Постанова
від 16.06.2007 по справі а3/174-07
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

А3/174-07

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

  

12.06.07р.

Справа № А3/174-07

За позовом  Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, м. Дніпропетровськ  

до  Дніпропетровського технолого-економічного технікуму, м. Дніпропетровськ  

3-я особа - Міністерство освіти і науки України, м. Київ

про стягнення 20 880 грн. 62 коп.

Суддя Юзіков С.Г.

Секретар судового засідання Гуржій А.П.

Представники сторін:

позивача - Паплик С.А., головний спеціаліст-юрист, дов. №07-08/3156 від 05.06.2007р.

відповідача - Чала Л.М., дор. від 11.06.2007р.

                      Карпов В.Н., директор, посв. №295 

3-ї особи –не з'явився (про час і місце засідання суду сповіщений належно)

СУТЬ СПОРУ:

  Позивач просить стягнути з Відповідача недоїмку по сплаті страхових внесків у розмірі 765,62 грн. та фінансові санкції –20 115,00 грн., а всього –20 880,62 грн.

Відповідач позов заперечує, мотивуючи тим, що Порядок погашення кредиторської заборгованості державного бюджету педагогічним і науково-педагогічним працівникам навчальних закладів та установ освіти з виплат надбавки за вислугу років та допомоги на оздоровлення при наданні щорічної відпустки, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України "Про реалізацію Закону України "Про реструктуризацію заборгованості з виплат, передбачених статтею 57 Закону України "Про освіту" педагогічним, науково-педагогічним та іншим категоріям працівників навчальних закладів" від 19.09.2005р. №934, передбачає сплату страхових внесків тільки на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, тобто Кабінет Міністрів України підтвердив, що попередньо вищевказаний порядок не передбачав сплати страхових внесків до фондів соціального страхування з виплат, передбачених Законом України "Про реструктуризацію заборгованості з виплат, передбачених статтею 57 Закону України "Про освіту" педагогічним, науково-педагогічним та іншим категоріям працівників навчальних закладів" від 09.09.2004р. №1994. Пунктом 3-2 постанови Кабінету Міністрів України   "Деякі питання, пов'язані із сплатою страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 25.05.2006р. №745 визначено, що "Страхові внески на   загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності   та   витратами,   зумовленими   народженням та похованням,  на  випадок безробіття  і  від  нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання,  які  спричинили  втрату працездатності, на виплати не нараховуються". Виплати заборгованості, передбаченої Законом України "Про реструктуризацію заборгованості з виплат, передбачених статтею 57 Закону України "Про освіту" педагогічним, науково-педагогічним та іншим категоріям працівників навчальних закладів" педагогічним і науково-педагогічним працівникам, не включаються у фонд оплати праці,  плануються та здійснюються за кодом економічної класифікації 1343 "Інші поточні трансфери населення", а не за КЕКВ 1111 "Заробітна плата" і, відповідно, на них не повинні нараховуватись та сплачуватись внески до Фонду.

Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області залучено до участі у справі у якості 3-ї особи на стороні Відповідача - Міністерство освіти і науки України (01135, м. Київ, пр. Перемоги, 10), яке є розпорядником коштів Відповідача та провадження у справі зупинено до 12.06.2007р.

11.06.2007р. та 12.06.2007р. від Відповідача надійшли клопотання про відкладення розгляду справи.

12.06.2007р. від 3-ї особи надійшла телеграма про відкладення розгляду справи. Клопотання Відповідача та 3-ї особи мотивовані неможливістю прибуття у судове засідання представника 3-ї особи.

Клопотання Відповідача та 3-ї особи судом відхилено, у зв'язку із закінченням строку вирішення спору, передбаченого ст. 122 КАС України.

Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 12.06.2007р. провадження у справі поновлено.

Справа розглядається за наявними у ній матеріалами.

Згідно зі ст.160 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні було оголошено вступну та резолютивну частини постанови.

Дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно із Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" від 08.01.2001р. (далі Закон) створено Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі  Фонд).

На виконання Закону, Відповідач  зареєстрований як платник страхових внесків у Самарській районній (міжрайонній, міській) виконавчій дирекції обласного відділення Фонду за №120040001225.

Згідно з п.2 ч.2 ст. 27 Закону, страхувальник зобов'язаний нараховувати і сплачувати в установлені строки та в повному обсязі страхові внески.

Нарахування і сплата страхових внесків на загальнообов'язкове  державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасової втрати працездатності та витратами, зумовленими  народженням та похованням, здійснюється відповідно до положень Закону та Закону України "Про розмір внесків на деякі види загальнообов'язкового державного соціального страхування" №2213 від 11.01.2001р.

Відповідно до ст. 21 Закону базою для здійснення нарахувань страхових внесків до Фонду є суми  фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, що включають витрати на виплату основної  та  додаткової  заробітної  плати,  а також інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, які визначаються згідно з нормативно-правовими актами, прийнятими  відповідно до Закону України "Про оплату праці" та підлягають обкладанню податком з доходів фізичних осіб відповідно до Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб".

Згідно зі ст. 57 Закону України "Про освіту" держава забезпечує  педагогічним  та  науково-педагогічним працівникам: ряд гарантій, серед яких виплата надбавок за вислугу років  щомісячно  у  відсотках  до  посадового окладу (ставки заробітної плати) залежно  від  стажу  педагогічної роботи; виплата допомоги на оздоровлення у  розмірі  місячного  посадового  окладу (ставки заробітної плати) при наданні щорічної відпустки, фактична виплата яких не здійснювалася на протязі 1997 –2002р.р. у зв'язку із відсутністю належного фінансування.

Для забезпечення виконання положень Закону України "Про освіту" прийнято Закону України "Про реструктуризацію заборгованості з виплат, передбачених статтею 57 Закону України "Про освіту" педагогічним, науково-педагогічним та іншим категоріям працівників навчальних закладів" від 09.09.2004р. №1994, який регулює правовідносини, що склалися у зв'язку з не фінансуванням з бюджету виплат, передбачених ст. 57 Закону України "Про освіту" та визначив ці виплати кредиторською заборгованістю Державного бюджету України.

Виходячи зі ст. 6 Закону України "Про реструктуризацію заборгованості з виплат, передбачених статтею 57 Закону України "Про освіту" педагогічним, науково-педагогічним та іншим категоріям працівників навчальних закладів" Кабінету Міністрів України необхідно було забезпечити проведення місцевими органами виконавчої влади та органами  місцевого  самоврядування  протягом  трьох місяців з дня набрання чинності  цим  Законом  інвентаризації  заборгованості  з виплат  педагогічним,  науково-педагогічним  та  іншим  категоріям працівників навчальних закладів,  передбачених статтею  57  Закону України "Про освіту", по Державному бюджету України та місцевих бюджетах,  а також сум виплат,  здійснених  за  рішеннями судів; на підставі   даних   інвентаризації   та   аналізу   наявних фінансових ресурсів у місячний термін розробити графік та  порядок погашення  зазначеної заборгованості по Державному бюджету України та місцевих бюджетах; протягом місяця з дня набрання чинності цим Законом  привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом.

Відповідно до п. 4 Порядку погашення кредиторської заборгованості державного бюджету педагогічним і науково-педагогічним працівникам навчальних закладів та установ освіти з виплат надбавки за вислугу років та допомоги на оздоровлення при наданні щорічної відпустки, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України "Про реалізацію Закону України "Про реструктуризацію заборгованості з виплат, передбачених статтею 57 Закону України "Про освіту" педагогічним, науково-педагогічним та іншим категоріям працівників навчальних закладів" від 19.09.2005р. №934 (далі Порядок) відрахування, передбачені   законодавством, з виплат здійснюються в установленому порядку. Позивач Вважає, що згідно з чинним законодавством, до таких відрахувань належать страхові внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням.

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про оплату праці" та п. 2.2.2, 2.3.3 Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 13.01.2004р. №5 (далі Інструкція), зазначені виплати (надбавки за вислугу років і допомога на оздоровлення) відносяться до фонду оплати праці.

Згідно з п. 4.2.1, 4.4 Закону України  "Про податок з доходів фізичних осіб" до складу  загального місячного оподатковуваного доходу включаються, зокрема, доходи у вигляді заробітної  плати,  інші  виплати  та винагороди,  нараховані (виплачені) платнику податку відповідно до умов трудового або цивільно-правового договору. Базою (об'єктом) для  нарахування збору до Пенсійного фонду України чи внесків до фондів загальнообов'язкового державного  соціального  страхування  громадян  є  заробітна плата платника цього податку.

Спільним листом Міністерства освіти та науки України та Міністерства фінансів України від 30.11.2005р. №1/9-681 та №31-17000-02-5/25800 закладам освіти і науки надане роз'яснення щодо виконання  положень Порядку, окремі положення якого не відповідають нормам чинного законодавства, а саме: п. 2.2 роз'яснення  установам та закладам освіти, всупереч вимогам Закону та Закону України "Про розмір внесків на деякі види загальнообов'язкового державного соціального страхування", рекомендовано не нараховувати страхові внески до Фонду на суми погашення кредиторської заборгованості педагогічним та науково-педагогічним працівникам із виплати надбавки за вислугу років та допомоги на оздоровлення при наданні щорічної відпустки.

Фондом направлено запит  №01-06-2293 від 23.12.2005р. до Міністерства юстиції України  про правомірність роз'яснення №01-16-1941 від 08.11.2005р.

Міністерство юстиції України підтвердило правомірність вищевказаного роз'яснення та визнало не чинним спільний лист Міністерства освіти і науки України та Міністерства фінансів України від 30.11.2005р. №31-17000-02-5/25800 та №1/9-681 і таким, що підлягає відкликанню з місць застосування органами, які його видали.

Однак, постановою Кабінету Міністрів України "Деякі питання, пов'язані із сплатою страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 25.05.2006р. №745 доповнено Порядок пунктом 3-2 наступного змісту: "Страхові внески на   загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності   та   витратами,   зумовленими   народженням та похованням,  на  випадок безробіття  і  від  нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання,  які  спричинили  втрату працездатності, на виплати не нараховуються".

Посилаючись на вказану постанову, Позивач наполягає, що  на суму виплат, які нараховані і виплачені відповідно до Порядку, страхові внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням не нараховуються з 02.06.2006р.

Позивач вважає, що Відповідач у грудні 2005р.на суми погашення заборгованості з виплат надбавки за вислугу років та допомоги на оздоровлення при наданні щорічної відпустки педагогічним і науково-педагогічним працівникам повинен був нарахувати та утримувати із цих сум страхові внески до Фонду в розмірах, передбачених Законом.

Після складання акту перевірки від 08.02.2007р. страхувальник відмовився від підпису, про що складено акт відмови від підпису та направив акт перевірки, на який Ленінська РВД ДОВ ФСС з ТВП надала письмове роз'яснення листом №08-23/129 від 14.02.2007р.

Інструкцією "Про порядок надходження, обліку та витрачання коштів фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності" затвердженої Постановою правління Фонду №16 від 26.06.2001р. (далі Інструкція) встановлено, що суми донарахованих платежів, штрафних та фінансових санкцій, передбачених Законом, які не перераховані на рахунок Фонду у визначений строк вважаються недоїмкою.

Виходячи з акту перевірки від 08.02.2007р.  Відповідачем у грудні 2005р. не нараховані страхові внески до Фонду в сумі 765,62 грн. із загальної суми виплат 20 115,00 грн. та не перераховано їх до бюджету  Фонду.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 30 Закону страхувальник-роботодавець несе відповідальність за несвоєчасність сплати та неповну сплату страхових внесків. Не сплачені в строк страхові внески стягуються в доход Фонду зі страхувальника у безспірному порядку.

За неповноту сплати страхових внесків на Відповідача рішенням №67/04 від 22.02.2007р. про застосування та зарахування  до бюджету Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, відображення у  звіті (Ф4-ФСС з ТВП) сум фінансових  (штрафних) санкцій, неправомірних витрат, донарахованих сум внесків та пені за порушення законодавства  про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, накладено штраф у розмірі прихованої (заниженої) суми заробітної плати –20 115,00 грн., на яку відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.

Строк давності в разі стягнення страхових внесків, пені та фінансових санкцій, передбачених Законом, не застосовується.  

Однак, ст. 5 ЦК України (2003р.), що набув чинності з 01.01.2004р., передбачено, що акти цивільного  законодавства  регулюють  відносини,  які виникли з дня набрання ними чинності.  Акт  цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім  випадків,  коли  він   пом'якшує   або   скасовує   цивільну відповідальність особи.  Статтею 91 ЦК України визначено, що юридична особа  здатна  мати  такі  ж  цивільні  права  та обов'язки (цивільну правоздатність), як і фізична особа, крім тих, які за своєю природою можуть належати лише людині. Згідно зі ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові  акти  не  мають зворотної дії в часі, крім випадків,  коли  вони  пом'якшують  або скасовують відповідальність особи.

Прийняття Кабінетом Міністрів України Постанови "Деякі питання, пов'язані із сплатою страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 25.05.2006р. №745, якою  доповнено Порядок пунктом 3-2 наступного змісту: "Страхові внески на   загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності   та   витратами,   зумовленими   народженням та похованням,  на  випадок безробіття  і  від  нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання,  які  спричинили  втрату працездатності, на виплати не нараховуються", по суті скасувало підстави для нарахування і сплати страхових внесків на загальнообов'язкове  державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими  народженням та похованням із сум сплачених педагогічним працівникам на підставі Закону України "Про реструктуризацію заборгованості з виплат, передбачених статтею 57 Закону України "Про освіту" педагогічним, науково-педагогічним та іншим категоріям працівників навчальних закладів",  а відповідно і підстави для відповідальності осіб щодо не нарахування та не сплати таких платежів.

Відповідач внески   до Фонду за грудень 2005р. не здійснював.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна  сторона  повинна  довести  ті  обставини,  на  яких ґрунтуються її вимоги та заперечення,  крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

За таких обставин, суд вважає, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Керуючись ст. 17, 19, 71, 158-163, п.6 Розділу УІІ Прикінцевих та перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

В адміністративному позові відмовити.            

          Постанова набирає чинності відповідно до ст. 254 Кодексу Адміністративного судочинства України та може бути оскаржена у порядку та строки,  встановлені ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України.

          

Суддя                                                                                                              С.Г. Юзіков

Постанова оформлена у повному обсязі 25.06.2007р.

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення16.06.2007
Оприлюднено22.08.2007
Номер документу761416
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —а3/174-07

Постанова від 16.06.2007

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков С.Г.

Постанова від 17.05.2007

Господарське

Господарський суд Київської області

Коротун О.М.

Ухвала від 26.04.2007

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков С.Г.

Ухвала від 02.04.2007

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков С.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні