Рішення
від 13.09.2018 по справі 1640/2431/18
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 вересня 2018 року м. ПолтаваСправа № 1640/2431/18

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Сич С.С.,

за участю:

секретаря судового засідання - Гнітько О.О.,

представника позивача - Крамаренко О.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Комунального підприємства "Комунсервіс" Клепачівської сільської ради Хорольського району Полтавської області про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені, -

В С Т А Н О В И В:

13 липня 2018 року Полтавське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів /надалі - позивач/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Комунального підприємства "Комунсервіс" Клепачівської сільської ради Хорольського району Полтавської області /надалі - відповідач, КП "Комунсервіс" Клепачівської сільської ради/, з урахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог від 12.09.2018 /а.с. 34/, про стягнення адміністративно-господарських санкцій у розмірі 20500 грн. та пені за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 1964 грн. 70 коп.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що у порушення вимог статей 19, 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" відповідачем у 2017 році не виконано нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, що є підставою для застосування вказаних вище сум адміністративно-господарських санкцій та пені.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 18 липня 2018 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі №1640/2431/18, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи, призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 14:30 03 серпня 2018 року /а.с. 2-3/.

03 серпня 2018 року до суду надійшла заява представника відповідача ОСОБА_2 про відкладення розгляду справи у зв'язку з необхідністю належної підготовки матеріалів, які мають істотне значення для справи /а.с. 24/.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 03 серпня 2018 року задоволено заяву представника відповідача ОСОБА_2 та розгляд справи відкладено до 09:00 13 вересня 2018 року.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити у повному обсязі.

Представник відповідача у судове засідання 13 вересня 2018 року повторно не з'явився, хоча про дату, час та місце судового засідання повідомлений належним чином /а.с. 29/, про причини неявки в судове засідання не повідомив, надіслав до суду заяву про відкладення розгляду справи у зв'язку з неможливістю явки в судове засідання /а.с. 30, 32/, докази на підтвердження поважності причин неявки в судове засідання не надав.

Відповідно до частини 1 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Пунктом 1 частини 3 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Пунктом 2 частини 3 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника), незалежно від причин неявки.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку про необхідність розгляду справи по суті за відсутності представника відповідача.

Суд, заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши письмові докази, встановив наступні обставини та спірні правовідносини.

Судом встановлено, що Комунальне підприємство "Комунсервіс" Клепачівської сільської ради Хорольського району Полтавської області (ідентифікаційний код 40504448) зареєстроване як юридична особа 24.05.2016, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с. 15-20/.

13.03.2018 КП "Комунсервіс" Клепачівської сільської ради подано до Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2017 рік (форма № 10-ПІ) /а.с. 7, зворот а.с. 7/.

Згідно відомостей, зазначених у Звіті, середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (осіб) підприємства у 2017 році становила 10 осіб, з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність складає 0 осіб.

Разом з тим, кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (осіб) (код рядка 03) становить 1 особа.

За недотримання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів позивачем нараховано КП "Комунсервіс" Клепачівської сільської ради адміністративно-господарські санкції у розмірі 22000 грн. (за 1 особу) та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 1148 грн. 40 коп. (за 87 днів (з 17.04.2018 по 12.07.2018)) /а.с. 8/.

У ході розгляду даної справи відповідачем перераховано у рахунок сплати адміністративно-господарських санкцій кошти в сумі 1500 грн., що підтверджується випискою по групі рахунків за 28.08.2018, копія якої наявна у матеріалах справи /а.с. 37/.

Частиною 1 статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Відповідно до частини 1 статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Частиною 2 статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" передбачено, що порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Згідно з частинами 1, 2 статті 216 Господарського кодексу України учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.

Застосування господарських санкцій повинно гарантувати захист прав і законних інтересів громадян, організацій та держави, в тому числі відшкодування збитків учасникам господарських відносин, завданих внаслідок правопорушення, та забезпечувати правопорядок у сфері господарювання.

В силу приписів частини 3 статті 217 Господарського кодексу України крім зазначених у частині другій цієї статті господарських санкцій, до суб'єктів господарювання за порушення ними правил здійснення господарської діяльності застосовуються адміністративно-господарські санкції.

Господарські санкції застосовуються у встановленому законом порядку за ініціативою учасників господарських відносин, а адміністративно-господарські санкції - уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування (частина 4 статті 217 Господарського кодексу України).

Відповідно до частини 1, 2 статті 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов'язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб'єкт господарювання за порушення господарського зобов'язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов'язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності. Не вважаються такими обставинами, зокрема, порушення зобов'язань контрагентами правопорушника, відсутність на ринку потрібних для виконання зобов'язання товарів, відсутність у боржника необхідних коштів.

Із аналізу вищенаведених норм суд вбачає, що адміністративно-господарські санкції за незайняті особами з інвалідністю робочі місця, передбачені Законом України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", є заходом впливу на правопорушника у сфері господарювання у зв'язку зі скоєнням правопорушення, і підлягають застосуванню у разі, якщо суб'єкт господарювання не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Частиною 3 статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" передбачено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування інвалідів у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону.

Частиною 1 статті 18 цього Закону встановлено, що забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

З наведених норм статей 18, 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" вбачається, що підприємства здійснюють самостійно працевлаштування осіб з інвалідністю, але виходячи з вимог статті 18 вказаного Закону.

Отже, стаття 18 Закону не встановлює правил, за якими підприємство було б зобов'язано самостійно здійснювати пошук інвалідів для їх працевлаштування на своєму підприємстві.

Частиною 3 статті 18 Закону визначено, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 № 316 "Про затвердження форми звітності N 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" та Порядку її подання" затверджено форму звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" та Порядок подання форми звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)".

Відповідно до приписів пункту 2.1 Порядку подання форми звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 № 316, (у редакції чинній до 07.02.2017) форма подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше 10-ти робочих днів з дати відкриття вакансії(й).

Згідно з приписами пункту 5 Порядку подання форми звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 № 316, (у редакції чинній з 07.02.2017) форма N 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

З огляду на вищезазначене, звіт за формою 3-ПН є актом інформування органів працевлаштування про створені на підприємстві робочі місця для працевлаштування інвалідів і, водночас, запитом про направлення на підприємство для працевлаштування.

За таких обставин неналежне інформування центру зайнятості про наявність вільних робочих місць для інвалідів, а саме неподання звітів за формою № 3-ПН про наявність вакансій для інвалідів державній службі зайнятості є порушенням вищезгаданих норм матеріального права та підставою для застосування адміністративно-господарських санкцій.

Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права висловлена колегією суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у постановах від 9 липня 2013 року та 19 листопада 2013 року (№№ 21-200а13, 21-397а13 відповідно).

Листом Хорольської районної філії Полтавського обласного центру зайнятості від 23.04.2018 № 309 підтверджено, що від КП "Комунсервіс" Клепачівської сільської ради (код ЄДРПОУ 40504448) до Хорольської районної філії Полтавського обласного центру зайнятості звіти форми № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" (із заповненням відповідної графи у пункті 4 розділу 2) про наявність вільних робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю протягом 2017 року не подавалися /а.с. 10, зворот а.с. 10/.

Відповідачем не надано до суду доказів на підтвердження подання протягом 2017 року до базового центру зайнятості звітності форми № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)".

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що адміністративно-господарські санкції підлягають стягненню з відповідача за одне робоче місце за 2017 рік, у якому ним не вживалися передбачені законом заходи для працевлаштування інвалідів за одне робоче місце, призначене для працевлаштування інвалідів, у розмірі 20500 грн. (44000 грн. (середньорічна заробітна плата штатного працівника) : 2) х 1 (робоче місце) - 1500 грн. (сплачена відповідачем добровільно сума коштів)).

Стосовно позовної вимоги про стягнення пені за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 1964 грн. 70 коп., суд виходить з наступного.

Відповідно до вимог статей 19, 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", пункту 4 Порядку сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 N 70, наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 15 травня 2007 року N 223, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30 травня 2007 р. за N 552/13819, затверджено Порядок нарахування пені та її сплати, який встановлює механізм нарахування пені підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, які використовують найману працю, за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій, передбачених Законом України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (далі - Закон).

Згідно пункту 3.4 Порядку нарахування пені та її сплати, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 15 травня 2007 року N 223 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 травня 2007 р. за N 552/13819, /надалі - Порядок/ нарахування пені як роботодавцем, так і органом контролю здійснюється з наступного дня граничного строку сплати адміністративно-господарських санкцій по день сплати включно (тобто з 16 квітня наступного за роком, у якому відбулося порушення нормативу).

Пунктом 3.7 Порядку встановлено, що у поданій позовній заяві за невиконання нормативу щодо працевлаштування інвалідів до відповідної судової інстанції відділення Фонду розраховує суму пені на дату її подання .

Як встановлено судом вище, за недотримання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів позивачем нараховано КП "Комунсервіс" Клепачівської сільської ради адміністративно-господарські санкції у розмірі 22000 грн. (за 1 особу) та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 1148 грн. 40 коп. (за 87 днів (з 17.04.2018 по 12.07.2018)) /а.с. 8/. Вказаний розрахунок подано до суду разом із позовною заявою.

У ході судового розгляду даної справи відповідачем у рахунок сплати адміністративно-господарських санкцій було перераховано кошти в сумі 1500 грн., що підтверджується випискою по групі рахунків за 28.08.2018 , копія якої наявна у матеріалах справи /а.с. 37/, у зв'язку з чим позивачем донараховано відповідачу пеню за період з 17.04.2018 по 13.09.2018 включно - 1964 грн. 70 коп., тобто у ході розгляду даної справи позивачем перераховано пеню про дату судового засідання /а.с. 36/, що є порушенням пункту 3.4 Порядку нарахування пені та її сплати, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 15 травня 2007 року N 223 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 травня 2007 р. за N 552/13819, оскільки сума пені розраховується станом на дату подання позовної заяви.

З огляду на вищевикладене, оскільки судом підтверджено правомірність застосування до відповідача адміністративно-господарських санкцій в сумі 22000 грн., у рахунок погашення яких під час розгляду даної справи відповідачем було перераховано кошти в сумі 1500 грн., стягненню підлягає пеня в розмірі 1148 грн. 40 коп. (22000 грн. х 0,06%) = 13 грн. 20 коп. х 87 днів (17.04.2018 по 12.07.2018)), розмір якої було розраховано позивачем станом на дату подання позовної заяви до суду /а.с. 8/.

З огляду на вищевикладене, суд вважає за необхідне стягнути з Комунального підприємства "Комунсервіс" Клепачівської сільської ради Хорольського району Полтавської області (ідентифікаційний код 40504448; вул. Перемоги, 8, с. Клепачі, Хорольський район, Полтавська область, 37821) на користь Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (ідентифікаційний код 13937406; вул. Зигіна, 1, м. Полтава, 36014, одержувач: Хорольське УК/Хорольський район/50070000, банк Казначейство України (ЕАП), рахунок: 31215230016464, код 37888111, МФО 899998) адміністративно-господарські санкції у розмірі 20500 грн. (двадцять тисяч п'ятсот гривень) та пеню у розмірі 1148 грн. 40 коп. (одна тисяча сто сорок вісім гривень сорок копійок).

Отже, адміністративний позов підлягає задоволенню частково.

На підставі вищевикладеного, керуючись статтями 3, 6-10, 241-245, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (ідентифікаційний код 13937406; вул. Зигіна, 1, м. Полтава, 36014) до Комунального підприємства "Комунсервіс" Клепачівської сільської ради Хорольського району Полтавської області (ідентифікаційний код 40504448; вул. Перемоги, 8, с. Клепачі, Хорольський район, Полтавська область, 37821) про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені задовольнити частково.

Стягнути з Комунального підприємства "Комунсервіс" Клепачівської сільської ради Хорольського району Полтавської області (ідентифікаційний код 40504448; вул. Перемоги, 8, с. Клепачі, Хорольський район, Полтавська область, 37821) на користь Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (ідентифікаційний код 13937406; вул. Зигіна, 1, м. Полтава, 36014, одержувач: Хорольське УК/Хорольський район/50070000, банк Казначейство України (ЕАП), рахунок: 31215230016464, код 37888111, МФО 899998) адміністративно-господарські санкції у розмірі 20500 грн. (двадцять тисяч п'ятсот гривень) та пеню у розмірі 1148 грн. 40 коп. (одна тисяча сто сорок вісім гривень сорок копійок).

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до апеляційного адміністративного суду, у межах територіальної юрисдикції якого знаходиться Полтавський окружний адміністративний суд.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII.

Повне рішення складено 18 вересня 2018 року.

Суддя С.С. Сич

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.09.2018
Оприлюднено19.09.2018
Номер документу76511871
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1640/2431/18

Рішення від 13.09.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 18.07.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні