ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-21-42, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"30" серпня 2018 р.м. ХарківСправа № 922/159/18
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Шарко Л.В.
при секретарі судового засідання Васильєвій Л.О.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Харківської міської ради, м. Харків до ТОВ Торгово-виробнича фірма "Росса", м. Харків , Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, м. Харків про зобов'язання вчинити певні дії за участю представників:
позивача - ОСОБА_1, довіреність № 08-21/525/2-18 від 20.02.18р.;
відповідача (ТОВ ТВФ "Росса") - не з`явився,
відповідача (ГУ Держгеокадастру у Х/О) - ОСОБА_2, довіреність № 32-20-0.14-8/62-18 від 11.01.18р.
ВСТАНОВИВ:
Харківська міська рада звернулась до господарcького суду Харківської області з позовною заявою, в якій просить зобов'язати ТОВ Торгово-виробнича фірма "Росса", м. Харків протягом шести місяців з дня набрання рішенням суду законної сили забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,0853 га по проспекту Сталінграду, 75 у місті Харкові та зареєструвати зазначену земельну ділянку в Державному земельному кадастрі. Також позивач просить суд стягнути з відповідача витрати, понесені на сплату судового збору.
Ухвалою суду від 30.01.18р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі, встановлено про розгляд даної справи за правилами загального позовного провадження. підготовче засідання призначено на "26" лютого 2018 р. о (об) 14:00.
Ухвалою суду від 25.04.18р. замінено відповідача ОСОБА_3 у місті Харкові головного управління Держгеокадасту у Харківській області на належного відповідача - Головне управління Держгеокадасту у Харківській області; роз`яснено відповідачу (Головне управління Держгеокадасту у Харківській області ), що він має паво в порядку ч. 4 ст. 48 ГПК України звернутись до суду не пізніше двох днів з дня вручення даної ухвали з клопотанням про розгляд справи спочатку; оголошено про відкладення підготовчого засідання на 02.05.18р. о 14:00 год.
02.05.18р. від відповідача (Головне управління Держгеокадасту у Х/о) надійшло клопотання в порядку ч. 4 ст. 48 ГПК України про розгляд справи спочатку та продовження підготовчого засідання.
Ухвалою суду від 02.05.18р. клопотання Головного управління Держгеокадасту у Харківській області, м. Харків про розгляд справи спочатку - задоволено, розгляд справи розпочато спочатку та термін підготовчого засідання почато спочатку.
02.05.18р. від відповідача (Головне управління Держгеокадасту у Х/о) надійшло клопотання про продовження строку підготовчого провадження на 30 днів.
Ухвалою суд від 24.05.18р. продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів по 31.07.18р. Підготовче засідання відкладено на 25.06.18р. о 14:00 год.
25.06.18р. від представника відповідача (Головне управління Держгеокадасту у Х/о) надійшов відзив на позовну заяву, який долучено судом до матеріалів справи.
В судовому засіданні 25.06.18р. оголошено перерву у підготовчому провадженні до 31 липня 2018 року до 10:00 год.
Ухвалою суду від 31.07.18р. закрито підготовче провадження по справі та призначено розгляд справи по суті в судовому засіданні на 30.08.18р. о 14:00 год.
Представник позивача в судовому засіданні 30.08.18р. підтримав позовні вимоги, просив суд позов задовольнити.
Представник відповідача (ТОВ ТВФ "Росса") в судове засідання 30.08.18р. не з`явився.
Представник відповідача (ГУ Держгеокадастру у Х/О) в судовому засіданні 30.08.18р. просив суд відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.
Враховуючи те, що норми Господарського процесуального кодексу України, щодо обов`язку господарського суду витребувати у сторін документи і матеріали, що необхідні для вирішення спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази, а п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України визначає одним з принципів судочинства свободу в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих ним повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та здійснені всі необхідні дії щодо витребування додаткових доказів, та вважає за можливе розглянути справу за наявними у ній та додатково поданими на вимогу суду матеріалами та документами.
Розглянувши матеріали справи, повно та всебічно дослідивши обставини та докази на їх підтвердження, судом встановлено наступне.
На підставі рішення виконавчого комітету Харківської міської ради від 09.07.1997 № 545 між виконавчим комітетом Харківської міської ради та ТОВ ТВФ РОССА укладено договір на право тимчасового користування землею на умовах оренди (Договір), зареєстрований виконавчим комітетом Харківської міської ради в книзі записів договорів від 20.07.1997 року, на право тимчасового користування землею за адресою м. Харків, просп. Героїв Сталінграду, 75, площею 0,0853 га., реєстровий номер 1256 від 22.09.1997, термін дії - 09.07.2022, для експлуатації обслуговування нежитлових будівель (магазину та торгівельного павільйону).
Згідно зі ст. 1 Закону України Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Згідно зі ст. З цього Закону об'єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.
Відповідно до ст. 6 цього Закону орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13).
Згідно зі ст. 15 Закону України Про оренду землі однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (ст. 21 Закону).
Згідно зі ст. 30 вказаного Закону зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до п.п. 14.1.147 п. 1 ст. 14 Податкового кодексу України (ПК України) плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Положеннями п.п. 14.1.72 п. 1 ст. 14 ПК України визначено, що земельний податок - обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.
Згідно зі ст. 92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: а) підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; б) громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об'єднання), установи та організації;
в) релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності;
г) публічне акціонерне товариство залізничного транспорту загального користування, утворене відповідно до Закону України Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування .
Відповідно до п. 288.1 ст. 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Згідно з п. 289.1 ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Відповідно до ст. 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Згідно зі ст. 10 Закону України Про Державний земельний кадастр земельні ділянки є об'єктами Державного земельного кадастру.
Положеннями ст. 15 цього Закону передбачено, що нормативна грошова оцінка відноситься до відомостей про земельну ділянку, які включаються до Державного земельного кадастру.
Відповідно до ст. 20 Закону України Про Державний земельний кадастр внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об'єкти Державного земельного кадастру є обов'язковим.
Згідно зі ст. 21 цього Закону відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок - у випадках, визначених ст. 79-1 ЗК України, при їх формуванні.
Відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки.
Відповідно до ст. 38 Закону України Про Державний земельний кадастр відомості Державного земельного кадастру надаються державними кадастровими реєстраторами у формі:
- витягів з Державного земельного кадастру про об'єкт Державного земельного кадастру;
- довідок, що містять узагальнену інформацію про землі (території) за формою, встановленою Порядком ведення Державного земельного кадастру;
- викопіювань з кадастрової карти (плану) та іншої картографічної документації Державного земельного кадастру.
Відповідно до п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про Державний земельний кадастр земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.
У разі якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності).
Внесення інших змін до відомостей про ці земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок.
Положеннями ст. 22 Закону України Про землеустрій визначено, що однією з підстав здійснення землеустрою (виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі) є договори, укладені між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою.
Відповідно до ст. 67 Закону України Про землеустрій на землях комунальної власності за рахунок коштів місцевих бюджетів фінансуються роботи із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж адміністративно - територіальних одиниць, складання схем землеустрою, розроблення техніко - економічних обґрунтувань з використання та охорони земель адміністративно - територіальних одиниць, інвентаризації земель.
Згідно зі ст. 13 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно зі ст. 15 цього Закону підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Статтею 18 Закону встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013.
Згідно з п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 01 січня 2014 року.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 встановлено (п.п. 2, 3), що плата за землю на підставі даних Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 вводиться в дію з 01.01.2014.
Згідно з п. 2.2 Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13, управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області (на теперішній час відділ у м. Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області) надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.
Відповідно до п. 4 вищевказаного рішення зобов'язано орендарів земельних ділянок, які перебувають у їх користуванні на підставі договорів оренди, укладених протягом 1994-1998 років та 1999-2003 років, та які були передані у користування без проведення державної реєстрації цих земельних ділянок:
- укласти із розробниками документації із землеустрою договори на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) стосовно земельних ділянок, переданих їм у користування без проведення державної реєстрації таких земельних ділянок (без присвоєння їм кадастрового номеру);
- забезпечити складання та прийняття технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) у строк, що не перевищує 2 календарних місяців з дня набрання чинності цим Рішенням;
- не пізніше 31.12.2013 року вчинити дії, спрямовані на подання складеної (розробленої) технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) до Управління Держземагенства у м. Харкові для здійснення Державним кадастровим реєстратором державної реєстрації (із присвоєнням кадастрового номеру) земельних ділянок, переданих у користування без проведення їх державної реєстрації (в тому числі, у разі, коли відомості про земельні ділянки, право користування на які виникло до 2004 року, не внесені до державного реєстру земель);
- повідомити Департамент земельних відносин Харківської міської ради про здійснення державної реєстрації відповідної земельної ділянки із зазначенням присвоєного кадастрового номеру та долучити копії витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, який було видано на підтвердження державної реєстрації земельної ділянки.
Пунктом 5 цього рішення Департамент земельних відносин міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Згідно зі статтею 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території (ч. 1 ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ).
Вказані рішення Харківської міської ради є діючими, відповідачем в установленому законом порядку не оскаржувались, тому в силу закону є обов'язком для відвідана.
Згідно з п. 2.1., п. 2.2. додатку до рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні є власником програмного комплексу Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 , здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в м. Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 , здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.
Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.
Відповідно до п. 3.1., п. 3.2. додатку до рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.
Пунктами 3.3 та 3.4 цього додатку передбачено, що отримання Департаментом земельних відносин витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремих земельних ділянок, наданих у користування на підставі договорів оренди, укладених протягом 1994-1998 років та 1999-2003 років, без проведення їх державної реєстрації (в тому числі, коли відомості про земельні ділянки, право користування на які виникло до 2004 року, не внесені до державного реєстру земель), здійснюється після виконання орендарями цих земельних ділянок приписів пункту 4 рішення Харківської міської ради Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 та повідомлення Департаменту земельних відносин про здійснення державної реєстрації відповідних земельних ділянок із зазначенням їх кадастрових номерів.
У разі якщо орендарі вищевказаних земельних ділянок у встановленому порядку та строки не здійснили дій, спрямованих на їх державну реєстрацію із присвоєнням кадастрових номерів, та не повідомили Департамент земельних відносин про здійснення державної реєстрації таких земельних ділянок, що унеможливлює отримання Департаментом витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку цих земельних ділянок для визначення обґрунтованого розміру орендної плати, Департамент земельних відносин не пізніше 10 робочих днів готує та передає до Юридичного департаменту матеріали для вжиття заходів щодо спонукання вказаних орендарів до здійснення дій стосовно реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі.
Згідно з п. 2.1 укладеного між сторонами договору відповідач сплачує щомісячно плату за землю у формі земельного податку.
Відповідно до підпункту 14.1.72 п. 1 ст. 14 ПК України земельний податок за земельну ділянку сплачують власники земельних ділянок та постійні землекористувачі.
Відповідач не є власником земельної ділянки і не може бути постійним землекористувачем, так як не відноситься до осіб, визначених ст. 92 ЗК України, а тому, сплата ним плати за землю у вигляді земельного податку не відповідає положенням підпункту 14.1.72 п. 1 ст. 14 ПК України.
Згідно з підпунктом 14.1.147 п. 1 ст. 14 та п. 288.1 ст. 288 ПК України плата за землю повинна здійснюватися ним у формі орендної плати за землю, розмір якої визначається укладеним між сторонами договором оренди землі на підставі нормативної грошової оцінки земельної ділянки, як то передбачено п. 288.1 ст. 288 ПК України.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 та визначено базову вартість одного квадратного метра земель м. Харкова у сумі 291,18 грн.
У зв'язку з чим, до зазначеного договору на право тимчасового користування землею повинні бути внесені зміни щодо розміру орендної плати, який визначається згідно з розрахунком розміру орендної плати виконаного Департаментом земельних відносин на підставі витягу з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, який надається Управлінням Держземагенства у м. Харкові згідно із ст. 38 Закону України Про Державний земельний кадастр та рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 .
Враховуючи положення ст. 79-1 ЗК України та ст.ст. 10, 15, 20, 21, п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про Державний земельний кадастр , нормативна грошова оцінка земельної ділянки відноситься до відомостей про земельну ділянку, які включаються до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі.
Внесення відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру є обов'язковим.
Після внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку їй присвоюється кадастровий номер.
Наявність реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі дає можливість отримати витяг про її нормативну грошову оцінку та розрахувати розмір орендної плати за землю і укласти угоду до договору про зміну розміру орендної плати за землю.
Згідно зі ст. 22 Закону України Про землеустрій технічна документація із землеустрою, на підставі якої вносяться відомості про земельну ділянку до Державного земельного кадастру, виготовляється землевпорядними організаціями на підставі укладених договорів із її розробниками і носить платний характер.
Відповідно до ст. 28 Закону України Про землеустрій максимальний строк складання документації із землеустрою не повинен перевищувати шести місяців з моменту укладення договору.
Згідно зі ст. 67 цього Закону фінансування органами місцевого самоврядування робіт, пов'язаних з виготовленням документації із землеустрою на окрему земельну ділянку, діючим законодавством не передбачено, а тому, зазначені дії повинні здійснюватися землевласниками та землекористувачами.
Таким чином, технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі, на підставі якої вносяться відомості про земельну ділянку до Державного земельного кадастру, повинна бути виготовлена за рахунок відповідача.
Згідно з інформацією відділу у м. Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області станом на цей час відомості про державну реєстрацію вищевказаної земельної ділянки ТОВ ТВФ РОССА відсутні.
На підставі вищевказаних законодавчих актів пунктом 4 рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 було зобов'язано всіх землекористувачів, які використовують земельні ділянки по укладеним протягом 1994-1998 років та 1999-2003 років договорам, вчинити певні дії щодо виготовлення вищевказаної технічної документації із землеустрою, реєстрації земельних ділянок в Державному земельному кадастрі та надати Департаменту земельних відносин витяг про реєстрацію земельної ділянки.
На виконання вищезазначеного рішення Харківської міської ради Департаментом земельних відносин листом від 08.10.2013 № 1944/0/225-13 було повідомлено ТВФ РОССА про необхідність:
- в строк до 01.12.2013 - забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);
- в строк не пізніше 31.12.2013-подати складену (розроблену) технічну документацію щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) до Управління Держземагенства у м. Харкові (для здійснення реєстрації земельної ділянки із присвоєнням кадастрового номеру;
- в строк до 01.01.2014-повідомити Департамент земельних відносин Харківської міської ради про здійснення державної реєстрації земельної ділянки та надати копію витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку на підтвердження державної реєстрації цієї земельної ділянки;
- в строк до 01.02.2014-привести розмір плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Департаментом земельних відносин також повідомлено відповідача про те, що у разі невиконання ним зазначених дій у встановлений строк, Департаментом буде підготовлена пропозиція Юридичному департаменту для вжиття заходів щодо спонукання відповідача до здійснення дій щодо реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі.
Вказані законні вимоги Департаменту земельних відносин міської ради Відповідачем було проігноровано, у встановлений термін відповідь на лист до Харківської міської ради направлено не було.
Ухилення Орендаря від виготовлення технічної документації із землеустрою та реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі унеможливлює отримання Департаментом земельних відносин в управлінні Держземагенства у м. Харкові витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку цієї земельної ділянки, виконання розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку та вчинення дії щодо складання та підписання додаткової угоди до існуючого договору в частині зміни розміру орендної плати земельної ділянки у відповідності з нормативною грошовою оцінкою земель міста Харкова станом на 01.01.2013.
Відповідно до ст. 28 Закону України Про землеустрій розробники документації із землеустрою зобов'язані виконувати роботи із складання документації із землеустрою у строк, передбачений договором. Максимальний строк складання документації із землеустрою не повинен перевищувати шести місяців з моменту укладення договору.
Вимога позивача про надання відповідачеві шестимісячного терміну після набрання рішенням суду законної сили є обґрунтованою, а зазначений термін - достатній для виготовлення ним технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі.
Відповідно до ч. 3 ст. 2 ГПК України основними засадами (принципами) господарського судочинства, серед іншого, є: пропорційність; обов'язковість судового рішення.
Принцип пропорційності у господарському судочинстві, закріплений в ст. 15 ГПК України, передбачає забезпечення розумного балансу між приватними й публічними інтересами, врахування особливості предмета спору, значення розгляду справи для сторін, тощо.
Статтями 123, 124 ЗК України, ст. 20 Закону України Про землеустрій , постановою КМ України від 26.05.2014 № 677 Про порядок розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок передбачено порядок укладення договорів оренди, відповідно до якого при наданні земельних ділянок в оренду повинна розроблятись землевпорядна документація (проект відведення чи технічна документація).
Після виготовлення землевпорядна документація, погоджена в установленому порядку відповідними органами державного контролю, подається на розгляд відповідного органу місцевого самоврядування чи державної виконавчої влади, до повноважень якого належить надання у користування земельної ділянки. За наслідками розгляду землевпорядної документації орган місцевого самоврядування приймає рішення про надання земельної ділянки в оренду.
Зобов'язання відповідача забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою та зареєструвати земельну ділянку в Державному земельному кадастрі без встановлення строків виконання рішення суду не забезпечить реального виконання рішення суду та позбавить Харківську міську раду можливості у повній мірі реалізувати свої повноваження у галузі розпорядження землями комунальної власності.
Посилання відповідача (ТОВ Торгово-виробнича фірма "Росса") на те, що ними вже було виготовлено технічну документацію спростовуються матеріалами справи, а саме наступним.
Відповідно до п. 2.1. Наказу Державного комітету України по земельним ресурсам від 02.07.2003 № 174 Про затвердження Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель (далі - Порядок) виконавець робіт формує та надає реєстратору обмінний файл разом з технічною документацією. Обмінний файл надається реєстратору на гнучкому магнітному носії або компакт-диску (далі - цифровому носії). Цифрові носії повинні бути марковані. Маркування має відображати таку інформацію:
- кадастровий номер кварталу, до якого належить земельна ділянка (ділянки);
- порядковий номер носія та загальну кількість носіїв у комплекті;
- назву виконавця робіт, прізвище, ім'я та по батькові представника виконавця робіт;
- дату запису інформації на цифровий носій.
Згідно зі п. 2.2 Порядку реєстратор здійснює процедуру перевірки та приймання обмінного файла, у тому числі порівняння з технічною документацією. У разі відповідності обмінного файла відомостям, які наведено в технічній документації та вимогам до структури, змісту та формату обміну даними, за результатами перевірки та приймання реєстратором робиться відмітка на титульному аркуші технічної документації про приймання обмінного файла, після чого заповнюється реєстраційна картка.
У разі негативного висновку щодо результатів перевірки та приймання обмінного файла виконавцю робіт для доопрацювання надається список конкретних вимог та зауважень у вигляді протоколу перевірки, відповідно до якого необхідно внести зміни і доповнення.
Реєстратор перевіряє структуру, формат, об'єм та склад земельно- кадастрових даних, що містить обмінний файл за такими критеріями:
- відповідність вимогам, установленим до структури, змісту та формату обмінного файла;
- належність земельних ділянок кадастровому кварталу згідно з індексними кадастровими планами;
- відсутність перетинів та розривів між суміжними земельними ділянками, суміжними земельними ділянками суміжних кварталів, тотожність даних балансу земель;
- відсутність перетинів та розривів меж угідь земельних ділянок;
- контроль відповідності атрибутивних даних земельних угідь чинній нормативній базі класифікаторів та кодифікаторів.
Якщо технічна документація не підлягає державній землевпорядній експертизі, вона разом з реєстраційною карткою передається виконавцем робіт безпосередньо до територіального органу земельних ресурсів для погодження або підготовки відповідних рішень органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування щодо надання або передання земельної ділянки у власність або користування. Якщо рішення про надання або передання земельної ділянки у власність або користування не було прийнято протягом трьох місяців, відмітка про приймання обмінного файла анулюється автоматично, що вимагає проходження процедури повторного здавання обмінного файла.
Відповідно до п. 2.4 Порядку територіальний орган земельних ресурсів у 10-денний термін з дня отримання оформленого бланка державного акта на правовласності на земельну ділянку (державного акта на право постійного користування земельною ділянкою) або договору оренди землі перевіряє наявність на титульному аркуші технічної документації відмітки про приймання обмінного файла, зміст реєстраційної картки, відповідність відомостей, що містить реєстраційна картка та оформлений бланк державного акта на право власності на земельну ділянку (державного акта на право постійного користування земельною ділянкою) або договору оренди землі, до технічної документації ('реєстраційної справи) та передає бланки державного акта на право власності на земельну ділянку (державного акта на право постійного користування земельною ділянкою) або договору оренди землі з реєстраційними картками оператору (реєстратору) за актом приймання- передавання. Надані документи повертаються виконавцю робіт на доопрацювання у разі:
- відсутності відмітки про приймання обмінного файла;
- наявності розбіжностей між відомостями, що містять реєстраційна картка, оформлений бланк державного акта на право власності на земельну ділянку (державного акта на право постійного користування земельною ділянкою) або договору оренди землі та технічна документація (реєстраційна справа).
Достовірність відомостей, які відображені в технічній документації (реєстраційній справі), реєстраційній картці та бланку державного акта на право власності на земельну ділянку (державного акта на право постійного користування земельною ділянкою) або договору оренди землі, при відсутності розбіжностей, засвідчується в реєстраційній картці підписом керівника територіального органу земельних ресурсів з зазначенням прізвища та ініціалів та скріплюється печаткою.
Згідно з п 2.5 Порядку територіальний орган земельних ресурсів за актом приймання-передавання передає реєстраційну картку оператору (реєстратору) разом з усіма примірниками державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі для їх видачі та державної реєстрації.
Відповідно до п. 2.6. Порядку оператор (реєстратор) приймає від територіального органу земельних ресурсів державний акт на право власності на земельну ділянку, державний акт на право постійного користування земельною ділянкою, договір оренди землі та реєстраційну картку. У разі виявлення розбіжностей в державному акті на право власності на земельну ділянку, державному акті на право постійного користування земельною ділянкою, договорі оренди землі та реєстраційній картці вони за актом приймання-передавання повертаються до територіального органу земельних ресурсів для доопрацювання.
Згідно з п. 2.8 Порядку оператор (реєстратор) здійснює видачу та реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та видачу договорів оренди (суборенди) землі. Видача державного акта на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та дог его: оренди (суборенди) землі супроводжується внесенням запису про державна реєстрацію до відповідних розділів книги реєстрації. При цьому оператог (реєстратор) відображає дані державної реєстрації на всіх примірниках державних актів на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди (суборенди) землі.
До реєстраційної картки оператором (реєстратором) вносяться відомості про державну реєстрацію згідно з пунктом 3.4 цього Порядку.
Після внесення відомостей про державну реєстрацію до реєстраційної картки вона засвідчується підписом керівника з зазначенням прізвища та ініціалів і печаткою оператора (реєстратора).
Другий примірник державного акта на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою, примірники договору оренди (суборенди) землі оператор (реєстратор) передає до територіальних органів земельних ресурсів за актом приймання-передавання.
Згідно зі п. 2.9. Порядку оператор передає реєстратору перший примірник реєстраційної картки, після чого реєстратор вносить відомості з реєстраційної картки до бази даних АС ДЗК.
Після внесення реєстратором відомостей до бази даних АС ДЗК на першій сторінці реєстраційної картки ставиться штамп реєстратора та підпис особи, яка внесла відомості.
Відповідно до п. 2.10. Порядку перший примірник реєстраційної картки передається на зберігання до архіву реєстратора. Другий примірник реєстраційної картки включається до Поземельної книги, формування та зберігання якої здійснює оператор.
Згідно з п. 13.12. Порядку у разі відсутності інформації в базі даних АС ДЗК оператор (реєстратор) отримує необхідні дані з технічної документації або реєстраційної справи, які зберігаються в територіальних органах земельних ресурсів, згідно з пунктом 14 цього Порядку, яким передбачено, що у разі неможливості відтворення інформації територіальний орган земельних ресурсів надає офіційний висновок про відсутність відомостей для внесення їх до бази даних АС ДЗК.
Як вбачається із листа відділу у м. Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 20.02.2018 № 19-20-0.23,08-482/116- 18 відомості про земельну ділянку, яка перебуває в користуванні відповідача не обліковуються в Державному земельну кадастрі.
Згідно зі ст. 29 Закону України Про землеустрій документація із землеустрою включає в себе текстові та графічні матеріали і містить обов'язкові положення, встановлені завданням на розробку відповідного виду документації.
Документація із землеустрою розробляється на основі завдання на розробку відповідного виду документації, затвердженого замовником.
Склад, зміст і правила оформлення кожного виду документації із землеустрою регламентуються відповідною нормативно-технічною документацією з питань здійснення землеустрою.
Відповідно до Технічного завдання на виконання технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) від 07.03.2008 видане Управлінням земельних ресурсів у місті
Харкові та затверджене ТОВ ТВФ Росса передбачені вимоги щодо виконання технічної документації із землеустрою.
Пунктом 5 зазначеного Технічного завдання передбачено, що технічну документацію із землеустрою необхідно погодити з Управлінням земельних ресурсів у місті Харків, з управлінням містобудування та архітектури, зареєструвати у Харківській регіональній філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельним ресурсам .
У наданій відповідачем до суду технічній документації від 04.03.2008 відсутні погодження вищевказаних територіальних органів, що вказує на невиконання технічного завдання, а відповідно не дотримання вимог ч.2 ст. 29 Закону України Про землеустрій у зв'язку з чим відомості про земельну ділянку площею 0,0853 га по пр. Героїв Сталінграда, 75 у м. Харкові не могли бути внесеними до АС ДЗК.
Зазначене також підтверджуються тим, що надана відповідачем до суду технічна документація із землеустрою щодо встановлення і у натурі меж земельної ділянки та підготовки документів, що посвідчують право користування нею для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель (магазину та торгівельного павільйону), яка була виготовлена у 2008 році на підставі договору № 1476 від 04.03.2008 не містить відмітки про приймання обмінного Файла, засвідченої підписом керівника територіального органу земельних ресурсів з зазначенням прізвища та ініціалів та скріплена печаткою, як то передбачено п. 2.4. Порядку.
Виходячи з зазначеного, на теперішній відомості про земельну ділянку площею 0,0853 га по пр. Героїв Сталінграда, 75 у м. Харкові відсутні у Державному земельному кадастрі України, оскільки надана відповідачем землевпорядна документація на зазначену земельну ділянку від 04.03.2008 не була погоджена та затверджена відповідно до діючих на той час вимог законодавства, що породжує у ТОВ ТВФ РОССА обов'язок у виготовленні технічної документації із землеустрою та внесення відомостей до Державного земельного кадастру, як то вимагає ст. 20 Закону України Про державний земельний кадастр .
Згідно з ч. 1 ст. 18 ГПК України судові рішення, що набрали законної сили, є обов'язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об'єднаннями на всій території України.
Закон та договір на право тимчасового користування землею від 20.07.1997 не визначають ефективного способу захисту порушеного інтересу Харківської міської ради при навмисному ухиленні орендаря від обов'язку виготовити технічну документацію із землеустрою та зареєструвати земельну ділянку в Державному земельному кадастрі при зміні нормативної грошової оцінки земель відповідно до закону.
Таким чином, на підставі вищевикладеного, суд приходить до висновку про обґрунтованість вимог позивача.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд керується ст. 129 ГПК України. Судовий збір покладається: 1) у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; 2) у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Таким чином судові витрати покладаються на відповідача (Товариство з обмеженою відповідальністю Торгово-виробнича фірма "Росса") в повному обсязі.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України; ст.ст. 12, 79-1, 93 ЗК України, п. 12 Перехідних положень ЗК України, ст.ст. 15, 30 Закону України Про оренду землі , ст.ст. 5,13,15,21 Закону України Про оцінку земель , ст.ст. 10, 15, 20, 21 п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про Державний земельний кадастр , ст.ст. 1, 2, 4, 5, 12, 13, 14, 15, 73, 74, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 256, 257, 259 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги до Товариства з обмеженою відповідальністю Торгово-виробнича фірма "Росса" задовольнити.
Зобов'язати ТОВ Торгово-виробнича фірма "Росса", м. Харків протягом шести місяців з дня набрання рішенням суду законної сили забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,0853 га по проспекту Сталінграду, 75 у місті Харкові та зареєструвати зазначену земельну ділянку в Державному земельному кадастрі.
В задоволенні позову до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області - відмовити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Торгово-виробнича фірма "Росса" (61105, м. Харків, вул. Героїв Сталінграду, 75, код 24345293) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н Конституції, 7, Одержувач: Харківська міська рада, Р/р: 35413087032986, Банк: ГУДКСУ у Харківській області, МФО Банку 851011, ІКЮО 04059243) судовий збір в сумі 3524,00 грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку для оскарження. Зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повний текст рішення буде складено та підписано 04.09.18р.
Суддя ОСОБА_4
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 30.08.2018 |
Оприлюднено | 06.09.2018 |
Номер документу | 76265511 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Шарко Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні