19.09.2018
Справа № 664/575/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 вересня 2018 року Цюрупинський районний суд
Херсонської області
у складі:
головуючого судді Савчака С. П.,
секретар судового засідання Орлова О.С.,
за участі:
позивача ОСОБА_1,
представника позивача ОСОБА_2,
представника відповідача - Олешківської районної ради
Херсонської області Чернухи О.О.,
представника відповідача - Комунальної установи
Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району
Олешківської районної ради Херсонської області Жадан В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Олешки Олешківського району Херсонської області в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Олешківської районної ради Херсонської області, Комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні Олешківської районної ради Херсонської області - т.в.о. директора Комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області Литвиненко Микола Юрійович про визнання незаконним та скасування рішення, поновлення на посаді, стягнення середньомісячного заробітку за час вимушеного прогулу та моральної шкоди
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом (зі збільшенням та уточненням позовних вимог) до Олешківської районної ради Херсонської області, Комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області про: - визнання незаконним і скасування рішення XXIX позачергової сесії VІІ скликання Олешківської районної ради Херсонської області від 02.03.2018 року № 561 Про достроковий звіт начальника комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області ОСОБА_1 ; - поновлення на посаді начальника Комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області з 02.03.2018 року; - стягнення з Комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області на користь ОСОБА_1 заробітну плату за час вимушеного прогулу з 02.03.2018 року по 13.03.2018 року у розмірі 4552,35 грн.; - стягнення з Олешківської районної ради Херсонської області, Комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області моральної шкоди в розмірі 134 028 грн.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідно до умов контракту від 22.07.2015 року укладеного з Цюрупинською районною радою Херсонської області вона перебувала на посаді начальника Комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області . Строк контракту становить 5 років з 22.07.2015 року по 22.07.2020 року. До очолюваної неї установи надійшов 27.02.2018 року лист голови Олешківської районної ради за яким в порядку п. 2.4. контракту від неї вимагалось надати до районної ради достроковий звіт про її роботи. Звіт нею було надано та 02.03.2018 року на позачерговій сесії Олешківської районної ради вона проінформувала раду про свою роботу за 2017 рік. Заслухавши її звіт Олешківська районна рада Херсонської області 02.03.2018 року прийняла рішення № 561 Про достроковий звіт начальника комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області ОСОБА_1 за яким визнала незадовільною її роботу на посаді начальника установи, звільнила її з посади начальника установи за п. 8 ч. 1 ст. 36 КЗпП України; розірвати контракт з нею. Зазначене рішення є протиправним, оскільки відсутні підстави для розірвання з нею контракту (відсутність дій чи бездіяльності внаслідок яких вона допустила недбалість, невиконання чи неналежне виконання нею обов'язків щодо управління установою) та її було звільнено без погодження начальником відділу освіти райдержадміністрації. Неправомірні дії призвели до її моральних страждань, втрати нормальних життєвих зв'язків, постійних стресів та необхідності лікування розмір грошового відшкодування якого вона оцінює у 134 028 грн. Крім того, внаслідок незаконного звільнення вона перебувала у вимушеному прогулі 11 днів з 02.03.2018 року по 13.03.2018 року та просить стягнути заробітну плату за вказаний час на її користь.
Олешківська районна рада Херсонської області у відзиві на позовну заяву вимоги ОСОБА_1 не визнала, оскільки мала право вимагати достроковий звіт про її роботу, її звільнено з роботи на підставах передбачених контрактом, законодавство та умови контракту не ставлять у залежність реалізації права ради на визнання роботи керівника комунальної установи незадовільною від наявності чи відсутності нарікань на роботу керівника в минулому чи наявності затвердженого річного плану роботи. Акт судово-психологічних висновків не може бути належним та достатнім доказом, що підтверджує суму моральної шкоди у розмірі 134028 грн., оскільки метод та порядок розрахунків ОСОБА_6 виключений з Реєстру методик, ОСОБА_1 звернулась за медичною допомогою до психіатра 19.03.2018 року через 17 днів після звільнення, перенесення стресу ОСОБА_1 не є наслідком дій ради.
Комунальна установа Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області та третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні Олешківської районної ради Херсонської області - т.в.о. директора Комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області Литвиненко Микола Юрійович відзиву або пояснень на позовну заяву суду не надали.
Ухвалою суду від 12.04.2018 року було залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Комунальну установу Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області . Ухвалою суду від 26.06.2018 року було прийнято заяву ОСОБА_1 про збільшення розміру позовних вимог, залучено в якості співвідповідача Комунальну установу Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області з одночасним її виключенням з числа третіх осіб, залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні Олешківської районної ради Херсонської області - т.в.о. директора Комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області Литвиненко Микола Юрійович, відмовлено ОСОБА_1 у витребуванні доказів. Ухвалою суду від 31.07.2018 року було зупинено провадження у справі до перегляду ухвали суду про відкриття провадження у справі від 12.04.2018 року в порядку апеляційного провадження. Ухвалою суду від 17.08.2018 року було відновлено провадження у справі.
В судовому засіданні позивач та представник позивача позовні вимоги підтримали з підстав зазначених у позовній заяві (із збільшенням та уточненням позовних вимог) та позивач додатково пояснила, що їй було надано мало часу для того, щоб доповісти її достроковий звіт перед депутатами ради, жодних питань від депутатів ради щодо свого звіту до неї не надходило.
В судовому засіданні представник Олешківської районної ради Херсонської області заперечив проти задоволення позовних вимог з підстав зазначених у відзиві.
В судовому засіданні представник Комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області поклався на розсуд суду зазначивши, що установа не порушувала прав ОСОБА_1
В судові засіданні Литвиненко М.Ю. - 19.07.2018 року, 12.09.2018 року, 19.09.2018 року не з'явився. Через не з'явлення Литвиненко М.Ю. в судове засідання 19.07.2018 року та наявності його заяви судове засідання було відкладено. Про причини не з'явлення в судове засідання 12.09.2018 року Литвиненко М.Ю. суд не повідомив. В судове засідання 19.09.2018 року Литвиненко М.Ю. не з'явився, просив відкласти розгляд справи через перебування його на лікарняному, але суд відповідно до вимог п. 2 ч. 3 ст. 223 ЦПК України продовжив розгляд справи у його відсутність.
Заслухавши пояснення учасників справи, допитавши свідка та дослідивши письмові докази у справі суд встановив.
За контрактом укладеним 22.07.2015 року між Цюрупинською районною радою та ОСОБА_1 зі строком дії з 22.07.2015 року по 22.07.2020 року остання наймається на посаду начальника Комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Цюрупинської районної ради Херсонської області і зобов'язується безпосередньо і через адміністрацію установи здійснювати поточне управління (керівництво) установою, забезпечувати його стабільну діяльність, ефективне використання і зберігання закріпленого за установою майна, що є спільною власністю територіальних громад району. ОСОБА_1 (керівник) підзвітна Олешківській (попередня назва - Цюрупинській) районній раді у межах, встановлених чинним законодавством, статутом установи та цим контрактом (п. 1.1., 1.3., 1.6.,6.1.).
ОСОБА_1 (керівник) здійснює поточне (оперативне) та перспективне керівництво установою, організовує її виробничо-господарську, соціально-побутову та іншу діяльність, забезпечує виконання завдань, передбачених законодавством, статутом установи та цим контрактом; зобов'язується забезпечити виконання показників ефективності використання майна, що є власністю територіальних громад району (п. 2.1., 2.2.).
Олешківська районна рада має право вимагати від ОСОБА_1 (керівника) достроковий звіт про його дії, якщо останній допустив недбалість, невиконання чи неналежне виконання своїх обов'язків щодо управління установою та розпорядження майном, що є спільною власністю територіальних громад району; здійснює контроль за ефективністю використання і збереження закріпленого за установою майна, що є спільною власністю територіальних громад району; звільняє керівника у разі закінчення контракту, достроково за вимогою ОСОБА_1 (керівника), а також у випадку порушень законодавства та умов контракту (п. 2.4., 2.5.).
ОСОБА_1 (керівник) зобов'язана вжити заходів до створення в кожному структурному підрозділі та на кожному робочому місці умов праці відповідно до вимог нормативних актів, а також забезпечити додержання прав працівників гарантованих законодавством про охорону праці; несе відповідальність за виконання зобов'язань зі сплати податків, внесення інших обов'язкових платежів та виплати заробітної плати, за стан дебіторської і кредиторської заборгованості; несе відповідальність за порушення порядку укладення договорів оренди майна, що є спільною власністю територіальних громад району та за невжиття заходів щодо погашення заборгованості з орендної плати (п. 2.10., 2.11., 2.12.).
У випадку невиконання чи неналежного виконання обов'язків, передбачених цим контрактом, сторони несуть відповідальність згідно з діючим законодавством та цим контрактом (п. 4.1.).
ОСОБА_1 (керівник) може бути звільнена з посади, а цей контракт розірваний достроково головою районної ради за рішенням сесії районної ради: у разі систематичного невиконання керівником без поважних причин обов'язків, покладених на нього цим контрактом; у разі визнання сесією районної ради роботи керівника незадовільною; з інших, передбачених законодавством підстав (п. 5.3.).
За статутом Комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області , затвердженого рішенням ХІV сесії районної ради VІІ скликання від 06.12.2016 року № 258, установа, заснована на майні, що належить на праві спільної власності територіальним громадам сіл, селищ, міста району, інтереси яких представляє Олешківська районна рада (далі Засновник) в межах повноважень, визначених законодавством України. Органом управління Центру є відділ освіти Олешківської районної державної адміністрації. Центр у своїй діяльності підзвітний та підконтрольний відділу освіти Олешківської районної державної адміністрації, який відповідно до Законів України Про освіту , Про загальну середню освіту , Про позашкільну освіту , Бюджетного кодексу України є органом управління системою освіти в Олешківському районі та головним розпорядником бюджетних коштів (п. 1.2., 1.3.).
Метою діяльності Центру є: забезпечення реалізації права громадян на доступність і безплатність здобуття повної загальної середньої освіти у комунальних навчальних закладах освіти, яка має відповідати вимогам Державного стандарту загальної середньої освіти шляхом створення належних умов для функціонування і розвитку загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладів, що фінансуються з районного бюджету та внесені до мережі закладів, яка затверджується щорічно рішенням сесії районної ради. Реалізація державної політики України у сфері фінансово-господарської діяльності, матеріально-технічного забезпечення закладів освіти, організація роботи охорони праці. Завдання Центру: забезпечення на договірних засадах організації бухгалтерського обліку по виконанню кошторису видатків, матеріально-технічного забезпечення господарського обслуговування, роботи з охорони праці, наданні юридично-консультаційних послуг установам та закладам освіти, що утримуються за рахунок районного бюджету. Здійснення керівництва і координації діяльності загальноосвітніх навчальних закладів району з питань господарської діяльності. Відображення у документах достовірної та у повному обсязі інформації про господарські операції і результати діяльності, необхідної для оперативного управління бюджетним призначеннями (асигнуваннями) та фінансовими і матеріальними (нематеріальними) ресурсами по установам та закладам, які нею обслуговуються. Дотримання бюджетного законодавства при взятті бюджетних зобов'язань, своєчасного подання на реєстрацію таких зобов'язань, здійснення платежів відповідно до взятих бюджетних зобов'язань, достовірного та у повному обсязі відображення операцій у бухгалтерському обліку та звітності по установам, що нею обслуговуються. Складення і подання у встановлені строки бухгалтерської звітності відповідним органам. Збереження бухгалтерських документів, регістрів обліку та інших документів. Координація діяльності установ та закладів освіти району у частині підготовки до роботи у новому навчальному році та осінньо-зимовому періоді. Управління роботою установ та закладів освіти району у сфері матеріально-технічного забезпечення. Координація роботи установ та закладів освіти району з охорони праці. Розгляд звернень, скарг, листів, заяв, надання консультацій роз'яснень, допомоги у вирішенні питань, що належать до його компетенції. Організація та проведення процедур державних закупівель у передбачених законом випадках (п. 2.1., 2.2.).
При проведенні бухгалтерського обліку Центр повинен забезпечити: повноту відображення в обліку за звітний період (місяць, квартал, рік) всіх господарських операцій, проведених за цей період, підсумків інвентаризації майна та зобов'язань; правильність віднесення доходів та видатків за відповідними звітними періодами; тотожність даних аналітичного обліку оборотам і залишками синтетичного обліку на перше число кожного місяця; дотримання порядку проведення розрахунків за товари, роботи та послуги, що закуповуються за бюджетні кошти. Відповідальність за своєчасне і якісне складення документів, подання їх в установлені строки для відображення в бухгалтерському обліку, за достовірність даних несуть особи, які склали і підписали ці документи. Центр несе відповідальність за забезпечення якісного виконання покладених на нього завдань і функцій, за правильний та чіткий порядок роботи, трудову і виконавську дисципліну, додержання вимог щодо забезпечення охорони життя і здоров'я ( п. 2.5., 2.7.).
Управління Центром здійснюється відповідно до цього Статуту на підставі поєднання прав Засновника та уповноваженого ним органу щодо господарського використання майна, самоврядування трудового колективу, єдиноначальності та колегіальності. Управління Центром здійснюється відділом освіти Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області. Начальник центру: здійснює керівництво Центром, його колективом, визначає його структуру, забезпечує раціональний добір і розстановку кадрів, створює належні умови для підвищення фахового рівня працівників; створює необхідні умови для роботи працівників; забезпечує дотримання вимог санітарно-гігієнічних та протипожежних норм, техніки, безпеки; укладає договори, вдає доручення в межах своїх повноважень, визначених Органом управління та Засновником; організовує виконання кошторису доходів і ви датків закладу, укладає угоди з юридичними та фізичними особами, у встановленому порядку відкриває рахунки в органах Державного казначейства; установлює надбавки, доплати, премії та надає матеріальну допомогу працівникам закладу відповідно до законодавства; представляє установу у всіх підприємствах, установах та організаціях і відповідає перед Засновником та Органом управління за результати його діяльності; видає у межах своєї компетенції накази і контролює їх виконання; приймає на роботу та звільняє з роботи працівників Центру; застосовує заходи заохочення та дисциплінарного стягнення до працівників Центру; розпоряджається у порядку, встановленому законодавством та цим Статутом, майном і коштами Центру; звітує перед Засновником, Органом управління про результати діяльності Центру; затверджує посадові обов'язки працівників Центру; має право першого підпису на фінансових документах; несе відповідальність за виконання покладених на установу завдань, результати фінансово-господарської діяльності, стан і збереження майна, переданого в повне господарське відання Центру (п. 4.1., 4.,2, 4.6.).
За листом Олешківської районної ради від 27.08.2018 року № 09-116/2-6-04, відповідно до пункту 2.4 контракту з керівником комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти районну Цюрупинської районної ради Херсонської області від 22 липня 2015 року, вимагається до 01 березня 2018 року надати до районної ради достроковий звіт про роботу начальника Центру по обслуговуванню установ та закладів освіти району.
За звітом начальника Комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області за 2017 рік
У 2017 році відповідно до планових призначень на обслуговування установ та закладів надійшло 127195407 грн. по загальному рахунок субвенція - 77269256 грн. районний бюджет - 47048607 грн.
Режим фінансування закладів в 2017 році залишився на рівні 2016 року. Заробітна плата педагогічним працівників надійшла з державного бюджету. Окрім того надійшли кошти з державного бюджету для проведення корекційно-розвиткових занять - 423384 грн. та придбання засобів навчання для учнів інклюзивних класів - 738924 грн. Інші фінансові операції спрямовані на утримання навчальних закладів, виплати заробітної плати працівників, оплата комунальних здійснювалась за рахунок дотацій що надійшла до районного бюджету та власних коштів громад.
За комунальні послуги оплата проведена по факту надання послуг. За фактом спожито: 563019 м.куб. природного газу та проведено оплату на суму 5643261,83 грн.; 54602 квт. електричної енергії та проведено оплату 1297302,07 грн.
Видатки на заробітну плату та оплату енергоносіїв складають біля 90%.
В 2017 році з районної бюджету виділені кошти на харчування учнів пільгових категорій, а також дітей батьки яких перебувають або знаходяться в зоні АТО та учнів 5-11 класів що мають довідки УСЗН - тис. грн.. в сумі 811551 тис. грн., для організації харчування дітей в пришкільних таборах 402582 грн., а також освоєні кошти що надійшли від сільських та селищних рад в сумі 268232 грн.
З метою підвезення учнів та вчителів до місця навчання та у зворотному напрямку з районного бюджету надійшло 134529 грн.
Тендерним комітетом Центру проведено закупівлі за державні кошти продуктів харчування, енергоносії, палива.
Установою постійно проводиться робота постачальними продуктів стосовно врегулювання цін з метою недопущення підвищення цін вище середньостатистичних по району.
За результатами інвентаризації за січень 2017 року сума матеріальних цінностей, які перебувають на балансі Центру ОУЗОР з урахуванням необоротних активів закладів та установ освіти складає 85,7 млн.грн. Центром координується робота щодо списання та утилізації матеріальних цінностей що вийшли з ладу та не можуть бути використані в навчально-виховному процесі.
На постійному контролі перебуває питання щодо оформлення правовстановлюючих документів на землю. Станом на 01.04.2017 року відповідні документи не оформлені Козачелагерською ЗОШ та Міжшкільним навчально-виробничим комбінатом у зв'язку зі змінами чинного законодавства виникла потреба у виготовлені плану зонування території населених пунктів району зі схемами планування обмежень)
В межах компетенції Центр здійснює моніторинг потреби проведення капітальних та поточних ремонтів. Відповідно до надходжень з різних районів бюджету (державного, районного, обласного) проведено капітальні ремонти. Щорічно укладаються договори на проведення послуг щодо перезарядки вогнегасників. Окрім того, координується робота щодо орендних відносин. В 2017 році від оренди надійшло 10896,09 грн. Затримки в надходженні оплати за оренду не має. Відповідно до моніторингу своєчасно проводиться, за потребою пролонгація договорів.
Керівник та працівники Центру по обслуговуванню установ та закладів освіти району приймають активну участь в розробці та реалізації заходів щодо завершення навчального року. Опалювального періоду а також в роботі комісій по підготовці закладів, колегії відділу освіти, Ради керівників комунальних установ районної ради. Проводиться моніторинг проходження навчання та перевірка знань керівників закладів та установ освіти з питань охорони праці, відповідальних за тепло, електро та газове господарства. Працівниками Центру своєчасно та в повній мірі виконуються посадові інструкції та функціональні обов'язки, які розроблені та затверджені керівником, у результаті чого відсутні порушення строків проведення платежів та звітування. Інформації на запити установ вищого рівня та контролюючих органів установ та закладів освіти, які обслуговуються Центром надаються своєчасно та в повному обсязі.
За рішенням Олешківської районної ради XXIX позачергової сесії VІІ скликання від 02.03.2018 року № 561 Про достроковий звіт начальника комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області ОСОБА_1 відповідно до п. 5.2, 5.3 контракту вирішено: 1. Достроковий звіт начальника комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області ОСОБА_1 про виконання своїх обов'язків щодо управління установою та розпорядженням майном, що є спільною власністю територіальних громад району взяти до відома. 2. Роботу начальника комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області ОСОБА_1 визнати незадовільною.
3. Звільнити ОСОБА_1 з посади начальника комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області за пунктом восьмим частини першої статті 36 КЗпП України з моменту прийняття рішення. 4. Розірвати контракт з начальником комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області ОСОБА_1. 5. Доручити голові Олешківської районної ради призначити тимчасово виконуючого обов'язки начальника комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області до призначення керівника в установленому законом порядку. 6. Контроль за виконанням даного рішення покласти на постійну комісію районної ради з питань соціально-економічного розвитку, управління об'єктами комунальної власності та ЖКГ.
За наказом Комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області від 02.03.2018 року № 09-к Про звільнення ОСОБА_1 : 1. Звільнена з посади начальника комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області , згідно п. 8 частини І ст. 36 КЗпП України. 2. Централізованій бухгалтерії виплатити ОСОБА_1 компенсацію за невикористану частину щорічної основної відпустки за період роботи з 2016-2017 рік 26 - днів; 2017-2018 рік - 19 днів. 3. Головному бухгалтеру Центру ОУЗОР ОСОБА_8 надати повідомлення про скасування електронного цифрового підпису. Підстава: рішення ХХІХ позачергової сесії VІІ скликання № 561 від 02.03.2018 року.
За довідкою про доходи Комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області від 02.03.2018 року № 10-349/01-24/03 ОСОБА_1 за січень та лютий місяць 2018 року нараховано заробітну плату у розмірі 16 968,00 грн. Середньоденна заробітна плата складає 413,85 грн.
За актом судово-психологічних висновків № 032-2018 від 03.04.2018 року по дослідженню ОСОБА_1, психологічне дослідження включало вивчення эпикризу з медичної карти стаціонарного хворого № 2338 ; записів з амбулаторної медичної картки ОСОБА_1 тестування (використані тест Люшера (14.1.26), методика дослідження самооцінки САН (стан, активність, настрій) (14.1.26), Методика PTSD (виявлення психологічних особливостей пост травматичного стану у виді структурованого психологічного інтерв'ю) (14.1.58). Для визначення розміру відшкодування моральної (немайнової) шкоди використовуються формули запропоновані ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11 (ОСОБА_12 Моральна шкода. Одеська державна юридична академія. 2000 р. стор 140-141, 170-171). Висновки: ОСОБА_1 внаслідок звільнення 02.03.2018 р. з займаної посади перенесла легко виражений стресовий стан ( гостра стресова реакція? астено-депресивний синдром ). На даний час проведення дослідження ОСОБА_1 з даного стану не вийшла, у неї реєструється депресивний варіант дезадаптації. Досліджувана ситуація була і є для ОСОБА_1 психотравмуючою, коефіцієнт сумарного стресового еквівалента відповідає легко вираженому ступеню. Сума матеріального еквівалента моральної шкоди для ОСОБА_1 може дорівнювати: а) при простій необережності дій відповідача - 33507 грн.; б) при грубій необережності дій відповідача - 67014 грн.; в) при непрямому намірі дій відповідача - 100521 грн.; г) при прямому намірі дій відповідача - 134028 грн.
За показаннями допитаної в судовому засіданні свідка ОСОБА_13 (голови Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області) в березні місяці виникла необхідність у районної державної адміністрації винести певні питання на сесію районної ради, проект відповідного рішення із відповідним розпорядженням голови РДА подано до районної ради на розгляд. Районна рада вирішила провести позачергову сесію та на розгляд сесії були включені і інші питання. 02.03.2018 року, до проведення сесії, о 09-00 годині в кабінеті голови районної ради Потоцького П.Б. відбулась зустріч депутатів на якій Потоцьким П.Б. разом із Бугановим К. було озвучено що до порядку денного сесії включено питання дострокового звіту начальника комунальної установи ОСОБА_1 ОСОБА_13 була безпосередньо присутня разом з депутатами. Депутат Карпухіна С.М. запропонувала запросити ОСОБА_1, запитала чому виноситься це питання на сесію, де сам текст звіту на що Потоцький П.Б. відповів, що всі питання будуть задані в сесійній залі. Голосувань у кабінеті голови ради не відбувалось. Того ж дня о 09-30 год. депутати проголосували за порядок денний, до якого було включено питання про достроковий звіт ОСОБА_1 До цього жодних нарікань у райдержадміністрації, звернень депутатів, керівників шкіл щодо неналежної роботи центру або керівника не надходило. Виникали робочі питання, які ОСОБА_1 та райдержадміністрація вирішували. Питання щодо до дострокового звіту було останнім на сесії. ОСОБА_1 зачитала свій звіт перед депутатами, до якого зауважень, претензій не було. Питань від депутатського корпусу також не було. Після цього питання було поставлене на голосування і було проголосовано прийняти звіт як незадовільний, тобто не було навіть проголошено з яких саме підстав, що саме є незадовільним в роботі. Звіт відбувався близько до 5 хвилин, звіт містився на 2-3 аркушів роздрукованого тексту, звіт містив інформацію про поточну діяльність, плани роботи самого закладу. Про голосування щодо визнання звіту незадовільним та припинення контракту з ОСОБА_1 запропонував Потоцький П.Б. Зазначене було поставлено і проголосовано без будь-яких пояснень, ніхто нічого з цього приводу не висловлював.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Відповідно до ст. 43 Конституції України громадянам гарантується захист від незаконного звільнення. Право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.
Відповідно до ч. 2 ст. 1 КЗпП України законодавство про працю встановлює високий рівень умов праці, всемірну охорону трудових прав працівників. Відповідно до положення ч. 1 ст. 2 КЗпП України право громадян України на працю, - тобто на одержання роботи з оплатою праці не нижче встановленого державою мінімального розміру, - включаючи право на вільний вибір професії, роду занять і роботи, забезпечується державою. Відповідно до ст. 5-1 КЗпП України держава гарантує працездатним громадянам, які постійно проживають на території України правовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.
Відповідно до ч. 1, 3 ст. 21 КЗпП України трудовий договір є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов'язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов'язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін. Особливою формою трудового договору є контракт, в якому строк його дії, права, обов'язки і відповідальність сторін (в тому числі матеріальна), умови матеріального забезпечення і організації праці працівника, умови розірвання договору, в тому числі дострокового, можуть встановлюватися угодою сторін. Сфера застосування контракту визначається законами України.
Відповідно до п. 8 ч. 1 ст. 36 КЗпП України підставами припинення трудового договору є підстави, передбачені контрактом.
Суд вважає, що ОСОБА_1 було звільнено з посади начальника Комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області протиправно, оскільки дострокове розірвання контракту відповідно до п. 5.3., а саме у разі визнання сесією районної ради роботи керівника незадовільною є відповідальністю ОСОБА_1 за невиконання чи неналежне виконання нею своїх обов'язків по керівництву установою, які визначені умовами контракту та статутом цієї установи. Отже, підставою для звільнення та розірвання контракту з ОСОБА_1 повинна бути підстава, а саме порушення ОСОБА_1 умов контракту або невиконання завдань установи передбачених статутом. Саме по собі визнання сесією районної ради роботи ОСОБА_1 на посаді начальника установи незадовільною не може бути підставою для розірвання контракту з нею та її звільнення без наявності фактів невиконання чи неналежне виконання нею своїх обов'язків по керівництву установою, які визначені умовами контракту та статутом установи. Олешківською районною радою Олешківського району Херсонської області не надано жодного доказу того, що ОСОБА_1 допустила невиконання чи неналежне виконання нею своїх обов'язків по керівництву установою, які визначені умовами контракту та статутом установи. У зв'язку з цим її звільнення є безпідставним, тобто таке, що відбулось незаконно - без наявності підстав для її відповідальності і як наслідку цієї відповідальності звільнення з посади та розірвання контракту.
Крім того, Олешківською районною радою Олешківського району Херсонської області не надано доказів того, що звільнення ОСОБА_1 відбулось у відповідності до статуту установи за погодженням начальника відділу освіти Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області, який був затверджений цією ж радою.
Посилання представника Олешківської районної ради Херсонської області на те, що показання ОСОБА_13 є недопустимим доказом суд не приймає до уваги, оскільки відповідно до ст. 78 ЦПК України суд не бере до уваги докази, що одержані з порушенням порядку, встановленого законом та обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Відповідно до ст. 90 ЦПК України показання свідка - це повідомлення про відомі йому обставини, які мають значення для справи. Не є доказом показання свідка, який не може назвати джерела своєї обізнаності щодо певної обставини. Якщо показання свідка ґрунтуються на повідомленнях інших осіб, то ці особи повинні бути також допитані. За відсутності можливості допитати особу, яка надала первинне повідомлення, показання з чужих слів не може бути допустимим доказом факту чи обставин, на доведення яких вони надані, якщо показання не підтверджується іншими доказами, визнаними допустимими згідно з правилами цього Кодексу. ОСОБА_13 надала показання щодо відомих безпосередньо їй обставин, які вона спотерігала (була очевидцем) на сесії ради при звільненні ОСОБА_1 та які їй відомі щодо роботи ОСОБА_1 на посаді начальника установи за час роботи, оскільки управління Комунальною установою Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області здійснюється відповідно до статуту відділом освіти Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області, а тому її показання є допустимим доказами. Крім того, Олешківською районною радою Олешківського району Херсонської області не доведено того, що показання ОСОБА_13 є недостовірними, тобто не об'єктивними та упередженими. Висловлення радою недовіри голові райдержадміністрації суд не сприймає, як доказ того, що показання свідка не відповідають дійним обставинам справи.
На підставі зазначеного рішення XXIX позачергової сесії VІІ скликання Олешківської районної ради Херсонської області від 02.03.2018 року № 561 Про достроковий звіт начальника комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області ОСОБА_1 є незаконним, підлягає скасуванню, а ОСОБА_1 підлягає поновленню на посаді начальника Комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області з 02.03.2018 року.
Відповідно до ч. 2 ст. 235 КЗпП України, при винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи, але не більш як за один рік. Якщо заява про поновлення на роботі розглядається більше одного року, не з вини працівника, орган, який розглядає трудовий спір, виносить рішення про виплату середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу.
Відповідно до ст. 1, 4, 5 Закону України Про оплату праці , розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства. Джерелом коштів на оплату праці працівників госпрозрахункових підприємств є частина доходу та інші кошти, одержані внаслідок їх господарської діяльності. Для установ і організацій, що фінансуються з бюджету, - це кошти, які виділяються з відповідних бюджетів, грантів, а також частина доходу, одержаного внаслідок господарської діяльності та з інших джерел. Суб'єктами організації оплати праці є: органи державної влади та місцевого самоврядування; роботодавці, організації роботодавців, об'єднання організацій роботодавців або їх представницькі органи; професійні спілки, об'єднання професійних спілок або їх представницькі органи; працівники.
Відповідно до п. п. 2, 5, 8, 10 Порядку обчислення середньої заробітної плати затвердженого ПКМ України від 08.02.1995 року № 100, у всіх інших випадках збереження середньої заробітної плати середньомісячна заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за останні 2 календарні місяці роботи, що передують події, з якою пов'язана відповідна виплата. Нарахування виплат у всіх випадках збереження середньої заробітної плати провадиться виходячи з розміру середньоденної (годинної) заробітної плати. Нарахування виплат, що обчислюються із середньої заробітної плати за останні два місяці роботи, провадяться шляхом множення середньоденного (годинного) заробітку на число робочих днів/годин, а у випадках, передбачених чинним законодавством, календарних днів, які мають бути оплачені за середнім заробітком. Середньоденна (годинна) заробітна плата визначається діленням заробітної плати за фактично відпрацьовані протягом двох місяців робочі (календарні) дні на число відпрацьованих робочих днів (годин), а у випадках, передбачених чинним законодавством, - на число календарних днів за цей період.
За позовними вимогами ОСОБА_1 просить стягнути середню заробітну плату за час вимушеного прогулу з 02.03.2018 року по 13.03.2018 року у розмірі 4552,35 грн. (за 11 робочих дні). Зазначена вимога підлягає частковому задоволенню, оскільки 02.03.2018 року є днем роботи ОСОБА_1 та повинна бути оплачена не як заробітна плата за час вимушеного прогулу, я як заробітна плата за час роботи. З 03.03.2018 року по 13.03.2018 року відбулось 6 робочих дні, а не 11 як зазначено позивачем у зв'язку з чим середня заробітна плата за 6 днів вимушеного прогулу становить 2 483,10 грн. (413,85Х6) з якої утриманню підлягають податки, збори та інші обов'язкові платежі. Зазначена сума підлягає стягненню з Комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області оскільки саме цей заклад відповідає за нарахування та виплату заробітної плати за час вимушеного прогулу, а не власник установи - Олешківська районна рада Херсонської області. В силу принципу диспозитивності цивільного судочинства (ст. 13 ЦПК України), тобто відсутності вимог ОСОБА_1 про стягнення середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу - до винесення судом рішення, суд не має повноважень самостійно прийняти відповідне рішення без звернення (заяви) ОСОБА_1
Відповідно до ст. 237-1 КЗпП України відшкодування власником або уповноваженим ним органом моральної шкоди працівнику провадиться у разі, якщо порушення його законних прав призвели до моральних страждань, втрати нормальних життєвих зв'язків і вимагають від нього додаткових зусиль для організації свого життя. Порядок відшкодування моральної шкоди визначається законодавством.
Відповідно до ч. 1, 2 п. 2, ч. 3 ст. 23 ЦК України особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав. Моральна шкода полягає у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку з протиправною поведінкою щодо неї самої. Моральна шкода відшкодовується грішми, іншим майном або в інший спосіб. Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості.
ОСОБА_1 внаслідок її незаконного звільнення (порушення права на працю) заподіяно моральну шкоду, тобто вона отримала душевні страждання, що підтверджується актом судово-психологічних висновків № 032-2018 від 03.04.2018 року. Суд не приймає до уваги посилання представника Олешківської районної ради Херсонської області про відсутність причинного зв'язку між звільненням ОСОБА_1 та душевними стражданнями, оскільки це встановлено висновком експерта та законодавство не передбачає негайне звернення особи до закладів охорони здоров'я після звільнення з посади. Особа має право звернутися до закладів охорони здоров'я в будь-який час після погіршення її стану здоров'я, в тому числі і душевного. В той же час суд не погоджується з висновком експерта щодо розміру відшкодування моральної шкоди, оскільки сума матеріального еквіваленту моральної шкоди (душевних страждань) не може залежати від наявності умислу (прямого чи непрямого) чи необережності (грубої чи не грубої) та метод ОСОБА_6 щодо розрахунку розміру моральної шкоди 29.01.2016 року виключений з реєстру медотик затверджених Міністерством юстиції України, які можуть застосовуватися експертами. Крім того, розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається саме судом. У зв'язку з цим з врахуванням характеру правопорушення, глибини душевних страждань ОСОБА_1 та вимог розумності суд вважає, що стягненню підлягає грошове відшкодування за заподіяну моральну шкоду у розмірі 10 000, 00 грн., яке підлягає стягненню з Олешківської районної ради Херсонської області.
У зв'язку з частковим задоволенням позовних вимог ОСОБА_1 відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України сума сплаченого нею судового збору за подання позову щодо стягнення моральної шкоди підлягає стягненню з Олешківської районної ради Херсонської області пропорційно до розміру задоволеної вимоги, а саме у розмірі 7,46 копійок.
Крім того у зв'язку з частковим задоволенням позовних вимог ОСОБА_1 відповідно ч. 1, 6 ст. 141 ЦПК України сума судового збору від сплати якого вона звільнена за подання позову щодо поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу підлягає стягненню з Олешківської районної ради Херсонської області на користь Державної судової адміністрації України пропорційно розміру задоволених вимог, а саме у розмірі 1 089,19 грн., як особи яка є виною у її незаконному звільненні та виникненні судового спору з цих питань.
Керуючись ст. 1, 2, 3, 4, 5, 12, 13, 19, 76-81, 90, 95, 102, 133, 141, 258, 259 ч. 6, 263-265, 273, 274-278, 352, 354, 355, 430 ЦПК України суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 (яка проживає за адресою: АДРЕСА_1, РНОКПП НОМЕР_1) до Олешківської районної ради Херсонської області (яка знаходиться за адресою: Херсонська область, Олешківський район, м. Олешки, вул. Гвардійська, буд. 24, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 24947069), Комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області (яка знаходиться за адресою: Херсонська область, Олешківський район, м. Олешки, вул. Паркова, буд. 22, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 38230941), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні Олешківської районної ради Херсонської області - т.в.о. директора Комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області Литвиненко Микола Юрійович (місце роботи за адресою: Херсонська область, Олешківський район, м. Олешки, вул. Паркова, буд. 22, РНОКПП невідомий) задовольнити частково.
Визнати незаконним і скасувати рішення XXIX позачергової сесії VІІ скликання Олешківської районної ради Херсонської області від 02.03.2018 року № 561 Про достроковий звіт начальника комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області ОСОБА_1
Поновити ОСОБА_1 на посаді начальника Комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області з 02.03.2018 року.
Стягнути з Комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області на користь ОСОБА_1 заробітну плату за час вимушеного прогулу з 03.03.2018 року по 13.03.2018 року у розмірі 2 483 (дві тисячі чотириста вісімдесят три) гривні 10 копійок з відрахуванням податків, зборів та інших обов'язкових платежів.
Стягнути з Олешківської районної ради Херсонської області на користь ОСОБА_1 завдану моральну шкоду в розмірі 10 000 (десять тисяч) гривень 00 копійок.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді начальника Комунальної установи Центр по обслуговуванню установ та закладів освіти району Олешківської районної ради Херсонської області допустити до негайного виконання.
Стягнути з Олешківської районної ради Херсонської області на користь Державної судової адміністрації України судовий збір у розмірі 1 089 (одна тисяча вісімдесят дев'ять) гривень 19 копійок.
Стягнути з Олешківської районної ради Херсонської області на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 7 (сім) гривень 46 копійок.
На рішення може бути подано апеляційну скаргу до Апеляційного суду Херсонської області через Цюрупинський районний суд Херсонської області протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення суду складено 25 вересня 2018 року.
Суддя (підпис) С. П. Савчак
Копія відповідає оригіналу
Суддя Савчак С. П.
Суд | Цюрупинський районний суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2018 |
Оприлюднено | 26.09.2018 |
Номер документу | 76677428 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Цюрупинський районний суд Херсонської області
Савчак С. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні