Рішення
від 20.08.2018 по справі 805/3233/18-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 серпня 2018 р.                                                             Справа№805/3233/18-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1

          

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Толстолуцької М.М. при секретарі судового засідання Хороші С.С., розглянувши в судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Керівника Волноваської місцевої прокуратури Донецької області (юридична адреса: вул. 1 Травня, буд. 4, м. Волноваха Донецької області)

до Чермалицької сільської ради Волноваського району Донецької області (юридична адреса: 87142, Донецька область, Волноваський район, с. Чермалик, вул. Миру, буд. 38, код ЄДРПОУ 05380421),

третя особа Комунальний заклад “Чермалицький дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) “Сонечко” загального типу Чермалицької сільської ради Волноваського району Донецької області (юридична адреса: 87142, Донецька область, Волноваський район, с. Чермалик, вул. Миру, буд. 21а , код ЄДРПОУ 38174484)

про визнання протиправною бездіяльність та зобов'язання вчинити певні дії

За участі прокурора Савків С.Г.,

представників сторін:

від відповідача – не з'явився,

третя особа – не з'явився

ВСТАНОВИВ:

Керівник Волноваської місцевої прокуратури Донецької області звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Чермалицької сільської ради Волноваського району Донецької області про визнання протиправною бездіяльність та зобов'язання вчинити певні дії.

Ухвалою від 14 травня 2018 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі № 805/3233/18-а та призначено підготовче провадження.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 13 червня 2018 року продовжено строк підготовчого провадження строком на 30 днів.

У судовому засіданні, призначеному на 26 липня 2018 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

Щодо позиції позивача та заперечень відповідача.

Позивач зазначив, що під час вивчення Волноваською місцевою прокуратурою стану додержання земельного законодавства встановлено, що у власності територіальної громади села Чермалик в особі Чермалицької сільської ради знаходиться комунальний заклад «Чермалицький дошкільний навчальний заклад (ясла-садочок) «Сонечко» села загального типу Чермалицької сільської ради Волноваського району Донецької області (далі КДНЗ «Сонечко»), що розташований за адресою: Донецька область, Волноваський район, с. Чермалик, вул. Миру, 21а. Відповідно до п.9.2 Статуту вказаного навчального закладу, рішенням Заможненської (перейменовано на Чермалицьку рішенням Донецької обласної ради від 29.02.2000р.) сільської ради народних депутатів № 32від 25.02.1982р., дошкільному закладу виділена присадибна ділянка площею 0,75 га.

Згідно інформації Чермалицької сільської ради № 121 від 02.03.2018 року, правовстановлюючі документи та кадастровий номер на земельну ділянку під КДНЗ «Сонечко» відсутні.

Таким чином, відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом, на думку позивача, створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Обґрунтовуючи порушення інтересів держави та наявність підстав для представництва у суді, позивач зазначив, що порушення встановленого законом порядку володіння, користування і розпорядження земельною ділянкою спричиняють шкоду Державі і є підставою для втручання органів прокуратури, у тому числі для звернення з позовами до суду в інтересах Держави.

Перебування земельної ділянки у користуванні відповідача за відсутності чинного на теперішній час правовстановлюючого документу, унеможливлює його передачу у користування іншому користувачу відповідно до вимог земельного законодавства, отримання законного доходу місцевим бюджетом, може призвести до нецільового використання землі.

Вказане також порушує економічні інтереси територіальної громади району, оскільки незаконне (без належного правовстановлюючого документу - договору) користування земельною ділянкою призводить до недоотримання місцевим бюджетом коштів, які в подальшому можуть бути використані для задоволення нагальних потреб територіальної громади.

Відповідач заперечив проти задоволення заявлених вимог позивача та просив суд відмовити у їх задоволенні в повному обсязі.

Так, у наданому відзиві на позовну заяву, відповідач зазначив, що на земельній ділянці площею 0,7500га за адресою с.Чермалик, вулиця Миру, 21 А, Волноваського району Донецької області, дійсно розташований КДНЗ «Сонячко». Будівля цього закладу знаходиться у власності Чермалицької сільської ради, що підтверджується повідомленням Голови Чермалицької сільської ради №450 від 08.Об.2018р. та не оспорюється Позивачем

Будівля КДНЗ «Сонячко» використовується за призначенням, її відчуження чи зміна цільового використання не планується. Не планується і відчуження, передання в користування тощо земельної ділянки, на якій розташований заклад. Зараз заклад працює, його відвідують 24 дитини.

Відповідно до ст.39 Земельного кодексу використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.

Відповідно до Генерального плану с.Чермалик Волноваського району Донецької області, затвердженого у 1988 році, землі під КДНЗ «Сонечко» відносяться до земель громадської забудови.

Окрім того, в обґрунтування поданих заперечень відповідач зазначив, що прямої норми права, відповідно до якої орган місцевого самоврядування у певний термін має здійснити реєстрацію права володіння землею відсутній. Навпаки необхідно врахувати спеціальні норми законодавства щодо реєстрації речових прав. Так, при державній реєстрації прав на земельні ділянки державної та комунальної власності необхідно враховувати норми розділу V Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», відповідно до ч.2 ст.28 цього Закону під час проведення державної реєстрації права користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) земельними ділянками державної чи комунальної власності, право власності на які не зареєстровано в Державному реєстрі прав, державний реєстратор одночасно з проведенням такої реєстрації проводить також державну реєстрацію права власності на такі земельні ділянки без подання відповідної заяви органами, які згідно із статтею 122 Земельного кодексу України передають земельні ділянки у власність або у користування. Державна реєстрація права власності на земельні ділянки державної чи комунальної власності проводиться з обов'язковим урахуванням пунктів 3 та 4 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності".

Як аргумент для відмови у задоволенні позову відповідач посилався на недоведеність позивачем порушень інтересів держави.

Заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши доводи, викладені в адміністративному позові та відзиві на позовну заяву, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд доходить висновку про задоволення позовних вимог позивача з огляду на наступне.

Комунальний заклад «Чермалицький дошкільний навчальний заклад «Сонечко» загального типу Чермалицької сільської ради Волноваського району Донецької області (ЧЕРМАЛИЦЬКИЙ КДНЗ «СОНЕЧКО») зареєстрований в якості юридичної особи, включений до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців (ЄДРПОУ 38174484).

07.02.2018 року Волноваська місцева прокуратура звернулась до Голів сільських і селищних рад Волноваського району Донецької області з письмовим запитом про надання інформації щодо підстав використання земельних ділянок під навчальними та дошкільними закладами, розташованими на території сільської/селищної ради.

На виконання зазначеного запиту листом від 07.02.2018 року вих. № 74 відповідачем надано інформацію, згідно якої у комунальній власності сільської ради перебуває, зокрема, Чермалицький ДНЗ, за яким закріплена територія (площа земельної ділянки 0,7500 га) для обслуговування дитячого закладу із земель житлової та громадської забудови села Чермалик.

13 лютого 2018 прокуратура звернулась із письмовим запитам вих. № 05-81-2117вих18 щодо надання уточненої інформації за наступним переліком питань:

- дані про підстави використання земельних ділянок під навчальними та і:шкільними закладами розташованими на території сільської/селищної ради: гласність, тимчасове чи постійне користування, у тому числі на умовах : оренди (в разі наявності витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно зазначити № та дату) площа земельної ділянки, інформацію про наявність держ.акта, № держ.акта;

-          в разі розробки документів, чи надання дозволу на розробку технічної документації вказати на якій саме стадії вони перебувають;

-          в разі відсутності кадастрового номеру чи витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вказати чи виносилось питання про розробку правовстановлюючих документів на сесіях протягом 2017 року.

Листом відповідача від 02.03.2018 року було надано наступну інформацію:

1) на території сільської ради розташовані дитячі заклади комунального значення: Чермалицький ДНЗ, Орловський ДНЗ;

2) у Чермалицькому ДНЗ в користуванні знаходиться земельна ділянка із земель житлової і громадської забудови села Чермалик, площа складає-0,7500 га., площа відведена рішенням Заможненської (Чермалицької) сільської ради № 32 від 25.02.1980 року. У Орловському ДНЗ в користуванні знаходиться земельна ділянка із земель житлової та громадської забудови села Орловське, площа складає-0, га, площа закріплена при відкритті дитячого закладу у 1982 році.

3) дитячі заклади Чермалицької сільської ради не надавали земельні ділянки у користування іншим суб'єктам господарювання;

4) дозвіл на розробку технічної документації ДНЗ від сільської ради не отримували, кадастрові номери земельним ділянкам не присвоювалися, питання про розробку правовстановлюючих документів на сесіях протягом 2017-2018 років не розглядалися.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.

Відповідно до положень статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Згідно з частиною третьою статті 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Частиною четвертою зазначеної статті визначено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача, у разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Згідно з нормами частини першої статті 24 Закону України “Про прокуратуру” право подання позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства надається Генеральному прокурору, його першому заступнику та заступникам, керівникам регіональних та місцевих прокуратур, їх першим заступникам та заступникам.

Відповідно до положень частини третьої статті 23 Закону України “Про прокуратуру” прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Тобто, позивач у справі – прокурор, який здійснює представництво в суді законних інтересів держави та здійснювати функції держави у спірних правовідносинах.

Згідно положень статті 14 Конституції України земля є основним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Нормами статті 3 Земельного кодексу України встановлено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до частини першої статті 92 Кодексу право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Згідно п. “а” частини другої статті 92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Стаття 125 Земельного кодексу України передбачає, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень”.

Відповідно до Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень” державна реєстрація прав є обов'язковою, інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Отже, з аналізу норм чинного законодавства, суд доходить висновку, що обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 802-р на органи виконавчої влади покладений обов'язок здійснення заходів пов'язаних з проведенням землевпорядних робіт.

Ураховуючи наведене, суд доходить висновку про наявність у відповідача обов'язку вживати заходи для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку.

При цьому, суд вважає за необхідне зазначити про наступне.

Статтею 19 Конституції Українивстановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

За змістом статей2та5 Земельного кодексу України, міськрада при здійсненні повноважень власника землі є рівноправним суб'єктом земельних відносин.

Згідно із пунктом 34 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», питання регулювання земельних відносин вирішуються сільськими, селищними та міськими радами виключно на їх пленарних засіданнях.

Згідно зістаттею 59 Закону України «Про місцеве самоврядування», рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Тобто, законодавством передбачено виконання обов'язкової процедури при розгляді питання щодо земельних правовідносин.

Суд також зазначає, що відповідно до положень частини четвертої 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов'язати відповідача - суб'єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

За таких обставин, суд доходить висновку про часткове задоволення позовних вимог позивача, шляхом визнання протиправною бездіяльність відповідача та зобов'язання його розглянути на сесії питання про розробку відповідної правовстановлюючої документації.

Згідно з нормами частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Суд зазначає, що матеріали справи не містять доказів понесення позивачем витрат, пов'язаних із залученням свідків та проведенням експертиз. Таким чином, враховуючи суб'єктний склад сторін, розподіл судових витрат не здійснюється.

На підставі вищевикладеного та керуючись статями 2-15, 19-21, 72-79, 90, 94, 122, 123, 132, 159-161, 164, 192-194, 224-228, 241-247, 255, 287, 293-295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Керівника Волноваської місцевої прокуратури Донецької області до Чермалицької сільської ради Волноваського району Донецької області, третя особа Комунальний заклад “Чермалицький дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) “Сонечко” загального типу Чермалицької сільської ради Волноваського району Донецької області про визнання протиправною бездіяльність та зобов'язання вчинити певні дії – задовольнити частково.

Визнати бездіяльність Чермалицької сільської ради Волноваського району Донецької області протиправною та зобов'язати розглянути на сесії питання про розробку правовстановлюючої документації на земельну ділянку, що розташована під Комунальним закладом “Чермалицький дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) “Сонечко” загального типу Чермалицької сільської ради Волноваського району Донецької області.

В задоволенні іншої частини позовних вимог – відмовити.

Вступна та резолютивна частини рішення прийняті в нарадчій кімнаті та проголошені в судовому засіданні 20 серпня 2018 року. Повний текст рішення складено та підписано 29 серпня 2018 року.           

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено до Донецького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: 1) на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Апеляційна скарга згідно положень статті 297 КАС України подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII “Перехідні положення” Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Донецький окружний адміністративний суд.

Суддя                                                                                 Толстолуцька М.М.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.08.2018
Оприлюднено04.09.2018
Номер документу76132915
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/3233/18-а

Рішення від 20.08.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Толстолуцька М.М.

Ухвала від 13.06.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Толстолуцька М.М.

Ухвала від 14.05.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Толстолуцька М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні