Рішення
від 19.09.2018 по справі 924/363/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"19" вересня 2018 р. Справа № 924/363/18

м. Хмельницький

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Танасюк О.Є., секретаря судового засідання Ключки Н.М., розглянувши матеріали справи

за позовом публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації „Хмельницькгаз", м. Хмельницький

до відділу освіти Теофіпольської районної державної адміністрації, Хмельницька область, смт. Теофіполь

про стягнення компенсації вартості об'єму спожитого природного газу за лютий 2018 року у розмірі 3 495 092,04 грн.

Представники сторін:

позивач: Трубнікова О.В. - за довіреністю № 007.2Др-18-0718 від 13.02.18р.

відповідач: Прокопчук В.К. - за довіреністю від 13.06.18р.; Мельник М.О. - начальник відділу освіти Теофіпольської РДА

Рішення приймається 19.09.2018р., оскільки в судовому засіданні 20.08.2018р. та 29.08.2018р. оголошувалася перерва.

У судовому засіданні відповідно до ст.240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини.

Процесуальні дії по справі.

Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 21.05.2018р. відкрито провадження у справі №924/363/18 за позовом публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації „Хмельницькгаз", м. Хмельницький до відділу освіти Теофіпольської районної державної адміністрації, Хмельницька область, смт. Теофіполь про стягнення компенсації вартості об'єму спожитого природного газу за лютий 2018 року у розмірі 3 495 092,04 грн.

Ухвалою суду від 17.07.2018р. продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів до 20.08.2018р. включно.

15.08.2018р. судом постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження у справі №924/363/18 та призначення справи до судового розгляду по суті на 20.08.2018р.

В судовому засіданні 20.08.2018р. та 29.08.2018р. оголошувалася перерва.

Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.

Позивач звернувся з позовом про стягнення з відповідача компенсації вартості об'єму спожитого природного газу за лютий 2018 року у розмірі 3495 092,04 грн.

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що відбір природного газу відповідачем із газорозподільчої системи здійснювався без наявності у нього укладеного із постачальником договору постачання природного газу та підтвердженого обсягу, виділеного для потреб споживача його постачальником на відповідний календарний період - лютий 2017 р. При цьому посилається на умови Типового договору розподілу природного газу, до яких приєднався відповідач шляхом підписання заяви-приєднання від 01.01.2016р. Крім того зазначає, що відповідачем порушені норми Кодексу газорозподільних систем та Закону України Про ринок природного газу . Стверджує, що неврегульований баланс стався внаслідок відсутності у споживача підтвердженого обсягу природного газу на розрахунковий період. Тому згідно показань вузла обліку відповідача за лютий 2017р. відповідачем здійснено несанкціонований відбів природного газу в обсязі 164,637тис.куб.м., що підтверджується актом приймання-передачі газу від 28.02.2018р. Вартість неврегульованого балансу визначена позивачем за відповідною формулою, передбаченою п.4 гл.5 розділу 6 Кодексу ГРМ.

Відповідач у відзиві на позов від 13.06.2018р. просить відмовити у задоволені позовних вимог в частині стягнення вартості спожитого природного газу у розмірі 1747546,02грн. Зазначає, що відповідачем здійснювався санкціонований відбір природного газу за наявності підписаного з позивачем договору від 01.01.2016р., що підтверджується заявою-приєднанням від 19.01.2017р. №0942144 ТРКРВ03. Крім того вважає, що у 2017р. між ним та постачальником діяв договір купівлі-продажу природного газу, який діяв до 31.12.2017р., 04.12.2017р. оголошено процедуру відкритих торгів на закупівлю природного газу, за наслідками якого договір був підписаний 05.03.2018р., оскільки 04.12.2017р. торги було відмінено, а процедура відкритих торгів, які оголошено 09.01.2018р. затягнулася до 2-х місяців у зв'язку поданням міжнародного оголошення.

Позивач у відповіді на відзив від 17.07.2018р. вважає доводи відповідача безпідставними, оскільки саме на замовника (споживача послуг) покладається зобов'язання та відповідальність за несвоєчасне проведення відповідних процедур закупівлі, які відповідач мав почати заздалегідь до за планового споживання. Зауважує, що діюче законодавство не передбачає виключень для несанкціонованого відбору природного газу бюджетною установою у зв'язку з проведенням тендерних процедур.

Також позивач у додаткових поясненнях від 28.08.2018р. повідомляє, що в акті компенсації вартості природного газу №0942144TPRFB036 від 16.03.2016р. допущено описку під час зазначення дати договору на розподіл природного газу та замість „01.01.2016р." (дата підписання заяви-приєднання) зазначено „03.03.2016р.".

Дослідивши фактичні обставини справи, зміст спірних правовідносин, надані по справі докази та пояснення, судом встановлено та приймається до уваги таке:

Між публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз" (далі - позивач) та Відділом освіти Теофіпольської районної державної адміністрації (далі - відповідач) укладено договір розподілу природного газу № 0942144ТРКРВ036 шляхом підписання заяви - приєднання до умов договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим) від 01.01.2016р. №0942144TPRFB036 з додатками №3 та №4.

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015р. №2498, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 за №1384/27829, затверджено Типовий договір розподілу природного газу.

Пунктом 1.1 Типового договору розподілу природного газу передбачено, що цей типовий договір розподілу природного газу є публічним, регламентує порядок та умови переміщення природного газу з метою фізичної доставки оператором ГРМ обсягів природного газу, які належать споживачам (їх постачальникам), до об'єктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи.

Умови цього договору однакові для всіх споживачів України та розроблені відповідно до Закону України "Про ринок природного газу" і Кодексу газорозподільчих систем (п. 1.2 Типового договору).

У п. 1.3 Типового договору зазначено, що цей договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641 та 642 Цивільного Кодексу України на невизначений строк. Фактом приєднання споживача до умов цього договору (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти Договір, зокрема надання підписаної споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 1 (для побутових споживачів) або у додатку 2 (для споживачів, що не є побутовими) до цього договору, яку в установленому порядку оператор ГРМ направляє споживачу Інформаційним листом за формою, наведеною у додатку 3 до цього договору, та/або сплата рахунка оператора ГРМ, та/або документально підтверджене споживання природного газу.

Згідно з п. 3.1 Типового договору санкціонований відбір природного газу з газорозподільної системи здійснюються споживачем за умови наявності в нього укладеного із постачальником договору постачання природного газу та підтвердженого обсягу, виділеного для потреб споживача його постачальником на відповідний календарний період, а також відсутності простроченої заборгованості за цим договором. Наявність підтвердженого обсягу природного газу споживача (його постачальника) доводиться до відома оператора ГРМ у встановленому законодавством порядку оператором ГТС, а до відома споживача - його постачальником. За відсутності у споживача договору постачання природного газу та/або виділених його постачальником підтверджених обсягів для потреб споживача на відповідний календарний період споживач не має права використовувати (споживати) природний газ із газорозподільної системи.

За наявності підтвердженого обсягу природного газу споживача та відсутності простроченої заборгованості за цим договором оператор ГРМ забезпечує розподіл природного газу, що належить споживачу, до межі балансової належності його об'єкта з дотриманням належного рівня надійності, безпеки, якості та величини тиску природного газу. Приймання-передача обсягу газу, належного споживачу, а також перехід експлуатаційної відповідальності за стан газових мереж від оператора ГРМ до споживача відбуваються на межі балансової належності об'єкта споживача (п. 3.2 Типового договору).

За умовами п. 3.3 Типового договору споживач, що не є побутовим, зобов'язаний самостійно контролювати власне газоспоживання та для недопущення перевищення підтвердженого обсягу природного газу здійснити разом зі своїм постачальником заходи з коригування в установленому порядку підтвердженого обсягу або заходи із самостійного та завчасного обмеження (припинення) власного газоспоживання. Якщо за підсумками місяця фактичний об'єм споживання природного газу споживача буде перевищувати підтверджений обсяг природного газу, врегулювання небалансу (дефіциту) природного газу буде здійснюватись його постачальником у встановленому законодавством порядку та відповідно до умов договору постачання природного газу.

Пунктом 5.1 Типового договору передбачено, що облік (у тому числі приладовий) природного газу, що передається оператором ГРМ та споживається споживачем на межі балансової належності об'єкта споживача, здійснюється відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем.

Визначення об'єму розподілу та споживання природного газу по споживачу здійснюється на межі балансової належності між оператором ГРМ та споживачем на підставі даних комерційного вузла обліку (лічильника газу), визначеного в заяві-приєднанні, та з урахуванням регламентних процедур, передбачених Кодексом газорозподільних систем та цим договором. Для визначення об'єму розподілу та споживання природного газу беруться дані комерційного вузла обліку оператора ГРМ. У разі відсутності комерційного вузла обліку в оператора ГРМ беруться дані комерційного вузла обліку споживача (п. 5.2 Типового договору).

У п. 5.4 Типового договору сторони погодили, що порядок визначення об'єму розподіленого споживачу і спожитого ним природного газу та надання звітності щодо спожитих об'ємів газу за розрахунковий період визначається відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем та з урахуванням вимог цього договору.

Пунктом 5.6 Типового договору на оператора ГРМ покладено обов'язок в установленому порядку передавати інформацію про загальний об'єм та обсяг розподіленого споживачу (спожитого ним) природного газу за відповідний період оператору ГТС для можливості її використання суб'єктами ринку природного газу, у тому числі постачальником споживача. Споживач (крім побутового) зобов'язується довести інформацію про загальний об'єм та обсяг розподіленого та спожитого природного газу за відповідний період своєму постачальнику. Визначені за умовами цього договору об'єми та обсяги розподілу та споживання природного газу є обов'язковими для їх використання у взаємовідносинах між споживачем та його постачальником.

Згідно з пп. 2, пп. 4 п. 7.1 Типового договору оператор ГРМ зобов'язується забезпечити можливість цілодобового доступу споживача до газорозподільної системи в межах величини приєднаної потужності його об'єкта та передачу належних споживачу об'ємів (обсягів) природного газу з дотриманням належного рівня надійності, безпеки, якості та величини його тиску за умови дотримання споживачем вимог цього договору; забезпечити належний рівень комерційного обліку природного газу по споживачу, у тому числі формування загального об'єму та обсягу розподілу (споживання) природного газу споживачу за відповідний період.

Споживач має право на отримання цілодобового доступу до газорозподільної системи в межах величини приєднаної потужності його об'єкта та передачу належних споживачу об'ємів (обсягів) природного газу з належним рівнем надійності, безпеки, якості та величини його тиску за умови дотримання ним вимог цього договору (пп. 1 п. 7.3 Типового договору).

При цьому споживач відповідно до пп. 5 п. 7.4 Типового договору зобов'язується не допускати несанкціонованого відбору природного газу.

Згідно з п. 12.1 Типового договору він укладається на невизначений строк.

Підписаним між позивачем та відповідачем актом приймання-передачі природного газу від 28.02.2018р. підтверджується, що об'єм розподіленого відповідачу природного газу за лютий 2018р. становить 164637куб.м.

Відповідно до приписів статей 174, 193 ГК України договір є підставою для виникнення цивільних прав і обов'язків (господарських зобов'язань). Суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином, відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання, відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Представником ПАТ "Хмельницькгаз" відповідно до договору на розподіл природного газу від 01.01.2016р. №0942144ТРRFB036 (дата договору з урахуванням пояснень від 28.08.2018р.) складено акт компенсації вартості природного газу Відділом освіти Теофіпольської районної державної адміністрації від 16.03.2018р., згідно якого визначено компенсаційну вартість природного газу, яка підлягає сплаті відповідачем у розмірі 3495092,04грн. з ПДВ.

У Розрахунку вартості газу, який компенсується, що є додатком до акту від 16.03.2018р., зазначається, що відповідно до п.5 розділу 6 Кодексу газорозподільних систем України вартість послуг балансування за газовий місяць визначається на підставі даних про негативний місячний небаланс замовника за формулою B=(Vф -Vп) х Ц х К, де B - вартість (об'єм, обсяг) природного газу, який компенсується оператору ГРМ, Vф - об'єм (обсяг) природного газу, що фактично спожитий за відповідний розрахунковий період, Vп - об'єм (обсяг) природного газу, фактично поставлений споживачу його постачальником за відповідний розрахунковий період за даними оператора ГТС, Ц - ціна закупівлі природного газу оператором ГРМ для покриття втрат та виробничо-технологічних витрат газу в ГРМ у відповідний період, К - коефіцієнт компенсації, який визначається на рівні 1,5. При цьому, якщо неврегульований небаланс станеться внаслідок відсутності у споживача підтвердженого обсягу природного газу за розрахунковий період або внаслідок відмови у доступі до об'єкта споживача для здійснення оператором ГРМ розподілу природного газу або внаслідок невиконання споживачем письмової вимоги оператора ГРМ самостійно припинити споживання природного газу, коефіцієнт має становити 2.

Позивачем встановлено, що відповідачем у лютому 2018р. здійснено несанкціонований вибір природного газу, що є неврегульованим небалансом, віднесеним на баланс позивача, вартість якого становить 3495092,04грн. (164637х10614,54 х2), де 164637 куб.м. - обсяг використаного відповідачем природного газу за лютий 2018р. згідно звіту про газопостачання, 10614,54грн. - ціна за 1000 куб.м. природного газу у лютому 2018р. 2,0 - коефіцієнт компенсації, який визначається на рівні 2,0. Отже, вартість послуг балансування за лютий становить 3495092,04грн.

Позивачем виставлено відповідачу рахунок №0942144ТРRFB036-Л від 16.03.2018р. на оплату 3495092,04грн. необлікованого об'єму природного газу.

Вищенаведені акт компенсації вартості природного газу, додаток до акту та рахунок на оплату надіслані відповідачу рекомендованим листом з описом вкладення 20.03.2018р., що підтверджується фіскальним чеком Укрпошти, та вручений відповідачу 27.03.2018р., що підтверджується інформацією з офіційного сайту Укрпошта про відстеження кореспонденції.

Відповідно до п. 39 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про ринок природного газу" суб'єктами ринку природного газу є оператор газотранспортної системи, оператор газорозподільної системи, оператор газосховища, оператор установки LNG, замовник, оптовий продавець, оптовий покупець, постачальник, споживач.

Пунктами 6, 17 ст. 1 Закону України "Про ринок природного газу" встановлено, що газорозподільна система - це технологічний комплекс, що складається з організаційно і технологічно пов'язаних між собою об'єктів, призначених для розподілу природного газу від газорозподільних станцій безпосередньо споживачам; оператор газорозподільної системи - це суб'єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із розподілу природного газу газорозподільною системою на користь третіх осіб (замовників).

Відповідно до ст. 38 Закону України "Про ринок природного газу" права та обов'язки оператора газорозподільної системи визначаються цим Законом, іншими нормативно-правовими актами, кодексом газотранспортної системи, кодексом газорозподільних систем, а також договором розподілу природного газу.

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.09.2015 №2494, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 р. за №1379/27824, затверджено Кодекс газорозподільних систем, який визначає взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб'єктами ринку природного газу, правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем (п. 2 гл. 1 розділу І Кодексу ГРС).

Дія цього Кодексу поширюється на операторів газорозподільних систем, замовників доступу та приєднання до газорозподільної системи, споживачів (у тому числі побутових споживачів), об'єкти яких підключені до газорозподільних систем, та на їх постачальників. Крім того, цим Кодексом регулюються взаємовідносини: між оператором газорозподільної системи і газодобувними підприємствами та виробниками біогазу або інших видів газу з альтернативних джерел, які підключені (приєднуються) до газорозподільної системи; між оператором газорозподільної системи та несанкціонованими споживачами, які втручаються в роботу газорозподільної системи, у тому числі шляхом самовільного під'єднання несанкціонованого газопроводу (п. 3 гл. 1 розділу І Кодексу ГРС).

Відповідно до п. 3 глави 2 розділу І Кодексу ГРС основними функціями оператора ГРМ є, зокрема: забезпечення балансування між об'ємами і обсягами передачі природного газу до ГРМ (від ГРС, ГДП, ВБГ, інших ГРМ) та об'ємами і обсягами передачі природного газу з ГРМ (споживачам, для транзиту в інші ГРМ); формування добових, декадних, місячних, квартальних та річних показників фактичного об'єму та обсягу передачі (розподілу, споживання) природного газу по об'єктах суб'єктів ринку природного газу, які знаходяться на ліцензованій території оператора ГРМ та/або які замовили розподіл природного газу ГРМ у відповідному періоді.

Згідно з п. 1 глави 3 розділу VI Кодексу договір розподілу природного газу має бути укладений оператором ГРМ з усіма споживачами, у тому числі побутовими споживачами, об'єкти яких в установленому порядку підключені до/через ГРМ, що на законних підставах перебуває у власності чи користуванні Оператора ГРМ.

Споживачі, у тому числі побутові споживачі, для здійснення ними санкціонованого відбору природного газу з ГРМ та можливості забезпечення постачання їм природного газу їх постачальниками зобов'язані укласти договір розподілу природного газу з оператором ГРМ, до газорозподільної системи якого в установленому законодавством порядку підключений їх об'єкт.

Здійснення відбору (споживання) природного газу споживачем за відсутності укладеного договору розподілу природного газу не допускається.

За приписами п. п. 1, 2 глави 1 розділу VI Кодексу ГРС суб'єкти ринку природного газу (у тому числі споживачі), які в установленому законодавством порядку підключені до газорозподільних систем, мають право на отримання/передачу природного газу зазначеними газорозподільними системами за умови дотримання ними вимог цього Кодексу та укладення договору розподілу природного газу.

Розподіл природного газу здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами. За договором розподілу природного газу оператор газорозподільної системи зобов'язується забезпечити замовнику послуги розподілу природного газу на період та умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов'язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг розподілу природного газу. Типовий договір розподілу природного газу затверджується Регулятором (ст. 40 Закону України "Про ринок природного газу").

Доступ споживачів, у тому числі побутових споживачів, до ГРМ для споживання (постачання) природного газу надається за умови та на підставі укладеного між споживачем та оператором ГРМ (до ГРМ якого підключений об'єкт споживача) договору розподілу природного газу, що укладається за формою Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30 вересня 2015 року №2498.

Пунктом 7 глави 3 розділу VI Кодексу ГРС визначено, що фактом приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір розподілу природного газу, зокрема повернення підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка Оператора ГРМ та/або документально підтверджене споживання природного газу

Отже підписанням заяви -приєднання від 01.01.2016р. відповідачем вчинені дії щодо укладення із позивачем договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим).

За умовами п. 3.1 Типового договору розподілу природного газу санкціонований відбір природного газу з газорозподільної системи здійснюється споживачем за умови наявності у нього укладеного із постачальником договору постачання природного газу та підтвердженого обсягу, виділеного для потреб споживача його постачальником на відповідний календарний період, а також відсутності простроченої заборгованості за цим Договором.

Наявність підтвердженого обсягу природного газу споживача (його постачальника) доводиться до відома оператора ГРМ у встановленому законодавством порядку оператором ГТС, а до відома споживача - його постачальником.

Пунктом 4 глави і розділу І Кодексу ГРС встановлено, що підтверджений обсяг природного газу - це об'єм (обсяг) природного газу, виділений постачальником для потреб споживача, з яким укладено договір постачання природного газу на відповідний розрахунковий період, та підтверджений Оператором ГТС (включений до підтвердженої номінації) і доведений Оператору ГРМ у порядку, визначеному Кодексом ГТС.

Аналогічне визначення містить і п. 5 р. ІІ Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП №2496 від 30.09.2015 р.

Відповідно до п. п. 1 - 3 глави 5 розділу VI Кодексу ГРС споживання (відбір) природного газу з газорозподільної системи за наявності укладеного договору розподілу природного газу між споживачем та оператором ГРМ здійснюється за умови: наявності у споживача (його постачальника) підтверджених обсягів природного газу (лімітів) на відповідний розрахунковий період; забезпечення споживачем своєчасних розрахунків з оператором ГРМ відповідно до умов договору розподілу природного газу. Порядок набуття підтверджених обсягів природного газу (лімітів) визначається відповідно до вимог Кодексу ГТС.

Кодекс газотранспортної системи затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.09.2015 р. №2493, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 р. за №1378/27823, є регламентом функціонування газотранспортної системи України та визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газотранспортної системи України, поширює дію на всіх суб'єктів ринку природного газу України: операторів суміжних систем, газовидобувні підприємства, замовників, споживачів та постачальників природного газу незалежно від підпорядкування та форми власності.

Згідно з п. 1 глави 3 розділу І Кодексу ГТС оператор газотранспортної системи на підставі договору транспортування природного газу та згідно з умовами, визначеними в цьому Кодексі, надає суб'єктам ринку природного газу: право користування газотранспортною системою в межах розподілу потужностей на точках входу та виходу; послуги транспортування природного газу газотранспортною системою в межах договірних потужностей та підтверджених номінацій.

Місячна номінація - заявка замовника послуг транспортування, надана оператору газотранспортної системи стосовно обсягів природного газу, які будуть подані замовником послуг транспортування протягом місяця в розрізі кожної доби до газотранспортної системи в точках входу та відібрані з газотранспортної системи в точках виходу, у тому числі у розрізі контрагентів (споживачів) замовника та їх точок комерційного обліку (за необхідності); небаланс - різниця між обсягами природного газу, поданими замовником послуг транспортування для транспортування на точці входу, та відібраними замовником послуг транспортування з газотранспортної системи на точці виходу, що визначається за процедурою алокації; несанкціонований відбір природного газу - відбір природного газу: за відсутності по суб'єкту ринку природного газу підтвердженої номінації (підтвердженого обсягу природного газу) на відповідний розрахунковий період; без укладення відповідного договору з постачальником; шляхом самовільного під'єднання та/або з навмисно пошкодженими приладами обліку природного газу або поза охопленням приладами обліку; шляхом самовільного відновлення споживання природного газу (п. 5 глави 1 розділу І Кодексу ГТС).

Відповідно до п. 2 глави 2 розділу XI Кодексу ГТС замовник послуг транспортування має право подати по точці (точках) входу та точці (точках) виходу місячну номінацію на період не більше одного місяця в розрізі кожної доби. Місячна номінація на наступний газовий місяць приймається оператором газотранспортної системи в період з 15 по 20 число місяця (включно), що йде перед газовим місяцем транспортування. Якщо замовник послуг транспортування надає більше ніж одну місячну номінацію по одній і тій самій точці входу/виходу в строк до 20 числа місяця, що йде перед газовим місяцем транспортування, оператор газотранспортної системи розгляне місячну номінацію, яка була одержана останньою. Оператор газотранспортної системи повинен повідомити замовника послуг транспортування про підтвердження або відхилення місячної номінації у строк до 25 числа (включно) місяця, що йде перед газовим місяцем транспортування.

У випадку, коли замовник послуг транспортування не подасть оператору газотранспортної системи місячну номінацію згідно з положеннями пункту 2 цієї глави або номінацію на наступну газову добу протягом часу, вказаного в пункті 1 цієї глави, вважається підтвердженою номінація для такого замовника послуг транспортування з обсягами природного газу, що дорівнює "0" (нулю) відносно замовленої точки входу/виходу (п. 6 глави 2 розділу XI Кодексу ГТС).

Відповідно до п. п. 2, 3 глави 5 розділу VI фактичний розподіл природного газу, належного споживачу (його постачальнику), здійснюється Оператором ГРМ в загальному потоці природного газу від точок його надходження в ГРМ до пунктів призначення споживача. По об'єктах споживачів, що не є побутовими, споживання підтвердженого обсягу природного газу протягом місяця здійснюється рівномірно, виходячи з добової норми, крім випадків, передбачених цим Кодексом. При цьому місячний обсяг їх споживання не повинен перевищувати підтверджений обсяг природного газу.

Пунктом 3 глави 5 розділу VI Кодексу ГРС передбачено, що споживач зобов'язаний самостійно контролювати власне газоспоживання та для недопущення перевищення добової норми (узгодженого графіка) та/або підтвердженого обсягу природного газу має самостійно і завчасно обмежити (припинити) власне газоспоживання. В іншому разі до споживача можуть бути застосовані відповідні санкції та заходи з боку Оператора ГРМ (його постачальника), передбачені умовами договору, у тому числі примусове обмеження (припинення) подачі газу в установленому законодавством порядку. Споживач та його постачальник мають право на коригування підтверджених обсягів природного газу в установленому законодавством порядку, у тому числі впродовж поточного розрахункового місяця.

Договір про закупівлю природного газу між позивачем та відповідачем був укладений лише 05.03.2018р. після проведення процедури публічних закупівель, тому у лютому 2018р. відповідач не звертався до постачальника природного газу із заявками (номінаціями) на поставку газу на лютий 2018р. Отже, відповідач здійснював несанкціонований відбір газу, тобто, без підтвердженого постачальником відповідача обсягу споживання природного газу.

Судом критично оцінюються аргументи відповідача щодо тривалості проведення процедури державної закупівлі природного газу, оскільки відповідно до п.п.3.1, 3.3 договору розподілу природного газу саме на відповідача покладається обов'язок контролювати власне газоспоживання та для недопущення перевищення підтвердженого обсягу природного газу здійснювати разом зі своїм постачальником заходи з коригування в установленому порядку підтвердженого обсягу або заходи із самостійного та завчасного обмеження (припинення) власного газоспоживання. Однак, відповідачем не подано в матеріали справи доказів вжиття відповідних заходів. Не можуть бути прийняті до уваги доводи відповідача про відмову в задоволенні позовних вимог в частині стягнення компенсації вартості спожитого природного газу за лютий 2018р. у розмірі 1747546,02грн., оскільки останні не підтверджені жодними докзами.

Судом звертається увага, що відповідачем всупереч приписам ч. 2 ст. 13 Закону України "Про ринок природного газу" не було припинено (обмежено) споживання природного газу відповідно до вимог законодавства, зважаючи й на наявність повідомлень позивача про припинення (обмеження) газопостачання та актів про недопуск.

Відповідно до глави 1 розділу ХІІ Кодексу ГРС балансування об'ємів (обсягів) природного газу, що подається в газорозподільну систему та розподіляється і передається з ГРМ за певний період, забезпечується Оператором ГРМ та включає фізичне балансування ГРМ та комерційне балансування ГРМ. Зокрема, комерційним балансуванням ГРМ є встановлення на підставі документально оформлених даних відповідності між фактичним об'ємом (обсягом) надходження природного газу в ГРМ за відповідний період та фактичним об'ємом (обсягом) розподіленого і переданого за цей період природного газу з ГРМ з урахуванням об'єму (обсягу) фактичних втрат та виробничо-технологічних витрат природного газу в ГРМ, понесених Оператором ГРМ протягом цього періоду, зокрема для забезпечення фізичного балансування. Перевищення об'єму (обсягу) розподіленого і переданого природного газу з ГРМ та фактичних втрат і виробничо-технологічних витрат газу в ГРМ за відповідний період над його надходженням в ГРМ, що є негативним дисбалансом, - не допускається.

Відповідно до п. 4 глави 5 розділу VI Кодексу ГРС, якщо за підсумками місяця фактичний об'єм (обсяг) споживання природного газу за споживачем (побутовими споживачами) буде перевищувати підтверджений обсяг природного газу, його (їх) постачальник має врегулювати об'єми небалансу (дефіцит) природного газу відповідно до вимог Кодексу ГТС. У разі якщо після запровадження заходів, передбачених Кодексом ГТС, залишиться неврегульований небаланс (фактичний об'єм/обсяг споживання природного газу по об'єкту споживача буде перевищувати об'єм/обсяг, фактично поставлений його постачальником/ постачальниками за даними Оператора ГТС протягом зазначеного періоду), який буде віднесений на небаланс Оператора ГРМ, тоді споживач має компенсувати Оператору ГРМ його вартість (об'єм/обсяг), що розраховується за відповідною формулою. При цьому, якщо неврегульований небаланс станеться внаслідок відсутності у споживача підтвердженого обсягу природного газу на розрахунковий період, або внаслідок відмови в доступі до об'єкта споживача для здійснення Оператором ГРМ припинення розподілу природного газу, або внаслідок невиконання споживачем письмової вимоги Оператора ГРМ самостійно припинити (обмежити) споживання природного газу, коефіцієнт компенсації має становити 2.

З матеріалів справи слідує, що об'єм природного газу, спожитий відповідачем у лютому 2017 р., становив 164637ку.м., тому у зв'язку з відсутністю у відповідача на вказаний розрахунковий період підтверджених обсягів природного газу (лімітів) позивачем здійснений розрахунок вартості послуг балансування на суму 3495092,04грн. Доказів сплати вартості небалансу природного газу в сумі 473306,50 грн. відповідачем суду подано не було.

З огляду на зазначене, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, тому позов підлягає задоволенню.

Відповідно до ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 123, 129, 233, 238, 240, 241, 256, 257 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації „Хмельницькгаз", м. Хмельницький до відділу освіти Теофіпольської районної державної адміністрації, Хмельницька область, смт. Теофіполь про стягнення компенсації вартості об'єму спожитого природного газу за лютий 2018 року у розмірі 3495092,04 грн.задовольнити.

Стягнути з відділу освіти Теофіпольської районної державної адміністрації (30600, Хмельницька область, смт. Теофіполь, вул. Небесної Сотні, 25, код 02146877) на користь публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз" (29019, м. Хмельницький, пр. Миру, 41, код 05395598) 3495092,04грн. (три мільйони чотириста дев'яносто п'ять тисяч дев'яносто дві гривні 04 коп.) компенсації вартості об'єму спожитого природного газу (небалансу) за лютий 2018р, 52426,38грн. (п'ятдесят дві тисячі чотириста двадцять шість тисяч тридцять вісім гривень 38 коп.) витрат зі сплати судового збору.

Видати наказ.

Згідно з ст.241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з ст.256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів після його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Порядок подання апеляційної скарги визначений ст.257 та пп.17.5 п.17 Розділу ХІ "Перехідні положення" ГПК України.

Повне рішення складено 24.09.2018р.

Суддя О.Є. Танасюк

Віддрук. 3 прим. :

1 - до справи,

2 - позивачу - публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації „Хмельницькгаз" (29019, м. Хмельницький, пр. Миру, 41) рек. з вруч.

3 - відповідачу - відділ освіти Теофіпольської районної державної адміністрації (30600, Хмельницька область, смт. Теофіполь, вул. Небесної сотні, 25) рек. з вруч.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення19.09.2018
Оприлюднено24.09.2018
Номер документу76623100
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/363/18

Ухвала від 30.10.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

Рішення від 19.09.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

Ухвала від 20.08.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

Ухвала від 15.08.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

Ухвала від 17.07.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

Ухвала від 21.05.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні