СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 вересня 2018 р. Справа № 1840/2603/18
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Воловика С.В.,
за участю секретаря судового засідання - Терехової О.Ю.,
представника позивача - Шевченка В.А.,
представника відповідача - Білаш М.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №1840/2603/18
за позовом Приватного підприємства "Агросервіс Суми-Насіння"
до Садівської сільської ради Сумського району
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії та відшкодування майнової шкоди,-
В С Т А Н О В И В:
Приватне підприємство "Агросервіс Суми-Насіння" (далі по тексту - позивач, ПП "Агросервіс Суми-Насіння") звернулось до суду з позовною заявою до Садівської сільської ради Сумського району (далі по тексту - відповідач, Садівська сільрада), в якій просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Садівської сільської ради сьомого скликання від 23.06.2018 про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зміні її цільового призначення, розташованої в с. Сад по вул. Шкільній;
- зобов'язати Садівську сільську раду Сумського району на найближчій сесії ради затвердити проект відведення земельної ділянки площею 0,5672 га у с. Сад, вул. Шкільна, кадастровий номер 5924786800:01:005:0030 та змінити її цільове призначення з комерційного на промислове використання;
- стягнути з відповідача на користь позивача 1861 грн. 74 коп. на відшкодування майнової шкоди.
Позовні вимоги ПП "Агросервіс Суми-Насіння" обґрунтовує наступним. Тривалий час відповідач не приймає рішення по суті поданої заяви ПП "Агросервіс Суми-насіння" №82 від 09.10.2017 та не затверджує проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5672 га у с. Сад по вул. Шкільна, кадастровий номер 5924786800:01:005:0030 та зміни її цільового призначення з комерційного на промислове. Позивач за захистом свої прав звертався до суду, так рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 17.04.2018 визнано протиправною бездіяльність Садівської сільської ради щодо неприйняття рішення по розгляду заяви приватного підприємства "Агросервіс Суми-насіння" від 09.10.2017 про надання дозволу на затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5672 га у с. Сад по вул. Шкільна, кадастровий номер 5924786800:01:005:0030 і зміни її цільового призначення з комерційного на промислове використання та зобов'язано Садівську сільську раду на черговій сесії ради розглянути заяву приватного підприємства "Агросервіс Суми-насіння" №82 від 09.10.2017 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5672 га у с. Сад по вул. Шкільна, кадастровий номер 5924786800:01:005:0030 та зміни її цільового призначення з комерційного на промислове та прийняти рішення по даній заяві у відповідності до ст. 20 Земельного кодексу України. Однак, рішенням Садівської сільради від 23.06.2018, усупереч з висновками суду та вимогами діючого законодавства, відмовлено в затвердженні проекту землеустрою у зв'язку з відсутністю плану зонування території та детального плану території, затверджених відповідно до вимог чинного законодавства.
На переконання позивача, оскільки вказана відмова не ґрунтуються на нормах земельного законодавства, відповідач зобов'язаний затвердити проект відведення земельної ділянки площею 0,5672 га у с. Сад, вул. Шкільна, кадастровий номер 5924786800:01:005:0030 та змінити її цільове призначення з комерційного на промислове використання.
За наведених обставин, позивач вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 12.07.2018 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі №1840/2603/18, справу призначено до розгляду у підготовчому засіданні на 04.09.2018 о 10 год. 00 хв.
Ухвалою суду, занесеною до протоколу судового засідання 04.09.2018, закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду у відкритому засіданні 13.09.2018 о 10 год. 00 хв.
Садівська сільська рада Сумського району Сумської області з позовними вимогами на погодилась, у відзиві на позовну заяву (а.с.43-45) зазначила, що при прийнятті рішення про відмову у затвердженні проекту землеустрою було взято лист №73 від 19.07.2018 сектору містобудування та архітектури Сумської районної державної адміністрації щодо відсутності оновленого плану зонування території та детального плану території села Сад, що може привести до неузгодженості цільового призначення земельної ділянки вимогам містобудівної документації проекту землеустрою про відведення земельної ділянки ПП "Агросервіс Суми-Насіння" для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної та іншої промисловості (у зв'язку зі зміною цільового призначення) в с. Сад, вул. Шкільна на території Садівської сільської ради. Крім того, зазначає, що суд не може зобов'язувати прийняти рішення, оскільки повноваження щодо затвердження проектів є дискреційними повноваженнями органу місцевого самоврядування.
Враховуючи зазначене, Садівська сільська рада вважає позовні вимоги необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив суд їх задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував з підстав їх необґрунтованості та просив відмовити в їх задоволенні.
Суд, заслухавши повноважних представників сторін, перевіривши матеріали справи та оцінивши докази в їх сукупності, дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, з огляду на наступне.
В судовому засіданні встановлено, що спірна земельна ділянка перебувала в оренді у позивача згідно договору оренди земельної ділянки від 20.12.2006, для комерційного використання (посередництво в торгівлі товарами, оптова торгівля), цільове призначення земельної ділянки - землі промисловості (а.с.10-12), складено відповідний акт передачі земельної ділянки в натурі від 29.12.2006 (а.с.13).
В подальшому ПП Агросервіс Суми-насіння було укладено із Садівською сільрадою договір купівлі-продажу земельної ділянки 17.03.2008, в якому цільове використання земельної ділянки вказано для комерційного використання , на земельній ділянці розташоване нежитлове приміщення, що належить позивачу на праві власності (а.с.22-23). На підставі укладеного договору позивач отримав державний акт на право власності на земельну ділянку із цільовим призначенням (використанням) для комерційного використання (а.с.129).
ПП Агросервіс Суми-насіння було розроблено у 2017 році проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (в зв'язку зі зміною цільового призначення). Згідно даного проекту ПП Агросервіс Суми-насіння отримав позитивні висновки щодо зазначеного проекту землеустрою, що містяться в проектній документації.
09.10.2017 ПП Агросервіс Суми-насіння звернулося до Садівської сільради із заявою №82 від 09.10.2017 про надання згоди на затвердження проектної документації (а.с.20).
03.11.2017 Садівська сільрада прийняла рішення про відкладення розгляду питання затвердження проекту землеустрою з підстав до більш детального його вивчення , виконавчому комітету Садівської сільради доручено для роз'яснень даного питання згідно з вимогами чинного законодавства, звернутися до компетентних органів, про що зазначено в даному рішенні (а.с.21)
В подальшому рішення за наслідками розгляду заяви №82 від 09.10.2017 Садівською сільською радою не приймалися.
ПП "Агросервіс Суми-Насіння" за захистом порушених прав звернулось до суду з позовною заявою до Садівської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії.
Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 17.04.2018 визнано протиправною бездіяльність Садівської сільської ради щодо неприйняття рішення по розгляду заяви приватного підприємства "Агросервіс Суми-насіння" від 09.10.2017 про надання дозволу на затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5672 га у с. Сад по вул. Шкільна, кадастровий номер 5924786800:01:005:0030 і зміни її цільового призначення з комерційного на промислове використання та зобов'язано Садівську сільську раду на черговій сесії ради розглянути заяву приватного підприємства "Агросервіс Суми-насіння" №82 від 09.10.2017 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5672 га у с. Сад по вул. Шкільна, кадастровий номер 5924786800:01:005:0030 та зміни її цільового призначення з комерційного на промислове та прийняти рішення по даній заяві у відповідності до ст. 20 Земельного кодексу України.
Рішенням Садівської сільської ради від 23.06.2018 на виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду по справі №818/394/18 відмовлено ПП "Агросервіс Суми-Насіння" в затвердженні проекту землеустрою у зв'язку з відсутністю плану зонування території та детального плану території, затверджених відповідно до вимог чинного законодавства (а.с.28)
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд виходить із наступного.
Процедура встановлення та зміна цільового призначення земельних ділянок передбачена нормами ст. 20 Земельного кодексу України.
Так, зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення (ч. 1 ст. 20 ЗКУ). Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу (ч.2 ст. 20 ЗКУ).
Частиною 3 ст. 20 ЗКУ передбачено, що зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок. Зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності провадиться: щодо земельних ділянок, розташованих у межах населеного пункту, - сільською, селищною, міською радою. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватної власності, цільове призначення якої змінюється, розробляється на замовлення власника земельної ділянки без надання дозволу Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування на його розроблення. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється в порядку, встановленому законом. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
В даному випадку, у позивача в наявності проект землеустрою, який був розроблений та погоджений відповідними органами, отримано позитивні висновки, зокрема, сектору містобудування та архітектури Сумської РДА від 10.08.2017 №240 (а.с.30), експерта державної експертизи ГУ Держгеокадастру у Рівненській області від 01.09.2017 №11422/82-17 (а.с.31).
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у місячний строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, погодженого в порядку, встановленому статтею 186 1 цього Кодексу, приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зміну її цільового призначення. Відмова Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у зміні цільового призначення земельної ділянки або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду (ч. 3 ст. 20ЗКУ).
Рішенням Садівської сільської ради від 23.06.2018 на виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду по справі №818/394/18 відмовлено ПП "Агросервіс Суми-Насіння" в затвердженні проекту землеустрою у зв'язку з відсутністю плану зонування території та детального плану території, затверджених відповідно до вимог чинного законодавства.
В оскаржуваному рішенні відповідач посилався на те, що проектна документація не може бути затверджена в зв'язку з відсутністю плану зонування території та детального плану території.
Відповідно до ч.4 ст.24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" зміна цільового призначення земельної ділянки, яка не відповідає плану зонування території та/або детальному плану території забороняється.
Слід зазначити, що даною нормою передбачено, що зміна цільового призначення земельної ділянки, яка не відповідає плану зонування території та/або детальному плану території забороняється, але жодних доказів того, що проектна документація не відповідає затвердженому в установленому порядку плану зонування території та/або детальному плану території, представником відповідача не надано, в матеріалах справи такі докази відсутні.
Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення Садівської сільської ради сьомого скликання від 23.06.2018 про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зміні її цільового призначення, розташованої в с. Сад по вул. Шкільній не відповідає критеріям, встановленим ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у зв'язку з чим, позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.
При цьому суд зазначає, що належним способом захисту порушеного права є зобов'язання Садівської сільської ради затвердити ПП "Агросервіс Суми-Насіння" затвердити проект відведення земельної ділянки площею 0,5672 га у с. Сад, вул. Шкільна, кадастровий номер 5924786800:01:005:0030 та змінити її цільове призначення з комерційного на промислове використання.
Згідно зі ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Проте, Садівська сільська рада Сумського району протиправно відмовила позивачу у затвердженні проекту землеустрою, при цьому, відповідач посилається на підстави, не передбачені Земельним кодексом України чи іншими законодавчими актами.
Відповідач зобов'язаний або затвердити позивачу проект землеустрою, або відмовити у затвердженні такого дозволу, але на законних підставах.
Суд вважає, що в даному випадку відсутнє втручання суду в дискреційні повноваження Садівської сільської ради, оскільки відповідач протиправно надав формальну відмову з підстав, не передбачених діючим законодавством.
Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 19.05.2016 у справі № К/800/32729/15.
Зазначений висновок суду повністю узгоджується з правовою позицією Верховного Суду України, викладеному у рішенні від 16.09.2015 у справі №21-1465а15. В даному рішенні Верховний Суд вказав, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Щодо позовних вимог про стягнення з відповідача майнової шкоди в сумі 1861,74 грн., суд зазначає наступне.
Загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду наведені у статті 1166 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України). Відповідно до частини першої цієї статті майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Виходячи з положень зазначеної норми, йдеться мова про два види шкоди: 1) про майнову шкоду, завдану особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи ; 2) про шкоду, завдану майну фізичної або юридичної особи.
Відповідно до положень статті 22 цього Кодексу особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільних прав, має право на їх відшкодування. Збитками є:
1) втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки),
2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушено (упущена вигода).
Відповідно до роз'яснень, викладених у п. 2 постанови Пленуму Верховного Суду України, від 27.03.1992 р. № 6 Про практику розгляду судами цивільних справ за позовами про відшкодування шкоди , розглядаючи позови про відшкодування шкоди, суди повинні мати на увазі, що відповідно до статей 440 і 450 ЦК шкода, заподіяна особі і майну громадянина або заподіяна майну юридичної особи, підлягає відшкодуванню в повному обсязі особою, яка її заподіяла, за умови, що дії останньої були неправомірними, між ними і шкодою є безпосередній причинний зв'язок та є вина зазначеної особи, а коли це було наслідком дії джерела підвищеної небезпеки, незалежно від наявності вини.
Судом не встановлено, а позивачем не надано доказів, які б свідчили про заподіяння останньому матеріальної шкоди, в результаті неправомірних дій з боку Садівської сільської ради Сумського району.
Враховуючи викладене вище, суд вважає, що позовні вимоги позивача в частині стягнення коштів та відшкодування майнової шкоди є недоведеними, а тому задоволенню не підлягають.
Відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Беручи до уваги те, що при поданні позовної заяви ПП "Агросервіс Суми-Насіння" згідно платіжного доручення №489 від 11.07.2018 був сплачений судовий збір в розмірі 5286, 00 грн., за рахунок бюджетних асигнувань Садівської сільської ради Сумського району підлягає стягненню на користь позивача витрати на сплату судового збору в сумі 3524, 00 грн.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позовну заяву Приватного підприємства "Агросервіс Суми-Насіння" до Садівської сільської ради Сумського району про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії та відшкодування майнової шкоди - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Садівської сільської ради сьомого скликання від 23.06.2018 про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зміні її цільового призначення, розташованої в с. Сад по вул. Шкільній.
Зобов'язати Садівську сільську раду Сумського району (42343, Сумська область, Сумський район, с. Сад, вул. Войти, 5, код ЄДРПОУ 05383323) на найближчій сесії ради затвердити проект відведення земельної ділянки площею 0,5672 га у с. Сад, вул. Шкільна, кадастровий номер 5924786800:01:005:0030 та змінити її цільове призначення з комерційного на промислове використання.
В іншій частині позовних вимог - відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Садівської сільської ради Сумського району (42343, Сумська область, Сумський район, с. Сад, вул. Войти, 5, код ЄДРПОУ 05383323) на користь Приватного підприємства "Агросервіс Суми-Насіння" (42343, Сумська область, Сумський район, с. Сад, вул. Заозерна, 39, код ЄДРПОУ 31232256) витрати на оплату судового збору в сумі 3524 (три тисячі п'ятсот двадцять чотири) грн. 00 коп.
Рішення може бути оскаржене до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на рішення суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
В повному обсязі рішення суду складено 17.09.2018.
Суддя С.В. Воловик
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.09.2018 |
Оприлюднено | 19.09.2018 |
Номер документу | 76540987 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
С.В. Воловик
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні