П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 822/1094/18
Головуючий у 1-й інстанції: Лабань Г.В.
Суддя-доповідач: Курко О. П.
04 вересня 2018 року
м. Вінниця
Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Курка О. П.
суддів: Совгири Д. І. Сапальової Т.В. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Хлистун С.В.,
представника позивача: Полянської О.А.,
представників відповідачів: Крамар А.В., Роїк О.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Хмельницької міської ради на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 07 червня 2018 року (м. Хмельницький) у справі за адміністративним позовом Вищого професійного училища № 25 до Управління з питань реєстрації Хмельницької міської ради, Хмельницької міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Хмельницька обласна державна адміністрація про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
в березні 2018 року Вище професійне училище № 25 до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Управління з питань реєстрації Хмельницької міської ради, Хмельницької міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Хмельницька обласна державна адміністрація про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 07 червня 2018 року адміністративний позов задоволено, а саме: визнано протиправним та скасовано рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Хмельницького міськрайонного управління юстиції про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №23884476 від 25.08.2015 щодо земельної ділянки к.н. 6810100000:16:006:0187, загальною площею 4.0826 га, яка розташована за адресою: Проспект Миру, 61/3, м. Хмельницький, в частині реєстрації права власності Хмельницької міської ради на земельну ділянку; зобов'язано Управління з питань реєстрації Хмельницької міської ради здійснити реєстрацію права власності, форма власності: державна власність на земельну ділянку к.н. 6810100000:16:006:0187, загальною площею 4.0826 га, яка розташована за адресою: Проспект Миру, 61/3, м. Хмельницький; стягнуто на користь Вищого професійного училища № 25 судовий збір в розмірі 3524 грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Управління з питань реєстрації Хмельницької міської ради.
Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, у якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору.
В судовому засіданні представники відповідачів доводи апеляційної скарги підтримали в повному обсязі та за обставин викладених в ній просили суд задовольнити її, а рішення суду першої інстанції - скасувати.
Представник позивача в судовому засіданні заперечував проти задоволення апеляційної скарги та просив суд залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Представник третьої особи, будучи належним чином повідомлений про дату, час та місце апеляційного розгляду справи, в судове засідання не з'явився, про причини своєї неявки суд не повідомив. Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, а особиста участь представника третьої особи в судовому засіданні - не обов'язкова, колегія суддів у відповідності до ч. 2 ст. 313 КАС України визнала можливим проводити апеляційний розгляд справи за його відсутності.
Заслухавши суддю-доповідача, доводи сторін, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що 01.09.1993 згідно Постанови Кабінету Міністрів України №689 "Про передачу на баланс професійних навчально-виховних закладів будівель і споруд", з метою збереження майна професійних навчально-виховних закладів, недопущення використання їхніх навчальних і побутових приміщень підприємствами, організаціями для виробничих і комерційних цілей та більш ефективного розв'язання проблем підготовки робітничих кадрів зобов'язано відповідні міністерства, відомства та корпорації забезпечити до 01.10.1993 передачу підпорядкованими підприємствами та організаціями на баланс професійних навчально-виховних закладів будівель і споруд, зокрема: завод "Темп" зобов'язано передати на баланс Вищому професійному училищу №25 м. Хмельницького навчальний корпус, майстерні, побутовий комплекс та гуртожитки.
На виконання зазначеної Постанови Кабінету Міністрів України згідно Акта прийому-передачі від 14.07.1994 завод "Темп" передав комплекс гуртожитку (вул. Проспект Миру, 61/3) на користь ВПУ №25.
22.06.1995 року наказом № 365 регіонального відділення по Хмельницькій області Фонду державного майна України на виконання постанови Кабінету Міністрів України "Про передачу на баланс професійних навчально-виховних закладів будівельних споруд" № 699 від 01.09.1993, рішення Арбітражного суду м. Києва та припису прокуратури Хмельницької області, зобов'язано AT "Титан" передати навчальний, суспільно-побутовий корпус, навчально-виробничі майстерні ВПУ №25.
До єдиного майнового комплексу, що знаходиться на балансі училища, входить майно:
1) комплекс гуртожитку по вул. Проспект Миру, 61/3;
2) навчальний корпус по вул. Проспект Миру, 61/3; по вул. Проспект Миру, 61/3;
3) адміністративно-побутовий комплекс по вул. Проспект Миру, 61/3;
4) навчально-виробнича майстерня по вул. Проспект Миру, 61/3;
5) земельна ділянка площею 4,47 га по вул. Проспект Миру, 61/3, яка виділена в постійне користування Вищому професійному училищі №25 на підставі Рішення виконкому Хмельницької міської ради від 11.07.1996 №1028. Право постійного користування було оформлене державним актом І-ХМ №001832, зареєстрованим в книзі записів державних актів на право постійного користування землею ХМ №392.
За приписами п.2 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження форм державного акта на право власності на земельну ділянку та державного акта на право постійного користування земельною ділянкою" від 02.04.2002 № 449 раніше видані державні акти на право приватної власності на землю, державні акти на право власності на землю та державні акти на право постійного користування землею залишаються чинними і підлягають заміні в разі добровільного звернення громадян або юридичних осіб.
Так, згідно ч.1 та ч.2 ст.92 Земельного кодексу України, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають, зокрема: заклади освіти незалежно від форми власності.
Рішенням 42 сесії Хмельницької міської ради №78 від 07.09.2014, у зв'язку з будівництвом житлового будинку на земельній ділянці, що перебувала в постійному користуванні Вищого професійного училища №25 м. Хмельницького, право постійного користування земельною ділянкою (кадастровий номер 6810100000:16:006:0187) площею 44700 кв.м було припинено та надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на загальну площу 40826 кв.м.
25.05.2015 рішенням №38 п'ятнадцятої сесії Хмельницької міської ради було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 40826 кв.м, кадастровий номер - 681000000:16:006:0187, що в м. Хмельницький по вул. Проспект Миру, 61/3 Вищому професійному училищу №25 м. Хмельницькому та передано її в постійне користування.
З метою здійснення відповідної державної реєстрації земельної ділянки Вище професійне училище №25 м. Хмельницького звернулося до управління Держземагенства у Хмельницькому районі та 31.03.2015 була проведена державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 681000000:16:006:0187.
Згідно витягу з Державного земельного кадастру №НВ-6801865212015 в графі "форма власності" - інформація про зареєстроване право була відсутня.
19.08.2015 Вище професійне училище №25 м. Хмельницького звернулося до Реєстраційної служби Хмельницького міськрайонного управління юстиції з метою реєстрації права постійного користування вище зазначеної земельної ділянки.
Рішенням №23884476 від 25.08.2015 за ВПУ №25 було зареєстроване право постійного користування земельної ділянки загальною площею 4,0826 га.
Проте, при реєстрації зазначеної земельної ділянки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно була допущена помилка, а саме власником земельної ділянки помилково записано Хмельницьку міську раду.
На звернення 08.08.2017 представника Хмельницької державної адміністрації до Відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Хмельницької міської ради щодо здійснення реєстрації права власності на дану земельну ділянку за Хмельницькою обласною державною адміністрацією, було отримано рішення №37237985 від 25.09.2017 про відмову в державній реєстрації прав та обтяжень на земельну ділянку к.н. 6810100000:16:006:0187 за суб'єктом Хмельницька обласна державна адміністрація на підставі того, що в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень вже наявний запис про право власності на дану земельну ділянку за Хмельницькою міською радою (комунальна форма власності), а І документи, подані для реєстрації права власності на ту ж земельну ділянку - за державою. У зв'язку із цим, наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно.
Вважаючи, що запис в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно є незаконним, позивач звернувся з позовом до суду.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не доведена правомірність прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 23884476 від 25.08.2015 року.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції по суті спору, виходячи з наступного.
Відповідно до ч.1, ч.2 та п. ж) ч.4 ст. 84 Земельного кодексу України, у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. До земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать, зокрема: земельні ділянки, які закріплені за державними професійно-технічними навчальними закладами.
Згідно ст. 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.
Відповідно до п. 10, 11 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", як набрав чинності з 1 січня 2013: рішення про затвердження проектів розмежування земель державної та комунальної власності, затверджені до набрання чинності цим Законом, разом з витягами із таких проектів із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок, які відносяться цими проектами до державної чи комунальної власності, є підставою для здійснення державної реєстрації земельних ділянок та державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на земельні ділянки; матеріали проектів землеустрою щодо розмежування земель державної та комунальної власності, розроблених, але не затверджених до набрання чинності цим Законом, можуть використовуватися при розробленні схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, матеріалів інвентаризації земель, а також іншої документації із землеустрою.
За відсутності доказів передачі земель державної форми власності у комунальну власність, у органів, що мають повноваження розпоряджатися землями комунальної форми власності, відсутні повноваження з вилучення, передачу у тимчасове або постійне користування земель державної форми власності. Будь-які ж рішення органів місцевого самоврядування з розпорядження землями державної форми власності є такими, що прийняті всупереч законодавства та з перевищенням цими органами своєї компетенції.
Аналогічну позицію висловив Вищий господарський суд України в ухвалі від 23.03.2017 по справі №920/175/16, в якій зазначено, що незалежно від проведення розмежування земель державної і комунальної власності та/або за відсутністю рішення відповідного повноважного державного органу про передачу земель державної форми власності у комунальну власність, повноваження з розпорядження землями, що розташовані в межах населених пунктів, але на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), все одно здійснюють відповідні держані органи, а відповідні сільські, селищні, міські ради не мають права розпоряджатися такими землями.
Так, правові засади розмежування земель державної та комунальної власності і повноваження органів державної влади та органів місцевого самоврядування щодо регулювання земельних відносин визначалися Законом України "Про розмежування земель державної та комунальної власності" та п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України, згідно з яким до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, та земель, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні, органи виконавчої влади.
З дня набрання чинності Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012, землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими.
З матеріалів справи встановлено, що земельна ділянка по вул. Проспект Миру, 63/1 кадастровий номер 6810100000:16:006:0187, площею 4,0826 га, яка знаходиться на балансі Вищого професійного училища №25, є державною власністю і в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно помилково зазначено власність Хмельницької міської ради.
Як вбачається з матеріалів справи, судом першої інстанції було витребувано з Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області проект землеустрою щодо розмежування земель державної та комунальної власності в межах м. Хмельницького, виконаного на виконання Закону України "Про розмежування земель державної і комунальної власності".
Так, 01.06.2018 року від представника Хмельницької міської ради надійшла відповідь № 601/416-18- 0.62 від 31.05.2018, в якій зазначено, що згідно повідомлення відділу у місцевому фонді документації із землеустрою у відділі у Хмельницькому районі відсутня документація із землеустрою щодо розмежування земель державної та комунальної власності в межах м. Хмельницький.
Таким чином, допущений в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запис щодо Хмельницької міської ради як власника земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:006:0187 суперечить законодавству.
Разом з тим, згідно п. 9 "II. Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", державна реєстрація речових прав на земельні ділянки державної та комунальної власності, зазначених у пунктах 3 і 4 цього розділу, здійснюється в порядку, встановленому законом.
Враховуючи норми п.3 вказаного Закону право власності на земельну ділянку державної власності, є таким, що виникло в силу закону і відсутність державної реєстрації права державної власності не впливало на обставини виникнення права державної власності на відповідну земельну ділянку.
Так, згідно ч.1 ст.155 Земельного кодексу України, в разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Враховуючи вищезазначене, рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Хмельницького міськрайонного управління юстиції про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №23884476 від 25.08.2015 щодо земельної ділянки к.н. 6810100000:16:006:0187, загальною площею 4.0826 га, яка розташована за адресою: вул. Проспект Миру, 61/3, м. Хмельницький, в частині реєстрації права власності Хмельницької міської ради на земельну ділянку є протиправним, а відтак позовна вимога щодо його скасування підлягає задоволенню.
Однак, згідно вимог ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме та їх обтяжень" записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав.
У разі зміни ідентифікаційних даних суб'єкта права, визначення часток у праві спільної власності чи їх зміни, зміни суб'єкта управління об'єктами державної власності, відомостей про об'єкт нерухомого майна, у тому числі зміни його технічних характеристик, виявлення технічної помилки в записах Державного реєстру прав чи документах, виданих за допомогою програмних засобів цього реєстру (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), за заявою власника чи іншого правонабувача, обтяжувана, а також у випадку, передбаченому пп."в" п.2 ч.6 ст.37 цього Закону, вносяться зміни до записів Державного реєстру прав.
У разі якщо помилка в реєстрі впливає на права третіх осіб, зміни до Державного реєстру вносяться на підставі відповідного рішення суду.
Так, згідно ст. 28 вищезазначеного закону під час проведення державної реєстрації права користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) земельними ділянками державної чи комунальної власності, право власності на які не зареєстровано в Державному реєстрі прав, державний реєстратор одночасно з проведенням такої реєстрації проводить також державну реєстрацію права власності на такі земельні ділянки без подання відповідної заяви органами, які згідно із ст.122 Земельного кодексу України передають земельні ділянки у власність або у користування.
Державна реєстрація права власності на земельні ділянки державної чи комунальної власності проводиться з обов'язковим урахуванням пунктів 3 та 4 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності".
Відповідно до ст. 29 вищезазначеного закону державна реєстрація похідного речового права на земельну ділянку, право власності на яку виникло та оформлено в установленому порядку до 1 січня 2013 року, здійснюється одночасно з державною реєстрацією права власності на таку земельну ділянку (крім випадків, коли право власності на таку земельну ділянку вже зареєстроване в Державному реєстрі прав) на підставі заяви про державну реєстрацію прав.
Державна реєстрація права власності на земельну ділянку у разі подання заяви про державну реєстрацію прав набувачем похідного речового права на таку земельну ділянку може здійснюватися без подання заявником документа, на підставі якого виникло право власності, за умови наявності інформації про зареєстровану земельну ділянку в Державному земельному кадастрі та до моменту автоматизованого перенесення до Державного реєстру прав записів (відомостей) про речові права та обтяження на земельні ділянки з Державного реєстру земель.
При цьому, колегія суддів погоджується з доводами суду першої інстанції, що належним способом захисту позивача в даному випадку є зобов'язання Управління з питань реєстрації Хмельницької міської ради провести реєстрацію права власності державної власності на земельну ділянку к.н. 6810100000:16:006:0187, загальною площею 4.0826 га, яка розташована за адресою: вул. Проспект Миру, 61/3, м. Хмельницький, зазначивши форму власності - Державна власність.
Посилання апелянта на те, що позивачем було порушено строк звернення до суду колегія суддів вважає безпідставним, з огляду на наступне.
Так, судом встановлено, що 11.05.2017 року Департамент освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації листом № 03-23/165 зобов'язав усіх керівників професійно-технічних навчальних закладів переглянути вже оформлені правовстановлюючі документи на земельні ділянки та перевірити зазначену в них належність земельних ділянок.
Згідно даного витягу позивачем виявлено інформацію, що земельна ділянка 4,0826 перебуває у комунальній власності, а власником даної земельної ділянки зазначена Хмельницька міська рада.
08.08.2017 року позивач звернувся до Реєстраційної служби з заявою про проведення реєстрації права власності та виправлення допущеної помилки.
Однак, 25.09.2017 року державним реєстратором прав на нерухоме майно Хмельницької міської ради було винесено рішення № 37237985 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень, у зв'язку з тим, що в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень вже наявний запис про право власності на дану земельну ділянку за Хмельницькою міською радою і для проведення зміни форми власності надано рішення місцевого самоврядування та акт приймання-передачі земельної ділянки.
Таким чином, саме з 25.09.2017 року позивачу стало відомо про те, що таке право Вищого професійного училища № 25 було порушене.
Відтак, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про поважність пропуску строку для звернення до суду позивачем.
Твердження апелянта про те, що позивач не вправі представляти інтереси та права держави в суді є необґрунтованими, оскільки спірна земельна ділянка належить Вищому професійному училищу № 25 на праві постійного користування і як користувач земельної ділянки, права якого порушені, позивач звернувся з позовом до суду.
Окрім того, Вище професійне училище № 25 є державним професійно-технічним навчальним закладом і все майно, яке перебуває в його оперативному управлінні, належить на праві власності Державі Україна, а функції управління щодо майна державного навчального закладу здійснює Міністерство освіти і науки України. Право власності держави на спірну земельну ділянку визначене на законодавчому рівні та не може бути змінене.
Посилання представника відповідача, що в даному випадку існує спір про право цивільне є також безпідставними, оскільки судом встановлено, що право державної власності на земельну ділянку, яке знаходиться за адресою: проспект Миру, 61/3, м. Хмельницький, виділене в постійне користування Хмельницькому професійному ліцею електроніки згідно рішення виконкому Хмельницької міської ради від 11.07.1996 №1028, визначене на законодавчому рівні, у зв'язку з цим спір про право власності на зазначену земельну ділянку - відсутній.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оскільки доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції ухвалив оскаржуване рішення відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, а тому підстави для його скасування або зміни відсутні.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Хмельницької міської ради залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 07 червня 2018 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 05 вересня 2018 року.
Головуючий Курко О. П. Судді Совгира Д. І. Сапальова Т.В.
Суд | Вінницький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2018 |
Оприлюднено | 11.09.2018 |
Номер документу | 76272841 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Курко О. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні