Рішення
від 22.08.2018 по справі 927/493/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Іменем України

РІШЕННЯ

22 серпня 2018 року м. Чернігів справа №927/493/18 Господарський суд Чернігівської області у складі головуючого судді Фесюри М.В., за участю секретаря Скороход А.О., розглянувши матеріали справи

за позовом: Публічного акціонерного товариства "Укртелеком"

бульвар Шевченка, 18, м. Київ, 01601,

в особі Чернігівської філії Публічного акціонерного товариства "Укртелеком"

проспект Миру, 28, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 21560766

до відповідача: Управління соціального захисту населення Менської районної

державної адміністрації

вул. Сіверський шлях, 26, м. Мена, 15600, код ЄДРПОУ 03196073

про стягнення 194 459,20 грн

представники сторін:

позивача: ОСОБА_1

відповідача: не з'явився

У судовому засіданні на підставі ч. 6 ст. 240 Господарського процесуального кодексу України оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Публічним акціонерним товариством "Укртелеком" в особі Чернігівської філії ПАТ "Укртелеком" подано позов до Управління соціального захисту населення Менської районної державної адміністрації з вимогою про стягнення 194 459,20 грн заборгованості по компенсації вартості телекомунікаційних послуг, наданих пільговим категоріям громадян, за період з 01 січня по 31 грудня 2017 року.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем, як оператором телекомунікацій, надаються телекомунікаційні послуги споживачам, які користуються пільгами з оплати їх вартості згідно із Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", Законом України "Про жертви нацистських переслідувань", Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", Законом України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів органів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист", Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", Законом України "Про охорону дитинства", а відповідно до чинного законодавства на відповідача як розпорядника коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення покладено обов'язок здійснювати розрахунки з постачальниками послуг пільговим категоріям громадян. В порушення вимог чинного законодавства кошти на відшкодування вартості телекомунікаційних послуг, наданих позивачем пільговим категоріям споживачів в період з 01 січня 2017 року по 31 грудня 2017 року, на рахунок позивача від відповідача не надійшли, у зв'язку з чим виникла заборгованість у розмірі 194 459,20 грн.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 02.07.18 справа №927/493/18 передана на розгляд судді Фесюрі М.В.

Ухвалою суду від 03.07.18 відкрито провадження у даній справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 19.07.18.

Відповідач в судове засідання 19.07.18 не з'явився. В свою чергу, відповідачем на адресу суду було надіслано клопотання (від 12.07.18 №03-04/1342) про розгляд справи без участі представника. Суд задовольнив клопотання відповідача в частині розгляду справи у відсутності представника останнього.

Також на адресу суду 18.07.18 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (від 17.07.18 №14-11/287), яким проти позову заперечив з посиланням на те, що, по-перше, Законом України "Про Державний бюджте України на 2017 рік" видатки у вигляді субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на відшкодування наданих пільг з послуг зв'язку не були передбачені. В свою чергу, зазначає відповідач, відповідні видатки були включені до визначених ст. 91 Бюджетного кодексу України видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватись з усіх місцевих бюджетів та рішенням сесії Менської районної ради №274 від 28.08.2017 затверджено районну Програму соціального захисту окремих категорій громадян щодо проведення розрахунку за надання пільг з послуг зв'язку пільговим категоріям громадян на 2017 рік. Так, кошти в розмірі 25 000,00 грн, які були передбачені в районному бюджеті для виконання Програми на 2017 рік були списані з рахунку відповідача на рахунок ПАТ "Укртелеком" в рахунок погашення заборгованості за рішенням суду №927/537/17 від 26.06.17. Таким чином, відповідач посилається на відсутність коштів на відшкодування наданих пільг з послуг зв'язку за період з 01.01.2017 по 31.12.2017р.р. По-друге, відповідач заперечує проти включення позивачем до розрахунку заборгованості по компенсації пільг на телекомунікаційні послуги за період з 01.01.17 по 31.12.17 у розмірі 1770,01 грн, оскільки ця сума була знята з нарахувань за 2016 рік за результатами проведеної звірки згідно з рішенням господарського суду Чернігівської області від 26.06.17 у справі №927/537/17.

Суд відзив залучив до матеріалів справи.

18.07.18 до канцелярії суду від позивача надійшла відповідь на відзив відповідача (вих. 14-11/287 від 17.07.18). Відповідно до змісту відповіді ПАТ "Укртелеком" на відзив, позивач зазначив, що в межах розгляду справи №927/537/17 ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 15.06.17, сторін по справі: ПАТ Укртелеком в особі Чернігівської філії ПАТ Укртелеком та Управління соціального захисту населення Менської районної державної адміністрації було зобов'язано провести звірку даних, що внесені позивачем до форми 2-пільга розрахунки щодо вартості послуг, наданих пільговикам по категорії багатодітні та прийомні сім'ї із даними Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, що ведеться Управлінням, у період з грудня 2015 по грудень 2016 та скласти двосторонній акт. На виконання данної ухвали було складено Акт звіряння розрахунків, за результатами якого було проведено у червні 2017 коригування на суму 1770,01 грн. за період з 01.12.2015р. по 31.12.2016р. У зв'язку з цим, вказує позивач, у справі №927/537/17 було зменшено розмір позовних вимог, а рішенням господарського суду Чернігівської області 26.06.17 стягнуто заборгованість за виключенням 1770,01 грн. Таким чином, дане коригування на суму 1770,01 грн було проведено у червні 2017 р. і відобразилося у формі 2-пільга за червень 2017 р., чим були зменшені нарахування за червень. З огляду на викладене, вказує позивач, сума 1770,01 грн була обгрунтовано врахована у розрахунку заборгованості за 2017 рік. Суд залучив відповідь разом з доданими до неї доказами до матеріалів справи.

Ухвалою суду від 19.07.18 підготовче провадження закрито та призначено справу до розгляду по суті на 22.08.18.

В судове засідання 22.08.18 відповідач не з`явився, надіславши на адресу суду клопотання (від 15.08.18 №03-04/1613) про розгляд справи у відсутності представника. Одночасно у клопотанні відповідач заперечив проти позову та просив відмовити. Суд клопотання залучив до матеріалів справи.

Розглянувши подані документи і матеріали, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Позивач - Публічне акціонерне товариство «Укртелеком» є оператором телекомунікацій, який надає телекомунікаційні послуги споживачам відповідно до вимог Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Закону України «Про телекомунікації» , Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012 р. № 295, інших законодавчих актів України.

Оскільки послуга зв'язку є предметом публічного договору Публічного акціонерного товариства "Укртелеком", як постачальник послуги зв'язку, в силу ст.633 ЦК України, надає телекомунікаційні послуги кожному, хто до нього звертається.

Відповідно до п. 3 ст. 63 Закону України Про телекомунікації та п. 63 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою КМУ № 295 від 11.04.2012, споживачам, які мають установлені законодавством України пільги з їх оплати, телекомунікаційні послуги надаються операторами, провайдерами телекомунікацій відповідно до законодавства України.

Згідно з п. 63 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012 р. № 295 визначено, що встановлені законами пільги з оплати послуг зв'язку надаються споживачеві відповідно до законодавства за місцем його проживання з дня пред'явлення ним документа, що підтверджує право на пільги.

У відповідності до ст. 19 Закону України Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії 05.10.2000 р. № 2017-ІП, який визначає правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій, встановлено, що пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв'язку та критерії їх надання визначаються виключно законами України.

Законом України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального статусу від 22.10.1993 р. №3551-ХІІ, Законом України Про жертви нацистських переслідувань від 23.03.2000 р. №1584-ІІІ, Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 28.02.1991 р. №796-ХІІ, Законом України Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист від 24.03.1998 р. №203/98-ВР, Законом України Про охорону дитинства від 26.04.2001 №2402-III та Законом України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей №2443-19 від 25.07.2018 р., встановлені пільги з оплати за послуги зв'язку для категорій осіб, визначених цими законами.

Чернігівська філія ПАТ "Укртелеком" надає телекомунікаційні послуги категоріям споживачів, визначених вище переліченими законами з урахуванням пільг, що встановлені цими законами.

За період з 01.01.2017 по 31.12.2017 Позивач надавав послуги пільговим категоріям абонентів, які проживають в Менському районі Чернігівської області на загальну суму 194 459,20 грн, що підтверджується наявними в матеріалах справи розрахунками видатків на відшкодування витрат, пов'язаних з наданням пільг, за вказаний період. Заперечень проти факту надання позивачем телекомунікаційних послуг пільговим категоріям громадян в період з 01.01.2017 р. по 31.12.2017 р. відповідачем не надано. Відповідач взагалі не відшкодував за вказаний період витрати, понесені позивачем на надання телекомунікаційних послуг пільговим категоріям громадян.

Судом встановлено, що ПАТ Укртелеком в особі Чернігівської філії відповідачу направляло щомісячні розрахунки за формою 2-пільга щодо вартості послуг протягом січня - грудня 2017 року (а.с. 73-95), які Управління соціального захисту населення Менської районної державної адміністрації не підписувало та не повертало позивачу.

Окрім того, 20.06.18 позивач звернувся до відповідача з претензією (а.с. 114-116), в якій пропонував відповідачу в строк до 27.06.18 оплатити суму заборгованості у розмірі 194 459,20 грн.

У відповідь листом від 25.06.18 №03-04/1160 (а.с. 117) Управління соціального захисту населення Менської районної державної адміністрації Чернігівської області підтвердило, що протягом дванадцяти місяців 2017 року пільговим категоріям населення району було надано пільг з послуг зв'язку на суму 192 689,19 грн та повідомило позивача про направлення листів про виділення коштів з місцевого бюджету на відшкодування даних послуг. Одночасно, Управління соціального захисту населення Менської районної державної адміністрації Чернігівської області у своїй відповіді на претензію заперечило стосовно включених 1770,00 грн до розрахунку, зазначивши про те, що відповідна сума була знята з нарахувань за 2016 рік за результатами проведеної звірки згідно рішення Господарського суду Чернігівської області від 26.06.17 №927/537/17.

Відповідно до наданих розрахунків сума заборгованості (січень 2017 року - грудень 2017 року) становить 194 459,20 грн, які не сплачені Відповідачем, що і стало підставою позову.

Згідно із ст. 87 Бюджетного кодексу України видатки на соціальний захист та соціальне забезпечення належать до видатків, що здійснюються з Державного бюджету України. При цьому порядок та умови надання субвенцій з державного бюджету місцевим визначаються Кабінетом Міністрів України (ч. 2 ст. 97 Бюджетного кодексу України).

Відповідно до пп. б п. 4 ч. 1 ст. 89 та ст. 102 Бюджетного кодексу України, видатки на відшкодування вартості послуг наданих пільговим категоріям громадян здійснюються з місцевих бюджетів за рахунок коштів, які надходять з державного бюджету України (субвенцій з державного бюджету України) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

На виконання вимог статті 102 Бюджетного кодексу України постановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 2002 року №256 затверджено Порядок фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету та встановлено, що головні розпорядники коштів місцевих бюджетів ведуть персоніфікований облік отримувачів пільг за соціальною ознакою згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 29 січня 2003 року № 117 "Про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги", а також здійснюють розрахунки з постачальниками послуг на підставі поданих ними щомісячних звітів щодо послуг, наданих особам, які мають право на відповідні пільги (пункт 2 Порядку).

При цьому, згідно з п. 3 Порядку №256 головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення, є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення.

Пунктом 5 Порядку №256 визначено, що головні розпорядники коштів місцевих бюджетів щомісяця готують інформацію про фактично нараховані суми та акти звіряння розрахунків за надані послуги з підприємствами - надавачами відповідних послуг і надсилають їх фінансовим органам райдержадміністрацій, виконкомів міських рад (міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення): до 22 числа місяця, що настає за звітним, - щодо пільг з послуг зв'язку, зокрема бездротового доступу до телекомунікаційної мережі з придбанням відповідних стаціонарних абонентських терміналів.

Пунктом 6 Порядку №256 визначено, що органи районних держадміністрацій, виконкомів міських рад (міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення) на підставі актів звіряння, зазначених у пункті 5 цього Порядку, щомісяця готують реєстри нарахованих сум та подають їх Міністерству фінансів Автономної Республіки Крим, фінансовим органам обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, управлінням Державної казначейської служби в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі: до 25 числа місяця, що настає за звітним, - щодо пільг з послуг зв'язку, зокрема бездротового доступу до телекомунікаційної мережі з придбанням відповідних стаціонарних абонентських терміналів.

Відповідно до п. 8 Порядку №256 отримані місцевими бюджетами суми субвенцій перераховуються протягом одного операційного дня на рахунки головних розпорядників коштів, відкриті в територіальних управліннях Державної казначейської служби, для здійснення відповідних видатків.

Головні розпорядники коштів місцевих бюджетів здійснюють у п'ятиденний строк розрахунки з постачальниками відповідних послуг і ведуть облік за видами пільг населенню, в тому числі на оплату пільг з послуг зв'язку, зокрема безпроводового доступу до телекомунікаційної мережі з придбанням відповідних стаціонарних абонентських терміналів.

Таким чином, відповідно до п. 3 Порядку №256 головним розпорядником коштів бюджетного фінансування вищевказаних соціальних пільг у м. Мена, Чернігівської області є Управління соціального захисту населення Менської районної держаної адміністрації, а отже на підставі вищезазначених норм законодавства та положень Постанови та Порядку №256, відшкодування витрат, понесених Позивачем внаслідок надання телекомунікаційних послуг пільговим категоріям громадян, здійснюється Відповідачем за рахунок державних субвенцій.

Згідно з ст. 526 ЦК України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Щодо посилань відповідача у відзиві на те, що компенсація наданих послуг не здійснювалась у зв'язку із відсутністю коштів на зазначені цілі, оскільки нараховані кошти в розмірі 25 000,00 грн, які були передбачені в районному бюджеті для виконання Програми на 2017 рік були списані з рахунку відповідача на рахунок ПАТ "Укртелеком" в рахунок погашення заборгованості за рішенням суду №927/537/17 від 26.06.17, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 6 ст. 48 Бюджетного кодексу України бюджетні зобов'язання щодо виплати субсидій, допомоги, з пільг з оплати спожитих житлово-комунальних послуг та послуг зв'язку (в частині абонентної плати за користування квартирним телефоном), компенсацій громадянам з бюджету, на що згідно із законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються Казначейством України незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень, а відтак, обов'язок щодо відшкодування компенсації позивачу витрат за надання послуг зв'язку на пільговій основі має здійснюватися незалежно від того чи були на це, чи ні бюджетні призначення, бюджетні асигнування.

Згідно з ч. 2 ст. 617 Цивільного кодексу України відсутність у боржника необхідних коштів не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов'язання. Тому недофінансування Відповідача коштами субвенції з державного бюджету не є підставою для його звільнення від виконання зобов'язань перед Позивачем щодо компенсації втрат від надання послуг на пільговій основі.

Аналогічна правова позиція щодо стягнення грошових коштів з бюджетних установ за аналогічними обставинами справи викладена в постанові Вищого господарського суду України від 18.11.2013 р. у справі № 902/612/13, від 12.06.2017 р. у справі № 916/3124/16, від 11.10.2017 р. у справі № 912/587/17, Верховного суду від 17.04.2018 у справі 906/621/17. Аналогічну позицію з цього приводу висловив і Європейський Суд з прав людини в рішенні від 18.10.2005р. в справі "Терем ЛТД", Чечеткін та Оліус проти України", Верховний Суд України в постанові від 15.05.2012 р. № 11/446, Вищий господарський суд України в постанові від 23.08.2012 р., в п.5 оглядового листа від 18.02.2013 р. № 01-06/374/2013.

Щодо заперечень відповідача стосовно включення 1770,01 грн позивачем до розрахунку заборгованості по компенсації пільг на телекомунікаційні послуги за період з 01.01.17 по 31.12.17, суд зазначає наступне.

Дійсно на вказану суму були зменшені позовні вимоги при стягненні заборгованості за 2016 рік. Проте, при з'ясуванні цієї суми при проведенні звірки позивачем була зменшена заборгованість станом на день звірки , тобто на 23.06.2017р. Представник позивача пояснив це особливостями програмного забезпечення , за допомогою якого ведеться облік наданих послуг та виконується розрахунок заборгованості.

Виключивши суму 1770,01 грн. з метою визначення боргових зобов'язань за 2016 рік на час судового розгляду в червні 2017 року, позивач формально змінив обсяг боргу в 2017 році на зазначену суму. Фактично в 2017 році позивач вже не надавав та не нараховував пільки особам , яким було здійснено коригування за 2016 рік.

Таким чином, сума 1770,01 грн. не підлягає подвійному врахуванню в бік зменшення в 2017році.

Вказане підтверджується актом звіряння розрахунків станом на 23.06.2017р., розрахунком видатків на відшкодування витрат, пов'язаних з наданням пільг у червні 2017р., реєстром пільговиків, яким виконано коригування нарахувань у 2017 році за періоди надання послуг 2016 року.

Враховуючи вищенаведене, господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість вимог позивача щодо стягнення з відповідача 194 459,20 грн заборгованості по компенсації вартості телекомунікаційних послуг, наданих пільговим категоріям громадян, за період з 01 січня по 31 грудня 2017 року, у зв'язку з чим позовні вимоги підлягають задоволенню повністю, а заперечення відповідача суд вважає безпідставними.

З урахуванням ст.129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати по сплаті судового збору по справі у розмірі 2916,89 грн покладаються на відповідача.

Таким чином, з відповідача підлягає стягненню на користь позивача 2916,89 грн судового збору.

Керуючись ст. 129, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Управління соціального захисту населення Менської районної державної адміністрації (15600, Чернігівська область, Менський район, м. Мена, вул. Сіверський шлях, 26, код ЄДРПОУ 03196073, з будь - якого рахунку виявленого державним виконавцем) на користь Публічного акціонерного товариства «Укртелеком» (01601, м. Київ, бульвар Т. Шевченка, 18, код ЄДРПОУ 21560766, р/р 26007010194910 в ПАТ «Альфа - Банк» м. Київ, МФО 300346, ІПН 215607626656) заборгованість у розмірі 194 459,20 грн та 2 916,89 грн судового збору.

3. Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили в строк і в порядку, встановленому ст.241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено до Київського апеляційного господарського суду у строки визначені ст. 256 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено та підписано 31 серпня 2018 року.

Суддя М.В. Фесюра

Веб-адреса Єдиного державного реєстру судових рішень, розміщена на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет: http://reyestr.court.gov.ua/

СудГосподарський суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення22.08.2018
Оприлюднено04.09.2018
Номер документу76155570
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —927/493/18

Ухвала від 20.12.2018

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Агрикова О.В.

Ухвала від 26.10.2018

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Агрикова О.В.

Рішення від 22.08.2018

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Фесюра М.В.

Ухвала від 19.07.2018

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Фесюра М.В.

Ухвала від 03.07.2018

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Фесюра М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні