Рішення
від 12.09.2018 по справі 2540/2846/18
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 вересня 2018 року Чернігів Справа № 2540/2846/18

Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Скалозуба Ю.О., за участю секретаря Терехової Н.В., розглянувши у підготовчому судовому засіданні в приміщенні суду справу

за позовомЗаступника керівника Ніжинської місцевої прокуратури в інтересах держави до Відділу освіти, культури, молоді та спорту Носівської районної державної адміністрації Чернігівської області про треті особи визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії 1. Коломійська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Носівської районної ради Чернігівської області 2. Степовохутірська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Носівської районної ради Чернігівської області У С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовною заявою до відділу освіти, культури, молоді та спорту Носівської районної державної адміністрації Чернігівської області, треті особи, які не заявляють самостійні вимоги щодо предмету спору, на стороні відповідача - Коломійцівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Носівської районної ради Чернігівської області та Степовохутірська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Носівської районної ради Чернігівської області, в якому просить визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під будівлями та спорудами Коломійцівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Носівської районної ради Чернігівської області та Степовохутірської ЗОШ І-ІІІ ступенів Носівської районної ради Чернігівської області, зобов'язавши відповідача вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під вказаними навчальними заходами.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що земельні ділянки під навчальними закладами мають бути належним чином оформлені та використовуватися у порядку, встановленому законодавством, інакше, це призведе до негативних наслідків та порушення прав дітей. Відсутність правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких знаходяться вказані навчальні заклади, може призвести до надання їх іншим особам, зокрема, для цілей, не пов'язаних із навчально-виховним процесом, що є порушенням ст. 63, 80 Закону України Про освіту . У зв'язку з цим, діяльність навчальних закладів підлягає приведенню у відповідність до законодавства. Крім того, наявність акту на право постійного користування земельною ділянкою дозволить покращити роботу навчального закладу, привести її до вимог діючого законодавства. Таким чином, Відділ освіти, який здійснює управління вказаними закладами освіти, відповідає за їх матеріально - технічне забезпечення, виконує повноваження у сфері освіти, не виконав покладені на нього вищезазначеними нормами повноваження, не вжив жодних заходів, спрямованих на належне оформлення права постійного користування земельними ділянками, на якій знаходяться ці навчальні заклади. Вказане свідчить про бездіяльність з боку Відділу освіти щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, які використовують навчальні заклади.

Сторони, кожна окремо направили на адресу суду заяви про розгляд справи за їх відсутності.

Від представника відповідача надійшла заява, відповідно до якої він позовні вимоги визнає в повному обсязі.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 20.08.2018 відкрито провадження у справі та призначено її розгляд за правилами загального позовного провадження із призначенням підготовчого засідання.

Підготовче засідання проводиться за правилами, встановленими главою 6 розділу II Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням особливостей підготовчого засідання, встановлених цією главою.

Відповідно до ч. 9 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Згідно з ч. 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Відповідно до ч. 2 та ч. 3 ст. 183 Кодексу адміністративного судочинства України за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення суду у випадку визнання позову відповідачем.

Таким чином, суд дійшов висновку про наявність підстав розгляду справи у порядку письмового провадження та можливість ухвалення рішення суду за результатами підготовчого провадження, без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що під час вивчення стану додержання земельного законодавства та у сфері освіти Ніжинською місцевою прокуратурою встановлено таке.

Коломійцівська ЗОШ І-ІИ ступенів, Степовохутірська ЗОШ І-ІІІ ступенів знаходяться у комунальній власності Носівської районної ради. Є юридичними особами (п-п. 1.1., 1.3., 1.4. Статутів навчальних закладів, затверджених наказом начальника відділу освіти Носівської РДА ВІД 14.02.2003 №20, зареєстрованих Носівською РДА 21.01.2004 за реєстраційним №21).

Приміщення Коломійцівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Носівської районної ради Чернігівської області розташовані по вул. Шкільна у с. Коломійцівка Носівського району, Чернігівської області на земельній ділянці площею 2,2 га.

Приміщення Степопохутірської ЗОШ І-ІІІ ступенів Носівської районної ради Чернігівської області розташовані по вул. Центральна, бус. Коломійцівка Носівського району, Чернігівської області на земельній ділянці площею 2,46 га.

За інформацією Відділу освіти правовстановлюючі документи на земельні ділянки під вказаними закладами освіти, відсутні.

Згідно інформації відділу Держгеокадастру у Носівському районі №10- 10-25-0.32-799/112-17 від 12.06.2018 правовстановлюючі документи на вказані земельні ділянки відсутні.

З урахуванням викладеного, земельні ділянки, на яких знаходяться зазначені навчальні заклади, мають перебувати на праві постійного користування.

Однак, у порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України Про освіту правовстановлюючі документи на земельні ділянки, які використовують Коломійцівська ЗОШ І-ІІІ ступенів Носівської районної ради Чернігівської області, Степопохутірська ЗОШ I- III ступенів Носівської районної ради Чернігівської області, не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.

Вважаючи вказану бездіяльність протиправною позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.

Згідно статей 124, 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 92 Земельного кодексу України визначено, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Кабінетом Міністрів України 17.10.2012 прийнято розпорядження № 802-р Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов'язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади , яким зобов'язано органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 та 2013 років заходи, пов'язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені навчальні заклади.

Отже, необхідність оформлення відповідачем правовстановлюючих документів на земельні ділянки під навчальними закладами прямо передбачено розпорядженням Уряду від 17.10.2012 № 802-р.

У відповідності до приписів частин 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю юридичними особами здійснюється шляхом надання їх у користування.

Зі змісту ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 3 ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та керуються у своїй у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, кабінету Міністрів України. Статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ст. 32 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров'я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Статтею 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, а саме: власні - 1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані - 1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, 8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; 10) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.

Приписами п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Статтею 12 Земельного кодексу України визначені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.

Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб.

Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений ст. 123 Земельного кодексу України.

Згідно зі ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Органи місцевого самоврядування здійснюють державну політику в галузі освіти і в межах їх компетенції: забезпечують розвиток мережі навчальних закладів та установ, організацій системи освіти, зміцнення їх матеріальної бази, господарське обслуговування.

Згідно зі ст. 20 Закону України Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення , органи виконавчої влади, адміністрації навчально-виховних закладів, які організовують або забезпечують навчальний та виховний процеси зобов'язані забезпечити при цьому умови, які відповідають вимогам санітарних норм.

Положеннями Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально- виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01 (затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України № 63 від 14.08.2001), встановлені основні вимоги щодо утримання приміщень загальноосвітніх навчальних закладів.

Відповідно до пункту 2.3 Державних санітарних правил, передбачені вимоги щодо дотриманням санітарних норм щодо відстані земельних ділянок під навчальними закладами від джерел викидів шкідливих речовин, шуму, вібрації, електромагнітних та іонізуючих випромінювань. Не допускається їх розміщення в санітарно - захисних зонах промислових підприємств та інших об'єктів, що є джерелами забруднення довкілля небезпечними факторами, тощо. Отже, правилами передбачені вимоги щодо розміщення земельної ділянки, її характеристик, тощо.

Вказані Державні санітарні правила і норми поширюються на загальноосвітні навчальні заклади І, І-ІІ, І-ІІІ ступенів, які проектуються, будуються, реконструюються та ті, що функціонують незалежно від типу, форм власності та підпорядкованості.

Отже, вищевказані норми вказують на те, що земельні ділянки під навчальними закладами мають бути належним чином оформлені та використовуватися у порядку, встановленому законодавством, інакше, це призведе до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Відсутність правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких знаходяться навчальні заклади, може призвести до надання їх іншим особам, зокрема, для цілей, не пов'язаних із навчально-виховним процесом, що є порушенням ст. 63 Закону України Про освіту та ст. 80 Закону України Про освіту .

З наведеного слідує, що обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону.

Однак правовстановлюючі документи на земельні ділянки, які використовують вказані навчальні заклади не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.

У зв'язку із цим, діяльність навчальних закладів підлягає приведенню у відповідність до законодавства.

Крім того, наявність акта на право постійного користування земельною ділянкою дозволить покращити роботу навчального закладу, привести її до вимог діючого законодавства.

Таким чином, Відділ освіти, який здійснює управління вказаними закладами освіти, відповідає за їх матеріально - технічне забезпечення, виконує повноваження у сфері освіти, не виконав покладені на нього вищезазначеними нормами повноваження, не вжив жодних заходів, спрямованих на належне оформлення права постійного користування земельними ділянками, на якій знаходяться ці навчальні заклади.

Вищевказане свідчить про бездіяльність з боку Відділу освіти щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, які використовують Коломійцівська ЗОШ І-ІІІ ступенів Носівської районної ради Чернігівської області, Степопохутірська ЗОШ І-ІІІ ступенів Носівської районної ради Чернігівської області.

Оскільки, Відділом освіти упродовж тривалого часу не здійснено належних та достатніх дій і заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких знаходяться вказані заклади освіти, що свідчить про бездіяльність відповідача з цього питання та яке підлягає вирішенню у судовому порядку, шляхом зобов'язання вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під вказаними закладами освіти.

Відповідно до ч. 4 ст. 189 Кодексу адміністративного судочинства України у разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.

Так, зважаючи на визнання позову відповідачем та враховуючи норми чинного законодавства, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги є законними, обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Згідно з ч. 1 ст. 142 Кодексу адміністративного судочинства України у разі вирішення справи шляхом примирення, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу п'ятдесяти відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність відділу освіти, культури, молоді та спорту Носівської районної державної адміністрації Чернігівської області щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під будівлями та спорудами Коломійської ЗОШ І-ІІІ ступенів Носівської районної ради Чернігівської області, зобовя'завши відділ освіти Носівської районної державної адміністрації вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під вказаними навчальними закладами.

Повернути Прокуратурі Чернігівської області (рахунок 35215093006008, код 02910114, банк платника: Державна казначейська служба України м. Київ, код банку 820172) з Державного бюджету України (рахунок 31216206784002, отримувач УК у м. Чернігові/ м. Чернігів/ 22030101, код ЄДРПОУ 38054398, банк ГУДКСУ у Чернігівській області, МФО 853592) судовий збір за позов Ніжинської місцевої прокуратури в розмірі 881 (вісімсот вісімдесят одна) грн, сплачений відповідно до платіжного доручення № 1483 від 23.06.2018.

Рішення набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Київського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Чернігівський окружний адміністративний суд.

Позивач: Заступник керівника Ніжинської місцевої прокуратури в інтересах держави, вул. Овдіївська, 2, м. Ніжин, Чернігівська область, 16600, код ЄДРПОУ 02910144. .

Відповідач: Відділ освіти, культури, молоді та спорту Носівської районної державної адміністрації Чернігівської області, вул. Центральна,14, м. Носівка, Носівський район, Чернігівська область, 17100, код ЄДРПОУ 02147492.

Третя особа 1: Коломійська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Носівської районної ради Чернігівської області, вул. Шкілька, с. Коломійка Носівський район, Чернігівська область, 17145.

Третя особа 2: Степовохутірська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Носівської районної ради Чернігівської області, вул. Центральна, 6 с. Степові Хутори, Носівський район, Чернігівська область, 17141.

Дата складення повного рішення суду - 21.09.2018.

Суддя Ю. О. Скалозуб

Дата ухвалення рішення12.09.2018
Оприлюднено25.09.2018
Номер документу76629154
СудочинствоАдміністративне
Сутьнаявність підстав розгляду справи у порядку письмового провадження та можливість ухвалення рішення суду за результатами підготовчого провадження, без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу. Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті

Судовий реєстр по справі —2540/2846/18

Рішення від 12.09.2018

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

Рішення від 12.09.2018

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

Ухвала від 20.08.2018

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні