Рішення
від 12.08.2018 по справі 924/256/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"13" серпня 2018 р. Справа № 924/256/18

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Смаровоза М.В. при секретарі судового засідання Нестеруку М.П., розглянувши справу

за позовом заступника керівника Городоцької місцевої прокуратури в інтересах держави

до 1. Товариства з обмеженою відповідальністю "Грінлайн Агрогруп"

2. Баранівської сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області

про визнання незаконним та скасування рішення; визнання недійсним договору; зобов`язання повернути земельні ділянки

за участю представників:

прокуратури: Гончар І.О.;

першого відповідача: не з`явився;

другого відповідача: Дорош І.Я. - керівник.

У судовому засіданні 13.08.2018р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення у справі.

Заступник керівника Городоцької місцевої прокуратури в інтересах держави звернувся до суду із позовом, в якому просить суд: визнати незаконним та скасувати рішення Баранівської сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області від 26.10.2017р. № 5 «Про передачу в оренду комунального майна Баранівської сільської ради» щодо передачі в оренду товариству з обмеженою відповідальністю "Грінлайн Агрогруп" земельних ділянок (кадастрові номери 6825881200:03:016:0020, 6825881200:03:016:0021, 6825881200:03:014:0033, 6825881200:03:014:0034, 6825881200:03:014:0124, 6825881200:03:014:0125); визнати недійсним укладений між Баранівською сільською радою Ярмолинецького району Хмельницької області та товариством з обмеженою відповідальністю "Грінлайн Агрогруп" договір оренди земельної ділянки від 02.11.2017р. № 1; зобов"язати товариство з обмеженою відповідальністю "Грінлайн Агрогруп" повернути територіальній громаді Баранівської сільської ради Ярмолинецького району земельні ділянки загальною площею 6,488 га (кадастрові номери 6825881200:03:016:0020, 6825881200:03:016:0021, 6825881200:03:014:0033, 6825881200:03:014:0034, 6825881200:03:014:0124, 6825881200:03:014:0125) у комунальну власність Баранівської сільської ради Ярмолинецького району, шляхом складання акту приймання-передачі земельних ділянок.

В обґрунтування позовних вимог зазначається, зокрема, що Городоцькою місцевою прокуратурою в ході вивчення питання наявності підстав для застосування представницьких повноважень в інтересах держави встановлено, що рішенням сесії Баранівської сільської ради від 26.10.2017р. № 5, з комунальної власності Баранівської сільської ради товариству з обмеженою відповідальністю «Грінлайн Агрогруп», передано в оренду вищевказані земельні ділянки терміном на 10 років. На підставі вказаного рішення сесії сільської ради, 02.11.2017р. між Баранівською сільською радою та ТОВ «Грінлайн Агрогруп» укладено договір оренди земельної ділянки № 1. Згідно витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права внесено записи про оренду вказаних земельних ділянок. Прокурором зазначено, що згідно акту про прийому - передачі об`єктів оренди (земельної ділянки) за договором оренди від 02.11.2017 № 1, який є додатком до вказаного договору оренди, орендодавець передав, а орендар прийняв земельні ділянки.

При цьому, як вважає прокурор, рішення Баранівської сільської ради Ярмолинецького району від 26.10.2017р. № 1 «Про передачу в оренду комунального майна Баранівської сільської ради» є незаконним, договір оренди земельної ділянки від 02.11.2017р. № 1 року є недійсним, а земельні ділянки загальною площею 6,4880 га підлягають поверненню у комунальну власність Баранівської сільської ради з наступних підстав.

Посилаючись на положення ст. 13 Закону України «Про оцінку земель», прокурор вказує на те, що цією статтею визначено випадки обов`язкового проведення грошової оцінки земельних ділянок. При цьому, як стверджує прокурор, технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами.

Також, посилаючись на зміст ст. 18 Закону України «Про оцінку земель», прокурор зазначив, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих за межами населених пунктів, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років. Водночас, в порушення вищевказаних імперативних норм, згідно інформації Баранівської сільської ради № 26 від 26.02.2018р., нормативна грошова оцінка визначалась згідно довідки відділу Держгеокадастру в Ярмолинецькому районі від 08.09.2017р. № 326/102-17, якою надано інформацію про вартість земельної частки (паю) на території Баранівської сільськоїради. Згідно інформації Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області від 07.03.2018р. № 10-22-0.9-1544/2-18, Баранівською сільською радою технічна документація із нормативної грошової оцінки за вказаними кадастровими номерами (6825881200:03:016:0020, 825881200:03:016:0021, 6825881200:03:014:0033, 6825881200:03:014:0034, 6825881200:03:014:0124, 6825881200:03:014:0125) не розроблялась.

Крім того відзначено, що згідно з частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.

З огляду на вищевикладене, передача в оренду земельних ділянок загальною площею 6,4880 га, кадастрові номери кадастрові номери 6825881200:03:016:0020, 6825881200:03:016:0021, 6825881200:03:014:0033, 6825881200:03:014:0034, 6825881200:03:014:0124, 6825881200:03:014:0125, із земель комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, мала відбуватись виключно на засадах аукціону (земельних торгах).

Факт надання вказаної земельної ділянок в оренду без проведення земельних торгів підтверджується інформацією Баранівської сільської ради від 26.02.2018 №26, стверджує прокурор.

Таким чином, рішення Баранівської сільської ради від 26.10.2017р. № 5 Про передачу в оренду комунального майна Баранівської сільської ради», яким було надано земельні ділянки загальною площею 6,4880 га, кадастрові номери кадастрові номери 6825881200:03:016:0020, 6825881200:03:016:0021, 6825881200:03:014:0033, 6825881200:03:014:0034, 6825881200:03:014:0124, 6825881200:03:014:0125 в оренду ТОВ «Грінлайн Агрогруп», із земель комунальної власності Баранівської сільської ради, прийнято в порушення вимог ст.124 Земельного кодексу України та є підставою для визнання його незаконним, а договору оренди недійсним.

Разом з тим, як вказує прокурор, порушення встановленого законом порядку володіння, користування і розпорядження землями сільськогосподарського призначення із порушенням встановленого порядку надання земель в оренду є підставою для втручання органів прокуратури, у тому числі, для звернення з позовами до суду. Інтереси держави у сфері захисту земельних правовідносин полягають у забезпеченні правомірного обігу майнових прав на земельні ділянки, додержання законодавчого порядку їх відчуження, а також у визнанні та захисту законних форм землекористування. Незаконна передача земельних ділянок у користування порушує зазначені державні інтереси, унеможливлює правомірне отримання коштів за таке користування та перешкоджає законному розпорядженню земельними ділянками.

Компетентним суб`єктом, який відповідно до ст. 189 Земельного кодексу України має здійснювати захист вказаних інтересів держави є Баранівська сільська рада Ярмолинецького району Хмельницької області. Крім того, Баранівська сільська рада як орган місцевого самоврядування територіальної громади виступає суб`єктом права власності на спірну земельну ділянку та зобов`язана здійснювати захист комунальних майнових прав. Водночас, такий захист та контроль Баранівською сільською радою не здійснено на даний час, незаконне рішення не скасовано, заходи щодо повернення земельних ділянок у комунальну власність не вжито.

Враховуючи вищевикладене та оскільки передача в оренду земельних ділянок загальною площею 6,4880 га, кадастрові номери 6825881200:03:016:0020, 6825881200:03:016:0021, 6825881200:03:014:0033, 6825881200:03:014:0034, 6825881200:03:014:0124, 6825881200:03:014:0125 із земель комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва відбувалась з порушенням чинного законодавства, тому наявні правові підстави для визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 02.11.2017р. № 1, укладеного між Баранівською сільською радою та ТОВ «Грінлайн Агрогруп».

Враховуючи вищевикладене, прокурор позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив задовольнити позов.

Представник другого відповідача у своїх запереченнях на позов, поданих 19.06.2018р. проти позову заперечує, вказуючи на те, що проведена прокуратурою перевірка виявила ряд порушень, однак не враховано ряд факторів, які діють на користь громади. Баранівська сільська рада передала в оренду 6,5008 га земельних ділянок, річна сума оренди становить 32042,37 грн. В розрахунку за один гектар річна оренда становить 4929 гривень, що становить 12 % від вартості паю, що майже в чотири рази перевищує оренду суміжних земельних ділянок.

Крім того, як стверджує представник відповідача, враховувався той факт, що на час реєстрації договору оренди дані земельні ділянки були в обробітку, оголошення в газеті «Вперед» було розміщене задовго до укладення договору протягом трьох місяців, інших заяв крім від ТОВ «Грінлайн Агро груп» до сільської ради не надходило, депутати колегіально прийняли рішення про передачу даних земельних ділянок в оренду. На сесії сільської ради перед прийняттям рішення було запропоновано фермерам взяти ділянки в оренду. Як вважає представник відповідача, всі ці факти свідчать про те, що депутати сільської ради діяли виключно в інтересах громади. Дані ділянки не є спірними, як вказано в позовній заяві.

Також, представник відповідача звертає увагу на те, що сільська рада не має ліцензії на проведення аукціону з реалізації майна і на даний час відсутні кошти на його проведення . Питання про передачу даних ділянок в оренду через відсутність коштів може розглядатись не скоро. Однак, дані ділянки будуть в обробітку, тому що виділити їх із загального масиву не можливо, при цьому сільська рада не буде отримувати кошти від оренди.

Крім того, як зазначив відповідач, дані земельні ділянки були запущені та занедбані і саме ТОВ «Грінлайн Агрогруп» вклала великі затрати для відновлення стану земельних ділянок. Крім того, при реєстрації договору оренди не було зауважень щодо недотримання процедури передачі земельних ділянок та оформлення самого договору.

Разом з тим, як стверджує представник відповідача, Баранівська сільська рада розпочала виготовлення технічної документації щодо визначення нормативно грошової оцінки земельних ділянок. Однак, для її виготовлення потрібен час.

Враховуючи вищевикладене, представник другого відповідача просить відмовити в позові.

Незважаючи на те, що перший відповідач, повідомлений належним чином про час та місце розгляду справи (ухвали у справі було надіслано за належну адресу, зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осібпідприємців та громадських формувань), повноважних представників для участі у судовому засіданні не направив, відповідно до ч. 9 ст. 165, ст.202 ГПК України справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами.

Розглядом матеріалів справи встановлено таке.

Баранівською сільською радою Ярмолинецького району 26.10.2017р. було прийнято рішення № 5 «Про передачу в оренду комунального майна Баранівської сільської ради», відповідно до якого вирішили: передати в оренду з комунальної власності Баранівської сільської ради ТОВ «Грінлайн Агрогруп» в оренду земельні ділянки терміном на 10 років, а саме: 6825881200:03:016:0020, площею 1,2254 га; 6825881200:03:016:0021; площею 0,9195 га; 6825881200:03:014:0033 площею 0,4662 га; 6825881200:03:014:0034, площею 1,4461 га; 6825881200:03:014:0124, площею 1,2254 га; 6825881200:03:014:0125, площею 1,2254 га; розмір орендної плати встановити в розмірі 12% від вартості нормативно грошової оцінки землі на рік.

02.11.2017р. між Баранівською сільською радою Ярмолинецького району (орендодавцем) та товариством з обмеженою відповідальністю «Грінлайн Агрогруп» (орендарем) укладено договір оренди земельної ділянки № 1 (далі договір), відповідно до п. 1 якого орендодавець надає на підставі рішення № 5 п`ятнадцятої сесії сьомого скликання Баранівської сільської ради, а орендар приймає в оренду земельні ділянки, що належить орендодавцю на підставі Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності:

Номер витягу 74118913 від 28.11.2016р. для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Баранівської сільської ради, Ярмолинецького району, Хмельницької області, кадастровий номер 6825881200:03:014:0033, площею 0,4462 га.

Номер витягу 93224498 від 31.07.2017р. для ведення товарного сільськогосподарського для ведення товарного для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Баранівської сільської ради, Ярмолинецького району, Хмельницької області, кадастровий номер 6825881200:03:016:0021, площею 0,9195 га.

Номер витягу 84562245 від 07.04.2017р. для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Баранівської сільської ради, Ярмолинецького району, Хмельницької області, кадастровий номер 6825881200:03:014:0124, площею 1,2254 га.

Номер витягу 84569342 від 07.04.2017р. для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Баранівської сільської ради. Ярмолинецького району, Хмельницької області, кадастровий номер 6825881200:03:014:0125, площею 1,2254 га.

Номер витягу 71980453 від 01.11.2016р. для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Баранівської сільської ради, Ярмолинецького району, Хмельницької області, кадастровий номер 6825881200:03:014:0034, площею 1,4461 га.

Номер витягу 93224980 від 31.07.2017р. для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Баранівської сільської ради, Ярмолинецького району, Хмельницької області, кадастровий номер 6825881200:03:016:0020, площею 1,2254 га.

Згідно із п. 2 договору в оренду передаються земельні ділянки загальною площею 6,4880 га, склад угідь: рілля - 6,4880 га.

Як передбачено п. 3 договору, на земельній ділянці на момент укладання договору відсутні об`єкти нерухомого майна.

Відповідно до п. 4 договору земельна ділянка передається в оренду без об`єктів нерухомого майна.

Згідно із п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 6,4880 га складає 169812,82 грн.

Договір укладено строком на 10 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів після закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 8 договору).

Як передбачено п. 9 договору річна орендна плата складає 20377,53 грн., що становить 12% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Відповідно до п. 15 договору цільове призначення земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код за КВЦПЗ -01.01).

Згідно з п. 17 договору передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розроблення проекту відведення.

02.11.2017р. між Баранівською сільською радою Ярмолинецького району (орендодавцем) та товариством з обмеженою відповідальністю «Грінлайн Агрогруп» (орендарем) було складено та підписано акт прийому-передачі об`єкта оркани (земельної ділянки) за договором оренди від 02.11.2017р. про те, що орендодавець передає, а орендар приймає земельні ділянки, а саме:

для ведення товарного сільськогосподарського для ведення товарного для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Баранівської сільської ради, Ярмолинецького району, Хмельницької області, кадастровий номер 6825881200:03:016:0021, площею 0,9195 га.

для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Баранівської сільської ради, Ярмолинецького району, Хмельницької області, кадастровий номер 6825881200:03:014:0033, площею 0,4462 га.

для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Баранівської сільської ради, Ярмолинецького району, Хмельницької області, кадастровий номер 6825881200:03:014:0124, площею 1,2254 га.

для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Баранівської сільської ради, Ярмолинецького району, Хмельницької області, кадастровий номер 6825881200:03:014:0125, площею 1,2254 га.

для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Баранівської сільської ради, Ярмолинецького району, Хмельницької області, кадастровий номер 6825881200:03:014:0034, площею 1,4461 га.

для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Баранівської сільської ради, Ярмолинецького району, Хмельницької області, кадастровий номер 6825881200:03:016:0020, площею 1,2254 га.

Відповідно до Витягу з протоколу Баранівською сільською радою Ярмолинецького району 15 сесії сільської ради VII скликання від 26.10.2017р. було вирішено проект рішення «Про передачу в оренду комунального майна Баранівської сільської ради», прийняти як рішення сесії.

Ярмолинецькою районною державною адміністрацією Хмельницької області було видано розпорядження № 278/2016-р від 02.07.2016р., відповідно до якого вирішено, зокрема: надати дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (сертифікат серія ХМ № 042619 сертифікат та серія ХМ № 0407074) Баранівській сільській раді, на земельні ділянки № 35, площею 1,2254 та № 34 площею 1,2254 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель колективної власності колишнього КСП на території Баранівської сільської ради за межами с. Баранівка.

Ярмолинецькою районною державною адміністрацією Хмельницької області було видано розпорядження № 278/2016-р від 02.07.2016р., відповідно до якого вирішено, зокрема: надати дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (сертифікат серія ХМ № 042619 сертифікат та серія ХМ № 0407074) Баранівській сільській раді, на земельні ділянки № 35, площею 1,2254 та № 34 площею 1,2254 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель колективної власності колишнього КСП на території Баранівської сільської ради за межами с. Баранівка.

У відповіді на лист, адресованій заступнику керівника місцевої прокуратури Бантюку І., в.о. начальника Відділу Держгеокадастру в Ярмолинецькому районі Хмельницької області повідомлено про те, що Баранівською сільською радою розроблялися проекти землеустрою (технічних документацій) на земельні ділянки: кадастровий номер 6825881200:03:014:0125 та 6825881200:03:014:0124. Також, як зазначено у цьому листі, інформація у відділі щодо звернень Баранівською сільською радою або ТОВ «Грінлайн Агрогруп» за період 2016-2017 щодо проведення експертизи нормативно грошової оцінки на вищевказані земельні ділянки відсутня.

У відповіді на запит № 26 від 26.02.2018р., адресованій заступнику керівника місцевої прокуратури Бантюку І., сільський голова Баранівської сільської ради повідомив про те, що передача земельних ділянок товарне виробництво за кадастровими номерами: 6825881200:03:014:0033, 04662 га; 6825881200:014:0034, 1,4461 га; 6825881200:03:014:0125, 1,2254 га; 6825881200:03:014:0124, 1,2254 га; 6825881200:03:016:0021, 0,9195 га; 6825881200:03:016:0020, 1,2254 га в оренду ТОВ «Грінлайн Агрогруп» не проводилася шляхом проведення аукціону. Нормативно-грошова оцінка визначалася згідно довідки відділу Держгеокадастру в Ярмолинецькому районі від 08.09.2017р. № 326/102-17.

Відповідно до довідки № 326/102-17 від 08.09.2017р., виданої начальником Відділу в Ярмолинецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про те, що вартість земельної частки (паю на території Баранівської сільської ради станом на 2017 рік становить рілля 4129,47 грн.; сінокіс 2847,47 грн.

У відповіді на запит № 22 від 26.02.2018р., адресованій заступнику керівника місцевої прокуратури І.М. Бантюку, в.о. заступника начальника Ярмолинецького відділення Кам`янець-Подільської ОДПІ надано інформацію про те, що відповідно до податкових декларацій з плати за землю за 2017 рік та на 2018 рік № 928001041 від 28.12.2017р., № 9023619421 від 16.02.2018р. платником ТОВ «Грінлайцн Агрогруп» було включено в вище перелічені розрахунки земельні ділянки на території Баранівської міської ради з кадастровими номерами: 6825881200:03:016:0020, 6825881200:03:016:0021, 6825881200:03:014:0033, 6825881200:014:0034, 6825881200:03:014:0124, 6825881200:03:014:0125. Також, як зазначено у цій відповіді, згідно даних відображених у розрахунках по земельних ділянках укладено договори оренди від 01.11.2017р. Крім того, вказано, що по даному платнику відсутній борг по інтегрованій картці платника орендної плати земельного податку з юридичних осіб. Платником постійно сплачується орендна плата по термінах сплати. Крім того, зазначено, що постановою КМУ від 22.07.2016р. № 482 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» Держгеокадастру та його територіальним органам були передані повноваження щодо державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості грунтів.

В матеріалах справи також наявні копії: Витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 103359540 від 10.11.2017р., № 103650632 від 10.11.2017р., № 103378264 від 10.11.2017р., № 103376364 від 10.11.2017р., № 103373646 від 10.11.2017р., № 93224498 від 31.07.2017р., Витягу № 93224980 від 31.07.2017р.; № 84562245 від 07.04.2017р.; Технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Баранівської сільської ради Ярмолинецького району № 6825881200:03:014:0124; оголошення в газету про те, що Баранівська сільська рад передає в оренду земельні ділянки; Технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Баранівської сільської ради Ярмолинецького району № 6825881200:03:014:0125 тощо.

Досліджуючи надані докази, оцінюючи їх в сукупності, судом береться до уваги наступне.

За змістом частин ч. 5 ст. 53 ГПК України прокурор бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, порушену за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду для представництва інтересів громадянина або держави. У разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави, в якій зазначено про відсутність органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, або про відсутність у такого органу повноважень щодо звернення до господарського суду, прокурор набуває статусу позивача.

Згідно з п.10 ч.2 ст.16 та ст. 21 Цивільного кодексу України, одним із способів захисту цивільних прав є визнання незаконним рішення органу місцевого самоврядування. Суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Відповідно до статті 202 Цивільного кодексу України визначено, що правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним (ст. 204 ЦК України).

За приписами ст. 215 Цивільного кодексу України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Статтею 203 Цивільного кодексу України встановлено загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, зокрема: зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має вчинятися у формі, встановленій законом; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Крім того, судом відзначається, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст.1 Закону України «Про оренду землі»).

Статтею 125 Земельного кодексу України визначено, що право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цих прав. Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди.

Згідно з ч. 1 ст. 638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Відповідно до ч. 1 ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

За змістом ч. 2 ст. 792 ЦК України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом. Як визначено частиною першою статті 15 Закону України «Про оренду землі» (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до статті 21 Закону України «Про оренду землі», орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України «Про плату за землю»).

Крім того, статтею 2 Закону України «Про плату за землю» (у редакції чинній на момент виникнення правовідносин) використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Абзацом 1 п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності обов`язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими та затвердженими нормативами (ст. 1 Закону України «Про оцінку земель»).

Відтак, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Згідно зі ст. 18 Закону України «Про оцінку земель», нормативна грошова оцінка земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих за межами населених пунктів, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Крім того, статтею 122 Земельного кодексу України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно з частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.

Стаття 135 Земельного кодексу встановлює, що земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів.

Відтак, передача в оренду земельних ділянок загальною площею 6,488 га (кадастрові номери 6825881200:03:016:0020, 6825881200:03:016:0021, 6825881200:03:014:0033, 6825881200:03:014:0034, 6825881200:03:014:0124, 6825881200:03:014:0125), що є у комунальній власності Баранівської сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області, мала відбуватись виключно на засадах аукціону (земельних торгах).

Таким чином, рішення Баранівської сільської ради від 26.10.2017р. № 5 «Про передачу в оренду комунального майна Баранівської сільської ради», яким було надано земельні ділянки загальною площею 6,4880 га, кадастрові номери 6825881200:03:016:0020, 6825881200:03:016:0021, 6825881200:03:014:0033, 6825881200:03:014:0034, 6825881200:03:014:0124, 6825881200:03:014:0125 в оренду ТОВ «Грінлайн Агрогруп», із земель комунальної власності Баранівської сільської ради, прийнято в порушення вимог законодавства та є підставою для визнання його незаконним, а договору оренди недійсним із зобов`язанням повернути земельні ділянки (незалежно від змісту інших доводів учасників процесу). При цьому, факт надання вказаних земельних ділянок в оренду без проведення земельних торгів підтверджується інформацією Баранівської сільської ради від 26.02.2018 №26, про що обгрунтовано зазначає прокурор.

Беручи до уваги наведені вище положення закону, враховуючи встановлені судом факти та зміст позовних вимог, суд вважає за необхідне задовольнити позов з огляду на його обгрунтованість. Доводи відповідача не можуть слугувати підставою для відмови в позові.

У зв`язку із задоволенням позову судові витрати відповідно до ст.129 ГПК України покладаються на відповідачів.

Керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати рішення Баранівської сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області від 26.10.2017р. № 5 «Про передачу в оренду комунального майна Баранівської сільської ради» щодо передачі в оренду товариству з обмеженою відповідальністю "Грінлайн Агрогруп" земельних ділянок (кадастрові номери 6825881200:03:016:0020, 6825881200:03:016:0021, 6825881200:03:014:0033, 6825881200:03:014:0034, 6825881200:03:014:0124, 6825881200:03:014:0125).

Визнати недійсним укладений між Баранівською сільською радою Ярмолинецького району Хмельницької області та товариством з обмеженою відповідальністю "Грінлайн Агрогруп" договір оренди земельної ділянки від 02.11.2017р. № 1.

Товариству з обмеженою відповідальністю «Грінлайн Агрогруп» (с. Вербка-Мурована Ярмолинецького району Хмельницької області, ідентифікаційний код 34971270) повернути земельні ділянки загальною площею 6,488 га (кадастрові номери 6825881200:03:016:0020, 6825881200:03:016:0021, 6825881200:03:014:0033, 6825881200:03:014:0034, 6825881200:03:014:0124, 6825881200:03:014:0125, що є у комунальній власності Баранівської сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області (с. Баранівка Ярмолинецького району Хмельницької області, вул. Л. Українки, 14, ідентифікаційний код 04402770)), шляхом складання акту приймання-передачі вищевказаних земельних ділянок.

Видати наказ.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Грінлайн Агрогруп» (с. Вербка-Мурована Ярмолинецького району Хмельницької області, ідентифікаційний код 34971270) на користь прокуратури Хмельницької області (м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3, код ЄДРПОУ 02911102, р/р 35218028002814, Банк Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172) 2643 грн. відшкодування судового збору.

Видати наказ.

Стягнути з Баранівської сільської ради (Ярмолинецького району Хмельницької області (с. Баранівка Ярмолинецького району Хмельницької області, вул. Л. Українки, 14, ідентифікаційний код 04402770) на користь прокуратури Хмельницької області (м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3, код ЄДРПОУ 02911102, р/р 35218028002814, Банк Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172) 2643 грн. відшкодування судового збору.

Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч. ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч. 1 ст. 256 ГПК України).

Апеляційна скарга подається в порядку, передбаченому ст. 257 ГПК України, з урахуванням пп. 17.5 Розділу ХІ "Перехідні положення" ГПК України.

Повний текст рішення складено 23.08.2018р.

Суддя М.В. Смаровоз

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення12.08.2018
Оприлюднено19.09.2022
Номер документу76025441
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/256/18

Рішення від 12.08.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Рішення від 13.08.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 13.07.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 25.06.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 12.06.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 16.05.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 16.04.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні