Ухвала
від 21.09.2018 по справі 428/11186/18
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 428/11186/18

Провадження № 11-сс/782/250/18

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

«21» вересня 2018 року м.Сєвєродонецьк

Колегія суддів судової палати з розгляду кримінальних справ Апеляційного суду Луганської області в складі:

Головуючого-судді - ОСОБА_1

суддів - ОСОБА_2 , ОСОБА_3

секретаря судовогозасідання - ОСОБА_4

за участю прокурора - ОСОБА_5

захисника - ОСОБА_6

підозрюваного - ОСОБА_7

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщені Апеляційного суду Луганської області матеріали судового провадження за апеляційною скаргою захисника ОСОБА_6 в інтересахпідозрюваного ОСОБА_7 на ухвалуслідчого суддіСєвєродонецького міськогосуду Луганськоїобласті від10вересня 2018року про застосування запобіжного заходу у вигляді домашнього арешту відносно:

ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м.Горлівка Донецької області, громадянина України, який має вищу освіту, не одруженого, раніше не судимого, працюючого на посаді провідного фахівця з профорієнтації відділу надання соціальних послуг Луганського міського центру зайнятості, зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 , фактично мешкає за адресою: АДРЕСА_2 ,-

підозрюваногоу вчиненні кримінальних правопорушень, передбаченихч.2 ст.28, ч. 2 ст.364, ч. 2 ст.366 КК України, -

в с т а н о в и л а:

06 вересня 2018 року до слідчого судді Сєвєродонецького міського суду Луганської області звернувся слідчий СУ ГУНП в Луганській області ОСОБА_8 із клопотанням, погоджене заступникомначальника відділупрокуратури Луганськоїобласті ОСОБА_5 ,про застосуваннязапобіжного заходуу виглядітримання підвартою укримінальному провадженні№12015130550000811від 15.09.2015року відноснопідозрюваного ОСОБА_7 , в якому зазначено наступне.

ОСОБА_7 , працюючи з 23.07.2013 на посаді першого заступника начальника Головного управління Держземагентства у Луганській області (наказ Держземагентства України №1489-кт/а від 23.07.2013), а з 14.07.2015 на посаді заступника начальника Головного управління Держгеокадастру в Луганській області (наказ Держгеодастру №676-т від 14.07.2015), являючись державним службовцем 9 рангу, здійснюючи функції представника виконавчої гілки влади, виконуючи при цьому організаційно-розпорядчі обовязки та являючись посадовою особою, діючи за попередньою змовою групою осіб, умисно, зловживаючи своїм службовим становищем з метою створення умов для одержання неправомірної вигоди фізичною особою ОСОБА_9 , вчинив кримінальне правопорушення за наступних обставин.

Так, приблизно у травні 2014 року, у ОСОБА_7 , який займав посаду першого заступника начальника Головного управління Держземагентства в Луганській області, достеменно знаючого, що земельна ділянка загальною площею 451,5053 га, знаходиться на праві постійного користування у Державного професійно-технічного навчального закладу «Сватівський професійний аграрний ліцей» (далі - ДПТНЗ «СПАЛ») для науково-дослідних та навчальних цілей, а також те, що ДПТНЗ «СПАЛ» початий процес підготовки проектної документації відносно оформлення акту на право користування земельною ділянкою загальною площею 451,5053 га, яка знаходиться в користуванні для здійснення науково-дослідних та навчальних цілей з моменту утворення ДПТНЗ «СПАЛ», що є правонаступником навчального закладу, існуючого з 06.02.1927 (під різними найменуваннями), реорганізовуючись та змінюючи організаційно-правову форму, згідно зі змінами державності та чинного за всі періоди законодавства, те, що відповідно до ч.6ст.20 Земельного кодексу України, зміна цільового призначення особливо цінних земель допускається лише для розміщення на них обєктів загальнодержавного значення, доріг, ліній електропередачі та звязку, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів, геодезичних пунктів, житла, обєктів соціально-культурного призначення, обєктів, повязаних з видобуванням корисних копалин, нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, повязаних з їх експлуатацією, а також у разі відчуження земельних ділянок для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, згідно з ч.2ст.150 Земельного кодексу України, вилучення особливо цінних земель сільськогосподарського призначення для ведення дослідних та навчальних цілей здійснюється за погодженням з Верховною радою України, підстав припинення права користування ДПТНЗ «СПАЛ» земельними ділянками відсутні, та з вказаним цільовим призначенням землі можуть використовуватися навчальним закладом в якості дослідних полів, породжений корисними мотивами, використовуючи своєслужбове становищевсупереч інтересамслужби, виник злочинний умисел направлений на зловживання службовим становищем, діючи умисно, з метою створення умов для одержання неправомірної вигоди фізичною особою ОСОБА_9 ..

В указаний період часу, з метою реалізації своїх злочинних намірів, а також надання процесу незаконного вилучення з постійного користування ДПТНЗ «СПАЛ» земель державної власності з особливим статусом, видимість законного, ОСОБА_7 , використовуючи високий рівень своїх теоретичних знань, а також практичний досвід в сфері землеустрою, придбаний за період роботи в указаній сфері з 2004 року, ґрунтуючись на свої службові повноваження, передбачені Розподілом обовязків між начальником, першим заступником, заступниками начальника Головного управління Держземагентства у Луганській області № 33 від 05.09.2013, щодо виконання обовязків начальника Головного управління Держземагентства у Луганській області у разі його відсутності; організації методичного забезпечення місцевих органів виконавчої влади з питань регулювання земельних відносин та органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування у сфері топографо-геозедичної і картографічної діяльності; організації та здійснення в установленому порядку надання адміністративних послуг згідно з переліком, що затверджується Кабінетом Міністрів України; забезпечення розроблення та виконання галузевих, регіональних та місцевих програм з питань регулювання земельних відносин, раціонального використання земель, їх відтворення та охорони, встановлення меж району, міста, району в місті, села і селища, у проведенні моніторингу земель, розроблення пропозицій та впровадження на території області економічних реформ; здійснення підготовки організаційних, економічних, екологічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання та охорону земель; виступати у встановленому порядку замовником науково-дослідних, проектно-розвідувальних і будівельних робіт, що проводяться у межах заходів з охорони земель, реформування земельних відносин, землеустрою, ведення державного земельного кадастру, проведення моніторингу земель та виконання загальнодержавних геодезичних і картографічних робіт; здійснення у випадках, передбачених законодавством, державного нагляду у сфері землеустрою; здійснення у встановленому порядку координації діяльності суб`єктів землеустрою,розробив план незаконних дій для досягнення поставленої цілі, що включає наступні два етапи:

- незаконне вилучення в процесі впорядкування та переводі земель, які знаходяться в віданні та користуванні ДПТНЗ «СПАЛ» в землі запасу, розташованих за межами населених пунктів, на території, які, за даними форми 6-зем, враховуються у Гончарівській сільській раді Сватівського району Луганської області;

- передача земель, як земель запасу за межами населених пунктів, на території, які, за даними форми 6-зем, враховуються у Гончарівській сільській раді Сватівського району Луганської області, ОСОБА_9 в порушення вимог ч.6ст.20 Земельного кодексу України, якою передбачено, що зміна цільового призначення особливо цінних земель допускається лише для розміщення на них обєктів загальнодержавного значення, доріг, ліній електропередач та звязку, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів, геодезичних пунктів, житла, обєктів соціально-культурного призначення, обєктів, повязаних з видобуванням корисних копалин, нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, повязаних з їх експлуатацією, а також у разі відчуження земельних ділянок для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, ч.2ст.150 Земельного кодексу України, якою передбачено, що вилучення особливо цінних земель сільськогосподарського призначення для ведення дослідних та навчальних цілей здійснюється за погодженням з Верховною Радою України.

Для реалізації свого злочинного умислу, ОСОБА_7 , усвідомлюючи свої наміри, повязані зі зміною цільового призначення земельної ділянки загальною площею 451,5053 га, та те, що самотужки він не зможе втілити в реальність, з метою вирішення питання про спільне досягнення поставленої мети, прийняв рішення ознайомити з розробленим злочинним планом начальника відділу Держземагентства у Сватівському районі Луганської області ОСОБА_10 .

Так, в період часу з травня 2014 року по травень 2015 року, ОСОБА_7 , маючи на меті реалізацію своїх злочинних намірів, ознайомив з ними, а також усно довів розроблений план злочинних дій до відома:

- ОСОБА_10 , яка з 19.02.2013 займала посаду заступника начальника відділу - завідувача сектору державного земельного кадастру Відділу Держземагентства у Сватівському районі Луганської області (наказ Держземагентства України №660-кт/а від 19.02.2013, наказ Головного управління Держземагентства у Луганській області №97-к від 19.02.2013), а з 03.07.2015 посаду заступника начальника відділу - завідувача сектору державного земельного кадастру Відділу Держгеокадастру у Сватівському районі Луганської області в порядку переведення з Відділу Держземагенства у Сватівському районі Луганської області (наказ Держгеокадастру №544-то від 03.07.2015), яка являється державним службовцем 12 рангу, фактично виконуючи обовязки начальника Відділу Держземагентства (Держгеокадастру) у Сватівському районі Луганської області, уповноваженого відповідно до п.п. 10.1, 10.3, 10.10, 10.13 Положення про Відділ Держземагентства у Сватівському районі Луганської області, затвердженого наказом Державного агентства земельних ресурсів України №437 від 14.09.2012, здійснювати керівництво Відділом, несучи персональну відповідальність за організацію та результати його діяльності, організовуючи та забезпечуючи виконання Відділом наказів Головного управління Держземагентства у Луганській області та доручень начальника Головного управління Держземагентства у Луганській області, підписуючи накази Відділу, здійснюючи інші повноваження відповідно до законодавства. Використовуючи вказані повноваження, для реалізації злочинного плану, розробленого ОСОБА_7 , від ОСОБА_10 вимагався повний супровід процесу незаконного вилучення земель, які перебували в віданні та на праві постійного користування ДПТНЗ «СПАЛ», погодження проектної документації з землеустрою на вказані землі розробленої на замовлення ОСОБА_9 для отримання їх в оренду для ведення фермерського господарства, з наданням, підготовкою та підписанням всіх необхідних для цього документів.

В травні 2014 року, ОСОБА_7 , отримавши добровільну згоду від ОСОБА_10 на спільне зайняття злочинною діяльністю, повязаної з вилученням з постійного користування ДПТНЗ «СПАЛ» земель державної власності з особливим статусом, розташованих за межами населених пунктів, на території, які, за даними форми 6-зем, враховуються у Гончарівській сільській раді Сватівського району Луганської області, та перебувають в постійному користуванні для здійснення науково-дослідних та навчальних цілей з моменту утворення ДПТНЗ «СПАЛ», що є правонаступником навчального закладу, існуючого з 06.02.1927 року (під різними найменуваннями), на підставі рішення №15 від 16.06.1998 Виконавчого комітету Гончарівської сільської ради народних депутатів про надання в користування земельної ділянки Ліцею, рішення №248 від 06.01.2006, довідки з державної статистичної звітності про наявність земель за даними форми 6-зем у ДПТНЗ «Сватівський професійний аграрний ліцей», статут ДПТНЗ «Сватівський професійний аграрний ліцей», оборотна відомість по рахунку №101 ДПТНЗ «Сватівський професійний аграрний ліцей», ігноруючи вимогист. 19 Конституції України, п. «в» ст.5, ч. 6 ст.20, ч. 2 ст.150 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-ІІІ, а також п.п. «а», «в», «г», «ґ»ст. 6 Закону України «Про землеустрій» від 22.05.2003 № 858-IV, відносно невтручання в здійснення юридичними особами своїх прав на володіння та користування землею, створення умов для реалізації їх конституційних прав на землю, дотримання законності в питаннях землеустрою, організації використання земель з урахуванням економічних та соціальних інтересів суспільства, забезпечення пріоритету сільськогосподарського землеволодіння та землекористування, зміни цільового призначення особливо цінних земель лише для розміщення на них обєктів загальнодержавного значення, доріг, ліній електропередачі та звязку, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів, геодезичних пунктів, житла, обєктів соціально-культурного призначення, обєктів, повязаних з видобуванням корисних копалин, нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, повязаних з їх експлуатацією, а також у разі відчуження земельних ділянок для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, вилучення особливо цінних земель сільськогосподарського призначення для ведення дослідних та навчальних цілей здійснюється за погодженням з Верховною радою України, на підставі єдності злочинних намірів, обєднаних єдиним злочинним планом з чітким розподілом функцій та ролей, направлених на досягнення відповідного плану, за попередньою змовою групою осіб.

Після чого, ОСОБА_7 та ОСОБА_10 приступили до реалізації єдиного злочинного плану незаконних дій, виконавши при цьому на першому його етапі наступні активні дії.

Так, 02.06.2014, реалізуючи свій спільний з ОСОБА_10 злочинний умисел направлений на зловживання службовим становищем, ОСОБА_7 , діючи умисно, з метою створення умов для одержання неправомірної вигоди фізичною особою ОСОБА_9 , являючись першим заступником начальника Головного управління Держземагентства у Луганській області, використовуючи своєслужбове становище, достеменно знаючи, що земельні ділянки загальною площею 451,5053 га, які, за даними форми 6-зем, враховуються у Гончарівській сільській раді Сватівського району Луганської області, та перебувають у постійному користуванні для здійснення науково-дослідних та навчальних цілей з моменту утворення у ДПТНЗ «СПАЛ», в момент дії розпорядження голови Сватівської районної державної адміністрації Луганської області №201 про надання дозволу ліцею на виготовлення технічної інвентаризації земель, що знаходяться в користуванні ДПТНЗ «СПАЛ», розробленої ТОВ «Землевпорядна фірма «Лан», не будучи розпорядником вказаних земель з особливим статусом (підтверджується висновком судової експертизи з питань землеустрою №9653 від 26.07.2017) та фактично не маючи до них будь-якого відношення, не маючи необхідного погодження з Верховною Радою України, на вилучення особливо цінних земель сільськогосподарського призначення для ведення дослідних та навчальних цілей, знаходячись в своєму службовому кабінеті підписав наказ Головного управління Держземагентства у Луганській області № 452-сг від 02.06.2014 про надання дозволу ОСОБА_9 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 477 га в оренду для ведення фермерського господарства (код згідно КВЗПЗ 01.02), розташованої за межами населених пунктів, на території, яка, за даними Державного земельного кадастру, враховується у Гончарівській та Свистунівській сільських радах Сватівського району Луганської області за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, угіддя - рілля, пасовища, чим ОСОБА_7 порушив вимоги ч.6 ст.20, ч.2 ст.150 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-ІІІ, чимстворив умови для зміни цільового призначення земельних ділянок, які перебували в постійному користуванні ДПТНЗ «СПАЛ», з земель для дослідних та навчальних цілей (код згідно КВЗПЗ 01.09) на землі для ведення фермерського господарства (код згідно КВЗПЗ 01.02), і подальшого їх вилучення з користування ДПТНЗ «СПАЛ».

На підставі наказу Головного управління Держземагентства у Луганській області №452-сг від 02.06.2014, ОСОБА_9 підписав договір (завдання) з ПП «Обласний центр впровадження «Агроцентрнаука», в особі директора ОСОБА_11 , на виконання робіт по розробці проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства.

В кінці червня 2014 року ОСОБА_10 , з метою реалізації спільного з ОСОБА_7 злочинного умислу, перебуваючи на посаді заступника начальника відділу - завідувача сектору державного земельного кадастру Відділу Держземагентства у Сватівському районі Луганської області, знаходячись на своєму робочому місці, розташованому за адресою: Луганська область, м.Сватове, вул.Леніна, 3, надала вказівку співробітникам підконтрольного відділу підготувати довідку з державної статистичної звітності щодо землекористувачів земельною ділянкою площею 477 га (рілля - 453 га, пасовища - 24 га), яка перебуває в користуванні ДПТНЗ «СПАЛ» та обліковується на території Гончарівської сільської ради Сватівського району Луганської області. При цьому, ОСОБА_10 також дала вказівку головному спеціалісту Відділу Держземагентства у Сватівському районі Луганської області ОСОБА_12 , яка безпосередньо займалася підготовкою довідки та не була обізнана щодо злочинних намірів, обовязково зазначити в довідці, що землі використовуються ДПТНЗ «СПАЛ» без правовстановлюючих документів, що і було виконано.

24.06.2014 року ОСОБА_10 , після підготовки довідки спеціалістами відділу з зазначенням даних про використання земель площею 477 га ДПТНЗ «СПАЛ» згідно форми 6-зем без правовстановлюючих документів, знаходячись на своєму робочому місці, розташованому за адресою: Луганська область, м.Сватове, вул. Леніна, 3, підписала вказану довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями по Гончарівській сільській раді №536 від 24.06.2014, та направила її для приєднання до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 477 га в оренду для ведення фермерського господарства (код згідно КВЗПЗ 01.02), розташованої за межами населених пунктів, на території, яка, за даними Державного земельного кадастру, враховується у Гончарівській та Свистунівській сільських радах Сватівського району Луганської області за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, угіддя - рілля, пасовища, до ПП «Обласний центр впровадження «Агроцентрнаука».

Реалізація ОСОБА_7 та ОСОБА_10 другого етапу єдиного злочинного плану, повязаного з передачею земель, як земель запасу за межами населених пунктів, на території, які, за даними форми 6-зем, враховуються у Гончарівській сільській раді Сватівського району Луганської області, ОСОБА_9 в порушення вимог ч.6ст.20 Земельного кодексу України, якою передбачено, що зміна цільового призначення особливо цінних земель допускається лише для розміщення на них обєктів загальнодержавного значення, доріг, ліній електропередач та звязку, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів, геодезичних пунктів, житла, обєктів соціально-культурного призначення, обєктів, повязаних з видобуванням корисних копалин, нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, повязаних з їх експлуатацією, а також у разі відчуження земельних ділянок для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, ч.2ст.150 Земельного кодексу України, якою передбачено, що вилучення особливо цінних земель сільськогосподарського призначення для ведення дослідних та навчальних цілей здійснюється за погодженням з Верховною Радою України, проходила паралельно з першим етапом та мала місце за таких обставин.

01.12.2014 року керівництвом ДПТНЗ «СПАЛ», впевненому зі сторони спеціалістів в сфері землеустрою в правильності складеної документації, направлено, підготовлену ТОВ «Землевпорядна фірма «ЛАН» на підставі розпорядження голови Сватівської районної державної адміністрації №201 від 22.04.2014 року «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації з інвентаризації земель, що знаходяться в користуванні ДПТНЗ «СПАЛ», для розгляду і узгодження технічну документацію з інвентаризації земель до відділу Держземагентства у Сватівському районі Луганської області.

17.12.2014 року в погодженні вказаної документації відділом Держземагентства у Луганській області відмовлено, висновок про відмову в погодженні технічної документації було підписано ОСОБА_10 , і при цьому керівництво ДПТНЗ «СПАЛ» не було надано можливості на перероблення технічної документації, та не було поставлено до відома про намір вилучення земельних ділянок з постійного користування ДПТНЗ «СПАЛ».

29.12.2014 року ОСОБА_10 , продовжуючи реалізовувати спільний з ОСОБА_7 злочинний умисел, зловживаючи своїм службовим становищем в займаній посаді, достеменно знаючи, що земельна ділянка загальною площею 451,5053 га, знаходиться на праві постійного користування у ДПТНЗ «СПАЛ» для науково-дослідних та навчальних цілей, тобто являється особливо цінними землями, а також те, що ДПТНЗ «СПАЛ» початий процес підготовки проектної документації відносно оформлення акту на право користування земельною ділянкоювідповідно до чинного законодавства, і те, що відповідно до ч.6ст.20 Земельного кодексу України, зміна цільового призначення особливо цінних земель допускається лише для розміщення на них обєктів загальнодержавного значення, доріг, ліній електропередачі та звязку, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів, геодезичних пунктів, житла, обєктів соціально-культурного призначення, обєктів, повязаних з видобуванням корисних копалин, нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, повязаних з їх експлуатацією, а також у разі відчуження земельних ділянок для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, згідно ч.2ст.150 Земельного кодексу України, вилучення особливо цінних земель сільськогосподарського призначення для ведення дослідних та навчальних цілей здійснюється за погодженням з Верховною радою України, особисто склала висновок погодження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянину ОСОБА_9 в оренду для ведення фермерського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованих за межами населених пунктів, на території, яка за даними форми 6-зем, враховується у Гончарівській сільській раді Сватівського району Луганської області.

В цей же день, ОСОБА_10 підписала висновок погодження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянину ОСОБА_9 в оренду для ведення фермерського господарства, після чого зареєструвала під №263.

Таким чином, діями ОСОБА_10 було створено документальне обґрунтування для подальшого винесення наказу Головним управління Держземагентства у Луганській області про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надання земельних ділянок в оренду ОСОБА_9 для ведення фермерського господарства, та подальшого вилучення земельних ділянок з постійного користування ДПТНЗ «СПАЛ».

20.05.2015 року ОСОБА_7 підписав наказ Головного управління Держземагентства у Луганській області №596-сг від 20.05.2015, яким було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 451,5053 га, з яких: площа 72,4354 га (кадастровий номер 4424087500:01:008:0053), площа 92,5559 га (кадастровий номер 4424087500:01:008:0054), площа 38,1383 га (кадастровий номер 4424087500:01:008:0052), площа 142,5658 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0048), площа 15,7632 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0047), площа 31,1636 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0046), площа 11,2144 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0045), площа 3,6663 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0044), площа 0,6267 га (кадастровий номер 4424087500:01:008:0057), площа 2,9943 га (кадастровий номер 4424087500:01:008:0056), площа 3,4530 га (кадастровий номер 4424087500:01:008:0055), площа 1,3813 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0054), площа 1,2403 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0053), площа 2,0212 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0052), площа 9,2996 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0051), площа 20,0987 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0050), площа 2,8873 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0049), в оренду ОСОБА_9 для ведення фермерського господарства. Також вказаним наказом Головного управління Держземагентства у Луганській області №596-сг від 20.05.2015 Відділу Держземагентства у Сватівському районі Луганської області було доручено здійснити державну реєстрацію права державної власності від імені Головного управління Держземагентства у Луганській області у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Таким чином, підписанням наказу Головного управління Держземагентства у Луганській області №596-сг від 20.05.2015 року, було завершено реалізацію злочинного наміру ОСОБА_7 та ОСОБА_10 , шляхом зловживання своїм службовим становищем з метою створення умов для одержання неправомірної вигоди фізичною особою ОСОБА_9 , направленого на зміну в порушення вимог ч. 6 ст.20, ч. 2 ст.150 Земельного кодексу Україницільового призначення земельних ділянок загальною площею 451,5053 га з земель для дослідних та навчальних цілей (код згідно КВЗПЗ 01.09) на землі для ведення фермерського господарства (код згідно КВЗПЗ 01.02), і вилучено їх з користування ДПТНЗ «СПАЛ».

11.12.2015 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області, в особі начальника ОСОБА_13 та ОСОБА_9 укладено договір оренди землі № 0084 на земельну ділянку загальною площею 241,3017 га, яка враховується за даними Державного земельного кадастру в Гончарівській сільській раді Сватівського району Луганської області, та договір оренди землі № 0083 на земельну ділянку загальною площею 210,2036 га, яка за даними Державного земельного кадастру обліковується в Свистунівській сільській раді Сватівського районуЛуганської області.

Згідно висновку судової експертизи з питань землеустрою № 9653 від 26.07.2017, проведеної Харківським науково-дослідним інститутом судових експертиз імені М.С. Бакаріуса, враховуючи особливий правовий статус майна, що фактично знаходяться в користуванні ДПТНЗ «Сватівський професійний аграрний ліцей», повноваження щодо розпорядження цими сільськогосподарськими землями, не належить до компетенції ГУ Держземагентства у Луганській області.

Внаслідок зловживання службовим становищем першим заступником начальника Головного управління Держземагентства у Луганській області ОСОБА_7 та заступником начальника відділу - завідувачем сектору державного земельного кадастру Відділу Держземагентства у Сватівському районі Луганської області ОСОБА_10 було спричинено тяжкі наслідки охоронюваним законом інтересам ДПТНЗ «Сватівський професійний аграрний ліцей», які виразилися у зміні цільового призначення особливо цінних земель з порушенням діючого порядку, передбаченого ч. 6 ст.20, ч. 2 ст.150 Земельного кодексу України, загальною площею 451,5053 га, з яких: площа 72,4354 га (кадастровий номер 4424087500:01:008:0053), площа 92,5559 га (кадастровий номер 4424087500:01:008:0054), площа 38,1383 га (кадастровий номер 4424087500:01:008:0052), площа 142,5658 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0048), площа 15,7632 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0047), площа 31,1636 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0046), площа 11,2144 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0045), площа 3,6663 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0044), площа 0,6267 га (кадастровий номер 4424087500:01:008:0057), площа 2,9943 га (кадастровий номер 4424087500:01:008:0056), площа 3,4530 га (кадастровий номер 4424087500:01:008:0055), площа 1,3813 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0054), площа 1,2403 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0053), площа 2,0212 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0052), площа 9,2996 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0051), площа 20,0987 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0050), площа 2,8873 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0049), вилучення особливо цінних земель для ведення дослідних та навчальних цілейз користування ДПТНЗ «Сватівський професійний аграрний ліцей» та надання їх в оренду як сільськогосподарські землі для ведення фермерського господарства ОСОБА_9 .

Згідно висновку судово-економічної експертизи № 720 від 18.04.2018, проведеної Донецьким науково-дослідним інститутом судових експертиз, висновок Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Луганській області, відповідно до акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки №32-ДК/53/АП/09/01/-18 від 28.02.2018, щодо розрахунку розміру шкоди, спричиненої внаслідок використання ОСОБА_9 земельних ділянок загальною площею 451,5053 га не за цільовим призначенням, підтверджується нормативними та законодавчими актами в сумі - 537898,01 грн., яка на момент вчинення кримінального правопорушення у двісті пятдесят і більше разів перевищувала неоподатковуваний мінімум доходів громадян.

Таким чином, ОСОБА_7 , підозрюється у зловживанні службовим становищем, тобто умисному, з метою одержання будь-якої неправомірної вигоди для іншої фізичної особи використання службовою особою службового становища всупереч інтересам служби, що спричинило тяжкі наслідки охоронюваним законом інтересам ДПТНЗ «Сватівський професійний аграрний ліцей», вчиненому за попередньою змовою групою осіб, за ознаками складу корупційного кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст.28, ч. 2 ст.364 КК України.

Крім того, під час досудового розслідування встановлено,що ОСОБА_7 , працюючи з 23.07.2013 на посаді першого заступника начальника Головного управління Держземагентства у Луганській області (наказ Держземагентства України № 1489-кт/а від 23.07.2013), а з 14.07.2015 на посаді заступника начальника Головного управління Держгеокадастру в Луганській області (наказ Держгеодастру №676-т від 14.07.2015), являючись державним службовцем 9 рангу, здійснюючи функції представника виконавчої гілки влади, виконуючи при цьому організаційно-розпорядчі обовязки, здійснюючи функції представника виконавчої гілки влади, виконуючи при цьому організаційно-розпорядчі обовязки та адміністративно-господарські функції, тобто займаючи посаду, повязану з виконанням організаційних, розпорядчих, контролюючих функцій та, відповідно до примітки ч.1ст.364 КК України, будучи службовою особою, вчинив кримінальне правопорушення за наступних обставин.

Так, приблизно в травні 2014 року, до Головного управління Держземагентства в Луганській області звернувся ОСОБА_9 щодо отримання в оренду для ведення фермерського господарства земельних ділянок загальною площею 451,5053 га, які фактично на той час перебували у користуванні ДПТНЗ «Сватівський професійний аграрний ліцей» (далі - ДПТНЗ «СПАЛ») для науково-дослідних та навчальних цілей.

Згідно висновку судової експертизи з питань землеустрою № 9653 від 26.07.2017, проведеної Харківським науково-дослідним інститутом судових експертиз імені М.С. Бокаріуса, встановлено, що відповідно до ст.ст.116,118,122,123,124 Земельного кодексу Україниосновною підставою для розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки є рішення відповідного органу про надання дозволу на розроблення цього проекту. Враховуючи положення зазначених статейЗемельного кодексу України, надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки належить до права органу до повноважень якого і належить розпорядження тими чи іншими землями.

Так, згідно ч. 4ст. 122 ЗКУ, Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених ч.8 ст.122 ЗКУ, у власність або у користування для всіх потреб.

Наказом Держземагентства України від 28.02.2013 року за № 72 «Про деякі питання реалізації повноважень з питань передачі земель сільськогосподарського призначення державної власності для всіх потреб» (зі змінами згідно наказу Держземагентства України від 09.04.2013 за №142) затверджено Методичні рекомендації щодо порядку реалізації головними управліннями Держземагентства в областях, містах Києві та Севастополі повноважень з передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність або користування (на безконкурентних засадах) для всіх потреб.

Разом з тим ст.ст.1,2 Закону України «Про оренду землі»указано, що оренда землі є заснованим на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності, а також відносини, пов`язані з орендою земельних ділянок, на яких розташовані цілісні майнові комплекси підприємств, установ і організацій державної власності, регулюютьсяЗаконом України «Про оренду землі»з урахуванням особливостей, передбаченихЗаконом України «Про оренду державного та комунального майна».

Пунктом 2ст.4 Закону України «Про оренду державного та комунального майна»вказано, що не можуть бути об`єктами оренди, в тому числі об`єкти державної власності, що мають загальнодержавне значення і не підлягають приватизації відповідно до ч.2 ст.5 Закону України «Про приватизацію державного майна», зокрема об`єкти освіти.

02.06.2014 року, ОСОБА_7 , являючись першим заступником начальника Головного управління Держземагентства у Луганській області, достеменно знаючи, що земельна ділянка загальною площею 451,5053 га, знаходиться на праві постійного користування у Державного професійно-технічного навчального закладу «Сватівський професійний аграрний ліцей» (далі - ДПТНЗ «СПАЛ») для науково-дослідних та навчальних цілей, а також те, що ДПТНЗ «СПАЛ» розпочатий процес підготовки проектної документації відносно оформлення акту на право користування земельною ділянкою загальною площею 451,5053 га, яка знаходиться в користуванні для здійснення науково-дослідних та навчальних цілей з моменту утворення ДПТНЗ «СПАЛ», що є правонаступником навчального закладу, існуючого з 06.02.1927 (під різними найменуваннями), реорганізовуючись та змінюючи організаційно-правову форму згідно змін державності та чинного за всі періоди законодавства, те, що відповідно до ч.6 ст.20 Земельного кодексу України, зміна цільового призначення особливо цінних земель допускається лише для розміщення на них обєктів загальнодержавного значення, доріг, ліній електропередачі та звязку, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів, геодезичних пунктів, житла, обєктів соціально-культурного призначення, обєктів, повязаних з видобуванням корисних копалин, нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, повязаних з їх експлуатацією, а також у разі відчуження земельних ділянок для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, згідно ч.2 ст.150 Земельного кодексу України, вилучення особливо цінних земель сільськогосподарського призначення для ведення дослідних та навчальних цілей здійснюється за погодженням з Верховною радою України, підстав припинення права користування ДПТНЗ «СПАЛ» земельними ділянками відсутні, та з вказаним цільовим призначенням землі можуть використовуватися навчальним закладом в якості дослідних полів, ігноруючи положення пункту 2ст.4 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», надав усну вказівку співробітникам підконтрольного управління, не обізнаним в злочинних намірах ОСОБА_7 , підготувати наказ Головного управління Держземагентства у Луганській області про надання дозволу ОСОБА_9 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 477 га в оренду для ведення фермерського господарства (код згідно КВЗПЗ 01.02), розташованої за межами населених пунктів, на території, які, за даними форми 6-зем, враховуються у Гончарівській сільській раді Сватівського району Луганської області, і знаходяться в користуванні ДПТНЗ «Сватівський професійний аграрний ліцей».

02.06.2014 року ОСОБА_7 особисто підписав підготовлений за його вказівкою наказ Головного управління Держземагентства у Луганській області №452-сг про надання дозволу ОСОБА_9 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 477 га в оренду для ведення фермерського господарства (код згідно КВЗПЗ 01.02), розташованої за межами населених пунктів, на території, яка, за даними форми 6-зем, враховується у Гончарівській сільській раді Сватівського району Луганської області, розуміючи, що відповідно до ч.6 ст.20, ч.2 ст.150 Земельного кодексу України, враховуючи особливий правовий статус земельних ділянок, які перебувають в користуванні ДПТНЗ «Сватівський професійний аграрний ліцей», повноваження щодо розпорядження цими сільськогосподарськими землями не належить до компетенції Головного управління Держземагентства у Луганській області, що підтверджено висновком судової експертизи з питань землеустрою № 9653 від 26.07.2017, проведеної Харківським науково-дослідним інститутом судових експертиз імені М.С. Бокаріуса, та актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства за обєктом - земельної ділянки №32-ДК/53/АП/09/01-18 від 28.02.2018, проведеної Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області.

Також ОСОБА_7 проігноровано той факт, що в наказі №452-сг зазначено завідомо неправдиву інформацію про те, що земельна ділянка орієнтовною площею 477 га, яка за даними форми 6-зем враховується у Гончарівській сільській раді Сватівського району Луганської області, згідно Державного земельного кадастру враховується в Гончарівській і Свистунівській сільських радах Сватівського району Луганської області.

На підставі наказу Головного управління Держземагентства у Луганській області №452-сг від 02.06.2014, ОСОБА_9 підписав договір (завдання) з ПП «Обласний центр впровадження «Агроцентрнаука», в особі директора ОСОБА_11 , на виконання робіт по розробці проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства. Відділом Держземагентства у Сватівському районі Луганської області повинна була здійснена перевірка розробленого проекту землеустрою на дотримання вимогам чинного законодавства.

29.12.2014 року, ОСОБА_10 , будучи обізнаною в злочинному умислі ОСОБА_7 , знаходячись на своєму робочому місці, розташованому за адресою: АДРЕСА_3 , особисто вивчила Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ОСОБА_9 в оренду для ведення фермерського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованих за межами населених пунктів, на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується в Гончарівській і Свистунівській сільських радах Сватівського району Луганської області, та проігнорувавши дані довідки № 536 від 24.06.2014, вимогист.19 Конституції України, п. «в» ст.5, ч.6 ст.20, ч.2 ст.150 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-ІІІ, а також п.п. «а», «в», «г», «ґ»ст. 6 Закону України «Про землеустрій» від 22.05.2003 № 858-IV, відносно невтручання в здійснення юридичними особами своїх прав на володіння та користування землею, створення умов для реалізації їх конституційних прав на землю, дотримання законності в питаннях землеустрою, організації використання земель з урахуванням економічних та соціальних інтересів суспільства, забезпечення пріоритету сільськогосподарського землеволодіння та землекористування, зміни цільового призначення особливо цінних земель лише для розміщення на них обєктів загальнодержавного значення, доріг, ліній електропередачі та звязку, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів, геодезичних пунктів, житла, обєктів соціально-культурного призначення, обєктів, повязаних з видобуванням корисних копалин, нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, повязаних з їх експлуатацією, а також у разі відчуження земельних ділянок для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, вилучення особливо цінних земель сільськогосподарського призначення для ведення дослідних та навчальних цілей здійснюється за погодженням з Верховною радою України, і розуміючи, що в даних державного земельного кадастру та, як наслідок, в наявних у проекті планах складених за матеріалами кадастрової зйомки, наявна помилка щодо місця розташування земельних ділянок загальною площею 451,5053 га, особисто склала Висновок погодження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянину ОСОБА_9 в оренду для ведення фермерського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованих за межами населених пунктів, на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується в Гончарівській і Свистунівській сільських радах Сватівського району Луганської області №263 від 29.12.2014. При цьому в висновку погодження проекту землеустрою, ОСОБА_10 вказала в п.4 місцем розташування земельної ділянки - Гончарівську і Свистунівську сільські ради Сватівського району Луганської області, а в п.7.1. «Категорія земель» зазначила, що відповідно дост.20 Земельного кодексу Україникатегорія запроектованої земельної ділянки після відведення буде визначена рішенням органів місцевого самоврядування при затверджені проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі її у власність (надання користування), що, враховуючи особливий правовий статус які фактично знаходяться в користуванні ДПТНЗ «Сватівський професійний аграрний ліцей», згідно висновку судової експертизи з питань землеустрою № 9653 від 26.07.2017, проведеної Харківським науково-дослідним інститутом судових експертиз імені М.С. Бокаріуса, та акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за обєктом - земельної ділянки №32-ДК/53/АП/09/01-18 від 28.02.2018, проведеної Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області, не відповідає ч.6 ст.20, ч.2 ст.150 Земельного кодексу України.

В цей же день, ОСОБА_10 підписала завідомо неправдивий офіційний документ - висновок погодження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянину ОСОБА_9 в оренду для ведення фермерського господарства, після чого зареєструвала під №263, чим завершила реалізацію свого злочинного умислу.

Таким чином, діями ОСОБА_10 було створено документальне обґрунтування для подальшого складання та видачі завідомо неправдивого офіційного документу - наказу Головного управління Держземагентства у Луганській області №596-сг від 20.05.2015 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надання земельних ділянок в оренду ОСОБА_9 для ведення фермерського господарства, та подальшого вилучення земельних ділянок з постійного користування ДПТНЗ «СПАЛ».

20.05.2015 року заступник начальника Головного управління ОСОБА_7 , на підставі складеного та винесеного ОСОБА_14 завідомо неправдивого офіційного документу - висновку погодження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянину ОСОБА_9 в оренду для ведення фермерського господарства, зареєстрованого за №263 від 29.12.2014, підписав складений за його усною вказівкою співробітниками підконтрольного управління, не обізнаним в злочинних намірах ОСОБА_7 , наказ Головного управління Держземагентства у Луганській області №596-сг від 20.05.2015, яким було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 451,5053 га, з яких: площа 72,4354 га (кадастровий номер 4424087500:01:008:0053), площа 92,5559 га (кадастровий номер 4424087500:01:008:0054), площа 38,1383 га (кадастровий номер 4424087500:01:008:0052), площа 142,5658 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0048), площа 15,7632 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0047), площа 31,1636 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0046), площа 11,2144 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0045), площа 3,6663 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0044), площа 0,6267 га (кадастровий номер 4424087500:01:008:0057), площа 2,9943 га (кадастровий номер 4424087500:01:008:0056), площа 3,4530 га (кадастровий номер 4424087500:01:008:0055), площа 1,3813 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0054), площа 1,2403 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0053), площа 2,0212 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0052), площа 9,2996 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0051), площа 20,0987 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0050), площа 2,8873 га (кадастровий номер 4424081000:10:004:0049), в оренду ОСОБА_9 для ведення фермерського господарства. Також вказаним наказом Головного управління Держземагентства у Луганській області №596-сг від 20.05.2015 Відділу Держземагентства у Сватівському районі Луганської області було доручено здійснити державну реєстрацію права державної власності від імені Головного управління Держземагентства у Луганській області у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Саме підписанням наказу Головного управління Держземагентства у Луганській області №596-сг від 20.05.2015 було завершено зміну в порушення вимог ч.6 ст.20, ч.2 ст.150 Земельного кодексу Україницільового призначення земельних ділянок загальною площею 451,5053 га з земель для дослідних та навчальних цілей (код згідно КВЗПЗ 01.09) на землі для ведення фермерського господарства (код згідно КВЗПЗ 01.02), і вилучено їх з користування ДПТНЗ «СПАЛ».

11.12.2015 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області, в особі начальника ОСОБА_13 та ОСОБА_9 укладено договір оренди землі № 0084 на земельну ділянку загальною площею 241,3017 га, яка враховується за даними Державного земельного кадастру в Гончарівській сільській раді Сватівського району Луганської області, та договір оренди землі № 0083 на земельну ділянку загальною площею 210,2036 га, яка за даними Державного земельного кадастру обліковується в Свистунівській сільській раді Сватівського районуЛуганської області.

Таким чином, діями ОСОБА_7 , який вніс завідомо неправдиві відомості до офіційних документів, а саме наказу Головного управління Держземагентства у Луганській області №452-сг від 02.06.2014, та наказу Головного управління Держземагентства у Луганській області №596-сг від 20.05.2015, яким було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 451,5053 га, в оренду ОСОБА_9 для ведення фермерського господарства, та вилучено вказані земельні ділянки з користування ДПТНЗ «СПАЛ», згідно висновку судово-економічної експертизи № 720 від 18.04.2018, проведеної Донецьким науково-дослідним інститутом судових експертиз, висновок Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Луганській області, відповідно до акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки №32-ДК/53/АП/09/01/-18 від 28.02.2018, щодо розрахунку розміру шкоди, спричиненої внаслідок використання ОСОБА_9 земельних ділянок загальною площею 451,5053 га не за цільовим призначенням, підтверджується нормативними та законодавчими актами в сумі 537898,01 грн., яка на момент вчинення кримінального правопорушення у двісті пятдесят і більше разів перевищувала неоподатковуваний мінімум доходів громадян.

Таким чином, ОСОБА_7 , підозрюється у внесені завідомо неправдивих відомостей до офіційних документів, що спричинило тяжкі наслідки, за ознаками складу кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2ст. 366 КК України.

Ухвалою слідчогосудді Сєвєродонецькогоміського судуЛуганської областівід 10вересня 2018року клопотання слідчого СУ ГУНП в Луганській області ОСОБА_8 , погоджене заступником начальника відділу прокуратури Луганської області ОСОБА_5 , про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою у відношенні ОСОБА_7 задоволено частково та застосовано до підозрюваного ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , запобіжний захід у вигляді домашнього арешту.

Заборонено підозрюваному ОСОБА_7 залишати житло за адресою: АДРЕСА_2 , в період часу з 22 години 00 хвилин до 07 години 00 хвилин.

Відповідно до ч.5 ст.194 КПК України покладено на підозрюваного ОСОБА_7 наступні обовязки:

- прибувати за кожною вимогою до слідчого, прокурора у цьому кримінальному провадженні або суду;

- не відлучатися з м. Сєвєродонецька Луганської області без дозволу слідчого, прокурора або суду;

- повідомляти слідчого, прокурора чи суд про зміну місця проживання;

- утримуватися від спілкування зі свідками у даному кримінальному провадженні.

Визначено строк дії ухвали слідчого судді про застосування запобіжного заходу у вигляді домашнього арешту протягом 60 днів з дня постановлення ухвали, тобто по 08 листопада 2018 року включно.

В апеляційній скарзі захисник ОСОБА_6 порушує питання про скасування рішення слідчого судді та ухвалення апеляційним судом нової ухвали про відмову у задоволенні клопотання слідчого про застосування відносно ОСОБА_7 запобівжного заходу у повному обсязі.

Захисник зазначає, що прокурором не доведено та під час судового розгляду не встановлено наявності обгрунтованої підозри вчинення ОСОБА_7 інкримінованих йому злочинів. Посилається на відсутність в матеріалах кримінального провадження доказів того, що у Сватівського професійного аграрного ліцея (далі СПАЛ) з часу його утворення та на теперішній момент наявні правовстановлюючі документи на земельні ділянки. Зазначає, що висновки органів досудового розслідування про те, що СПАЛ здійснює дільність учбового закладу на земельних ділянках на праві постоянного користування супепречать положенням ст.ст.116, 123-126 ЗК України, а твердження слідчих органів про те, що ОСОБА_7 , у порушення діючого законодавства, змінив цільове призначення земельних ділянок при перпедачі їх в аренду ОСОБА_9 , не відповідають дійсності. Стверджує, що ніякої зміни цільового призначення земельних ділянок не здійснювалось, а цільове призначення переданих в аренду ОСОБА_9 земельних ділянок було здіснено вперше, після розробки та затвердження проекту землеустрою. Однак, як вказує апелянт, слідчий у повідомленні про підозру безпідставно стверджує, що ОСОБА_7 вилучив земельну ділянку у СПАЛ та передав його в аренду філичній особів ОСОБА_9 .

Захисник також зазначає, що слідчий суддя безпідставно дійшов висновку, що СПАЛ постійно користувався землями державної власності з особим статусом, розташованим за межами населених пунктів, на території, яка за даними форми 6-зем обліковується у Гончарівській сільраді, та перебуває у постійному корстуванні для здійснення науково-дослідницьких та учбових цілей. Посилаючись на наказ Держкомстату України від 05.11.1998 р. №377 «Про затвердження форм державної статистичної звітності по земельним ресурсам» та Інструкцію по заповненню державної статтистичної звітності по кількісному обліку земель, які перебувають у власності, постійному чи тимчасовому користуванні юридичних та фізичних осіб, сторона захисту у своїй апеляційній скарзі вказує, що СПАЛ не є сільскогосподарським науково-дослідницьким закладом, науково-дослідницьким або дослідницько-виробничим підприємством, та не має у своєму складі сільскогосподарського підприємства, а тому не підлягає обліку за формою 6-зем. Окрім того, вказаний наказ був скасований наказом Держстату України від 19.08.2015 року та форма звітності 6-зем була скасована.

Захисник також спроствує твердження слідчого у повідомленні про підозру ОСОБА_7 про те, що ОСОБА_10 у процесі реалізації злочинного плана незаконно відмовила Сватівському ПАЛв узгодженні технічної документації по інвентаризації земель і не надала можливості для переробки документів, посилаючись на те, що премдетом договору без дати від 2013 року, укладеного між Сватівським ПАЛ та ТОВ «Землевпорядна фірма «Лан», було не інвентаризація земель, а виготовлення документації по землевпорядкуванню відносно встановлення у натурі меж земельної ділянки, зі строком виконання цього договору - грудень 2013 року. Тоді як розпорядження Сватівської райдержадміністрації №201 «Про дозвіл на виготовлення технічної документації по інвентаризації земель, які знахордяться у користуванні Сватівського ПАЛ» було прийнято 22.04.2014 року. Також апелянт посилається на те, що згідно п.6 «Порядка проведення інвентаризації», затвердженого Постановою КМУ від 23.05.2012 року №513, під час проведення інвентаризації земель, встановлення меж земельних ділянок в натурі та оформлення документів, які встановлюють право на земельну ділянку, не здіснюється. Відділи держземагенства не зобовязані та не мали права узгоджувати документацію по інвентаризації земель. Інвентаризація земель проводиться після виготовлення та затвердження проекта землевпорядкування, якого, як зазначається в апеляційній скарзі захисника, у Сватівського ПАЛ ніколи не було. Отже, на думку апелянта, СПАЛ ніколи не мав розробленого та затвердженого проекта землевпорядкування, не мав права власності, права користування або права аренди земельної ділянки та не мав права проводити інвентаризацію земель, які йому не були відведені. Тому захисник вважає, що СПАЛ самовільно захопив земельні ділянки, а в діях посадових осіб Сватівського ПАЛ є ознаки складу злочину, передбаченого ст.197-1 КК України. При цьому захисник вказує, що самовільно зайнята Сватівським ПАЛ земельна ділянка не є земельною ділянкою, яка входить до складу переданих в аренду ОСОБА_9 451,5053 га. Земель, розташованих на території Гончарівського та Свистунівського сільради.

Окрім того, в апеляційній скарзі захисник вказує про недоведеність прокурором наявності ризиків, передбачених пп.1,3 ч.1 ст.177 КПК України, а саме ризиків того, що підозрюваний ОСОБА_7 може переховуватися від органів досудового розслідування та суду, або незаконно впливати на свідків та потерпілих. Зазначає, що покази свідків мають відношення лише до складу злочину та оголошеної підозри, та не доказують намірів підозрюваного ОСОБА_7 впливати на потерпілих або свідків. Також, як зазначається в апеляційній скарзі захисника, дані про особу підозрюваного, який має постійне місце роботи та проживання з сім`єю, свідчать про наявність у ОСОБА_7 стійких соціальних зв`язків, та стосовно нього судом раніше був обраний запобіжний захід у вигляді застави, спростовують висновки суду про наявності ризику того, що підозрюваний може переховуватися від органів досудового розслідування та суду, а посилання сторони обвинувачення на те, що ОСОБА_7 , як уродженець м.Горлівка Донецької області, може сховатися на тимчасово окупованій території, захисник вважає безпідставними та надуманими.

Заслухавши суддю-доповідача, вислухавши пояснення захисника та підозрюваного на підтримку поданої апеляційної скарги, які просили скасувати рішення слідчого судді та відмовити у задоволені клопотання слідчого у повному обсязі, вислухавши думку прокурора, який заперечував проти задоволення апеляційної скарги сторони захисту та просив залишити ухвалу слідчого судді без змін, перевіривши матеріали судового провадження та обговоривши доводи поданої апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступного висновку.

Згідно з положеннями ст.ст.177,178 КПК України підставою застосування запобіжного заходу є наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення, а також наявність ризиків, які дають достатні підстави слідчому судді, суду вважати, що підозрюваний, обвинувачений, засуджений може переховуватися від органів досудового розслідування та/або суду; знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення; незаконно впливати на потерпілого, свідка, іншого підозрюваного, обвинуваченого, експерта, спеціаліста у цьому ж кримінальному провадженні; перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином; продовжити кримінальне правопорушення чи вчинити інше.

При цьому слідчий суддя, суд зобов`язаний оцінити в сукупності всі обставини, у тому числі: тяжкість можливого покарання, вік та стан здоров`я підозрюваного, обвинуваченого; міцність соціальних зв`язків підозрюваного, обвинуваченого в місці його постійного проживання, у тому числі наявність в нього родини й утриманців; репутацію підозрюваного, обвинуваченого; майновий стан підозрюваного, обвинуваченого; наявність судимостей у підозрюваного тощо.

Колегія суддів вважає, що висновки слідчого судді про доведеність стороною обвинувачення наявності обгрунтованої підозри у вчиненні ОСОБА_7 кримінальних правопорушень, передбачених ч.2 ст.28-ч.2 ст.364, ч.2 ст.366 КК України, грунтуються на досліджених під час судового розгляду, наведених у судовому рішенні та перевірених апеляційним судом доказах, а саме:

- актом перевіркидотримання вимогземельного законодавства за обєктом - земельної ділянки № 32-ДК/53/АП/09/01/-18 від 28.02.2018, проведеної Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області (а.с.96-102);

- актом перевіркидотримання вимогземельного законодавства за обєктом - земельної ділянки № 107-ДК/143/АП/09/01/-18 від 23.05.2018, проведеної Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області (а.с.99-102);

- актом перевіркидотримання вимогземельного законодавства за обєктом - земельної ділянки № 187-ДК/239/АП/09/01/-18 від 03.08.2018, проведеної Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області (а.с.105-107);

- рішеннями Гончарівськоїсільської ради Сватівського району Луганської області № 248 від 06.01.2006 «Про затвердження земель згідно нового проекту» (а.с.108) та № 15 від 16.06.1998 «Про затвердження земель згідно нового проекту» (а.с.109);

- висновком судової експертизи з питань землеустрою № 9653 від 26.07.2017, проведеної Харківським науково-дослідним інститутом судових експертиз імені М.С.Бокаріуса, згідно з яким, враховуючи особливий правовий статус майна (в тому числі земельних ділянок), що фактично знаходиться в користуванні ДПТНЗ «Сватівський професійний аграрний ліцей», на думку експерта, повноваження щодо розпорядження цими сільськогосподарськими землями, не належить до компетенції Головного управління Держземагентства у Луганській області, за наказом якого від 02.06.2014 № 452-сг було надано дозвіл ОСОБА_9 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення (а.с.59-85);

- висновком економічної експертизи №720 від 18.04.2018, проведеної Донецьким науково-дослідним інститутом судових експертиз, згідно з яким висновок Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Луганській області, відповідно до акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за обєктом - земельної ділянки № 32-ДК/53/АП/09/01/-18 від 28.02.2018, щодо розрахунку розміру шкоди, спричиненої внаслідок використання ОСОБА_9 земельних ділянок загальною площею 451,5053 га не за цільовим призначенням, підтверджується нормативними та законодавчими актами у сумі - 537898,01 грн. (а.с.86-95);

- протоколом допитусвідка ОСОБА_12 від 12.02.2018року - колишнього головного спеціаліста Відділу Держземагентства у Сватівському районі Луганської області, згідно показань якої вбачається, що 24.06.2014 ОСОБА_10 , лише після внесення за її усною вказівкою в довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями по Гончарівській сільській раді № 536 від 24.06.2014, даних про використання земель площею 477 га ДПТНЗ «СПАЛ», згідно з формою 6-зем без правовстановлюючих документів, підписала вказану довідку. У формі 6-зем дані про те, що ДПТНЗ «Сватівський професійний аграрний ліцей» користується земельною ділянкою площею 477 га без правовстановлюючих документів не вказано (а.с.111-117);

- протоколом допитусвідка ОСОБА_15 від 12.02.2018року - колишнього головного спеціаліста Відділу Держземагентства у Сватівському районі Луганської області, яка повідомила, що ОСОБА_10 особисто вивчала Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ОСОБА_9 в оренду для ведення фермерського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованих за межами населених пунктів, на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується в Гончарівській і Свистунівській сільських радах Сватівського району Луганської області. Після вивчення Проекту, ОСОБА_10 склала та підписала висновок погодження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянину ОСОБА_9 в оренду для ведення фермерського господарства, після чого зареєструвала під № 263 (а.с.118-122);

- протоколом допитусвідка ОСОБА_16 від 16.01.2018року (до 2014 року землевпорядника Гончарівської сільської ради), згідно з показань якого вбачається, що земельні ділянки приблизною площею 477 га, які обліковувались на території Гончарівської сільської ради Сватівського району Луганської області, з моменту утворення теперішнього ДПТНЗ «Сватівський професійний аграрний ліцей» в 1927 році, постійно перебували в користуванні навчального закладу (а.с.123-127);

- протоколом допиту свідка ОСОБА_9 від 28.03.2018 року, який пояснив, що в травні 2014 року, погодившись на пропозицію свого знайомого ОСОБА_17 , він звернувся до керівництва ГУ Держземагентства у Луганській області, де перший заступник начальника ГУ Держземагентства у Луганській області ОСОБА_7 , надавши усну вказівку працівникам Головного управління Держземагентства у Луганській області, допоміг йому в написанні заяви про отримання в оренду земельних ділянок, які перебувають в користуванні ДПТНЗ «Сватівський професійний аграрний ліцей», та виготовленні викопіювань з документації на вказані земельні ділянки, які були додані до заяви, та обрахуванні загальної площі земельних ділянок. Вивченням та погодженням Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ОСОБА_9 в оренду для ведення фермерського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованих за межами населених пунктів, на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується в Гончарівській і Свистунівській сільських радах Сватівського району Луганської області, займалась керівник Відділу Держземагентства у Сватівському районі Луганської області ОСОБА_10 . Після погодження проектної документації, було укладено відповідні договори оренди земельних ділянок (а.с.128-133).

15.09.2015 року до ЄРДР за № 12015130550000811 внесені відомості за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст.28, ч. 2 ст.364 КК України, а 23.08.2018 року внесені відомості за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.2ст. 366 КК України, вчиненими службовими особами Головного управління Держземагенства у Луганській області (а.с.22-24).

27.08.2018 року органом досудового розслідування повідомлено про підозру ОСОБА_7 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.2 ст.28, ч. 2 ст.364, ч. 2 ст.366КК України (а.с.25-45).

З урахуваннямнаведеного,апеляційний судвважає,що слідчийсуддя напідставі розумноїоцінки сукупностінаданих йомудоказів дійшовправильних висновківпро доведеністьстороною обвинуваченняпричетності підозрюваного ОСОБА_7 до інкримінованих йому злочинів.

Тому колегія суддів вважає безпідставними доводи апеляційної скарги захисника щодо недоведеності обґрунтованості підозри ОСОБА_7 у вчиненні кримінальних правопорушень,передбачених ч.2ст.28-ч.2ст.364,ч.2ст.366КК України.

Перевіряючи доводи апеляційної скарги захисника про недоведеність стороною обвинувачення наявність жодного із ризиків, передбачених ст.177 КПК України, колегія суддів зазначає наступне.

Мотивуючи свої рішення щодо застосування до підозрюваного ОСОБА_7 запобіжного заходу у вигляді домашнього арешту, слідчий суддя послався на доведеність стороною обвинувачення наявності ризиків, передбачених пп.1,3 ч.1 ст.177 КПК України.

Зокрема,наявність ризикуможливості підозрюваногопереховуватися відорганів досудовогорозслідування та/абосуду,слідчий суддяобгрунтовував тим,що ОСОБА_7 являється уродженцем м.Горлівка Донецької області, зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , та вказані населені пункти фактично розташовані на території району, що перебуває під контролем незаконних збройних формувань так званої «ЛНР» та «ДНР», де органи державної влади України тимчасово не здійснюють свої повноваження, що вказує на наявність у ОСОБА_7 зв`язків на вказаній території.

Окрім того, згідно наданої стороною обвинувачення копії ухвали слідчого судді Сєвєродонецького міського суду Луганської області від 28 березня 2017 року (а.с.156-159) на теперішній час стосовно ОСОБА_7 діє запобіжний захід у виді застави у розмірі - 80000 грн., який йому було обрано в рамках іншого кримінального провадження №42016131370000023 від 05.04.2016 року, в якому ОСОБА_7 підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст.368 КК України, що не заперечується самим підозрюваним ОСОБА_7 та про що зазначається в апеляційній скарзі його захисника, а тому встановлена апеляційним судом сукупність можливих правових наслідків для ОСОБА_7 за результатами судових розглядів кількох кримінальних проваджень, в яких він обгрунтовано підозрюється, може спонукати його до вчинення дій, спрямованих на переховування відорганів досудовогорозслідування та/абосуду.

Отже колегія суддів погоджується з висновками слідчого судді, оскільки про наявність ризику, передбаченого п.1 ч.1 ст.177 КПК України, свідчать наведені слідчим суддею обставини, та додані до клопотання слідчого письмові докази.

Разом зтим,суд апеляційноїінстанції неможе погодитисяз висновкамислідчого суддіпро наявністьризику, передбаченогоп.3ч.1ст.177КПК України,а саме- можливості підозрюваного незаконно впливати на потерпілих, свідків.

Мотивуючи своє рішення щодо наявності вказаного ризику слідчий суддя у своєму рішенні послався на те, що під час досудового розслідування встановлено, що ОСОБА_12 та ОСОБА_15 на час вчинення кримінальних правопорушень працювали на посадах головних спеціалістів Відділу Держземагентства у Сватівському районі Луганської області, тобто працювали в установі, яка перебуває в безпосередньому підпорядкуванні ГУ Держземагентства у Луганській області, де працював ОСОБА_7 , та перебували в безпосередньому підпорядкуванні ОСОБА_10 . Вказаний факт, на думку слідчого судді, свідчить про те, що ОСОБА_7 має можливість впливати як особисто, так і через ОСОБА_10 на вказаних осіб, які у справі допитувались в якості свідків, проводячи зустрічі та обговорюючи питання повязані з розслідуванням.

Однак колегія суддів вважає, що такі висновки суду першої інстанції є неспроможними з огляду на те, що свідки ОСОБА_12 та ОСОБА_15 , як встановлено під час судового розгляду та на це вказується у судовому рішенні, є колишніми працівниками відділу Держземагентства у Сватівському районі Луганської області. Сам же підозрюваний ОСОБА_7 на теперішній час звільнений з ГУ Держземагентства у Луганській області, а тому ніякого посадового впливу на свідків не може мати. Об`єктивних відомостей про те, що підозрюваний ОСОБА_7 після свого звільнення з роботи з ГУ Держземагентства у Луганській області та по теперішній час якимось чином впливав чи намагався вплинути на свідків у цьому кримінальному провадженні особисто або через інших осіб, стороною обвинувачення не надано та судом не встановлено.

Отже висновкислідчого суддіпро наявністьризику, передбаченого п.3 ч.1 ст.177 КПК України, суд апеляційної інстанції вважає безпідставними та такими, що не відповідають фактичним обставинам кримінального провадження.

При цьому колегія суддів апеляційного суду вважає обрання запобіжного заходу у виді домашнього арешту відносно підозрюваного ОСОБА_7 цілком законним, обґрунтованим, мотивованим та єдино можливим запобіжним заходом щодо даного конкретного випадку, застосування інших запобіжних заходів, є недоцільним.

Підсумовуючи вищенаведене,колегія суддівдійшла висновку,що апеляційна скаргазахисника ОСОБА_6 підлягає частковомузадоволенню,а ухваласлідчого судді Сєвєродонецькогоміського судуЛуганської областівід 10вересня 2018року скасуванню напідставі п.2ч.1ст.409 КПКУкраїни,у зв`язкуз невідповідністювисновків суду,викладеним усудовому рішенні,фактичним обставинамкримінального провадження,з постановленнямапеляційним судомнової ухвалипро частковезадоволення клопотанняорганів досудовогорозслідування та обранняпідозрюваному ОСОБА_7 запобіжного заходу у вигляді домашнього арешту відповідно до положень ст.181 КПК України.

За змістом положень частини першої та другої статті 181 КПК України домашній арешт полягає в забороні підозрюваному, обвинуваченому залишати житло цілодобово або у певний період доби.

Домашній арешт може бути застосовано до особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину, за вчинення якого законом передбачено покарання у виді позбавлення волі.

На підставінаведеного,керуючись ст.ст.176-178,183,196та ст.ст.404, 405, 407, 409, 418, 419, 422 КПК України, колегія суддів,-

у х в а л и л а:

Апеляційну скаргу захисника ОСОБА_6 в інтересах підозрюваного ОСОБА_7 задовольнити частково.

Ухвалу слідчого судді Сєвєродонецького міського суду Луганської області від 10 вересня 2018 року про застосування запобіжного заходу у вигляді домашнього арешту стосовно ОСОБА_7 , який підозрюється у вчиненні кримінальних правопорушень, передбаченихч.2 ст.28, ч. 2 ст.364, ч. 2 ст.366 КК України, - скасувати.

Постановити нову ухвалу, якою клопотання слідчого СУ ГУНП в Луганській області ОСОБА_8 , погоджене заступником начальника відділу прокуратури Луганської області ОСОБА_5 , про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою у відношенні ОСОБА_7 - задовольнити частково.

Обрати стосовно підозрюваного ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , запобіжний захід у вигляді домашнього арешту.

Заборонити підозрюваному ОСОБА_7 , в період часу з 22.00 год. до 07.00 год., залишати житло, де він постійно проживає за адресою: АДРЕСА_2 , без дозволу слідчого, прокурора, суду.

Покласти на підозрюваного ОСОБА_7 обов`язки, передбачені ч.5 ст.194 КПК України, а саме:

- прибувати за кожною вимогою до слідчого, прокурора у цьому кримінальному провадженні або суду;

- не відлучатися з м.Сєвєродонецька Луганської області без дозволу слідчого, прокурора або суду;

- повідомляти слідчого, прокурора чи суд про зміну місця проживання та роботи;

- утримуватися від спілкування зі свідками у даному кримінальному провадженні.

- здати на зберігання до відповідних органів державної влади свій паспорт (паспорти) для виїзду за кордон, інші документи, що дають право на виїзд з України і в`їзд в Україну.

Встановити строк дії ухвали апеляційного суду про тримання підозрюваного ОСОБА_7 під домашнім арештом 60 днів, тобто до 19 листопада 2018 року, включно.

Копію ухвали направити для виконання до Сєвєродонецького ВП ГУНП в Луганській області.

Ухвала набирає законної сили негайно після її винесення, є остаточною й оскарженню в касаційному порядку не підлягає.

Судді:

ОСОБА_1 ОСОБА_2 ОСОБА_3

СудАпеляційний суд Луганської області
Дата ухвалення рішення21.09.2018
Оприлюднено24.02.2023
Номер документу76670020
СудочинствоКримінальне

Судовий реєстр по справі —428/11186/18

Ухвала від 21.09.2018

Кримінальне

Апеляційний суд Луганської області

Руденко В. В.

Ухвала від 21.09.2018

Кримінальне

Апеляційний суд Луганської області

Руденко В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні