Рішення
від 25.09.2018 по справі 810/2442/18
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 вересня 2018 року м. Київ справа №810/2442/18

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Басая О.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Броварського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області про визнання протиправними дій, скасувати рішення та зобов'язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1І.) з позовом до Броварського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області (далі - відповідач), якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просить:

- визнати протиправними дії щодо відмови ОСОБА_1 у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах, відповідно до статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення";

- скасувати рішення про відмову у призначенні пенсії від 26 січня 2018 року №14;

- зобов'язати зарахувати ОСОБА_1 до пільгового стажу для призначення пенсії за Списком №2 на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, згідно із записами в трудовій книжці, періоди роботи з 22.08.1992 по 22.10.1996 (4 роки 2 місяці 1 день); з 29.05.2003 по 31.07.2003 (2 місяці 3 дні); з 01.08.2003 по 30.01.2004 (6 місяців); з 02.02.2004 по 10.10.2005 (1 рік 8 місяців 9 днів); з 13.10.2005 по 31.03.2006 (5 місяців 19 днів); з 08.11.2006 по 01.04.2008 (1 рік 4 місяці 25 днів); з 08.04.2014 по 21.02.2015 (10 місяців 14 днів);

- зобов'язати призначити та виплачувати ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, пенсію за віком на пільгових умовах (Список №2) з 22 грудня 2017 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 19.01.2018 він звернувся із заявою встановленого зразка до Броварського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області про призначення йому пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пункту б статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", в яким передбачено, що право на пенсію за віком на пільгових умовах мають працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах.

При цьому, позивач вказує, що надав весь перелік документів, як того від нього вимагав пенсійний орган. Всі документи були прийняті та долучені до вказаної заяви.

Відповідачем, на підставі поданих позивачем документів, до пільгового стажу роботи зараховано лише період роботи з 02.01.1985 по 01.04.1988; з 09.07.1988 по 21.08.1992. Зарахований пільговий стаж роботи позивача становить - 7 років 4 місяці та 15 днів.

Рішенням про відмову у призначенні пенсії від 26.01.2018 №14 відповідач відмовив у зарахуванні до пільгового стажу позивача наступні періоди: з 22.08.1992 по 22.10.1996 (4 роки 2 місяці 1 день); з 29.05.2003 по 31.07.2003 (2 місяці 3 дні); з 01.08.2003 по 30.01.2004 (6 місяців); з 02.02.2004 по 10.10.2005 (1 рік 8 місяців 9 днів); з 13.10.2005 по 31.03.2006 (5 місяців 19 днів); з 08.11.2006 по 01.04.2008 (1 рік 4 місяці 25 днів); з 08.04.2014 по 21.02.2015 (10 місяців 14 днів), що в загальному розмірі складає 9 років 3 місяці 11 днів.

Позивач вважає дії Броварського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області, які полягають у відмові призначити йому пенсію за віком на пільгових умовах з 22.12.2017, протиправними.

Вказує, що підтвердженням того, що у вищезазначені періоди (які не зараховані до пільгового стажу) позивач працював повний робочий день на роботах із шкідливими та важкими умовами праці - є записи в трудовій книжці та подані ним до відповідача уточнюючі довідки, що відповідає вимогам законодавства.

Також зазначає, що законодавцем покладено обов'язок проведення атестації робочих місць на керівників підприємств, а тому її не проведення не може позбавити громадян їх конституційного права на соціальний захист щодо вирішення питань надання пенсій за віком на пільгових умовах відповідно до статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

Ухвалою суду від 19.06.2018 відкрито провадження у справі, розгляд якої здійснюється за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання.

Вказаною ухвалою суду також запропоновано відповідачу протягом п'ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі подати до суду відзив на позовну заяву.

Відповідач позов не визнав та подав відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що підставою для розгляду питання про призначення пенсії за віком на пільгових умовах є наявність професії (посади) та виробництва в конкретному Списку, а також підтвердження відповідних умов праці працівника за результатами атестації робочих місць за умовами праці впродовж повного робочого дня (не менше 80%). Відсутність хоча б однієї із цих не дає права позивачу на таку пенсію.

Відповідно до Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 №637 (зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України 05.07.2006 №920, далі - Порядок №637), основним документом, що підтверджує трудовий стаж, є трудова книжка. У тих випадках, якщо у трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, установлені для деяких категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств або їх правонаступників встановленого зразка.

У довідці має бути зазначено: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професію або посаду; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування або їхні номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видано зазначену довідку.

Ухвалою суду від 25.07.2018 вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін та призначено судове засідання.

Протокольною ухвалою від 06.08.2018 суд вирішив здійснювати розгляд даної адміністративної справи в порядку письмового провадження.

Розглянувши позовну заяву, оцінивши письмові докази, суд зазначає наступне.

ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_2, є громадянином України, що підтверджується паспортом серії АС №575490, виданим Луцьким МВ УМВС України у Волинській області 08.06.1999 (том 1, а.с. 13-21).

Відповідно до відомостей про роботу, які містяться у трудовій книжці позивача (том 1, а.с. 23-35), ОСОБА_1, зокрема:

- з 02.01.1985 по 01.04.1988 позивач працював на посаді монтажника в трест-майданчику №1 Главякутстрой, трест "Якутжилстрой";

- з 09.07.1988 по 04.04.1990 позивач працював на посаді монтажника в трест "Якутжилстрой";

- з 05.04.1990 по 29.08.1991 позивач працював на посаді майстра будівельних робіт і монтажних робіт в трест "Якутжилстрой";

- з 30.08.1991 по 22.10.1996 позивач працював на посаді виконавця будівельних робіт в трест "Якутжилстрой";

- з 29.05.2003 по 31.07.2003 позивач працював на посаді монтажника в Товаристві з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Савой";

- з 01.08.2003 по 30.01.2004 позивач працював на посаді майстра в Товаристві з обмеженою відповідальністю "Регул";

- з 02.02.2004 по 10.10.2005 позивач працював на посаді майстра в Товаристві з обмеженою відповідальністю Будівельна компанія "Елітбуд";

- з 13.10.2005 по 31.03.2006 позивач працював на посаді виконроба в Товаристві з обмеженою відповідальністю "Укрбудінвест";

- з 08.11.2006 по 01.04.2008 позивач працював на посаді майстра будівельних робіт в Товаристві з обмеженою відповідальністю "Укрбудінвест";

- з 08.04.2014 по 21.02.2015 позивач працював на посаді виконроба в Товаристві з обмеженою відповідальністю " Запсібінтермонолістрой".

Згідно довідки від 05.10.2017 №108, що уточнює особливий характер роботи або умови праці за періоди роботи, які зараховуються в стаж, що дає право на дострокове призначення страхової пенсії, відповідно до ст. 30 Федерального закону РФ від 28.12.2013 №400-ФЗ "Про страхові пенсії", виданої ЗАТ "Якутжилстрой", ОСОБА_1 у період з 02.01.1985 по 01.04.1988 працював повний робочий день на посаді монтажника по монтажу сталевих і залізобетонних конструкцій в трест-майданчику №1 Главякутстрой, СМУ-2, СМУ-3 трест "Якутжилстрой" (том 1, а.с. 115-117).

Довідкою ЗАТ "Якутжилстрой" від 05.10.2017 №109, яка уточнює особливий характер роботи або умови праці за періоди роботи, які зараховуються в стаж, що дає право на дострокове призначення страхової пенсії, відповідно до ст. 30 Федерального закону РФ від 28.12.2013 №400-ФЗ "Про страхові пенсії", підтверджено, що позивач працював на посаді монтажника по монтажу сталевих і залізобетонних конструкцій в СМУ-2, СМУ-3 трест "Якутжилстрой" повний робочий день з 09.07.1988 по 04.04.1990 (том 1, а.с. 118-120).

Довідкою ЗАТ "Якутжилстрой" від 05.10.2017 №110, яка уточнює особливий характер роботи або умови праці за періоди роботи, які зараховуються в стаж, що дає право на дострокове призначення страхової пенсії, відповідно до ст. 30 Федерального закону РФ від 28.12.2013 №400-ФЗ "Про страхові пенсії", підтверджено, що позивач працював на посаді майстра будівельних і монтажних робіт в трест "Якутжилстрой" повний робочий день з 05.04.1990 по 29.08.1991 (том 1, а.с. 121-123).

Довідкою ЗАТ "Якутжилстрой" від 05.10.2017 №111, яка уточнює особливий характер роботи або умови праці за періоди роботи, які зараховуються в стаж, що дає право на дострокове призначення страхової пенсії, відповідно до ст. 30 Федерального закону РФ від 28.12.2013 №400-ФЗ "Про страхові пенсії", підтверджено, що позивач працював на посаді виконавця робіт в трест "Якутжилстрой" повний робочий день з 30.08.1991 по 22.10.1996 (том 1, а.с. 124-126).

Як вбачається з довідок про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 22.11.2017 №105 та №106, виданих ТОВ "Будівельна компанія "Укрбудінвест", ОСОБА_1 у періоди з 13.10.2005 по 31.03.2006 та з 08.11.2006 по 01.04.2008 працював повний робочий день в ТОВ "Будівельна компанія "Укрбудінвест" на посадах виконроба та майстра, які передбачені Списком №2 (1 рік 4 місяці 24 дні) (том 1, а.с. 127-128).

Згідно довідки ТОВ "Запсібінтермонолістрой" від 27.11.2017 №46, яка уточнює стаж роботи, що дає право на дострокове призначення пенсії, позивач працював повний робочий день на посаді виконроба в ТОВ "Запсібінтермонолістрой" у період з 08.04.2014 по 21.02.2015. Довідка містить записи про розмір нарахування до заробітної плати робітника районного коефіцієнту - 1,7. Районний коефіцієнт для невиробничих галузей, встановлений на території м. Сургута - 1,5 (том 1, а.с. 129).

ОСОБА_1 досяг 55-річного віку, у зв'язку з чим 19.01.2018 він звернувся до Броварського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області із заявою про призначення пенсії за віком за Списком №2 згідно пункту "б" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" (том 1, а.с. 82).

Рішенням Броварського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області від 26.01.2018 №14 у призначенні пенсії позивачеві відмовлено. Відмовляючи у призначенні позивачеві пенсії на пільгових умовах, відповідач в оспорюваному рішенні зазначив, що згідно наданих пільгових довідок, виданих ЗАТ "Якутжитлобуд" від 05.10.2017 до пільгового стажу можливо зарахувати періоди роботи:

1) згідно наданої пільгової довідки №108 - з 02.01.1985 по 01.04.1988 на посаді монтажника по монтажу сталевих і залізобетонних конструкцій;

2) згідно наданої пільгової довідки №109 - з 09.07.1988 по 04.04.1990 на посаді монтажника по монтажу сталевих і залізобетонних конструкцій;

3) згідно наданої пільгової довідки №110 - з 05.04.1990 по 29.08.1991 на посаді майстра будівельних і монтажних робіт;

4) згідно наданої пільгової довідки №111 - з 30.08.1991 по 21.08.1992 на посаді виконавця робіт, оскільки не відомо чи була проведена атестація робочого місця, адже згідно п. 4 Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.1992 №422, атестація робочих місць проводиться в строки, передбачені колективним договором, але не рідше одного разу на 5 років. Зазначена постанова набрала законної сили з 21.08.1992. Отже, після 21.08.1992 право на пенсію на пільгових умовах повинно бути підтверджене атестацією робочих місць.

До пільгового стажу неможливо зарахувати періоди:

1) з 29.05.2003 по 31.07.2003, з 01.08.2003 по 30.01.2004 та з 02.02.2004 по 10.10.2005, оскільки у разі ліквідації підприємства, установи, організації, без визначення правонаступника, стаж роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах, підтверджується спеціально створеними Комісіями при головних управліннях Пенсійного фонду: необхідних документів надано не було;

2) з 13.10.2005 по 31.03.2006, з 08.11.2006 по 01.04.2008, оскільки робота в шкідливих і важких умовах праці за Списком №2 не підтверджена атестацією робочих місць.

Таким чином, стаж роботи на пільгових умовах складає 7 років 4 місяця та 13 днів.

Виходячи з вищевикладеного, ОСОБА_1 відмовлено у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах (том 1, а.с. 79-80).

Вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг визначає Закон України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі - Закон №1058-IV).

Відповідно до пункту 2 розділу XV Закону №1058-IV, пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.

До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбачених Законом України "Про пенсійне забезпечення".

Відповідно до пункту "б" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 №1788 (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі - Закон №1788), на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи, працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах.

До досягнення віку, встановленого абзацом першим цього пункту, право на пенсію за віком на пільгових умовах мають жінки ІНФОРМАЦІЯ_3 і старші після досягнення ними такого віку:

- 50 років - по 31 березня 1965 року включно;

- 50 років 6 місяців - з 1 квітня 1965 року по 30 вересня 1965 року;

- 51 рік - з 1 жовтня 1965 року по 31 березня 1966 року;

- 51 рік 6 місяців - з 1 квітня 1966 року по 30 вересня 1966 року;

- 52 роки - з 1 жовтня 1966 року по 31 березня 1967 року;

- 52 роки 6 місяців - з 1 квітня 1967 року по 30 вересня 1967 року;

- 53 роки - з 1 жовтня 1967 року по 31 березня 1968 року;

- 53 роки 6 місяців - з 1 квітня 1968 року по 30 вересня 1968 року;

- 54 роки - з 1 жовтня 1968 року по 31 березня 1969 року;

- 54 роки 6 місяців - з 1 квітня 1969 року по 30 вересня 1969 року;

- 55 років - з 1 жовтня 1969 року по 31 грудня 1970 року.

За відсутності стажу роботи, встановленого абзацом першим цього пункту, у період до 1 квітня 2024 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності стажу роботи:

- з 1 квітня 2015 року по 31 березня 2016 року - не менше 25 років 6 місяців у чоловіків і не менше 20 років 6 місяців у жінок;

- з 1 квітня 2016 року по 31 березня 2017 року - не менше 26 років у чоловіків і не менше 21 року у жінок;

- з 1 квітня 2017 року по 31 березня 2018 року - не менше 26 років 6 місяців у чоловіків і не менше 21 року 6 місяців у жінок;

- з 1 квітня 2018 року по 31 березня 2019 року - не менше 27 років у чоловіків і не менше 22 років у жінок;

- з 1 квітня 2019 року по 31 березня 2020 року - не менше 27 років 6 місяців у чоловіків і не менше 22 років 6 місяців у жінок;

- з 1 квітня 2020 року по 31 березня 2021 року - не менше 28 років у чоловіків і не менше 23 років у жінок;

- з 1 квітня 2021 року по 31 березня 2022 року - не менше 28 років 6 місяців у чоловіків і не менше 23 років 6 місяців у жінок;

- з 1 квітня 2022 року по 31 березня 2023 року - не менше 29 років у чоловіків і не менше 24 років у жінок;

- з 1 квітня 2023 року по 31 березня 2024 року - не менше 29 років 6 місяців у чоловіків і не менше 24 років 6 місяців у жінок.

Працівникам, які не мають стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого загального стажу роботи пенсії за віком на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування":

- чоловікам - на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців такої роботи;

- жінкам - на 1 рік за кожні 2 роки такої роботи. Зазначене зменшення пенсійного віку жінкам застосовується також у період збільшення віку виходу на пенсію по 31 грудня 2021 року.

За приписами статті 100 Закону №1788, особам, які працювали до введення в дію цього Закону на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, передбачених раніше діючим законодавством, пенсії за віком призначаються на таких умовах: а) особам, які мають на день введення в дію цього Закону повний стаж на зазначених роботах, що давав право на пенсію на пільгових умовах, пенсії в розмірах, передбачених цим Законом, призначаються відповідно до вимог за віком і стажем, встановлених раніше діючим законодавством; б) особам, які не мають повного стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці, вік, необхідний для призначення пенсії відповідно до статті 12, знижується пропорційно наявному стажу в порядку, передбаченому статтями 13 - 14 цього Закону, виходячи з вимог цього стажу, встановлених раніше діючим законодавством.

Отже, необхідною умовою для виникнення у особи права на пенсійне забезпечення на пільгових умовах відповідно до пункту "б" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" є встановлення факту перебування особи на посаді або виконання нею робіт, що містяться у списку №2.

Статтею 62 Закону №1788 передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року №637 затверджено порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній (далі - Порядок №637, у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Пунктом 1 Порядку №637 передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Відповідно до пункту 3 Порядку №637, за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи. За відсутності зазначених у цьому пункті документів для підтвердження трудового стажу приймаються членські квитки профспілок. При цьому підтверджуються періоди роботи лише за той час, за який є відмітки про сплату членських внесків.

У тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників. У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до якого включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка. У разі відсутності правонаступника підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремих категорій працівників, здійснюється у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з Мінпраці та Мінфіном (пункт 20 Порядку №637).

Аналіз наведених норм свідчить про те, що основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. Проте, якщо у трудовій книжці не зазначені відомості про умови праці та характер виконуваної роботи, то для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.

Спірним у даній справі є питання стосовно зарахування до пільгового стажу періоду роботи позивача з 22.08.1992 по 22.10.1996 (4 роки 2 місяці 1 день); з 29.05.2003 по 31.07.2003 (2 місяці 3 дні) з 01.08.2003 по 30.01.2004 (6 місяців); з 02.02.2004 по 10.10.2005 (1 рік 8 місяців 9 днів); з 13.10.2005 по 31.03.2006 (5 місяців 19 днів); з 08.11.2006 по 01.04.2008 (1 рік 4 місяці 25 днів); з 08.04.2014 по 21.02.2015 (10 місяців 14 днів).

Стосовно зарахування періоду роботи позивача з 13.10.2005 по 31.03.2006 та з 08.11.2006 по 01.04.2008, суд зазначає наступне.

В оскаржуваній відмові щодо призначення ОСОБА_1 пенсії за віком на пільгових умовах (Список №2), яка оформлена рішенням про відмову у призначенні пенсії від 26 січня 2018 року №14, відповідач посилається на те, що до пільгового стажу неможливо зарахувати періоди, зокрема, з 13.10.2005 по 31.03.2006, з 08.11.2006 по 01.04.2008, оскільки робота в шкідливих і важких умовах праці за Списком №2 не підтверджена атестацією робочих місць.

Атестація робочих місць здійснюється на підприємствах, в організаціях та установах незалежно від форм власності і господарювання згідно з Порядком проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 1992 року №442 (далі - Порядок, у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) та розробленими на виконання постанови №442 Методичними рекомендаціями для проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженими постановою Міністерства праці України від 1 вересня 1992 року №41 (далі - Методичні рекомендації).

Основна мета атестації полягає у регулюванні відносин між власником або уповноваженим ним органом і працівниками у галузі реалізації прав на здорові й безпечні умови праці, пільгове пенсійне забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах (п. 2 Порядку).

Згідно з пунктом 4 Порядку, атестація проводиться атестаційною комісією, склад і повноваження якої визначається наказом по підприємству, організації в строки, передбачені колективним договором, але не рідше одного разу на 5 років. Відповідальність за своєчасне та якісне проведення атестації покладається на керівника підприємства, організації.

Відомості про результати атестації робочих місць заносяться до карти умов праці, форма якої затверджується Мінпраці разом з МОЗ (п. 8 Порядку).

Відповідно до положень пункту 9 Порядку, перелік робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників після погодження з профспілковим комітетом затверджується наказом по підприємству, організації і зберігається протягом 50 років. Витяги з наказу додаються до трудової книжки працівників, професії та посади яких внесено до переліку.

Згідно з пунктом 3 Порядком застосування списків №1 і №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.2005 №383, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 1 грудня 2005 року за №1451/11731 (далі - Порядок №383, у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.1992 та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.1992.

За правилами пункту 4 Порядку №383 згідно з пунктом 4 Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.1992 №442, атестація робочих місць за умовами праці проводиться в строки, передбачені колективним договором, але не рідше одного разу на 5 років.

Результати атестації (як вперше проведеної, так і чергової) застосовуються при обчисленні стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, впродовж 5 років після затвердження її результатів, за умови, якщо впродовж цього часу на даному підприємстві не змінювались докорінно умов і характер праці (виробництво, робота, робоче місце), що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. У разі докорінної зміни умови і характеру праці для підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах має бути проведена позачергова атестація. Такий же порядок застосовується у разі припинення діяльності підприємства, установи, організації із визначенням правонаступника (пункт 4.2 Порядку №383).

Пунктом 10 Порядку №383 визначено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.93 №637.

Комплексний аналіз норм Закону України "Про пенсійне забезпечення" та Порядку дає підстави дійти висновку, що необхідними умовами для виникнення у особи права на пенсійне забезпечення на пільгових умовах відповідно до пункту "б" статті 13 Закону є встановлення факту перебування особи на посаді або виконання нею робіт, що містяться у списку №2, а також документальне підтвердження зайнятості працівника за відповідною професією за результатами атестації умов праці, яке полягає у наявності результатів атестації відповідного робочого місця за умовами праці. Документами, які підтверджують результати атестації робочого місця за умовами праці, можуть бути: карта умов праці, наказ по підприємству про затвердження переліку робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників; трудова книжка із записом про витяг із зазначеного наказу або з додатком такого витягу.

Таким чином, відсутність підтвердження вищезгаданих обставин не породжує виникнення права на зарахування пільгового стажу.

Верховний Суд України у постановах від 10 вересня 2013 року у справі №21-183а13, від 10 березня 2015 року у справі№ 21-51а15, від 02 грудня 2015 року у справі №21-1329а15, від 12 квітня 2016 у справі №21-6501а15, а також Верховний Суд у постановах від 23 січня 2018 року у справі №732/2003/14, від 30 січня 2018 року у справі №506/384/17, від 03 квітня 2018 року у справі №132/3610/16-а та від 18.07.2018 у справі №521/10502/14-а висловлювали правову позицію стосовно відсутності законних підстав для призначення пенсії на пільгових умовах з огляду на відсутність результатів атестації відповідного робочого місця за умовами праці.

Судом встановлено, що позивач працював у період з 13.10.2005 по 31.03.2006 на посаді виконроба в ТОВ "Будівельна компанія "Укрбудінвест" та з 08.11.2006 по 01.04.2008 на посаді майстра в ТОВ "Будівельна компанія "Укрбудінвест".

За результатами звірки документів про стаж роботи та заробітну плату, які дають право на пенсію на пільгових умовах по Списку №2 гр. ОСОБА_1І від 19.02.2018 №1159/03, проведеної провідним спеціалістом відділу контролю-перевірочної роботи №3 управління внутрішнього аудиту та фінансового контролю ГУ ПФУ у Київській області ОСОБА_2 на підприємстві ТОВ "Будівельна компанія "Укрбудінвест", встановлено відсутність нарахування додаткової оплати праці за шкідливі умови праці. Атестація пільгових робочих місць не проводилась (том 1, а.с. 150-151).

Оскільки, матеріали справи не містять будь-яких доказів проведення атестації робочих місць на підприємстві - ТОВ "Будівельна компанія "Укрбудінвест", підстави для зарахування періоду роботи позивача з 13.10.2005 по 31.03.2006 (5 місяців 19 днів) та з 08.11.2006 по 01.04.2008 (1 рік 4 місяці 25 днів) до пільгового стажу для призначення пенсії відсутні.

Стосовно зарахування періоду роботи позивача з 29.05.2003 по 31.07.2003, з 01.08.2003 по 30.01.2004, з 02.02.2004 по 10.10.2005, суд зазначає наступне.

В оскаржуваній відмові щодо призначення ОСОБА_1 пенсії за віком на пільгових умовах (Список №2), яка оформлена рішенням про відмову у призначенні пенсії від 26 січня 2018 року №14, відповідач посилається на те, що до пільгового стажу неможливо зарахувати періоди, зокрема, з 29.05.2003 по 31.07.2003, з 01.08.2003 по 30.01.2004 та з 02.02.2004 по 10.10.2005, оскільки у разі ліквідації підприємства, установи, організації, без визначення правонаступника, стаж роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах, підтверджується спеціально створеними Комісіями при головних управліннях Пенсійного фонду, необхідних документів надано не було.

Судом встановлено, що позивач у період з 29.05.2003 по 31.07.2003 працював на посаді на посаді монтажника в Товаристві з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Савой", з 01.08.2003 по 30.01.2004 на посаді майстра в Товаристві з обмеженою відповідальністю "Регул" та з 02.02.2004 по 10.10.2005 на посаді майстра в Товаристві з обмеженою відповідальністю Будівельна компанія "Елітбуд".

У витязі Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 30.08.2018 №1004371184 наявна інформація про припинення Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Елітбуд" (ідентифікаційний код 32488649) на підставі рішення засновників 26.08.2011.

У витязі Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 30.08.2018 №1004371141 наявна інформація про перебування Товариства з обмеженою відповідальністю "Савой" (ідентифікаційний код 31065543) в стані припинення на підставі рішення засновників 22.08.2008.

У витязі Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 30.08.2018 №1004371121 наявна інформація про припинення Товариства з обмеженою відповідальністю "Регул" (ідентифікаційний код 31093095) на підставі рішення засновників 05.10.2004.

За змістом абзацу 8 пункту 20 Порядку №637, у разі відсутності правонаступника підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремих категорій працівників, здійснюється у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з Мінсоцполітики та Мінфіном.

Відповідно до пункту 1 Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, затвердженого постановою Пенсійного фонду від 10.11.2006 №18-1, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24.11.2006 за №1231/13105 (далі - Порядок №18-1), цей Порядок визначає механізм підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремої категорії працівників у разі ліквідації підприємства, установи та організації без визначення правонаступника.

Згідно пункту 3 Порядку №18-1, підтвердження періодів роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років (далі - підтвердження стажу роботи), здійснюється комісіями з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років (далі - Комісії).

Комісії створюються при головних управліннях Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, до складу яких обов'язково включаються представники органів соціального захисту населення, органів Пенсійного фонду України, Державної служби України з питань праці. До складу Комісії за згодою включаються представники членських організацій Федерації професійних спілок України та регіональних організацій роботодавців та їх об'єднань (пункт 4 Порядку №18-1).

Відповідно до пункту 6 Порядку №18-1, основними завданнями Комісії є: розгляд заяв про підтвердження стажу роботи (додаток 1) та прийняття рішень щодо підтвердження стажу роботи або про відмову в його підтвердженні в установленому порядку.

Доказів звернення позивача до Комісії з питань підтвердження періодів роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Київської області з заявою про підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах матеріали справи не містять.

З архівної довідки Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації від 27.09.2017 №101-101/ОП/М-1411-3301 встановлено, що накази про проведення атестації робочих місць, накази про формування комплексних бригад, картки умов праці із шкідливими умовами праці працівників, картки звільнених (Форма Т2) ТОВ "Будівельна компанія "Елітбуд", ТОВ "Савой" та ТОВ "Регул" на зберігання до архівного відділу не надходили (том 1, а.с. 144).

Виходячи з наведеного, ураховуючи також, що матеріали справи не містять будь-яких доказів проведення атестації робочих місць на вказаних підприємствах, підстави для зарахування періоду роботи позивача з 29.05.2003 по 31.07.2003 (2 місяці 3 дні), з 01.08.2003 по 30.01.2004 (6 місяців), з 02.02.2004 по 10.10.2005 (1 рік 8 місяців 9 днів) до пільгового стажу для призначення пенсії відсутні.

З урахуванням наведеного, позовні вимоги позивача в частині зобов'язання Броварське об'єднане управління Пенсійного фонду України Київської області зарахувати ОСОБА_1 до пільгового стажу для призначення пенсії за Списком №2 на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, згідно із записами в трудовій книжці, періоди роботи з 29.05.2003 по 31.07.2003 (2 місяці 3 дні); з 01.08.2003 по 30.01.2004 (6 місяців); з 02.02.2004 по 10.10.2005 (1 рік 8 місяців 9 днів); з 13.10.2005 по 31.03.2006 (5 місяців 19 днів); з 08.11.2006 по 01.04.2008 (1 рік 4 місяці 25 днів) до задоволення не підлягають.

Стосовно зарахування періоду роботи позивача з 22.08.1992 по 22.10.1996 та з 08.04.2014 по 21.02.2015, суд зазначає наступне.

В оскаржуваній відмові щодо призначення ОСОБА_1 пенсії за віком на пільгових умовах (Список №2), яка оформлена рішенням про відмову у призначенні пенсії від 26 січня 2018 року №14, відповідач посилається на те, що згідно наданих довідок, виданих ЗАТ "Якутжилстрой" від 05.10.2017, до пільгового стажу можливо зарахувати періоди роботи, зокрема, згідно наданої пільгової довідки №111 - з 30.08.1991 по 21.08.1992 на посаді виконавця робіт, оскільки не відомо чи була проведена атестація робочого місця, адже згідно п. 4 Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.1992 №422, атестація робочих місць проводиться в строки, передбачені колективним договором, але не рідше одного разу на 5 років. Зазначена постанова набрала законної сили з 21.08.1992. Отже, після 21.08.1992 право на пенсію на пільгових умовах повинно бути підтверджене атестацією робочих місць.

Разом з тим, у вказаному рішенні про відмову у призначенні пенсії від 26 січня 2018 року №14, відповідач не зазначив жодної підстави для відмови зарахування позивачу періоди його роботи з 08.04.2014 по 21.02.2015 на посаді виконроба в Товаристві з обмеженою відповідальністю "Запсібінтермонолістрой" до пільгового стажу для призначення пенсії. Таке обґрунтування не містить і відзив відповідача на позовну заяву і письмові пояснення відповідача щодо періодів роботи ОСОБА_1, які не були зараховані до пільгового стажу для призначення пенсії за списком №2 згідно із статтею 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

Судом встановлено, що позивач у період з 22.08.1992 по 22.10.1996 працював на посаді виконавця будівельних робіт в трест "Якутжилстрой" (ЗАТ "Якутжилстрой"), у період з 08.04.2014 по 21.02.2015 на посаді виконавця робіт на будівельній ділянці в ТОВ "Запсібінтермонолістрой".

Згідно довідки ЗАТ "Якутжилстрой", від 23.12.2016 №01/12-190, яка уточнює періоди роботи, які зараховуються до стажу, що дає право на дострокове призначення трудової пенсії відповідно до ст. 32 п. 1 пп. 6 Федерального закону від 28.12.2013 року №400 "Про страхові пенсії", позивач у період з 09.07.1988 по 22.10.1996 працював повний робочий день на посаді виконавця робіт (виконроб) в СМУ-2, СМУ-3 треста "Якутжилстрой", який розташований в районах Крайньої Півночі (том 1, а.с. 155).

Згідно довідки ТОВ "Запсібінтермонолістрой" від 27.11.2017 №46, яка уточнює стаж роботи, що дає право на дострокове призначення пенсії, позивач працював повний робочий день в ТОВ "Запсібінтермонолістрой", що розташоване в місті Сургуті, в місцевості, прирівняної до районів Крайньої Півночі, на посаді виконавця робіт (виконроб) на будівельній ділянці №3 у період з 08.04.2014 по 21.02.2015. Довідка містить записи про розмір нарахування до заробітної плати робітника районного коефіцієнту - 1,7. Районний коефіцієнт для невиробничих галузей, встановлений на території м. Сургута - 1,5. Вказано, що робота у вказаних районах дає право на дострокове призначення пенсії по старості у відповідності із Федеральним законом від 28.12.2013 року №400 "Про страхові пенсії", крім періодів з 22.01.2015 по 21.02.2015 (том 1, а.с. 129).

Відповідно до статті 3 Тимчасової угоди між Урядом України та Урядом Російської Федерації про гарантії прав громадян, які працювали в районах Крайньої Півночі та в місцевостях, які прирівняні до даних районі, в галузі пенсійного забезпечення від 15 січня 1993 року, при призначенні пенсії у відповідності із статтею 1 цієї Тимчасової Угоди на території України, компетентні органи Російської Федерації відшкодують витрати на виплату цієї пенсії у тій її частині, яка відповідає тривалості трудового стажу, виробленого в районах Крайньої Півночі або в місцевостях, які прирівняні до районів Крайньої Півночі, починаючи з 1 січня 1991 року. У цьому випадку частина пенсії, яка відповідає тривалості трудового стажу, виробленого в районах Крайньої Півночі або в місцевостях, які прирівнені до районів Крайньої Півночі, обчислюються за нормами законодавства Російської Федерації. Порядок відшкодування витрат на виплату зазначених вище пенсій регулюються спеціальною Угодою між компетентними органами ОСОБА_3. Відшкодування витрат у відповідності із пунктом 1 цієї статті здійснюється до виникнення права на пенсійне забезпечення згідно законодавства України (з врахуванням Угоди про гарантії прав громадян держав - учасниць Співдружності Незалежних Держав у галузі пенсійного забезпечення від 13 березня 1992 року).

Тобто, вказана Тимчасова угода надає громадянам ОСОБА_3 цієї угоди право на достроковий вихід на пенсію по старості (за віком) за вказаних у статті 1 угоди умов, а також визначає порядок реалізації цього права.

Проте, ні в зазначеній Тимчасовій угоді від 15 січня 1993 року, ні в Угоді про гарантії прав громадян держав - учасниць Співдружності Незалежних Держав у галузі пенсійного забезпечення від 13 березня 1992 року, не передбачено пільг при обчисленні стажу роботи в районах Крайньої Півночі і в місцевостях, прирівняних до районів Крайньої Півночі.

Таким чином, підстави для зарахування в пільговому обчисленні і стажу роботи після 1 січня 1991 року в районах Крайньої Півночі і в прирівняних до них місцевостях відсутні.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного суду від 30.01.2018 у справі №676/7065/14-а.

Разом з тим, необхідними умовами для виникнення у особи права на пенсійне забезпечення на пільгових умовах відповідно до пункту б статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" є констатація факту перебування особи на посаді або виконання нею робіт, що містяться у Списку №2, а також документальне підтвердження зайнятості працівника за відповідною професією за результатами атестації умов праці, яке полягає у наявності результатів атестації відповідного робочого місця за умовами праці.

Як було зазначено судом раніше, згідно з пунктом 3 Порядку №383, при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи.

Список №2 виробництв, цехів, професій і посад з важкими умовами праці, робота в яких дає право на державну пенсію на пільгових умовах і в пільгових розмірах, затверджений постановою Ради Міністрів СРСР від 22.08.1956 №1173, що діяв до 11.03.1994.

Потім регулював ці відносини Список №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників з шкідливими та важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.1994 №162, що діяв до 16.01.2003. Цей Список містить в собі розділ ХХVII. БУДІВНИЦТВО, РЕКОНСТРУКЦІЯ, ТЕХНІЧНЕ ПЕРЕОСНАЩЕННЯ, РЕСТАВРАЦІЯ ОСОБА_4 БУДІВЕЛЬ, СПОРУД ОСОБА_5 ОБ'ЄКТІВ, пункт 2290000б-24441 Виконавці робіт.

Тобто, посада на якій працював позивач у період з 22.08.1992 по 22.10.1996, була передбачена списком №2 , що був чинним на період такої роботи.

Посада на якій працював позивач у період з 08.04.2014 по 21.02.2015 також передбачена списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.01.2003 №36, а саме, виконавець робіт (розділ XXVII. Будіництво).

Оскільки у періоди з 22.08.1992 по 22.10.1996 та з 08.04.2014 по 21.02.2015 позивач працював на підприємствах, які знаходиться на території Російської Федерації, питання щодо можливості зарахування спірного періоду роботи позивача до пільгового стажу за відсутності висновків атестації слід розглядати у відповідності до положень Угоди між Урядом України і Урядом Російської Федерації про трудову діяльність і соціальний захист громадян України і Росії, які працюють за межами кордонів своїх країн від 14 січня 1993 року (далі - Угода).

Згідно статті 6 цієї Угоди, працівники Сторони виїзду, які працюють на території Сторони працевлаштування, користуються правами та виконують обов'язки, що встановлені трудовим законодавством Сторони працевлаштування (включаючи питання трудових відносин, колективних договорів, оплати праці, режиму робочого часу та часу відпочинку, охорони та умов праці та інші). Трудовий стаж, включаючи стаж, який обчислюється у пільговому порядку, і стаж роботи за спеціальністю, набутий у зв'язку з трудовою діяльністю на територіях обох ОСОБА_3, взаємно визначається Сторонами. Обчислення стажу здійснюється згідно з законодавством Сторони, на території якої відбувалась трудова діяльність. Сторонами визнаються дипломи, свідоцтва та інші документи державного зразка про рівень освіти і кваліфікації, які видані відповідними компетентними органами ОСОБА_3, без легалізації.

Відповідно до статті 7 Угоди, питання пенсійного забезпечення регулюються Угодою про гарантії прав громадян держав-учасниць співдружності Незалежних Держав у галузі пенсійного забезпечення від 13 березня 1992 року (далі - Угода про гарантії) та двосторонніми угодами в цій галузі.

Статтею 1 Угоди про гарантії передбачено, що пенсійне забезпечення громадян держав - учасниць цієї Угоди та членів їхніх сімей здійснюється за законодавством держави, на території якої вони проживають.

Зі змісту наведених норм вбачається, що пенсія призначається за нормами законодавства країни, де проживає особа, а стаж, набутий на території однієї із зазначених в Угоді держав, зараховується до пільгового у разі, якщо такий стаж взаємно визначений Сторонами.

На території Російської Федерації обов'язкове здійснення атестації робочих місць регулювалося Положенням про порядок проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженим постановою Мінпраці Росії від 24.03.1997 №12, Порядком проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженими наказами Міністерства охорони здоров'я Російської Федерації від 31.08.2007 №569 та від 26.04.2011 №342 тощо.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного суду від 10.04.2018 у справі №348/2160/15-а.

За наведених обставин суд вважає, що відповідач, відмовляючи позивачу у зарахуванні до пільгового стажу вищевказаних періодів роботи для призначення пенсії за віком на пільгових умовах, діяв недобросовісно та необґрунтовано, не врахував усіх обставин та положень законодавства, що мають значення для призначення пенсії позивачу, як наслідок, допустив неналежний розгляд поданої ним заяви і документів та, відповідно, прийняв необґрунтоване рішення про відмову позивачу у призначенні пенсії.

Суд наголошує, що рішення відповідача від 26 січня 2018 року №14 взагалі не містить обґрунтування щодо не включення до страхового стажу ОСОБА_1 періоди роботи в ТОВ "Запсібінтермонолістрой" з 08.04.2014 по 21.02.2015 тривалістю 10 місяців 14 днів.

Крім того, суд наголошує, що пояснень з цього приводу у відзиві та у письмових поясненнях щодо періодів роботи ОСОБА_1, які не були зараховані до пільгового стажу для призначення пенсії за списком №2 згідно із статтею 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", Броварським об'єднаним управлінням Пенсійного фонду України Київської області не надано.

Суд звертає увагу, що згідно частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС) саме на відповідача покладено обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності.

Будь-яке рішення чи дії суб'єкта владних повноважень має бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, містити конкретні об'єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено, а суд, відповідно до частини другої статті 2 КАС, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, перевіряє чи прийнято такі рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.

З урахуванням наведеного суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення вимог позивача в частинні визнання протиправними дії Броварського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області щодо відмови ОСОБА_1 у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах, відповідно до статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та скасування рішення Броварського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області про відмову у призначенні пенсії від 26 січня 2018 року №14.

При цьому, згідно з частиною першою статті 5 КАС, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема, визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень, визнання дій суб'єкта владних повноважень протиправними.

Частиною другою статті 245 КАС закріплено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення, зокрема, про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень, визнання дій суб'єкта владних повноважень протиправними.

З урахуванням цього, позовні вимоги підлягають задоволенню шляхом визнання протиправним та скасування рішення Броварського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області про відмову у призначенні пенсії від 26 січня 2018 року №14.

Щодо позовних вимог позивача в частині зобов'язання відповідача зарахувати ОСОБА_1 до пільгового стажу для призначення пенсії за Списком №2 на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, згідно із записами в трудовій книжці, періоди роботи з 22.08.1992 по 22.10.1996 (4 роки 2 місяці 1 день) та з 08.04.2014 по 21.02.2015 (10 місяців 14 днів) та зобов'язання відповідача призначити та виплачувати ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, пенсію за віком на пільгових умовах (Список №2) з 22 грудня 2017 року, суд зазначає таке.

Відповідно до пункту 4.2 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 №22-1, що зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 за №1566/11846№13-1, орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі.

Згідно пункту 4.3 вказаного Порядку, не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України.

Отже, обов'язок щодо обрахування загального стажу роботи особи та стажу зі шкідливими і важкими умовами праці, що дає право на пільгову пенсію, покладено на орган Пенсійного фонду України, а тому для вирішення питання щодо призначення та виплати пенсії слід встановити всі необхідні умови, яким має відповідати позивач для призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пункту"б" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та пункту 2 розділу ХV Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог в частині зобов'язання відповідача зарахувати ОСОБА_1 до пільгового стажу для призначення пенсії за Списком №2 на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, згідно із записами в трудовій книжці, періоди роботи з 22.08.1992 по 22.10.1996 (4 роки 2 місяці 1 день) та з 08.04.2014 по 21.02.2015 (10 місяців 14 днів) та зобов'язання відповідача призначити та виплачувати ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, пенсію за віком на пільгових умовах (Список №2) з 22 грудня 2017 року.

Проте, відповідно до пункту 4 частини другої статті 245 КАС, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.

Згідно з частиною четвертою статті 245 КАС, у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов'язати відповідача - суб'єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов'язує суб'єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Згідно з частиною другою статті 9 КАС, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

З метою ефективного захисту прав позивача, суд на підставі частини другої статті 9 КАС вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог, самостійно обравши спосіб захисту, який відповідає об'єкту порушеного права, зобов'язавши відповідача повторно розглянути заяву та документи позивача про призначення пенсії та прийняти відповідне рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв'язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню частково.

Згідно з частиною третьою статті 139 КАС, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Позивачем сплачено судовий збір в суммі 2819,20 грн., що підтверджується квитанцією від 11.05.2018 №11971В1507 на суму 704,80 грн. (том 1, а.с. 4) та квитанцією від 08.06.2018 №N0DPG52700 на суму 2114,40 грн. (том 1, а.с. 72).

У зв'язку із частковим задоволенням позовних вимог, сплачений позивачем судовий збір в розмірі 1409,60 грн. за дві позовні вимоги, які суд задовольнив, підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Броварського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242-246, 250, 255, 295 КАС, суд

в и р і ш и в:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Броварського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області щодо відмови ОСОБА_1 у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах, відповідно до статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

Визнати протиправним та скасувати рішення Броварського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області про відмову у призначенні пенсії від 26 січня 2018 року №14.

Зобов'язати Броварське об'єднане управління Пенсійного фонду України Київської області розглянути повторно заяву та документи ОСОБА_1 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах та прийняти відповідне рішення.

В решті позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1) за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень - Броварського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області (07400, Київська область, м. Бровари, бульвар Незалежності, буд. 11, ідентифікаційний код: 37892505) судовий збір у розмірі 1409 (одна тисяча чотириста дев'ять) грн. 60 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Басай О.В.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.09.2018
Оприлюднено26.09.2018
Номер документу76690432
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/2442/18

Рішення від 25.09.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 25.07.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 19.06.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 21.05.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні