Рішення
від 29.08.2018 по справі 820/4532/18
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м.Харків

29 серпня 2018 р. справа №820/4532/18

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Мар'єнко Л.М.,

розглянувши в місті Харкові в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду в письмовому порядку в порядку загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Моноліт-Центр" до Державної фіскальної служби України про визнання дій протиправними та визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

До Харківського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "Моноліт-Центр" з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України, в якому просило суд:

- визнати протиправними дії Державної фіскальної служби України (код ЄДРПОУ 39292197) щодо відмови у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "Мополіт-Центр" (код ЄДРПОУ 34722653);

- скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України (код ЄДРПОУ 39292197): від 11.01.2018 № 554760/34722653, №554761/34722653, № 554762/34722653 про відмову у реєстрації податкових накладних від 08.12.2017 №5, №6 та від 13.12.2017 №8 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов'язати Державну фіскальну службу України (код ЄДРПОУ: 39292197) внести до єдиного реєстру податкових накладних відомості щодо реєстрації податкових накладних "Моноліт-Центр" (код ЄДРПОУ 34722653) датою їх фактичного отримання Державною фіскальною службою України, а саме: податкової накладної №5 від 08.12.2017 року - датою 27.12.2017, податкової накладної №6 від 08.12.2017 - датою 27.12.2017, податкової накладної №8 від 13.12.2017 - датою 27.12.2017.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що позивачем за результатами господарської діяльності було складено податкові накладні від 08.12.2017 №5, №6 та від 13.12.2017 №8, які направлені 27.12.2017 на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Проте, згідно квитанції від 27.12.2017 податкові накладні прийняті, але реєстрацію зупинено. Підставою для зупинення податковим органом визначено те, що виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 41.00.40. Також позивач зазначив, що на виконання положень ПК України позивачем було направлено до ДФС повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовлених податкових накладних. Водночас, позивач наголошує, що з вказаним повідомленням податковому органу було надані всі належні докази на підтвердження реальності здійснення операцій по вказаним податковим накладним. Проте, рішеннями комісії ДФС від 10.01.2018 № 554760/34722653, №554761/34722653, № 554762/34722653 відмовлено у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач оскаржував вказані рішення в адміністративному порядку, проте, на час подачі даного позову позивачем не було отримано відповіді стосовно результату розгляду скарги. Не погодившись з вказаними рішеннями, позивач звернувся до суду, оскільки вважає, що наявні всі правові підстави для реєстрації вказаних податкових накладних.

Відповідач проти позову заперечував, від представника відповідача - ОСОБА_1 через канцелярію суду надійшов письмовий відзив на позов, в якому представник відповідача просила відмовити в задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що під час спірних правовідносин відповідач діяв у спосіб та у межах, визначених чинним законодавством.

Представники сторін у судове засідання не прибули, про час, дату та місце судового засідання по справі повідомлені належним чином, причини не прибуття в судове засідання суду не повідомив. Від представника позивача - ОСОБА_2 через канцелярію суду надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника позивача.

З огляду на наявні матеріали справ, керуючись положеннями ч. 9 ст. 205 КАС України, суд вважає можливим провести судове засідання по даній справі без участі позивача та представників сторін в порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Моноліт-Центр" зареєстроване як юридична особа (далі - ТОВ "Моноліт-Центр") та перебуває на податковому обліку як платник подвтків.

Відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, основним видом економічної діяльності позивача є будівництво житлових та нежитлових будівель (а.с.50).

Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ "Моноліт-Центр" має ліцензію щодо надання послуг з юудівництва об'єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об'єктів з середніми та незначними наслідками від 0326.07.2017 №31-Л, яка видана Державною архітектурно - будівельною інспекцією України, термін дії якої з 26.07.2017 (а. с. 46).

Судом встановлено, що ТОВ "Моноліт-Центр" були виписані на ТОВ "МОНТАЖСПЕЦТЕХНОЛОГІЯ" податкові накладні від 08.12.2017 №5, №6 та від 13.12.2017 №8 щодо операції з надання послуг в сфері будівництва, на адресу ТОВ "МОНТАЖСПЕЦТЕХНОЛОГІЯ", а саме: реконструкції інженерно - лабораторного корпусу, капітального ремонту буфету з елементами реконструкції, тощо (а.с.38-46).

27.12.2017 зазначені податкові накладні були надіслані позивачем на адресу ДФС України засобами електронного зв'язку, проте позивачем отримані квитанції, в яких зазначено, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК зупинена. Водночас, зазначено, що ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 №567: за результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 41.00.40. Також запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН (а.с. 30-32).

Рішеннями Комісії ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/рахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 10.01.2018 № 554760/34722653, №554761/34722653, № 554762/34722653 зазначено, що відмовлено у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підставою для прийняття таких рішень зазначено: надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування (а.с.27-29).

Як вбачається зі змісту письмового відзиву, підставою для відмови в реєстрі податкових накладних стало, на думку відповідача, надання позивачем неповного пакету документів для вирішення питання про можливість реєстрації податкових накладних.

Перевіряючи правомірність прийняття спірних рішень ДФС України, судом встановлено наступне.

Вимоги щодо оформлення податкових накладних, їх видачі та внесення до ЄРПН встановлені ст. 201 Податкового Кодексу України

Відповідно до п. 201.1. ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Так, згідно п. 201.10. ст. 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Згідно п.201.16. ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

Відповідно до п.п. 201.16.1. п.201.16. ст. 201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до п.п. 201.16.2 п.201.16. ст. 201 ПК України письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Згідно з п.п.201.16.3 п.201.16. ст. 201 ПК України, письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Порядок роботи комісії визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту.

Форма таких рішень встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Відповідно до п.п. 201.16.4 п.201.16. ст. 201 ПК України, податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій: а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно п. 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246

(у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. № 341), у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Пунктом 74.2. ст. 74 ПК України передбачено, що в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Наказом Мінфіну України від 13.06.2017 №567 затверджено Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі за текстом - Критерії).

Пунктом 2 Критеріїв передбачено, що моніторинг здійснюється ДФС на підставі аналізу даних звітних показників платника податку, наявної податкової інформації, а також інформації, поданої платником податку за формою згідно з додатком до цих Критеріїв, яка відображає специфіку господарської діяльності платника податку окремо за кожним видом економічної діяльності, якщо така інформація врахована комісією Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Комісія ДФС).

Пунктом 6 Критеріїв моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями, зокрема, як:

1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 рази більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу постачання такого товару/послуг, зазначеного у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, та обсягу придбання на митній території України та/або ввезення на митну територію України відповідного товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, та митних деклараціях, і переважання в такому залишку товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, більше 75 % загального такого залишку та відсутність товару/послуги, зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);

У разі якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідає вимогам підпункту 1 цього пункту та сума податку на додану вартість, зазначена в податкових накладних, зареєстрованих платником податку в Реєстрі у звітному (податковому) періоді з урахуванням податкової накладної / розрахунку коригування, поданої на реєстрацію в Реєстрі, які відповідають вимогам підпункту 1 цього пункту, більша за середньомісячну суму сплачених за останні 12 місяців єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої при ввезенні товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами, реєстрація такої податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 розділу V Кодексу.

Відповідно до п.1 Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567: 1) для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки - фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 №190 визначені підстави для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації та встановлено, що комісія Державної фіскальної служби (далі - комісія ДФС) приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.

Підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Згідно наданих позивачем письмових доказів щодо господарських операцій позивача з надання послуг в сфері будівництва, на адресу ТОВ "МОНТАЖСПЕЦТЕХНОЛОГІЯ", а саме: реконструкції інженерно - лабораторного корпусу, капітального ремонту буфету з елементами реконструкції, тощо, встановлені наступні обставини.

На підтвердження надання послуг на адресу ТОВ "МОНТАЖСПЕЦТЕХНОЛОГІЯ" з реконструкції інженерно - лабораторного корпусу, капітального ремонту буфету з елементами реконструкції, тощо позивачем до матеріалів справи надано договір на виконання робіт від 01.11.2017 №886-267- МСТ, разом з додатком (а.с.13-26), укладений між ТОВ "Моноліт-Центр" (підрядник) та ТОВ "МОНТАЖСПЕЦТЕХНОЛОГІЯ" (замовник). Відповідно до п.п.1.1 вказаного договору на виконання робіт - підрядник зобов'язується виконати на свій ризик комплекс робіт Реконструкція інженерно - лабораторного корпусу. Капітальний ремонт буфета з елементами реконструкції. Реконструкція фасаду частини будівлі з улаштуванням головних входів в інженерно - лабораторний корпус Слов'янської ТЕС у кількості та обсязі згідно з проектом Реконструкції фасаду частини будівлі з улаштуванням головних входів в інженерно - лабораторний корпус Слов'янської ТЕС , відповідно до додатку №1 і технічного завдання (додаток №2) до договору, а замовник - прийняти і оплатити роботи.

Також позивачем до матеріалів справи надано оборотно - сальдова відомість по рахунку: 361, картку рахунку: 361, виписки банку по рахунку (а.с.33,37, 44-45, довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрат, акт приймання виконаних будівельних робіт, розрахунок загальновиробничих витрат до локального кошторису №2-1-1 (а.с.84-97).

Крім того, факт наявності у позивача матеріально - технічних ресурсів, що підтверджується договором оренди нежитлового майна (а.с.34), а також персоналу, що підтверджується штатним розкладом. наказом (а.с.35-36), свідчать про наявність умов необхідних для здійснення основаного виду діяльності - будівництво житлових та нежитлових будівель та здійснення позивачем зазначеного виду діяльності.

За результатами вказаної господарської операції за позивачем виписані та направлені на реєстрацію податкові накладні від 08.12.2017 №5, №6 та від 13.12.2017 №8.

Суд зауважує, що підстава зупинення реєстрації спірних податкових накладних згідно квитанцій є саме: виявлення невідповідності обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 41.00.40, спростовується дослідженими судом первинними документами щодо господарських операцій позивача з його контрагентом та об'єктивно пояснюється видом діяльності позивача щодо надання послуг в сфері будівництва.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку про необґрунтованість прийнятих відповідачем рішень від 10.01.2018 № 554760/34722653, №554761/34722653, № 554762/34722653 про відмову в реєстрацію відповідних податкових накладних, через що позовні вимоги про скасування рішень комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 10.01.2018 № 554760/34722653, №554761/34722653, № 554762/34722653 про відмову у реєстрації податкових накладних від 08.12.2017 №5, №6 та від 13.12.2017 №8, відповідно, в Єдиному реєстрі податкових накладних, - підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог про визнання протиправними дії ДФС України щодо відмови у реєстрації податкових накладних, належить відмовити, оскільки в даному випадку належним способом захисту прав позивача є скасування рішень Комісії ДФС України про відмову у реєстрації вказаних накладних.

Щодо позовної вимоги про зобов'язання Державну фіскальну службу України (код ЄДРПОУ: 39292197) внести до єдиного реєстру податкових накладних відомості щодо реєстрації податкових накладних "Моноліт-Центр" (код ЄДРПОУ 34722653) датою їх фактичного отримання Державною фіскальною службою України, а саме: податкової накладної №5 від 08.12.2017 року - датою 27.12.2017, податкової накладної №6 від 08.12.2017 - датою 27.12.2017, податкової накладної №8 від 13.12.2017 - датою 27.12.2017, судом встановлено наступне.

Як вбачається зі змісту п. 201.16 ПК України, Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. № 341), Регламенту комісії ДФС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, затвердженого наказом ДФС України від 26.06.2017 № 450, повноваженнями щодо реєстрації податкових накладних, входить до компетенції ДФС України.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Згідно ч. 1 ст. 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб'єкта владних повноважень протиправними та зобов'язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії ; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб'єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб'єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

Пунктом 8 ч. 1 ст. 4 КАС України передбачено, що позивач - особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано адміністративний позов до адміністративного суду.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно положень п. 2, п. 4 ч. 2 ст. 245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.

Водночас, суд зазначає, що відповідно до ч. 4 ст. 245 КАС України, у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов'язати відповідача - суб'єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Отже, суд наділений повноваженнями щодо зобов'язання відповідача прийняти рішення, і це прямо вбачається п. 4 ч. 2 та ч. 4 ст. 245 КАС України.

При цьому, аналіз зазначених норм свідчить про те, що такі повноваження суд реалізує у разі встановленого факту порушення прав, свобод чи інтересів позивача і необхідність їх відновлення.

У спірних правовідносинах праву позивача зареєструвати податкові накладні у Єдиному реєстрі податкових накладних кореспондує обов'язок відповідача прийняти відповідне рішення та вчинити такі дії.

У випадку невиконання обов'язку відповідачем, за наявності визначених законом умов, у суду виникають підстави для ефективного захисту порушеного права позивача, у тому числі шляхом зобов'язання відповідача вчинити певні дії, спрямовані на відновлення порушеного права, зокрема, прийняти рішення. Це цілком узгоджується з положеннями п. 4 ч. 2 та ч. 4 ст. 245 КАС України.

Разом з тим, дійсно існують випадки, у яких суд не може зобов'язати суб'єкта владних повноважень діяти певним чином і це вбачається з аналізу зазначених вище норм Кодексу адміністративного судочинства.

Стосовно дискреційних повноважень, суд зазначає, що такими є повноваження обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є законною. Прикладом таких повноважень є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова "може". У такому випадку дійсно суд не може зобов'язати суб'єкта владних повноважень обрати один з правомірних варіантів поведінки, оскільки який би варіант реалізації повноважень не обрав відповідач, кожен з них буде законним. Отже, у такому випадку буде відсутнім факт невиконання обов'язку та, відповідно, факт порушення прав позивача.

Натомість, у цій справі, відповідач, ДФС України, помилково вважає свої повноваження дискреційними, оскільки у разі настання визначених законодавством умов, відповідач зобов'язаний до вчинення конкретних дій - реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних. Підставою для відмови у прийнятті такого рішення можуть бути лише визначені законодавством обставини. Відповідач не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти на власний розсуд - відмовити у реєстрації податкових накладних, або зареєструвати відповідні податкові накладні, існує лише один правомірний варіант поведінки.

Пунктом "б" п.п. 201.16.4 п.201.16. ст. 201 ПК України передбачено обов'язок відповідача, ДФС України, зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, реєстрацію якої було зупинено, у день настання однієї із таких подій зокрема, набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно п. 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про зобов'язання Державну фіскальну службу України (код ЄДРПОУ: 39292197) внести до єдиного реєстру податкових накладних відомості щодо реєстрації податкових накладних "Моноліт-Центр" (код ЄДРПОУ 34722653) датою їх фактичного отримання Державною фіскальною службою України, а саме: податкової накладної №5 від 08.12.2017 року - датою 27.12.2017, податкової накладної №6 від 08.12.2017 - датою 27.12.2017, податкової накладної №8 від 13.12.2017 - датою 27.12.2017., є обґрунтованими.

Водночас, суд зауважує, що згідно листа Вищого адміністративного суду України від 24.10.2013 №1486/12/13-13, резолютивна частина постанови адміністративного суду про задоволення позовних вимог у справі, предметом оскарження в якій є протиправність неприйняття податкової накладної для реєстрації, з урахуванням вимог пункту 1 частини 2 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України повинна містити висновок про визнання протиправним неприйняття податкової накладної для реєстрації, а також зазначення того, що податкову накладну потрібно вважати прийнятою та зареєстрованою протягом операційного дня, коли її було надіслано платником податку (із зазначенням дати).

З огляду на викладене, резолютивна частина постанови адміністративного суду про задоволення позовних вимог у справі, предметом оскарження в якій є протиправність неприйняття податкової накладної для реєстрації, з урахуванням вимог п. 1 частини другої ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України повинна містити висновок про визнання протиправним неприйняття податкової накладної для реєстрації, а також зазначення того, що податкову накладну потрібно вважати зареєстрованою протягом операційного дня, коли її було надіслано платником податку (із зазначенням дати).

Вказана позиція викладена також у постанові Вищого адміністративного суду України від 27.07.2015 у справі № К/800/54056/13.

Таким чином, суд вважає, що необхідним заходом для належного захисту прав платника податків є зазначення дати, з якої податкова накладна вважаються прийнятими та отриманими органом державної податкової служби.

Враховуючи положення ст. 245 КАС України, а також приймаючи до уваги, що податкові накладні 08.12.2017 №5, №6 та від 13.12.2017 №8 фактично подані та отримані контролюючим органом 27.12.2017, відповідно, суд визнає податкові накладні такими, що подані у день їх фактичного отримання, а саме 27.12.2017.

З огляду на наведене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача підлягають частковому задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, суд присуджує позивачу з ДФС України за рахунок бюджетних асигнувань витрати по оплаті судового збору у розмірі 5286 грн., що підтверджується платіжним дорученням від 07.06.2018 №1427174097 (а.с.4).

Керуючись ст. ст. 2, 6-11, 14, 77, 139, 243-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Моноліт-Центр" до Державної фіскальної служби України про визнання дій протиправними та визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України (код ЄДРПОУ 39292197): від 11.01.2018 № 554760/34722653, №554761/34722653, № 554762/34722653 про відмову у реєстрації податкових накладних від 08.12.2017 №5, №6 та від 13.12.2017 №8, відповідно, в Єдиному реєстрі податкових накладних

Зобов'язати Державну фіскальну службу України (код ЄДРПОУ: 39292197) внести до єдиного реєстру податкових накладних відомості щодо реєстрації податкових накладних "Моноліт-Центр" (код ЄДРПОУ 34722653) датою їх фактичного отримання Державною фіскальною службою України, а саме: податкової накладної №5 від 08.12.2017 року - датою 27.12.2017, податкової накладної №6 від 08.12.2017 - датою 27.12.2017, податкової накладної №8 від 13.12.2017 - датою 27.12.2017.

В іншій частині позовних вимог - відмовити.

Стягнути з Державної фіскальної служби України за рахунок бюджетних асигнувань витрати по оплаті судового збору на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Моноліт-Центр" (код ЄДРПОУ 34722653, поштовий індекс 61038, м. Харків, вул. Маршала Батицького, буд. 8, оф.6) у розмірі 5286 грн. (п'ять тисяч двісті вісімдесят шість гривень).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Текст рішення виготовлено 30 серпня 2018 року.

Суддя Мар'єнко Л.М.

Дата ухвалення рішення29.08.2018
Оприлюднено04.09.2018
Номер документу76134467
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними та визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —820/4532/18

Ухвала від 27.11.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 30.10.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 11.10.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 29.08.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мар'єнко Л.М.

Рішення від 29.08.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мар'єнко Л.М.

Ухвала від 23.07.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мар'єнко Л.М.

Ухвала від 11.07.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мар'єнко Л.М.

Ухвала від 18.06.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мар'єнко Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні