Рішення
від 04.09.2018 по справі 815/3213/18
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/3213/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 вересня 2018 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Стефанова С.О.,

за участю секретаря судового засідання - Гунька О.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції в Одеській області до комунального підприємства Кодимакомунсервіс про застосування заходів реагування,-

В С Т А Н О В И В :

Державна екологічна інспекція в Одеській області (надалі - Позивач) звернулась до суду з адміністративним позовом до комунального підприємства Кодимакомунсервіс (надалі - Відповідач або КП Кодимакомунсервіс ), в якому просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до комунального підприємства Кодимакомунсервіс у вигляді призупинення господарської діяльності до отримання дозволу на спеціальне водокористування.

В обґрунтування позовних вимог Позивач зазначив, що співробітниками Державної екологічної інспекції в Одеській області на підставі річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної екологічної інспекції України на 2018 рік, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України № 710 від 30.11.2107 року та відповідно до ст. 5, 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , Положення про Державну екологічну інспекцію в Одеській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України № 652 від 28.09.2017 року проведено планову перевірку комунального підприємства Кодимакомунсервіс . В ході перевірки встановлено факт провадження господарської діяльності без дозволу на спеціальне водокористування. За результатами перевірки Позивачем складено Акт, в якому зафіксовано, що господарська діяльність КП Кодимакомунсервіс , в порушення норм законодавства України, здійснюється без дозволу на спеціальне водокористування, що є порушенням порядку провадження господарської діяльності, застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози забруднення навколишнього природного середовища.

Ухвалою судді від 09 липня 2018 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, вирішено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

Перше судове засідання призначено на 08 серпня 2018 року о 11 год. 00 хв.

У судове засідання призначене на 20 серпня 2018 року представники позивача та відповідача не з'явились, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином та своєчасно. Представником позивача, через канцелярію суду, подано клопотання про розгляд справи за його відсутністю в порядку письмового провадження.

Представник відповідача відзив на позов до суду не подав.

Відповідно до вимог ч. 9 ст. 205 КАС України суд вирішив розглянути справу в порядку письмового провадження.

Вивчивши матеріали справи, а також дослідивши обставини, якими обґрунтовувалися позовні вимоги, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.

У період з 24.05.2018 року по 07.06.2018 року співробітниками Державної екологічної інспекції в Одеській області на підставі річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної екологічної інспекції України на 2018 рік, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України № 710 від 30.11.2017 року, та відповідно до вимог ст.ст. 5, 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, ст.20 2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» , Положення про Державну екологічну інспекцію в Одеській області, затвердженого наказом державної екологічної інспекції України № 652 від 28.09.2017 року, згідно наказу Державної екологічної інспекції в Одеській області № 280 від 25.04.2018 року та направлення № 208 пр від 25.04.2018 року проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства комунальним підприємством Кодимкомунсервіс код ЄДРПОУ 32429562.

За результатом проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів складено акт № 48/10 від 07.06.2018 року, примірник якого з додатками на 18 сторінках отримано та підписано начальником КП Кодимакомунсервіс - ОСОБА_1, зазначивши на останній сторінці акту, що дозвіл на спецводокористування КП Кодимакомунсервіс не отримувався за попередні роки у зв'язку з тим, що ОСОБА_1 працює на посаді керівника з квітня 2017 року (а.с. 9-16).

Як вбачається з акту, під час проведення перевірки позивачем були виявлені наступні порушення: відсутня документація по інвентаризації та паспортизації відходів поводження з якими здійснюється КП Кодимакомунсервіс , що є порушенням пункту в ч. 1 ст. 17, ч. 2 ст. 33 Закону України Про відходи ; документація по первинному поточному обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються та видаляються не ведеться, що є порушенням п. г ч. 1 ст. 17 Закону України № 187; підпункту 1.4 п. 1 Інструкції, затвердженої наказом Мінприроди № 342; відсутні відомості щодо можливого застосування декларативного принципу поводження з відходами, що є порушенням постанови КМУ № 118 від 18.02.2016 року Про затвердження Порядку подання декларації про відходи та її форми , абзац 2 ст. 17 Закону України Про відходи ; в період з 31.04.2014 по 07.06.2018 рр. КП Кодимакомунсервіс здійснює забір води з артезіанських свердловин за відсутності спеціального дозволу, що є порушенням п. 9 ст. 44 Водного кодексу України; скид стічних (зворотніх) вод з балансових каналізаційних мереж м. Кодима здійснюється з невстановлених (невизначених) джерел за відсутності встановлених нормативів ГДС, що є порушенням п.3, п.4 ст. 44, ст. 70 Водного кодексу України; за відсутності дозволу на спецводокористування не визначений ліміт забору та використання води, що є порушенням п. 3 ч. 1 ст. 44 Водного кодексу України; не здійснюється контроль за якістю і кількістю скинутих у водні об'єкти зворотних вод і забруднюючих речовин, що є порушенням п. 7.1 ст. 44 Водного кодексу України; п. 25 Правил затверджених ПКМУ № 465; п. 22 Правил, затверджених ПКМУ № 269; здійснюється користування земельними ділянками на яких розміщено водокачка Кодима , водокачка Серби за відсутності документів по встановленню меж земельної ділянки та здійснення права користування, що є порушенням ст. 125, ч. 1-5 ст. 126 Земельного кодексу України (а.с.14-15).

Судом встановлено, що КП Кодимакомунсервіс здійснює централізоване водопостачання, водовідведення та надання послуг по вивезенню побутових відходів населенню м. Кодима, Кодимського району, Одеської області.

Під час проведення перевірки Відповідачем надано:

- розпорядження Кодимської міської ради № 32/ОД від 13.04.2018 року Про призначення на посаду начальника КП Кодимакомунсервіс ОСОБА_1 ;

- довідку АБ № 704943 з єдиного державного реєстру підприємств та організацій України;

- статут КП Кодимакомунсервіс (нова редакція) затверджений сесією Кодимської міської ради Рішення № 300-VI від 21.12.2011 року;

- рішення Кодимської міської ради № 52 від 22.05.2017 року Про встановлення тарифів на водопостачання, водовідведення та вивіз ТПВ по КП Кодимакомунсервіс .

Судом також встановлено, що згідно акту перевірки № 48/10 від 07.06.2018 року КП Кодимакомунсервіс здійснює користування земельними ділянками під комплексом будівель, споруд та обладнань під назвою Водокачка Кодима , Водокачка Серби без наявності договору землевпорядної документації по визначенню меж території та відповідних документів, що посвідчують право на користування земельними ділянками на території Кодимської міської та Сербівської сільської ради Кодимського району Одеської області, що є порушенням ст. 125 ч. 1-5 ст. 126 Земельного кодексу України.

Як вбачається з акту перевірки на балансі КП Кодимакомунсервіс знаходиться 12 артезіанських свердловин. Вода із свердловин надходить в резервуари чистої води у вигляді підземних резервуарів та башен Рожновського і потім розподіляється по споживачам. Облік забраної води із свердловин ведеться по електролічильникам. При обстеженні стану артезіанських свердловин встановлено, що обладнання та пристрої артезіанських свердловин перебувають у задовільному стані, навколо свердловин встановлено зони 1-го поясу санітарної охорони, які витримуються та мають огорожу. КП Кодимакомунсервіс здійснює водокористування на підставі наданих для перевірки документів:

- рішення Кодимської міської ради Про передачу повноважень по обслуговуванню водопровідної мережі та водовідведення КП Кодимакомунсервіс та надання згоди на зняття з бухгалтерського обліку і балансу Кодимської міської ради, передачу на баланс КП Кодимакомунсервіс майна та об'єктів комунальної власності № 76-VI від 11.03.2011 року;

- ліцензія на централізоване водопостачання серія АВ № 547613 виданої на підставі розпорядження Одеської облдержадміністрації № 289/А-2011 від 28.04.2011 року;

- розрахунки водоспоживання;

- статзвітність по формі 2-ТП (водгосп), журнал обліку забору води;

- паспорти артезіанських свердловин;

- наявність основних засобів - це будівля водокачки Кодима , будівля водокачки Серби , будівля хлораторної (не задіяна), підземні водо резервуари, башти Рожновського, артезіанські свердловини, водопровідна мережа, насоси;

- дозвіл на спец водокористування № УКР 23671-А/Оде виданий 13.04.2011 року на термін дії до 30.03.2014 року.

В акті зафіксовано, що в період з 31.03.2014 року по 07.06.2018 року КП Кодимакомунсервіс здійснює спеціалізоване водокористування при відсутності Дозволу на спеціальне водокористування.

Відповідно до наданих КП Кодимакомунсервіс статистичних звітів про використання води форми 2-ТП (водгосп) за звітній період 2015-2017 роки, обсяги використаних вод склали 292 650 м 3 (в тому числі: 2015 - 96,76 тис. куб. м.; 2016 - 89,89 тис. куб. м.; 2017 - 106,0 тис. куб. м.).

Як встановлено судом КП Кодимакомунсервіс , маючи на балансі каналізаційну мережу здійснює скид стічних вод до річки Молокиш та за показниками даної звітності за звітній період 2015-2017 роки, обсяги скидання стічних вод склали 134 350 м 3 (в тому числі: 2015 - 40,2 тис. куб. м.; 2016 - 40,95 тис. куб. м.; 2017 - 53,2 тис. куб. м.).

Згідно акту при проведенні візуального обстеження місць скидання стічних вод до поверхневих водних обєктів (р. Молокиш, став № 3), з метою здійснення відбору проб стічних вод встановлено, що місце скиду стічних вод до Ставу № 3 встановити неможливо, сам рельєф місцевості ставу № 3 перебуває без водного дзеркала (у пересохлому стані), аналогічна ситуація з місцем скиду до р. Молокиш де обладнання очисних споруд демонтоване а рельєф русла р. Молокиш не визначений. Нормативи ГДС не встановлювались, що призводить до забруднення підземних (грунтових) вод.

При проведенні перевірки інспектором встановлено, що на території КП Кодимакомунсервіс відсутні місця утворення власних відходів. Але на балансі підприємства перебуває дев'ять одиниць машино-тракторного парку (сміттєвози, асенізатори, екскаватори, вантажні автомобілі) при експлуатації яких повинні утворюватися наступні відходи:

- 2-го класу - батареї свинцеві, лужні зіпсовані;

- 3-го класу - мастила та мастіння моторні, трансмісійні, шини відпрацьовані, металобрухт кольоровий, відходи, одержані у процесах зварювання, пісок та ганчір'я забруднені ПММ;

- 4-го класу - фільтри відпрацьовані, брухт металевий чорний, відходи комунальні змішані.

Будь-які договори на передачу відходів для перевірки не було надано. Первинний (поточний) облік відходів, які утворюються та передаються не здійснюється. Не ведення первинного обліку відходів, та не подання декларації про відходи за 2016-2017 роки не дає змоги здійснити розрахунок показника загального утворення відходів (Пзув) по господарству.

Згідно акту перевірки КП Кодимакомунсервіс відповідно до рішення Кодимської міської ради № 52 від 22.05.2017 року Про встановлення тарифів на водопостачання, водовідведення та вивіз ТПВ по КП Кодимакомунсервіс надає послуги по вивезенню ТПВ по м. Кодима до міського сміттєзвалища, розташованого за межами м. Кодима на відстані 3-х кілометрів в південно-східному напрямку, на яке оформлено Паспорт місця видалення відходів № 51225151 від 19.07.2007 року, з погодженням обласних служб Держуправління ОНПС, Держгірпромнагляду, Держкомгеології, Держводгоспу, Головного санітарного лікаря та затверджений головою Кодимської РДА. Інвентаризація та паспортизація відходів по підприємству відсутня та раніше не проводилась.

Суд зазначає, що будь-яких скарг, під час проведення планового заходу та після складання акту № 48/10 від 07.06.2018 року, примірник якого з додатками на 18 арк. отримано директором КП Кодимакомунсервіс ОСОБА_1 до Позивача, не надходило. Щодо фактів встановлених порушень в ході перевірки КП Кодимакомунсервіс , зафіксованих в акті № 48/10 від 07.06.2018 року, Відповідачем, жодним чином, передбаченим законодавством України не спростовувалось.

Судом встановлено, що відносно винної посадової особи - директора КП Кодимакомунсервіс ОСОБА_1 за виявлене порушення, а саме: провадження господарської діяльності підприємства без отримання дозволу на спеціальне водокористування, було складено протоколи про адміністративне правопорушення №000594 від 06.06.2018 року відповідно до ч. 1 ст. 48 КУпАП, протокол про адміністративне правопорушення № 000595 від 08.06.2018 року відповідно до ч. 1 ст. 164 КУпАП та постанову про накладення адміністративного стягнення № 000594 від 06.06.2018 року відповідно до ч. 1 ст. 48, ст. 242-1, 283, 284 КУпАП. (а.с.23-25). Протоколи у справі про адміністративні правопорушення ОСОБА_1 не оскаржувались.

Також представник позивача повідомив суду про те, що ані на час судового розгляду справи, ані після закінчення перевірки, відповідач не звертався до позивача ані з проханням щодо проведення перевірки з питань усунення порушень, зафіксованих в акті № 48/10 від 07.06.2018 року, ані з повідомленням про отримання спеціального дозволу на спеціальне водокористування.

Згідно п. 9 ст. 44 Водного кодексу України № 213/95-ВР від 06.06.1995 року водокористувачі зобов'язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.

Відповідно до ст. 48 Водного кодексу України № 213/95-ВР від 06.06.1995 року спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб.

Згідно ч. 1 ст. 49 Водного кодексу України № 213/95-ВР від 06.06.1995 року спеціальне водокористування є платним і здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування.

Відповідно до ч. 3 ст. 49 Водного кодексу України № 213/95-ВР від 06.06.1995 року видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу на спеціальне водокористування здійснюється відповідно до Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності № 2806-IV від 06.09.2005 року в установленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища, відповідно до ст. 34 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища № 1264-XII від 25.06.1991 року, полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.

Згідно з ч. 1 ст. 35 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища № 1264-XII від 25.06.1991 року державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюють державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Компетенцію центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища визначено у ст. 20 2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища № 1264-XII від 25.06.1991 року.

За змістом частини першої цієї статті до цього, з-поміж іншого належить організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами-нерезидентами вимог законодавства зокрема про екологічну та радіаційну безпеку, про оцінку впливу на довкілля; про охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів; про охорону атмосферного повітря; про поводження з відходами; щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов.

Із наведеного нормативного регулювання видно, що контроль за охороною навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів покладено на Держекоінспекцію та її територіальні органи. З цією метою вони в межах своїх повноважень та у визначеному законодавством порядку проводять перевірки, з-поміж іншого, суб'єктів господарювання на предмет дотримання вимог природоохоронного законодавства.

Державна екологічна інспекція в Одеській області (далі - Держекоінспекція) діє на підставі Положення, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України № 652 від 28 вересня 2017 року (далі - Положення), згідно якого Держекоінспекція є територіальним органом Державної екологічної інспекції України, який діє у складі та їй підпорядковується.

Відповідно до Положення, Держекоінспекція у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами та дорученнями Президента України, актами Кабінету Міністрів України, дорученнями Прем'єр-міністра України, наказами Міністерства екології та природних ресурсів України, дорученнями Міністра екології та природних ресурсів, його першого заступника та заступника-керівника апарату, наказами Держекоінспекції України, дорученнями Голови Держекоінспекції України, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, іншими актами законодавства України.

Пунктом 2 Положення встановлено, що Держекоінспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог, в тому числі, законодавства про поводження з відходами, охорону атмосферного повітря.

Згідно Положення Держекоінспекція має право, зокрема, звертатися до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності підприємств і об'єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності № 877-V від 05.04.2007 року державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності № 877-V від 05.04.2007 року встановлено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

У п. 5 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності № 877-V від 05.04.2007 року встановлено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Позивача щодо застосування до комунального підприємства Кодимакомунсервіс (вул. Садова, буд. 1, м. Кодима, Кодимський район, Одеська область, 66000, код ЄДРПОУ 32429562) заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є законними, обґрунтованими та відповідають легітимній меті, а отже підлягають задоволенню у повному обсязі.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 242-246 КАС України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Державної екологічної інспекції в Одеській області до комунального підприємства Кодимакомунсервіс про застосування заходів реагування - задовольнити.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до комунального підприємства Кодимакомунсервіс (вул. Садова, буд. 1, м. Кодима, Кодимський район, Одеська область, 66000, код ЄДРПОУ 32429562), а саме: зобов'язати комунальне підприємство Кодимакомунсервіс зупинити здійснення господарської діяльності до отримання спеціального дозволу на спеціальне водокористування.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.О. Cтефанов

.

Дата ухвалення рішення04.09.2018
Оприлюднено05.09.2018
Номер документу76214554
СудочинствоАдміністративне
Сутьзастосування заходів реагування

Судовий реєстр по справі —815/3213/18

Рішення від 04.09.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С. О.

Ухвала від 09.07.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С. О.

Ухвала від 03.07.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні