Рішення
від 21.09.2018 по справі 815/3115/18
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/3115/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 вересня 2018 року                                                                                 м.Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Вовченко.A., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду справу за позовом приватного підприємства «ОВОЧСКАЙ» до Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправним та скасування наказу №4121 від 11 червня 2018 року,-

ВСТАНОВИВ:

25 червня 2018 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов приватного підприємства «ОВОЧСКАЙ» до Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області, в якому позивач просить суд визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління ДФС в Одеській області №4121 від 11 червня 2018 року «Про проведення документальної планової виїзної перевірки приватного підприємства «ОВОЧСКАЙ» (код за ЄДРПОУ 39321835)».

02 липня 2018 року судом даний позов залишено без руху за порушення вимог ст.ст.160,161 КАС України. Встановлено 5-денний строк для усунення недоліків позовної заяви з дня отримання копії ухвали.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 23 липня 2018 року судом прийнято до розгляду позовну заяву приватного підприємства «ОВОЧСКАЙ» (вх. №20795/18), відкрито провадження у даній справі та визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 11 червня 2018 року Головним управлінням ДФС в Одеській області було прийнято наказ № 4121 «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ПП «ОВОЧСКАЙ» (код за ЄДРПОУ 39321835)», який підприємством було отримано поштою 22.06.2018 р. Позивач зазначає, що, вважає його протиправним та таким, що підлягає скасуванню. Посилаючись на ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 2 ст. 2 КАС України, ст.ст.14, 75, 77, 81, главу 8 розділу II ПК України, Порядок формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 524 від 02.06.2015 р., ч.2 ст. 5 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» вказує, що у наказі № 4121 від 07.06.2018 р. не зазначено ступінь ризику відповідно до якого ПП «ОВОЧСКАЙ» включено до плану-графіка проведення планових виїзних перевірок суб'єктів господарювання на II квартал 2018 року. У наказі Головного управління ДФС в Одеській області № 4121 від 11.06.2018 р. «Про проведення документальної планової виїзної перевірки приватного підприємства «ОВОЧСКАЙ» код ЄДРПОУ 39321835» не зазначено мети проведення перевірки, адреси об'єкта, перевірка якого проводиться, підстав для проведення перевірки, дати початку та тривалості перевірки тощо.

Враховуючи вищевикладене, позивач просить суд задовольнити позовні вимоги.

10 серпня 2018 року від відповідача до суду за вх.№ЕП/4405/18 (а.с. 33-34) надійшов відзив на позов, у якому відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог з наступних підстав. Посилаючись на ст.ст.20, 77 Податкового кодексу України, Порядок формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 524 від 02.06.2015 р., п.п. 1.4.1 наказу Державної фіскальної служби України №22 від 31.07.2014 року «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної фіскальної служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків» вказує, що законодавством не передбачено вимоги щодо зазначення відомостей про ступінь ризику платника податків в наказі. Зазначає, що твердження позивача є абсолютно безпідставними та взагалі ставлять під сумнів право контролюючого органу на проведення перевірок платників податків, що є абсолютно незрозумілим та неправомірним. У ГУ ДФС в Одеській області були всі законні підстави для проведення документальної планової виїзної перевірки.

Дослідивши матеріали справи та обставини, якими обґрунтовуються вимоги та докази, якими вони підтверджуються, суд вважає, що адміністративний позов слід задовольнити з наступних підстав.

11 червня 2018 року Головне управління ДФС в Одеській області прийняло наказ №4121 «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ПП «ОВОЧСКАЙ» (код ЄДРПОУ 39321835)» (а.с.13) з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2015 по 31.03.2017 року тривалістю 10 робочих днів з 23.06.2018 року. Вказаний наказ прийнятий на підставі п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.77.1 ст.77 Податкового кодексу України та відповідно до плану-графіка на 2018 рік проведення планових виїзних перевірок суб'єктів господарювання.

На виконання вказаного наказу Головне управління ДФС в Одеській області видало повідомлення від 11 червня 2017 року №229/15-32 (а.с.14), яке направлено на адресу позивача разом з копією наказу №4121 від 11.06.2018 року.

Вважаючи протиправним вказаний наказ про проведення документальної планової виїзної перевірки ПП «ОВОЧСКАЙ», позивач звернувся з відповідним позовом до суду.

Так, згідно з ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові та службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пп.19-1.1.1 п.19-1.1 ст.19-1 Податкового кодексу України контролюючі органи виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу, як: здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків.

Відповідно до п. п. 20.1.4. п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Відповідно до п.75.1 ст.75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Підпунктом 75.1.2 п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.

Порядок проведення документальних планових перевірок, врегульовано ст. 77 Податкового кодексу України.

Відповідно до п.п. 77.1, 77.2 ст.77 Податкового кодексу України документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок. План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки. До плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи. Періодичність проведення документальних планових перевірок платників податків визначається залежно від ступеня ризику в діяльності таких платників податків, який поділяється на високий, середній та незначний. Платники податків з незначним ступенем ризику включаються до плану-графіка не частіше, ніж раз на три календарних роки, середнім - не частіше ніж раз на два календарних роки, високим - не частіше одного разу на календарний рік. Порядок формування та затвердження плану-графіка, перелік ризиків та їх поділ за ступенями встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Платники податків - юридичні особи, що відповідають критеріям, визначеним пунктом 43 підрозділу 4 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу, та у яких сума сплаченого до бюджету податку на додану вартість становить не менше п'яти відсотків від задекларованого доходу за звітний податковий період, а також самозайняті особи, сума сплачених податків яких становить не менше п'яти відсотків від задекларованого доходу за звітний податковий період, включаються до плану-графіка не частіше, ніж раз на три календарних роки. Зазначена норма не поширюється на таких платників податків у разі порушення ними статей 45, 49, 50, 51, 57 цього Кодексу.

Суд зазначає, що наказом Міністерства фінансів України від 02.06.2015 року № 524 затверджено Порядок формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків (далі – Порядок).

Так, згідно п.1 розділу І Порядку (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 04.08.2016 року №723) цей Порядок розроблений з метою забезпечення єдиного підходу до формування щоквартального плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків (далі - план-графік). Річний план-графік складається, починаючи з 2018 року. План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки. Оновлення річного плану-графіка здійснюється у разі його коригування територіальними органами ДФС.

Формування (коригування) планів-графіків здійснюється засобами інформаційних систем Державної фіскальної служби України (п.2 р.І Порядку у редакції наказу Міністерства фінансів України від 04.08.2016 року №723).

Так, згідно інформації з офіційного веб-сайту Державної фіскальної служби України (http://sfs.gov.ua/diyalnist-/plani-ta-zviti-roboti-/320874.html) опубліковано план-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на 2018 рік, у який включено приватне підприємство «ОВОЧСКАЙ» (а.с.37-38).

При цьому, як стверджується позивачем та не спростовується відповідачем, останній не надав ПП «ОВОЧСКАЙ» (разом з наказом про проведення документальної планової виїзної перевірки та направленням) інформації з приводу процедури та підстав включення позивача до плану – графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2018 рік.

Згідно пунктом 81.1 статті 81 Податкового кодексу України посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред'явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів: копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб'єкта (прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об'єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу.

Суд не приймає до уваги твердження позивача про протиправність оскаржуваного наказу з мотивів не включення до нього інформації з приводу процедури та підстав включення позивача до плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2018 рік, оскільки пунктом 81.1 статті 81 Податкового кодексу України не передбачено вимогу по включенню вказаної інформації до наказу про проведення перевірки. Суд також не приймає до уваги твердження позивача щодо відсутності в наказі інформації щодо підстав, мети, дати початку та тривалості перевірки, оскільки дана інформація наявна у наказі №4121 від 11.06.2018 року.

Згідно п.3 р.І Плану (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 04.08.2016 року №723) проекти коригування планів-графіків у разі здійснення такого коригування формуються територіальними органами ДФС не пізніше 03 числа другого та третього місяця поточного кварталу засобами інформаційних систем ДФС. Разом з проектом плану-графіка (коригування плану-графіка) формуються інформаційно-аналітичні довідки за кожним платником податків засобами інформаційних систем ДФС. Після остаточного узгодження проектів планів-графіків (коригування планів-графіків) територіальні органи ДФС надають департаментам аудиту та податків і зборів з фізичних осіб паперовий варіант планів-графіків (коригування планів-графіків) з відповідними додатками з дотриманням вимог щодо направлення документів з грифом «ДСК» та обґрунтування підстав включення платника податків до плану-графіка (коригування плану-графіка).

Згідно п.2 розділу ІІІ Порядку (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 04.08.2016 року №723) Формування переліку платників податків до розділів І та ІІ плану-графіка проводиться за критеріями ризиків згідно з вимогами пункту 5 цього розділу, у тому числі за даними інформаційних систем ДФС. При плануванні на І квартал наступного року враховуються показники за результатами діяльності платника податків за 9 місяців поточного року, на ІІ та ІІІ квартали - за попередній рік, на ІV квартал - за перше півріччя поточного року. Якщо податковим (звітним) періодом для податку на прибуток платника податків є календарний рік, при плануванні враховуються показники за попередній рік. При формуванні річного плану-графіка на наступний рік враховуються показники за результатами діяльності платника податків за 9 місяців поточного року. Якщо податковим (звітним) періодом для податку на прибуток платника податків є календарний рік, при плануванні враховуються показники за попередній рік.

До плану-графіка в першу чергу включаються платники податків, які за результатами господарської діяльності мають найбільші ризики несплати до бюджету податків та зборів, обов'язкових платежів (п.3 розділу ІІІ Порядку у редакції наказу Міністерства фінансів України від 04.08.2016 року №723).

Пунктом 4 розділу ІІІ Порядку (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 04.08.2016 року №723) передбачено, що структурні підрозділи ДФС надають Департаменту аудиту ДФС до 25 числа другого місяця кварталу аргументовані пропозиції для врахування при формуванні плану перевірок ризикових платників податків, які належать до кластерних об'єднань платників податків, та їх контрагентів з обґрунтуванням необхідності включення. Пропозиції структурних підрозділів ДФС направляються Департаментом аудиту ДФС до територіальних органів ДФС для використання при формуванні плану-графіка на наступний квартал. На рівні територіальних органів ДФС за даними інформаційних ресурсів ДФС та з інших джерел з урахуванням вимог пункту 2 цього розділу проводиться додатковий аналіз платників податків, які відібрані за даними інформаційних систем ДФС та за пропозиціями структурних підрозділів ДФС, щодо їх належності до реального сектору економіки, а також визначаються ризикові контрагенти, у тому числі ті, які знаходяться на обліку в інших територіальних органах ДФС.

З аналізу вказаних правових норм вбачається, що план-графік проведення перевірок на відповідний квартал має формується у визначені терміни та включати платників податків, які мають найбільші критерії ризику визначені у відповідності до вищевказаного Порядку, у тому числі за даними інформаційних систем ДФС.

Таким чином можна зробити висновок, що саме Головне управління ДФС в Одеській області аналізувало діяльність ПП «ОВОЧСКАЙ» щодо наявності ризику несплати останнім до бюджету податків та зборів, платежів та подало до Державної фіскальної служби України пропозицію щодо включення позивача до плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2018 рік.

Враховуючи вищезазначені норми права та встановлені обставини справи, зокрема, що контролюючий орган не надав позивачу та до суду інформації з приводу процедури та підстав включення ПП «ОВОЧСКАЙ» до плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2018 рік, суд приходить до висновку, що відповідачем не дотримано умов та порядку прийняття контролюючим органом рішення про проведення перевірки, що в свою чергу не може бути належною підставою для прийняття оскаржуваного наказу.

При цьому суд зазначає, що аналогічний висновок міститься у постанові Верховного суду від 23.01.2018 року по справі №813/1946/17 (К/9901/1709/17).

Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Так, ч.2 ст.2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб'єкту владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішень та докази, надані позивачем, суд приходить до висновку про задоволення адміністративного позову.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Зважаючи на вищевикладене, суд дійшов висновку про стягнення з Головного управління ДФС в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС в Одеській області на користь приватного підприємства «ОВОЧСКАЙ» судового збору у розмірі 1762,00 грн., сплаченого згідно квитанції №0.0.1070097085.1 від 25.06.2018 року.

Керуючись ст.ст. 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов приватного підприємства «ОВОЧСКАЙ» до Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправним та скасування наказу №4121 від 11 червня 2018 року - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління ДФС в Одеській області №4121 від 11 червня 2018 року «Про проведення документальної планової виїзної перевірки приватного підприємства «ОВОЧСКАЙ» (код за ЄДРПОУ 39321835)».

Стягнути з Головного управління ДФС в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС в Одеській області на користь приватного підприємства «ОВОЧСКАЙ» судовий збір у розмірі 1762,00 грн., сплачений згідно квитанції №0.0.1070097085.1 від 25.06.2018 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Одеський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач - приватне підприємство «ОВОЧСКАЙ» (вул.Космонавта Комарова, 10, м.Одеса, 65101, код ЄДРПОУ 39321835).

Відповідач - Головне управління ДФС в Одеській області (вул.Семінарська 5, м.Одеса, 45044, код ЄДРПОУ 3938646).

Суддя О.А. Вовченко

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.09.2018
Оприлюднено25.09.2018
Номер документу76611436
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/3115/18

Ухвала від 18.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 16.10.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 30.09.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 10.12.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 13.11.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Рішення від 21.09.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Ухвала від 23.07.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Ухвала від 02.07.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні