Рішення
від 31.08.2018 по справі 403/526/18
УСТИНІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа №403/526/18 провадження № 2-о/403/33/18

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 серпня 2018 року смт.Устинівка

Устинівський районний суд Кіровоградської області у складі:

головуючого судді Атаманової С.Ю.,

при секретарі судового засідання Дорошенко В.В.,

з участю:

заявника ОСОБА_1,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в смт.Устинівка цивільну справу за заявою ОСОБА_1, заінтересована особа - Устинівський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Кіровоградській області, про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України,-

В С Т А Н О В И В :

Заявник ОСОБА_1 звернулася до суду із заявою про встановлення факту смерті її рідної сестри ОСОБА_2 на тимчасово окупованій території України, а саме: ІНФОРМАЦІЯ_4 в м.Горлівка Донецької області. Заявлені вимоги обгрунтовані тим, що для здійснення державної реєстрації смерті та отримання свідоцтва про смерть ОСОБА_2, заявник звернулася до Устинівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Кіровоградській області за місцем свого проживання, однак отримала відповідь про необхідність звернення до суду для встановлення факту смерті сестри у зв'язку із тим, що нею для здійснення державної реєстрації смерті ОСОБА_2 було пред'явлено документ, виданий на території, де органи державної влади не здійснюють свої повноваження, а саме: свідоцтво про смерть, видане 10 квітня 2018 року Калінінським відділом запису актів цивільного стану м.Горлівка державної реєстраційної палати Міністерства юстиції Донецької Народної Республіки. Оскільки за вказаних обставин відповідно до ст.17 Закону України Про державну реєстрацію актів цивільного стану державна реєстрація смерті може бути проведена, на підставі рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час, прохала прийняти заяву до невідкладного розгляду, встановити факт смерті ОСОБА_2 на тимчасово окупованій території України та допустити негайне виконання рішення.

В судовому засіданні заявник ОСОБА_1 підтримала заявлені вимоги, прохала суд їх задоволити. Суду пояснила, що встановлення факту смерті її сестри на тимчасово окупованій території України в судовому порядку необхідне їй для проведення державної реєстрації смерті ОСОБА_2 та отримання свідоцтва про її смерть відповідно до чинного законодавства України, а також подальшого оформлення спадкових прав.

Представник заінтересованої особи - Устинівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Кіровоградській області в судове засідання не з'явився. Згідно направленої до суду письмової заяви прохав суд розглянути справу без його участі. Не заперечував проти встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України за заявою ОСОБА_1 (а.с.17).

Заслухавши пояснення заявника, дослідивши письмові докази по справі, судом встановлені наступні фактичні обставини та визначені відповідно до них правовідносини.

Судом по справі встановлено, що заявник ОСОБА_1 до державної реєстрації шлюбу 11.03.1988 року мала прізвище ОСОБА_1 , що підтверджується свідоцтвом про одруження (серія НОМЕР_2), відділом реєстрації актів громадянського стану Маловисківського районного управління юстиції Кіровоградської області (а.с.7).

Відповідно до свідоцтва про народження заявника ОСОБА_1 (серія НОМЕР_3), виданого, дослівно, згідно оригіналу "Медовским сель ЗАГС" 15.09.1966 року, батьками останньої зазначені: у рядку батько - ОСОБА_8 , у рядку мати - ОСОБА_9 (а.с.6).

Відповідно до свідоцтва про народження гр-нки ОСОБА_2, 24.01.1969 року (серія НОМЕР_4), виданого, дослівно, згідно оригіналу "Медовским сель бюро ЗАГС" 23.02.1969 року, батьками останньої зазначені: у рядку батько - ОСОБА_8 , у рядку мати - ОСОБА_9 (а.с.6).

Судом по справі також встановлено, що згідно Витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про шлюб щодо підтвердження дошлюбного прізвища № 00020883427, сформованого 30.08.2018 року Устинівським районним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Кіровоградській області, 01.11.1997 року між громадянами ОСОБА_4 та ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, було зареєстровано шлюб, актовий запис №12, внаслідок якого прізвище гр-нки ОСОБА_2 після державної реєстрації шлюбу змінилось на ОСОБА_2 (а.с.8).

Таким чином, з доданих до заяви копій документів, судом встановлено, що заявник по справі є родичкою померлої ОСОБА_2 - її сестрою, оскільки має спільних з нею батьків, а тому має право на звернення до суду із заявою про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України відповідно до вимог ч.1 ст.317 ЦПК України.

Як вбачається з матеріалів цивільної справи ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, уродженка с.Докучаєве Устинівського району Кіровоградської області, мала громадянство України (паспорт серія НОМЕР_5) (а.с.10).

Згідно свідоцтва про смерть, виданого 10.04.2018 року Калінінським відділом запису актів цивільного стану м.Горлівка Державної Реєстраційної Палати Міністерства юстиції Донецької Народної Республіки, сестра заявника по справі ОСОБА_1 - ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1 (прізвище, ім'я та по батькові, дата народження зазначені на російській мові відповідно до запису у свідоцтві), померла ІНФОРМАЦІЯ_4 у віці 49 років в м.Горлівка Донецької Народної Республіки (а.с.9).

Відповідно до п.5 ч.2 ст.293 Цивільного процесуального кодексу України (далі -ЦПК України) суд розглядає в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення.

За змістом ч.2 ст.315 ЦПК України у судовому порядку можуть бути встановлені інші факти, від яких залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав фізичних осіб, якщо законом не визначено іншого порядку їх встановлення.

Відповідно до ч.1 ст.1 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України тимчасово окупована територія України є невід'ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України.

Згідно ч.1 ст.4 вказаного Закону на тимчасово окупованій території на строк дії цього Закону поширюється особливий правовий режим перетину меж тимчасово окупованої території, вчинення правочинів, проведення виборів та референдумів, реалізації інших прав і свобод людини і громадянина.

Постановою Верховної Ради України від 17.03.2015 року №254-VIII Про визнання окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими територіями визнано тимчасово окупованими територіями окремі райони, міста, селища і села Донецької та Луганської областей, в яких відповідно до Закону України "Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей" запроваджується особливий порядок місцевого самоврядування, до моменту виведення усіх незаконних збройних формувань, російських окупаційних військ, їх військової техніки, а також бойовиків та найманців з території України та відновлення повного контролю України за державним кордоном України.

Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 17.03.2015 року № 252-VIII "Про визначення окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей, в яких запроваджується особливий порядок місцевого самоврядування" до окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей, в яких відповідно до Закону України "Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей" тимчасово запроваджується особливий порядок місцевого самоврядування, належать райони або їх частини, міста, селища і села, що знаходяться на територіях, які розташовані між державним кордоном України з Російською Федерацією, урізом води Азовського моря та лінією, яка визначена додатком до цієї Постанови, що відповідає Мінському меморандуму від 19 вересня 2014 року.

Згідно Додатку до зазначеної Постанови м.Горлівка Донецької області належить до окремих районів Донецької і Луганської областей, де запроваджується особливий порядок місцевого самоврядування.

Згідно додатку 1 до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 року №1085 (в редакції розпорядження КМУ від 02.12.2015 року №1276-р) до населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, віднесено м.Горлівка Донецької області.

З огляду на викладене, судом встановлено, що місцем смерті сестри заявника по справі - гр-нки ОСОБА_2 є тимчасово окупована територія: м.Горлівка Донецької області.

Відповідно до положень ч.ч.2, 3 ст.9 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків.

Оскільки документ, який підтверджує факт смерті гр-нки ОСОБА_2, а саме: свідоцтво про смерть, виданий органом (посадовою особою), створеним (призначеним) не у порядку, передбаченому законом, на тимчасово окупованій території України, де органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, цей документ є недійсним і не створює правових наслідків.

Разом з тим, відповідно до ч.2 ст.17 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України Україна зобов'язується вживати всіх можливих заходів, передбачених Конституцією та законами України, нормами міжнародного права для відновлення порушених внаслідок окупації прав і свобод людини і громадянина на всій території України.

Відповідно до п.8 ч.1 ст.315 ЦПК України суд розглядає справи про встановлення фактів смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.

Відповідно до ч.2 ст.3 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" державна реєстрація актів цивільного стану проводиться відповідно до цього Закону, Цивільного та Сімейного кодексів України та інших актів законодавства органами державної реєстрації актів цивільного стану.

За змістом ч.1 ст.17 вказаного Закону державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі: документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров'я або судово-медичною установою; рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.

Відповідно до розділу 5 Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затвердженого наказом Міністерства юстиції України 18.10.2000 №52/5 підставою для державної реєстрації смерті є, зокрема, лікарське свідоцтво про смерть (форма № 106/о), форма якого затверджена наказом Міністерства охорони здоров'я України від 08.08.2006 № 545; фельдшерська довідка про смерть (форма № 106-1/о), форма якої затверджена наказом Міністерства охорони здоров'я України від 08.08.2006 № 545; рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час.

Відповідно до роз"яснень п.13 Постанови №5 від 31.03.1995 року Пленуму Верховного Суду України Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення (з наступними змінами) заявник зобов'язаний обґрунтувати заяву про встановлення, крім інших, факту смерті в певний час, посиланнями на докази, що достовірно свідчать про смерть особи у певний час і за певних обставин.

Ст.317 ЦПК України встановлено особливості провадження у справах про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій теритоторії України, зокрема, відповідно до положень ч.1 цієї статті, заява про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана родичами померлого або їхніми представниками до суду за межами такої території України.

На підставі викладеного, враховуючи, що гр-нка ОСОБА_2 померла на території України, яка є тимчасово окупованою і свідоцтво про її смерть не може бути використане заявником для державної реєстрації смерті відповідно до діючого законодавства України, оскільки видане органами, створеними не у передбаченому законом порядку та на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, з метою захисту прав і свобод громадянина України, яким є заявник по справі ОСОБА_1, суд приходить до висновку про задоволення заяви про встановлення факту смерті ОСОБА_2, яка померла ІНФОРМАЦІЯ_4 на тимчасово окупованій території України в м.Горлівка Донецької області.

Відповідно до положень ч.4 ст.317 ЦПК України рішення суду у справах про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, підлягає негайному виконанню.

Відповідно до ч.7 ст.294 ЦПК України сплачений заявником судовий збір відшкодуванню не підлягає.

Керуючись ст.ст.2, 4, 76, 89, 258, 259, 265, 293, 294, 315, 317, 354 ЦПК України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Заяву ОСОБА_1, заінтересована особа - Устинівський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Кіровоградській області, про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України - задоволити.

Встановити факт смерті ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, уродженки с.Докучаєве Устинівського району Кіровоградської області, громадянки України, яка померла ІНФОРМАЦІЯ_4 на тимчасово окупованій території України в м.Горлівка Донецької області.

Учасники справи:

Заявник: ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_5, місце проживання: АДРЕСА_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1.

Заінтересована особа: Устинівський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Кіровоградській області, місцезнаходження: вул.Благодатна, буд.№1 смт.Устинівка Устинівського району Кіровоградської області, поштовий індекс 28600, ідентифікаційний код в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 26504904.

Допустити негайне виконання рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Відповідно до п.п.15.5 п.15 Розділу ХІІІ Перехідні положення ЦПК України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції може бути подана до апеляційного суду Кіровоградської області через Устинівський районний суд Кіровоградської області.

Оскарження рішення не зупиняє його виконання.

Головуючий С.Ю.Атаманова

СудУстинівський районний суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення31.08.2018
Оприлюднено04.09.2018
Номер документу76200782
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —403/526/18

Рішення від 31.08.2018

Цивільне

Устинівський районний суд Кіровоградської області

Атаманова С. Ю.

Ухвала від 31.08.2018

Цивільне

Устинівський районний суд Кіровоградської області

Атаманова С. Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні