Рішення
від 23.08.2018 по справі 912/1022/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Кіровоградської області

вул.В'ячеслава Чорновола, 29/32, м.Кропивницький, Україна, 25022,

тел/факс: 22-09-70/24-09-91 E-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 серпня 2018 рокуСправа № 912/1022/18 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Тимошевської В.В. за участю секретаря судового засідання Волошиної О.С. розглянув у відкритому судовому засіданні справу № 912/1022/18

за позовом: Керівника Знам'янської місцевої прокуратури Кіровоградської області, 27400, Кіровоградська обл., м. Знам'янка, вул. Братів Лисенків, буд. 5, в інтересах держави, уповноваженим органом якої виступає:

- Олександрівська районна державна адміністрація Кіровоградської області, 27300, Кіровоградська обл., смт. Олександрівка, вул. Незалежності України, буд. 78,

- Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, 25006, м. Кропивницький, вул. Тараса Карпи, буд. 84

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Триліси-Агро", 27310, Кіровоградська обл., Олександрівський р-н, с. Триліси

про внесення змін до договору оренди землі

Представники:

від прокуратури - Сігіда Л.М., посвідчення № 042569 від 30.03.16., прокурор відділу;

від позивача І - участі не брали;

від позивача ІІ - участі не брали;

від відповідача - участі не брали.

В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Керівник Знам'янської місцевої прокуратури Кіровоградської області (далі - Прокурор) звернувся до господарського суду з позовною заявою в інтересах держави, уповноваженим органом якої виступає Олександрівська районна державна адміністрація Кіровоградської області (далі - Олександрівська РДА, позивач 1), Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (далі - Головне управління Держгеокадастру, позивач 2) з вимогами до Товариства з обмеженою відповідальністю "Триліси-Агро" (далі - ТОВ "Триліси-Агро", відповідач) про внесення змін до договору оренди землі, укладеного між Олександрівською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю "Триліси-Агро", зареєстрованого у відділі Держкомзему в Олександрівському районі 29.12.2011 р. за №352050004001238, зазначивши орендодавцем земельної ділянки (об'єкту оренди) Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області та виклавши пункт 9 вказаного договору в такій редакції: "Орендна плата вноситься орендарем на рівні земельного податку у грошовій формі в розмірі 5 відсотків від середньої нормативної грошової оцінки 1 га ріллі по області, що становить 99 830,00 грн. (дев'яносто дев'ять тисяч вісімсот тридцять гривень) на рік або 8 319,16 грн. у місяць на розрахунковий рахунок Триліської сільської ради", з покладенням на відповідача витрат по сплаті судового збору.

Позовні вимоги обґрунтовано необхідністю внесення змін до договору у зв'язку зі зміною згідно норм законодавства орендодавця земельної ділянки та невідповідністю визначеного розміру орендної плати вимогам Податкового кодексу України.

Ухвалою господарського суду від 02.05.2018 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 912/1022/18. Ухвалено розглядати справу №912/1022/18 за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 31.05.2018.

У зв'язку з неподанням Прокурором в порядку ст. 50 Господарського процесуального кодексу України заяви про залучення до участі у справі третьою особою без самостійних вимог Триліської сільської ради Олександрівського району Кіровоградської області та не встановленням судом таких підстав при відкритті провадження у справі, господарський суд не залучає вказану особу. Зазначення Прокурором у позові лише в найменуваннях сторін третьої особи не є заявою про залучення третьої особи та не надає підстав для її автоматичного залучення.

Олександрівською РДА згідно правової позиції від 17.05.2018 позовні вимоги Прокурора підтримано повністю та заявлено клопотання про розгляд справи за відсутності представника (а.с. 38).

Відповідачем позовні вимоги заперечено, про що до справи надано письмовий відзив, з підстав наступного: орендна плата в договорі встановлена відповідно до нормативно-грошової оцінки, щодо якої розроблено та затверджено технічну документацію; перехід права власності на орендовану земельну ділянку не є підставою для внесення змін до договору; перегляд умов договору здійснюється лише за згодою сторін та позивач не може бути примушений до внесення змін; одностороннє рішення позивача про зміну процентної ставки оренди за договором не є обов'язковим для відповідача (а.с. 40-50).

В підготовчому засіданні 31.05.2018 розгляд справи відкладено до 19.06.2018. Відповідачу продовжено строк для подання відзиву і прийнято поданий відзив ТОВ "Триліси-Агро". Від Прокурора і позивача витребувано додаткові пояснення щодо набрання чинності рішенням Триліської сільської ради № 106 від 29.06.2017.

В підготовчому засіданні 15.06.2018 продовжено строк підготовчого провадження та призначено підготовче засідання на 18.07.2018.

Від Прокурора 20.06.2018 надійшли письмові пояснення щодо набрання чинності рішенням Триліської сільської ради № 106 від 29.06.2017 (а.с. 68-70).

Головним управлінням Держгеокадастру 18.07.2018 подано письмові пояснення про підтримання позовних вимог Прокурора повністю (а.с. 79).

В підготовчому засіданні 18.07.2018 закрито підготовче провадження у справі №912/1022/18 та призначено справу до судового розгляду по суті на 26.07.2018.

26.07.2018 господарським судом відкрито судове засідання з розгляду справи по суті.

Присутнім в судовому засіданні Прокурором позовні вимоги підтримано повністю.

В судовому засіданні 26.07.2018 оголошено перерву до 23.08.2018.

В судовому засіданні 23.08.2018 господарським судом продовжено розгляд справи по суті.

Присутнім в судовому засіданні Прокурором позовні вимоги підтримано повністю.

Інші учасники своїм правом на прийняття участі в засіданнях суду по розгляду справи не скористались, хоча належним чином повідомленні про їх проведення.

Між тим, в матеріалах справи наявні письмові повідомлення Олександрівської РДА та Головного управління Держгеокадастру про розгляд справи за відсутності представників позивачів.

Відповідач будь-яких клопотань щодо розгляду справи до суду не подав, про поважність причин відсутності в засіданні суду представника ТОВ "Триліси-Агро" не повідомив.

З підстав викладеного, враховуючи граничні строки вирішення спору та положення пунктів 1, 2 ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд розглядає справу по суті за відсутності представників позивачів та відповідача.

Розглянувши наявні у справі матеріали, заслухавши пояснення Прокурора та врахувавши обставини заперечення позовних вимог, які викладено у відзиві на позов, дослідивши в судовому засіданні докази у справі, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

29.12.2011 між Олександрівською РДА (орендодавець) та ТОВ "Триліси-Агро" (орендар) укладено договір оренди (далі - Договір), за умовами якого в оренду відповідача передано земельну ділянку площею 62,1856 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (землі запасу), яка розташована на території Триліської сільської ради (а.с. 20-21).

Договір укладено строком на 10 років та зареєстровано у відділі Держкомзему в Олександрівському районі 29.12.2011 за № 050004001238.

Згідно умов Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 597064,00 грн (пункт 5 Договору). Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 17911,92 грн в рік (із них 288,03 грн за один га); орендна плата вноситься на рахунок Триліської сільської ради (пункт 9 Договору).

Як зазначає Прокурор згідно поданого позову, нормативно-грошова оцінка земельної ділянки, яка отримана відповідачем в оренду за Договором, фактично не проводилась та не затверджувалась. З підстав викладеного, за обґрунтуванням Прокурора, визначений Договором розмір орендної плати не відповідає вимогам Податкового кодексу України та має визначатися відповідно до нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Кіровоградській області, яка становить 32107,11 грн за 1 га. Оскільки рішенням Триліської сільської ради № 106 від 29.06.2017 затверджено ставки земельного податку на землі вказаної сільської ради, розмір орендної плати має бути встановлений рівні затвердженої ставки, а саме 5% від нормативної грошової оцінки ріллі по області, про що мають бути внесенні відповідні зміни до Договору. Окрім того, з підстав зміни згідно законодавства орендодавця відповідної земельної ділянки, є необхідним внести зміни до Договору, зазначивши орендодавцем Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області.

При розгляді позовних вимог господарський суд враховує наступне.

Згідно п.3 ст.131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Статтею 53 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що у визначених законом випадках прокурор, серед іншого, звертається до суду з позовною заявою. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави в позовній, чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

У відповідності до п.4 мотивувальної частини рішення Конституційного суду України №3-рп/99 у справі № 1-1/99 від 08.04.1999р. прокурор або його заступник самостійно визначає з посиланням на чинне законодавство в чому полягає порушення інтересів держави, обґрунтовуючи в позовній заяві необхідність їх захисту, та визначає орган, який уповноважений державою виконувати відповідні функції в спірних правовідносинах.

Звернувшись з позовом у даній справі, Прокурором зазначено, що було встановлено наявність договору оренди землі, укладеного стосовно земельної ділянки державної форми власності, який не відповідає вимогам чинного законодавства, а Олександрівською сільською радою та Головним управління Держгеокадастру протягом тривалого часу не вжито необхідних заходів для приведення договору у відповідність, у зв'язку з чим позов заявляється Прокурором.

Господарський суд зазначає, що в рішенні Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі №1-1/99 вказано, що оскільки "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносин. Під поняттям "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах" потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Статтею 13 Конституції України встановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією

Відповідно до ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Плата за землю, згідно пункту 14.1.147. ст. 14 Податкового кодексу України, це обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Плата за землю зараховується до відповідного бюджету.

З викладеного господарський суд дійшов висновку, що дотримання належного регулювання земельних відносин та забезпечення надходжень платежів з орендної плати до місцевих бюджетів, безпосередньо належить до інтересів держави.

В той же час, органом державної влади - Олександрівською РДА, як стороною Договору, та Головним управлінням Держгеокадастру, як діючим розпорядником земельної ділянки за Договором, не вжито будь-яких заходів щодо усунення порушень, няавність яких визнається останніми.

З підстав викладеного господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість звернення Прокурора у даній справі з позовом в інтересах держави в особі Олександрівської РДА та Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області.

Стосовно суті позовних вимог господарським судом враховано, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно статті 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Положеннями статті 13 названого Закону визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (стаття 13 Закону).

Істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (стаття 15 Закону).

Частинами 1, 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

З 1 січня 2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, який відповідно до пункту 1.1 статті 1 регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, і, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до пункту 14.1.136. ст. 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Згідно з пунктами 288.1., 288.4. ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, в якому встановлюються розмір та умови внесення орендної плати.

Частиною 1 пункту 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності обов'язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими та затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").

Отже, законодавець чітко визначив, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності.

Як слідує з Договору, орендна плата визначена в розмірі 17911,92 грн, що складає 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка згідно пункту 5 Договору становить 597064,00 грн

Тобто, за умовами Договору орендна плата визначена відповідно до нормативної грошової оцінки відповідної земельної ділянки.

Господарський суд зазначає, що відповідно до частин 1, 2 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.

Згідно з частиною 1 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до частин 1, 2 ст. 23 наведеного Закону технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою, а щодо земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів - районними радами.

Отже, результатом нормативної грошової оцінки земельних ділянок є складання технічної документації, яка затверджується відповідною радою залежно від місця розташування земельної ділянки. До прийняття уповноваженим органом рішення про затвердження нормативної грошової оцінки земельних ділянок, така оцінка земель не є проведеною.

Законом України від 24.05.2012 р. N 4834-VI, крім того, внесено зміни до законодавства та передбачено, що рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України (ч. 4 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель"). Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом (п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу).

Між тим, в матеріалах справи відсутні докази на підтвердження проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, переданої відповідачеві в оренду за Договором, у визначеному законодавством порядком.

Надана відповідачем до справи технічна документація по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки (а.с. 42-45) не містить відомостей про її затвердження, а отже не підтверджує проведення нормативної грошової оцінки. Докази затвердження технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки площею 62, 1856 га в матеріалах справи відсутні.

Згідно листа відділу в Олександрівському районі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 05.02.2018 № 108/101-18 зазначено, що технічна документація з нормативної грошової оцінки на земельну ділянку площею 62,1856 га виготовлялась, але висновок державної експертизи відсутній, районною радою технічна документація не затверджувалась, діюча нормативна грошова оцінка відсутня (а.с. 23).

З викладеного слідує, що орендна плата визначена в Договорі на підставі нормативної грошової оцінки, по якій відсутня затверджена технічна документація, чим порушено вимоги законодавства щодо встановленого порядку визначення розміру орендної плати.

Законом України від 07.12.2017 р. N 2245-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році" внесено зміни до Податкового кодексу України та підпункт 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 викладено в такій редакції:

"288.5.1. не може бути меншою за розмір земельного податку:

для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;

для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області".".

Отже, згідно вказаних змін передбачено граничні межі розміру орендної плати за земельні ділянки, по яким нормативну грошову оцінку не проведено. Основою нарахування орендної плати в даному випадку є нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

Вказані зміни набрали чинності з 01.01.2018 року.

Згідно додатку №1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 23.05.2017 N262, грошова оцінка площі 1 га по Кіровоградській області становить 32107,11 грн.

Вказаний розмір також підтверджується Відділом в Олександрівському районі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області в листі від 05.02.2018 № 108/101-18 (а.с. 23).

З підстав викладеного господарський суд дійшов висновку про правомірність визначення Прокурором у запропонованих до Договору змінах розміру орендної плати в розмірі від нормативної грошової оцінки 1 га ріллі по області. Вказані зміни відповідають фактичним обставинам справи та вимогам чинного на час розгляду справи Податкового кодексу України.

Річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України.

Разом з цим, господарський суд вважає необґрунтованим запропонований Прокурором розмір відсотку орендної плати з підстав наступного.

Так, згідно вимоги Прокурора останній просить встановити орендну плату в розмірі 5 відсотків від нормативної грошової оцінки 1 га ріллі по області. Вказаний розмір Прокурор мотивує рішенням сесії Триліської сільської ради № 106 від 29.06.2017, яким затверджено ставки земельного податку на землі сільської ради (а.с. 24).

Господарський суд зазначає, що відповідно частини 1 статті 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з пунктами 34, 35 частини 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

Відповідно до пункту 12.3 ст. 12 Податкового кодексу України сільські, селищні, міські ради та ради об'єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів.

Як встановлено матеріалами справи, рішенням Триліської сільської ради № 106 від 29.06.2017 встановлено ставки земельного податку на 2018 рік, у тому числі на земельні ділянки, які розташовано за межами населеного пункту, в розмірі 5% від нормативної грошової оцінки ріллі по області -1604,9040 грн за 1 га.

Разом з цим, за укладеним Договором, щодо якого подано позов про внесення змін, встановлено розмір орендної плати, що відповідає 3% від зазначеної в пункті 5 Договору розміру нормативної грошової оцінки (17911,92 грн. складає 3% від 597064,00 грн). Тобто, сторонами в Договорі встановлено розмір орендної плати на рівні 3%, однак основа для нарахування (нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка не проведена) визначена неправомірно. Вказаний розмір - 3% не є меншим за мінімальний рівень розміру земельного податку, встановленого абзацом другим підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України для сільськогосподарських угідь.

З підстав викладеного, та враховуючи чинні на час розгляду справи положення підпункту 288.5.1 пункту 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, які визначають граничну межу розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності у відсотках від нормативної грошової оцінки одиниці площі по області, а також встановлений Договором відсоток, господарський суд вважає наявними правові підстави для внесення змін до Договору та встановлення розміру орендної плати на рівні вже визначених Договором 3% від нормативної грошової оцінки 1 га ріллі по області, що становить 59 898,00 грн. на рік або 4 991,50 грн. на місяць з наступного розрахунку (3 х 32107,11 грн. :100 х 62,1856 га).

Отже позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню частково.

Заперечення відповідача стосовно того, що перегляд умов договору здійснюється лише за згодою сторін та відповідач не може бути примушений до внесення змін спростовується тим, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною. Встановлений законодавством порядок визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності не може змінюватися сторонами договору за власним волевиявленням, з порушенням такого порядку.

Щодо внесення змін до Договору в частині заміни сторони орендодавця, господарський суд зазначає наступне.

Як вбачається з Договору, сторонами Договору є Олександрівська районна державна адміністрація - орендодавець, та ТОВ "Триліси-Агро" - орендар. Зазначення орендодавцем за Договором Олександрівської РДА узгоджується з пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України в редакції, чинній на дату укладення договору.

В той же час, на підставі змін в законодавстві цивільні права та обов'язки щодо розпорядження землями державної власності перейшли до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області як до органу, уповноваженого державою здійснювати функції розпорядження земельними ділянками державної власності.

Так, згідно із Законом України від 06.09.2012 N 5245-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", з 1 січня 2013 року розмежовано землі державної та комунальної власності. Повноваження по передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою ст. 122 Земельного кодексу України, у власність або у користування для всіх потреб, надано центральному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальним органам.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15 затверджено Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, пунктом 1 якого, визначено, що Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №5 "Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" утворені як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр).

Згідно підпункту 13 пункту 4 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 29 вересня 2016 року N 333, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством.

Отже, Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області розпоряджається землями державної форми власності сільськогосподарського призначення на території Кіровоградської області в порядку, визначеному чинним законодавством.

Таким чином, на даний час розпорядником земель є Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області. Отже, повноваження щодо розпорядження землями державної власності перейшли до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області відповідно до припису закону, однак умови договору щодо заміни орендодавця як сторони у зобов'язанні, не приведено у відповідність з вимогами законодавства.

За таких обставин, позовні вимоги в частині заміни за текстом договору сторони договору оренди землі підлягають задоволенню шляхом внесення відповідних змін до Договору та зазначення Орендодавцем земельної ділянки - Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, замість Олександрівської районної державної адміністрації.

Посилання відповідача на те, що зміна власника орендованого майна не є підставою для внесення змін до договору оренди відхиляється господарським судом, оскільки в даному випадку відбулась не зміна власника, а зміна органу, уповноваженого розпоряджатися земельною ділянкою державної форми власності.

З огляду на часткове задоволення позовних вимог, судовий збір відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладається на Прокурора та відповідача порівно.

Керуючись статтями 74, 76, 77, 129, 233, 236-241, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити частково.

Внести зміни до договору оренди землі, укладеного між Олександрівською районною державною адміністрацією (27300, Кіровоградська обл., смт. Олександрівка, вул. Незалежності України, буд. 78, ідентифікаційний код 04055133) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Триліси-Агро" (27310, Кіровоградська обл., Олександрівський р-н, с. Триліси, ідентифікаційний код 39767636), зареєстрованого у відділі Держкомзему в Олександрівському районі 29.12.2011 р. за №352050004001238, зазначивши орендодавцем земельної ділянки (об'єкту оренди) Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області та виклавши пункт 9 вказаного договору в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки 1 га ріллі по області, що становить 59 898,00 грн. на рік або 4 991,50 грн. у місяць на розрахунковий рахунок Триліської сільської ради.".

У задоволенні позову в іншій частині відмовити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Триліси-Агро" (27310, Кіровоградська обл., Олександрівський р-н, с. Триліси, ідентифікаційний код 33223683) на користь прокуратури Кіровоградської області (25006, м. Кропивницький, вул. В. Пермська, 4, код ЄДРПОУ 02910025, Банк- Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172 р/р 35215073004600, код класифікації видатків бюджету 2800) 881,00 грн судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Копії рішення направити Керівнику Знам"янської місцевої прокуратури за адресою: 27400, Кіровоградська область, м. Знам"янка, вул. Братів Лисенків, буд. 5, Олександрівській районній державній адміністрації за адресою: 27300, Кіровоградська область, смт. Олександрівка, вул. Незалежності України, буд. 78, Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області за адресою: 25030, м. Кропивницький, вул. Академіка Корольова, 26, а також Товариству з обмеженою відповідальністю "Триліси-Агро" за адресою: 27310, Кіровоградська область, Олександрівський р-н, с. Триліси.

Повне рішення складено 03.09.2018.

Суддя В.В.Тимошевська

Дата ухвалення рішення23.08.2018
Оприлюднено03.09.2018
Номер документу76183272
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —912/1022/18

Рішення від 23.08.2018

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 26.07.2018

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 18.07.2018

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 15.06.2018

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 31.05.2018

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 02.05.2018

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні