РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 вересня 2018 року справа № 823/1154/17
м. Черкаси
Суддя Черкаського окружного адміністративного суду Гарань С.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у приміщенні суду адміністративну справу за позовом Головного управління ДФС у Черкаській області до відділу освіти Черкаської РДА про стягнення податкового боргу,
ВСТАНОВИВ:
ГУ ДФС у Черкаській області звернулась до суду з адміністративним позовом про стягнення з відділу освіти Черкаської РДА коштів за податковим боргом, з рахунків у банках обслуговуючих такого платника на загальну суму 6 180 835,70грн.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивачем зазначено, що в порушення вимог Податкового кодексу України відповідач невчасно та не в повному обсязі сплачує податки та збори, внаслідок чого виник податковий борг у вигляді штрафних санкцій за порушення законодавства з обігу готівки на загальну суму 6 180 835,70грн. Оскільки, у встановлені законом строки та в добровільному порядку податковий борг погашений не був, податковий орган звернувся з відповідним позовом до суду.
Усною ухвалою суду від 25.07.2018, про що в журналі судового засідання від вказаної дати зроблено відповідну відмітку, призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін та відкладено її розгляд до 14.08.2018.
Представник позивача до зали судового засідання не прибув, клопотанням від 09.08.2017 просив провести розгляд справи за його відсутності, на підставі наявних матеріалів справи.
Представники відповідача в судовому засіданні 14.08.2018 позовні вимоги ГУ ДФС у Черкаській області не визнали та просили у задоволенні позову відмовити в повному обсязі, з підстав викладених у наданому відзиві на адміністративний позов.
В судовому засіданні присутніх було повідомлено, що рішення буде прийнято на протязі строку розгляду справи.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Відділ освіти Черкаської РДА зареєстрований, як юридична особа 13.04.1999 за ідентифікаційним кодом - 02146989 та перебуває на обліку в органах ДФС, як платник податків та зборів.
Матеріалами справи встановлено, що станом на час звернення з позовом до суду за відділом освіти Черкаської РДА обліковується податковий борг у вигляді штрафних санкцій за порушення законодавства з обігу готівки на загальну суму 6 180 835,70грн., який виник за наступних обставин.
12.04.2016 працівниками позивача була проведена ревізія фінансово-господарської діяльності відділу освіти Черкаської РДА за період 01.09.2013 по 31.12.2015, про що складено акт № 03-1502.
Висновками акту перевірки встановлено порушення відповідачем п.п.4 п.4 ст.13 Бюджетного кодексу України, ч.1 ст.9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні , п.п.2.14, 2.15 Наказу МФУ Про затвердження Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку , п.2 Постанови правління Національного банку України Про затвердження положення про ведення касових операцій у національній валюті України, а саме - платником податків недоотримано власних надходжень коштів, як плати за надані послуги, що призвело до ведення бухгалтерського обліку з порушенням встановленого порядку.
В подальшому, керуючись п.п.54.3.3 п.54.3 ст.54 ПК України контролюючим органом прийнято ППР від 14.09.2016 № НОМЕР_1 про нарахування штрафних санкцій за порушення п.2, п.3, п.4 Постанови Правління НБУ від 15.12.2004, якою затверджено Положення про ведення касових операцій в національній валюті в Україні (не проведення через касу готівкових коштів, які отримані працівниками Відділу освіти за харчування учнів від батьків та не оформлення господарських операцій відповідними прибутковими касовими ордерами із відображенням в касовій книзі) на суму 6 180 835,70грн.
Для забезпечення стягнення наявної суми податкового боргу податковим органом було сформовано та направлено на адресу відповідача податкову вимогу № 144-7 від 16.05.2017, яка отримана уповноваженою особою відповідача 23.05.2017.
У визначені законом терміни податковий борг у вигляді штрафних санкцій за порушення законодавства з обігу готівки на загальну суму 6 180 835,70грн. відділ освіти Черкаської РДА добровільно не сплатив, що спонукало податковий орган звернутися для його стягнення до суду.
Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (надалі - ПК України).
У відповідності до п.п.16.1.4 п.16.1 ст.16 ПК України, платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Згідно п.п.20.1.34 п.20.1 ст.20 ПК України, контролюючі органи мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.
Відповідно до п.п.14.1.175 п.14.1 ст.4 ПК України податковим боргом визнається сума узгодженого грошового зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов'язання.
У разі визначення грошового зобов'язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов'язаний сплатити нараховану суму грошового зобов'язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу (п.57.3 ст. 57 ПК України).
Як передбачено ст.129 ПК України, після закінчення встановлених цим Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов'язання на суму податкового боргу нараховується пеня.
Відповідно до п.59.1 ст.59 ПК України у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
Згідно п.59.3 вказаної статті податкова вимога надсилається не раніше першого робочого дня після закінчення граничного строку сплати суми грошового зобов'язання. Податкова вимога повинна містити відомості про факт виникнення грошового зобов'язання та права податкової застави, розмір податкового боргу, який забезпечується податковою заставою, обов'язок погасити податковий борг та можливі наслідки його непогашення в установлений строк, попередження про опис активів, які відповідно до законодавства можуть бути предметом податкової застави, а також про можливі дату та час проведення публічних торгів з їх продажу.
У разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення (п.59.5 ст.59 ПК України).
Як встановлено вище, за відповідачем обліковувався податковий борг у вигляді штрафних санкцій за порушення законодавства з обігу готівки на загальну суму 6 180 835,70грн. - не проведення через касу готівкових коштів, які отримані працівниками Відділу освіти за харчування учнів від батьків та не оформлення господарських операцій відповідними прибутковими касовими ордерами із відображенням в касовій книзі, про що винесено ППР від 14.09.2016 № НОМЕР_1.
Судом встановлено, що відділ освіти Черкаської РДА 23.05.2017 звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Черкаської ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області, в якій просив скасувати ППР відповідача від 14.09.2016 № НОМЕР_1 (справа № 823/787/17).
Так, постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 15.11.2017 у справі № 823/787/17, залишеною без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 07.02.2018, яка набрала законної сили 07.02.2018 - адміністративний позов відділу освіти Черкаської РДА задоволено повністю, визнано протиправним та скасовано ППР Черкаської ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області від 14.09.2016 № НОМЕР_1, яким нараховано штрафні санкцій на суму 6 180 835,70грн.
Скасовуючи вищевказане рішення податкового органу суди дійшли висновку, що законодавством регламентовано порядок оприбуткування готівкових коштів суб'єктами господарювання та відповідальність за порушення даного порядку, яка носить індивідуальних характер. Разом з тим, як було встановлено в ході розгляду, підтверджується матеріалами справи та не спростовано відповідачем, не проведення через касу готівкових коштів, які отримувались працівниками навчальних закладів, за харчування учнів від батьків та не оформлення господарських операцій відповідними прибутковими касовими ордерами з відображенням в касовій книзі, за що податковим органом позивача було протягнуто до відповідальності, фактично допущено відповідними навчальними закладами, які є окремими юридичними особами, а не відділом освіти Черкаської РДА. При цьому, ані в суді першої інстанції, ані в ході апеляційного провадження апелянтом не було доведено наявності правових підстав для притягнення до відповідальності за вказані порушення саме позивача.
Таким чином, станом на час винесення вказаного судового рішення ППР Черкаської ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області від 14.09.2016 № НОМЕР_1, яким відповідачеві нараховано штрафні санкцій на суму 6 180 835,70грн. скасовано, а отже відсутні правові підстави для задоволення позовних вимог податкового органу щодо стягнення з відділу освіти Черкаської ОДА суми заборгованості, що є наслідком для відмови в задоволенні позовних вимог.
Згідно із ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 1 ст.245 КАС України встановлено, що при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.
З урахуванням наведеного, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та оцінки наявних у матеріалах справи доказів в сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є не обґрунтованими та такими, що не підлягають до задоволення, а сплачений судовий збір поверненню.
Керуючись статтями 6, 14, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.М. Гарань
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.09.2018 |
Оприлюднено | 12.09.2018 |
Номер документу | 76377311 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
С.М. Гарань
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні