № 706/1 від 30.10.2013 становить 16169550 грн. (шістнадцять мільйонів сто шістдесят дев'ять тисяч п'ятсот п'ятдесят гривень), земельної ділянки площею 0,1316 га відповідно до витягу з технічної документації № 706 від 30.10.2013 становить 3055818 грн. (три мільйони п'ятдесят п'ять тисяч вісімсот вісімнадцять гривень).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку площею 0,6375 га згідно з розрахунком № 596/14 від 14.11.2013 на рік становить 4,8 % від її нормативної грошової оцінки і складає 776138,40 грн. (сімсот сімдесят шість тисяч сто тридцять вісім гривень 40 копійок), або в місяць - 64678,20 грн. (шістдесят чотири тисячі шістсот сімдесят вісім гривень 20 копійок); за земельну ділянку площею 0,1316 га згідно з розрахунком № 595/14 від 14.11.2013 на рік становить 4,8 % від її нормативної грошової оцінки і складає 146679,26 грн. (сто сорок шість тисяч шістсот сімдесят дев'ять гривень 26 копійок), або в місяць - 12223,27 грн. (дванадцять тисяч двісті двадцять три гривні 27 копійок).

ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого 03 квітня 2006 року за № 840667100035 у Харківській регіональній філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР

Харківська міська рада ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ

Харківської області ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ ФТД

м. Харків, м-н Конституції, 7 61105, м. Харків, вул. Киргизька, буд. 15

код 04059243 код 33410840

В особі міського голови В особі керівника


ОСОБА_2

/ підпис/ /ПІБ/ / підпис/

Стягнуто з відповідача на користь позивача витрати по сплаті судового збору в сумі 600,00 грн.

Відповідач із даним рішення суду першої інстанції не погодився, подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального права, просить рішення Господарського суду Харківської області від 20.06.2018 по справі № 922/4683/14 скасувати та прийняти нове рішення, яким у позові відмовити у повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на те, що чинним законодавством не передбачено такої підстави для внесення змін до договору оренди землі, як зміна нормативної грошової оцінки.

Згідно Протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17.07.2018 для апеляційного розгляду даної справи сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя (суддя-доповідач) Барбашова С.В., суддя Гребенюк Н.В., Істоміна О.А.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю ФТД , м. Харків на рішення Господарського суду Харківської області від 20.06.2018 по справі № 922/4683/14. Позивачу надано строк до 30.07.2018 для надання відзиву на апеляційну скаргу.

30.07.2018 Харківська міська рада надала відзив на апеляційну скаргу (вх. № 5950), в якому заперечує проти задоволення апеляційної скарги, вважає доводи відповідача необґрунтованими, а рішення господарського суду вважає законним та таким, що скасуванню не підлягає. Харківська міська рада наголошує, що при зміні нормативної грошової оцінки змінюється розмір земельного податку, а це в свою чергу, як визначено сторонами у підпункту б пункту 13 договору оренди землі, є підставою для збільшення розміру орендної плати шляхом укладання додаткової угоди до договору. Враховуючи те, що відповідач безпідставно ухиляється від укладання додаткової угоди до договору оренди землі стосовно зміни розміру орендної плати, Харківська міська рада згідно зі ст. 653 Цивільного кодексу України та ст. 188 Господарського кодексу України була змушена звернутись до суду для внесення змін до договору оренди землі у судовому порядку. Нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, і оскільки укладений між сторонами договір передбачає можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 30.07.2018 справу № 922/4683/14 за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю ФТД , м. Харків на рішення Господарського суду Харківської області від 20.06.2018 по справі № 922/4683/14 призначено до апеляційного розгляду.

Учасників справи належним чином повідомлено про те, що розгляд справи № 922/4683/14 відбудеться 21.08.2018 о 10:30 год. (відповідні докази містяться у справі).

Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20.08.2018, у зв'язку з відпусткою судді Гребенюк Н.В. для апеляційного розгляду даної справи сформовано колегію суддів у складі головуючий суддя (суддя-доповідач) Барбашова С.В., суддя Істоміна О.А., суддя Шевель О.В.

Представник відповідача в судове засідання 21.08.2018 не з'явився. Причини його неявки суду апеляційної інстанції невідомі.

Неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи (частина 12 статті 270 ГПК України).

Відтак, виходячи з приписів частини 12 статті 270 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів дійшла висновку, що неявка представника відповідача, належним чином повідомленого про день, час та місце апеляційного розгляду справи, не перешкоджає всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженню наявних у справі доказів, а тому вважає можливим розглянути справу в апеляційному порядку за відсутності представника ТОВ "ФТД" згідно наявних у справі матеріалів.

Згідно з частиною першою статті 270 Господарського процесуального кодексу України у суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій Главі.

У відповідності до вимог частин першої, другої та п'ятої статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. В суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Дослідивши матеріали справи, а також доводи, викладені в апеляційній скарзі, відзиві на неї, перевіривши та проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлення обставин справи, переглянувши в апеляційному порядку на підставі встановлених фактичних обставин справи прийняте судом першої інстанції судове рішення, враховуючи встановлені Господарським процесуальним кодексом України межі такого перегляду, колегія суддів апеляційної інстанції виходить із наступного.

За наслідками розгляду даного спору судом першої інстанції встановлено, що на підставі рішення Харківської міської ради від 23.12.2005 № 257/05 Про припинення та надання у користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам для експлуатації та обслуговування будівель і споруд між Харківською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю ФТД укладено договір оренди землі від 03.04.2006, який зареєстрований у Харківській регіональній філії державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельним ресурсах в Державному реєстрі земель за № 840667100035.

Згідно умов даного Договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі промисловості загальною площею 0,7691 га, розташовану за адресою: м .Харків, пр. Московський, 199-А, в тому числі ділянка Б площею 0,1316 га (не пізніше початку реконструкції вулиці), строком до 01.12.2055.

У пункті 3 Договору зазначено, що на земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна - нежиле приміщення 1-го пов. №1, 1а, 2-50, 2-го пов. № 1-31, 3-го пов. № 1-24, 4-го пов. № 1-33, 5 пов. № 1-19, 6-го пов. № 1-33, 7-го пов. № 1-19, 8-го пов. № 1-34, 9-го пов. № 1-19, маш.від. № 1-4 в літ. О-9 , неж.прим. № 1, 1а, 2-21 в літ. П-1 , які належать орендареві на праві приватної власності, а також вказано про відсутність інших об'єктів інфраструктури.

Відповідно до пункту 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,6375 га згідно з довідкою № 1601/06 від 17.03.2006 становить 8221000 грн., земельної ділянки площею 0,1316 га - 1727896 грн.

Пунктом 9 Договору сторони узгодили, що з 2007 року розмір орендної плати за земельну ділянку площею 0,6375 га становить 13193,06 грн. в місяць, за земельну ділянку площею 0,1316 га - 3599,78 грн. в місяць.

У пункті 15 Договору передбачено, що земельна ділянка передається в оренду для експлуатації та обслуговування супермаркету та складу.

Земельні ділянки передані позивачем відповідачу за актом приймання-передачі від 03.04.2006.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (пункт 10 Договору).

Пунктом 13 договору сторони передбачили, що розмір орендної плати переглядається, зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів.

Поряд із цим, рішенням № 41/08 від 27.02.2008 Харківською міською радою затверджено Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові, а рішенням від 03.07.2013 № 1209/13 Харківською міською радою затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 та збільшено базову вартість 1 кв. м землі у м. Харкові до 291,18 грн. (п. 1.1 цього рішення).

У відповідності до пункту 2 рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13, це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 01 січня 2014 року.

Рішенням 26-ої сесії Харківської міської ради 6-го скликання від 25.09.2013 за № 1269/13 Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 встановлено, що плата за землю на підставі даних Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затвердженим рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 за № 960/12.

Пунктом 5 рішення № 1269/13 зобов'язано Департамент земельних відносин Харківської міської ради попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Згідно з пунктом 16.4. Порядку оформлення договорів оренди землі у місті від 19.12.2012 № 960/12, зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, зокрема зміни нормативної грошової оцінки землі. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.

Судом першої інстанції встановлено і це не оспорюється відповідачем, що з метою приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства щодо нормативно-грошової оцінки земель Департамент земельних відносин Харківської міської ради відповідно до Податкового кодексу України, Закону України Про оренду землі та на виконання рішень 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 , 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 Про затвердження Порядку провадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 , 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові (з відповідними змінами та доповненнями), а також на виконання ст.ст. 181, 188 Господарського кодексу України направив на адресу орендаря - ТОВ ФТД лист-пропозицію від 16.12.2013 за № 5280/0/225-13, в якій запропонував внести зміни до договору оренди землі від 03.04.2006 № 840667100035 та додав до нього проект додаткової угоди до договору оренди землі від 23.09.2005 № 040567100053 у трьох примірниках та шість примірників розрахунку орендної плати.

Згідно з розрахунками № 596/14 від 14.11.2013 та № 595/14 від 14.11.2013, розмір орендної плати за земельну ділянку площею 0,6375 га із кадастровим номером 6310138500:01:001:0019 за 1 місяць складає 64678,2 грн. (в рік - 776138,4 грн.), а за земельну ділянку площею 0,1316 га із кадастровим номером 6310138500:01:001:0020 - 12223,27 грн. за 1 місяць (в рік 146679,26 грн.)

Відповідно до Витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок № 706/1 від 30.10.2013 та № 706 від 30.10.2013, нормативна грошова оцінка земельних ділянок площею 0,6375 га (кадастровий номер 6310138500:01:001:0019) та площею 0,1316 га (кадастровий номер 6310138500:01:001:0020) складає 16169550,00 грн. та 3055818,00 грн.

Проте орендар додаткову угоду не підписав, що і стало підставою для заявлення даного позову.

Приймаючи рішення по суті спору суд першої інстанції правомірно виходив з того, що за приписами статті 13 Закону України Про оренду землі та статті 288 Податкового кодексу України основною метою укладання договору оренди земельної ділянки є отримання орендодавцем орендної плати у розмірі, не меншому, ніж встановлено законодавством.

Згідно зі статтею 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За змістом статті 1 Закону України Про оцінку земель , нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

У зв'язку з введенням в дію Податкового кодексу України з 01.01.11 Закон України Про плату за землю втратив чинність, а питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою регулюється виключно цим Кодексом.

Підпунктом 14.1.136 пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до статті 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Статтею 15 Закону України Про оцінку земель встановлено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Отже, у разі зміни нормативної грошової оцінки землі, яка є базою оподаткування для плати за землю, змінюється й річна сума податкового зобов'язання по земельному податку та орендній платі за земельні ділянки державної та комунальної власності.

За приписами статті 13, частини 1 статті 15 та статті 18 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Підставами проведення оцінки земель, виходячи з положень статті 15 Закону України Про оцінку земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно з частиною 1 статті 23 цього ж Закону технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Як передбачено статтею 20 Закону України Про оцінку земель дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з статтею 26 Закону України Про місцеве самоврядування до виключної компетенції Харківської міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

Відповідно до пункту 1 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

За змістом статті 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Зважаючи на те, що рішення Харківської міської ради № 1209/13 від 03.07.2013 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 та № 1269/13 від 25.09.2013 Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 є чинними та у встановленому законом порядку незаконними не визнавалося, тому вони є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до пунктів 2.1, 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 за № 1269/13, Департамент земельних відносин на підставі пункту 4 статті 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні є власником програмного комплексу Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 , здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 за № 1209/13, здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.

Відповідно до пунктів 3.1, 3.2 зазначеного Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою.

Таким чином, впровадження нового розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки з 01.01.2014 є підставою для зміни розміру орендної плати за договором оренди землі від 03.04.2006 № 840667100035.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 16.04.2018 у справі 910/7905/17 і Верховного Суду України у постановах №3-34гс13 від 03.12.2013, №3-481гс15 від 07.10.2015 і колегія суддів апеляційної інстанції не вбачає підстав відступати від цієї правової позиції.

З вищенаведеного вбачається, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею. При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Згідно частини першої статті 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.

Відповідно до статей 651, 652 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.

Відповідно до частини 2 статті 632 Цивільного кодексу України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Отже, підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін.

В пункті 36 Договору оренди землі від 03.04.2006 №840667100035 сторони передбачили можливість внесення змін за взаємною згодою сторін та вирішення спору в судовому порядку у разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі.

Зважаючи на викладене, є вірним висновок суду першої інстанції про задоволення позовних вимог щодо внесення змін до договору оренди в частині збільшення розміру орендної плати на підставі рішення органу місцевого самоврядування, адже орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, тому зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є обов'язковою підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої сторонами в Договорі оренди землі від 03.04.2006 № 840667100035.

Вказаним повністю спростовуються доводи відповідача в апеляційній скарзі про те, що законодавством не передбачено такої підстави для внесення змін до договору оренди землі як зміна нормативної грошової оцінки.

Разом із тим, відповідно до пункту 274.1. Податкового кодексу України (в редакції чинній на час звернення з позовом до суду) ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Таким чином, збільшення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка перебуває у користуванні відповідача, призводить до збільшення розміру земельного податку який складає 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Так, розмір земельного податку на момент укладення цього договору складав 1% від нормативної грошової оцінки землі вказаної у пункті 5 спірного договору та дорівнював: за земельну ділянку площею 0,6375 га - 8221000,00 грн., за земельну ділянку площею 0,1316 га - 1727896,00 грн., на момент подання позову нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 706/1 від 30.10.2013 та № 706 від 30.10.2013 становить: земельна ділянка площею 0,6375 га - 16169550 грн., земельна ділянка площею 0,1316 га - 3055818 грн., а тому земельний податок на складає відповідно: за земельну ділянку площею 0,6375 га - 16169550,00 грн., за земельну ділянку площею 0,1316 га - 3055818,00 грн.

За таких обставин, розмір земельного податку збільшився у зв'язку з збільшенням розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Відповідно до підпункту б пункту 13 договору оренди землі зареєстрованого 03.04.2006 за № 840667100035, та підписаного обома сторонами, розмір орендної плати переглядається при зміні розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів.

Виходячи із положень статей 288, 289 Податкового кодексу розмір орендної плати залежить від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а тому, при її зміні, повинно бути змінено і плату за землю у вигляді орендної плати.

В зв'язку з вищенаведеним, при зміні нормативної грошової оцінки змінюється розмір земельного податку, а це в свою чергу, як визначено сторонами у підпункті б пункту 13 договору оренди землі, є підставою для збільшення розміру орендної плати шляхом укладання додаткової угоди до договору.

Статтею 30 Закону України Про оренду землі , а також пунктом 36 спірного договору, встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Отже, чинним законодавством України передбачено, що сторона за договором може звернутися до іншої сторони або до суду, з вимогою щодо внесення змін до діючого договору, за умови, якщо сторони не дійшли згоди про внесення відповідних змін у договірному порядку.

Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Згідно частини третьої статті 6 Цивільного кодексу України сторони в договорі можуть відступити від положень актів цивільного законодавства і врегулювати свої відносини на власний розсуд. Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

Враховуючи те, що відповідач ухилився від укладання додаткової угоди до договору оренди землі стосовно зміни розміру орендної плати, Харківська міська рада у відповідності до положень статті 653 Цивільного кодексу України та статті 188 Господарського кодексу України була змушена звернутись до господарського суду для внесення змін до договору оренди землі у судовому порядку.

Разом із цим, із матеріалів справи вбачається, що в процесі розгляду даної справи відповідач заперечував проти заявлених позовних вимог та наполягав на тому, що витяги з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної від 30.10.2013 № 706 та № 706/1 Управління Держземагентства у м. Харкові складено з порушенням вимог чинного законодавства України, в зв'язку з чим ним було заявлено клопотання про призначення у справі судової технічної експертизи.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 11.10.2017 повторно задоволено клопотання відповідача призначено у справі № 922/4683/14 судову земельно-технічну експертизу, проведення якої доручено Київському науково-дослідному інституту судових експертиз.

19.03.2018 супровідним листом (вихідний №21223/17-41 від 27.02.2018) Київський науково-дослідний інститут судових експертиз повернув справу №922/4683/14 та надав висновок за результатами проведення експертизи з питань землеустрою №21223/17-41 від 27.02.2018 року і акт здачі-приймання даного висновку.

Відповідно до частини першої статті 104 Господарського процесуального кодексу України висновок експерта для суду не має заздалегідь встановленої сили і оцінюється судом разом із іншими доказами за правилами, встановленими статтею 86 цього Кодексу. Відхилення судом висновку експерта повинно бути мотивоване в судовому рішенні.

Дослідивши наявний у матеріалах справи висновок судової експертизи, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про його відхилення, вмотивовано посилаючись на те, що фактично експерт надав оцінку законності проведення процедури формування витягу регламентованою нормативно-правовими актами, що суперечить завданням та питанням що ставляться перед земельно-технічною експертизою. Так, суд першої інстанції зазначив, що висновок експертів від № 21223/17-41 від 27.02.2018 з формування витягів не раніше січня 2014 року не відповідає дійсності, оскільки станом на 24.09.2013 рішення Харківської міської ради № 1209/13 було чинним і слугувало правовою підставою для видачі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки за допомогою програмного комплексу, використовуючи ПС - технології, з урахуванням коефіцієнтів та факторів, затверджених новою технічною документацією з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013.

Поряд з цим, відповідач жодним чином не спростував інформацію щодо даних та коефіцієнтів, відображених у вказаних витягах, не довів суду першої та апеляційної інстанції її недостовірність та невідповідність обставинам справи.

Водночас колегія суддів апеляційної інстанції вважає необхідним зазначити, що зазначені у витягах з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної від 30.10.2013 № 706 та № 706/1 розрахунки вказаних у них значень коефіцієнтів, здійснювались із застосуванням програмного комплексу Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 , а тому у суду апеляційної інстанції відсутні підстави вважати, що вказана в них інформація була визначена некоректно.

Також суд першої інстанції зазначив, що постановою Харківського окружного адміністративного суду від 27.05.2015 у справі №820/1833/15, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 15.07.2015 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ФТД до Управління державного земельного агентства у м. Харкові, третя особа: Харківська міська рада про визнання дій протиправними, позовну заяву залишено без задоволення.

Вказаною постановою суд адміністративної юрисдикції підтвердив те, що витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 30.10.2013 року № 706 та № 706/1 повністю відповідають вимогам чинного законодавства.

За таких обставин та враховуючи законодавчу зміну розміру орендної плати за землю, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вмотивованого висновку про задоволення вимог позивача щодо внесення змін до договору в частині розміру нормативної грошової оцінки землі та розміру орендної плати за користування земельною ділянкою, за виключенням абзацу другого пункту п'ятого додаткової угоди, у зв'язку із необґрунтованістю позовних вимог в цій частині, оскільки у наданій редакції додаткової угоди до договору оренди землі позивач просить суд викласти умови додаткової угоди в редакції, яка відрізняється від умов договору оренди, який укладено між сторонами, та є предметом даного судового провадження.

Наведеним повністю спростовуються доводи, викладені відповідачем в апеляційній скарзі щодо незаконності оскаржуваного ним рішення суду першої інстанції.

Водночас, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновками місцевого господарського суду про задоволення вимог позивача про доповнення пункту 2 договору оренди землі від 03.04.2006 № 840667100035 відомостями щодо кадастрових номерів земельних ділянок, оскільки відповідно до приписів статті 15 Закону України Про оренду землі така істотна умова договору оренди землі як об'єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру, місця розташування та розміру земельної ділянки.

Здійснивши правову оцінку обґрунтованості доводів скаржника, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга відповідача не містить обґрунтованих мотивів та посилань на відповідні докази в підтвердження заперечень проти позовних вимог, а тому задоволенню не підлягає.

Натомість, судом першої інстанції повно та всебічно досліджено фактичні обставини справи, здійснено перевірку наявних доказів з урахуванням визначених меж позовних вимог та правильно застосовано законодавство під час розгляду справи.

Відповідно до статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Згідно статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Статтею 276 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку про залишення апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю ФТД , м. Харків без задоволення, а рішення Господарського суду Харківської області від 20.06.2018 по справі № 922/4683/14 без змін.

Оскільки апеляційна скарга залишена без задоволення, то згідно статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати зі сплати судового збору за подачу апеляційної скарги покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 240, 269, 270, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю ФТД , м. Харків залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Харківської області від 20.06.2018 по справі № 922/4683/14 залишити без змін.

Дана постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Верховного Суду.

Повний текст постанови складено 22.08.18

Головуючий суддя Барбашова С.В.

Суддя Істоміна О.А.

Суддя Шевель О. В.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення21.08.2018
Оприлюднено23.08.2018
Номер документу76024459
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/4683/14

Ухвала від 31.08.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Постанова від 21.08.2018

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Барбашова С.В.

Ухвала від 30.07.2018

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Барбашова С.В.

Ухвала від 19.07.2018

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Барбашова С.В.

Рішення від 20.06.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Ухвала від 21.05.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Ухвала від 10.05.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Ухвала від 24.04.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Ухвала від 27.03.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Ухвала від 06.12.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні