Справа № 822/1997/18
РІШЕННЯ
іменем України
06 вересня 2018 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Михайлова О.О.
за участю:секретаря судового засідання Литвинюк К.Б. представника позивача - Маланчій О.І. представника відповідача - Андрійчук І.В. представника відповідача - Парового С.В. представника третьої особи - Монюка Д.М. розглянувши адміністративну справу за позовом Державного навчального закладу "Лісоводський професійний аграрний ліцей" до Комунального підприємства "Городоцьке бюро технічної інвентаризації" , Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Віват" про визнання незаконними, скасування рішень та зобов'язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Державний навчальний заклад "Лісоводський професійний аграрний ліцей" звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Відділу Держгеокадастру в Городоцькому районі Хмельницької області, Комунального підприємства "Городоцьке бюро технічної інвентаризації", в якому просить суд:
1. Визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора відділу Держгеокадастру у Городоцькому районі, щодо внесення відомостей в Державний земельний кадастр, а саме зазначення форми власності земельної ділянки кадастровий №НОМЕР_1, як "комунальна".
2. Визнати незаконним і скасувати рішення реєстратора КП "Городоцьке БТІ" №34242092 про реєстрацію права комунальної власності.
3. З метою відновлення порушеного права позивача зобов'язати відповідачів здійснити реєстрацію права власності, форма власності: державна власність, на земельну ділянку кадастровий номер НОМЕР_1, загальною площею 11,7580 га, яка розташована в АДРЕСА_1.
Позивач підставою позову зазначає порушення відповідачем вимог ст. ст. 14, 19 Конституції України, ст. 155 Земельного кодексу України.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що Державний навчальний заклад "Лісоводський професійний аграрний ліцей" заснований у 1970 році та розташований у АДРЕСА_1. Позивач стверджує, що з 1970 року у користуванні ліцею знаходиться земельна ділянка розміром 11,7580 га, кадастровий номер НОМЕР_1 на якій розташований комплекс будівель і споруд ліцею. У 2017 році, ліцей зареєстрував за собою право постійного користування вищевказаною земельною ділянкою в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Позивач вказує, що коли він отримав витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-6806150122018 від 26.02.2018 йому стало відомо, що права ліцею порушені, оскільки у витязі ДЗК зазначено, що форма власності "комунальна", а не "державна".
Позивач стверджує, що з метою виправлення даної помилки позивач звертався зі скаргами до головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області, КП "Городоцьке бюро технічної інвентаризації", відділу Держгеокадастру у Городоцькому районі. Вказує, що звернення не дали результату, а тому позивач, з метою захисту порушених прав звернувся з позовом до суду.
Від відповідача - Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області 09.07.2018 надійшов відзив на позовну заяву, у якому представник відповідача проти позовних вимог Державного навчального закладу "Лісоводський професійний аграрний ліцей" заперечує, просить в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі. Також у поданому відзиві представник відповідача зазначає, що форму власності на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 реєстрував реєстратор речових прав, а не державний кадастровий реєстратор. Стверджує, що Головне управління є неналежним відповідачем по справі та не вчиняло будь-яких дій, спрямованих на порушення права Державного навчального закладу "Лісоводський професійний аграрний ліцей" на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 та не вносило недостовірних відомостей до Державного земельного кадастру про вищевказану земельну ділянку, оскільки інформація про форму власності визначається у процесі здійснення реєстрації права власності на земельну ділянку.
Від відповідача - Комунального підприємства "Городоцьке бюро технічної інвентаризації" 16.07.2018 надійшов відзив на позовну заяву у якому представник відповідача проти позовних вимог Державного навчального закладу "Лісоводський професійний аграрний ліцей" частково заперечує, при вирішенні справи покладається на думку суду. Також у поданому відзиві представник відповідача вказує, що державним реєстратором Комунального підприємства "Городоцьке бюро технічної інвентаризації" здійснено необхідні реєстраційні дії згідно законодавства, що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №82322468 та Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №82335890 від 14.03.2017. Стверджує, що у державного реєстратора не було підстав для відмови у проведенні реєстраційних дій.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 27.06.2018 відкрито провадження в адміністративній справі. Розгляд справи призначено за правилами загального позовного провадження.
В судовому засіданні 23.07.2018 протокольною ухвалою залучено до участі в справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Віват".
Справа розглянута за правилами загального позовного провадження.
Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав та підтвердив обставини, на які посилається у позовній заяві, просив суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Представники відповідача в судовому засіданні та наданих письмових відзивах на позовну заяву просили відмовити в задоволенні позовних вимог Державного навчального закладу "Лісоводський професійний аграрний ліцей".
Представник третьої особи в судовому засіданні проти позовних вимог Державного навчального закладу "Лісоводський професійний аграрний ліцей" заперечив, просив в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі. В наданих в судовому засіданні поясненнях зазначає, що об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Віват" бажає отримати у власність частину земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні позивача.
Заслухавши пояснення представників сторін, третьої особи, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що у задоволенні адміністративного позову необхідно відмовити з наступних підстав.
Суд встановив наступні обставини справи.
Державний навчальний заклад "Лісоводський професійний аграрний ліцей" розташований у АДРЕСА_1 на земельній ділянці площею 11,758 га.
14.03.2018 позивач в особі ОСОБА_5 та ОСОБА_6 - сільський голова Територіальної громади Лісоводської сільської ради, Городоцького району, Хмельницької області звернулися до Комунального підприємства "Городоцьке бюро технічної інвентаризації" для здійснення реєстрації права постійного користування земельною ділянкою, площею 11,758 га, кадастровий номер НОМЕР_1.
За результатами розгляду заяви, державний реєстратор, на підставі рішення Лісоводської сільської ради, Городоцького району, Хмельницької області №7 від 21.06.2016 "Про затвердження технічної документації та передачі земельної ділянки у власність", прийняв рішення про державну реєстрацію права власності за Територіальною громадою Лісоводської сільської ради та рішення про державну реєстрацію іншого права (постійного користування земельною ділянкою), кадастровий номер НОМЕР_1 за Державним навчальним закладом "Лісоводський професійний аграрний ліцей".
Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно при реєстрації іншого речового права індексний номер 82335890 від 14.03.2017, земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_1, площею 11,758 га, правонадавач - Територіальна громада села Лісоводи в особі Лісоводської сільської ради.
Згідно з Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-6806150122018 від 26.02.2018, форма власності земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 - комунальна.
Отримавши витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-6806150122018 від 26.02.2018 позивачеві стало відомо, що форма власності на земельну ділянку, яка знаходиться в постійному користуванні Державного навчального закладу "Лісоводський професійний аграрний ліцей" - "комунальна", а не "державна".
Позивач з метою виправлення даної помилки звертався зі скаргами до головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області, КП "Городоцьке бюро технічної інвентаризації", відділу Держгеокадастру у Городоцькому районі.
За результатами розгляду скарг позивачеві повідомлено про неможливість зміни форми власності земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1, площею 11,758 га з "комунальної" на "державну".
Позивач, вважаючи свої права порушеними, звернувся з адміністративним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає та враховує наступне.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав регулюються Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" №1952-IV від 01.07.2004 (далі - Закон №1952-IV).
Згідно з п.п. 1, 2 ч. 1 ст. 2 Закону №1952-IV, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав.
Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону №1952-IV, організаційну систему державної реєстрації прав становлять: 1) Міністерство юстиції України та його територіальні органи; 2) суб'єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації; акредитовані суб'єкти; 3) державні реєстратори прав на нерухоме майно (далі - державні реєстратори).
Відповідно до положень ч. 1 ст. 37 Закону №1952-IV, рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб'єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду.
Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру установлені Законом України "Про Державний земельний кадастр".
Згідно з ч. 8 ст. 9 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельних ділянок, обмежень у їх використанні, ведення поземельних книг, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки здійснюються Державними кадастровими реєстраторами, які здійснюють свою діяльність за місцем розташування земельної ділянки (район, місто республіканського значення Автономної Республіки Крим, місто обласного значення).
Процедура та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру визначена Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. N 1051 (далі - Порядок №1051).
Відповідно до п. 5 Порядку №1051 до складу Держгеокадастру та його територіальних органів входять державні кадастрові реєстратори, які здійснюють внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей в межах повноважень, визначених Законом України "Про Державний земельний кадастр" та цим Порядком.
Пунктом 6 Порядку №1051 визначено, що до повноважень державних кадастрових реєстраторів Держгеокадастру та його територіальних органів належать:
1) внесення до Державного земельного кадастру:
геодезичної, картографічної основи та відомостей про них (змін до них), індексних кадастрових карт (планів) відповідних адміністративно-територіальних одиниць (змін до них), індексної кадастрової карти кадастрової зони за межами адміністративно-територіальних одиниць (змін до неї) та відомостей про кадастрове зонування земель в межах території України (змін до них);
відомостей (змін до них) або надання відмови у їх внесенні про:
- землі в межах державного кордону, території адміністративно-територіальних одиниць (Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва і Севастополя, районів, міст, селищ, сіл, районів у містах);
- обмеження у використанні земель;
- земельні ділянки (їх частини), розташовані в межах району, міста республіканського (Автономної Республіки Крим) чи обласного значення, районів у мм. Києві і Севастополі, а також міст, селищ, сіл, розташованих у їх межах;
- інші об'єкти Державного земельного кадастру, розташовані за межами адміністративно-територіальних одиниць;
2) здійснення реєстрації:
заяв про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру;
заяв про відкликання заяв про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру;
заяв про надання відомостей з Державного земельного кадастру;
повідомлень про виявлення помилок, допущених під час ведення Державного земельного кадастру;
заяв про виправлення технічних помилок, допущених під час ведення Державного земельного кадастру;
заяв про внесення виправлених відомостей до Державного земельного кадастру;
заяв в електронній формі про отримання відомостей з Державного земельного кадастру про земельну ділянку;
3) здійснення державної реєстрації земельних ділянок, обмежень у їх використанні, скасування такої реєстрації;
4) формування поземельних книг на земельні ділянки, внесення записів до них, забезпечення їх зберігання;
5) присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам;
6) проведення перевірки відповідності поданих документів вимогам законодавства;
7) узагальнення відомостей щодо кількості та якості земель в межах державного кордону, територій адміністративно-територіальних одиниць (Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва і Севастополя, районів, міст, селищ, сіл, районів у містах) за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру;
8) надання відомостей з Державного земельного кадастру щодо об'єктів, зазначених у підпункті 1 цього пункту, та відмови у їх наданні, витягів з Державного земельного кадастру про будь-яку земельну ділянку в межах державного кордону;
9) виправлення помилок у Державному земельному кадастрі, допущених у відомостях щодо об'єктів, зазначених у підпункті 1 цього пункту;
10) оприлюднення за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на офіційному веб-сайті Держгеокадастру відомостей щодо об'єктів, зазначених у підпункті 1 цього пункту;
11) надання та отримання інформації про об'єкти Державного земельного кадастру в порядку інформаційної взаємодії з іншими кадастрами та інформаційними системами;
12) проведення стажування адміністраторів центрів надання адміністративних послуг та уповноважених посадових осіб виконавчих органів, органів місцевого самоврядування та надання їм довідки про результати стажування.
Відповідно до ст. 30 Закону України "Про Державний земельний кадастр" для державних кадастрових реєстраторів інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно у зв'язку із здійсненням ними повноважень, визначених цим Законом, надається в електронній формі шляхом безпосереднього доступу до цього реєстру відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Державний реєстратор речових прав на нерухоме майно під час проведення державної реєстрації речових прав на земельні ділянки має безпосередній доступ та користується відомостями з Державного земельного кадастру в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив, що форму власності на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 реєстрував реєстратор речових прав, на підставі рішення Лісоводської сільської ради Гороодоцького району Хмельницької області №7 від 21.06.2016 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для будівництва та обслуговування закладів освіти с. Лісоводи, вул. Сугерова, 2, Городоцького району Хмельницької області", яким:
1. Затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для будівництва та обслуговування закладів освіти в АДРЕСА_1, площею 11,7580 га.
2. Передано у постійне користування земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1, площею 11,7580 га, для будівництва та обслуговування закладів освіти в АДРЕСА_1.
Згідно зі ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу (ч. 1 ст. 77 КАС України).
В той же час згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що тягар доказування в спорі покладається на відповідача, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про правомірність його рішень.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів позивача, оцінивши досліджені під час судового розгляду справи докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що представниками відповідача правомірність своїх дій доведена, а тому в задоволенні позовних вимог Державного навчального закладу "Лісоводський професійний аграрний ліцей" необхідно відмовити в повному обсязі.
В зв'язку з відмовою Державному навчальному закладу "Лісоводський професійний аграрний ліцей" в задоволенні позову в повному обсязі, на підставі ст. 139 КАС України, розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог Державного навчального закладу "Лісоводський професійний аграрний ліцей" до Комунального підприємства "Городоцьке бюро технічної інвентаризації", Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Віват" - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з його проголошення, а у випадку, якщо в судовому засіданні були проголошені вступна та резолютивна частини рішення суду, - з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 17 вересня 2018 року
Позивач:Державний навчальний заклад "Лісоводський професійний аграрний ліцей" (вул. Сугерова, 2, с. Лісоводи, Городоцький район, Хмельницька область, 32046 , код ЄДРПОУ - 05537756) Відповідач:Комунальне підприємство "Городоцьке бюро технічної інвентаризації" (вул. Грушевського, 57, м. Городок, Городоцький район, Хмельницька область, 32000 , код ЄДРПОУ - 14173230) Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (вул. Інститутська, 4/1, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 39767479) Третя особа:Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Віват" (вул. Сугерова 2/1, 2/2, 2/3, с. Лісоводи, Городоцький район, Хмельницька область, 32046 , код ЄДРПОУ - 38823851)
Головуючий суддя О.О. Михайлов
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.09.2018 |
Оприлюднено | 18.09.2018 |
Номер документу | 76480041 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Михайлов О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні