ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 вересня 2018 року м. ПолтаваСправа № 816/1468/18
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Алєксєєвої Н.Ю.,
за участю:
секретаря судового засідання - Панькіної А.С.,
представників позивача - ОСОБА_1, ОСОБА_2,
представника відповідача - ОСОБА_3,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Полтавській області до Опорного закладу "Яреськівська загальноосвітня школа I-III ступенів ім.Ф.П.Борідька Шишацької районної ради Полтавської області" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,
В С Т А Н О В И В:
05 травня 2018 року позивач ОСОБА_2 управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Полтавській області звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Опорного закладу "Яреськівська загальноосвітня школа I-III ступенів ім.Ф.П.Борідька Шишацької районної ради Полтавської області про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі школи за адресою: Полтавська область, Шишацький район, с. Яреськи, вул. Миру, будинок №1, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.
В обґрунтування позовних вимог зазначено про порушення відповідачем вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, а відтак, наявні підстави для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації зазначеної будівлі.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 10 травня 2018 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі (суддя Довгопол М.В.), постановлено розглядати справу за правилами спрощеного провадження з викликом учасників справи.
Згідно з розпорядженням керівника апарату Полтавського окружного адміністративного суду від 17 липня 2018 року №32 у зв'язку із неможливістю судді Довгопол М.В. продовжувати розгляд справи більше чотирнадцяти днів, що може перешкодити розгляду справи у строки встановлені КАС України справу № 816/1468/18 передано до провадження судді Алєксєєвої Н.Ю.
Ухвалою суду від 18 липня 2018 року адміністративну справу за даним позовом прийнято до провадження.
Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали, просили задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позову заперечував, просив відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що порушення, викладені в акті перевірки частково усунуті та вживаються всі можливі заходи для усунення всіх порушень, виявлених під час проведення перевірки.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши та дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, прийшов до наступних висновків.
Судом встановлено, що Опорний заклад "Яреськівська загальноосвітня школа I-III ступенів ім.Ф.П.Борідька Шишацької районної ради Полтавської області (ідентифікаційний код 21064903) зареєстрований в якості юридичної особи /а.с. 17/.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власників на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна № 121489673 від 21.04.2018 підтверджено, що загальноосвітня школа I-III ступенів ім.Ф.П.Борідька з господарськими будівлями за адресою: вул. Миру, 1, с. Яреськи, Шишацький район, Полтавська область, 39600, знаходиться на праві оперативного управління у Яреськівської загальноосвітньої школи I-III ступенів ім. Ф.П.Борідька Шишацької районної ради Полтавської області /а.с. 20/.
02.04.2018 ГУДСНСУ у Полтавській області виданий наказ №115 "Про проведення позапланових перевірок су'єктів господарювання, органів виконавчої влади і місцевого самоврядування, утворених ними негосподарюючих суб'єктів щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту", яким наказано провести у квітні-червні 2018 року позапланові перевірки щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту органів виконавчої влади і місцевого самоврядування, утворених ними негосподарюючих суб'єктів та релігійних організацій, згідно переліку в додатку 1 /а.с. 22-23/.
Так, згідно Додатку до наказу позаплановій перевірці додержання (виконання) законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, зокрема, підлягає Опорний заклад "Яреськівська загальноосвітня школа I-III ступенів ім.Ф.П.Борідька Шишацької районної ради Полтавської області" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду /а.с. 24-26/.
10.04.2018 за підписом начальника Шишацького РС ГУДСНСУ у Полтавській області ОСОБА_4 на ім'я провідного інспектора Шишацького РС ГУДСНСУ у Полтавській області ОСОБА_5 видано посвідчення на проведення перевірки №11 /а.с. 27/.
На підставі наказу від 02.04.2018 №115, посвідчення на проведення перевірки від 10.04.2018 №11, у період із 10.04.2018 по 23.04.2018 провідним інспектором Шишацького РС ГУДСНСУ у Полтавській області ОСОБА_5 проведено позапланову перевірку Опорного закладу "Яреськівська загальноосвітня школа I-III ступенів ім.Ф.П.Борідька Шишацької районної ради Полтавської області" на предмет додержання останньою вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
За результатами перевірки складений акт від 13.04.2018 №10 /а.с. 28-32/, яким зафіксовані порушення вимог нормативно-правових актів з питань цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які мали місце на території Опорного закладу "Яреськівська загальноосвітня школа I-III ступенів ім.Ф.П.Борідька Шишацької районної ради Полтавської області".
Перевіркою встановлено та зафіксовано у акті перевірки від 13.04.2018 №10, серед іншого, порушення нормативно-правових актів, що мали місце у будівлі загальноосвітньої школи I-III ступенів ім.Ф.П.Борідька, а саме:
1) приміщення школи не обладнані автоматичними системами протипожежного захисту (системами пожежної сигналізації, системами оповіщення про пожежу) (Розділ V, п. 1.2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 року №1417 та зареєстрованих у Мінюсті України 05.03.2015 року за № 252/26697 - далі НАПБ А.01.001-2014, Таблиця А.1 пункт 8.1 ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту");
2) не оброблено дерев'яні елементи дахового приміщення школи засобами вогнезахисту (Розділ III, п. 2.5 НАПБ А.01.001-2014);
3) приміщення школи не забезпечено в повній мірі первинними засобами пожежогасіння (сертифікованими в Україні вогнегасниками) (Розділ V, п. 3.6-3.9 НАПБ А.01.001-2014);
4) посадовими особами не пройдено навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки (Розділ II п. 16 НАПБ А.01.001-2014);
6) не розроблено інструкції про заходи пожежної безпеки для кожного приміщення школи (Розділ II п. 4 НАПБ А.01.001-2014);
7) для працівників охорони (сторожів) не розроблено інструкцію визначення їхні обов'язків, щодо контролю за додержанням протипожежного режиму, огляду території і приміщень, порядок дій в разі виявлення пожежі (Розділ II, пункт 10 НАПБ А.01.001-2014);
8) приміщення школи не в повній мірі забезпечено знаками безпеки (Розділ II, пункт 8 НАПБ А.01.001-2014);
10) не проведено технічне обслуговування існуючих вогнегасників (Розділ V, п. 3.17 НАПБ А.01.001-2014);
11) захист будівлі школи від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів потребує ремонтних робіт, а також його перевірку відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд (Розділ IV, пункт 1.21 НАПБ А.01.001-2014);
13) для зазначення місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння відсутні вказівні знаки згідно з ДСТУ ІБО 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір", ТОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности" (Розділ V, пункт 3.10 НАПБ А.01.001-2014);
14) системи внутрішнього протипожежного водопостачання знаходиться в непрацездатному стані (Розділ VI, п. 2 "Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України", затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 р. № 974, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 р. за № 1229/29359);
15) пожежні крани в приміщенні школи не укомплектовані пожежними рукавами однакового з ними діаметрів та стволами (Розділ V, п. 2.2 НАПБ А.01.001-2014);
16) на дверцятах пожежних шаф із зовнішнього боку не вказані порядковий номер крана та номер телефону для виклику пожежно-рятувального підрозділу (Розділ V, п. 2.2 НАПБ А.01.001-2014);
17) відсутній адресний вказівник (назва вулиці, номер будинку на фасаді будівлі) (Розділ III, п. 2.22 НАПБ А.01.001-2014);
19) відсутній наказ про встановлення протипожежного режиму (Розділ ІІ, п. 3 НАПБ А.01.001-2014).
13.04.2018 позивачем винесений припис про усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту №10.
Встановлення зазначених вище порушень стало підставою для звернення позивача до адміністративного суду з даним позовом.
У період з 31.05.2018 року по 4 червня 2018 року позивачем було організовано та проведено позапланову перевірку щодо виконання припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 13.04.2018 року №10, зокрема порушень, що стали підставою подання до суду заяви про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі школи.
За результатами проведення вказаної перевірки складений акт від 04.06.2018 року №38 про результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
Згідно акту від 04.06.2018 року №38 в ході проведення вказаної перевірки було встановлено, що відповідачем усунуто порушення №№ 3, 6, 7, 8, 13, 16, 17, 19 згідно акту від 13.04.2018 №10 та залишилися неусунутими та допускаються нові на даний час наступні порушення вимог пожежної безпеки:
1) приміщення школи не обладнані автоматичними системами протипожежного захисту (системами пожежної сигналізації, системами оповіщення про пожежу) (Розділ V, п. 1.2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 року №1417 та зареєстрованих у Мінюсті України 05.03.2015 року за № 252/26697 - далі НАПБ А.01.001-2014, Таблиця А.1 пункт 8.1 ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту");
2) не оброблено дерев'яні елементи дахового приміщення школи засобами вогнезахисту (Розділ III, п. 2.5 НАПБ А.01.001-2014);
3) посадовими особами не пройдено навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки (Розділ II п. 16 НАПБ А.01.001-2014);
4) не закінчено технічне обслуговування існуючих вогнегасників (Розділ V, п. 3.17 КАПБ. А.01.001-2014);
5) не проведено перевірку захисту будівлі школи від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів потребує ремонтних робіт, а також його перевірку відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд (Розділ IV, пункт 1.21 НАПБ А.01.001-2014);
6) системи внутрішнього протипожежного водопостачання знаходиться в непрацездатному стані (Розділ VI, п. 2 "Правил пожежної безпеки для навчальних закладів - та установ системи освіти України", затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 р. № 974, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 за № 1229/29359);
7) Пожежні рукава в ПК №1, №2, №3, №4, №5, №6 не приєднано до кранів (Розділ V, п. 2.2 НАПБ А.01.001-2014).
У період з 30.08.2018 по 04.09.2018 провідним інспектором Шишацького РС ГУДСНСУ у Полтавській області ОСОБА_5 проведено позапланову перевірку Опорного закладу "Яреськівська загальноосвітня школа I-III ступенів ім.Ф.П.Борідька Шишацької районної ради Полтавської області" щодо виконання припису про усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту від 13.04.2018 №10.
За результатами проведення вказаної перевірки складений акт від 04.09.2018 №61, яким зафіксовано, що відповідачем залишилися неусунутими наступні порушення вимог пожежної безпеки згідно акту, складеного за результатами проведення позапланової перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 13.04.2018 року № 10, які стали підставою подання позову про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду контролю, а саме:
1) приміщення школи не обладнані автоматичними системами протипожежного захисту (системами пожежної сигналізації, системами оповіщення про пожежу) (Розділ V, п. 1.2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 року №1417 та зареєстрованих у Мінюсті України 05.03.2015 року за № 252/26697 - далі НАПБ А.01.001-2014, Таблиця А.1 пункт 8.1 ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту");
2) не оброблено дерев'яні елементи дахового приміщення школи засобами вогнезахисту (Розділ III, п. 2.5 НАПБ А.01.001-2014);
3) посадовими особами не пройдено навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки (Розділ II п. 16 НАПБ А.01.001-2014);
4) система внутрішнього протипожежного водопостачання знаходиться в непрацездатному стані (Розділ VI, п. 2 "Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України", затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 р. № 974, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 р. за № 1229/29359).
Вважаючи виявлені порушення такими, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, представники позивача підтримали даний позов про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі школи за адресою: Полтавська область, Шишацький район, с. Яреськи, вул. Миру, будинок №1, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначають Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V) та Порядок проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, затверджений наказом МВС України від 02.11.2015 №1337 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.11.2015 за №1467/27912.
Відповідно до статті 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом (стаття 1 Закону №877-V).
Згідно зі статтею 6 Закону № 877-V підставами для здійснення позапланових заходів, зокрема, є перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю). Під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю). Проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, крім позапланових заходів, передбачених частиною четвертою статті 2 цього Закону. Суб'єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю). Строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва - двох робочих днів. Продовження строку здійснення позапланового заходу не допускається.
Частиною сьомою статті 7 Закону №877-V визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Кодекс цивільного захисту України регулює відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності (статті 1 Кодексу цивільного захисту України).
Статтею 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Також статтею 70 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70 Кодексу цивільного захисту України).
Так, враховуючи вищезазначені положення нормативно-правових актів, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходів (перевірок), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
Перевіркою встановлено, що у будівлі загальноосвітньої школи I-III ступенів ім.Ф.П.Борідька Шишацької районної ради Полтавської області, що перебуває у оперативному управлінні та обслуговуванні Опорного закладу "Яреськівської загальноосвітньої школи I-III ступенів ім.Ф.П.Борідька Шишацької районної ради Полтавської області", допущене порушення НАПБА.01.001-2014 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ від 30.12.2014 №1417.
Згідно пунктів 1,2 Правил пожежної безпеки, ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд та є обов'язковими для виконання суб'єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відповідно до п. п. 24, 33 ч. 1 ст. 1 Кодексу цивільного захисту України пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов'язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.
Надзвичайна ситуація - обстановка на окремій території чи суб'єкті господарювання на ній або водному об'єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров'ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об'єкті, провадження на ній господарської діяльності.
Пожежі відносяться до надзвичайних ситуацій, а загроза життю та здоров'ю людей виникає не лише при наявності порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що безпосередньо можуть до неї призвести, а й при наявності інших порушень по нездійсненню заходів щодо захисту людей від впливу небезпечних чинників при вже виниклій пожежі.
Організація заходів щодо усунення таких порушень, як не обладнання приміщення школи автоматичними системами протипожежного захисту, не оброблення дерев'яних елементів дахового приміщення школи засобами вогнезахисту та ремонту системи внутрішнього протипожежного водопостачання підтверджується виготовленою проектно-кошторисною документацією по об'єкту "Капітальний ремонт даху загальноосвітньої школи I-III ступенів ім.Ф.П.Борідька по вул. Миру, 1 в с. Яреськи Шишацького району Полтавської області" та листами, направленими відповідачем на адресу Шишацької районної ради, щодо можливості виділення коштів для встановлення автоматичної системи протипожежного захисту та системи внутрішнього протипожежного водопостачання на суму 400000 грн. та включення даного питання на розгляд чергової сесії районної ради /а.с. 55-67, 69, 207-210/.
Усунення порушення щодо не проведення посадовими особами загальноосвітньої школи I-III ступенів ім.Ф.П.Борідька навчання та перевірки знань з питань пожежної безпеки підтверджується договором №1036/1032юр від 05.09.2018 надання додаткових платних послуг аварійно-рятувальною службою, рахунком №1782, приймально-навчальним актом №8034-91 /а.с. 194-196/.
Крім цього, суд зауважує, що такі недоліки, як: не обладнання приміщення школи автоматичними системами протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації, системою оповіщання про пожежу та управління евакуювання людей); не проведення вогнезахисної обробки дерев'яних конструкцій; не проведення посадовими особами навчання та перевірки знань з питань пожежної безпеки; ремонту системи внутрішнього протипожежного водопостачання - самостійно без додаткових факторів не здатні спричинити виникнення ризику життю та здоров'ю людей.
У ході розгляду справи знайшов своє підтвердження факт наявності у минулому низки порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки з боку відповідача, які створювали загрозу життю та здоров'ю людей. Проте, в подальшому, такі були усунуто відповідачем самостійно або вживаються заходи для усунення усіх порушень, встановлених в ході перевірки.
В силу приписів п. 12 ч. 1 ст. 67, ч. 2 ст. 68, ч.ч. 1 і 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України саме загроза життю та/або здоров'ю людей, а не факт порушення законодавства з питань цивільної безпеки, техногенної безпеки, пожежної безпеки тощо, визнана законодавцем у якості підстави для постановлення судом рішення про застосування заходів державного реагування.
Таким чином, з огляду на відсутність підтвердженої матеріалами справи реальної загрози життю та здоров'ю людей від умов діяльності відповідача, суд не знаходить підстав для застосування у спірних правовідносинах заходів державного реагування.
Таким чином, у задоволенні позову слід відмовити.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Полтавській області (вул. М. Бірюзова, 26/1, м.Полтава, Полтавська область, 36007) до Опорного закладу "Яреськівська загальноосвітня школа I-III ступенів ім. Ф.П. Борідька Шишацької районної ради Полтавської області (вул.Миру, буд.1, с. Яреськи, Шишацького району, Полтавської області,38034) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Харківського апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення .
Повне рішення складено 10 вересня 2018 року.
Суддя ОСОБА_6
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.09.2018 |
Оприлюднено | 11.09.2018 |
Номер документу | 76328980 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.Ю. Алєксєєва
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні