МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 серпня 2018 р. № 814/1055/18 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Птичкіної В. В.,
за участю:
секретаря судового засідання: Западнюк К.А.,
представника Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Миколаївської області: Стоянової Н.І.,
представників Державної реабілітаційної установи Центр комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю Мрія : Кітриша М.М., Махінової В.Я,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом:Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Миколаївської області, пр. Центральний, 93, м. Миколаїв, 54017 до відповідача: про:Державної реабілітаційної установи "Центр комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю "Мрія", вул. 3 Слобідська, 55, м. Миколаїв, 54055 стягнення заборгованості в сумі 20786,22 грн. за зустрічним позовом: до відповідача за зустрічним позовом:Державної реабілітаційної установи "Центр комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю "Мрія", вул. 3 Слобідська, 55, м. Миколаїв, 54055 Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Миколаївської області, пр. Центральний, 93, м. Миколаїв, 54017 про:скасування рішення від 19.02.2018 № 15,
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Миколаївській області (надалі - Фонд або позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом, що містив вимогу стягнути з Державної реабілітаційної установи Центр комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю Мрія (надалі - Установа) заборгованість по страхових коштах в сумі 20 786,22 грн.
В обґрунтування позовних вимог Фонд вказав, що Установа не повернула на рахунок Миколаївського міського відділення Фонду визначену рішенням від 19.02.2018 № 15 суму неправомірно використаних коштів Фонду (13 857,48 грн.) та не сплатила штраф в сумі 6 928,74 грн.
Установа подала зустрічний позов (арк. спр. 31-34), в якому просила суд скасувати рішення Фонду від 15.02.2018 № 15.
В обґрунтування позовних вимог Установа вказала на недоведеність Фондом факту порушення Установою затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 № 1266 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням (надалі - Порядок № 1266) та, відповідно, на незаконність рішення Фонду.
Ухвалою від 29.05.2018 (арк. спр. 85) суд прийняв зустрічний позов до розгляду та об'єднав первісний та зустрічний позов в одне провадження.
Фонд подав відзив на зустрічний позов (арк. спр. 89-92), Установа - відповідь на відзив (арк. спр. 110-114), Фонд - заперечення на відповідь на відзив (арк. спр. 121-124).
В судовому засіданні представник Фонду підтримала вимоги первісного позову, представники Установи просили задовольнити зустрічний позов.
Дослідивши письмові докази, суд
В С Т А Н О В И В:
З 12.02.2018 по 16.02.2018 посадові особи Фонду провели планову перевірку фінансування, використання та повернення коштів Фонду в Установі за період з 01.10.2015 по 31.12.2017, результати якої оформили актом від 16.02.2018 (надалі - Акт, арк. спр. 16-20).
На стор. 4-5 Акта вказано, що … в ході перевірки правильності нарахування матеріального забезпечення по листках непрацездатності встановлено переплату в сумі 13857,48 грн., яка виникла внаслідок порушення … п.3 Порядку … № 1266 … в частині невірного визначення заробітної плати в розрахунковому періоді для обчислення середньої заробітної плати (л/н №192775 виданий ОСОБА_4 за період непрацездатності з 01.08.2016р. по 04.12.2016р., страхувальником нараховано за 126 днів 27714,96 грн., слід нарахувати за 126 днів 13857,48 грн., переплата склала 13857,48 грн., виплата проведена в серпні 2016р.) … кошти в сумі 13857,48 грн. використані з порушенням норм чинного законодавства … .
Рішенням від 19.02.2018 № 15 (арк. спр. 8) начальник Фонду, на підставі статті 15 Закону України від 23.09.1999 № 1105-XIV Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування (надалі - Закон № 1105), вирішив застосувати до Установи штраф за порушення порядку використання страхових коштів в сумі 6 928,74 грн. та зобов'язав Установу повернути суму 13 857,48 грн.
Відповідно до наданих Установою доказів, наказом від 08.06.2016 № 75-К По особовому складу (арк. спр. 65) ОСОБА_4 було прийнято з 09.06.2016 на посаду економіста (0,5 ставки) та на посаду інженера-технолога (0,5 ставки за сумісництвом) майстерні по виготовленню ортопедичних виробів та пристосувань у Державному комплексі соціальної реабілітації дітей-інвалідів (наказом Міністерства соціальної політики України від 07.08.2017 № 1271 комплекс було перейменовано на Державну реабілітаційну установу Центр комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю Мрія , арк. спр. 64).
Як пояснили в судовому засіданні представники Установи, з 08.07.2016 по 29.07.2016 ОСОБА_4 перебувала у відпустці без збереження заробітної плати, тому кількість календарних днів зайнятості (відповідно до пункту 3 Порядку № 1266) за липень 2016 року склала 9 днів (з 1 по 7 та з 30 по 31 липня).
З 01.08.2016 по 07.12.2016, на підставі листа непрацездатності серія НОМЕР_1, ОСОБА_4 було звільнено від роботи в зв'язку з вагітністю та пологами.
Згідно з довідками про заробітну плату до листка непрацездатності від 25.08.2016 (арк. спр. 62, 63), Установа визначила суми, що підлягали виплаті ОСОБА_4 за період з 01.08.2016 по 04.12.2016 (126 днів):
12 567,53 грн. - за основною роботою (897,68 грн. : 9 дн. х 126 дн.) +
15 147,43 грн. - за роботою за сумісництвом. (1 081,96 грн. : 9 дн. х 126 дн.).
Всього: 27 714,96 грн.
При цьому, при визначенні середнього денного заробітку (219,96 грн.), Установа виходила з суми нарахованої ОСОБА_4 у липні 2016 року заробітної плати (1 979,64 грн.) та кількості календарних днів зайнятості ОСОБА_4
Проте, у поданому 28.07.2016 Звіті про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до органів доходів у зборів за липень 2016 року (арк. спр. 69-72) Установа вказала (Таблиця 6 Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам , арк. спр. 72) кількість календарних днів зайнятості ОСОБА_4 - 31.
У поданому 31.08.2016 Звіті … за серпень 2016 року (арк. спр. 73-76) Установа зазначила суму нарахованої ОСОБА_4 заробітної плати 989,82 грн. зі знаком - та суму утриманого єдиного внеску за звітний місяць 277,76 грн. зі знаком - (арк. спр. 76). Згідно з наданими в судовому засіданні поясненнями, таким чином була відкоригована сума заробітної плати ОСОБА_4 за липень 2016 року (з 1 по 15 число), що підлягала нарахуванню за 9 календарних днів зайнятості.
З урахуванням від'ємного значення даних звіту за серпень 2016 року, середньоденна заробітна плата ОСОБА_4 за липень 2016 року мала визначатися таким чином: (1 979,64 грн. - 989,82 грн.) : 9 = 109,98 грн. Відповідно, сума нарахованої допомоги по вагітності та пологах за 126 днів мала скласти 13 857,48 грн., а не 27 714,96 грн., як її визначила Установа.
При прийнятті рішення суд виходив з такого.
Відповідно до частини першої статті 25 Закону № 1105, допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами.
Допомога по вагітності та пологах застрахованій особі виплачується за весь період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей - 70) календарних днів після пологів. Жінкам, віднесеним до 1-3 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, допомога по вагітності та пологах виплачується за 180 календарних днів зазначеної відпустки (90 - до пологів та 90 - після пологів). Розмір зазначеної допомоги обчислюється сумарно та надається застрахованій особі в повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів.
Як вказано у частині першій статті 26 Закону № 1105, допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу), обчисленої у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і не залежить від страхового стажу.
Згідно з пунктом 1, Порядок № 1266 визначає механізм обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням на випадок безробіття, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності (далі - страхові виплати), у разі настання страхового випадку, а також оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів підприємства, установи, організації або фізичної особи, яка використовує працю найманих працівників.
Першим абзацом пункту 3 Порядку № 1266 встановлено, що середньоденна заробітна плата (дохід, грошове забезпечення) обчислюється шляхом ділення нарахованої за розрахунковий період (12 календарних місяців) заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), на яку нарахований єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та/або страхові внески на відповідні види загальнообов'язкового державного соціального страхування (далі - єдиний внесок та/або страхові внески), на кількість календарних днів зайнятості (відповідно до видів страхування - період перебування у трудових відносинах, виконання робіт (послуг) за цивільно-правовими договорами, проходження служби, провадження підприємницької або іншої діяльності, пов'язаної з отриманням доходу безпосередньо від такої діяльності) у розрахунковому періоді без урахування календарних днів, не відпрацьованих з поважних причин, - тимчасова непрацездатність, відпустка у зв'язку з вагітністю та пологами, відпустка по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та шестирічного віку за медичним висновком, відпустка без збереження заробітної плати (далі - поважні причини).
В абзаці другому пункту 26 Порядку № 1266 вказано, що якщо застрахована особа перебувала у трудових відносинах менше ніж 12 календарних місяців за місцем роботи, де стався страховий випадок, середня заробітна плата обчислюється за фактично відпрацьовані календарні місяці (з першого до першого числа).
Відповідно до пункту 32 Порядку № 1266, середня заробітна плата для розрахунку допомоги по вагітності та пологах і допомоги по тимчасовій непрацездатності, оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів роботодавця обчислюється роботодавцями на підставі відомостей, що включаються до звіту про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, що подаються до ДФС.
Фонд надав отриману на підставі затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18.06.2014 № 10-1 Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування інформацію (арк. спр. 93-96), відповідно до якої заробітна плата ОСОБА_4 за липень 2016 року склала 989,82 грн.
На думку Установи, яка ґрунтується на листі Міністерства соціальної політики України від 23.03.2018 № 476/0/51-18/218 (арк. спр. 54-55), … коригування заробітної плати за липень у зв'язку з уточненням кількості відпрацьованого часу, здійснене у серпні 2016 року, який не входить до розрахункового періоду, не включено до розрахунку суми допомоги по вагітності та пологах … .
Суд ці доводи відхилив, оскільки, по-перше, вони не відповідають нормам Положення № 1266, по-друге, розрахунки до листка непрацездатності (довідки про заробітну плату, арк. спр. 67, 68) Установа здійснила у серпні 2016 року, коли було відома фактична кількість календарних днів зайнятості ОСОБА_4 у липні 2016 року та сума, яку ОСОБА_4 мала отримати в якості заробітної плати, але для визначення середньоденної заробітної плати для розрахунку суми допомоги з тимчасової непрацездатності Установа використала недостовірну інформацію.
З урахуванням наведеного, суд визнав доведеним факт порушення Установою порядку використання страхових коштів.
Згідно з частинами шостою-восьмою статті 15 Закону № 1105, у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.
За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів.
Своєчасно не сплачені фінансові санкції та адміністративні штрафи стягуються із страхувальника в дохід Фонду в порядку, встановленому законом.
Право застосовувати фінансові санкції та накладати адміністративні штрафи від імені Фонду мають директор виконавчої дирекції Фонду та його заступники, керівники робочих органів Фонду та їх заступники.
На підставі викладеного суд дійшов висновку про задоволення позову Фонду та відмову у задоволенні позову Установи.
Керуючись статтями 9, 77, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Миколаївської області (пр. Центральний, 93, м. Миколаїв, 54017, ідентифікаційний код 41318030) до Державної реабілітаційної установи "Центр комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю "Мрія" (вул. 3 Слобідська, 55, м. Миколаїв, 54055, ідентифікаційний код 22440082) задовольнити .
2. Стягнути з Державної реабілітаційної установи Центр комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю Мрія (вул. 3 Слобідська, 55, м. Миколаїв, 54055, ідентифікаційний код 22440082, МФО 820172, р/р 35229162018087 в ДКС України м. Київ) на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Миколаївської області (пр. Центральний, 93, м. Миколаїв, 54017, ідентифікаційний код 41318030, п/р 37175241318030, МФО 826013, ГУ ДКСУ в Миколаївській області) заборгованість по страхових коштах в сумі 20 786,22 грн.
3. В задоволенні зустрічного позову Державної реабілітаційної установи "Центр комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю "Мрія" (вул. 3 Слобідська, 55, м. Миколаїв, 54055, ідентифікаційний код 22440082) до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Миколаївської області (пр. Центральний, 93, м. Миколаїв, 54017, ідентифікаційний код 41318030) про скасування рішення від 19.02.2018 № 15 відмовити .
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду , або справу було розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається учасниками справи відповідно до статті 297 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням пункту 15.5 Розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя В.В. Птичкіна
Дата підписання та оформлення
рішення суддею 18 вересня 2018 року
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.08.2018 |
Оприлюднено | 19.09.2018 |
Номер документу | 76512146 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Птичкіна В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні