Рішення
від 10.05.2018 по справі 804/2202/18
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 травня 2018 року Справа № 804/2202/18 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді ОСОБА_1 розглянувши у м. Дніпрі в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Виводівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Томаківської районної ради Дніпропетровської області про застосування заходів реагування, -

ВСТАНОВИВ :

27 березня 2018 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Виводівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Томаківської районної ради Дніпропетровської області про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об'єкту: будівлі навчального закладу та будівлі котельні за адресою: Дніпропетровська область, Томаківський район, с. Виводове, вул. Надії Кулик, будинок 11 до повного усунення порушень шляхом заборони експлуатації та зобов'язання зупинити експлуатацію вищезазначеного об'єкта.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що Виводівською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів Томаківської районної ради Дніпропетровської області допущені порушення пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, які викладені в акті перевірки від 27.10.2017 року №52. Зазначені порушення у добровільному порядку відповідачем не усунуті, у зв'язку із чим, подальша експлуатація будівлі навчального закладу та будівлі котельні Виводівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Томаківської районної ради Дніпропетровської області із порушеннями пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, а тому є негайна потреба у вжитті заходів реагування шляхом повного зупинення експлуатації (роботи) вказаних об'єктів до повного усунення порушень.

Ухвалою суду від 02 квітня2018 року відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи, відстрочено Головному управліннюДержавної служби з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області сплату судового збору до ухвалення судового рішення та призначено справу до розгляду на 25 квітня 2018 року о 11 год.30 хв., яке у зв'язку з неявкою сторін перенесено на 10 травня 2018 року о 15 год. 15 хв.

На підставі ухвали суду від 10.05.2018 року відмовлено у задоволенні клопотання відповідача про залучення у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Відділу освіти Томаківської районної державної адміністрації.

Позивач у судове засідання не з'явився, подав до суду клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження. Позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив позов задовольнити із викладених у ньому підстав.

Відповідач - Виводівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Томаківської районної ради Дніпропетровської області у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, що підтверджується матеріалами справи. Відзив на адміністративнийпозов не надав.

Згідно з ч. 1 ст. 205 КАС України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки (п. 1 ч. 3 ст. 205 КАС України).

Відповідно до ч. 9 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи вищезазначене та відсутність перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених статтею 205 Кодексу адміністративного судочинства України, суд ухвалив розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними матеріалами.

Відповідно до ч. 1 ст. 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Згідно з ч. 5 ст. 250 КАС України, датою ухвалення судового рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошене повне чи скорочене). Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши їх у сукупності, суд дійшов висновку про наявність достатніх підстав для задоволення адміністративного позову, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що в період з 13.10.2017 року по 27.10.2017 року головним інспектором Томаківського районного сектору Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області ОСОБА_2 на підставі наказу від 29.09.2017 року № 5 та посвідчення на перевірку від 13.10.2017 року №57 здійснено позапланову перевірку додержання (виконання) вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки територій Виводівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Томаківської районної ради Дніпропетровської області за адресою: 53552, Дніпропетровська область, Томаківський район, с. Виводове, вул. Надії Кулик, будинок 11, за результатами якої складено акт від 27.10.2017 року № 52.

Так, згідно опису виявлених порушень актом від 27.10.2017 року № 52 встановлено ряд порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, а саме:

- по об'єкту - будівля навчального закладу:

1) дерев'яні елементи горищних покриттів (крокви,лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

2) в приміщені майстерні, приміщенні їдальні, в коридорі на другому поверсі, в кабінеті інформатики допускається використання відгалужу вальних (з'єднувальних) коробок не закритих кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів;

3) допускається використання світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків) в приміщенні кухні, майстерні, спортивному залі, приміщені роздягалень та побутових приміщень архіву, спортзалу, техперсоналу, інвентарної кімнати на І ТА ІІ поверсі, на сходових клітках, столової, туалетах, приміщенні деззасобів;

4) допускається використання пошкоджених розеток та вимикачів в приміщенні вестибюлю на першому поверсі, приміщенні спортзалу, приміщенні техперсоналу, в коридорах першого та другого поверхів, кабінетах №1,2,3,15,18 в приміщенні котельні;

5) допускається відкрите прокладання електропроводів в приміщенні майстерні, архіву, в коридорі на першому поверсі поряд з кабінету №8, в кабінетах №4,26;

6) не виконано захист будівлі навчального закладу від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд ;

7) будівлю навчального закладу не обладнано системою протипожежного захисту відповідно ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: системою пожежної сигналізації;

8) будівлю навчального закладу не обладнано системою протипожежного захисту відповідно ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей;

9) не проводилась перевірка зовнішнього протипожежного водопостачання;

10) приміщення навчального закладу не укомплектовано первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) згідно до норм належності;

- по об'єкту - будівля котельні:

11) допускається використання світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків);

12) допускається використання пошкоджених розеток та вимикачів;

13) допускається відкрите прокладання електропроводів;

- по загальним заходам:

14) не забезпечено працівників об'єкта засобами колективного та індивідуального захисту;

15) не проведено ідентифікацію об'єкта господарської діяльності для встановлення наявності або відсутності джерел небезпеки, які можуть ініціювати виникнення надзвичайних ситуацій, а також визначення рівнів можливих надзвичайних ситуацій, а також визначення рівнів можливих надзвичайних ситуацій.

Примірник акту перевірки № 52 від 27.10.2017 року отримав директор Виводівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Томаківської районної ради ОСОБА_3, про що свідчить її особистий підпис. Пояснень, зауважень або заперечень до акту перевірки від директора школи не надходило.

З огляду на наявність вищевказаних порушень, на думку позивача, подальша експлуатація вказаних об'єктів Виводівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Томаківської районної ради будівлі навчального закладу та будівлі котельні за адресою: Дніпропетровська область, Томаківський район, с. Виводове, вул. Надії Кулик, будинок 11 із виявленими порушеннями пожежної та техногенної безпеки створює загрозу життю і здоров'ю людей, в тому числі як працюючого персоналу, так й іншим громадянам, дітям, а також особам, які будуть здійснювати гасіння пожежі.

Спірні правовідносини врегульовано нормами Кодексу цивільного захисту України від 02.10.2012 року №5403-VI та Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 року №877-V (далі - Закон України № 877-V).

Статтею 1 Закону України № 877-V закріплено, що державний нагляд (контроль) визначено як діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до статті 4 Закону України № 877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Згідно зі статтею 1 Кодексу цивільного захисту України, даний правовий акт регулює відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

За приписами статей 64, 65 та 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та планових перевірок відповідно до закону. Такий нагляд уповноважений здійснювати і позивач у справі - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області.

Згідно з пунктом 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Частиною 1 статті 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.

В силу приписів частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійсню є державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:

1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;

8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;

9) відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту.

10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання;

11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Частиною 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

З аналізу викладених положень слідує, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.

Згідно з п.п. 27, 35 п. 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, затвердженого наказом Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 04.02.2013 №3, Головне управління, відповідно до покладених на нього завдань організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб'єктами господарювання; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

З аналізу наведених норм вбачається, що адміністративний суд, у разі наявності обґрунтованих підстав вважати, що виявлені органом державного нагляду (контролю) порушення вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей і не були усунуті суб'єктом господарювання, має ухвалити постанову про вжиття відповідних заходів реагування, в тому числі шляхом повного зупинення експлуатації приміщення за призначенням.

Суд не може взяти до уваги наданий позивачем акт №4 від 13.04.2018 року, оскільки в ході повторної перевірки контролюючим органом виявлено порушення:

- по об'єкту - будівля навчального закладу:

1) дерев'яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

2) не виконано захист будівлі навчального закладу від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: системою пожежної сигналізації;

3) будівлю навчального закладу не обладнано системою протипожежного захисту відповідно ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту а саме: системоюоповіщення про пожежу та управління евакуацією людей;

- по загальним заходам:

4) не забезпечено працівників об'єкта засобами колективного та індивідуального захисту.

Вказані порушення на думку суду безумовно пов'язані з ризиком настання реальної загрози життю та здоров'я людей від пожежі та є обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

На підставі викладених обставин судом встановлено, що станом на дату розгляду справи в суді відповідачем не надано суду жодних доказів усунення виявлених порушень у сфері техногенної, пожежної безпеки та цивільного захисту, які зафіксовані в актах перевірки №52 від 27.10.2017 року та №4 від 13.04.2018 року, та створюють загрозу життю та здоров'ю людей. При цьому, судомвраховано той факт, що при складенні акту перевірки у директора Виводівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Томаківської районної ради Дніпропетровської областібули відсутні будь-які зауваження або заперечення по встановлених позивачем порушенням.

Таким чином, суд погоджується з позицією позивача, що подальша експлуатація будівлі Виводівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Томаківської районної ради Дніпропетровської областібудівлі навчального закладу та будівлі котельні за адресою: Дніпропетровська область, Томаківський район, с. Виводове, вул. Надії Кулик, будинок 11 із порушеннями пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту створює загрозу життю та здоров'ю людей, як працюючого персоналу, так й іншим громадянам, дітям, а також особам, які будуть здійснювати гасіння пожежі в разі її виникнення.

Відтак, заявлені позовні вимоги про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації до повного усунення порушень законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту підлягають задоволенню в повному обсязі.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд зазначає, що при зверненні до суду з цим позовом позивачу сплата судового збору була відстрочена, у зв'язку з чим, у відповідності до положень статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, з позивача необхідно стягнути 1762,00 грн. витрат зі сплати судового збору в дохід Державного бюджету України.

Керуючись статтями 9, 73-78, 90, 139, 205, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області49600, м. Дніпро, вул. Короленка, буд. 4, код ЄДРПОУ 38598371) до Виводівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Томаківської районної ради Дніпропетровської області(код ЄДРПОУ 34893836, Дніпропетровська область, Томаківський район, с. Виводове, вул. Надії Кулик, будинок 11 ) про застосування заходів реагування - задовольнити.

Застосувати до Виводівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Томаківської районної ради Дніпропетровської області(код ЄДРПОУ 34893836, Дніпропетровська область, Томаківський район, с. Виводове, вул. Надії Кулик, будинок 11 ) заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівлі навчального закладу та будівлі котельні за адресою: Дніпропетровська область, Томаківський район, с. Виводове, вул. Надії Кулик, будинок 11 до повного усунення порушень.

Стягнути з Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області на користь Державного бюджету України судовий збір в розмірі 1762,00 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні нуль копійок).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя ОСОБА_1

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.05.2018
Оприлюднено26.09.2018
Номер документу76688697
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/2202/18

Постанова від 07.03.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 11.01.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 03.12.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 03.12.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 05.11.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 10.05.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

Рішення від 10.05.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

Ухвала від 02.04.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні