Рішення
від 27.08.2018 по справі 924/1291/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"27" серпня 2018 р. Справа № 924/1291/17

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Смаровоза М.В. при секретарі судового засідання Нестеруку М.П., розглянувши справу

за позовом першого заступника керівника Шепетівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Славутської міської ради

до товариства з обмеженою відповідальністю "Зелений парк"

про стягнення 126940,03 грн. збитків, завданих використанням земельних ділянок без правовстановлюючих документів

за участю представників:

прокуратури: ОСОБА_1;

інших учасників процесу: не з'явились.

У судовому засіданні 27.08.2018р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Перший заступник керівника Шепетівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати функції у спірних правовідносинах, - Славутської міської ради звернувся до суду із позовом, в якому просить суд стягнути з відповідача 126940,03 грн. збитків за безпідставне (без правовстановлюючих документів та без укладання договору оренди) використання земельних ділянок по вул. Б. Хмельницького в м. Славута Хмельницької області.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що рішенням Славутської міської ради №20.3-38/2014 від 31.01.2014 року ТОВ Зелений парк надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) площами 29813 кв.м. та 645 кв.м. по вул. Б.Хмельницького, будники 144/1 - 144/13, для розміщення та експлуатації основних, підсобних, допоміжних будівель та споруд. Вказаним рішенням зобов'язано відповідача у 30-денний строк з дати прийняття останнього звернутись у ліцензовану компанію для виготовлення документації із землеустрою, однак до 30.03.2017р. вимогу ради не виконано. Позивач вказує, що ТОВ „Зелений парк» не оформило правовстановлюючих документів на земельну ділянку під зазначеними об'єктами нерухомого майна всупереч ст.120 Земельного кодексу України, ст.377 Цивільного кодексу України, що призводить до використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів на землю та є порушенням чинного законодавства внаслідок недотримання принципу платності за використання земельної ділянки, що встановлено ст.206 Земельного кодексу України та ст.ст. 269, 287 Податкового кодексу України. Рішенням виконавчого комітету Славутської міської ради №417 від 16.11.2017р. затверджено акт визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ „Зелений парк» земельних ділянок без правовстановлюючих документів від 06.11.2017р. У акті вказано, що територіальній громаді міста Славута за пероід з 01.07.2016р. по 30.03.2017р. завдано збитків в розмірі 126940,03 грн., які розраховано комісією відповідно до Порядку визначення та відшкодування Славутській міській раді збитків, заподіяних внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок із порушенням законодавства про плату за землю, затвердженого рішенням Славутської міської ради від 24.02.2012р. Славутською міською радою надсилались відповідачу повідомлення 18.09.2012р., 15.04.2013р., 13.01.2016р. 29.04.2016р., 12.04.2017р. про необхідність оформлення правовстановлюючих документів та сплати орендної плати, однак налженого реагування відповідача не відбулось, збитки позивачу не відшкодовано, що стало підставою для звернення із даним позовом до суду. 27.12.2017р. перший заступник керівника Шепетівської місцевої прокуратури надіслав міському голові м. Славута повідомлення про встановлення підстав та намір здійснювати представництво інтересів держави в особі Славутської міської ради у відповідності до ч. 4 ст. 23 Закону України Про прокуратуру .

Прокурор та представник позивача позовні вимоги підтримали.

Представник відповідача у своєму письмовому клопотанні про намір укладення мирової угоди в даній справі визнає свої зобов'язання перед позивачем зі сплати 126940,03 грн. збитків, завданих використанням земельних ділянок без правовстановлюючих документів.

Розглядом наявних матеріалів справи встановлено таке.

Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо суб'єкта №95591252 від 28.08.2017р., витягу про державну реєстрацію праві КП „Ізяславське БТІ» від 31.08.2012р., за ТОВ „Зелений парк» (м. Київ, Шевченківський район, вул. Саксаганського, буд.119, код ЄДРПОУ 37728050) зареєстровано право власності на 1/1 часток об'єктів нерухомого майна розташованих за адресою: Хмельницька область, м. Славута, вул. Б. Хмельницького, 144. Підставою виникнення права власності зазначено договір купівлі-продажу, р/н 2579 від 07.08.2012р., внесений приватним нотаріусом Славутського міського нотаріального округу Хмельницької області ОСОБА_2 Дата проведення державної реєстрації: 13.08.2012р.

У п. 1 доданого до матеріалів справи договору купівлі-продажу від 07.08.2012р. відображено, що земельні ділянки, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна належать Славутській міській раді.

Рішеннями Славутської міської ради від 31.01.2014р. №20.3-38/2014 надано дозвіл ТОВ „Зелений парк» на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі площею 645 кв.м. та 29813 кв.м. по вул. Б.Хмельницького, 144 у м. Славута. Пунктом 17 вказаного рішення зобов'язано ТОВ "Зелений парк" протягом 30-ти днів з моменту прийняття даного рішення звернутися у ліцензовану проектну організацію для виготовлення документації із землеустрою, після чого подати вказану документацію на затвердження до Славутської міської ради Хмельницької області.

Рішенням господарського суду Хмельницької області від 18.01.2017р. №924/1149/16 присуджено до стягнення із ТОВ „Зелений парк» на користь Славутської міської ради Хмельницької області 122 020,82 грн. збитків за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів. Судом визначено розмір збитків користування відповідачем спірними земельними ділянками у період із 01.09.2015р. по 30.06.2016р.

У зв'язку з необхідністю визначення розмірів збитків, заподіяних внаслідок використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів з 01.07.2016р. комісією складено 12.04.2017р. акт обстеження, визначення меж, площі та конфігурації земельних ділянок по вул. Б. Хмельницького, 144, м. Славута, схему розміщення земельної ділянки. За результатами обстеження було встановлено, що на земельних ділянках по вул. Б.Хмельницького, 144, м. Славута площею 645 кв.м. (кадастровий номер: 6810600000:04:009:0012) та 29813 кв.м. (кадастровий номер: 6810600000:04:008:0004) по вул. Б.Хмельницького, 144, в м. Славута знаходяться об'єкти нерухомого майна (паперова фабрика), що належать ТОВ „Зелений парк» , відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 12.04.2017р.

Головне управління ДФС у Хмельницькій області від 28.04.2017р. Славутського міського голову повідомило, що ТОВ Зелений парк податкову звітність по платі за землю на 2016-2017рр. не подавало, земельний податок за період з 01.07.2016р. по 12.04.2017р. до бюджету не сплатило.

Згідно з довідкою Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 12.05.2017р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки за 01.07.2016р. площею 29813 кв.м. складала - 5434313,64 грн., площею 645 кв.м. - 117570,60 грн., а з 01.01.2017р. по 12.05.2017р. площею 29813 кв.м. - 5760227,20 грн., площею 645 кв.м. - 124621,69 грн.

Рішенням 16 сесії 6 скликання Славутської міської ради від 24.02.2012р. №21-16/2012 затверджено Порядок визначення та відшкодування Славутській міській раді збитків, заподіяних внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок з порушенням законодавства про оплату за землю.

Згідно рішення сесії Славутської міської ради № 5-18/2017 від 07.04.2017 Про встановлення ставок плати за оренду землі на території м.Славута розмір орендної плати за земельні ділянки під об'єктами виробничого призначення та іншими об'єктами, розташованими на землях промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення для суб'єктів підприємницької діяльності та громадян становить 3% від нормативно грошової оцінки.

06.06.2017р. фінансовим управлінням виконавчого комітету Славутської міської ради зроблено розрахунок збитків відповідно до п. 5 вищевказаного Порядку з порушенням законодавства про плату за землю ТОВ Зелений парк по вул. Б.Хмельницького, 144 площами 645 кв.м. та 29813 кв.м. за період з 01.07.2016р. по 12.05.2017р., які визначено у розмірі 147821,75 грн. (3% від нормативної грошової оцінки).

Листами від 12.04.2017р., від 29.05.2017р. та від 16.06.2017р. відповідача повідомлено про дату, час та місце проведення засідання комісії з визначення збитків внаслідок використання ТОВ Зелений парк земельних ділянок по вул. Б. Хмельницького, 144 в м. Славута площами 645 кв.м. та 29813 кв.м. за період з 01.07.2016р. по 12.04.2017р. У відповідь ТОВ Зелений парк надіслав лист від 18.04.2017р. з проханням перенести засідання.

В подальшому розпорядженням виконавчого комітету Славутської міської ради від 09.06.2017р. представника відповідача включено до складу комісії з визначення збитків, яка засідатиме 13.06.2017р., однак у листі №10 від 06.06.2017р. ТОВ Зелений парк просив не розглядати 13.06.2017р. питання з визначення збитків у зв'язку з відрядженням керівника.

22.06.2017р. комісією по визначенню збитків землевласниками та землекористувачами складено акт визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ „Зелений парк» земельних ділянок. Даним актом було встановлено, що на земельних ділянках площею 645 кв.м. та 29 813 кв.м. по вул. Б.Хмельницького, 144 знаходяться об'єкти нерухомого майна, які належать ТОВ „Зелений парк» , яке не оформило правовстановлюючих документів на земельні ділянки під об'єктами нерухомого майна, що суперечить ст.120 ЗК України, ст.377 ЦК України.

Зазначено також, що фінансовим управлінням на підставі нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданої управлінням Держземагенства у Славутському районі та м. Нетішин, здійснено розрахунок розміру збитків (у вигляді орендної плати за землю), заподіяних територіальній громаді м. Славута внаслідок використання земельних ділянок по вул. Б.Хмельницького, 144 без правовстановлюючих документів за період із 01.07.2016р. по 12.05.2017р. на суму 147821,75 грн.

Рішенням виконавчого комітету Славутської міської ради від 20.07.2017р. №263 затверджено акт визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ „Зелений парк» земельних ділянок без правовстановлюючих документів на суму 147821,75 грн. від 22.06.2017р.

На адресу відповідача направлялось письмове повідомлення від 27.07.2017р. №04-29/1523 із пропозицією у 10-денний термін розглянути його разом з актом про визначення збитків власнику землі, затвердженим рішенням виконавчого комітету Славутської міської ради від 20.07.2017р. Вказані повідомлення направлялись на юридичну адресу відповідача із повідомленням про вручення.

У відповідь на повідомлення відповідачем надіслано лист від 21.08.2017р. №34, в якому зазначено, що останній не є власником нерухомого майна по вул. Б. Хмельницького, 144 у м. Славута на підставі договорів купівлі-продажу від 31.03.2017р. та від 03.04.2017р.

13.09.2017р. фінансовим управлінням виконавчого комітету Славутської міської ради зроблено розрахунок збитків відповідно до п. 5 Порядку ТОВ Зелений парк по вул. Б.Хмельницького, 144 площами 645 кв.м. та 29813 кв.м. за період з 01.07.2016р. по 30.03.2017р., які визначено у розмірі 126940,03 грн.

Листом від 18.09.2017р. відповідача повідомлено про дату, час та місце проведення засідання комісії з визначення збитків внаслідок використання ТОВ Зелений парк земельних ділянок по вул. Б. Хмельницького, 144 в м. Славута площами 645 кв.м. та 29813 кв.м. за період з 01.07.2016р. по 30.03.2017р.

06.11.2017р. комісією по визначенню збитків землевласниками та землекористувачами складено акт визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ „Зелений парк» земельних ділянок за період з 01.07.2016р. по 30.03.2017р. В акті визначено, що відповідач був власником об'єктів нерухомого майна, які знаходяться по вул. Б. Хмельницького, 144 в м. Славута до 31.03.2017р., що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 28.08.2017р. При цьому рішення господарського суду Хмельницької області від 18.01.2017р. вирішено стягнути з ТОВ Зелений парк 122020,82 грн. збитків за використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів по 30.06.2016р. За змістом розрахунку розміру збитків останні складають 126940,03 грн.

Рішенням виконавчого комітету Славутської міської ради від 16.11.2017р. №417 затверджено акт визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ „Зелений парк» земельних ділянок без правовстановлюючих документів на суму 126940,03 грн. від 06.11.2017р., рішення виконавчого комітету Славутської міської ради від 20.07.2017р. №263 визнано таким, що втратило чинність.

На адресу відповідача направлялось письмове повідомлення від 21.11.2017р. №04-29/2401 із пропозицією у 10-денний термін розглянути його разом з актом про визначення збитків власнику землі, затвердженим рішенням виконавчого комітету Славутської міської ради від 16.11.2017р. Вказані повідомлення направлялись на юридичну адресу відповідача із повідомленням про вручення.

Відповідач звертався з позовом до позивача про визнання протиправними дій та визнання незаконним і скасування рішення виконавчого комітету Славутської міської ради від 16.11.2017р. №417, що підтверджується долученою копією ухвали Верховного Суду від 31.05.2018р. №682/71/18. В ухвалі зазначено, що рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 21.03.2018р. №682/71/18 у задоволенні позовних вимог відмовлено повністю, ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 05.05.2018р. апеляційну скаргу ТОВ „Зелений парк» повернуто без розгляду, а Верховним Судом відмовлено у відкритті касаційного провадження.

Досліджуючи надані докази, оцінюючи їх в сукупності, судом береться до уваги наступне.

Згідно зі ст. 22 Цивільного кодексу України, особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода). Під збитками, згідно ч. 2 ст. 224 ГК України, розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

Статтею 225 ГК України встановлено, що до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включається, зокрема, неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов'язання другою стороною.

Для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування збитків, необхідна наявність повного складу правопорушення: протиправної поведінки (дії чи бездіяльності) особи; шкідливого результату такої поведінки - збитків; причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками; вини особи, яка завдала збитки. У разі відсутності, хоча б одного з елементів відповідальність у вигляді відшкодування збитків не наступає.

Статтею 1166 ЦК України передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини. Протиправною є поведінка, яка не відповідає вимогам закону чи іншого нормативного акту, або виявляється у невиконанні чи неналежному виконанні договірного зобов'язання, тягне за собою порушення (зменшення, обмеження) майнових прав і законних інтересів іншої особи. Суб'єктами права на землі комунальної власності, згідно статті 80 ЗК України, є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, незалежно від того, зареєстрована земельна ділянка за територіальною громадою, чи ні.

Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (ст. 14 Податкового кодексу України).

Як передбачено ст. 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Аналогічна норма закріплена у ст. 16 Закону України "Про оренду землі". Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (ч. 2 ст. 120 ЗК України). Аналогічні положення зазначені і у статті 377 Цивільного кодексу України.

Правовий механізм переходу прав на землю, пов'язаний із переходом права на будинок, будівлю або споруду, визначено у статті 120 ЗК України і статті 377 ЦК України, за змістом яких до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Водночас, згідно зі статтями 125 - 126 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав, яка оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Отже, із виникненням права власності на об'єкт нерухомості власник такого об'єкта не звільняється від обов'язку оформлення прав на земельну ділянку відповідно до вимог законодавства. Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 22.05.2018р. №909/748/17.

Наявні матеріали справи свідчать про те, що відповідач - ТОВ „Зелений парк» набув у власність об'єкти нерухомого майна розташовані за адресою: Хмельницька область, м. Славута, вул. Б. Хмельницького, 144, на підставі договору купівлі-продажу, р/н 2579 від 07.08.2012р., внесеного приватним нотаріусом Славутського міського нотаріального округу Хмельницької області ОСОБА_2 Дата проведення державної реєстрації: 13.08.2012р., що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо суб'єкта №95591252 від 28.08.2017р., витягу про державну реєстрацію праві КП „Ізяславське БТІ» від 31.08.2012р.

Враховуючи, що за змістом договору купівлі-продажу від 07.08.2012р. власником земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, визначено Славутську міську раду, у відповідача з моменту виникнення права власності на нерухоме майно виник обов'язок оформити право користування земельною ділянкою під нерухомим майном та земельною ділянкою для обслуговування цього майна. Однак, матеріали справи не містять доказів оформлення відповідачем у встановленому законом порядку права користування земельною ділянкою.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Славутської міської ради від 31.01.2014р. №20.3-38/2014 надано дозвіл ТОВ „Зелений парк» на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі площею 645 кв.м. та 29813 кв.м. по вул. Б.Хмельницького, 144 у м. Славута. Пунктом 17 вказаного рішення зобов'язано ТОВ "Зелений парк" протягом 30-ти днів з моменту прийняття даного рішення звернутися у ліцензовану проектну організацію для виготовлення документації із землеустрою, після чого подати вказану документацію на затвердження до Славутської міської ради Хмельницької області.

Відповідач не звертався у ліцензовану проектну організацію для виготовлення документації із землеустрою для подальшого затвердження Славутсько юміською радою Хмельницької області, право користування вказаною земельною ділянкою у відповідності до вимог законодавства не оформив та необхідної плати за користування земельною ділянкою не вносив.

Наведені вище обставини свідчать про те, що відповідач тривалий час використовував земельну ділянку без оформлення відповідних прав у встановленому порядку, поважних причин, які б перешкоджали здійснити таке оформлення не наведено, що дає підстави для висновку про бездіяльність відповідача у вчиненні передбачених законодавством заходів зі своєчасного оформлення права користування земельною ділянкою. Отже, не оформивши відповідно до чинного законодавства користування земельною ділянкою, відповідач порушив наведені вище положення законодавства.

Використання відповідачем земельної ділянки без правовстановлюючих документів позбавило міську раду, як власника землі, отримувати дохід у вигляді орендної плати за землю, який вона могла би отримувати, якби її право не було порушено, тобто у розмірі суми збитків, визначених у позові (з урахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог).

Відповідно до ч. ч. 2, 3 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, відшкодування заподіяних збитків. Відповідно до статті 156 ЗК України, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Згідно зі статтею 157 ЗК України, відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

19 квітня 1993 року Кабінет Міністрів України своєю постановою №284 затвердив Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, змістом пунктів 2, 3 якого передбачено, що розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії. Відшкодуванню, зокрема, підлягають збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. Неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян. Збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарями, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження актів комісій (п.п. 3, 5 Порядку).

Отже, системний аналіз зазначених норм матеріального права дозволяє зробити висновок, що у випадку не укладення договору оренди або інших правочинів як правових підстав для користування земельною ділянкою з вини користувача настають правові наслідки, передбачені статтею 157 ЗК України та Порядком. Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом України у постанові від 14.09.2016р. у справі №703/5377/14-ц.

З матеріалів справи вбачається, що на засіданні комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам вирішено затверджено акт визначення розміру збитків за фактичне використання відповідачем земельної ділянки без правовстановлюючих документів. Вказаний акт було складено та затверджено рішенням виконкому міської ради.

Враховуючи, що при складанні акту від 22.06.2017р., у якому визначено розмір збитків за період з 01.07.2016р. по 12.05.2017р., не було враховано, що об'єкти нерухомого майна на спірних земельних ділянках були відчужені відповідачем на підставі договорів купівлі-продажу від 31.03.2017р., від 03.04.2017р. та від 04.07.2017р., зроблено перерахунок завданих збитків за фактичне використання ТОВ „Зелений парк» земельних ділянок за період з 01.07.2016р. по 30.03.2017р. в розмірі 126940,03 грн.

Відповідачем дії посадових осіб та акт у встановленому законом порядку оскаржено.

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 21.03.2018р. №682/71/18 у задоволенні позовних вимог ТОВ „Зелений парк» до Славутської міської ради про визнання протиправними дій та визнання незаконним і скасування рішення виконавчого комітету Славутської міської ради від 16.11.2017р. №417 "Про затвердження акту визначення розміру збитків за фактичне використання земельних ділянок" відмовлено повністю. Ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 05.05.2018р. апеляційну скаргу ТОВ „Зелений парк» повернуто без розгляду, ухвалою Верховним Судом від 31.05.2018р. №682/71/18 відмовлено ТОВ „Зелений парк» у відкритті касаційного провадження.

Разом з цим, судом встановлено, що рішенням 16 сесії шостого скликання Славутської міської ради від 24.02.2012р. №21-16/2012 затверджено „Порядок визначення та відшкодування Славутській міській раді збитків, заподіяних внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок з порушенням законодавства про плату за землю» .

Даний Порядок встановлює єдину процедуру відшкодування збитків, заподіяних Славутській міській раді внаслідок порушення вимог земельного законодавства. Збитки відшкодовуються внаслідок: використання земельної ділянки без оформлення документів, що посвідчують право на земельну ділянку відповідно до закону (п.3).

У разі використання земельної ділянки без документів, що підтверджують право користування, збитки визначаються за фактичний період користування земельною ділянкою.

Відшкодування збитків проводиться за період використання землі з порушенням земельного законодавства у розмірі орендної плати за землю, яку власник землі (міська рада) міг би отримати при належному виконанні (дотриманні) землекористувачем вимог земельного законодавства. Збитки визначаються за ставками орендної плати, які діяли на момент виникнення таких збитків згідно рішення Славутської міської ради „Про затвердження грошових оцінки земель» , та рішення №12-14/2011 від 28.12.2011р. „Про затвердження орендної плати за земельні ділянки на території міста Славута» (п. 5.3. Порядку).

З огляду на викладене, неоформлення документів на право користування земельною ділянкою за період з 01.07.2016р. по 30.03.2017р. є доведеним фактом та виникло з вини відповідача внаслідок його бездіяльності, що свідчить про протиправну поведінку землекористувача, яким являється відповідач, та причинний зв'язок між його протиправною поведінкою та збитками.

Беручи до уваги вищенаведене, позовні вимоги обґрунтовані, відповідають чинному законодавству, тому підлягають задоволенню зі стягненням з відповідача судових витрат відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю „Зелений парк» (м. Київ, вул. Саксаганського, буд. 119, ідентифікаційний код 37728050) на користь Славутської міської ради (м. Славута Хмельницької області, вул.Соборності, буд. 7, ідентифікаційний код 34270865) 126940,03 грн. збитків, завданих використанням земельних ділянок без правовстановлюючих документів.

Видати наказ.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю „Зелений парк» (м. Київ, вул. Саксаганського, буд. 119, ідентифікаційний код 37728050) на користь прокуратури Хмельницької області (м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3, код ЄДРПОУ 02911102, р/р 35218028002814, ОСОБА_3 казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172) 1904,1 грн. відшкодування судового збору.

Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч. ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч. 1 ст. 256 ГПК України).

Апеляційна скарга подається в порядку, передбаченому ст. 257 ГПК України, з урахуванням пп. 17.5 Розділу ХІ "Перехідні положення" ГПК України.

Повний текст рішення складено 06.09.2018р.

Суддя М.В. Смаровоз

Віддрук. 5 прим.: 1 - до справи, 2 - позивачу (30000, Хмельницька область, м. Славута, вул. Соборності, 7), 3 - відповідачу (01032, м. Київ, вул. Саксаганського, 119), 4 - Шепетівській місцевій прокуратурі (30000, Хмельницька область, м. Славута, вул. Соборності, 34а), 5 - прокуратурі Хмельницької області (29000, м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3). Всім рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення27.08.2018
Оприлюднено11.09.2018
Номер документу76293772
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/1291/17

Ухвала від 07.10.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 08.10.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 01.10.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Рішення від 27.08.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Рішення від 26.08.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 21.08.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 25.07.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 23.07.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 22.07.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 22.06.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні