Ухвала
від 24.09.2018 по справі 925/990/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

УХВАЛА

           24 вересня 2018 року           Справа № 925/990/18

Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді – Васяновича А.В.,

розглянувши заяву Регіонального ландшафтного парку “Трахтемирів”,

с. Малий Букрин, Миронівського району, Київської області

про забезпечення позову

ВСТАНОВИВ:

21 вересня 2018 року від Регіонального ландшафтного парку “Трахтемирів” до господарського суду Черкаської області надійшла заява про забезпечення позову до пред'явлення позовної заяви.

В обґрунтування поданої заяви Регіональний ландшафтний парк “Трахтемирів” вказував, що ним готується позов до господарського суду Черкаської області про скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 17 серпня 2018 року за № 261 “Про проведення земельних торгів у формі аукціону” з підстав того, що в порушення вимог чинного Земельного законодавства, зокрема, ст.186-1 ЗК України під час створення нових земельних ділянок та присвоєння їм кадастрових номерів, право оренди яких планується продати на торгах на підставі спірного наказу, Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області не було отримано погодження від Управління екології та природних ресурсів при Черкаській ОДА.

При цьому заявник вказує, що відповідно до “Проекту створення РЛП “Трахтемирів” та даних “Державного кадастру територій та об'єктів природно-заповідного фонду України станом на 01 січня 2017 року” Міністерства екології та природних ресурсів України земельні ділянки з кадастровими номерами 7122081900:01:001:1655, 7122081900:01:001:1646, 7122081900:01:001:1644, 7122081900:01:001:1675, 7122081900:01:001:1641, 7122081900:01:001:1645, 7122081900:01:001:1660, 7122081900:01:001:1653, 7122081900:01:001:1661, 7122081900:01:001:1659, 7122081900:01:001:1656, 7122081900:01:001:1639, 7122081900:01:001:1647, 7122081900:01:001:1643, 7122081900:01:001:1652 7122081900:01:001:1663, 7122081900:01:001:1658, 7122081900:01:001:1662, 7122081900:01:001:1657, 7122081900:01:001:1654 знаходяться на території Регіонального ландшафтного парку “Трахтемирів”.

Регіональний ландшафтний парк “Трахтемирів” на підставі ст. ст. 51-53 Закону України “Про природно-заповідний фонд України”, п. 24 ч. 1 ст. 43 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, п. 4 ч.1 ст. 24 ЦК УРСР, та згідно рішення “Про організацію регіонального парку “Трахтемирів”, прийнятого Черкаською (№14-4 від 26 лютого 2000 року) та Київською (№ 168-10-ХХПІ від 17 лютого 2000 року) обласних Рад, був організований та набув статусу об'єкта природно-заповідного фонду місцевого значення. У межах Черкаської області Регіональний ландшафтний парк “Трахтемирів” розміщується на території, що розташована на землях Григорівської сільської ради Канівського району та становить 5 562,5 га. Регіональний ландшафтний парк “Трахтемирів” охороняється як національне надбання і є складовою частиною системи природних територій та об'єктів, що перебувають під особливою охороною та включений до ключового елементу Дніпровського коридору Екологічної мережі України.

Під час визначення меж територій природно-заповідного фонду необхідно враховувати положення ст. 7 Закону України “Про природно-заповідний фонд України”, згідно якого до встановлення меж територій та об'єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об'єктів природно-заповідного фонду.

Проте, наказом Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 17 серпня 2018 року № 261 “Про проведення земельних торгів у формі аукціону” визначено перелік 20 земельних ділянок на території Регіонального ландшафтного парку “Трахтемирів” в адміністративних межах Григорівської сільської ради Канівського району Черкаської області до продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону з наступними кадастровими номерами: 7122081900:01:001:1655, 7122081900:01:001:1646, 7122081900:01:001:1644, 7122081900:01:001:1675, 7122081900:01:001:1641, 7122081900:01:001:1645, 7122081900:01:001:1660, 7122081900:01:001:1653, 7122081900:01:001:1661, 7122081900:01:001:1659, 7122081900:01:001:1656, 7122081900:01:001:1639, 7122081900:01:001:1647, 7122081900:01:001:1643, 7122081900:01:001:1652, 7122081900:01:001:1663, 7122081900:01:001:1658, 7122081900:01:001:1662, 7122081900:01:001:1657, 7122081900:01:001:1654

Дані аукціони призначені на 25, 26 вересня 2018 року та 09 жовтня 2018 року.

Невжиття заходів забезпечення майбутнього позову, на думку заявника, вимагатиме значних зусиль та витрат для відновлення порушених прав позивача на збереження ключового елементу Дніпровського екологічного коридору та матиме негативний влив на його природно-наукову діяльність або навіть стане неможливим після продажу права оренди на вказані земельні ділянки.

Щодо зустрічного забезпечення позову заявник вказував, що оскільки Регіональний ландшафтний парк “Трахтемирів” має території, майно і діє в інтересах держави, то не повинно виникати питань про зустрічне забезпечення позову, оскільки у разі програшу таких справ, протилежна сторона не буде зазнавати збитків, які не можливо компенсувати. У більшості випадків тут якраз збитки отримують установи ПЗФ.

Позивач, щодо грошового розміру на розсуд суду, може надати гарантії фінансового забезпечення від “Юнекс банк” м. Київ.

В зв'язку з чим Регіональний ландшафтний парк “Трахтемирів” просить суд забезпечити майбутній господарський позов шляхом заборони Головному управлінню Держгеокадастру у Черкаській області виконувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 17 серпня 2018 року № 261 “Про проведення земельних торгів у формі аукціону”.

Розглянувши заяву Регіонального ландшафтного парку “Трахтемирів” судом враховано наступне:

У відповідності до ч. 2 ст. 136 та ч. 1 ст. 140 ГПК України, забезпечення позову допускається як до пред'явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду.

          Заява про забезпечення позову розглядається судом не пізніше двох днів з дня її надходження без повідомлення учасників справи.

          Згідно ч. 3 ст. 138 ГПК України у разі подання заяви про забезпечення позову до подання позовної заяви заявник повинен пред'явити позов протягом десяти днів з дня постановлення ухвали про забезпечення позову.

          У відповідності до ч. 13 ст.8 ГПК України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.

В пункті 1 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26 грудня 2011 року за № 16 “Про деякі питання практики застосування заходів до забезпечення позову” визначено, що у вирішенні питання про забезпечення позову господарський суд має здійснити оцінку обґрунтованості доводів заявника щодо необхідності вжиття відповідних заходів з урахуванням: розумності, обґрунтованості і адекватності вимог заявника щодо забезпечення позову; забезпечення збалансованості інтересів сторін, а також інших учасників судового процесу; наявності зв'язку між конкретним заходом до забезпечення позову і предметом позовної вимоги, зокрема, чи спроможний такий захід забезпечити фактичне виконання судового рішення в разі задоволення позову; імовірності утруднення виконання або невиконання рішення господарського суду в разі невжиття таких заходів; запобігання порушенню у зв'язку із вжиттям таких заходів прав та охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками даного судового процесу.

Достатньо обґрунтованим для забезпечення позову є підтверджена доказами наявність фактичних обставин, з якими пов'язується застосування певного виду забезпечення позову. Про такі обставини може свідчити вчинення відповідачем дій, спрямованих на ухилення від виконання зобов'язання після пред'явлення вимоги чи подання позову до суду (реалізація майна чи підготовчі дії до його реалізації, витрачання коштів не для здійснення розрахунків з позивачем, укладення договорів поруки чи застави за наявності невиконаного спірного зобов'язання тощо). Саме лише посилання в заяві на потенційну можливість ухилення відповідача від виконання судового рішення без наведення відповідного обґрунтування не є достатньою підставою для задоволення відповідної заяви.

Адекватність заходу до забезпечення позову, що застосовується господарським судом, визначається його відповідністю вимогам, на забезпечення яких він вживається. Оцінка такої відповідності здійснюється господарським судом, зокрема, з урахуванням співвідношення прав (інтересів), про захист яких просить заявник, з вартістю майна, на яке вимагається накладення арешту, або майнових наслідків заборони відповідачеві вчиняти певні дії.

           17 вересня 2018 року Регіональний ландшафтний парк “Трахтемирів”, звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з відповідною заявою про забезпечення позову, однак 17 вересня 2018 року судом було повернуто заяву без розгляду, оскільки суд дійшов висновку, що заходи забезпечення позову, предметом якого є перевірка правильності формування волі однієї зі сторін стосовно розпорядження землею та передачі відповідних прав щодо неї, не може бути розглянуто за правилами Кодексу адміністративного судочинства України.

          Згідно ч.6 ст. 31 ГПК України спори між судами щодо підсудності не допускаються.

Відповідно до статті 2 Закону України “Про природно-заповідний фонд України” відносини в галузі охорони і використання територій та об'єктів природно-заповідного фонду, відтворення його природних комплексів регулюються Законом України “Про охорону навколишнього природного середовища”, цим Законом та іншими актами законодавства України.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевою самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі і в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Відповідно до ч.3 ст. 186-1 ЗК України передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки: природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, земельної ділянки, розташованої на території чи в межах об'єкта природно-заповідного фонду або в межах прибережної захисної смуги, підлягає також погодженню з органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері охорони навколишнього природного середовища, структурним підрозділом обласної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища, а земельної ділянки, розташованої у зоні відчуження або зоні безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, - з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону (ч.1 ст.116 ЗК України).

Відповідно до ст.136 ЗК України організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.

У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.

Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об'єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.

Земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.

Підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів.

Підготовка лотів до проведення земельних торгів, зокрема, включає виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі зміни цільового призначення земельної ділянки та у разі, якщо межі земельної ділянки не встановлені в натурі (на місцевості), державну реєстрацію земельної ділянки, державну реєстрацію речового права на земельну ділянку.

Отже, в даному випадку виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відбувається лише у разі зміни цільового призначення земельної ділянки та у разі, якщо межі земельної ділянки не встановлені в натурі (на місцевості).

З матеріалів доданих до заяви про забезпечення позову вбачається, що цільове призначення земельних ділянок, які виставляються на торги – для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Рішення про віднесення даних земельних ділянок до даної категорії є чинним і в установленому законом порядку не визнавалося недійсним.

Доказів, що спростовують вказані вище обставини матеріали заяви не містять.

Таким чином, оскільки зміни цільового призначення земельних ділянок не відбулося, а їх межі встановлені на місцевості, тому під час підготовки лотів до аукціону не було необхідності у виготовленні, погодженні та затвердженні в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, та як наслідок отримувати погодження з структурним підрозділом обласної державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Як вже зазначалося вище Регіональний ландшафтний парк “Трахтемирів” вказував, що ним готується позов до господарського суду Черкаської області про скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 17 серпня 2018 року за № 261 “Про проведення земельних торгів у формі аукціону”, а не позов про визнання недійсним рішення про віднесення земельних ділянок розташованих на території чи в межах об'єкта природно-заповідного фонду за цільовим призначенням до земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

У разі набуття права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах підставою для укладання договору оренди є результати аукціону.

Відповідно до ст. 24 Закону України “Про оренду землі” орендодавець має право вимагати від орендаря дотримання режиму зокрема, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються.

Таким чином, здійснивши оцінку обґрунтованості доводів заявника щодо необхідності вжиття відповідних заходів з урахуванням: розумності, обґрунтованості і адекватності вимог заявника щодо забезпечення позову; забезпечення збалансованості інтересів сторін, а також інших учасників спірних правовідносин; наявності зв'язку між конкретним заходом до забезпечення позову і предметом позовної вимоги, суд дійшов висновку, що підстав для задоволення заяви не має.

Керуючись ст. ст. 136, 137, 140, 234 ГПК України, суд

УХВАЛИВ:

1.          Заяву Регіонального ландшафтного парку “Трахтемирів” про вжиття заходів забезпечення позову залишити без задоволення.

2.          Копію ухвали надіслати Регіональному ландшафтному парку “Трахтемирів”.

Ухвала набирає законної сили в порядку визначеному ст. 235 ГПК України та може бути оскаржена до Київського апеляційного господарського суду в порядку та строки визначені ст.ст. 255-257 ГПК України.

          Суддя                                                             А.В.Васянович

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення24.09.2018
Оприлюднено27.09.2018
Номер документу76651628
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/990/18

Ухвала від 24.09.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Васянович А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні