ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 819/967/18
04 вересня 2018 рокум.Тернопіль
Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючого судді Мандзія О.П.
за участю:
секретаря судового засідання Порплиці Т.В.
позивача ОСОБА_1
представника відповідача Стельмах В.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Зборівської районної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Зборівської районної державної адміністрації, в якій просить:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача, яка полягає у невиплаті ОСОБА_1 та членам її сім'ї щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, за період з серпня 2017 р. по березень 2018 р. включно,
- зобов'язати відповідача здійснити нарахування та виплату ОСОБА_1 та членам її сім'ї щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, за період з серпня 2017 р. по березень 2018 р. включно.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивач зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1, фактично проживає з сім'єю за адресою: АДРЕСА_2, та має статус внутрішньо переміщеної особи. З часу взяття на облік як внутрішньо переміщена особа позивач отримувала щомісячну адресну допомогу на покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, однак відповідач листом від 06.12.2017 №Б-39/066/01-27 повідомив позивача про припинення виплати щомісячної адресної допомоги на покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, у зв'язку з тим, що селище Зеленопілля Донецької області, де проживала позивач до переміщення, не значиться в Переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 р. №1085. Однак така допомога може бути призначена у випадку представлення акта технічного стану про наявність житла, яке зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції, розташованого в інших регіонах, ніж тимчасово окупована територія України, населені пункти, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення. Позивач вважає прийняте рішення про відмову у виплаті йому адресної допомоги протиправним, оскільки вона не втратила статусу внутрішньо переміщеної особи, акту технічного стану житла отримати не має можливості, оскільки на території населеного пункту продовжуються бойові дії. У зв'язку з наведеним позивач звернулася з позовом до суду.
Ухвалою судді Тернопільського окружного адміністративного суду від 08.06.2018 р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадженні у справі за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 11.07.2018 р.
У строк, встановлений судом, відповідачем подано відзив на адміністративний позов від 21.06.2018 р., у якому відповідач позову не визнав, проти задоволення позову заперечив та зазначив, що позивач є отримувачем зазначеної допомоги з жовтня 2014 р., виплата допомоги неодноразово продовжувалася. Оскільки відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 31.05.2017 р. № 370 Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 505 і від 22 вересня 2016 р. № 646 , яка набула чинності 03.06.2017 р. визначено, що грошова допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території України, населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, а також внутрішньо переміщеним особам, житло яких зруйноване або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції та які взяті на облік у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи), з дня звернення за її призначенням по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж на шість місяців та враховуючи те, що селище Зеленопілля Донецької області, де проживала позивач з сім'єю до переміщення, виключене з Переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 р. №1085, та оскільки позивачем не подано акту технічного стану житла в взагалі заяви на отримакння допомоги то відповідач вважає, що позивачу з 24.10.2017 р. правомірно не було продовжено виплату адресної допомоги.
Оскільки допомога позивачу призначена з 03.05.2017 р., до набрання чинності Постанови № 370, виплата зазначеної допомоги проводилася протягом шести місяців до закінчення терміну призначення.
В подальшому у зв'язку з внесенням селища Зеленопілля Бахмутського району Донецької області до переліку населених пунктів, що знаходяться на лінії зіткнення, та відповідно до поданої позивачем заяви від 03.03.2018 р., рішенням від 15.03.2018 р. позивачу призначено зазначений вид допомоги на період з 03.03.2018 р. по 02.09.2018 р. (а.с.34-37).
У попередньому судовому засіданні 11.07.2018 р. продовжено процесуальний строк розгляду підготовчого провадження та оголошено перерву в підготовчому засіданні до 15.08.2018 р., в подальшому для надання позивачу можливості скористатися правовою допомогою та у зв'язку зі зміною представника, оголошено перерву до 04.09.2018 р.
Враховуючи клопотання сторін (а.с.100,101), у судовому засіданні 04.09.2018 р. суд перейшов до розгляду справи по суті.
Позивач у судовому засіданні позовні вимоги підтримала повністю з мотивів, наведених у позовні заяві, просила позов задовольнити та пояснила, що зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1, фактично проживає з сім'єю за адресою: АДРЕСА_2, має статус внутрішньо переміщеної особи та з часу взяття на облік як внутрішньо переміщена особа отримувала щомісячну адресну допомогу на покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.
Позивач пояснила, у жовтні 2017 р. їй було припинено виплату такої допомоги, у зв'язку з чим вона 30.11.2017 р. звернулася до відповідача із заявою, у якій просила надати письмові пояснення щодо причин припинення виплати допомоги. Проте, листом від 06.12.2017 р. №Б-39/066/01-27 відповідач повідомив про неможливість виплати щомісячної адресної допомоги на покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, мотивуючи тим, що селище Зеленопілля Донецької області, де проживала позивач до переміщення, не значиться в Переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 р. №1085. Також було запропоновано позивачу подати копію акта технічного стану про наявність житла, яке зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції, розташованого в інших регіонах, ніж тимчасово окупована територія України, населені пункти, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення.
Також позивач пояснила, що втратила довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, у зв'язку з чим 30.11.2017 р. звернулася із заявою до відповідача про видачу нової довідки. Копію акта технічного стану у позивача теж немає можливості, оскільки на території населеного пункту продовжуються бойові дії.
Позивач просила позов задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні позову не визнала, проти задоволення позову заперечила із мотивів, наведених у відзиві на адміністративний позов (а.с.34-37). Представник відповідача наголосила на тому, що щомісячна адресна допомога на покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг призначена та виплачувалася позивачу з жовтня 2014 р. відповідно до Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 р. № 505, виплата позивачу вказаної допомоги неодноразово продовжувалася. Проте, після припинення виплати допомоги з 24.10.2017 р., позивач із заявою про призначення грошової допомоги на наступний шестимісячний строк не зверталася. Подано лише заяву від 30.11.2017 р., у якій позивач просила надати письмові розяснення щодо причин припинення виплати допомоги. При цьому представник наголошує, що заява про призначення грошової допомоги на наступний шестимісячний строк повинна бути подана у письмовій формі на бланку встановленого зразка, до неї повинна бути додана копія довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. Про порядок та строки подання заяви позивачу було відомо, оскільки така заява подавалася позивачем неодноразово у попередніх періодах.
Отримавши заяву позивача від 30.11.2017 р. про надання письмових пояснень щодо причин припинення виплати допомоги, відповідачем надано роз'яснення, оформлене листом від 06.12.2017 р. №Б-39/066/01-27, у якому позивачу у зв'язку зі змінами до пункту 2 порядку надання щомісячної адресної допомоги, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 31.05.2017 р. №370 Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 505 і від 22 вересня 2016 р. № 646 та у зв'язку із виключенням селища Зеленопілля Артемівського району Донецької області із Переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 р. №1085, позивачу запропоновано подати копію акта технічного стану житла.
Представник відповідача наголосила, що Управління праці та соціального захисту населення Зборівської районної державної адміністрації у призначені грошової допомоги на наступний шестимісячний строк ОСОБА_1 не відмовляло. Вказане підтверджується також тим, що при повторному зверненні позивача 03.03.2018 р. із заявою встановленого зразка та додавши нові довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, рішенням про призначення допомоги внутрішньо переміщеним особам на проживання від 15.03.2018 р. позивачу продовжено виплату допомоги.
Заслухавши пояснення позивача та представника відповідача, дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступне.
ОСОБА_1 зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1, фактично проживає з сім'єю за адресою: АДРЕСА_2, що зазначено у паспорті громадянина України серії НОМЕР_2, виданому Артемівським МВ УМВС України у Донецькій області (а.с.8-13).
З довідки від 28.11.2017 р. №2038, виданої Озернянською сільською радою Зборівського району Тернопільської області встановлено, що 02.09.2014 р. ОСОБА_1 разом з сім'єю, а саме син ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_2, син ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_3, син ОСОБА_6 ІНФОРМАЦІЯ_4, дочка ОСОБА_7 ІНФОРМАЦІЯ_5 прибули з тимчасово окупованої території смт. Зеленопілля Артемівського району Донецької області та тимчасово проживають по АДРЕСА_2 (а.с.13).
Крім того, ОСОБА_1 є багатодітною матір'ю, на її утриманні перебуває четверо неповнолітніх дітей ОСОБА_7, ІНФОРМАЦІЯ_5, ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_4, ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_3, ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_2, що підтверджується свідоцтвами про народження дітей (а.с.15-18), посвідченням серії НОМЕР_3, виданим 19.09.2011 р. Артемівською районною державною адміністрацією (а.с.28), довідкою від 21.05.2018 р. № 707, виданою Озернянською сільською радою Зборівського району Тернопільської області (а.с.28).
ОСОБА_1, а також її дітям ОСОБА_4, ОСОБА_5 , ОСОБА_6, ОСОБА_7 надано статус внутрішньо переміщених осіб, що підтверджується довідкою від 20.10.2014 р. №6107000003 про взяття на облік особи, переміщеної з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, дія довідки неодноразово продовжувалася до 20.10.2015 р., 20.04.2016 р., та до 20.10.2016 р., що підтверджується написами на звороті довідки (а.с.20).
З часу взяття на облік та надання статусу внутрішньо переміщеної особи позивач отримувала щомісячну адресну допомогу на покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг. Відповідно до рішення Управління праці та соціального захисту населення Зборівської районної державної адміністрації про призначення допомоги переміщеним особам на проживання від 03.05.2017 р. ОСОБА_1 було продовжено виплату отримуваної нею в попередньому періоді допомоги з 24.04.2017 р. по 23.10.2017 р. (а.с.38-39). Розмір допомоги складав за квітень-вересень 2017 р. по 2400,00 грн. щомісячно, за жовтень 2017 р. позивачу виплачено 1780,65 грн., що підтверджується відомостями на зарахування адресної державної допомоги за серпень 2017 р., вересень 2017 р., жовтень 2017 р. (а.с.40-41а), випискою по картковому рахунку позивача у ВАТ Ощадбанк (а.с.65-66).
Виплату допомоги припинено з 24.10.2017 р. у зв'язку з закінченням терміну її призначення.
Дізнавшись про припинення виплати допомоги, позивач звернулася до відповідача із письмовою заявою від 30.11.2017 р. (в довільній формі), у якій просила надати письмові роз'яснення щодо причин припинення виплати допомоги (а.с.53, 97).
Розглянувши подану заяву, Управління праці та соціального захисту населення Зборівської районної державної адміністрації надало ОСОБА_1 письмове роз'яснення, оформлене листом від 06.12.2017 р. № Б-39/066/01-27, у якому роз'яснило про зміни у порядку надання щомісячної адресної допомоги, внесені постановою Кабінету Міністрів України від 31.05.2017 р. № 370 Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 505 і від 22 вересня 2016 р. № 646 та у зв'язку із виключенням селища Зеленопілля Артемівського району Донецької області із Переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 р. №1085. Одночасно позивачу повідомлено, що у разі подання копії акта технічного стану про наявність житла, яке зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції, розташованого в інших регіонах, ніж тимчасово окупована територія України, населені пункти, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення, позивачу буде призначена щомісячна адресна допомога внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, з дня звернення за її призначенням (а.с.26-27, 63-64, 98-99).
Як встановлено судом та не заперечувалося сторонами позивача та відповідача, окрім звернення із заявою про надання письмових роз'яснень від 30.11.2017 р., ОСОБА_1 із заявою встановленого зразка для призначення щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг до відповідача не зверталася.
Разом з тим, у судовому засіданні позивач стверджувала, що втратила довідку від 20.10.2014 р. №6107000003 про взяття на облік особи, переміщеної з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, у зв'язку з чим звернулася із заявою до відповідача про видачу дубліката втраченої довідки (а.с.62,93,95) та отримала довідки від 11.01.2018 р. № 3 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи щодо себе та щодо дітей ОСОБА_7, ОСОБА_6, ОСОБА_5, ОСОБА_4 (а.с.21-25).
Листом Управління праці та соціального захисту населення Зборівської районної державної адміністрації від 22.02.2018 р. №03-20/94 позивача повідомлено про те, що відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 р. №79-р Про внесення змін у додатки 1 і 2 розпорядження Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2014 р. №1805 селище Зеленопілля Артемівського району Донецької області включено у перелік населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення. Відповідно позивач має право на призначення щомісячної адресної допомоги для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, у зв'язку з чим повідомлено про необхідність звернутися до управління праці та соціального захисту для заповнення відповідної заяви (а.с.45).
В подальшому ОСОБА_1 03.03.2018 р. звернулася до Управління праці та соціального захисту населення Зборівської районної державної адміністрації, подавши заяву для призначення щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг встановленого зразка шляхом заповнення відповідного бланку (а.с.46) та рішенням про призначення допомоги переміщеним особам на проживання від 15.03.2018 р. позивачу та членам її сім'ї ОСОБА_7, ОСОБА_6, ОСОБА_5, ОСОБА_4 призначено допомогу переміщеним особам на проживання терміном на шість місяців з дати звернення - з 03.03.2018 р. по 02.09.2018 р. (а.с.47-48).
Крім того, в матеріалах справи міститься акт обстеження матеріально-побутових умов сім'ї № 05.12.2017/50/06-16/3, проте з пояснень позивача встановлено, що таке обстеження проводилося у зв'язку із зверненням позивача про призначення допомоги як багатодітній матері (а.с.69).
Визначаючись щодо спірних правовідносин, які виникли між сторонами, перевіряючи рішення та дії суб'єкта владних повноважень на відповідність вимогам ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд виходив з наступного.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує, що відповідно до ст. 1 Закону України Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб від 20.10.2014 №1706-VII (далі - Закон №1706-VII) внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.
Згідно ч.ч. 2, 3 ст.7 Закону №1706-VII, Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв'язання проблем, пов'язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам. Громадянин пенсійного віку, особа з інвалідністю, дитина-інвалід та інша особа, яка перебуває у складних життєвих обставинах, яких зареєстровано внутрішньо переміщеними особами, мають право на отримання соціальних послуг відповідно до законодавства України за місцем реєстрації фактичного місця проживання такої внутрішньо переміщеної особи.
Приписами ч. ч. 1, 2 ст. 4 Закону №1706-VII визначено, що факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону. Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення.
Постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 №505 затверджено Порядок надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг (далі - Порядок №505).
Відповідно до п.2 Порядку №505 грошова допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території України, населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, а також внутрішньо переміщеним особам, житло яких зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції та які взяті на облік у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи), з дня звернення за її призначенням по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж на шість місяців.
Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 №1085.
Згідно п. 6 Порядку №505 грошова допомога не призначається у разі, коли будь-хто із членів сім'ї (крім сімей, до складу яких входять військовослужбовці з числа внутрішньо переміщених осіб, які захищають незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України та беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції) має у власності житлове приміщення/частину житлового приміщення, що розташоване в інших регіонах, ніж тимчасово окупована територія України, населені пункти, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення, крім житлових приміщень, які непридатні для проживання, що підтверджується відповідним актом технічного стану.
З аналізу даних норм законодавства слідує, що право на отримання грошової допомоги мають особи, які перебувають на обліку як внутрішньо переміщені особи, що перемістилися з населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження або які розташовані на лінії зіткнення. При цьому перелік таких населених затверджено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 №1085.
Як встановлено судом під час розгляду справи, 02.09.2014 р. позивач ОСОБА_1 та її неповнолітні діти ОСОБА_7, ОСОБА_6, ОСОБА_5, ОСОБА_4 перемістилися із селища Зеленопілля Артемівського району Донецької області, яке було включено до Переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 №1085. ОСОБА_1 та членам її сім'ї надано статус внутрішньо переміщеної особи.
Відповідно до п.5 Порядку №505, для отримання грошової допомоги (зокрема в разі призначення грошової допомоги на наступний шестимісячний строк, якщо її виплата раніше не здійснювалася через установи уповноваженого банку) уповноважений представник сім'ї звертається за фактичним місцем проживання (перебування) сім'ї до установи уповноваженого банку для відкриття в установленому порядку поточного рахунка, пред'являє паспорт громадянина України або інший документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, а для іноземців та осіб без громадянства - документ, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус, та подає на адресу уповноваженого органу відповідну заяву про надання грошової допомоги (для призначення грошової допомоги вперше) або заяву, в якій повідомляє про відсутність змін, що впливають на призначення грошової допомоги (у разі призначення грошової допомоги на наступний шестимісячний строк, якщо її виплата раніше не здійснювалася через установи уповноваженого банку). З метою визначення дати, часу подання заяви та адреси, за якою подається заява, уповноважений представник сім'ї звертається у контакт-центр уповноваженого банку.
Судом встановлено, що з часу взяття на облік як внутрішньо переміщена особа ОСОБА_1 як уповноважений представник сім'ї отримувала щомісячну адресну допомогу на покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг з жовтня 2014 р., виплата допомоги неодноразово продовжувалася на наступний шестимісячний строк, відмов у призначенні чи продовженні виплати вказаної допомоги з боку Управління праці та соціального захисту населення Зборівської районної державної адміністрації не було. Отже, позивач зверненні для призначення та продовження виплати допомоги щоразу дотримувалася процедури звернення, передбаченої Порядком №505, а саме зверталася із заявою встановленого зразка та подавала до заяви всі необхідні документи.
Постановою Кабінету Міністрів України від 31.05.2017 р. №370 Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 505 і від 22 вересня 2016 р. № 646 абзац перший та другий п. 2 замінено абзацами такого змісту: Грошова допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території України, населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, а також внутрішньо переміщеним особам, житло яких зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції, їх дітям, які народилися після дати початку проведення антитерористичної операції, тимчасової окупації, та які взяті на облік у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи), з дня звернення за її призначенням по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж на шість місяців .
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 р. №1276-р внесено зміни у додатки 1 і 2 до розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 №1085, відповідно до яких селище Зеленопілля Артемівського району Донецької області не було внесено до переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, що стало підставою для припинення виплати позивачу допомоги з 24.10.2017 р.
Разом з тим суд зазначає, що позивач, отримуючи щомісячну адресну допомогу на покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг з жовтня 2014 р., неодноразово зверталася до відповідача із відповідною заявою та надавала необхідні підтверджуючі документи, тому суд приходить до переконання, що позивачу було відомо про порядок та процедуру звернення. Не зважаючи на це, дізнавшись про припинення виплати допомоги у жовтні 2017 р. позивач не виконала свого обов'язку, передбаченого п. 5 Порядку №505, не звернулася до відповідача із заявою встановленої форми та не подала підтверджуючих документів для продовження виплати допомоги, замість того звернулась із заявою про надання роз'яснень щодо причин припинення виплати допомоги від 30.11.2017 р., через місяць після припинення виплат.
Крім того, суд критично оцінює пояснення позивача про те, що вона не мала змоги звернутися до відповідача із заявою про продовження допомоги у зв'язку із втратою довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, оскільки в судовому засіданні встановлено та підтверджується матеріалами справи, що при зверненні позивача із заявою від 11.01.2018 р. (а.с.95) невідкладно в той же самий день отримала довідки від 11.01.2018 р. № 3 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи щодо себе та щодо дітей ОСОБА_7, ОСОБА_6, ОСОБА_5, ОСОБА_4 (а.с.21-25), чим підтверджується, що відповідач не чинив будь-яких перешкод в отриманні позивачем допомоги.
Також суд зазначає, що заява позивача від 30.11.2017 р. про надання роз'яснень щодо причин припинення виплати допомоги не може ототожнюватися із заявою для призначення щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг встановленого зразка, оскільки була написана позивачем у довільній формі, а не шляхом заповнення відповідного бланку заяви, не містила обов'язкових відомостей та до такої заяви не було додано документів, передбачених Порядком №505.
Більше того, після повторного включення селища Зеленопілля Артемівського району Донецької області до перелік населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 р. №79-р Про внесення змін у додатки 1 і 2 розпорядження Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2014 р. №1805 , Управління праці та соціального захисту населення Зборівської районної державної адміністрації листом від 22.02.2018 р. №03-20/94 повідомило позивача про те, що вона має право на призначення щомісячної адресної допомоги для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг та про необхідність звернутися до управління праці та соціального захисту для заповнення відповідної заяви (а.с.45). Даний факт свідчить про сприяння органу соціального захисту населення в отриманні допомоги внутрішньо переміщеною особою та підтверджується тим, що після звернення ОСОБА_1 03.03.2018 р. із дотриманням процедури, подання заяви для призначення щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг встановленого зразка шляхом заповнення відповідного бланку (а.с.46) відповідачем прийнято рішення про призначення допомоги переміщеним особам на проживання від 15.03.2018 р.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В ході розгляду справи судом встановлено та доведено стороною відповідача, що позивачем не дотримано обов'язкової процедури звернення до Управління праці та соціального захисту населення Зборівської районної державної адміністрації, не виконано обов'язку подання заяви та підтверджуючих документів, передбаченого п. 5 Порядку №505, не зважаючи на те, що позивачу було відомо про порядок звернення для призначення щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання. Вказане обумовлює відмову у задоволенні позовних вимог та підтверджує відповідність дій відповідача вимогам ч. 2 ст. 2 КАС України.
Оскільки при поданні позовної заяви судовий збір позивачами не сплачувався, питання про розподіл судових витрат відповідно до ст.139 КАС України судом не вирішується.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_2, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) до Управління праці та соціального захисту населення Зборівської районної державної адміністрації (місцезнаходження: вул. Б. Хмельницького, 54, м. Зборів, Зборівський район, Тернопільська область, 47200, код ЄДРПОУ 03195688) про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 14 вересня 2018 року.
Головуючий суддя Мандзій О.П.
копія вірна
Суддя Мандзій О.П.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2018 |
Оприлюднено | 17.09.2018 |
Номер документу | 76471091 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мандзій Олексій Петрович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мандзій Олексій Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні