ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"03" вересня 2018 р. Справа № 924/354/18
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Мухи М.Є., за участю секретаря судового засідання Попика О.В. розглянувши матеріали
за позовом Деражнянської міської ради м. Деражня Хмельницька область
до товариства з обмеженою відповідальністю "Стройконкрет", м. Хмельницький
про стягнення 469 393,00 грн.
Представники сторін:
позивача: Кухар І.Д. за довіреністю № 56 від 30.01.18р.
відповідача: Леськов В.В. директор товариства
В судовому засіданні відповідно до ст. 240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Процесуальні дії по справі .
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 18.05.18р. відкрито провадження у справі №924/354/18 та постановлено розглядати справу за правилами загального позовного провадження зі стадії підготовчого провадження у справі. Підготовче засідання призначено на "12" червня 2018 р.
В підготовчому засіданні "12" червня 2018 р. оголошено перерву до 17 липня 2018 року.
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 17.07.2018р. продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів. Розгляд справи відкладено на "06" серпня 2018 р.
В підготовчому засіданні 06.08.2018р. судом постановлено ухвалу про оголошення перерви у підготовчому засіданні на "15" серпня 2018р.
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 15.08.18р. закрито підготовче провадження у справі №924/354/18, призначено справу №924/354/18 до судового розгляду по суті на 3 вересня 2018 року.
Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.
Позивач звернувся до суду із позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Стройконкрет" про стягнення 469 393,00 грн. збитків, завданих використанням без правовстановлюючих документів земельної ділянки по вул. Промислова, 30/6, м. Деражня Хмельницької області, площею 1,5000 га та земельної ділянки по вул. Промислова, 28/3, м. Деражня Хмельницької області , площею 1,8000 га.
Обґрунтовуючи позов, позивач вказує, що на підставі свідоцтва про право власності за номером 37273606 від 08.05.2015р. та свідоцтва про право власності за номером 39505309 від 23.06.2015р. відповідач є власником нерухомого майна, яке відповідно розташоване по вул. Промислова, 30/6, та вул. Промислова, 28/3 в м. Деражня, Деражнянського району Хмельницької області, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. На підставі рішень Деражнянської міської ради від 06.07.2016р. №7 „Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок" ТОВ "Стройконкрет" за його клопотаннями (від 12.05.2016р.) надано дозвіл на розроблення проектів землеустрою щодо відведення ділянок: ТОВ "Стройконкрет" орієнтовною площею 1,5000 га із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення з метою передачі в оренду для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та по вул. Промислова, 30/6 в м. Деражня з метою передачі в оренду та орієнтовною площею 1,8000 га із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення з метою передачі в оренду для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та по вул. Промислова, 28/3 в м. Деражня з метою передачі в оренду.
Наголошує на тому, що ТОВ "Стройконкрет", за час перебування у його власності зазначених об'єктів нерухомого майна, які розташовані по вул. Промислова, 28/3 та по вул. Промислова, 30/6 в м. Деражня не оформило право користування земельними ділянками і плату до бюджету міста за користування землею у встановленому законодавством розмірі не здійснювало.
Стверджує, що комісією із визначення збитків власникам та землекористувачам Деражнянської районної державної адміністрації 25.10.2017р. визначено розмір збитків, завданих ТОВ "Стройконкрет" територіальній громаді міста Деражні в особі Деражнянської міської ради використанням земельних ділянок по вул. Промислова, 30/6 та по вул. Промислова, 28/3 в м. Деражня без правовстановлюючих документів, які посвідчують право на землю. Відповідно до акту вказаної комісії від 25.10.2017р. № 2, затвердженого розпорядженням Деражнянської районної державної адміністрації від 25.10.2017р. №583/2017р., розмір збитків за використання земельних ділянок за 6 місяців 2016 року та 9 місяців 2017року склав 469393 гривень (за земельну ділянку площею 1,5000 га по вул. Промислова, 30/6 - 213361 грн., за земельну ділянку площею 1,8000 га повул. Промислова, 28/3 - 256032грн.). Деражнянською районною державною адміністрацією 25.10.2017р. вих. №46/17-11-928/17 ТОВ "Стройконкрет" направлено письмове повідомлення з пропозицією добровільного відшкодування суми збитків, визначених в акті комісії від 25.10.2017р. № 2. Проте, на час подання позову ТОВ "Стройконкрет" зазначені збитки в сумі 469393 гривень до міського бюджету не сплатило. Тому, Деражнянській міській ради завдані збитки у вигляді упущеної вигоди у розмірі неодержаної орендної плати в сумі 469393 гривень.
Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав, наполягав на його задоволенні.
У судовому засіданні представник відповідача проти позову заперечує та просить суд відмовити у позові. У відзиві на позов від 17.07.2018р., 15.08.2018р. зазначає, що товариство дійсно є власником приміщень в м. Деражня по вул. Поромислова, 28/3 нежитлової будівлі 381.1 кв. м та складу 372.9 кв.м та приміщення нежитлової будівлі по вул. Промислова, 30/6 загальною площею 2072.9 кв.м. Рішенням № 7 від 6.07.2016 року товариству надано дозвіл на розробку проекту землеустрою. Після вказаного рішення відповідачем укладено договір з ліцензованою організацією ПП "Терра ІЗОП" на розробку проекту землеустрою та розроблення документації на виготовлення кадастрових номерів. Проект землеустрою 21.11.2017 року був розроблений і сформованим земельним ділянкам присвоєні кадастрові номери та проведена їх державна реєстрація 11.04.2018 року. Таким чином сформовані земельні ділянки починаючи з 11.04.2018 року готові до затвердження та отримання їх в оренду. Таким чином земельна ділянка по вул. Промислова 28/3 має площу 1.4938 га , а по вул. Промисловій 30/6 має площу 1.5000 га. Сплата збитків можлива тільки починаючи з 11.04.2018 року. Наголошує на тому, що приміщення, які були куплені не експлуатувались і відносяться до промислових об'єктів, відсутнє електропостачання, комунікації. Також стверджує, що на розробку проекту землеустрою законодавством надається строк до шести місяців, за таких обставин нарахування збитків починаючи з дня винесення рішення про надання дозволу на розробку проектної документації є також незаконним.
У відповіді на відзив від 01.08.2018р. позивач наголошує на тому, що ТОВ "Стройконкрет", за час перебування у його власності зазначених об'єктів нерухомого майна, які розташовані по вул. Промислова, 28/3 та по вул. Промислова, 30/6 в м. Деражня не оформило право користування земельними ділянками і плату до бюджету міста за користування землею у встановленому законодавством розмірі не здійснювало.
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин .
Як вбачається із Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна від 29.03.2018р. за адресою Хмельницька обл., Деражнянський район, м. Деражня, вулиця Промислова 30/6 знаходиться об'єкт - нежитлова будівля (загальна площа (кв.м): 2072.9, відповідно до свідоцтва про право власності, серія та номер: 37273606, видане 08.05.2015), власником якого є товариство з обмеженою відповідальністю "Стройконкрет".
Також як вбачається із Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна від 29.03.2018р. за адресою Хмельницька обл., Деражнянський район, м. Деражня, вулиця Промислова 28/3 знаходиться об'єкт - нежитлова будівля (загальна площа (кв.м): 381,1 та 372,9, відповідно до свідоцтва про право власності, серія та номер: 39505309, видане 23.06.2015), власником якого є товариство з обмеженою відповідальністю "Стройконкрет".
Відповідно до рішеннь Деражнянської міської ради від 06.07.2016р. № 7 „Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок" ТОВ "Стройконкрет" за його клопотаннями (від 12.05.2016р.) надано дозвіл на розроблення проектів землеустрою щодо відведення ділянок: ТОВ "Стройконкрет" орієнтовною площею 1,5000 га із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення з метою передачі в оренду для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та по вул. Промислова, 30/6 в м. Деражня з метою передачі в оренду та орієнтовною площею 1,8000 га із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення з метою передачі в оренду для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та по вул. Промислова, 28/3 в м. Деражня з метою передачі в оренду.
Згідно із актом обстеження земельної ділянки від 20.10.2017р. б/н , складеним районною комісією із визначення збитків, власникам та землекористувачам створеною Деражнянською РДА, встановлено, що на земельній ділянці орієнтовною площею 1,5000 га по вул. Промислова, 30/6 в м. Деражня та орієнтовною площею 1,8000 га по вул. Промислова, 28/3 в м. Деражня розташовані будівлі, що перебувають у власності ТОВ "Стройконкрет". На день складення вказаного акту ТОВ "Стройконкрет" не оформлено правовстановлюючих документів на земельну ділянку під зазначеним об'єктом нерухомого майна, що завдає збитки територіальній громаді м. Деражня
Як вбачається із розпорядження Деражнянської районної державної адміністрації 25.10. 2017р. № 583/2017-р „Про затвердження актів комісії із визначення розміру збитків за фактичне використання земельних ділянок" затверджено Акти визначення збитків № 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 від 25.10.2017 року за фактичне використання земельних ділянок.
Відповідно до акту визначення збитків № 2 від 25.10.2017 року комісією із визначення збитків власникам та землекористувачам Деражнянської районної державної адміністрації визначено розмір збитків, завданих ТОВ "Стройконкрет" бюджету Деражнянської міської ради використанням земельних ділянок по вул. Промислова, 30/6 площею 1,5000 га та по вул. Промислова, 28/3 площею 1,8000 га в м. Деражня без правовстановлюючих документів, які посвідчують право на землю. Відповідно до акту вказаної комісії від 25.10.2017р. № 2, розмір збитків за використання земельних ділянок за 6 місяців 2016 року та 9 місяців 2017року склав 469393 гривень (за земельну ділянку площею 1,5000 га по вул. Промислова, 30/6 - 213361 грн., за земельну ділянку площею 1,8000 га. повул. Промислова, 28/3 - 256032грн,)
Також позивачем у матеріали справи надано лист Деражнянської районної державної адміністрації від 25.10.2017р. за вих. № 46/17-11-928/17, адресований ТОВ "Стройконкрет" з пропозицією добровільного відшкодування суми збитків, визначених в акті комісії від 25.10.2017р. № 2.
Оскільки ТОВ "Стройконкрет" зазначені збитки в сумі 469393 гривень до міського бюджету не сплатило, позивач звернувся з зазначеним позовом до суду.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
Загальні підстави позадоговірної відповідальності за завдану майнову шкоду передбачені cт.1166 ЦК України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування збитків, необхідна наявність повного складу правопорушення: протиправної поведінки (дії чи бездіяльності) особи; шкідливого результату такої поведінки - шкоди (збитків); причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками; вини особи, яка заподіяла збитки. У разі відсутності, хоча б одного з елементів відповідальність у вигляді відшкодування збитків не наступає.
Відповідно до статті 5 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні" міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України та іншими законами.
Стаття 12 Земельного кодексу України визначає повноваження сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, до яких, зокрема, належить розпорядження землями територіальних громад.
Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (ч. 2 ст. 116 Земельного кодексу України).
Згідно ч. 1, ч. 2 ст. 120 ЗК України, які кореспондуються з ст. 377 ЦК України, у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.
Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Верховним Судом України від 13.04.2016р. у справі № 6-253цс16 зроблений висновок, що зазначена норма закріплює загальний принцип цілісності об'єкта нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об'єкт розташований. За цією нормою визначення правового режиму земельної ділянки перебуває у прямій залежності від права власності на будівлю і споруду та передбачається механізм роздільного правового регулювання нормами цивільного законодавства майнових відносин, що виникають при укладенні правочинів щодо набуття права власності на нерухомість, і правового регулювання нормами земельного і цивільного законодавства відносин при переході прав на земельну ділянку у разі набуття права власності на нерухомість.
При цьому, при застосуванні положень ст. 120 ЗК України у поєднанні з нормою ст. 125 ЗК України слід виходити з того, що у випадку переходу права власності на об'єкт нерухомості у встановленому законом порядку, право власності на земельну ділянку у набувача нерухомості виникає одночасно із виникненням права власності на зведені на земельній ділянці об'єкти. Це правило стосується й випадків, коли право на земельну ділянку не було зареєстроване одночасно з правом на нерухомість, однак земельна ділянка раніше набула ознак об'єкта права власності.
Таким чином, за загальним правилом, закріпленим у ч. 1 ст. 120 ЗК України, особа, яка набула права власності на будівлю чи споруду, стає власником земельної ділянки на тих самих умовах, на яких вона належала попередньому власнику, якщо інше не передбачено у договорі відчуження нерухомості.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
Частиною 1 ст. 124 ЗК України встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Положеннями ст. 125 ЗК України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав та згідно ст. 126 ЗК України оформлюється відповідно до Закону України „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" .
Як вбачається з матеріалів справи, відповідач, товариство з обмеженою відповідальністю "Стройконкрет" використовує земельні ділянки площею 1,5000 га по вул. Промислова, 30/6 в м. Деражня та площею 1,8000 га по вул. Промислова, 28/3 в м. Деражня, на якій розміщені не житлові будівлі (що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна від 29.03.2018р., що також не заперечується відповідачем, зокрема, у відзиві на позов).
Враховуються норми ч.2 ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Зважаючи на вказану вище норму, приймається до уваги Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна від 29.03.2018р.
В частині заперечень відповідача щодо відсутності кадастрового номеру земельних ділянок та їх несформованості, судом враховується, що позивач ще у 2016 році надав дозвіл відповідачу на розроблення документації з землеустрою на такі земельні ділянки, наслідком чого є присвоєння такій ділянці кадастрового номера. Проте, саме з вини відповідача така документація не розроблена та номер не присвоєно. Будь-які інші особи позбавлені права на розроблення такої документації в силу того, що земельні ділянки зайняті саме відповідачем та саме йому було надано відповідні дозволи.
Проте, в порушення вищенаведених норм закону відповідач в період за 6 місяців 2016р. Та 9 місяців 2017року, за який позивачем заявлені до стягнення збитки, належним чином не оформив право користування земельною ділянкою. Доказів протилежного відповідачем в матеріали справи не подано.
Судом встановлено, що 25.10.2017р. відбулось засідання комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам та складено акт визначення розміру збитків № 2, відповідно до якого нараховано відповідачу збитки в сумі 469393 грн., завдані Деражнянській міській раді внаслідок використання відповідачем земельних ділянок без правовстановлюючих документів .
Ст. 206 ЗК України визначено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
За приписами ч. 1 і ч. 2 ст. 21 Закону України від 06.10.1998р. № 161-XIV „Про оренду землі" (із змінами і доповненнями) за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі орендар вносить орендодавцеві платіж - орендну плату за землю.
Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України ).
Як вбачається з матеріалів справи, право користування спірними земельними ділянками відповідачем не оформлено. Відсутність договору оренди землі позбавляє міську раду, як орендодавця, права отримувати від цієї земельної ділянки дохід в розмірі орендної плати.
Відповідно до ч. 2 ст. 224 ГК України під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також неодержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.
Аналогічне визначення міститься і в статті 22 ЦК України.
Статтею 225 ГК України встановлено, що до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включається, зокрема, неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов'язання другою стороною .
Суд звертає увагу, що Вищий господарський суд України в Постанові Пленуму від 17.05.2011р. № 6 „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (із змінами і доповненнями) у п. 3.8. вказав про те, що вирішуючи спори за позовами органів державної влади або місцевого самоврядування про стягнення з особи, яка набула у власність житловий будинок, будівлю або споруду і не переоформила право користування земельною ділянкою, збитків у вигляді упущеної вигоди (зокрема у розмірі неодержаної плати за оренду земельної ділянки), господарські суди повинні брати до уваги положення статті 22 ЦК України та частини другої статті 224 ГК України. Для застосування такого заходу відповідальності слід встановлювати наявність у діях відповідача усіх чотирьох елементів складу цивільного правопорушення (протиправної поведінки, збитків, причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками і вини).
У розгляді таких справ господарські суди мають докладно з'ясовувати причини не оформлення чи несвоєчасного оформлення відповідного землекористування та обставини, пов'язані із вжиттям господарюючими суб'єктами усіх залежних від них заходів щодо одержання документів, які посвідчують право землекористування.
Частиною 2 ст. 152 ЗК України передбачено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, відшкодування заподіяних збитків (п. ґ ч. 3ст. 152 ЗК України ).
Відповідно до ст. 157 Земельного кодексу України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами.
Для визначення розміру вказаних збитків постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993р. № 284 затверджено Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам (далі - Порядок).
Відповідно до п. 1 Порядку власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.
Розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії (п. 2 Порядку).
В пункті 3 Порядку зазначено, що відшкодуванню підлягають, зокрема, інші збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. Неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.
Збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше ніж протягом одного місяця після затвердження актів комісій (п. 5 Порядку).
Позивач просить суд стягнути завдані збитки в розмірі 469393 грн., розраховані за період за 6 місяців 2016р. та 9 місяців 2017р. Даний розрахунок здійснений з врахуванням площі земельних ділянок (15000кв.м, 18000 кв.м) та нормативно грошової оцінки даної площі земельної ділянки за визначений період 2016-2017 роки.
Відповідачем не наведено об'єктивних обставин або перешкод для укладення передбаченого нормами земельного законодавства договору оренди землі, а також обставин, які б підтверджували вчинення ним дій, спрямованих на укладення такого договору, оскільки саме на землекористувача покладається обов'язок вчинення певних дій, спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки. Невиконання вказаного обов'язку є підставою для стягнення з землекористувача збитків у вигляді упущеної вигоди (неодержаної орендної плати за землю), завданих внаслідок використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів (наведене узгоджується і з позицією Верховного Суду України, що викладена в постанові від 17.02.2016р. у справі № 3-1160г15).
Твердження відповідача щодо невикористання об'єктів нерухомості не можуть бути підставою для спростування встановленого вище та стверджувати про безпідставність нарахування збитків за користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів.
Отже, позовні вимоги відповідають нормам чинного законодавства, фактичним обставинам справи, підтверджені належними і допустимими доказами та підлягають задоволенню. Доказів добровільного відшкодування збитків в сумі 469393 грн. матеріали справи не містять.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 ГПК України).
Згідно ст. ст. 73, 76-79 Господарського кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання .
Позивач обрав спосіб захисту та звернувся до суду з позовом про стягнення 469393 грн. збитків, завданих використанням землі без правовстановлюючих документів. Предметом даного позову є стягнення збитків, а підставою даного позову, на думку позивача, є наявність фактичних обставин, з якими закон пов'язує наявність таких збитків, завданих використанням землі без правовстановлюючих документів та в чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та яким нормам законодавства не відповідає поведінка відповідача як суб'єкта господарських правовідносин.
Одночасно суд зауважує, що рішення господарського суду повинне бути спрямоване на реальне настання правових наслідків захист чи відновлення порушеного чи оспорюваного права і законного інтересу, а також на вжиття передбачених ГПК України заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. У п. 145 рішення від 15 листопада 1996 року у справі Чахал проти Об'єднаного Королівства (Chahal v. the United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни. Таким чином, суть цієї статті зводиться до вимоги надати людині такі міри правового захисту на національному рівні, що дозволили б компетентному державному органові надавати відповідний судовий захист.
Засіб захисту, що вимагається згаданою статтею повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі Афанасьєв проти України від 5 квітня 2005 року (заява № 38722/02)).
З наведеного, обраний позивачем спосіб захисту шляхом стягнення збитків, є тим ефективним способом захисту в даному випадку, що усуне юридичну невизначеність та сумніви щодо факту використання землі відповідачем без правовстановлюючих документів, завдання збитків позивачу та виникнення у відповідача обов'язку щодо їх відшкодування.
Отже, позов обґрунтований, документально підтверджений та підлягає задоволенню в заявленому обсязі.
Розподіл судових витрат між сторонами.
Відповідно до ст.ст. 123, 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача у зв'язку із задоволенням позову .
Керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Деражнянської міської ради (Хмельницька область, м. Деражня, вул. Миру, 37, код ЄДРПОУ 04403025) до товариства з обмеженою відповідальністю "Стройконкрет" (м. Хмельницький, вул. Курчатова, 8, код ЄДРПОУ 37462740) про стягнення 469 393,00 грн. задовольнити .
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Стройконкрет" (м. Хмельницький, вул. Курчатова, 8, код ЄДРПОУ 37462740) на користь Деражнянської міської ради (Хмельницька область, м. Деражня, вул.Миру, 37, код ЄДРПОУ 04403025, МФО 815013, р/р 31417544700128) 469 393,00грн. (чотириста шістдесят дев'ять тисяч триста дев'яносто три гривні 00 коп.) збитків, 7040,89 грн. (сім тисяч сорок гривень 89 коп.) витрат по оплаті судового збору.
Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Рівненського апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 12.09.18.
Суддя М.Є. Муха
Віддрук. 3 прим.: 1 - до справи, 2 - позивачу (м. Деражня, вул. Миру, 37), 3 - відповідачу (м. Хмельницький, вул. Курчатова, 8). Всім рек. з повід.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 03.09.2018 |
Оприлюднено | 13.09.2018 |
Номер документу | 76414333 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Муха М.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні