Рішення
від 07.09.2018 по справі 440/1262/18
БУСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Єдиний унікальний номер №440/1262/18

Провадження № 2/440/1247/2018

07 вересня 2018 року

Буський районний суд Львівської області

в складі:головуючого-судді ОСОБА_1Р.

при секретарі Особа О.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду місті Буськ цивільну справу за позовом заступника керівника Радехівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Олеської селищної ради до ОСОБА_2 про стягнення заборгованості з орендної плати за землю, -

В С Т А Н О В И В :

Заступник керівника Радехівської місцевої прокуратури звернувся в суд з позовом в інтересах держави в особі Олеської селищної ради, в якій просить стягнути з відповідача - ОСОБА_2 на користь держави в особі Олеської селищної ради заборгованість по орендній платі за землю в сумі 12 781,35 грн. Свої вимоги мотивує тим, що 22.10.2015 між Олеською селищною радою та ОСОБА_2 укладено договір оренди земельної ділянки, площею 3.4743 га, яка знаходиться за адресою Львівська обл., Буський район, смт. Олесько, вул. Валова, 19 терміном на 43 роки (кадастровий номер земельної ділянки 4620655600:08:003:0181). Відповідно до договору ОСОБА_2 використовує земельну ділянку для обслуговування виробничих будівель заводу. Згідно акту приймання - передачі земельної ділянки в оренду від 22.10.2015, орендодавець - Олеська селищна рада передала, а орендар - ОСОБА_2 отримала в оренду вищевказану земельну ділянку. Право оренди земельної ділянки зареєстровано згідно Витягу з Держаного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 29.10.2015. Відповідно до п.5 договору оренди землі від 22.10.2015 грошова оцінка земельної ділянки становить 639067,33 грн. На вказаній земельній ділянці наявні об'єкти нерухомого майна - виробничі будівлі. Згідно п.9 згаданого договору оренди земельної ділянки орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 25 562,69 грн. на рік. Орендна плата вноситься щомісячно у розмірі 1/12 до 25 числа поточного місяця на р/р 33215812700051 УДК у Львівській області, МФО 825014, ЗКПО 22342907, (код платежу - 13050200). Розмір орендної плати переглядається щорічно та індексується відповідно до вимог чинного законодавства. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, нараховується пеня у розмірі 0,5% несплаченої суми за кожний день прострочення. Разом з тим. п. 28 Договору оренди передбачено, що Олеська селищна рада має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати. Так, згідно інформації-розрахунку заборгованості по орендній платі за згадану вище земельну ділянку комунальної власності площею 3,4743 га наданого Олеською селищною радою за №147 від 20.06.2018 заборгованість з орендної плати за землю зі сторони орендаря ОСОБА_2 з 01.01.2018 по 30.06.2018 становить 12781,35 грн.

Позивач ОСОБА_3 селищна рада Буського району в особі уповноваженого представника в судове засідання не з'явилася, подала до суду заяву, в якій просить слухання справи проводити без її участі, позов підтримує в повному обсязі.

Відповідач ОСОБА_2 в судове засідання не з'явилася, надіслала письмову заяву про визнання у повному обсязі позовних вимог, просила їх задоволити та слухати справу без проведення звукозапису.

Прокурор подав письмову заяву про розгляд справи без проведення звукозапису.

За таких обставин на підставі ч.2 ст.247 ЦПК України прийнято рішення про проведення розгляду справи без фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувальних засобів.

Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню із слідуючих підстав:

Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до Закону.

Положеннями частини 1 пункту в статті 96 Земельного кодексу України встановлено обов'язок землекористувача своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Стаття 13 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно з ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до ст. 288.1 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Отже, правовідносини щодо оренди землі полягають у оплатному користуванні земельною ділянкою на умовах передбачених договором. Граничні розміри орендної плати визначені в ст. 288.5 Податкового кодексу України та напряму залежать від нормативної грошової оцінки.

Відповідно до ст. 288.5 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності (ст. 18 Закону України "Про оцінку земель").

Зазначеною статтею передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою.

Статтею 20 зазначеного Закону України передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

На момент пред1явлення позову зобов'язання відповідача в частині своєчасності та повноти проведення розрахунків є не виконаним. Заборгованість по орендній платі за використання земельної ділянки складає 12 781,35 грн. (дванадцять тисяч сімсот вісімдесят один гривень 35 коп).

Відповідно до п.5 вказаного вище договору оренди грошова оцінка земельної ділянки становить 639 067,33 грн.

Згідно із п.п. 9, 10 договору оренди земельної ділянки орендна плата за користування об'єктом оренди становить 25 562.69 грн. на рік. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством та затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

Орендна плати вноситься щомісячно у розмірі 1/12 до 25 числа поточного місяця на відповідний рахунок, вказаний у договорі (п.11. Договору оренди).

Так, в силу ст. 526 ЦК України, зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог ЦК України, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Відповідно до ст. 629 ЦК України, договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Таким чином, із Відповідача за порушення взятих на себе зобов'язань підлягає стягненню в судовому порядку заборгована орендна плата згідно доданого до позову розрахунку.

Внаслідок протиправної поведінки Відповідача, територіальна громада Олеської селищної ради недоотримала кошти у вигляді орендної плати за землю в сумі 12781,35грн., які могла б реально одержати у випадку належного виконання відповідачем своїх обов'язків, передбачених Договором.

Положеннями ст. 34 Закону України Про оренду землі передбачено, що у разi припинення або розiрвання договору оренди землi орендар зобов'язаний повернути орендодавцевi земельну дiлянку на умовах, визначених договором.

Поряд з цим, за змістом ч. 1 ст. 15 Закону України Про оренду землі (тут і далі - у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог ст. ст. 4 - 6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.

Стаття 629 ЦК України встановлює, що договір є обов'язковим для виконання сторонами, а згідно зі статтею 526 ЦК України зобов'язання мають виконуватися належним чином, належними сторонами, у передбачений законом чи договором спосіб та термін, за відповідною ціною і інше. Вказані умови є істотними для зобов'язальних правовідносин, а отже повинні виконуватися безумовно, у точній відповідності до умов договору.

Згідно п. 2 ст. 651 ЦК України, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

При погодженні з відповідачем строку сплати орендної плати за користування земельною ділянкою, який відповідно до ст. 15 Закону України Про оренду землі є істотною умовою договору оренди землі, позивач розраховував на отримання необхідних обігових грошових коштів. А отже, в зв'язку з порушенням строку сплати орендної плати, він був позбавлений можливості отримання матеріальних благ, на які розраховував при укладені договору оренди землі.

Відповідно до положень постанови Верховного Суду України від 09.12.2015 у справі № 6-849цс15, у справах про визнання недійсним договору оренди землі, з підстав відсутності у ньому істотних умов, суд повинен установити, чи дійсно порушуються права орендодавця, у зв'язку з відсутністю у договорі оренди таких умов та визначити істотність цих умов, а також з'ясувати, у чому саме полягає порушення його законних прав.

Згідно ч. 1 ст. 632 ЦК України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Згідно зі ст. 13 Закону України від 6 жовтня 1998 р. № 161-ХІУ Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

За змістом ст. 21 цього Закону розмір та умови орендної плати, що зазначені в договорі оренди, не можуть суперечити нормативному акту, чинному на час укладення договору оренди. Відповідно до п. д ч. 1 ст. 141 Земельного кодексу України підставою для припинення права користування земелькою ділянкою є систематична несплата орендної плати.

Відповідно до ч. 1 ст. 32 зазначеного Закону на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов'язків, передбачених ст. ст. 24 і 25 цього Закону та умовами договору, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

Орендна плата відповідно до ст. 21 Закону України Про оренду землі - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 10 відсотків їх нормативної грошової оцінки. У разі визнання у судовому порядку договору оренди землі недійсним отримана орендодавцем орендна плата за фактичний строк оренди землі не повертається.

Статтею 1 Закону України Про оцінку землі встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Частиною 1 ст. 13 Закону України Про оцінку землі визначено випадки обов'язкового проведення грошової оцінки земельних ділянок. Зокрема, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

20.10.2015 38 сесією 6 скликання Олеської селищної ради Буського району прийнято рішення №686 Про внесення змін до договору оренди . Вказаним рішенням сесія вирішила внести зміни в договір оренди землі, укладений 05.08.2009 з ЗАТ Олеський завод мінеральних вод та зареєстрований 28.10.2009 за №040944900006 на земельну ділянку площею 3.4743 га в смт. Олесько по вул. Валовій, 19, виклавши його в новій редакції.

Після укладення 22.10.2015 договору оренди земельної ділянки, цього ж числа між Олеською селищною радою та ОСОБА_2 укладено акт приймання-передачі об'єкта оренди - земельної ділянки несільськогосподарського призначення, яка передається в оренду ОСОБА_2 на території Олеської селищної ради, в смт. Олесько по вул. Валовій, 19 та з даного числа відбувся початок фактичного використання земельної ділянки Орендарем.

У договорі оренди земельної ділянки від 28.10.2009 за №040944900006 на земельну ділянку площею 3.4743 га в смт. Олесько по вул. Валовій, 19 зазначено нормативно грошову оцінку земельної ділянки в розмірі 639 067,33 грн. та суму орендної плати, яка становить 25 562, 69 грн.

ОСОБА_3 селищною радою 18.12.2015 в Буську ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області надано копію договору оренди землі від 22.10.2015, укладеного між Олеською селищною радою та ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 3.4743 га в смт. Олесько по вул. Валовій, 19 з терміном дії договору на 43 роки та річною орендною платою в сумі 25 562,69 грн.

Відповідно до п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір річної орендної плати за землю не може бути меншим 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

За змістом п. 14.1.72 ст. 14 Податкового кодексу України земельний податок - обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п. 14.1.136 ст. 14 Податкового кодексу України).

Згідно зі ст.13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади.

Відповідно до ст.14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Статтею 84 Земельного кодексу України передбачено, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.

Ст. 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що міські ради правомочні розглядати та вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законам до їх відання.

Частиною 1 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що рада в межах повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до ст. 142 Конституції матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Ст. 143 Конституції України визначено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.

Відповідно до ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до Закону України Про ціни та ціноутворення політика ціноутворення є складовою загальної економічної та соціальної політики України і реалізується, зокрема, шляхом встановлення державних фінансових цін (тарифів), граничних рівнів цін (тарифів) або граничних відхилень від державних фінансових цін і тарифів.

Визначені законами України у формі фіксованих цін ціни на продукцію, роботи, послуги є обов'язковою умовою договору, незалежно від внесення змін до останнього, якщо інше не встановлено законом.

Враховуючи те, що граничні розміри орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності встановлені відповідно до Закону України Про оренду землі , а, згідно ст.68 Конституції України, кожен зобов'язаний неухильно дотримуватись Конституції України та Законів України, орендна плата за зміненими ставками, після визначення орендної плати, і укладення додаткових договорів про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок, повинна нараховуватися і справлятися за зміненими ставками, як шляхом узгодження такої ціни сторонами, так і в судовому порядку у разі недосягнення такої згоди.

Таким чином, відповідач систематично, не виконував і не виконав до теперішнього часу своїх обов'язків, передбачених договором щодо виплати орендної плати за користування земельною ділянкою.

В силу ст. 141 ЦПК України стягненню із відповідача в користь прокуратури Львівської області підлягає понесений та документально підтверджений судовий збір в сумі 3200,00 гривень.

На підставі викладеного, керуючись ст.31,32 Закону України Про оренду землі ,ст. 141 ЗК України, ст. 651 ЦК України, ст.259,263,265,268,272,354 ЦПК України, суд, -

в и р і ш и в:

позов задоволено повністю.

Стягнути з ОСОБА_2 (82100, Львівська область, м. Дрогобич, вул. Ю. Дрогобича,40, ідентифікаційний номер - НОМЕР_1) на користь держави в особі Олеської селищної ради на рахунок № 33215812700051 в ГУ ДКСУ у Львівській області, МФО 825014, ЄДРПОУ 22342907, отримувач - місцевий бюджет Олеської селищної ради, заборгованість по орендній платі за землю в сумі 12 781,35 грн.

Стягнути з ОСОБА_2 (82100, Львівська область, м. Дрогобич, вул. Ю. Дрогобича,40, ідентифікаційний номер - НОМЕР_1) на користь прокуратури Львівської області судовий збір в сумі 3200 грн. за подання позовної заяви (банківські рахунки: р\р №35211093000774 в ДКСУ у м.Київ, МФО 820172, отримувач: прокуратура Львівської області, код ЗКПОУ 02910031).

Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано до Апеляційного суду Львівської області протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя: С. Р. Мельник

СудБуський районний суд Львівської області
Дата ухвалення рішення07.09.2018
Оприлюднено09.09.2018
Номер документу76307815
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —440/1262/18

Рішення від 07.09.2018

Цивільне

Буський районний суд Львівської області

Мельник С. Р.

Ухвала від 06.07.2018

Цивільне

Буський районний суд Львівської області

Мельник С. Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні