КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 вересня 2018 року 810/4832/18
Суддя Київського окружного адміністративного суду Журавель В.О., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Забірської сільської виборчої комісії Києво-Святошинського району Київської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Забірська сільська рада Києво-Святошинського району Київської області, про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправною та скасування постанови,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 (далі - позивач) з позовом до Забірської сільської виборчої комісії Києво-Святошинського району Київської області (далі - відповідач, Забірська сільська виборча комісія), в якому з урахуванням уточнених позовних вимог просить:
- визнати протиправною та скасувати рішення відповідача від 5 вересня 2018 р. Про відкликання за народною ініціативою депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області в частині відкликання за народною ініціативою депутата Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області ОСОБА_1 в одномандатному виборчому окрузі № 6;
- визнати протиправною та скасувати постанову № 1 відповідача від 15 вересня 2018 р. Про призначення проміжних місцевих виборів депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області в одномандатних виборчих округах №6, №7, №8 в частині виборів депутатів до Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області в одномандатному виборчому окрузі № 6.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 5 вересня 2018 р. відповідачем прийнято рішення Про відкликання за народною ініціативою депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області , серед яких є й позивач. Вважає це рішення протиправним та прийнятим без дотримання обов'язкової процедури: не розміщено оголошення про проведення зборів виборців щодо відкликання депутата за народною ініціативою у засобах масової інформації; не повідомлено позивача про проведення таких зборів виборців, чим порушено її право на надання відповідних пояснень щодо підстав для відкликання; не проводилися перевірки підписних листів із залученням правоохоронних органів; засідання Забірської сільської виборчої комісії, на якому прийнято спірне рішення, проведено з порушенням встановленої процедури. Через протиправність рішення про відкликання позивача відповідно є протиправним і незаконним наступне призначення і проведення проміжних місцевих виборів депутатів Забірської сільської ради в одномандатному виборчому окрузі № 6.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 20 вересня 2018 р. відкрито провадження в адміністративній справі та призначено підготовче засідання на 21 вересня 2018 р. У ході засідання оголошено перерву до 24 вересня 2018 р.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 24 вересня 2018 р. залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, Забірську сільську раду Києво-Святошинського району Київської області (далі - третя особа).
Ухвалами Київського окружного адміністративного суду від 20 вересня 2018 р., від 21 вересня 2018 р. та від 24 вересня 2018 р. витребувано від відповідача докази по справі. Проте, відповідач вимоги ухвал суду не виконав, витребувані докази суду не надав та про причини їх ненадання суд не повідомив.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 24 вересня 2018 р. закрито підготовче провадження по цій справі. З урахуванням того, що виборчий процес проміжних місцевих виборів депутатів Забірської сільської ради розпочався 23 вересня 2018 р., вирішено подальший розгляд справи здійснювати за правилами, визначеними параграфом 2 глави 11 Кодексу адміністративного судочинства України Розгляд окремих категорій термінових адміністративних справ та зазначено, що обчислення строку розгляду справи здійснювати з часу проголошення даної ухвали, тобто з 14 год. 57 хв. 24 вересня 2018 р.
25 вересня 2018 р. на адресу суду від третьої особи надійшли пояснення по справі. Із цих пояснень убачається, що відповідач не повідомляв третю особу про прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата ОСОБА_1 та про проведення зборів, на яких розглядалося питання про відкликання депутата. Зазначає, що відповідач не повідомляв також і про збір підписів для відкликання депутата ОСОБА_1 Крім того, зазначає, що відповідачем у 2018 р. тричі розглядалося питання про відкликання депутата ОСОБА_1, але у зв'язку з тим, що це питання не набирало більшості голосів членів сільської виборчої комісії, депутата ОСОБА_1 не було відкликано. Проте, після заміни складу відповідача 5 вересня 2018 р. було прийнято рішення Про відкликання за народною ініціативою депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області . У подальшому на підставі зазначеного рішення відповідачем прийнято постанову № 1 від 15 вересня 2018 р. Про призначення проміжних місцевих виборів депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області в одномандатних виборчих округах № 6, № 7, № 8 . Третя особа вважає, дії відповідача є протиправними та такими, що прийняті з порушенням послідовності дій та процедури про відкликання депутата за народною ініціативою, що передбачено ст.ст. 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .
У судове засідання, яке відбулося 25 вересня 2018 р. прибув позивач, представник позивача та представник третьої особи.
Відповідач, належним чином повідомлений про час, дату та місце проведення судового засідання, до суду не прибув, про причини неявки суд не повідомив, відзив до суду не подав, з клопотаннями та іншими заявами до суду не звертався, витребуваних доказів до суду не надав, про причин неможливості їх надання суд не повідомив.
Позивач та представник позивача в судовому засіданні 25 вересня 2018 р. підтримали позовні вимоги в повному обсязі, адміністративний позов просили задовольнити. Представник третьої особи у судовому засідання зазначив, що вважає дії відповідача та оскаржені рішення і постанову протиправними, позов просив задовольнити.
Наступне судове засідання у справі призначено на 26 вересня 2018 р.
25 вересня 2018 р. від позивача та представника третьої особи надійшли клопотання про подальший розгляд справи в порядку письмового провадження. Відповідач, належним чином повідомлений про час, дату та місце проведення судового засідання, до суду не прибув, про причини неявки суд не повідомив, відзив до суду не подав, з клопотанням та іншими заявами до суду не звертався.
26 вересня 2018 р. у судове засідання сторони не прибули.
Ураховуючи положення ч. 9 ст. 205 КАС України, розгляд справи здійснено судом без участі представників сторін у порядку письмового провадження за наявними у справі доказами.
Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Позивач обрана депутатом Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області за результатами голосування в одномандатному окрузі № 6 на чергових виборах депутатів, що відбулися 25 жовтня 2015 р.
Згідно з протоколом № 7 засідання Забірської сільської виборчої комісії від 24 лютого 2018 р. відповідачем розглядалося питання про відкликання позивача, проте рішення про відкликання не прийнято (участь у голосуванні з питання про відкликання депутатів за народною ініціативою брало 13 осіб, з них: за - 6 осіб, проти - 7 осіб, утримались - 0). Відповідно до п. 9.2 Порядку, затвердженого постановою ЦВК №228 від 5 вересня 2015 р. Про Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях місцевих виборів рішення виборчої комісії приймаються відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії. Крім того, як вбачається з цього ж протоколу, питання про відкликання депутата ОСОБА_1 вже розглядалося раніше. У зв'язку з тим, що це питання не отримало більшості голосів членів сільської виборчої комісії, депутата ОСОБА_1 відкликано не було. На засіданні члени виборчої комісії ОСОБА_2 та ОСОБА_3 повідомляли про недотримання порядку та процедури відкликання депутата, зокрема, зазначали про відсутність даних з Державного реєстру виборців.
У подальшому склад Забірської сільської виборчої комісії Києво-Святошинського району Київської області змінено, що підтверджується додатком № 1 до постанови Києво-Святошинської районної виборчої комісії Київської області від 17 серпня 2018 р. № 160. Так, було припинено достроково повноваження члена комісії ОСОБА_2 та ОСОБА_4 та включено до складу комісії ОСОБА_5 та ОСОБА_6.
На вимогу суду Києво-Святошинською районною державною адміністрацією Київської області надано лист від 24 вересня 2018 р. № 07-21/2520 щодо звернень відповідача до органу ведення Державного реєстру виборців. Як убачається з наданої відповіді, у 2018 р. Забірська сільська виборча комісія не зверталась до Відділу ведення Державного реєстру виборців апарату Києво-Святошинської районної державної адміністрації щодо можливості використання бази даних Державного реєстру виборців.
5 вересня 2018 р. о 19 год. 00 хв. відповідачем прийнято рішення Про відкликання за народною ініціативою депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області . Пунктом 1 цього рішення депутата Забірської сільської ради ОСОБА_1, яку обрано в одномандатному виборчому окрузі № 6 шляхом самовисування, відкликано за народною ініціативою. Крім того, пунктами 2 і 3 цього рішення відкликано депутатів цієї ж сільської ради ОСОБА_7 (округ № 7) та ОСОБА_8 (округ № 8).
Як вбачається із вступної частини даного рішення, підставами для відкликання зазначено пункт 1 частини 1 статті 5, статті 38-40, частину 2 статті 41, частину 5 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад . Жодних конкретних фактів і обставин, у зв'язку з якими здійснено відкликання позивача, відомостей про здійснення процедури відкликання, у рішенні взагалі не наведено.
У подальшому відповідачем винесено постанову № 1 від 15 вересня 2018 р. Про призначення проміжних місцевих виборів депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області в одномандатному виборчому окрузі № 6, № 7, № 8 . У тексті цієї постанови здійснено посилання на рішення від 5 вересня 2018 р. Про відкликання за народною ініціативою депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області .
Позивач вважає пункт перший рішення відповідача від 5 вересня 2018 р. Про відкликання за народною ініціативою депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області та постанову № 1 від 15 вересня 2018 р. Про призначення проміжних місцевих виборів депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області в одномандатних виборчих округах №№ 6, № 7, № 8 , в частині призначення проміжних місцевих виборів депутатів до Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області в одномандатному виборчому окрузі № 6 протиправними та такими, що порушують її права і підлягають скасуванню, у зв'язку з чим позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Спірні правовідносини, що склались між сторонами, регулюються Конституцією України, Законом України Про статус депутатів місцевого самоврядування 11 липня 2002 р. № 93-IV (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон №93-IV). Законом № 93-IV визначено правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 2 Закону № 93-IV депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.
Згідно з вимогами ч. 1 ст. 4 Закону № 93-IV депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України "Про вибори
депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".
Як убачається з п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону № 93-IV, повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі - його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.
Правові підстави та порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановленні ст.ст. 37-38 Закону № 93-IV.
Стаття 37 Закону № 93-IV визначено підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути:
1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом;
2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі;
3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 38 Закону №93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.
Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради (п. 1 ч. 2 ст. 38 Закону № 93-IV).
Згідно з вимогами п. 1 ч. 3 ст. 38 Закону № 93-IV не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації.
Як убачається з п. 2 ч. 3 ст. 38 Закону № 93-IV у разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - не менше 10 осіб.
У протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв'язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів (ч. 4 ст. ст. 38 Закону № 93-IV).
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 39 Закону № 93-IV передбачено, що у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.
Ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа (ч. 1 ст. 40 Закону № 93-IV).
Згідно з вимогами п. 1 ч. 1 ст. 40 Закону № 93-IV на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат.
Пунктом 1 ч. 2 ст. 40 Закону № 93-IV з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки: 1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - десять днів.
Як убачається ч. 3 та 4 ст. 40 Закону № 93-IV, форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб'єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).
Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.
Відповідно до вимог ч. 4 ст. 40 Закону № 93-IV член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті. Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.
Згідно з вимогами ч. 1 ст. 41 Закону № 93-IV після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.
Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів (п. 1 ч. 2 ст. 41 Закону № 93-IV).
Підпунктом 1 п. 2 ч. 2 ст. 41 Закону № 93-IV визначено, що на цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.
Відповідно до вимог ч. 4 ст. 41 Закону № 93-IV за результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.
Судом справа вирішувалася на підставі наявних матеріалів.
Для всебічного, повного та неупередженого розгляду справи судом було вчинено необхідні процесуальні дії щодо отримання інформації по цій справі від відповідача. Так, судом неодноразового витребовувалися від відповідача докази по справі, зокрема, ухвалами від 20, 21 від 24 вересня 2018 р. Проте, відповідач вимоги ухвал суду не виконав, витребувані докази суду не надав та про причини їх ненадання суд не повідомив, правом на надання відзиву не скористався. Тому розгляд справи судом здійснено на підставі наявних документів, які містяться в цій адміністративній справі.
Позивач стверджує про порушення відповідачем проведення порядку засідань.
Згідно з ч.1 ст.27 Закону України «Про місцеві вибори» від 14.07.2015 №595-VIII (далі - Закону №595) територіальні та дільничні виборчі комісії організовують свою роботу відповідно до вимог цього Закону у формі відкритих засідань.
Виборча комісія є колегіальним органом. Проведення голосування виборців не є засіданням дільничної виборчої комісії.
Частиною 2 ст.27 Закону №595 передбачено, що основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу не менш як третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов'язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги. У разі необхідності засідання виборчої комісії може бути скликане за рішенням виборчої комісії вищого рівня.
Згідно з ч.5 ст.27 Закону №595 засідання виборчої комісії скликається з обов'язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний.
З метою дотримання при розгляді питань порядку денного права особи на участь у процесі прийняття рішення на засідання виборчої комісії запрошуються заявники та інші заінтересовані особи. Неприбуття на засідання виборчої комісії осіб, які були належним чином повідомлені про нього, не перешкоджає розгляду питань порядку денного.
Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів затверджений постановою Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 № 228 (далі - Порядок №228).
Відповідно до пункту 4.1 Порядку №228 перед проведенням засідання виборчої комісії формується проект порядку денного цього засідання.
Згідно з пунктом 4.3 Порядку №228 проект порядку денного засідання після його погодження з головою комісії секретар комісії в обов'язковому порядку разом з інформацією про час і місце проведення засідання доводить до відома членів комісії, як правило, не пізніше останнього дня перед днем проведення засідання, а в день, що передує дню виборів, та в день виборів - негайно.
Пунктом 4.4 Порядку №228 передбачено, що на засідання виборчої комісії обов'язково запрошуються, як правило, не пізніше останнього дня перед днем засідання комісії, заявники та інші заінтересовані особи.
Відповідно до пункту 4.5 Порядку №228 інформація про дату, час проведення, порядок денний засідання виборчої комісії розміщується на стенді офіційних матеріалів комісії, як правило, не пізніше останнього дня перед днем засідання виборчої комісії.
Таким чином, засідання виборчої комісії, на якому вирішуються питання, віднесені до її компетенції, проводяться після повідомлення усіх членів комісії, заявників та інших заінтересованих осіб про час, місце проведення засідання та його порядок денний.
Повідомлення заявників та інших заінтересованих осіб про засідання комісії здійснюється не пізніше останнього дня перед днем засідання комісії.
Крім того, територіальна виборча комісія має забезпечити розміщення інформації про дату, час проведення, порядок денний засідання виборчої комісії на стенді офіційних матеріалів комісії не пізніше останнього дня перед днем засідання виборчої комісії.
Позивач стверджує про порушення відповідачем вказаної вище процедури проведення засідання та повідомлення позивача. Відповідачем ці твердження позивача не спростовано і судом їх взято до уваги.
У цій адміністративній справі позивач оскаржує, зокрема, п. 1 рішення відповідача від 5 вересня 2018 р. Про відкликання за народною ініціативою депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області .
Суд зазначає, що правові підстави для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради визначено статтею 37 Закону № 93-IV. Зокрема, ними є:
1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом;
2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі;
3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.
Проте, відповідачем не надано суду жодного документа на підтвердження наявності підстав для відкликання депутата Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою. Не зазначено відповідачем таких підстави, фактів, обставин і у спірному рішенні відповідача від 5 вересня 2018 р. Про відкликання за народною ініціативою депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області , що позбавляє суд можливості їх дослідити, встановити та перевірити їх обґрунтованість під час розгляду адміністративної справи.
При прийнятті спірного рішення відповідач посилався на пункт 1 частини 1 статті 5, статті 38-40, частину 2 статті 41, частину 5 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , якими визначено підстави для дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради та порядок прийняття рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Проте, спірне рішення не містить жодного конкретного факту, обставин, які передбачено цими нормами законодавства і утворюють підстави для відкликання депутата за народною ініціативою.
Так, у рішенні відсутні відомості про порушення позивачем положень Конституції і законів України, що встановлено судом; не наведено даних про пропуск позивачем протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі; не зазначено про невідповідність практичної діяльності позивача основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання позивачем передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними. Не вказано у спірному рішенні й жодного іншого обґрунтування його прийняття.
Це означає, що здійснене цим рішенням втручання у права позивача не ґрунтувалося на вимогах закону, не переслідувало легітимну ціль і не було необхідним у демократичному суспільстві.
Частиною 5 ст. 41 Закону № 93-IV встановлено, що якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Згідно з вимогами ч. 6 ст. 41 Закону № 93-IV, якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.
Таким чином, визначена у статтях 38-41 Закону № 93-IV процедура відкликання депутата місцевої ради включає такі етапи:
1) прийняття зборами виборців рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;
2) утворення ініціативної групи для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;
3) збирання підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;
4) перевірку територіальною виборчою комісією дотримання вимог статей 38-40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;
5) прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою або рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.
При цьому умовою, з якою Закон № 93-IV пов'язує можливість прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою, є суворе дотримання учасниками процедури відкликання вимог статей 38-40 зазначеного Закону.
Проте, відповідачем не було дотримано вказаної процедури, про що зазначив позивач, а саме:
- не було розміщено оголошення про проведення зборів виборців, на яких буде розглядати питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата за народною ініціативою до жодних засобів масової інформації, що є порушенням вимог ч. 3 ст. 38 Закону № 93-IV;
- не було повідомлено депутата Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області ОСОБА_1 про проведення таких зборів виборців, чим було порушено її право на надання відповідних пояснень по суті наявності або відсутності підстав для відкликання за народною ініціативою, що є порушенням вимог ч. 2 ст. 39 Закону № 93-IV;
- не проводилися перевірки підписних листів на предмет правильності їх оформлення, кількості підписів, достовірності відомостей громадян, що містяться в підписних листах, а також вибіркової перевірки їх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) із залученням правоохоронних органів, що є порушенням вимог ч. 2 ст. 41 Закону № 93-IV.
Судом достовірно встановлено, що у 2018 році Забірська сільська виборча комісія Києво-Святошинського району Київської області не зверталась до Відділу ведення Державного реєстру виборців апарату Києво-Святошинської районної державної адміністрації з питань використання бази даних Державного реєстру виборців. Відділ ведення Державного реєстру виборців апарату Києво-Святошинської районної державної адміністрації не залучався до перевірки достовірності відомостей про громадян, які містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою (в одномандатному виборчому окрузі № 6).
Це означає, що відповідачем порушено вимоги ст.40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» при проведенні процедури відкликання депутата сільської ради - позивача.
За таких обставин суд дійшов висновку, що відповідачем при прийнятті оскаржуваного рішення від 5 вересня 2018 р. не було дотримано порядок його прийняття, не було проведено перевірку обставин та їх відповідність правовим підставам, достатнім для відкликання депутата за народною ініціативою.
Суд наголошує, що згідно з приписами ч. 6 ст. 41 Закону № 93-IV недотримання вимог ст.ст. 38-40 Закону № 93-IV тягне за собою наслідком прийняття рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.
Проте, відповідачем цього зроблено не було. За таких обставин суд визнає, що відповідачем рішення від 5 вересня 2018 р. Про відкликання за народною ініціативою депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області в частині відкликання за народною ініціативою депутата Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області ОСОБА_1 в одномандатному виборчому окрузі № 6 прийнято протиправно, а тому це рішення у вказаній частині підлягає скасуванню.
З урахуванням викладено суд дійшов висновку, що позовні вимоги в цій частині є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Стосовно позовних вимог про визнання протиправною та скасування постанови № 1 Забірської сільської виборчої комісії Києво-Святошинського району Київської області від 15 вересня 2018 р. Про призначення проміжних місцевих виборів депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області в одномандатних виборчих округах № № 6, № 7, № 8 в частині виборів депутатів до Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області в одномандатному виборчому окрузі № 6, суд зазначає наступне.
Згідно з вимогами ст. 1 Закону України "Про місцеві вибори" від 14 липня 2015 р. №595-VIII (далі - Закон № 595-VIII) організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост (далі - місцеві вибори) регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 2 вказаного Закону вибори депутатів сільських, селищних рад проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідно села (кількох сіл, жителі яких добровільно об'єдналися у сільську громаду), селища, територія утвореної відповідно до Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" об'єднаної сільської, селищної територіальної громади.
Як убачається з ч. 1 ст. 14 Закону № 595-VIII, місцеві вибори можуть бути черговими, позачерговими, повторними, проміжними, додатковими або першими.
Згідно з вимогами ч. 5 названої норми проміжні вибори депутата сільської, селищної ради призначаються в одномандатному виборчому окрузі територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому цим Законом, у разі дострокового припинення повноважень депутата сільської, селищної ради, обраного у відповідному одномандатному виборчому окрузі.
Аналіз наведених норм свідчить, що єдиною підставою для призначення проміжних місцевих виборів в одномандатному виборчому окрузі є дострокове припинення повноважень депутата сільської, селищної ради, обраного у відповідному одномандатному виборчому окрузі.
З урахуванням викладеного та враховуючи, що судом визнано протиправним та таким, що підлягає скасуванню рішення відповідача від 5 вересня 2018 р. в частині відкликання за народною ініціативою депутата Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області ОСОБА_1 в одномандатному виборчому окрузі № 6, суд дійшов висновку, що у відповідача відсутні підстави для призначення проміжних виборів відповідно до вимог ч. 5 ст. 14 Закону № 595-VIII та в частині оголошення з 23 вересня 2018 року початку виборчого процесу проміжних виборів депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області 11 листопада 2018 року в одномандатному виборчому окрузі №6. Адже ці вимоги безпосередньо пов'язані між собою як основна первинна вимога і похідна від неї. Тому задоволення первинної основної вимоги є підставою для задоволення і похідної від неї вимоги.
Згідно з вимогами ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Суд зазначає, що в даному конкретному випадку, приймаючи оскаржувану постанову відповідач діяв свавільно, не на підставі, поза межами повноважень та не у спосіб, визначений Конституцією України та Законами України, не дотримався приписів ч. 2 ст. 2 КАС України, чим порушив права позивача.
Отже, позовні вимоги про визнання протиправною та скасування постанови № 1 Забірської сільської виборчої комісії Києво-Святошинського району Київської області від 15 вересня 2018 р. Про призначення проміжних місцевих виборів депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області в одномандатних виборчих округах № 6, № 7, № 8 в частині виборів депутатів до Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області в одномандатному виборчому окрузі № 6 є обґрунтованими і також підлягають задоволенню.
Згідно з вимогами ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, що і було зроблено позивачем.
Вимогами ч. 2 ст. 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Проте, відповідачем на порушення вимог вказаної норми не було надано суду жодного доказу на підтвердження правомірності прийняття рішення від 5 вересня 2018 р. та постанови від 15 вересня 2018 р.
Крім того, згідно з вимогами ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При зверненні до суду позивачем було сплачено судовий збір у сумі 1409 грн. 60 коп. згідно з квитанціями від 11 вересня 2018 р. № 1349-6090-2542-5409 та від 19 вересня 2018 р. № 85598.
Суд, керуючись ч. 1 ст. 139 КАС України, беручи до уваги результат вирішення спору щодо задоволення позовних вимог, присуджує позивачу 1409 грн. 60 коп. понесених витрат з оплати судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати пункт перший Рішення Забірської сільської виборчої комісії Києво-Святошинського району Київської області від 5 вересня 2018 р. Про відкликання за народною ініціативою депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області .
Визнати протиправною та скасувати постанову № 1 Забірської сільської виборчої комісії Києво-Святошинського району Київської області від 15 вересня 2018 р. Про призначення проміжних місцевих виборів депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області в одномандатних виборчих округах №6, №7, №8 в частині призначення проміжних місцевих виборів депутатів до Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області в одномандатному виборчому окрузі № 6 та в частині оголошення з 23 вересня 2018 року початку виборчого процесу проміжних виборів депутатів Забірської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області 11 листопада 2018 року в одномандатному виборчому окрузі № 6.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Забірської сільської виборчої комісії Києво-Святошинського району Київської області (код ЄДРПОУ - 34091677) на користь ОСОБА_1 судові витрати в сумі 1409 (одну тисячу чотириста дев'ять) грн. 60 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення, а на судове рішення, ухвалене до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Повне найменування сторін:
Позивач - ОСОБА_1, адреса: вул. Піонерська буд. 12, с. Забір'я, Києво-Святошинський район, Київська область, 08145.
Відповідач - Забірська сільська виборча комісія Києво-Святошинського району Київської області, адреса: вул. Гончаренка, буд. 12, с. Забір'я, Києво-Святошинський район, Київська область, 08145, код ЄДРПОУ - 34091677.
Третя особа - Забірська сільська рада Києво-Святошинського району Київської області, адреса: вул. Гончаренка, буд. 12, с. Забір'я, Києво-Святошинський район, Київська область, код ЄДРПОУ - 04358543.
Суддя Журавель В.О.
Дата виготовлення і підписання повного тексту рішення - 26 вересня 2018 р.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2018 |
Оприлюднено | 26.09.2018 |
Номер документу | 76689480 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Журавель В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні