Рішення
від 10.09.2018 по справі 916/1009/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"10" вересня 2018 р.м. Одеса Справа № 916/1009/18

Господарський суд Одеської області у складі судді Смелянець Г.Є.,

при секретарі судового засідання Орлов О.О.

розглянувши у судовому засіданні справу №916/1009/18

за позовом Публічного акціонерного товариства Українська залізниця в особі філії Центр забезпечення виробництва Публічного акціонерного товариства Українська залізниця

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Главторгсервіс

про стягнення 331779,33 грн., -

за участю представників :

від позивача: ОСОБА_1, довіреність від 31.08.2018р. №989

від відповідача: не з'явився

Суть спору: Публічне акціонерне товариство Українська залізниця в особі філії Центр забезпечення виробництва Публічного акціонерного товариства Українська залізниця звернулось до господарського суду з позовом про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю Главторгсервіс 331779,33 грн. штрафних санкцій.

Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем своїх зобов'язань за договором поставки №ЦЗВ-02-01717-01 від 14.04.2017р. щодо строків поставки товару.

У позові позивач також просить суд стягнути з відповідача витрати по сплаті судового збору в розмірі 4976,69 грн. та витрати, пов'язані з розглядом справи в розмірі 6000 грн.

06.08.2018р. за вх.№2-3959/18 господарським судом одержано клопотання, в якому позивач просить стягнути з відповідача 5374,32 грн. витрат, пов'язаних з розглядом справи.

06.08.2018р. за вх.№2-3960/18 господарським судом одержано клопотання, в якому позивач просить стягнути з відповідача 5874,32 грн. витрат, пов'язаних з розглядом справи.

15.08.2018р. за вх.№2-4162/18 господарським судом одержано заяву про зменшення позовних вимог, в якій позивач просить суд стягнути з відповідача 245331,33 грн. штрафних санкцій та повернути суму судового збору в розмірі 1296,72 грн.

Ухвалою від 15.08.2018р. позивачу повернуто з Державного бюджету судовий збір в розмірі 1296,72 грн.

10.09.2018р. за вх.№2-4562/18 господарським судом одержано заяву про стягнення з відповідача на користь позивача судових витрат, понесених ПАТ Укрзалізниця в особі філії Центр забезпечення виробництва , в якій позивач заявив, що кінцевий розрахунок судових витрат понесених позивачем у зв'язку з розглядом справи №916/1009/18 буде наданий філією ЦЗВ ПАТ Укрзалізниця протягом 5 днів після ухвалення рішення суду в зазначеній справі та просив суд долучити вказану заяву до матеріалів справи для можливості ухвалення додаткового рішення в порядку ст.221 ГПК України.

Відповідач у судові засідання не з'явився, про причини свого нез'явлення суд не повідомив та відзив на позов у вставлений судом строк не надав.

При цьому, судові ухвали про відкриття провадження у справі, про відкладення підготовчого засідання, про продовження строку проведення підготовчого засідання, про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті, про відкладення судового засідання щодо розгляду справи по суті, які надіслані відповідачу на адресу, що зазначена у позові та у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, повернуті до суду органами зв'язку з відміткою за закінченням терміну зберігання .

Отже, із врахуванням строку розгляду справи, враховуючи, що господарським судом вжито всі залежні від нього заходи для повідомлення відповідача належним чином про дату, час і місце розгляду судової справи, та забезпечення реалізації відповідачем права на судовий захист своїх прав та інтересів, в тому числі шляхом надання відповідних заяв по суті справи, господарський суд визнав за можливе вирішити справу за наявними матеріалами справи відповідно до ч.9 ст.165 ГПК України.

На підставі ст. 240 ГПК України у судовому засіданні 10.09.2018р. за участю представника позивача оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представника позивача, господарським судом встановлено:

14.04.2017р. між філією Центр забезпечення виробництва Публічного акціонерного товариства Українська залізниця (Замовник, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю Главторгсервіс (Постачальник, відповідач) укладений договір поставки №ЦЗВ-02-01717-01, згідно з яким Постачальник зобов'язується поставити та передати у власність, а Замовник прийняти та оплатити продукцію, найменування, марка й кількість якої вказується в специфікації, яка є невід'ємною частиною договору, на умовах, що викладені у цьому договорі.

Згідно з п.5.1 договору Постачальник здійснює поставку продукції автомобільним або залізничним транспортом на умовах СРТ (Перевезення сплачено до…) пункт призначення - згідно рознарядки замовника (відповідно до вимог ІНКОТЕРМС ред. 2010р. Вантажовідправником продукції може бути третя особа, зазначена Постачальником.

Відповідно до п.5.2 договору Поставка продукції проводиться партіями протягом терміну дії договору, тільки після письмової рознарядки Замовника, яка вважається дозволом на поставку та є підтвердженням готовності Замовника до прийому продукції. Відповідальність за достовірність інформації, яка вказується у рознарядці, несе Замовник. Рознарядка надається Постачальнику в оригіналі та з застосуванням

факсимільного зв'язку. Після отримання рознарядки по факсу Постачальник повинен

протягом доби направити Замовнику копію отриманої рознарядки з відміткою, що

підтверджує її отримання, або іншим чином підтвердити її отримання. Кожна партія продукції постачається протягом 30 (тридцяти) календарних днів з дати

письмової рознарядки Замовника, якщо інше не вказано у рознарядці. Матеріальні витрати, що виникли при поверненні продукції, яка не була письмово заявлена, покладаються на Постачальника. Замовник не несе відповідальності за ненадання рознарядок (надання не в повному обсязі), якщо це є наслідком зміни планів постачання та фінансування Замовника. За необхідності, рознарядка може бути відкоригована Замовником, про що обов'язково повідомляється Постачальнику.

Згідно з п.5.3 договору датою поставки продукції вважається дата приймання цієї продукції вантажоодержувачем - кінцевим одержувачем, реквізити якого зазначені в

рознарядці Замовника, що підтверджується належно оформленим актом прийому-передачі, який підписується представниками вантажоодержувача, Постачальника та

затверджується керівництвом служби залізниці Вантажоодержувача, оригінал якого

надається Замовнику.

Відповідно п.5.4 договору після готовності продукції до відвантаження Постачальник направляє Замовнику факсом наступні документи: рахунок-фактуру, документи, що підтверджують якість продукції, зазначені у п.2.2 цього договору.

Згідно з п.10.1 договору за порушення термінів постачання Постачальник оплачує Замовнику пеню в розмірі 0,1% від суми непоставленої в строк продукції на умовах, передбачених п.5.2 даного договору, за кожен день прострочення, а за прострочення понад 15 календарних днів додатково стягується штраф у розмірі 15% від суми непоставленої в строк продукції. При цьому Постачальник не звільняється від виконання своїх зобов'язань до поставити продукцію, якщо про інше його не попередив Замовник.

Відповідно до п.13.7 договору термін дії договору встановлюється з моменту його підписання до 31.12.2017р., а в разі наявності потреби замовника, що підтверджено відповідним повідомленням та рознарядкою направленими на адресу Постачальника, а в частині оплати - до повного виконання.

Також господарським судом встановлено, що 13.09.2017р. позивач надіслав відповідачу рознарядку №ЦЗВ-20/3723 від 08.09.2017р., в якій згідно п.5.2 договору поставки №ЦЗВ-02-01717-01 від 08.09.2017р. надав дозвіл на відвантаження у вересні-жовтні місяці євроруберойду в кількості 92400 кв.м., на суму 2700 тис. грн., в тому числі:

1) Євроруберойд 15150 кв.м., одержувач: структурний підрозділ Дніпровський матеріально-технічний склад регіональної філії Придніпровська залізниця ПАТ Українська залізниця ;

2) Євроруберойд 29200 кв.м., одержувач: Виробничий підрозділ Харківський Головний матеріальний склад регіональної філії Південна залізниця ПАТ Українська залізниця ;

3) Євроруберойд 15750 кв.м., одержувач: Виробничий підрозділ Київський Головний матеріальний склад регіональної філії Південно-Західна залізниця ПАТ Українська залізниця ;

4) Євроруберойд 5880 кв.м., одержувач: Виробничий підрозділ Служби матеріально-технічного забезпечення Одеський Головний матеріально технічний склад ;

5) Євроруберойд 26420 кв.м., одержувач: Виробничий підрозділ Головний матеріально-технічний склад регіональної філії Львівська залізниця ПАТ Українська залізниця .

04.10.2017р. відповідач поставив позивачу товар у кількості 6500 кв.м. на суму 200550 грн., одержувач: структурний підрозділ Дніпровський матеріально-технічний склад регіональної філії Придніпровська залізниця ПАТ Українська залізниця , про що свідчить відповідний акт прийому-передачі №75.

06.10.2017р. відповідач поставив позивачу товар у кількості 6500 кв.м. на суму 200550 грн., одержувач: Виробничий підрозділ Головний матеріально-технічний склад регіональної філії Львівська залізниця ПАТ Українська залізниця , про що свідчить відповідний акт прийому-передачі №76.

06.10.2017р. відповідач поставив позивачу товар у кількості 6500 кв.м. на суму 200550 грн., одержувач: Виробничий підрозділ Київський Головний матеріальний склад регіональної філії Південно-Західна залізниця ПАТ Українська залізниця , про що свідчить відповідний акт прийому-передачі №77.

09.10.2017р. відповідач поставив позивачу товар у кількості 7800 кв.м. на суму 224820 грн., одержувач: структурний підрозділ Дніпровський матеріально-технічний склад регіональної філії Придніпровська залізниця ПАТ Українська залізниця , про що свідчить відповідний акт прийому-передачі №78.

10.10.2017р. відповідач поставив позивачу товар у кількості 8400 кв.м. на суму 234360 грн., одержувач: Виробничий підрозділ Головний матеріально-технічний склад регіональної філії Львівська залізниця ПАТ Українська залізниця , про що свідчить відповідний акт прийому-передачі №79.

11.10.2017р. відповідач поставив позивачу товар у кількості 8400 кв.м. на суму 234360 грн., одержувач: Виробничий підрозділ Харківський Головний матеріальний склад регіональної філії Південна залізниця ПАТ Українська залізниця , про що свідчить відповідний акт прийому-передачі №80.

12.10.2017р. відповідач поставив позивачу товар у кількості 7800 кв.м. на суму 224820 грн., одержувач: Виробничий підрозділ Головний матеріально-технічний склад регіональної філії Львівська залізниця ПАТ Українська залізниця , про що свідчить відповідний акт прийому-передачі №81.

Решту товару поставлено відповідачем позивачу з порушенням визначеного у рознарядці №ЦЗВ-20/3723 від 08.09.2017р. терміну поставки товару:

- 01.12.2017р. відповідач поставив позивачу товар у кількості 3600 кв.м. на суму 104040 грн., одержувач: Виробничий підрозділ Головний матеріально-технічний склад регіональної філії Львівська залізниця ПАТ Українська залізниця , про що свідчить відповідний акт прийому-передачі №96;

- 04.12.2017р. відповідач поставив позивачу товар у кількості 5600 кв.м. на суму 186240 грн., одержувач: Виробничий підрозділ Харківський Головний матеріальний склад регіональної філії Південна залізниця ПАТ Українська залізниця , про що свідчить відповідний акт прийому-передачі №94;

- 04.12.2017р. відповідач поставив позивачу товар у кількості 8400 кв.м. на суму 234360 грн., одержувач: структурний підрозділ Дніпровський матеріально-технічний склад регіональної філії Придніпровська залізниця ПАТ Українська залізниця , про що свідчить відповідний акт прийому-передачі №98;

- 06.12.2017р. відповідач поставив позивачу товар у кількості 7800 кв.м. на суму 221220 грн., одержувач: Виробничий підрозділ Київський Головний матеріальний склад регіональної філії Південно-Західна залізниця ПАТ Українська залізниця , про що свідчить відповідний акт прийому-передачі №100;

- 06.12.2017р. відповідач поставив позивачу товар у кількості 3600 кв.м. на суму 100440 грн., одержувач: Виробничий підрозділ Харківський Головний матеріальний склад регіональної філії Південна залізниця ПАТ Українська залізниця , про що свідчить відповідний акт прийому-передачі №101;

- 11.12.2017р. відповідач поставив позивачу товар у кількості 3600 кв.м. на суму 104040 грн., одержувач: структурний підрозділ Дніпровський матеріально-технічний склад регіональної філії Придніпровська залізниця ПАТ Українська залізниця , про що свідчить відповідний акт прийому-передачі №103;

- 13.12.2017р. відповідач поставив позивачу товар у кількості 1200 кв.м. на суму 40680 грн., одержувач: Виробничий підрозділ Київський Головний матеріальний склад регіональної філії Південно-Західна залізниця ПАТ Українська залізниця , про що свідчить відповідний акт прийому-передачі №104.

Продукцію на суму 188970 грн. відповідачем позивачу не поставлено.

На оплату поставленого товару відповідачем виставлено позивачу відповідні рахунки.

07.03.2018р. позивач надіслав відповідачу претензію, в якій просив сплатити штрафні санкції за порушення термінів постачання продукції у сумі 263455,29 грн.

Вказану претензію відповідачем залишено без відповіді та задоволення.

Неналежне виконання відповідачем зобов'язань за договором поставки №ЦЗВ-02-01717-01 від 14.04.2017р. щодо строків поставки товару стало підставою для звернення позивача до суду з даним позовом.

Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, з наступних мотивів.

Відповідно до вимог ч.ч.1,2 ст.509 ЦК України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов'язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Зобов'язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Згідно з п.1 ч.2 ст.11 ЦК України однією із підстав виникнення цивільних прав та обов'язків є договір, який в силу вимог ч.1 ст.629 ЦК України є обов'язковим для виконання сторонами.

Як вище встановлено господарським судом між сторонами у справі укладений договір поставки №ЦЗВ-02-01717-01 від 14.04.2017р., за умовами якого відповідач зобов'язується поставити та передати у власність позивача товар у строк, протягом 30 календарних днів з дати письмової рознарядки позивача, якщо інше не вказано у рознарядці, а позивач, в свою чергу - прийняти та оплатити товар.

Відповідно до ч.ч.1,2 ст.712 ЦК України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов'язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов'язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов'язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму. До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

Згідно зі ст.662 ЦК України продавець зобов'язаний передати покупцеві товар, визначений договором купівлі-продажу. Продавець повинен одночасно з товаром передати покупцеві його приналежності та документи (технічний паспорт, сертифікат якості тощо), що стосуються товару та підлягають переданню разом із товаром відповідно до договору або актів цивільного законодавства.

Відповідно до ст.663 ЦК України продавець зобов'язаний передати товар покупцеві у строк, встановлений договором купівлі-продажу, а якщо зміст договору не дає змоги визначити цей строк, - відповідно до положень статті 530 цього Кодексу.

В силу вимог ст.530 ЦК України якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідно до ч.1 ст.526 ЦК України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Між тим, як вище встановлено господарським судом відповідачем неналежним чином виконувались свої зобов'язання за договором поставки №ЦЗВ-02-01717-01 від 14.04.2017р. щодо строків поставки товару, які встановлені у відповідній рознарядці.

При цьому жодних заперечень щодо порушення строків поставки товару, а тим більш доказів, які спростовують такі порушення, відповідач до суду не надав.

Відповідно до ст.549 ЦК України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов'язання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов'язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов'язання за кожен день прострочення виконання.

Згідно з ч.2 ст.551 ЦК України якщо предметом неустойки є грошова сума, її розмір встановлюється договором або актом цивільного законодавства.

Відповідно до п.2 ч.2 ст.231 ГК України у разі якщо порушено господарське зобов'язання, в якому хоча б одна сторона є суб'єктом господарювання, що належить до державного сектора економіки, або порушення пов'язане з виконанням державного контракту, або виконання зобов'язання фінансується за рахунок Державного бюджету України чи за рахунок державного кредиту, штрафні санкції застосовуються, якщо інше не передбачено законом чи договором, у таких розмірах: за порушення строків виконання зобов'язання стягується пеня у розмірі 0,1 відсотка вартості товарів (робіт, послуг), з яких допущено прострочення виконання за кожний день прострочення, а за прострочення понад тридцять днів додатково стягується штраф у розмірі семи відсотків вказаної вартості.

Умовами п.10.1 укладеного між сторонами договору передбачено, що за порушення термінів постачання відповідач сплачує позивачу пеню в розмірі 0,1% від суми непоставленої в строк продукції за кожен день прострочення, а за прострочення понад 15 календарних днів додатково стягується штраф у розмірі 15% від суми непоставленої в строк продукції.

Розрахунок пені, який здійснений позивачем, та згідно з яким, розмір пені за загальний період з 01.11.2017р. по 01.05.2018р. становить 68332,83 грн., перевірений господарським судом та встановлено відповідність цього розрахунку обставинам справи щодо прострочення відповідача.

Розрахунок штрафу, який здійснений позивачем, та згідно з яким, розмір штрафу становить 176998,50 грн., перевірений господарським судом та встановлено відповідність цього розрахунку обставинам справи щодо прострочення відповідача.

За таких обставин, господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість та правомірність позовних вимог, а отже і їх задоволення.

Позивачем у позові заявлено до стягнення з відповідача судові витрати, які за попереднім розрахунком складаються з витрат по сплаті судового збору та з витрат, пов'язаних з розглядом справи.

Водночас враховуючи заяву позивача про визначення остаточного розміру судових витрат після ухвалення судового рішення, питання щодо розподілу судових витрат, пов'язаних з розглядом справи буде вирішуватись господарським судом в порядку ст.221 ГПК України після подання відповідних доказів понесених позивачем витрат.

На підставі ст.129 ГПК України судові витраті щодо сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України,

В И Р І Ш И В:

1.Позов Публічного акціонерного товариства Українська залізниця в особі філії Центр забезпечення виробництва Публічного акціонерного товариства Українська залізниця задовольнити.

2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Главторгсервіс (65059, м. Одеса, вул. Краснова, 11А, код ЄДРПОУ 40939066, р/р №26007300002277 в ПАТ АБ РАДАБАНК , м. Дніпро, МФО 306500) на користь Публічного акціонерного товариства Українська залізниця (03680, м. Київ, вул. Тверська, 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі філії Центр забезпечення виробництва Публічного акціонерного товариства Українська залізниця (03049, м. Київ, просп. Повітрофлотський, 11/15, код ЄДРПОУ 40081347, р/р№26006300148368 в ТВБВ 10026/084 в філії ГУ по м. Києву та Київській обл., АТ Ощадбанк , м. Київ, МФО 322669) штрафні санкції у розмірі 245 331 (двісті сорок п'ять тисяч триста тридцять одна) грн. 33 коп., судовий збір у розмірі 3679 (три тисячі шістсот сімдесят дев'ять) грн. 97 коп.

Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст.241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено в апеляційному порядку до Одеського апеляційного господарського суду через господарський суд Одеської області шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня складання повного рішення.

Повне рішення складено 11 вересня 2018 р.

Суддя Г.Є. Смелянець

Дата ухвалення рішення10.09.2018
Оприлюднено12.09.2018
Номер документу76378730
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 331779,33 грн

Судовий реєстр по справі —916/1009/18

Ухвала від 01.10.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

Ухвала від 25.09.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

Ухвала від 20.09.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

Рішення від 10.09.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

Ухвала від 20.08.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

Ухвала від 15.08.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

Ухвала від 15.08.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

Ухвала від 06.08.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

Ухвала від 19.07.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

Ухвала від 02.07.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні