ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 серпня 2018 року м.Житомир справа № 806/2348/18
категорія 5.1.2
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Липи В.А.,
секретар судового засідання Климчук К.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Квінта-5" до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області про визнання дій протиправними та скасування припису,
встановив:
Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Квінта-5" звернулося до суду з позовом в якому просить:
- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області щодо проведення перевірки та скасувати припис від 15.05.2018 за реєстраційним №292-ДК/0525Пр/03/01/-18.
В обґрунтування позову зазначив, що відповідачем при прийнятті оскаржуваного припису порушена процедура проведення перевірки, що зокрема, є підставою для його скасування.
Ухвалою судді від 30.05.2018р. відкрито спрощене позовне провадження та призначено відкрите судове засідання у справі з викликом сторін.
Ухвалою судді від 16.07.2018р. залишено позовну заяву без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків.
17.07.2018 р. до суду представником позивача надано заяву про усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою суду від 17.07.2018 р. продовжено розгляд справи та призначено відкрите судове засідання на 29.08.2018р.
Представник позивача у відповіді на відзив від 11.07.2018 року просив розгляд справи здійснити у порядку письмового провадження.
Представники відповідача в судовому засіданні проти позову заперечували з підстав викладених у письмовому відзиві на позов.
В обґрунтування відзиву зазначено, що відповідач при проведенні перевірки та прийнятті оскаржуваного припису діяв у порядку, в межах повноважень та з чітким дотриманням норм чинного законодавства.
Суд, усною ухвалою, занесеною до протоколу судового засідання, відмовляє у задоволенні клопотання представника позивача про розгляд справи у порядку письмового провадження та здійснює фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Заслухавши пояснення представників відповідача, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті в їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області №292-ДК від 20.04.2018р. та на підставі доповідної начальника Міськрайонного управління у Житомирській області та м. Житомир ОСОБА_1 №290/423-18-0,15 від 06.04.2018р. затверджено здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів, шляхом проведення перевірки земельної ділянки прилеглої до будинків, які розташовані за адресами: вул. В.Бердичівська, 4/1-10 та вул. Театральна, 13.
За результатами перевірки складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об"єктом-земельної ділянки №292-ДК/700/АП/09/01-18 від 15.05.2018р. (далі по тексту -акт перевірки №292-ДК/700/АП/09/01-18), в якому зафіксовано, що ОСББ "Квінта-5" в особі голови правління ОСОБА_2 та на підставі рішення загальних зборів членів об'єднання організовано роботи по встановленню металевих конструкцій (ворота) на земельній ділянці загального користування (прибудинкова територія) за адресою м. Житомир вул. Театральна, 13, та вул. В.Бердичівська, 4/11-10. На момент перевірки документи , що посвідчують право власності або право користування на вказану земельну ділянку у ОСББ "Квінта-5" відсутні. Рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу даної земельної ділянки у власність або надання у користування (оренду) ОСББ "Квінта-5" чи іншого вчиненого правочину відсутні, що свідчить про факт самовільного зайняття земельної ділянки площею 0,5693 га.
За результатами перевірки Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області 15.05.2018р. внесено припис ОСББ "Квінта-5" з вимогою усунути вищезазначене порушення вимог земельного законодавства шляхом реєстрації права власності або користування земельною ділянкою, або звільнити самовільно земельну ділянку.
Позивач, не погоджуючись із вищевказаним приписом та вважаючи дії щодо його внесення протиправними, звернувся із зазначеним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 4 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель об'єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
Земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами, що закріплено у ст. 79 Земельного кодексу України.
Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженим Постановою Кабінетом Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15 (далі по тексту - Положення № 15), визначено, що Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Згідно п.п. 1 п. 3 цього Положення Основними завданнями Держгеокадастру є: реалізація державної політики у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Пунктом 7 Положення № 15 Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до ст. 9 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом:
проведення перевірок;
розгляду звернень юридичних і фізичних осіб;
участі у прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об'єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель;
розгляду документації із землеустрою, пов'язаної з використанням та охороною земель;
проведення моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення.
Частиною 1, 2 ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" встановлено, що підставами для здійснення позапланових заходів є:
подання суб'єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;
виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб'єктом господарювання у документі обов'язкової звітності, крім випадків, коли суб'єкт господарювання протягом місяця з дня первинного подання повторно подав такий документ з уточненими достовірними даними або якщо недостовірність даних є результатом очевидної описки чи арифметичної помилки, яка не впливає на зміст поданої звітності. У разі виявлення органом державного нагляду (контролю) помилки у документі обов'язкової звітності він упродовж десяти робочих днів зобов'язаний повідомити суб'єкта господарювання про необхідність її виправлення у строк до п'яти робочих днів з дня отримання повідомлення. Не виправлення помилки у встановлений строк є підставою для проведення позапланового заходу;
перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю);
звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров'ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.
У такому разі перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи органів державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки. Суб'єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), якщо вони не пред'явили документи, передбачені цим абзацом;
неподання суб'єктом господарювання документів обов'язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документів;
доручення Прем'єр-міністра України про перевірку суб'єктів господарювання у відповідній сфері у зв'язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров'я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;
настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов'язано з діяльністю суб'єкта господарювання.
Під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).
Згідно із ч.11 ст.4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" плановий чи позаплановий захід щодо суб'єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником. Плановий чи позаплановий захід щодо фізичної особи - підприємця має здійснюватися за його присутності або за присутності уповноваженої ним особи.
З акту перевірки №292-ДК/700/АП/09/01-18 вбачається, що однією з підстав для її проведення була доповідна записка начальника Міськрайонного управління у Житомирському районі та місті Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області №290/423-18-0,15 від 06.04.2018р.
Однак, суду не надано доказів статусу юридичної особи- Міськрайонного управління у Житомирському районі та місті Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області.
Так, з акту перевірки, позовної заяви та письмової відповіді на відзив позивача вбачається, що перевірка дотриманням вимог земельного законодавства, а саме земельної ділянки прилеглої до будинків, які розташовані за адресами: вул. В.Бердичівська, 4/11-10 та вул. Театральна, 13 проведена за відсутності голови правління ОСББ "Квінта-5" ОСОБА_2, тобто всупереч вимогам чинного законодавства.
Враховуючи наведене, слід відмітити, що позивач не зміг скористатися правом на надання заперечень щодо проведення зазначеної перевірки, а також пояснень щодо відсутності/наявності документів використання земельної ділянки, перевірка щодо якої відбулася.
Окрім іншого, суд вважає за необхідне відмітити, що відповідно до частини 1 статті 79 Земельного кодексу України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Згідно пункту 1.2 Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18.05.2010 № 376, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16 червня 2010 року за № 391/17686, встановлення (відновлення) меж земельної ділянки здійснюється з метою визначення в натурі (на місцевості) метричних даних земельної ділянки, у тому числі місцеположення поворотних точок її меж та їх закріплення межовими знаками.
В пункті 1.3 вказаної Інструкції зазначено, що виконавець - юридична особа, що володіє необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі якої працює не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників або фізична особа - підприємець, яка володіє необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованим інженером-землевпорядником; межа земельної ділянки - сукупність ліній, що утворюють замкнений контур і розмежовують земельні ділянки.
В приписі від 25.05.2018року зазначено, що ОСББ "Квінта-5" в особі голови правління ОСОБА_2 та на підставі рішення загальних зборів членів об'єднання організовано роботи по встановленню металевих конструкцій (ворота) на земельній ділянці загального користування (прибудинкова територія) за адресою м. Житомир вул. Театральна, 13, та вул. В.Бердичівська, 4/11-10. На момент перевірки документи , що посвідчують право власності або право користування на вказану земельну ділянку у ОСББ "Квінта-5" відсутні. Рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу даної земельної ділянки у власність або надання у користування (оренду) ОСББ "Квінта-5" чи іншого вчиненого правочину відсутні, що свідчить про факт самовільного зайняття земельної ділянки площею 0,5693 га. та запропоновано усунути вищевказане порушення вимог земельного законодавства шляхом реєстрації права власності, або користування земельною ділянкою, або звільнити самовільно зайняту земельну ділянку.
Суд наголошує, що відповідачем ні в акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки №292-ДК/700/АП/09/01-18 від 15.05.2018р., а ні в протоколі про адміністративне правопорушення від 16.05.2018 року №292-ДК/0251П/07/01/-18, а ні в оскаржуваному приписі від 15.05.2018 за реєстраційним №292-ДК/0525Пр/03/01/-18 не вказано кадастрового номеру земельної ділянки, не вказано та не доведено чи зареєстровано право власності на земельну ділянку про яку зазначено у вище вказаних документах, крім того межі земельних ділянок в натурі (на місцевості) не встановлені та їх межовими знаками не закріплено. 15.05.2018 за реєстраційним №292-ДК/0525Пр/03/01/-18 не вказано кадастрового номеру земельної ділянок, не вказано та не доведено чи зареєстровано право власності на земельну ділянку про яку зазначено у вище вказаних документах, крім того межі земельних ділянок в натурі (на місцевості) не встановлені та їх межовими знаками не закріплено.
Вказане свідчить про неможливість встановлення саме відповідачем конкретного місцезнаходження земельної ділянки, про яку йде мова в акті перевірки та оскаржуваному приписі, а тому висновок відповідача про самовільне зайняття ОСББ "Квінта-5" в особі голови правління ОСОБА_2 та використання земельної ділянки площею 0,5693 га, яка розташована за адресою: вул. Театральна, 13 та вул. В.Бердичівська, 4/11-10 м. Житомир є необґрунтованим, не доведеним та не підтверджений доказами, а отже оскаржуваний припис від 15.05.2018 за реєстраційним №292-ДК/0525Пр/03/01/-18 є протиправним, та підлягає скасуванню. 15.05.2018 за реєстраційним №292-ДК/0525Пр/03/01/-18 є протиправним, та підлягає скасуванню.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст.77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).
Беручи до уваги вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню, оскільки відповідачем не доведено правомірності проведення зазначеної перевірки та підстав її проведення.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При зверненні до суду з адміністративним позовом позивачем сплачений судовий збір у розмірі 1762, 00 грн. У зв'язку із задоволенням позовних вимог суд дійшов висновку, що судові витрати, понесені позивачем, належать відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача у сумі 1762, 00 грн.
Керуючись статтями 9, 77, 90, 242-246, 371 Кодексу адміністративного судочинства України,
вирішив:
Позов задовольнити.
Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області щодо проведення перевірки та скасувати припис від 15.05.2018 року за реєстраційним № 292-ДК/0525Пр/03/01/-18.
Стягнути на користь Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Квінта-5" (вул. В.Бердичівська, 8, м. Житомир, 10014, код ЄДРПОУ 40884929) судові витрати зі сплати судового збору в загальному розмірі 1762,00 гривні за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (вул. Довженка, 45, м. Житомир, 10002, код ЄДРПОУ 39765513).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Житомирського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя В.А. Липа
Повне судове рішення складене 10 вересня 2018 року
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.08.2018 |
Оприлюднено | 12.09.2018 |
Номер документу | 76376451 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Липа Володимир Анатолійович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Липа Володимир Анатолійович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Липа Володимир Анатолійович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Липа Володимир Анатолійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні