Постанова
від 30.08.2018 по справі п/811/1530/17
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

30 серпня 2018 рокусправа № П/811/1530/17

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючий суддя: Прокопчук Т.С.

судді: Шлай А.В., Круговий О.О.,

за участю секретаря судового засідання: Горшкова В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі апеляційну скаргу ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Кіровоградській області

на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 19 березня 2018 року (головуючий суддя: Брегей Р.І.) по адміністративній справі № П/811/1530/17

за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства Кіровоградграніт до ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, старшого державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Кіровоградській області ОСОБА_2, державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель головного спеціаліста відділу організації, планування та аналізу інспекторської діяльності ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Кіровоградській області ОСОБА_3 про скасування наказу та визнання протиправними дій, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач ОСОБА_4 акціонерне товариство Кіровоградграніт (далі - ПАТ Кіровоградграніт ) 11.09.2017 року звернулося до суду з позовом до відповідачів ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (далі - ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області), старшого державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області ОСОБА_2, державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель головного спеціаліста відділу організації, планування та аналізу інспекторської діяльності ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області ОСОБА_3, в якому просить:

визнати протиправним та скасувати наказ ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області №210 від 10.08.2017 року Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності ;

визнати протиправними дії старшого державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області ОСОБА_2, державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель головного спеціаліста відділу організації, планування та аналізу інспекторської діяльності ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області ОСОБА_3 щодо проведення перевірки, за результатами якої 11.08.2017 року складено акт №210-ДК/170/АД/09/01-17 дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки.

В обґрунтування адміністративного позову зазначив, що відповідачем ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області наказ №210 від 10.08.2017 року винесено без дотримання порядку, встановленого Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності № 877-V від 05.04.2007 року ,з урахуванням особливостей встановлених Законом України Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності № 1728-VIII від 03.11.2016 року (далі - Закон № 1728-VIII), наказ не містить відомостей щодо типу заходу (плановий чи позаплановий) та відомостей про особу, яку необхідно перевірити.

Перевірка відповідачами здійснювалася без повідомлення ПАТ Кіровоградграніт , акт перевірки №210-ДК/170/АД/09/01-17 від 11.08.2017 року інспекторами ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області Коробовим Ю.С. та Олійник Ю.С. складений без участі землекористувача - ПАТ Кіровоградграніт , що позбавило його можливості надати пояснення та зауваження до нього, що є порушенням норм Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель № 963-IV від 19.06.2003 року (далі - Закон № 963-IV).

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 19.03.2018 року позовні вимоги задоволено, визнано протиправним та скасовано наказ ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області №210 від 10.08.2017 року, визнані протиправними дії державних інспекторів ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області Коробова Ю.С. та Олійник Ю.С. щодо проведення перевірки на підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області №210 від 10.08.2017 року, стягнено на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача сплачену суму судового збору в розмірі 3 200 грн.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідачем ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області подано апеляційну скаргу, в якій апелянт просить рішення скасувати та у задоволенні позовних вимог відмовити. Апеляційна скарга обґрунтована неправомірністю викладених судом першої інстанції висновків щодо наявності підстав для задоволення позовних вимог, оскільки відповідачі діяли на підставі чинного законодавства у межах наданих повноважень.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги і заявлених позовних вимог, а також правильність застосування судом норм матеріального права та правової оцінки обставин у справі суд приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Згідно ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі,в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 03.08.2017 року до ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області надійшов лист Управління Служби безпеки України в Кіровоградській області №61/КЗЕ/5121/нт від 02.08.2017 року, в якому зазначено прохання виділити спеціаліста управління контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області для участі у спільній перевірці відповідності фактично використовуємих ЗАТ Кіровоградграніт площ кар'єрів, офіційно переданих в оренду для розробки кар'єрів земельних ділянок з кадастровими номерами: 3523455100:02:000:8004 та 3523455100:02:000:8001 (а.с.58).

10.08.2017 року ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області на підставі ЗК України , Законів України Про державний контроль за використанням та охороною земель , Про охорону земель , Положення про ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області, та листа Управління Служби безпеки України в Кіровоградській області №61/КЗЕ/5121/нт від 02.08.2017 року винесено наказ №210 від 10.08.2017 року Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності , яким старшому державному інспектору у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області ОСОБА_2, та державному інспектору у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель головному спеціалісту відділу організації, планування та аналізу інспекторської діяльності ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області ОСОБА_3 доручено у термін з 10.08.2017 року по 18.08.2017 року провести перевірку земельних ділянок, розташованих на території Новгородківського району Кіровоградської області, кадастрові номери: 3523455100:02:000:8004; 3523455100:02:000:8001.

11.08.2017 року зазначеними інспекторами ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області Коробовим Ю.С., Олійник Ю.С. здійснено обстеження даних земельних ділянок, користувачами яких є ЗАТ Кіровоградграніт , та складено акт №210-ДК/170/АД/09/01-17, де зазначені порушення приписів ст. 125,126 ЗК України, а саме: використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів.

Не погодившись з наказом ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області №210 від 10.0.2017 року, та діями інспекторів ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області Коробова Ю.С. та Олійник Ю.С. щодо проведення перевірки, позивач звернувся до суду з відповідними позовними вимогами.

Статтею 2,4,5 Закону № 963-IV визначено, що основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є, зокрема, забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України. Об'єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Органом, який здійснює державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, проведення моніторингу родючості ґрунтів є центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Постановою Кабінету Міністрів України № 482 від 22.07.2016 року Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України визначено, що організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності є завданнями Держгеокадастру.

Статтею 9 Закону № 963-IV визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом, зокрема, проведення перевірок.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що державний контроль за охороною та використанням земель може здійснюватися державним інспектором ГУ Держгеокадастру, у тому числі шляхом проведення перевірок, при цьому порядок проведення перевірки, види та порядок складання документів за наслідками перевірок визначається іншими нормативно - правовими актами.

Оскільки на час призначення та проведення перевірки відповідачами раніше видані накази, які регламентували порядок планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, скасовані розпорядженням Кабінету Міністрів України №169-р від 10.03.2017 року, з 21.05.2017 року - дати набрання законної сили розпорядження КМ України - при здійсненні державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, зокрема, за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, ГУ Держгеокадастра у Кіровоградській області повинно було дотримуватися вимог Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності № 877-V від 05.04.2007 року (далі - Закон № 877-V).

При цьому Законом № 1728-VIII ( у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) до 31.12.2018 року встановлено мораторій на проведення органами державного нагляду(контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду(контролю) у сфері господарської діяльності. У числі органів, на яких не поширюється дія Закону, орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, не визначено( ст.6 Закону № 1728-VIII).

Відповідно до приписів ст. 3 Закону № 1728-VIII позапланові заходи зі здійснення державного нагляду (контролю) на підставі обґрунтованого звернення проводиться органом державного нагляду(контролю)за погодженням Державної регуляторної служби.

Матеріали справи свідчать, що відповідачем ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області не виконано вимоги законодавства щодо погодження проведення перевірки позивача, та не виконано інші вимоги, зокрема, визначені у ст.7 Закону № 877-V, а саме: не складено направлення на проведення перевірки, не повідомлено суб'єкта господарювання у належній формі про час проведення перевірки, перевірку проведено за відсутності суб'єкта господарювання, його не ознайомлено з актом перевірки.

Аналогічна позиція викладена у рішенні Верховного Суду у справі №818/1511/17 (адміністративне провадження №К/9901/47597/18) від 10.07.2018 року.

Посилання відповідача на те, що перевірка здійснена щодо об'єкту - земельних ділянок, а не суб'єкта господарювання, спростовується матеріалами справи.

Викладене свідчить, що видання ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області наказу про здійснення перевірки №210 від 10.08.2017 року, та перевірка посадовими особами відповідача земельних ділянок, здійснені із суттєвим порушенням вимог чинного законодавства - приписів Законів №877-V, №1728-VIII, а тому суд першої інстанції дійшов вірного висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог : визнання протиправним та скасування оскаржуваного наказу, та визнання протиправними дій щодо проведення перевірки ОСОБА_2, ОСОБА_3

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України (в редакції з 15.12.2017 року) суд першої інстанції правомірно стягнув на користь ПАТ Кіровоградграніт за рахунок бюджетних асигнувань ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області сплачену суму судового збору в розмірі 3 200 грн.

Доводами апеляційної скарги зазначені обставини не спростовуються.

Оскільки судом першої інстанції в повному обсязі з'ясовано обставини справи та ухвалене рішення з додержанням норм матеріального права, підстави для його скасування відсутні.

Керуючись ст. 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Кіровоградській області - залишити без задоволення.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 19 березня 2018 року по адміністративній справі № П/811/1530/17 - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили 30 серпня 2018 року, та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її складання в повному обсязі.

Повний текст постанови складений 30 серпня 2018 року.

Головуючий суддя: Т.С. Прокопчук

Суддя: А.В. Шлай

Суддя: О.О. Круговий

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.08.2018
Оприлюднено02.09.2018
Номер документу76161220
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —п/811/1530/17

Ухвала від 05.03.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 21.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 07.12.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 19.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 16.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 30.08.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Постанова від 30.08.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 20.07.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 27.06.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 23.04.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні